Een Dorpsgeschiedenis FEUILLETON. filet listigheid gevangen. METHODISM! en PHILANTHROPE. Om ons heen. Velen zullen na de benauwingen des aardscben levens overgaan in de eeuwige angsten en banden der bel. Maar wel zijn alle benauwd- beden geleden in de gemeenschap des geloofs met den Man van Smarten bet bewys, dat wij behooren tot dat volk, welks benauwdheden Jezus borgtochtelyk droeg, opdat bet door Hem in de benauwdheid gesterkt, en uit de benauwd heid in de ruimte en in de rust zou worden geleid. En dan zeggen wij Zalige benauwdheden, die ons Jezus deden vinden Laman. ZEXPING. De Zendingsarbeid mag niet eenzijdig zyn, en de Zendeling, die liefde heeft tot zyn werk, zint altyd weer op nieuwe middelen, om het hart van den Inlander te treffen. Onze broeder Merkelyn is ook ijverig in het zoeken van wegen, die tot het doel kunnen leiden: de behoudenis van den Javaan. Daartoe houdt hy koempoellan („kerkje" aan huis), laat hy in de gevangenis prediken, verspreidt hy christelyke lectuur, geeft hy les in het Hol- landsch aan zonen van priaji's (de edelen des volks) enz. Toen hy echter op zyn rondreis was langs de Zendingsposten, zag hy o. a. een werkmethode van dr. Esser, die zyn aandacht trok en hem tot navolgen prikkelde. In een van zyn brieven heeft ds. Merkelyn aan zyn „Amice" hierover geschreven. Het is het uitgaan met lichtbeelden in de dessa's en kampongs. Zyn de lichtbeelden voor ons „beschaafden", aantrekkelijk, niet minder boeien zy den Javaan. Lichtbeelden brengen dikwijls beter de vele zaken tot de ziel, dan de vertelling. Het beeld moet het woord helpen. Als de lantaarn de beelden op het doek brengt, komen talrijke, anders zoo schuchtere Javanen, toestroomen de Zendeling heeft dus dadelijk een groot en tevens belangstellend gehoor. En de gelegen- hèid om in aansluiting met de Bybelsche platen het Evangeliete brengen, is buitengewoon schoon. Ook op deze wijze wil ds. Merkelyn gaarne de Inlanders met listigheid vangen. Zy komen naar prentjes kijken en hooren den Zaligmaker verkondigen Ds. Merkelyn wil gaarne deze Zendingsmethode volgen. Doch hy heeft geen lantaarn. Daarom is zyn verzoek, dat de Zèeuwsche Kerken hem zulk een lichtbeelden-lantaarn mochten geven Natuurlijk is onze Zendingskas voor zulke uit gaven moeilijk te gebruiken. Zoo doet dus het Comité te Middelburg, dat namens de Zendende Kerk de Zendingszaken behartigt, een beroep op de broeders en zusters. Komt, geeft een kleinigheid voor deze lantaarn. Natuurlijk moet het een heele beste zijn want een prul geeft veel verdriet en wordt nog duur Het heele toestel zou ongeveer een driehonderd gulden kosten, waarbij dan ook nog kosten voor verzending zullen komen. Wy twijfelen er niet aan, of dat sommetje is al heel gauw by elkander. Ds. Kerkhof en onder- geteekende zullen gaarne de giften in ontvangst nemen, die in Zeeuwsch Kerkblad en Zuider Kerkbode zullen worden verantwoord. J. D. wlelenga. XII. Naar veler oordeel beweegt zich het huidige methodisme in hoofdzaak op philanthropisch terrein. Van de verheven hoogten eener be- door ZELANDIA. 14) HOOFDSTUK X. De burgemeester klopte Pennema bescher mend op den schouder en zei: „Maak je maar niet ongerust, meester, dat komt terecht", en hy legde op deze laatste woorden een zeer merkbaren nadruk. En toen Pennema hem eenigszins verwonderd aankeek, herhaalde hy de geheimzinnige wooiden nog eens: „ddtfkomt terecht De nieuwsgierigheid werd al sterker geprik keld. En eindelijk ja, daar kwam het geheim, burgemeesters tong werd al losser en voor een aandachtig gehoor verhaalde hy van zyn mees terlijken zet. „Zie je, alleen kan Donker toch niets beginnen en hy moet het volk toch mee hebben. Welnu, Heins, de schoenmaker, ook één van die kraaiers, (een verachtelijk gehum gold als teeken van instemming met het ge sprokene), zou gewis zich terugtrekken. Daar was niets meer van te duchten. Dien had de burgemeester op ,zyn nommer gezet. En dat voorbeeld zou afschrikken, dat zou het." zielde godsvrucht, waarop het, vol van heilige liefde, voorwaarts schreed, is het, zoo acht men, langzaam maar zeker gedaald tot den gewonen weg der menschlievende werkzaamheden. Met een blik van diepen spy't of ook wel van goed