11,25. rmiPflT-PlMET. 11,25. üiirwerken enz, S. f. SuMerij e» UéuM KALENDER en de PREMIE MiÉnliijBoekli.FlllDÏ Harderwijk. A. J. WUE8TMAN. GROÖTE SORTEERING „WALCHEREN". Het Boek van den Profeet Amos" F. P. DIIJ, Ditqeelster, Midiielbara. PrediGatiën door Dr. A. Knyper, Kerk en Schoolmeuws. Officiëele Berichten. Advertent!ën. Taalman voor Soemba. BOEKAANKONDIGING De Macedoniër. GEBRIT, W. J. CAMPER T.h F. Keulamans. Dlrscteur F A. HANSEN, Middslimrg. De Christelijke Zangvereeniging „SOLI DEO GLORIA" houdt hare repetitie ELKEN DONDERDAGAVOND, in de School Gravenstraat, ten 8 uur. Jongelingen in bet bijzonder en jonge- dochters zullen hartelijk welkom zgn. Leeftijd boven de 16 jaar. Beste middel tegen Hoesten Ds. D. HOEK te Enkhuizen. met premie f 1,00, zonder premie - 0,4 O. De Kalender, geb. als boek f 0,75, met premie f 1,25. gehouden in de jaren 1867 tot 1873 in de Nederl. Herv. Kerk te Beesd, Utrecht en Amsterdam. Prijs f 3,25 in prachtband f 3,90. dit woord merkte hij echter op, dat deze ont- zachlyke waarschuwing, volgens het verband, allereerst slaat op het geven van tractementen „en die onderwezen wordt in het woord, deele mede van alle goederen dengenen, die hem onder wijst." Ds. Bouwman van Hallum heelt dan ook terecht opgemerkt op den Schooldag, dat het gebrek aan predikanten mede zit in de te lage tractementen. Ook hierin wordt bewaar heid, dat de Kerken maaien wat zij gezaaid hebben. Al schrijvend ben ik gekomen waar ik eigenlijk niet zijn wilde. Het was mijn bedoeling je aan dacht te vragen voor een artikel uit de NRott. Gt. van 3 Juli. Onder de rubriek Kerknieuws komt een artikel voor onder den titelPierpont Morgan over de kerkelijke financiën Morgan is, gelijk gij weet, een van de grootste geldmannen der wereld geweest, en een der knapste financiers. Door den paus was hij aan gezocht eens orde op zaken te stellen aangaande de financiën der Roomsche Kerk. De dood heeft volkomen afwikkeling verhinderd. Wel heeft men gevonden een dossier in zijn nalatenschap, dat op deze zaak betrekking heeft. Wat deze ontdekking echter nog belangwek kender maakt, is, dat o.a. ook de Nederl. Herv. Kerk zich tot Morgan gewend moet hebben met een dergelijk verzoek. Dezefinan- cieele plannen zijn nu in Morgans nalatenschap ook ontdekt. Wilt gij eenige staaltjes kennen, hoe deze millionair en zakenman de Kerk wil inrichten in financieel opzicht Hy wil alle kerkelijke fondsen en fondsj es tot één kapitaal vereenigen, en door een deskundige commissie laten beheeren. Uit het kapitaal, alzoo verkregen, kunnen alle noodlijdende Kerken afdoende worden geholpen de rente daarvan is zelfs genoegzaam. Ook spoort hij aan tot de grootst mogelijke zuinigheid, dat is de kunst om rijk te worden Dus geen twee predikantsplaatsen onderhouden, waar men met één toe kanniet langer over bodige baantjes, hetzij ze een koster, een voor zanger of een professor betreffen. Ook keurt hij af dat de Kerk met hare inkomsten beneden marktprijs werktzaken zijn zaken Nog een ander middel heeft Morgan gevonden, om de Herv. Kerk rijk te maken. Hy raadt n. 1. aan alles op één leest te schoeien een kerkelijk bouwmeester moet over alle bouw werken gaan. Er moet een prijsvraag worden uitgeschreven voor modellen van goedkoope en doelmatige plattelands-pastorieën en kerken. De kerkmeubels, stoelen, stoven, banken enz., zouden op een