Een Dorpsgeschiedenis FEUILLETON. Droomen. Ia Tweestrijd. Droeve tijding. Kerk en Schoolnieuws. Ofiiciëele .Berichten* wanneer leed en ellende den mensch overkomt. Het is er verre vandaan, dat we onze goede, hulpvaardige geneesheeren zouden verachten, en hun wetenschop zouden versmaden. Als wy ziek zyn, dan roepen we onzen dokter liever heden dan morgen. God wil, dat wy de mid delen zullen gebruiken. Maar als er een keuze moet worden gedaan,, dan liever God zonder den dokter, dan den dokter zonder God. Onze heelmeester is de HeereAls Hy niet heelt, wie. zal dan genezen o, Dat is de groote oorzaak ven de lichame lijke krankheden van onzen materialistischen tyd, waarin alles uit de stof verklaard en alles van de stof verwacht wordt dat de menschen geen heelmeester hebben, die God isEr is geen vertrouwen. En toch ondervinden het ook de doktoren, dat hun beste patiënten deze zyn, by wie ze vinden het sterkste vertrouwen der ziel. Een ongeloovige arts verklaarde eens „Ik werk het liefst in goed-geloovige gezinnen. Ik kan het vertrouwen, hetwelk ik daar vind, niet verklaren, maar het is voor my, waar ik het vind, een hulp in mijn practijk". Dit is de groote kracht, waardoor krankhe den overwonnen, krankheden getroost en ge duldig gedragen, krankheden verzacht worden, n.l. het geloof, het geloof in Hem, die onze krankheden kent, en liefderijk geneesthet geloof in Hem, die zyn Zoon gegeven heeft, opdat wy met onze krankheden, die Hy zelf in zyn lichaam gedragen heeft, tot Hem het eerst de toevlucht zouden nemen. En als er dan by geen aardsche geneesmees ters hulp was te vinden, dan heeft Ily dikwyls genezing gebracht, wanneer er geen redding meer mogelyk scheen. Of ook, wanneer naar zyn wil de krankheid bleef als een kruis, dat Hij noodig voor ons keurde, dan gaf Hy kracht der ziel om dit kruis gehoorzaam en geduldig te dragen. Of ook, wanneer de krankheid een krankheid was ten doode, dan gaf Hy genade in het hart om te kunnen en te willen sterven in de vaste hope des eeuwigen levens. Altyd is Hy bewezen te zyn voor iedere ziels- of lichaamskranke, die met een waar geloof zyn hulpe zochtde Heere uw heelmeester Het was dan ook een dwaze arts, die eens een zenuwpatiënt de hatelijke vraag deed hooren „Mijn medicynen baten u niet, maar wat vrucht hebt gy van uw bidden Een arts, die zoo spreekt, vermoordt zijn patient, want hy doodt het vertrouwen, dat juist by zenuwzieken zoo moeilyk opgewekt wordt. o, Alle gy kranken, hoort en verstaatIk ben de Heere, uw heelmeester zegt uw Ontfermer. Laman. ZE yjfrisro. (Slot.) In den droom doet de ziel, volgens den Inlander, een uitstapje; en als zy in hetdoodenryk aan komt, geven de geesten der afgestorven voor vaderen allerlei wenken en bevelen. Het zou natuurlijk dwaas zijn deze raadgevingen niet op te volgenwant de dooden weten het beter dan de levenden. God de Heere wil nu echter meermalen deze droomen gebruiken om de heidenen tot zich te brengen. Uit 't voorafgaande blijkt, hoe dit betrekkelijk noodzakelijk isook op deze wyze sluit zich de Heere aan by den natuurstaat van denmensch, om hem van zyn dwalingen af te brengen. Een heiden rekent in alles met de goden, met de dooe ZELANDIA. 13) HOOFDSTUK IX. Van stonden aan was hy van plan geweest den schoenmaker, die zoo in 't nauw was ge bracht te helpen. Evenwel had hy eerst Heins de gelegenheid willen geven, geheel on afhankelijk en onwetend van die hulp, zyn be slissing te nemen, die nu ongetwijfeld veel grooter waarde voor hem had. Daarom had hy hem als het ware ook geperst tot een besluit. Hy wist, dat men hem beschouwde als den aanstichter van het plan voor den bouw der schoolhy wist bovendien, dat men de oplos sing der financieele bezwaren goeddeels van hem als vermogend man verwachtte en dit juist deed hem zoo tegen den schoenmaker optreden, als wy zagen, dat hy deed. Hy moest er de zekerheid van hebben, dat men niet om zijnentwil en eenigszins op zijn hulp vertrou wende den stryd voor het christelijk onderwijs meestreed, maar om sEeeren wil. En dit had hy thans zeer duidelijk ervaren. "Vandaar dat zielen zijner voorouders. Zal