moedige meewarigheid, zegt men u, dat deze door haar krachtig en gloedvol zieleleven eens zoo hoog strevende richting allengs kens ver- loopen is tot de alledaagsche paden eener alom beoefende philanthropic. Een beroep op de actie van het Heilsleger, zooals die hier te lande gedreven wordt, moet meestal dit gevoelen stavenEvangeliseeren doet het Leger ook nog wel, al galmen de luide stemmen by trom en tamboerijn door van leegheid holle zalen doch zijn kracht zoekt het gaandeweg meer in verzorging der armen, leniging der tydelyke nooddruft, beoefening van velerlei liefdadigheid, kortom in het zgn. maatschappelijk werk. De ijzeren pottekens op de dunne staakjes, bij gelegenheid van het naderende Kerstfeest, hier en daar op de hoofd verkeerspunten geplaatst, geeft men als de sprekende illustratie van zyn opinie onder een veelbeteekend glimlachenen als om u de te genweer geheel uit de hand te nemen somt men op wat de afdeeling maatschappelijk werk hier te lande omvat 9 Barmhartigheidsposten, waarvan de officieren of barmhartigheidszusters onder de allerarmsten werken door huisbezoek, ziekenverpleging, enz,5 Industrieele Tehuizen voor mannen, waar dakloozen worden opgeno men, .van werk, onderdak en voedsel voorzien en na eenigen tijd aan betrekkingen geholpen; 2 Toevluchten (nachtverblijven voor minver mogenden) 2 Gaarkeukens van idem 2 Red dingshuizen voor gevallen vrouwen1 Moe derhuis 1 Tehuis voor vrouwen en kinderen 1 Jongenshuis 2 Meisjes- en Kinderhuizen 1 Herstellingsoord voor kinderen 1 Landko- lonie2 Tehuis voor ontslagen gevangenen en hij, die de couranten der laatste week bij hield, zal aanhalen de verslagen der redevoe ringen, door den nieuwen generaal Bramwell Booth te Amsterdam gehouden, die zonder tegenspraak veel meer stonden in het teeken der algemeene menschenverheffing en rnen- schenveredeling dan in dat der God en Diens Koninkrijk zoekende Christenliefde. Tegenspreken, dat het Heilsleger, begonnen ook hier te lande met zooveel reddende zon daarsliefde, thans in hoofdzaak met het najagen van philanthropische doeleinden zich onledig houdt, zullen wy dan ook niet. Alleen maar het Heilsleger is wel een machtige nawerking en heeft ook menigen trek van het methodisme, doch 't is toch niet het methodisme zelf en 't mag ook niet met het methodisme vereenzelvigd worden wie het methodisme beoordeelt, naar wat het Heils leger hier te lande te zien gegeven heeft en thans te aanschouwen biedt, maakt zich met terdaad aan een groote onrechtvaardigheid schuldig; naar het gevoelen van een tot oor- deelen alleszins bevoegd man „spreekt men in ons vaderland wel van een methodistische richting, die b. v. in het Leger des Heils, Jezuël en andere evangelisatie-vereenigingen te voorschijn treedt, maar deze staat slechts in verwijderd verband met „het" methodisme en heeft niet veel anders dan den naam er mede gemeen." In de landen, waar de methodistische actie altyd nog krachtig is, waar de methodistische kerken bloeien, in Engeland en Amerika, is het dan ook gansch anders. Daar is het me- Hoe burgemeester dat gedaan had gekregen Nu ja, 't moest „onder ons" blyven, maar zóó en zóó zat het. Kon de schoenmaker ér wel tusschen uit? Had hy hem niet beet? En zouden de anderen nu ook niet terug krabbelen De soos eindigde in een triomfante stemming. Den anderen morgen, wel een beetje later, dan hy zich had voorgesteld, maar dat stond op rekening van de soos van gisterenavond, begaf de burgemeester zich op weg naar de schoenmakerswerkplaats ons bekend. Onder de wandeling verkneuterde Z Ed. zich reeds over zyn zoo gemakkelijke overwinningzóó moest men dat volkje maar aanpakken. Spoedig stapte hy by Heins binnen. Zyn korte groet werd door den schoenmaker beleefd beantwoord. „Ik heb niet veel tyd, Heins, je hebt zeker al beslist wat je doen zult?" „Ja, burgemeester," was 't antwoord. „Dus je ziet maar van die zaak af? Kom, da's wys van je. Ik wist wel, dat je zoo slim zou wezen. Nu, dan blyft alles by het oude hooren de burgemeester maakte zich al ge reed weer te vertrekken. „Ik geloof, dat de burgemeester me verkeerd begrijpt", viel Heins haastig in. „Wa-blief thodisme nog jmmer een godsdienstig-geeste- lijke