Weer naar Soemba. Onze Zendingsdag. De „toover'Mantaarn. Giften voor de lantaarn voor Ds. II er kei ij n Kerk en Schoolnieuws. Ofliciëele .Berichten. Aan de Classis Middelburg vergaderd den 6 Mei 1913. Zeeuwsche Predikanten-Conferentie. Verantwoording ran Liefdegaven is bet geboren. Wjj verbeugen ons met de ouders. Make de Heere in Zjjn gunst verder alles wel. Maandag a. s. denkt ds. D. K. Wielenga weer naar Soemba terug te keeren. De reis gaat over Roozendaal en Marseille. Zjjn vrouw blyft nog een balf jaar in bet land. Brenge de Heere onzen broeder veilig op bet Zendingsveld terug. Zjjn verblijf in bet land was zeer kortslecbts een balf jaar. In bet verslag der Classe Tbolen komt o. a. voor onder art. 6Mededeelingen a. de Classis Goes en Tbolen organiseeren een Zendingsdag te Krabbendijke tegen 11 Juni a. s. Deindruk zou gewekt kunnen worden, dat deze Zendings dag alleen voor de Classes Goes en Tholen is. En dit nu is niet juist. Het is een Zeeuwsche Zendingsdag, dit jaar in bet Goescbe land te bouden. 'Wel ecbter zal getracht worden voor bet vervolg Classicale Zendingsdagen te orga niseeren Classe Axel tocb is er in voorgegaan in samenwerking met de HervormdenClasse Zierikzee is gevolgdClasse Middelburg kan 't ook wel alleen af, en dan kan Classe Tbolen met Classe Goes samenwerken. Dit jaar ecbter is de dag nog provinciaal. „Eudokia" overleden ds. H. H. Veder, van Rotterdam. Van 8 Februari 1891 diende Z.Eerw. de kerk van Rotterdamvoor dien tjjd was lijj werkzaam te Valkenburg, Abcoude en Schiedam. De classis 's Gravenbage, daartoe door de Synode aangewezen, beeft voor de kerken be paald Zondag 16 November a. s. als Dankdag voor de honderdjarige onafhankelijkheid van ons vaderland. Belangstellenden vragers kunnen wij mede- deelen, dat de lantaarn nog niet besteld is wij zjjn nog onderzoekend naar wat bet beste is. Ook moesten ds. Merkeljjn nog eenige inlich tingen gevraagd. Het ingekomen geld zal ons ecbter wel in staat stellen een zeer goede lan taarn aan te schaffen. J. D. Wielenga, Door ds. P. E. van Schaik van de Geref. Kerk te Anna Jaeoba-Polder f5.Uit de collecte in de Geref. Kerk te Souburg f 1. Van N. N. f0,50, van P. A. f 0,50, van J. J. de K. f 1,50, allen te Souburg. Kerkhoe. Sinds de laatste opgave in harteljjken dank ontvangendoor M. D. Jansen gevonden in de collecte der Geref. Kerk te Zaamslag f 2,50 door Cornelis Bol te Ierseke, verzameld f4, gevonden in de collecte der Geref. Kerk te Middelburg A f 0,55door M. v. Liere van de Geref. Zendingscommissie te 's Gravenpolder f 2,50door ds. G. de Jager gevonden in de Pinkstercollecte der Geref. Kerk te Wolfaarts- djjk f 1, Tot dusver [door mjj ontvangen fl00,HVs. .J. D. Wielenga. TWEETAL te Zuidbroekds. D. Fleurke te Ter Aar ds. C. J. Wielenga te Rubrort; te Sellingen ds. D. B. v. d. Meulen, em. pred. te Leeuwarden ds. C. W. de Vries te Oldeboorn. BEROEPEN te Zegwaartds. D. Fleurke te Ter Aar te Giessen O. en Nieuwkerk ds. W. v. 