afzonderlijke, vanwege de Kerk door een deskundige commissie gedreven fabriek dienen te worden vervaardigd enz. enz. Ook de psalmboeken, en de goederen, aan de armen ge geven, moeten coöperatief worden ingekocht. Sterker nog: de Kerk moet een eigen boek handel hebben Natuurlijk is hij ook voor kerkelijke belasting en hoofdelijken omslag. Wat zegt gij ervan Ik wil wel zeggen, dat mijn eerste indruk waseen navolging van de Roomsche geitenfokvereenigingen, waarmee vooral de Hervormden zoo den spot hebben gedreven. Alles moet kerkelijk, kerkelijk en nog eens kerkelijk worden. Het riekt niet naar Rome, doch His Roomsch. Hoe wordt zoodoende ook god-mammon in de Kerk gehaald. Alles draait dan om het geld. Alle zelfstandigheid der plaatselijke Kerken gaat te loor. En de rijke verscheidenheid, waarmede God de schepping en het menschelijke leven heeft willen tooien, wordt in doode eenvor migheid opgelost. Voortgaande op dat spoor, door Morgan aan gewezen, kan de Herv. Synode ook een Hervormd kleedingmagazjjn inrichten, waar alle predikan ten, ouderlingen en diakenen hun gewaden kunnen betrekken. En wie weet, wat er dan nog meer ontdekt wordtalles voor het voor deel, weet je. En wat een heerlijk gevoel zal het zijn, als men dan zoo in het geld kan grab belen. De bede „geef ons heden ons dagelijksch brood", kan dan wel afgeschaft. Eerst is Chris tus in de Herv. Kerk onttroond, en de Synode koning geworden; nu wordt de Synode een trapje lager gezeten de mammon gekroond. De financieele commissie zal regeeren. Er is echter niets zoo kwaad, of er is nog wel een goede zijde aan. Wordt er niet inder daad geld, veel geld letterlijk vermorst En dat mag toch nietdat is niet te verdedigen. Laat alle dingen met orde, ook naar financiëele regeling en met verstandig overleg geschieden. En is dat geen vermorsen van geld en van in- tellectueele krachten, als bij u in Kampen pro fessoren zijn, die in dezelfde vakken doceeren als professoren aan de V. Universiteit? Ter- wille van den „vrede" mag niet meer worden aangedrongen op vereeniging van School en Theol. Faculteitdoch dat wij als Geref. Ker ken ons de weelde mogen veroorlooven van twee opleidingsscholen te hebben, wil er bij mij maar niet in. Maar over de opleidingskwestie wil ik niet schrijven. God zegene onze Theol. School en onze Vrije Universiteit en onze Geref. Kerken. Met hartelijke groete, t. t. Criticus. TWEETAL te Ezingecand. J. G. Feenstra te Koudum ds. M. A. v. Pernis te Heerjansdam. BEROEPEN te Zuidwoldeds. D. Steenhuis te IJselmonde te Hardinxveld en te Schoonebeekcand. J. G. Feenstra te Koudum te Garrelsweerds. W. Bouwman te Hallum te St. Jacobi Parochie: cand. dr. C.N. Impeta te Katwijk aan Zee te Klundertds. J. G. Kunst te Barendreckt te Hijumds. F. H. Boersma te Geldermalsen. te Ambt-Vollenhove Ads. C. J. Wielenga te Rurhrort. AANGENOMEN naar N. Buinends. J. A. Berghuis te Oosterend naar Berkel en Rodenrijsds. D. Fleurke te Ter Aar. Ds. H. S. Bouma, van Hazerswoude, hoopt 20 Juli afscheid van zijne gemeente te nemen en 3 Aug. te Hoogeveen intrede te doen, na bevestiging door zijn vader, ds. L. Bouma. Grijpskerke. Om steeds meerdere belang stelling in 't werk der Zending te verkrijgen, en vooral deszelfs liefde daardoor hoe langer hoe meer op te wekken, zoo werd j.l. Zondag 30 Juni, een openbare vergadering gehouden in de Consistoriekamer der