macht, die zoekt het behoud van men- schenzielen, verbreking van het menschen- knechtende zonderijk, verbreking van der duiveleh-werken en verbreiding der waarheid Gods tot de komst van het ryk en de verheer lijking der genade Godsdaar geen omwisse ling van de beide tafelen der heilige wet des Heeren, doch de handhaving van de eerste boven de tweede tafel der heilige wet; daar aan het religieuze leven, hoeveelszins van op pervlakkigheid niet vry te spreken, toch immer nog de plaats der eere verzekerd! Wel doet dan het methodisme ook buiten zyn kring weldadigheid op allerlei manier aan vele arme en ellendige menschen, doch het be oogt daarmede zyn eigenlijk doel, toegang vinden tot de harten voor de prediking van de blyde boodschap des heils. Practisch, door en door practisch als het is, wil het by de lagere, door zoovele nooden ge kwelde volksklasse, eerst wegnemen wat aan uiterlijke moeiten het harte deert, om alzoo opening te krygen voor het aanbod der schatten van eeuwige en onvergankelijke waardijen dat hun actie zoo vaak de werken der helpende goeddadigheid en troostende liefde aangrijpt, achten methodisten, die immers de mindere klassen tot hun buit verkozen hebben, zoo van zelfsprekend, als twee maal twee vier is, van eenige aarzeling als ons principieel-Gerefor- meerde-christenen wel eens overvallen kan, b. v. dat de medische zending te groote plaats innemen zal tegenover de eigenlijke Evangelie verkondiging, weten zy daarbij nietszoo 't maar tot het vurig begeerde doel leiden mag en menschen brengen tot Jezus. Wy dienen derhalve, dat zal nu duidelijk geworden zyn, ons te wachten om zoo maar het methodisme te beschuldigen van verwording tot een in hoofdzaak philanthropische beweging. Zelfs by het Leger des Heils moeten wy daar mede voorzichtig zyn. Philanthropic is een zuiver menschelyk verschijnselvrucht van het medelijden, dat ondanks de diep in het hart wonende zelfzucht, toch by de menschen nog werkteen werking van Gods algemeene genade. Doch by het Leger des Heils is er toch ook nog altyd een hooger bedoelen, voort komende uit godsdienstige beweegredenen. En by het methodisme gaat het mildadig- heids- en liefdadigheids-betoon zeer verre boven de werken der gewone philanthropic uitdaar is een innerlyk-bewogen-zyn door de liefde van Christus, een arbeiden om 's Heeren wil en tot eere des Heeren; geen philanthropic, maar Christelijke barmhartigheid zullen wij daarom noemen zyn helpend mededoogen, waar door het de reddende hand uitsteekt om ellen- digen eerst stoffelijk en daarna geestelijk te mogen verlossen. 't Is zooals onlangs stond in „de Spiegel"- onder het kiekje, dat ons een zaaltje voor wijkverpleging, van onze zyde uitgaande, te zien gaf „Er is thans by den arbeid der Evangélisatie noodig veel beoefening en betoon van Christelijke barmhartigheid." D. Pol. De herinneringsavonden, zooals ze hier en daar in de Herv. Kerk gehouden worden, gaan hoe langer zoo meer een anti-papistisch ka rakter dragen. Wy stemmen aanstonds toe, dat het niet zou getuigen van historischen zin? „Ik kan aan uw verzoek niet voldoen, Durgemeester." Het gelaat van den burgervader onderging een groote verandering. Dat had hy nu in 't geheel niet verwacht. Hy kon zyn ooren nauw gelooven. „Dus je wilt niet?" „Ik kan niet, ik mag niet. „Nu", en burgemeesters oogen begonnen kwaadaardig te glinsteren, „dan weet je wat er by staat, dan kun je de straat op." Waarom, burgemeester?" „Waarom? Waarom? Je weet immers, wat ik met je afgesproken heb?" en zyn stem beefde van boosheid. „Zeker, burgemeester." „Welnu dan?" „Ik zal de hypotheek lossen. Als u maar den Notaris wilt waarschuwen „Wat?" Hy was geheel verbluft. Zyn mooie plan geheel in duigen Getroefd en dat door zoo'n fynen schoenlapper. „Zooals ik zei, burgemeester, ik zal de schuld af betalen, zoodra U verkiest." De burgemeester begon langzamerhand tot zich zelf te komen. „Zoo," barstte hy uit, „en wie heeft u aan dat geld geholpen Wie „Dat is mijn zaak, burgemeester," zei Heins, wanneer men op zulke avonden zweeg over den diep-vervallen toestand, waarin de Roomsch- Katholieke kerk in het begin der 16e eeuw gezonken lag. Wie het rechte licht wil laten vallen op het werk