't Sant te Oostburg te Herwjjnends. H. v. d. Zanden te Andel te Engwierumds. N. D. van Leeuwen te Murmerwoude. BEDANKT voor Doesburgds. A. Schouten te Aalten. Op 59-jarigen leeftijd is plotseling in te stooten. Weet je wat Kampman," zoo ging bet in één adem voort, terwjjl by zich boe langer boe meer opwond, „mjjn kan jullie school geen zier schelen, ofschoon ik niet begrijp, waar je je dik voor maakt; mjjn een zorg, als mjjn jongens maar leeren, mèt of zonder de psalmen, fyn of grof, neem me niet kwaljjk maar wat Brandsen en de ^burgemeester nu uitsteken, zjjn lage streken boor. Wil ik je wat zeggen, Kampman, je komt morgen bjj mjj, als je lust hebt. Je weet, ik heb werk genoeg en banden gebrek en met mjjn loon boef ik me tegen dien bebberigen schraper niet te schamen. Doe je 't?" Wat kon Kampman anders dan toestemmen. Geertsens brandde nog wat zwaar geschut los in de richting van den Pauwenhof, was einde- ljjk uitgeraasd, en bljj, Brandsen en den bur gemeester een bak te hebben gezet, trok bjj ten slotte af. „Eer zjj roepen, zal Ik antwoorden." Vol beschaming dacht Kampman aan deze woorden. En in zjjn gezin volgde dien avond bet eene nieuws op bet andere. Maar, wat Brandsen niet vermoedde, noch Geertsens, was tocb bet gevalaan den avond klonk bet lied der be vrijding en rees de dankzegging in Kampmans woning tot den God, wiens hulpe niet vergeefs verbeid en nooit treffender gebleken was. (Wordt vervolgd.) W. B. Uwe Commissie in een vorige vergadering van Febr. aangewezen om een antwoord te geven op een vraag, door de kerk van Seroos- kerke te uwer kennis gebracht, boe er geoor deeld moet worden over den zoogenaamden huisdoop, beeft de eer U bet resultaat barer overwegingen bij dezen aan te bieden. Zij begint met een kort overzicht te geven van bet oordeel, door de Geref. kerken in ons land over deze zaak ten beste gegeven, van gedachte, dat bet niet noodig was om aan te toonen, wat geljjksoortige kerken in andere landen daarover besloten hebben, aangezien daarover voor zoover zjj weet nooit eenig prin cipieel verschil ontstaan is. Dit laatste is da- deljjk duideljjk, als zjj herinnert aan bet stand punt, dat de geesteljjke vader Calvjjn van meetaf ingenomen beeft. Hjj tocb beeft bjj meer dan een gelegenheid onbewimpeld uitge sproken, dat de bediening van de sacramenten niet losgemaakt mocht worden van die des Woords, aangezien de sacramenten teekenen en zegelen van de belofte des verbonds waren. Deze beide bedieningen dus waren toevertrouwd aan de kerk en konden van baar niet geschei den worden. Daarmede was meteen de weg aangewezen, waarlangs de kerken hadden te wandelen en dit leidde als van zelf tot dien regel, dat de bediening des doops plaats moest bebbeu in een vergadering der geloovigen. De kerken van Nederland hebben deze ge dachte opgenomen en dan ook van den beginne aan dezen regel gesteld en zich daaraan ge houden. In hoofdstuk VI art. II van bet Convent van Wezel lezen we„Men zal den doop be dienen na bet gewone formulier uitgedrukt in de kerkeljjke ordonantiën en dat niet anders noch ergens dan in de kerk onder de Predicaties en den catechismustenzjj misschien in de aankomende gemeenten in acht genomen wor den sommiger zwakheid, welken ten gevalle en om ergernis te vermijden de kinderen in buis mogen gedoopt worden." Doch dit wordt ook niet toegestaan, tenzjj in tegenwoordigheid van minstens vier of vijf geloovigen en dat tot anders door de Synode zal besloten zjjn. De vaders van dit convent hebben alzoo helder uitgesproken dat als zegel geldt om den doop in 't midden van de gemeenteljjke samenkomst te bedienen. Doch zjj lieten den huisdoop toe in bepaalde gevallen met dien verstande even wel, dat er alsdan enkele geloovigen tegen woordig zouden zjjn. Wij weten ook, waarom zjj deze