üfiTrnmrm UURWERKEN enz. 5 mé werkjes van dr. 1. Kuiper. F. A BIJIN-PMI Ml 9 nihln. hÜ Boekh. FANÖY, VRIJDAG 8 NOV. a. s. Harderwijk. A. J. WUESTMAN. GROOTE SORTEERING J. Elf i vl F. Menos. H. VERHOOG, Nijkerk. f 5,50. Extra Koopje, f5,50. Harderwijk. A. J. WUESTMAN. H. VERHOOG, Nykerk, Kerk en Schoolnieuws. Ofticiëele Berichten. Verantwoording van Liefdegaven. BOEKAANKONDIGING. Menigerlei genade. Wekelyksche leerre denen onder redactie van dr. P. A. E. Sillevis Smitt en dr. B. WIelenga, met medewerking van vele Gereformeerde predikanten. Uitgave van J. H. Kok, te Kampen. Het goddelijk bevel. Een woord aan Christenouders. Twee leerredenen. 1 Sam. 1 27-28—Luc 18 15-17 van Ds. E. van Sciiaik. Uitgave van Oos- TERBAAN EN le CoiNTRE, Goes. Advertentiën. Muj. Kuyper. Brlmn uit dg Bergen. Maltzahn. Een belllg Neen. De Jongel. Vereen, op Ger. Grondslag „HERMAN FAUKEEL" te Middelburg hoopt op haar 46s Jaarvergadering te houden li de zaal Bogardstraat. Aanvang half acht. ds. J. B. NETELENBOS. Namens hst Bestuur, KEES HELDER, Voorzitter. J C. WILLEMSEN, Secretaris. Beste middel tegen Moesten MIDDÜLBUBa ook in den breede gehandeld over de vraag: „Welke houding moeten onze Diaconieën aan nemen met betrekking tot deelneming aan de in te stellen Armenraden"? Zooals bekend is door den Minister van Binnenlandscbe Zaken bepaald dat de nieuwe Armenwet 1 September 1912 in werking zou treden. De nieuwe Ar menwet is dus reeds van kracht, en weldra zullen op onderscheidene plaatsen een armen raad worden ingesteld. Daarom lag het voor de hand dat op de Centrale Diaconale Confe rentie gesproken werd over de vraag welke houding de diaconieën tegenover den armenraad zullen aannemen. Uitvoerig werd gediscussieerd over de vraag, hoe de diaconieën zich hebben te stellen tegen over de armenraden, die staan opgericht te worden. Men verschilde over de vraag, wat van de armenraden is te wachten, hoeveel nut zij' kunnen stichten, maar was het hierover vry'wel eens, dat vertegenwoordiging der dia- coniën in die raden op practische noch princi pieels bezwaren stuit, vooral omdat de deelname aan de taak en den arbeid der raden geheel vrijwillig is en men zich ten allen tijde kan terugtrekken, indien men voor bezwaren mocht komen te staan, die tot terugtreden zouden noodzaken. Ook was men het er over eens, dat de diaconieën, wat zij zelf zonder den breeden kerkeraad ook mogen beslissen, in de zaak van de vertegenwoordiging in den armenraad de beslissende stem moeten laten aan den kerke raad in zijn geheel. Overigens werd de discussie besloten door het aannemen met overgroote meerderheid, van deze conclussie: De Centrale Diaconale Conferentie, ge hoord hebbende de praeadviezen van de broeders Van Maare en Ferwerda, zich in hoofdzaak daarmede vereenigende, spreekt de wenschelijkkeid uit, dat de Gerefor meerde Kerken zich in den Armenraad doen vertegenwoordigen. Het komt ons voor, dat de raad gegeven door de conferentie goed is. Immers zooals reeds herhaaldelijk van onderscheidene zijden is aan getoond, hebben onze kerken van den armenraad niets te duchten, zoo hare vertegenwoordigers maar hare plaats kennen in dien raad. Waar schijnlijk zit er winste in voor de diakenen, doordat het mogelijk is dat zij van anderen, die aan den armenzorg zich wijden, wat kunnen leeren. Het kan ook zijn, dat onze mannen in den armenraad een invloed ten goede kunnen oefenen. Steeds blijkt het ook aan allen, die op het terrein van de verzorging der armen werken, dat door gemis aan samenwerking het gebeurt, dat of een arme wordt verwaarloosd, of