Boahh. FANOY, Burg B16. II. I. IliÉveektnj en ZaïHil mi KALENDER en de PREMIE BIJBELVERKLARINGEN. I. V MULST. IJZERWAREN, LANDBOUW WERKTUIGEN EN ÏERFWAREN. Onze Walchersche abonnés Geref. Schoolvereeniging „Het Boek van den Profeet Amos" „WALCHEREN". Harderwijk. A. J. WÜESTMAN. Magazijn bij den Watertoren. ps-ües Donderdags op deMarkt. Firma F. f. D'HUIJ, Uilgeeisler, Middelbnrg. is het goedkoopste adres voor Slavenhandel in Marokko. Kerk en Schoolnieuws. Ofticiëele .Berichten. C. P. Vogelaar. BOEKAANKONDIGING Oranje Boven, door T. Brouwer. Uitgave van Oosterbaan en le Cointre te Goes. Stemmen des tflds. Bouma. worden vriendelijk verzoekt het abonne mentsgeld over het eerste halfjaar te komen voldoen. DE UITGEVER. J. GOOTE, Penningmeester, LANGEVIELE K 232. Perkamentpapier Vetdieht papier Ds. D. HOEK te Enkhuizen. met premie f 1,00, zonder premie - 0,40. De Kalender, geb. als boek f 0,75, met premie f 1,25. Directeur F. A. HANSEN, Middelburg. De Christelijke Zangvereeniging „SOLI DEO GLORIA" houdt hare repetitie ELKEN DONDERDAGAVOND, in de School Gravenstraat, ten 8 uur. Jongelingen in het bjjzonder en jonge- dochters zullen hartelijk welkom zyn. Leeftijd boven de 16 jaar. Beste middel tegen Koesten v.b. C. LOÜWERSE, Middelburg. groote beteekenis der religie prijzen. J. Bruinwold Riedel schreef in zynDe opvoedende beteekenis van de voor allen toegankelijke volksschool, „Zelf stel ik op religie hoogen pry's. Wie de religie als gemoedsstemming mist, moet innerlyk armer zijn, dan wie dezen schat van binnen bezit. Ik wensch dus dien schat ont dekt, aangekweekt te zien, ook by het kind." Deze auteur betreurt het dat de kennis van den godsdienst, van den By bel onder ons zoo bedroevend veel te wenschen over laat. Doch deze erkenning leidt hem niet tot de gevolgtrekking, dat zy op de lagere school moet worden aan geleerd, maar dat een veel ruimer plaats moet worden beschikt aan het door predikanten en godsdienstonderwijzers te geven godsdienst onderwijs. Hy is dus vóór godsdienst en vóór godsdienst onderwijs, alleen maar, hy wenscht deze niet op de school. Als de nieuwe opvoedkundigen van godsdienst spreken, hebben wy veelal met een gesluierd beeld te doen. De godsdienst is by hen om hangen met een kleed, waarin verleidelijk schoone namen als: „gevoel voor het oneindige", „teedere stemming des gemoeds", „steun voor de zede lijkheid", enz. met gouddraad zyn geweven. Maar wandelt de oude moeder in dat pronk gewaad nog deftig rondhare dochter, het socialisme, heeft dat stemmige kleed opgebor gen. Zy heeft den sluier afgerukt. Nu vertoont het beeld in zyn afschuwelijke gestalte zich ten volle. Wat door de moeder nog plechtig en statig werd geoordeeld, is door de dochter verachtelijk naar „de rommelkamer" verwezen. De godsdienst is volgens de socialisten niets dan uitvloeisel der materieele ontwikkeling. Alle religie heeft zyn oorsprong in onkunde ten aanzien van den inn er 1 ijken samenhang der maatschappelijke machten. De ontwikkeling van den godsdienst bestaat dan ook in zyn al- geheelen ondergang. Is de socialistische maat schappij aangebroken, dan vlucht, naar dr. Gor ters getuigenis, de godsdienst als een laffe schim van de aarde. Volgens Domela Nieuwenhuis wordt de mensch door den godsdienst verlaagd tot een speeltuig, dat door God bespeeld wordt. Hoe nu de godsdienst te niet moet worden gedaan, heeft Liebknecht op den partijdag te Halle in 1890 duidelijk aangewezen. „De we tenschap", zoo zeide hy, „zorgt voor goede scholen, dat is het beste middel tegen den godsdienst. De religie kunnen wy alleen daar door te lijf gaan, dat wy den godsdienst van de individu kalmpjes godsdienst laten, maar hem wetenschap by brengen. De school moet