concessie deden want er waren velen in die dagen, welke met bet oog op de ver volging niet graag een eind wilden reizen voor de bediening des doops van een hunner kin deren en openlijk uitkomen voor de „njjeleer" zooals dit destjjds genoemd werd. Zjj waren wel overtuigd, dat de Roomscbe kerk niet deugde, maar niet vast genoeg in 't geloof om er alles aan te wagen. Om ben tegemoet te komen in bun bezwaren, werd toegestaan om den doop in buis t'e bedienen. Gjj beluis terd alzoo in dit artikel den zuiveren toon der Geref. beljjdenis en ge ziet, boe die mannen bet juiste wit in 't oog bielden, maar zjj had den tevens deernis met de zwakgeloovigen wjjl zij konden inkomen in bun voorstellingen en zij wilden deze kleinen niet ergeren. Het is bet beginsel, dat bier boog gehouden wordt en er spreekt de zucht uit om al bet on zuivere van de kerkeljjke erve te verwjj deren, maar dit gaat gepaard met de oprechte begeerte om geen enkele schade te berokkenen. Op de Synode van Embden in 1571 werd over deze zaak niets besloten. Doch in 157^: sprak de Dordtscbe Synode in art. 50 kort en bondigMen zal den doöp niet toedienen dan alleen in een openbare vergadering der kerken bjj de verkondiging des Goddeljjken Woords. Een geljjk geluid gaf de Synode van Dordtrecbt in 1578Men zal den doop niet bedienen dan in de predikatie. Ook Middel- burgscb Synode van 1581 oordeelde niet anders Het verbond Gods zal aan de kinderen der gedoopte christenen met den doop verzegeld worden en dat in de openbare verzameling, wanneer Gods Woord gepredikt wordt. Pre cies zoo bepaalde de Synode van 's Gravenbage art. 50 Het verbond Gods, zal aan de kinderen der christenen met den doop verzegeld worden en dat in de openbare verzameling, wanneer Gods Woord gepredikt wordt. Uit deze bepalingen bljjkt, dat bet streven was om den doop enkel te bedienen in de open bare samenkomsten dér gemeente. Zelfs wordt er in de acte van deze laatste Synode niet meer over de uitzondering gehandeld, ofschoon zjj ook niet verklaarden dat er geen uitzondering toegelaten kon worden. De Nationale Synode van Dordrecht in da jaren 1618 en '19 plaatste naast de bepaling, dat de doop bediend moest worden in de ge meenteljjke samenkomsten, ook nog, dat de huisdoop in gevallen van grooten nood kon toegestaan worden. Doch er werd nu bjjge- voegd dat zulk een doop plaats moet hebben in tegenwoordigheid van den kerkeraad. Was bet vroeger minstens vier of vjjf geloovigen, nu kon, omdat de ambten schier overal reeds ingesteld waren, bet veranderd worden in te genwoordigheid van den kerkeraad. Opmer- keljjk is ecbter, dat daarvan niets te vinden is in de acte zelf. Waarschjjnljjk achten velen het, dat deze weglating toegeschreven moet worden aan voorzichtigheid, wjjl er nog vreeze bestond, dat er anders misbruik van gemaakt kon worden. Zooals bekend is werd er daarna geen Gene rale Synode meer gehouden. Wjj hebben alzoo onze toevlucht te nemen tot de bepalingen van de Particuliere Synode. Uwe Commissie beeft dan ook de acte van verschillende Parti culiere Synodes geraadpleegd, maar zjj vond overal, waar deze zaak ter sprake gekomen was een herhaling van den regel door de Ge nerale Synode gesteld. Enkele voorbeelden mogen volstaan. De Groninger Synode van 1607, 1608 en 1610 wilden den regel bouden. Zjj achtten huisdoop niet goed. Maar moest men baast genoodzaakt worden, dan