hij 'tdan niet doen, ten opzichte van de ruiling van godsdienst Zoo heeft een Toradja eens gezegd tot Zendeling Kruyt„hadden onze voorouders maar eenig woord achtergelaten, waarbij zij van de komst van het Evangelie hadden gesproken, zouden wy er reeds lang in hebben geloofdmaar we durven nietwant onze voorouders zouden ons vernietigen." Deze voorouders kunnen echter aanwijzingen geven hoe de houding van het nageslacht moet zyn tegenover het Evangelie; en dat doen zij, naar de meening der Inlanders door den droom Zendeling M. Kruyt deelt in den breede mede, hoe ook op andere wyze dan door droomen de vrees voor de zielen der voorouders wordt over wonnen. Als de droomen niet komen willen, zoekt men zelf een middeleen hoofd b.v. wordt Christenen als er niets gebeurt met hem, volgen later de onderdanenhet hoofd stelde dus de voorouders op de proef. In de Zendingsgeschiedenis van de Kongo wordt verhaald„Er kwam eens een man by Zendeling Richards met opgezet gelaat. Allerlei toovermiddelen hadden niet gebaat en alzoo zyn geloof in de macht der goden geschokt. Richards zag aanstonds, dat eenige holle kiezen de oor zaak waren van des mans lijden, en hy ver wijderde de oorzaak van des mans kwaal. Toen de man genezen was, wierp hij eenige van zyn afgodsbeelden wegmaar dien avond legde hy zich bevend ter ruste, in afwachting of zyn goden zich zouden wreken. Toen hy den vol genden morgen gezond en sterk ontwaakte, wierp hy ook de overige goden weg en werd Christen." Maar vooral echter maakt God gebruik van de droomen, waarin de ziel van de voorouders aanwyzingen geeft, om met het heidendom te breken. Er moet echter onderscheid gemaakt worden usschen droomen, waarin iemand, die nimmer van Christus heeft gehoord, een aanwijzing krygt, en droomen van menschen, voor wie zulk een droom de stoot is voor een overgang, waarover hy reeds lang heeft gedacht. Enkele voorbeelden halen wy aan. „In het Rembangsche woonde een zekere Pak Ibrahim als kind had hy van zyn grootvader de voor spelling vernomen, dat eenmaal een man, die geen hoofddoek zou dragen (dus geen Javaan) de waarheid in het Rembangsche zou verkon digen. Daarnaar had hij jarenlang uitgezien, tot hy ten slotte Zendeling Zimmerbeutel mocht begroeten." „Op de Westkust van Nias was een oude priesteres de eerste gedoopte. Zij was tot deze stap gekomen door een droomhaar verschenen de overleden voorouders en deze onderhielden zich met haar over den nieuwen godsdienst; zy zeiden o. a. dat het een goede godsdienst was zij en haar verwanten moesten dien gods dienst maar volgendan zouden zy weer met hun voorouders vereenigd worden." „Eens stuurde een zieke Chinees op West- Java om Zendeling Hoekendyk, die hem medi cijnen gaf, waarna de Chinees herstelde. Veertien dagen later kwam hy by den Zendeling en ver telde het volgendeik voelde dat ik op dien Zondag naby myn einde was, en dat de onvrucht bare vijgeboom weldra zou worden afgesneden. Ik ontstelde, en viel in zwym en toen zag ik mij geplaatst voor het alziend oog des Heeren, en ik verwachtte verstooten te worden. Maar de Heere zeide tot my stuur terstond om den Zendeling en vraag hem niet alleen om medicijn Heins' beslissing hem in zoo dubbele mate goeddeed en tegelijk zyn eigen moed ver levendigde. „Hoeveel bedraagt de hypotheek, die de bur gemeester op uw huisje heeft, Heins „Een kleine duizend gulden ongeveer", was het antwoord. Donker begaf zich naar zyn secretaire. Een oogenblik later legde hy tien biljetten van honderd gulden voor den verbaasden schoen maker. „Ziedaar de som, Heins; daarmede kunt ge met den burgemeester afrekenen. Ge teekent straks een schuldbekentenis en de zaak is in orde". Heins kon zijn ooren en oogen niet gelooven. „Maar ik weet immers niet, of ik u terug zal kunnen geven op tyd", kwam er eindelyk stootend en stotterend uit. „Uw beslissing van zoo even is my de beste waarborg", luidde het wederwoord. „Ge be taalt me jaarlijks af, zooveel ge kunt. Rente verlang ik in deze zaak niet Ik heb evenwel één voorwaarde. Niemand mag weten, dat ik u het geld voorschoot, dat blyft tusschen