tegen de kerk gemobiliseerd worden, de school meester tegen den pastoor, goede opvoeding maakt, dat er geen religie meer is'" „Indien Markus Aurelius", zoo heeft een ongeloovige gezegd, „in steê van tot leeuwen en brandstapels de toevlucht te nemen, zich op de school had geworpen, hy zou beter zyn doel hebben bereikt, om de wereld van het Christendom te verlossen." Al is er nu tusschen wat de moderne op voedkundigen en de socialisten ten aanzien van den godsdienst voorstaan, oppervlakkig een groot verschil, 'tis echter niet meer dan schyn. De modernen erkennen de religie als gemoeds stemming, als steun voor de zedelijkheid, ter wijl het socialisme den godsdienst vloekt. In beginsel echter zyn het twee bewegingen van dezelfde vijandige legermacht, die zich stelt tegen alle waarachtige religie. De socialist doet den frontaanval, doch de moderne maakt een omtrekkende beweging, die dezelfde noodlottige uitwerking heeft. De godsdienst wordt hier geheel buiten het publieke leven gehouden, 'tls louter een per soonlijke aangelegenheid, een privaatzaak. Geen heerschende macht iil het leven, maar een sier plant of een liefelijk bloempje in de stille huis kamer. Men maakt God tot een God zonder werking, zonder macht. Alle wezenlijke invloed van den Christus Gods wordt gekeerd. Als men Hem nog wil dulden, dan slechts in doeken gewonden, maar in de herberg van het nationale leven is voor Hem geen plaats. Geen plaats voor den Christus ook op de school. Het kind worde zonder godsdienst op gevoed. De godsdienstige en zedelijke energie moet van den aanvang af in het kind worden gedood. Hieruit blijkt nu, dat de moderne opvoed kundigen, hoezeer zy, wat de beginselen betreft, onze tegenvoeters zyn, evenwel, wat het pae- dagogische aangaat, precies dezelfde methode toepassen als wy. De moderne paedagogiek werpt zich, evenzeer als de Christelijke, met .pile macht op het kind. Beide willen gaarne zoo vroeg mogelijk hun arbeid beginnen. Maar met een diep ingrijpend onderscheid. De moderne opvoedkunde wil van den beginne aan het kind neutraliseeren ten aanzien van alle religie, maar de Christelijke paedagogiek wenscht van kindsbeen af de jeugd in de leering en de vermaning des Heeren te onderwijzen en haar liefde voor God en voor zyn dienst, eerbied voor het Woord des Heeren in te planten. Beide grijpen naar het kind. Maar de eene om het van God en van den Christus te ver vreemden, de andere om het tot God op' te leiden en neer te leggen onder de zegenende schaduw van Christus' kruis. Een verschil dus zoo groot als dat van dag en nacht. J. P. Tazeaar. SPBOKKELIJf GEN. Een Fransche dame deelt een en ander mede omtrent den slavenhandel in Marokko, waaruit blijkt, dat slaven met gemak van de hand wor den gezet, hetzij op de markt, hetzij, in de over- groote meerderheid der gevallen, clandestien. De markt wordt driemaal per week, zegt de schrijfster, gehouden. Vrouwen, kinderen, kna pen en volwassen mannen worden door elkaar in de lage hokken rondom het marktplein ge stopt, voor de veiling begint. De arme stakkers bieden hoogst zelden tegenstand, daar zy wel weten, dat dit toch niets zal baten. Nadat de dellals (afslagers) een paar verzen uit den Koran met luider stemme hebben opgezegd en Allah's zegen hebben afgesmeekt, begint de verkooping. Iedere dellal plaatst zich.aan het hoofd van den troep slaven dien hy moet veilen en doorkruist met snellen pas het marktplein in alle richtin gen onder het uitroepen van het bod. Als een aspirant-kooper een goed „nummer" meent te zien, dan heft hy de hand opde troep staat stil, en de kooper onderzoekt op zyn gemak tanden, haren, huid en ledematen van den slaaf of de slavin, waarop hy het oog gevestigd heeft Wordt