moest men er toe overgaan. De vinger ecbter werd op geheven en de waarschuwing er bjj gedaan, dat men voorzichtig moest weren. De Gel- derscbe Synode van 1620 stond ook den buis- doop in gevallen van grooten nood toe. ,De Synode van Gouda in 1620 wilde bljjkens art. 71 niet van den huisdoop weten zelfs niet, als bet gevaar dreigde, dat de kinderen door papen werden gedoopt. Dergeljjke bepalingen zouden nog vermenigvuldigd kunnen worden, maar bet zou geljjk staan met water te dragen naar de Zee. Wjj besluiten dan ook met nog melding te maken van een uitspraak der Utrecbtscbe Synode van 1629. Zjj zegtvroe ger was bjj gevaarljjke ziekte de huisdoop ge oorloofd in tegenwoordigheid van den kerkeraad, maar voortaan zou bet niet meier gelden voor de kerken van baar ressort. De eenstemmigheid op dit punt beeft voor de practjjk gunstige vruchten opgeleverd. Zel den is bet voorgekomen, dat de doop aan buis bediend werd. Het meest nog in de dagen der vervolging, wat licht begrijpeljjk was. Zoodra ecbter de vervolging verminderde en in de kerken overal de ambten ingesteld werden kwam de regel nog beter tot zjjn recht. Een enkele maal kwam bet nog wel voor. Zoo werd b. v in bet jaar 1651 een Indische vrouw, die doo- deljjk ziek was nadat zjj beljjdenis des geloofs afgelegd bad aan buis gedoopt. Er is zelfs een geval uit veel latere tjjd bekend. Te Putten tocb werd den 30 Oct. van 't jaar 1753 door ds. Smitt een kind gedoopt in tegenwoordigheid van de ouderlingen en van de diakenen en van den koster. En waarschjjnljjk zjjn er nog wel meer dergeljjke gevallen te vinden. Na dit overzicht kan er nog herinnerd wor den aan de theorie en de praktjjk van de Geref. kerken in de 19e en 20ste eeuw. In de kerken der scheiding zjjn allerlei vragen aangaande den doop gerezen, welke soms aanleiding gaven tot een bevigen strjjd, maar over den huisdoop zjjn nooit moeielijkbeden voorgekomen. Het is wel gebeurd, dat er kinderen gedoopt wer den in kamers, in stallen, in schuren en op zolders, maar dit kwam, omdat men geen betere lokalen bad en altjjd in tegenwoordigheid van de leden der gemeente. Aan huisdoop in den gewonen zin werd niet gedacht. Een enkele maal is bet voorgekomen in de kerken van de Graafschap en Oost-Friesland, maar die liggen buiten onze grenzen en bet is dan ook te beschouwen als een vrucht van Luthersche inwerking. Ook kan betzelfde gezegd worden van de kerken der Doleantie, zoodat er zelfs bjj de vereeniging tusscben de beide genoemde ker kengroepen geen woord van gerept is. Dit bevreemde dan ook niet, want zoodra men te rugkeerde tot de leer, den dienst en de tucht der vaderen, stond voor allen vast, dat de be diening des doops plaats moest hebben in de openbare gemeenteljjke samenkomsten. De kerken hebben zich aan dezen regel gehouden, zonder te ontkennen, dat in hoogst exceptionale gevallen huisdoop geoorloofd kan zjjn. Zooals ieder weten kan, gaat ook Prof. Bavinck in zjjn dogmatiek hiermede accoord. Welk gewicht kan de bedenking hebben welke wel eens geopperd werd? De voorstan ders van den huisdoop hebben zich beroepen, op het exempel der Apostelen. Zjj vroegen ïebben Petrus en Paulus den doop niet bediend in de woningen van den hoofdman Cornelius, van Lydia, de purperverkoopster en van den stokbewaarder te Philippi. Zeker kan men antwoorden, maar deze voorbeelden, welke met andere te vermenigvuldigen