üfiTrnmrm
UURWERKEN enz.
5 mé werkjes van dr. 1. Kuiper.
F. A
BIJIN-PMI Ml 9 nihln.
hÜ Boekh. FANÖY,
VRIJDAG 8 NOV. a. s.
Harderwijk. A. J. WUESTMAN.
GROOTE SORTEERING
J. Elf i vl F. Menos.
H. VERHOOG, Nijkerk.
f 5,50. Extra Koopje, f5,50.
Harderwijk. A. J. WUESTMAN.
H. VERHOOG, Nykerk,
Kerk en Schoolnieuws.
Ofticiëele Berichten.
Verantwoording van Liefdegaven.
BOEKAANKONDIGING.
Menigerlei genade. Wekelyksche leerre
denen onder redactie van dr. P. A. E.
Sillevis Smitt en dr. B. WIelenga, met
medewerking van vele Gereformeerde
predikanten. Uitgave van J. H. Kok,
te Kampen.
Het goddelijk bevel. Een woord aan
Christenouders. Twee leerredenen.
1 Sam. 1 27-28—Luc 18 15-17 van
Ds. E. van Sciiaik. Uitgave van Oos-
TERBAAN EN le CoiNTRE, Goes.
Advertentiën.
Muj. Kuyper. Brlmn uit dg Bergen.
Maltzahn. Een belllg Neen.
De Jongel. Vereen, op Ger. Grondslag
„HERMAN FAUKEEL" te Middelburg
hoopt op
haar 46s Jaarvergadering te houden
li de zaal Bogardstraat.
Aanvang half acht.
ds. J. B. NETELENBOS.
Namens hst Bestuur,
KEES HELDER, Voorzitter.
J C. WILLEMSEN, Secretaris.
Beste middel tegen Moesten
MIDDÜLBUBa
ook in den breede gehandeld over de vraag:
„Welke houding moeten onze Diaconieën aan
nemen met betrekking tot deelneming aan de
in te stellen Armenraden"? Zooals bekend is
door den Minister van Binnenlandscbe Zaken
bepaald dat de nieuwe Armenwet 1 September
1912 in werking zou treden. De nieuwe Ar
menwet is dus reeds van kracht, en weldra
zullen op onderscheidene plaatsen een armen
raad worden ingesteld. Daarom lag het voor
de hand dat op de Centrale Diaconale Confe
rentie gesproken werd over de vraag welke
houding de diaconieën tegenover den armenraad
zullen aannemen.
Uitvoerig werd gediscussieerd over de vraag,
hoe de diaconieën zich hebben te stellen tegen
over de armenraden, die staan opgericht te
worden. Men verschilde over de vraag, wat
van de armenraden is te wachten, hoeveel nut
zij' kunnen stichten, maar was het hierover
vry'wel eens, dat vertegenwoordiging der dia-
coniën in die raden op practische noch princi
pieels bezwaren stuit, vooral omdat de deelname
aan de taak en den arbeid der raden geheel
vrijwillig is en men zich ten allen tijde kan
terugtrekken, indien men voor bezwaren mocht
komen te staan, die tot terugtreden zouden
noodzaken. Ook was men het er over eens,
dat de diaconieën, wat zij zelf zonder den breeden
kerkeraad ook mogen beslissen, in de zaak van
de vertegenwoordiging in den armenraad de
beslissende stem moeten laten aan den kerke
raad in zijn geheel. Overigens werd de discussie
besloten door het aannemen met overgroote
meerderheid, van deze conclussie:
De Centrale Diaconale Conferentie, ge
hoord hebbende de praeadviezen van de
broeders Van Maare en Ferwerda, zich in
hoofdzaak daarmede vereenigende, spreekt
de wenschelijkkeid uit, dat de Gerefor
meerde Kerken zich in den Armenraad
doen vertegenwoordigen.
Het komt ons voor, dat de raad gegeven door
de conferentie goed is. Immers zooals reeds
herhaaldelijk van onderscheidene zijden is aan
getoond, hebben onze kerken van den armenraad
niets te duchten, zoo hare vertegenwoordigers
maar hare plaats kennen in dien raad. Waar
schijnlijk zit er winste in voor de diakenen,
doordat het mogelijk is dat zij van anderen,
die aan den armenzorg zich wijden, wat kunnen
leeren. Het kan ook zijn, dat onze mannen in
den armenraad een invloed ten goede kunnen
oefenen. Steeds blijkt het ook aan allen, die
op het terrein van de verzorging der armen
werken, dat door gemis aan samenwerking het
gebeurt, dat of een arme wordt verwaarloosd,
of dat hij misbruik maakt van de goedheid der
armenverzorgers, doordat hij van twee wallen
eet. Door den armenraad kan samenwerking
bevorderd, en kunnen misbruiken worden
voorkomen.