Geref. kerk, waarop br. Wijnands ons sprak over Een reis naar Mekka. Als naar gewoonte opende de Voor zitter de Weleerw. Heer ds. Koopmans deze vergadering op de gebruikelijke wijze, en spreekt daarbij een kort en kernachtig openingswoord. Inzonderheid bepaalde Z.Ew. ons bij de echte liefde die dient gevonden te worden voor 't werk der Zending. Men zou kunnen spreken ten eerste van een nieuwsgierige belangstelling in dien arbeid, verder van een medehelpende, een inlevende, maar inzonderheid, en zoo mocht het wezen, van een wezenlijke geheiligde be langstelling in het werk der Zending, en dit wordt nog zoo veel gemist. Na dit opwekkend woord geeft Z.Eerw. br. Wijnands gelegenheid zijn onderwerp ter vergadering voor te lezen die in korte trekken ons een ondernomen pel grimsreis voor oogen stelt, ondernomen naar Mekka, de stad van den grooten profeet. Eenige van de voornaamste leerstellingen van Mahomeds leer worden ons opgesomd, wiens leer de Islam vervat in de Koran, en tot grond stelling geeftEr is geen God buiten Allah en Mahomed is zijn grootste Profeet, ontzet tend veel aanhangers heeft gevonden, die zoo ons verder uit 't onderwerp doen zien hoe het een geduchte stormram tegen het Christendom in zich bevat. Vervolgens gaat gen. br. nog meer in den breede na de vele verordeningen, die door de pelgrims, eer hij de reis naar Mekka onderneemt in acht worden genomen, die zoovele zijn, dat wjj zeer verre ons bestek zouden overschrijden, wilden wy die allen op noemen. Een enkele zij nog genoemd. Het gebed is een van de voornaamste plichtplegin gen van den Mahomedaan, het aangezicht naar Mekka gericht, het aantal juiste buigingen gemaakt, op een reine plaats, en op juisten tijd opgezonden, ziehier, een van de voornaam ste eigenschappen. Uit dit alles blijkt dan ook, hoe in den Islam een godsdienst schuilt in wien men een fana- tieken tegenstander der Zending vindt. Op dit met aandacht gevolgde onderwerp volgde nog een leerzame bespreking, en mochten wy hoe wel niet in zeer grooten getale, en er zeker nog meerdere belangstelling had kunnen wezen, toch goed voldaan huiswaarts keeren. Wy zongen nog van Ps. 86 6, en eindigde op verzoek br. J. H. Geschiere deze vergadering met dankzegging. Namens Gecommitt. tot de Zending, Jn. JakobSen Lz.. Secretaris. KORT VERSLAG van de vergadering der Classis Middelburg, gehouden den 9en Juli 1913. Art. 1. Nadat ds.. Boeyenga op de gebrui kelyke wyze de vergadering geopend had, en door de predik. Scheele en Wielenga de cre- dentialen waren nagezien en in orde bevonden werd de vergadering geconstitueerd. Aan den diaken, door Domburg afgevaardigd werd, redenen gehoord, keurstem verleend. Art. 2. Het moderamen was aldus saamgesteld Ds. J. J. Koopmans, praeses G. F. Kerkhof, assessor K Veen, le scriba; J. B. Netelenbos, 2e scriba. Art. 3. Ds. de Kruyter werd met zyn beroep naar Fynaart van den praeses gefeliciteerd en de blijdschap der classis uitgesproken over zyn blyven, terwyl ds. Pol door hem werd verwel komd by zyn behouden terugkeer in 't vaderland Art. 4. De notulen der vorige vergadering wordt gelezen en goedgekeurd. Art. 5. Gapinge ontvangt de gevraagde va catuurdiensten. Vanwege de ongesteldheid van ds. v. d. Hoorn vraagt Domburg hulp in den predikdienst. Beslo ten wordt zoo noodig iederen Zondag van classis- wege een predikant één beurt aldaar te laten