ons. Afgesproken Zou het niet? Een dankbare blik vergezelde het toestem mend antwoord. Spoedig was de zaak in orde gebracht en de voor uw lichaam, maar bovenal medicyn voor uw ziel. En nu, zoo besloot hij, heb ik de eene medicyn ontvangen, maar nu begeer ik medi cyn voor myn ziel," „In het Mohammedaansche Sipiongot in de Bataklanden was een vrouw, die reeds veel van het Christendom afwist, maar het fel weerstond. In opeenvolgende droomen was zij altyd bezig met christen-onderwyzer3 te twisten over de waarheid van het Evangelie; en by die gele genheid leed zij steeds de nederlaag. Een poos daarna droomde zy, dat uit den hemel twee kommen vol water naar beneden werden gelaten, en dat dit water over haar hoofd werd uitge goten. Dit kon niet anders beteekenen dan de doop, en zy werd Christin." En om niet meer te noemen nog dit voorbeeld een vrouw in de Minahassa droomde, dat zij en haar kinderen gestorven waren, en hun zielen wandelden langs een weg. De kinderen gingen voorop, gekleed in witte baadjes, zooals het christen-zielen betaamtzy zelve ging achteraan, ellendig gekleed. Terwijl haar kinderen vlug langs den weg gingen, deed zy niet anders dan strompelen, zoodat zij achterbleef en haar kin deren ten slotte uit het oog verloor. Toen werd zy met schrik wakker, en omdat zy na haar dood niet van haar kinderen gescheiden wilde worden, besloot zij ook Christin te worden." Er zyn echter ook voorbeelden, dat de droo men juist de Inlanders weerhielden tot het Christendom over te gaan. Zoo werkt God door den droom. Het zyn, dit blijkt ook uit de aangehaalde voorbeelden, geen geestelijke onder wy zingen of diepe uit spraken, die de heidenen alzoo krygen doch in dezen weg wil de Heere hun hart menigmaal openen en toegankelijk maken voor het Evan gelie. Vóór enkele maanden vertrok ds. D. Bakker, na genoten verlof, weer naar Djokjakarta. Hem en zyn huisgezin vergezelden ook de Heer en Mevrouw Dykema, 1) nog jeugdige menschen; na de reorganisatie der Keucheniusschool was de Heer Dijkema bestemd op te treden als docent aan de 2de afdeeling. Met hoeveel idealen zullen hij en zyn vrouw zyn heenge trokken naar het vreemde land! En nu bericht De Standaarddat Mevrouw Dykema reeds d?n 2de Februari is overleden op de zeer jeugdige leeftijd van 22 jaren. Zy is aan de koortsen, die Europeanen by hun komst in Indië den eersten tyd kwellen, be zweken. Welk een verpletterende slag voor onzen broeder Dijkema. Sterke en trooste hem de Heere. Zij onze God ook de moeder der jonge vrouw, Mevrouw de Wed. Slager te Nij- verdal, naby. Hoe diep zal het moederhart gewond zyn door het sterven van haar dochter in dat verre land. Een voorrecht is de ty ding, dat zy in haar Heiland en Heere ontslapen is. J. D. Wielenga. 1) De maand November van onze Zendings kalender geeft een keurig portret, en op de achterzijde een by schrift van ds. Dijkstra, dat wy aanraden om te lezen. W. BEROEPEN te Krimpen a.d. Lekds. P. van Hoven te Hoogvliet te Nyverdalds. A. Scheele te Veere; te Middelharnis ds. A. Voogel te Puttershoek te Leidends. H. Thomas te Berlikum. schuldbekentenis geteekend. Nog een poos vertoefde Heins op de Kastanje hoeve. Na een hartelijk afscheid vertrok hij. In een gansch andere stemming dan straks aanvaardde hij den terugweg. Een danktoon doorjubelde zyn hart. Hy voelde zich van een drukkenden last ontheven. En toen hy thuis kwam en zyn vrouw deel genoot maakte van de ongedachte wending rees een gebed vol beschaming, een dank vol oot moed omhoog. HOOFDSTUK X. Dienzelfden avond was het bijzonder levendig op de sociëteit in het gouden Paard. De ver lichte geesten voelden behoefte aan nauwere aaneensluiting nu het gevaar grooter werd, dat de denkbeelden van vooruitgang en beschaving een geduchten knak zouden krygen door het onrust zaaien en tweedracht verwekken van het groepje fynen. Zou zich ook alles, wat den naam liberaal zich eigende, niet daartegen verzetten? En waar kon men de zaken gemak kelijker bespreken dan op de soos? Waar liet zich het intellect beter scherpen en spitste zich lichter het veelgeprezen vernuft 't Is waar, alle beraadslagingen