dat hij misbruik maakt van de goedheid der armenverzorgers, doordat hij van twee wallen eet. Door den armenraad kan samenwerking bevorderd, en kunnen misbruiken worden voorkomen. Vrees behoeven de diakenen voor de deelne ming aan een armenraad niet te hebben. Immers de armenraad is grootendeels een adviseerend en beraadslagend college. Wat toch is de taak van den armenraad. Art. 56 van de Armenwet zegt: „De armenraad heeft, behalve wat hem bij andere artikelen dezer wet is opgedragen tot taak: „1°. het instellen van een onderzoek naar de omstandigheden der personen, die zich als hulpbehoevend tot het bureau van den armen raad gewend hebben of die, blijkens mededeeling van ingezetenen of instellingen, zich om hulp bij die ingezetenen of instellingen hebben aan gemeld 2°. het verzamelen in een register van de ingewonnen inlichtingen en van de mededee- lingen, die van de besturen van instellingen van weldadigheid zijn ontvangen; 3°. het verstrekken van inlichtingen in het algemeen aangaande armenverzorging en in het bijzonder uit de gegevens, bedoeld onder 1° en 2°, aan instellingen van weldadigheid en, volgens voorschriften, bij het huishoudelijk reglement te geven, aan anderen: 4°. het zich op de hoogte stellen en houden van het armwezen in het ambtsgebied; 5°. het dienen van raad, zoowel op verzoek als eigene beweging, aan autoriteiten en aan instellingen van weldadigheid ten aanzien van alle onderwerpen, het armwezen in het ambts gebied of in het algemeen betreffende; 6°. het bespreken van gemeenschappelijke belangen, en het beramen van maatregelen tot bevordering van goede armenverzorging, in het bijzonder het steunen en bevorderen van samen werking van alle instellingen van weldadig heid, in het ambtsgebied werkzaam; 7°. het samenstellen in den vorm, door onze Minister van Binnenlandsche Zaken te bepalen, van een jaarverslag betreffende het armwezen in het ambtsgebied van den raad." De Armenraad is dus geen college dat be sluiten neemt bindend voor de lichamen, daarin vertegenwoordigd, maar alleen een adviseerend en beraadslagend college. Volgens Art. 12 vraagt de Armenraad of de beheerder van het register van inlichtingen, en, bjj gebreke daarvan, Burgemeester en Wet houders, ingeval het bestuur van eene instel ling van weldadigheid, bij welke door een arme ondersteuning is gevraagd, aan de besturen van andere instellingen van weldadigheid, van welke redelijker wijze kan vermoed worden, dat de arme aan haar steun heeft kunnen ver zoeken, inlichting, of dien arme door die be sturen ondersteuning wordt gegeven en zoo ja, in welken vorm en tot welk bedrag. Op die vraag moet binnen een week schriftelijk geantwoord. Stel echter het geval dat tot de diakenen dat verzoek wordt gericht, en dat de diakenen uit dat verzoek eerst merken, dat de arme, be- hoorende tot de Gereformeerde kerk steun be hoeft, dan moeten zij antwoorden dat zij tot nog toe geen steun verleenden, maar dan kunnen zij tevens besluiten nu dien arme te zullen ondersteunen, en dan geven zij kennis aan den armeraad, dat er en in welken vorm en tot welk bedrag zij die arme wenschen te onder steunen. De Armenraad geeft hiervan kennis aan het bestuur dat het verzoek deed. Deze bepaling schijnt wel eenigszins in te grijpen in het werk der diakenen, omdat zij moeten zeggen of, en welke ondersteuning zij verleenen, maar dit behoeft alleen te geschieden in geval een van de armen der gemeente bij een of andere instelling van weldadigheid aan klopt om hulp, en heeft dit voor, dat de diakenen ook op de hoogte blijven, dat een