de koop gesloten, dan wordt een koop- acte voor de adouls of notarissen opgemaakt. De prijzen hangen natuurlijk van de kwali teit der mensehelyke waar af. „Ik heb een jonge man van 24 jaar voor 16 douros hasjani (35 gulden) zien verkoopen, maar meisjes van 10 tot 12 jaar brengen wel 120 tot 150 douros op. Kleine kinderen zyn niet veel waard, maar een vrouw, die goed kan koken, wordt graag met 500 douros (iets meer dan 1000 gulden) betaald. Menigmaal komt een moeder met haar kind ter markt, en als dan de kooper alleen maar de vrouw wil hebben, vallen er tooneelen voor, die in niets verschillen van die ons in „De Neger hut" in zoo schrille kleuren worden afgeschil derd. Binnen twee maanden kan een koop ongedaan worden gemaakt, als de slavin niet voldoet, hetgeen tot tallooze processen aanlei ding geeft. Men meene vooral niet, dat deze soort ver- koopingen tersluiks plaats hebben, want zy zyn door de maghzen zelf geregeld en vormen een ware staatsinstelling! Nog onder de regeering van Mouley-Hassan, vader van den huidigen Sultan, werden er blanke slavinnen in groote getale verkocht. Wegens de talryke klachten nam de Sultan het besluit alleen den verkoop van negers en mestiezen toe te staan. Tot aan de regeering van Mouley-Hassan leverde deze slavenmarkt overigens een bron van ontzaglijke inkomsten voor den Sultan op, want deze hief een vijfde gedeelte van de op brengst voor zyn particuliere kas. Om dat drukkend servituut te ontduiken, gingen de Marokkaansche slavenhandelaars later de kara vanen, die slaven aanbrachten tegemoet, waarop de Sultan, van twee kwaden het minst kiezend, de markt verpachtte voor een vaste som. TWEETAL te Garrelsweer ds. S. W. Bos te Westergeest ds. W. Bouwman te Hallum. te 's Hertogenboschdr. J. G. Geelkerken te Epe ds. S W. Huizing te IJmuiden. DRIETAL te Appelschads. F. W. Geerds te Oldekerk ds. A. Tapstra te Terwispel; ds. J. E. Westerhuis te Grams- bergen. BEROEPEN te Zegwaart, te Medemblik en te Dirkshorn cand. J. G. Feenstra te Koudum te Kielwindeweer ds. A. Steyling te Naarden te Kampen: ds. W. H- Gispen te Zwolle; te Fynaart: dr. C. W. Impeta te;Katwyk. BEDANKT voor Kapelle-Biezelingeds. L. A. Smilde te Ommen voor Balkbrugds. C. Elzenga te Woubrugge. CLASSIS THOLEN. De kerken der Classis Tholen worden ter ver gadering opgeroepen, in het Militair Tehuis te Bergen op Zoom, tegen 6 Aug. a. s. 11 uur. Punten voor het Agendum zende men in vóór 23 Juli aan het adres van den eerst-onderge- teekende. Namens de roepende kerk P. E. v. Sciiaik, Praeses. P. Vogelaar, Scriba. Anna Jacoba Polder, 1-7-13. AGENDA voor de vergadering der Classis Middelburg, te houden op Woensdag 9 Juli a. s. in de Gasthuiskerk. Praesesds. J. J. Koopmans. Assessor Ie Scriba: ds. K. Veen. 2e Scribads. J. B. Netelenbos. 1. Opening door de roepende Kerk. 2. Onderzoek der credentiebrieven. 3. Constitueering der vergadering. 4. Lezing der Notulen. 5. Omvraag naar Art. 41 D. K. O. 6. Ingekomen stukken. 7. Rapporten. 8. Inning van de Zendingsby dragen 3e kwartaal 1913. 9. Aanwijzing der oproepende Kerk. 10. Omvraag. 11. Censure naar Art. 43 D. K. O. 12. Lezing der Korte Notulen. 13. Sluiting der vergadering. De Aetuarius der Classis C. J. de KrUIJTER. Krabbendijke. Na ruim negenjarigen arbeid, nam Zondagnamiddag voor een talryke schare, onze geachte leeraar ds. J. Sybrandy zege nend afscheid van zyn gemeente met de woor den uit 1 Cor. 13 8a: „De liefde vergaat nimmermeer." Ouderling Vogelaar bracht den dank over van kerkeraad en gemeente, voor al den ar beid hier verricht. Tot afscheid werd staande ps. 121 4 toegezongen. Namens den Kerkeraad, CLASSIS GOES. De kerkeraad van 's Gravenpolder geeft door dezen kennis aan de Kerken in de