liepen uit op de, eindelyk wel wat afgezaagde bewering, dat de school AANGENOMEN naar Staphorstds. J. Sluys te Rottevalle. BEDANKT voor Kielwindeweer ds. L. H. Duin te Zweeloo voor Nes ds. S. van Leeuwen te Oostermeer voor Herwijnen ds. M. A. van Pernis te Heer- jansdam voor N. Weerdingeds. P. H. de Jonge te Sleeuwyk. Ds. E. Th. Ploos van Amstel, emeritus predikant, verzoekt ons den kerkeraden der Geref. Kerken er aan te herinneren dat zyn adres nog is te Amsterdam Ruyschstraat 61en dat hy zéér gaarne de Geref. Kerken met het Woord en de Sacramenten dienen wil. KORT VERSLAG der vergadering van de Classis Zierikzee der Geref. Kerken gehouden den 26sten Februari 1913 te Zierikzee. Ds. Baay opent na 't zingen van Ps. 65 2 en lezing van Jesaja 53 de vergadering met gebed. De B.B. Bakker en van de Linde zien de credentiebrieven na. Hieruit blykt, dat de kerk van Bruinisse twee ouderlingen had af gevaardigd, wyl de Dienaar des Woords door omstandigheden verhinderd was de vergadering by te wonen. Twee andere kerken zonden een diaken. Aan deze broeders wordt mee zitting verleend. Wyl de notulen nog niet ter tafel zyn wordt behandeld een verzoek van de depp. voor arbeid in Ryn-Pruisen. Wordt besloten de toegezonden quitanties te geven aan die kerken welke nog geen steun boden met aanbeveling van die zaak. De notulen nu aanwezig worden gelezen en goedgekeurd. De kerk van Wissekerke vraagt en ontvangt den jaarlykschen steun uit de kas voor hulp behoevende kerken. Ds. Kok brengt rapport uit namens depu- taten voor Evangelisatie-arbeid in Schouwen- Duiveland. Dit rapport draagt de goedkeuring der ver gadering weg en de conclusies worden aan vaard. Tot Depp. voor dien arbeid worden benoemd de Dienaren des Woords Kok, Meyer en Taal en de ouderlingen Mulder en Bienefelt. Na de pauze wordt de middagvergadering geopend met het zingen van den Morgenzang 4, en allereerst de regeling der vacatuurbeurten getroffen, die in de beide Zeeuwsche kerkbladen zal worden gepubliceerd. De Zendingsdeputaat, rapport uitbrengende, deelt mede, dat sinds de vorige classisverg. geen gelegenheid gevonden werd om met de aangewezen kerkeraden van Bruinisse en Zie rikzee te vergaderen, tot bespreking van den Zendingsdag. Om evenwel die zaak geen ver traging te doen ondervinden, doet hy persoon lijk in dezen een voorstel, dat de goedkeuring der vergadering mag vinden. De Classicale Zendingsdag wordt hiermee vastgesteld op 9 Juli. De regeling wordt aan den dep. met bovengenoemde kerken overgelaten. Naar het congres voor Gereformeerde Evan gelisatie worden afgevaardigdds. F. Staalsec. ds. Kok. OuderlingD. Muldersec. De Boer van Zierikzee. Art. 41. Geersdyk deelt mede dat er eene vereeniging tot oprichting en instandhouding van een school met den Bijbel werd opgericht. Nieuwerkerk deelt mede, dat men gaarne tot beroepen zou willen overgaan, doch daartoe nog eenigen steun noodig heeft en verzoekt. In beginsel wordt die steun toegezegd. er nog niet stond ('t geen opdat moment dan trouwens ook onwedersprekelijk was), ja, de geestdrift, door wyn of champagne nog ver hoogd, culmineerde in gloeiende betcogen, dat ze er ook niet komen zoumaar dat was ook alles meer een wenschen dan een dadelijk ge looven. Want als ten slotte die fynen door zetten, en koppig waren ze immers, wat was er dan tegen te doen? En door dreigingen alleen lieten ze zich toch niet afschrikken. De burgemeester was dezen avond min of meer geheimzinnig. Hy zinspeelde er op, dat waarschijnlijk, allerwaarschijnlijkstnu ja, hy durfde haast wel zeggeny zekerde zaak geen voortgang zou hebben. Dat was in het begin van den avond. Tegen achten kwam meester Pennema binnen. Anders zag men bem hier zelden; doch de lezer begrypt, dat zyn teleurstelling en ver ontwaardiging hem thans, hierheen dreven. Al spoedig was het voorgevallene gemeengoed en ieder betuigde op 't hoogst zyn sympathie met den meester en beijverde zich in zoo kras mo gelijke termen zyn afkouring over zoo heilloos streven te kennen te ^even. (Word vervolgt.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1913 | | pagina 2