arme zich tot een ander gewend heeft om steun. Wyl dit voor de diakenen als middel is tot contro leering, en een prikkel tot goede verzorging der armen, opdat dit geval zich niet voordoet, behoeft de diaconie voor deze taak van den Armenraad niet beducht te zyn. Ook kan de Armenraad inlichtingen vragen van en adviezen geven aan een diaconie en aan andere instellingen van weldadigheid. De diaconie kan die inlichtingen geven wanneer zy dat wenschelyk oordeelt, en met de adviezen winst doen, zoo zy dat goed vindt. Gebonden is zij in dezen niet. Het komt ons voor, dat de kerken geen be zwaar behoeven te maken om zich in den ar menraad te doen vertegenwoordigen. Niets wordt van haar gevraagd dan wat billjjk ge noemd worden kan, wat bevorderlijk is tot de zoozeer gewenschte samenwerking op het gebied van de armenverzorging. Vergeten wy ook niet, dat de vertegenwoor diger van de kerk in den Armenraad ook goeden invloed kan uitoefenen. Goede samenwerking zal niet alleen den armen in het algemeen ten goede komen, maar de kerk kan ook, zonder verloochening van eigen beginsel in den bree- deren kring van het volksleven, medewerken tot verzachting van de nooden van armen en ellendigen, en toonen dat de godzaligheid een8 gewin is, hebbende de beloften voor dit en voor het toekomende leven. Trede de kerk dan met vertrouwen op op het breedere terrein des levens en laten zy de liefde en de barmhar tigheid van Christus hier heerlijk uitschitteren zij zal daardoor winnen aan invloed en kracht. Maar zie de kerk ook toe, dat zy een ver tegenwoordiger benoeme, voor die gewichtige roeping aangegord, een man vol van wijsheid, voorzichtigheid en liefde. Het is zoo schoon gezegd door den vertegen woordiger der regeering op de Centrale Diaco nale Conferentie Mr. Peerbolte dat z. i. de Armenraden meer een ramp dan een zegen zouden zyn, als het godsdienstig en het kerke lijk leven daarin niet tot uiting kwam. Hoe de kerken zich zullen vertegenwoordigen? Ons komt het voor, dat de kerkeraad zelf een vertegenwoordiger aanwijzen moet om in den Armenraad zitting te nemen. Hij kan dit doen door zelf iemand aan te wijzen, of aan de di akenen op te dragen hem te doen vertegen woordigen, zoodat de correspondentie met den armenraad geschiedt door de diakenen. Ofschoon het wenschelijk is dat de vertegenwoordiger is een diaken, kan in bepaalde gevallen het ook goed zijn iemand aan te wijzen, die, hoewel geen diaken, toch voor die vertegenwoordiging bijzonder geschikt is. (De Bazuin.) Bouwman. BEROEPEN te Wirdum (2e maal)ds. H. Hangelbroek te Borger te Halfweg ds. E. A. Groenewegen te Ny verdal te Zuidwolde ds. H. Brinkman te Duurswoude te Renkum en Doorwerth cand. R. E. v. Arkel te Jutphaas te Hoogkerkds. R. Middel veld te N. Buinen. AANGENOMEN naar Oosterzee cand. S. G. de Graaf te Leiden naar Yelpds. R. M. Westerink te Voorburg. BEDANKT voor Zierikzeeds. S. Doornbos te Doetinchem voor Donkerbroekds. J. Y. Tiemersma te Dro- geham voor Lutjegastds. J. v. d. Sluys te Yarseveld voor Krimpen a.d. Lekds. W. E. van Duin te Ouddorp. Zoo de Heere wil, hoopt de heer P. Koster Leerend Ouderling bij de Geref. Kerk te Val- thermond, op 20 Nov. a.s. den dag te herdenken, waarop hij vóór 25 jaar als voorganger by de toen nog Chr. Geref. Gemeente te Zegwaart kwam, toen nog gecombineerd met Berkel en Rodenrijs. Yanaf 1892, toen Berkel c.a. een zelf standige gemeente werd diende hij de Kerk van Zegwaart alleen, tot 10 Dec. 1899. Den 17e Dec. d.a.v. werd hy te Appelscha bevestigd waar hy bleef tot 4 Aug. j.l. Vanaf 11 Aug. dezes jaars dient