vervullen. Art. 6. Een schrijven van de classis Zierikzee wordt voor kennisgeving aangenomen. Naar aanleiding van een schrijven van de Part. Syn. van Noord-Brabant en Limburg wordt besloten voor 't volgend kwartaal aan Roosendaal twee Zondagen toe te staan. Art. 7. Het rapport aangaande de laatstge houden Part. Synode van Zeeland, uitgebracht by monde van br. J. Louwerse, lokt geen be spreking uit. Art. 8. Domburg wordt aangewezen als roe pende kerk voor de volgende classicale verga dering in November. Art. 9. Op voorstel van ds. Wielenga wordt naar aanleiding van 't Rapport Part. Syn. be sloten, een rapport te laten uitbrengen over de beteekenis van Art. 33 D. K. O. De predd. Kerkhof en Netelenbos worden als rapporteurs aangewezen. Op een drietal vragen door Vrouwepolder ge daan in verband met de op de Part. Syn. gevallen beslissing inzake de grensregeling Serooskerke- Vrouwepolder, geeft de classis haar advies. Art. 10. Nadat de korte notulen waren gele zen, en de praeses door den assessor was ge feliciteerd met zyn a. s. huwelijk, werd nog ge zongen Ps. 84 3 en ging ds. Kerkhof de ver gadering in dankzegging voor. Namens de Classis, K. Veen, Scriba. De Deputaten der 3 Provinciën voor de Zen ding op Soemba brengen langs dezen weg ter kennis van belangstellenden, dat door genoemde Zending gezocht wordt een jongmensch, die het eind-examen van het Gymnasium of het daarmee gelijkstaand Staatsexamen heeft volbracht en lust gevoelt om aan de Leidsche Universiteit zich verder te bekwamen tot Doctor in de Oos- tersche Letteren, teneinde als zoodanig eenmaal naar Soemba te gaan en zich daar uitsluitend te wyden aan taalkundigen arbeid, tot steun voor de Zending. De kosten aan deze studie verbonden, worden gedragen door het Nederl. Bijbelgenootschap, dat zich tevens bereid verklaard heeft dezen „Missipnair-Taalman" later in zyn dienst en voor zyne rekening te laten arbeiden. In aanmerking kunnen alleen zy komen, die lid zyn van de Geref. Kerken in Nederland en attesten van goede gezondheid en van goed le vensgedrag kunnen overleggen. Sollicitatiën worden vóór 1 Aug. e. k. inge wacht by den ondergeteekende, die tevens bereid is nadere inlichtingen te geven. Namens Deputaten voornoemd Ds. M. Meijering, Scriba. Wildervank, Juni '13. De Juli-aflevering van „DeMacedoniër" wordt geopend met een artikel van ds. Bakker Zelf standigheid van de Zendingskerk" het is het vervolg van zyn artikel uit de vorige aflevering „De ontwikkeling van een eigen kerkelijk leven op het Zendingsterrein". Het blykt duidelijk, dat ook hier de man aan het woord is, die met kennis van zaken oordeelten ook een GerefoA meerd man. Hij vereenigt zich niet alleen met de algemeen gevestigde opinie, dat zelfstandigheid eener Zendingskerk in zich sluit en met zich brengt zclfonderhoudzelfbestuur en zeifuitbret- ding doch ook het bezit eener eigen Belijdenis en Kerkenorde Ds. Bakker acht het gewenscht voorloopig aan de Zendingskerk onze Belijdenis te geven, en onze Kerkenorde, met de duidelijk noodig blijkende veranderingenin den loop der jaren (of eeuwen?) zullen dan uit de In- landsche Kerken vanzelf een eigen Belijdenis, Kerkenorde en ook Liturgie opkomen. Het 2e artikel, dat den titel „Islam" draagt, is van de hand van ds. de Jonge van Heeg. Hoewel het er niet by staat, maakt het wel den indruk van een referaat te zyn geweest, op een