zjjn geven geen grond om voor den huisdoop te pleiten. Toen waren er nog geen kerken op die plaatsen en mitsdien konden er ook geen gemeenteljjke samenkomsten gehouden worden. Er was nog geen bediening des woords en der sacramenten, welke aan een plaatseljjke kerk verbonden was. Naar deze voorbeelden mogen en moeten die mannen handelen, die in 't midden eener nog niet-christeljjke bevolking de Banier des heils planten juist om te komen tot het planten van de kerk Christus in die oorden. Doch voor een Christenland geven zjj geen enkele aan- wjjzing. Zoolang dan ook het uitgangspunt onaangevochten bljjft, zoolang zal ook geoor deeld moeten worden, dat de regel door de kerken van alle tjjden in ons Vaderland gesteld in navolging van Calvjjns leer gehandhaafd moet worden. Uwe Commissie resumeert het gevondene op deze wjjze I. Naar Gereformeerde beljjdenis moet de doop steeds bediend worden in de openbare vergadering der geloovigen. II. Onze vaderen hebben alleen in geval van de uiterste noodzakelijkheid den huisdoop toegestaan, doch daarbjj bepaald, dat bjj zulk een doop de kerkeraad tegenwoordig zou zjjn, terwjjl zjj er tevens op aandrongen dat de ge loovigen uitgenoodigd zouden worden om zulk een samenkomst bjj te wonen. III. In de eerste tjjden waren er soms mo tieven, ontleend aan de moeiljjke tjjden en de zwakheid der geloovigen, die tot toegeeflijkheid noopten, doch deze zjjn door de veranderde tijdsomstandigheden thans geheel vervallen. IV. Hoewel uwe Commissie het ongeraden acht de bestaande bepalingen te verscherpen, toch oordeelt zjj, dat zich thans bjjna nooit het geval kan voordoen, 't welk huisdoop ge- wenscht kan maken. Uwe Commissie S. de Jager. W. Melis Pz. L. Bouma, Rapporteur. Het moderamen brengt in aansluiting aan de mededeeling der roepende kerk voor de Prov. Synode ter kennis Dat de a. s. Conferentie D. V. zal ge houden worden te Vlissingen in de N. Mid- delkerk op Dinsdag den 3 Juni des voormid dags om 10 uur. h. Dat het agendum voor deze samenkomst is vastgesteld als volgt 1. Opening. 2. Notulen. 3. Regeling voor de volgende Conferentie. 4. Referaat van ds. Koopmans over: Iets over de actualiteit van ons kerkeljjk leven. 5. Pauze. Referaat van Prof. Dr. A. Noordtzjj van Utrecht overHet karakter der O. T. Gods openbaring. 7. Sluiting. Het Moderamen Bouma, Praeses. v. d. Veen, Assessor. Koopmans, Scriba. 21 Mei 1913. Middelburg, Goes, Grjjpskerke, O en W. Souburg. De Zendingscommissie alhier noodigt alle belangstellenden uit tot bjjwoning eener Zendingsbjjeenkomst, te houden op a. s. Zondag 25 Mei, des avonds om 6 uur, in de Geref. kerk. P. Alewijnse, Secretaris. Diaconie Mtddelburq A Door bemiddeling van br. W. A. de Rjjcke in harteljjken dank ontvangen eene gift van f 2, Namens voorn. Diaconie, A. D. Littooij Az. Ontvangen Collecten van de Geref. Kerken in de Classe Middelburg voor de Theol. School te Kampen. Arnemuiden f 4,90Domburg f 7.94Vs Ga- pingefl,99; Koudekerke f 12,28VsSt. Laurens f 5,6972 Meliskerke f 15,11; Middelburg A f21,16; Middelburg B f10,121/); Middelburg C f 28,151/) Oostkapelle f 10,Serooskerke f 18,22V2 Oost- en West-Souburg f 14,77 Vs Veere f 13,75Vlissingen f 16,03; Vrouwe polder f5,18; Westkapelle f 1,15. De Correspondent voor de Classicale collecten Middelburg, 22 Mei 1913. A.»Pünt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1913 | | pagina 3