de heer Koster de Geref. Kerk te Valthermond. Met de gemeente hoopt hy D.Y. dit feit te herdenken op Donderdag 21 Nov. a.s.. Vóór 1887 diende de Heer Koster de Chr. Geref. Kerk als Zendeling onder de Joden ruim 6 jaar en reisde in die jaren het geheele land door om bidstonden voor die Zending te leiden. De WelEerw. Zeergel. Heer Dr. T. HOEKSTRA van 's-Hertogenbosch, heeft de benoeming als Hoogleeraar aan de Theologische School a a n- genomen. A de Geus, Syn. Sec. De Lemmer, 29 Oct. 1912. Vlissingen. Ontvangen uit de busjes voor 't orgelfonds f 12,43 zijnde de opbrengst der busjes over September 1912. Namens den Kerkeraad, P. G. Laernoes, Scriba, Institutie of de onderwijzing in de chris telijke religie, in vier boeken beschreven door Johannes Calvijn, getrouwelijk naar de overzetting uit het Latijn en Fransch van Wilhelmus Coremanius. Op nieuw nauwkeurig nagezien, verduide lijkt en overgebracht in de thans ge bruikelijke spelling door J. H. Land weer, Predikant by de Geref. Kerk van Rotterdam. Uitgave van D. Bolle te Rotterdam. De uitgave is reeds gevorderd tot de 25ste aflevering. Er moeten nog vyf komen. Elke aflevering bevat ruim dertig groote bladzijden en kost slechts 22y2 ct. Hoe gemakkelijk kan men op deze wyze in het bezit komen van een Doek, dat al tyd zyn waarde behoudt. Wy ves tigen gaarne de aandacht er weer op, want we zouden willen, dat alle Gereformeerden dit boek lazen en overdachten. Er wordt zooveel in onze dagen gesproken en geschreven over Calvinisme en dit is een verblijdend verschijnsel maar ik waag het om te zeggen, dat er nog velen zyn, die nooit Calvy'n zelf gelezen hebben en dit is niet goed. Ter verontschuldiging zegge men niet, dat het werk veel te geleerd zal zyn, want het munt uit door een zeldzame duidelijkheid. Deze leerredenen werden met byna algemeene sympathie begroet en voldoen by voortduring goed. Zy bevestigen de oude waarheid, dat er verschil is van gave, maar dat één Geest allen leidt. Met genoegen en niet zonder zegen worden zij in leesbeurten aangehoord, en aan velen, die aan hun kamer gebonden zyn, brengen zy een verkwikking. Wy blijven ze in de belangstelling van ons volk hartelijk aanbevelen. Zy passen in onzen tyd. Bouma. „Het hier volgend tweetal leerredenen werd uitgesproken voor mijn gemeente in de dagen, dat zy het voorrecht smaken mocht, eerlang een school met den Bijbel voor zich en anderen te zien openen." Deze woorden wijzen duide lijk aan, wat de aanleiding tot het houden van deze leerredenen geweest is. De eerste bedoelde om ons een blik te gunnen in het levensboek van Hanna of om een teekening te geven eener christen-moeder. De deelen van deze rede zyn de biddende Hanna of 'n erstige verklaring; de werkende Hanna of 'n schoon besluit; de gezegende Hanna of 'n heerlijke getuigenis. De uitwerking van deze deelen is helder. Zy geven ons Hanna te zien in al hare bemin nelijkheid en zy wekken onze christen-vrouwen op om haar voorbeeld te volgen. De tweede behandelt eveneens een schoone stof, want zy vertolkt ons de aangrijpende ge dachte: Laat de kinderkens tot My komen. „Wy hooren hier een getuigenis van den Hei land omtrent het kind in het koninkrijk Gods." Naar aanleiding daarvan wyst de spreker op tweeërlei worsteling: de goddelijke beslissing; de goddelijke terechtwijzing. Ook hier is de taal zuiver en de uiteenzet ting juist. Wij kunnen ons voorstellen, dat deze beide preeken, die een warin pleidooi behelzen voor het christelijk onderwijs, met genoegen zyn gehoord. Zeer geschikt zyn zy ook om gelezen te worden in een gemeentelijke