der reformatie, moet daarop wyzen en wie het goed recht van de reformatie wil bepleiten, moet er op wyzen, dat het de roeping der geloövigen was, om zich los te worstelen uit de slaafsche banden, waarmede Rome's Kerk de conscientiën gebonden hield. Dat alles staat voor ons vastmaar als men nu in onze dagen den Hervormingsdag enkel en alleen gebruikt om tegen Rome uit te varen, dan roepen wy aan allen, die dat doen, toe weest eerlykHet is gemakkelijk om op den kansel op Rome los te branden, maar waarom keert men zyn grof geschut niet tegen de mo dernen en de sociaal-democraten, om van an deren maar te zwijgen? Die leven niet buiten het genootschap, maar die zyn er in, en zy hebben volle rechten. Over politieke toestan den spreken wy in ons blad niet, wy bewegen ons alleen op kerkelijk en zedelyk terrein. Welnu, daar zullen dagen komen, de voorboden melden het ons reeds, dat in ons land alle man, die aan God gelooft, zal moeten optrek ken tegen de godonteerende machten der re volutie. Van alle zijden wordt het Christelijk geloof ondermijnt, niet het minst door de vele elementen in de Ned. Herv. Kerk, die met alles gebroken hebben en zich nochtans vrij beroe men, dat ze tot de Vaderlandsche Kerk behoo ren. Laat men die elemeten in de eerste plaats bestrijden en reformatie zoeken in eigqn boe zem. Dan zal men de broeders, die in 1834 en 1886 reformatie zochten, niet zoo schamper behandelen en ze zoeken af te breken. Laten de voorgangers niet hun kracht zoeken in het bestrijden van een verren vyand, maar laten ze den vyand in eigen boezem aantasten. Men kan door op Rome af te geven heel gehoorzaam en getrouw schijnen, terwyl men schrikkelijk ontrouw is tegenover zyn eigen leden en den vyand in de poorten. Een goed gereformeerde, ook in de Ned. Herv. Kerk, doet aan die fanfare's die zeer goedkoop zyn, niet mee. Die zegtvoorgangers gebruikt uw kracht om ons te verlossen van mensche- lyke dwingelandij, die even slecht is als de dwingelandij, die Rome uitoefende in het begin der 16e eeuw Maar dan schudden de voorgangers hun hoofd. Komt, als 't u blieft niet aan het heilig huisje. Wat de Haagsche Synode ook doet, alle ziel zy de macht over haar gesteld, on derworpen Het moge verkeerd zyn, wat deze Synode doet, verwekt toch geen onrustWy hebben behoefte aan rust. Heel de Kerk en heel het volkDat is de leuse Als ge wat doen wiltricht u dan erg tegen Rome Wy hebben, het zy met bescheidenheid op gemerkt, misschien meer grieven tegen Rome dan menige voorganger, die op den Hervor mingsdag parade maakt, maar, als het op strijden aankomt dan zullen wy strijden als mannen, met eerlijke wapenen met argumenten, aan de H. Schrift ontleend, niet met holle phrazen. Maar voorloopig zien wy veel meer gevaar in het godonteerend ongeloof, dan in het bijgeloof van Rome, en als wij over twee legers te gebieden hadden, dan zonden wy het sterkste uit tegen hen, die met alle geloof aan God en godsdienst breken. Wie meent, dat de Reformatie er in 1527 kwam en dat wy nu beslist doch bescheiden. Jouw zaak, welzeker maar wat praat ik langer met je, je zult van me hooren," en meteen wendde hy zich van Heins af en spoedde zich weg, zyn woede nauwelijks meester. Waar bleef nu zyn grootspraak van den vorigen avond. Hoe zou men hem heimelijk uitlachen. Daar zat gewis die Donker tusschen. Maar zou hy daar dan voor op zy gaan, hy, de burgemeesterneen, met dien zou hy wel eens een woordje wisselen. Hy zou er spoedig de gelegenheid toe krygen. Toen hy thuis kwam, deelde men hem mee, dat in de voorkamer iemand hem wachtte. Hy trad er binnen en vondboer Donker Deze groette hem beleefd. Het gezicht van dezen bezoeker bracht zyn )loed opnieuw aan 't koken. Zonder den groet te beantwoorden, voer hy uit„Dus jij wilt hier de boel eens op stelten zetten'!" „Ik kwam Donker op een toon van aller uiterste verbazing. „Ik ben me daar in 't minst niet bewust van." „Zeker, jy, hou je maar zoo dom niet; schei maar uit met je schijnheilig gefemel. Jy bent zeker niet de aanstichter van 't heele zaakje. Maar ik waarschuw je, dat je me niet verder jn de wielen rydt, hoor je. Die school komt

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1913 | | pagina 2