of andere Conferentie gehouden. De titel is zeer algemeen, maar de inhoud bevat twee bijzondere zakenbetoogd wordt, dat de Islam is eene, door Mohammed ingevoerde, irreligieuse godsdienst, en dat de Christelijke Kerk voor haar stryd tegen den Islam het meeste heil heeft te verwachten van het Calvinisme. Het stuk toont, dat ds. de Jonge het onderwerp zelfstan dig heeft ingedacht en bewerkt. Dat hy van Calvinisme spreekt, wyst er op dat hy niet alleen de prediking van het Evangelie beoogt, doch het brengen van alle vruchten der Calvi nistische ontwikkeling. In tegenstelling met den ex-hoogleeraar dr. Kuyper, waarop hy zich herhaaldelijk beroept, wil ds.de Jonge, (indien wy hem wel hebben begrepen), dat de Kerk haar meest geduchte wapenen gebruike tegen den Islam. Dr. Kuyper toch in De Standaard heeft voer eenigen tyd betoogd, dat de Kerk zich in onze dagen vooral op de heidenen moet werpen, omdat de Mohammedaansche Zending toch by na geen resultaten gaf, en de Islam zulke ontzach- lyke vorderingen maakte. De redeneering op blz. 211 van den Muzelman als een verkapten heiden lykt ons erg spitsvoudig toe. Het geeft zeker reden tot blijdschap dat ook onze predi kanten hun bijdragen schenken aan dit keurige Zendingsty dschrift. Van ds. Dijkstra is er in dit nummer geen „Uit myn Camera", hetwelk het gevoel geeft dat de aflevering niet compleet is. Hy geeft het eerste deel van een overzicht van dr. War- neck's nieuw boek„Paulus, im Lichte der heutigen Heidenmission." J. D. Wielenga. Heden overleed tot ons allerdroefheid onze innig geliefde Zoon, Broeder, en Behuwdbroeder in den nog jeugdigen leeftyd van 17 jaar en 3 maanden. Dat zyn heengaan vrede was, lenigt onze smart. Uit aller naam, G. VAN DIJK. O. W. Souburg, 10 Juli 1913. Philpot. Ie Zestal Leerredenen f 0,50 2ef 0,35 3ef 0,35 4ef 0,35 Wat is het, dat een zon daar zalig maakt f 0,30 Wonderen aan dooden f 0,15 In de plaats van voor f 2, zend ik alle bovenstaande boeken franco post wissel van f 1,25 zoolang de voorraad strekt. LANGEDELFT H 20. Aanbevelend, Dagelijks Zaden verkrijgbaar bij den Heer G. DEKKER, Vlasmarkt K 156a, Middelburg. Des Donderdags op de Markt. Standplaats tegenover Café „de Eendraoht". is bet voortdurend gebruik van ROGGE BLOEM des morgens vóór bet ontbyt. Deze Roggebloem is en wordt onderzocht door bet scheikundig bureau alhier en is vol komen zuiver be>onden. Verkrijgbaar Magazijn „Groenen Draak", hoek Langeviele te Middelburg. Pakjes van 5 ons a 13 cent en by de verdere Wederver- koopers De inteekening op den van het is weer in vollen gang. De premie is getiteld i» door Deze kostelijke premie, die van blijvende waarde is, zal ongeveer 240 pag. groot zyn. Het schild van den Kalender is een sieraad voor de wand. Het is een uitbeelding der gelijkenis van den barmhartigen Samaritaanen daarom een dagelyksche opwekking in onze huisgezinnen tot het werk der Christelijke liefde. De prys is: Men vrage proefschild en inteekenlyst aan. By tijdige bestelling kan men van de uit voering der orders verzekerd zyn. Voor uitdeeling op Zondagsscholen wordt uit sluitend geleverd op onderteekende bestelbil- jetten van 't bestuur der Zondagsschool. Deze biljetten worden op aanvrage door de uitgeefster gratis verstrekt. Namens het Geref. Tractaatgenootschap „Filippus"

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1913 | | pagina 3