samenkomst. Het is bovendien goed, dat zy eens overwogen worden in den huiselyken kring. Wij kunuen ze met volle vrijmoedigheid aanbevelen en wy zouden willen, dat de voor standers van het christelijk onderwijs ze ook ter lezing gaven aan hen, die wel het oude evangelie vasthouden, maar die nog niet zoo veel gevoelen voor de christelijke scholen. Er is in ons gewest op dit gebied nog wel iets te doen. Bouma. Gewone Vergadering van den Ring „Mid delburg" op Donderdag 7 November a.s. des avonds te zeven uur in het Militair-Tehuis te Middelburg. Te behandelen: 1. „De J. V. en de geestelijke stroomingen van dezen tyd, eerste gedeelte, door de Yereeniging van Koudekerke. 2. „Het Monnikenwezen", door de Vereen, van Arnemuiden. 3. Stemming Bestuurslid wegens bedanken van den Secretaris. Het Bestuur maakte daarvoor de volgende voordracht op a. vr. A. J. Davidse, van Meliskerke. b. vr. L. Simonse Jzn., van Koudekerke. c. vr. J. C. Willemse, van Middelburg. Yan deze voordracht kan afgeweken worden. De Secretaris, S. S. Bouma. Pas verschenen en voorhanden f 1,90, gebonden f 2,40. f 2,40 gebonden f 2.90. De nieuwe Christelijke Werken welke dezer dagen verschijnen zyn steeds direct voorhanden. u AFDEELING MIDDELBURG. VERGADERING op Dinsdag 5 November, 's avonds S mar, Militair Tehuis. AgendaInleiding over het onderwerp Wo ningtoestand, Huisindustrie. Huishoudelijke zaken. Trouwe opkomst gewenscht. HET BESTUUR. Brakel Wilha. REDELIJKE GODSDIENST, nieuwe onveranderde uitgave, 3 dln. in 2 pracht banden gebonden f7,25. Daarbij gratis Bunjan J. Christen- en Christinnereize naar de eeuwigheid, groot formaat, prys f 1,25. Comrie A. B. C., prys f0,70. Math. Maede. Bijna Christin, f 0,50. Op postwissel franco thuis van LANGEDELFT H 20. Aanbevelend, No. 1. Handenarbeid. No. 2. Band aan het woord. No. 3. De Crisis in Z. Afrika. No. 4. De zegeirdes Heeren over onze kerken No. 5. Pensioenregeling voor werklieden. Deze 5 Ex. op ontvangst van postwissel, in plaats van f 2,nu voor 62y2 cent franco thuis. is het voortdurend gebruik van ROGGE BLOEM des morgens vóór het ontbijt. Deze Roggebloem is en wordt onderzocht door het scheikundig bureau alhier en is vol komen zuiver betonden. Verkrijgbaar Magazijn „Groenen Draak", hoek Langeviele te Middelburg. Pakjes van 5 ons a 13 cent en bij de verdere Wederver- koopers. Smytegeld. EEN WOORD OP ZIJN TIJD. 9 predicatie's over diverse stoffen uit het O. en N. Testament, samen 1253 blz. kwarto for maat, gebonden in 2 dln. Gratis ontvangt men hierbij Smytegeld, 8 Leerredenen 204 blz. 475 blz. Leven en sterven 77 blz, Zend dus spoedig postwissel a f5,75 om al het bovenstaande franco te ontvangen aan Dagelijks Zaden verkrijgbaar by den Heer G. DEKKER, Vlasmarkt K 156a, Middelburg. Des Donderdags op de Markt. Standplaats tegenover Café „de Eendracht". No. 1. Bunjan's Christenreize, mooie dui delijke druk. 2. Gods stem op de wateren 3. Een ontmoeting op reis4. De twee neven 5. Gustaaf Koll. Bovenstaande 4 verhalen, allen met plaat, en geïllustreerden omslag. 6. Het oude verlaten woonhuis7. De boeken van de waarzegster; 8. Een Oudejaarsavond; 9. De Stiefmoeder of eindelijk toch gewonnen. Boven staande 4 verhalen zyn door A. C. de Zwart, bekend genoeg, en byna 200 bladz. Als No. 10 geven we er nog by, de geschiedenis van Eilaas Kater, mooi werk, met 10 platen. Deze 10 mooie boeken, voor slechts 95 cent. franco thuis, dat is dus 9 cent per Ex. Zendt postwissel aan en vraag pakket Bunjan uit Zeeuwsch Kerkblad.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1912 | | pagina 3