Classis Goes dat voor het Agendum der e. v. vergadering, welke D.V. op Donderdag 17 Juli e.kop gewonen tyd en plaats zal gehouden worden geene stukken zyn ingekomen. Te storten collectenvoor de Theol. School en Kas e. b. p. Namens de saamroepende Kerk. van 's Gravenpolder. W. de Schipper Cz Praeses. A. Eckiiardt, Scriba. Ds. H. Lanning, Consulent. In een oranje-kleurig omslag wordt ons hier een boekje aangeboden, dat boeiend geschreven is. Het heeft de volgende afdeelingen I. Géén „Oranje-Boven II. Een Gelderschman in den Haag III. Een „boer" en een „Filistyn" IV. Wederom in den Haag; V. Een uitstapje naar Amsterdam VI. „Oranje-Boven" VII. De man, die durfde VIII. In het Vaderland terug. Zooals ieder uit het bovenstaande allicht ver staan kan, handelt dit werkje over de toestanden in ons land nu honderd jaar geleden. Het telt een veertig bladzijden en bezit de eigenschap dat jongen en ouden het graag lezen zullen. Wy bevelen het zeer gaarne aan. Onderscheiden plaatjes verhoogen de aantrekkelijkheid. De uitgave is goed verzorgd. Dit tijdschrift heeft reeds in onze kringen een goeden naam verkregen en het beijvert zich steeds wat goeds te leveren. De inhoud is degelijk en de vorm uitnemend. Laat ieder wat doen om het nog meer lezers te verschaffen. We hebben zoolang reeds naar dergelijke lectuur uitgezien en nu ze er kwam hebben we ook de verplichting om deze onderneming te steunen. Wy blyven het dan ook warm aanbevelen. Ad vertentlën. By dezen betuigen wij onzen liartelijken dank voor de vele bewijzen van deelneming ondervonden by het overlijden van onzen ge liefden Echtgenoot en Vader de Heer KLAAIS HOUTERMAN. Wed. K. HOUTERMAN-Pieterse. Biggekerke, 3 Juli 1913. Hiermede betuigen wy onzen hartelïjken dank voor de vele bewijzen van belangstelling öp 28 Juni 1.1. ondervonden. J. DE JONGE. A. DE JONGE—de Maaker. Middelburg, 3 Juli 1913. TE MIDDELBURG. Bericht dat de coupons van de Obligatie-leening van genoemde vereeniging vervallende 1 Juli 1913 worden uitbetaald by ondergeteekende. voor Inmaakpotten. ter verpakking van boter. HET OUDERWETSCHE BESTE Vliegendoodpapler 2Vs cent per vel. De inteekening op den van het is weer in vollen gang. De premie is getiteld door Deze kostelijke premie, die van blijvende waarde is, zal ongeveer 240 pag. groot zyn. Het schild van den Kalender is een sieraad voor de wand. Het is een uitbeelding der gelijkenis van den barmhartigen Samaritaan en daarom een dagelyksche opwekking in onze huisgezinnen tot het werk der Christelijke liefde. De pry's is Men vrage proefschild en inteekenlyst aan. By tijdige bestelling kan men van de uit voering der orders verzekerd zyn. Voor uitdeeling op Zondagsscholen wordt uit sluitend geleverd op onderteekende bestelbil- jetten van 't bestuur der Zondagsschool. Deze biljetten worden op aanvrage door de uitgeefster gratis verstrekt. Namens het Geref. Tractaatgenootschap „Filippus" Dagelijks Zaden verkrijgbaar bij den Heer G. DEKKER, Vlasmarkt K 156a, Middelburg. Des Donderdags op de Markt. Standplaats tegenover Café „de Eendracht". is het voortdurend gebruik van ROGGE BLOEM des morgens vóór het ontbyt. Deze Roggebloem is en wordt onderzocht door het scheikundig bureau alhier en is vol komen zuiver be>onden. Verkrijgbaar Magazyn „Groenen Draak", hoek Langeviele te Middelburg. Pakjes van 5 ons a 13 cent en by de verdere Wederver- koopers Voor den eersten aanvrager te koop Patrik-Polus en Wels Bijbelverklaring, 18 dln kwarto, goed ex. voor slechts f 20, Klinkenbergs Bijbelverklaring in 27 dln 8o ingenaaid, voor slechts f 10, Dachsels Bijbelverklaring v.h. Oude Test. in 4 prachtbanden voor slechts f 13,50

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1913 | | pagina 3