Vrees behoeven de diakenen voor de deelne
ming aan een armenraad niet te hebben. Immers
de armenraad is grootendeels een adviseerend
en beraadslagend college. Wat toch is de taak
van den armenraad. Art. 56 van de Armenwet
zegt: „De armenraad heeft, behalve wat hem
bij andere artikelen dezer wet is opgedragen
tot taak:
„1°. het instellen van een onderzoek naar
de omstandigheden der personen, die zich als
hulpbehoevend tot het bureau van den armen
raad gewend hebben of die, blijkens mededeeling
van ingezetenen of instellingen, zich om hulp
bij die ingezetenen of instellingen hebben aan
gemeld
2°. het verzamelen in een register van de
ingewonnen inlichtingen en van de mededee-
lingen, die van de besturen van instellingen
van weldadigheid zijn ontvangen;
3°. het verstrekken van inlichtingen in het
algemeen aangaande armenverzorging en in het
bijzonder uit de gegevens, bedoeld onder 1°
en 2°, aan instellingen van weldadigheid en,
volgens voorschriften, bij het huishoudelijk
reglement te geven, aan anderen:
4°. het zich op de hoogte stellen en houden
van het armwezen in het ambtsgebied;
5°. het dienen van raad, zoowel op verzoek
als eigene beweging, aan autoriteiten en aan
instellingen van weldadigheid ten aanzien van
alle onderwerpen, het armwezen in het ambts
gebied of in het algemeen betreffende;
6°. het bespreken van gemeenschappelijke
belangen, en het beramen van maatregelen tot
bevordering van goede armenverzorging, in het
bijzonder het steunen en bevorderen van samen
werking van alle instellingen van weldadig
heid, in het ambtsgebied werkzaam;
7°. het samenstellen in den vorm, door onze
Minister van Binnenlandsche Zaken te bepalen,
van een jaarverslag betreffende het armwezen
in het ambtsgebied van den raad."
De Armenraad is dus geen college dat be
sluiten neemt bindend voor de lichamen, daarin
vertegenwoordigd, maar alleen een adviseerend
en beraadslagend college.
Volgens Art. 12 vraagt de Armenraad of de
beheerder van het register van inlichtingen,
en, bjj gebreke daarvan, Burgemeester en Wet
houders, ingeval het bestuur van eene instel
ling van weldadigheid, bij welke door een arme
ondersteuning is gevraagd, aan de besturen
van andere instellingen van weldadigheid, van
welke redelijker wijze kan vermoed worden,
dat de arme aan haar steun heeft kunnen ver
zoeken, inlichting, of dien arme door die be
sturen ondersteuning wordt gegeven en zoo
ja, in welken vorm en tot welk bedrag. Op
die vraag moet binnen een week schriftelijk
geantwoord.
Stel echter het geval dat tot de diakenen
dat verzoek wordt gericht, en dat de diakenen
uit dat verzoek eerst merken, dat de arme, be-
hoorende tot de Gereformeerde kerk steun be
hoeft, dan moeten zij antwoorden dat zij tot
nog toe geen steun verleenden, maar dan kunnen
zij tevens besluiten nu dien arme te zullen
ondersteunen, en dan geven zij kennis aan den
armeraad, dat er en in welken vorm en tot
welk bedrag zij die arme wenschen te onder
steunen. De Armenraad geeft hiervan kennis
aan het bestuur dat het verzoek deed.
Deze bepaling schijnt wel eenigszins in te
grijpen in het werk der diakenen, omdat zij
moeten zeggen of, en welke ondersteuning zij
verleenen, maar dit behoeft alleen te geschieden
in geval een van de armen der gemeente bij
een of andere instelling van weldadigheid aan
klopt om hulp, en heeft dit voor, dat de diakenen
ook op de hoogte blijven, dat een arme zich
tot een ander gewend heeft om steun. Wyl
dit voor de diakenen als middel is tot contro
leering, en een prikkel tot goede verzorging
der armen, opdat dit geval zich niet voordoet,
behoeft de diaconie voor deze taak van den
Armenraad niet beducht te zyn.
Ook kan de Armenraad inlichtingen vragen
van en adviezen geven aan een diaconie en
aan andere instellingen van weldadigheid. De
diaconie kan die inlichtingen geven wanneer
zy dat wenschelyk oordeelt, en met de adviezen
winst doen, zoo zy dat goed vindt. Gebonden
is zij in dezen niet.
Het komt ons voor, dat de kerken geen be
zwaar behoeven te maken om zich in den ar
menraad te doen vertegenwoordigen. Niets
wordt van haar gevraagd dan wat billjjk ge
noemd worden kan, wat bevorderlijk is tot de
zoozeer gewenschte samenwerking op het gebied
van de armenverzorging.
Vergeten wy ook niet, dat de vertegenwoor
diger van de kerk in den Armenraad ook goeden
invloed kan uitoefenen. Goede samenwerking
zal niet alleen den armen in het algemeen ten
goede komen, maar de kerk kan ook, zonder
verloochening van eigen beginsel in den bree-
deren kring van het volksleven, medewerken
tot verzachting van de nooden van armen en
ellendigen, en toonen dat de godzaligheid een8
gewin is, hebbende de beloften voor dit en voor
het toekomende leven. Trede de kerk dan met
vertrouwen op op het breedere terrein des
levens en laten zy de liefde en de barmhar
tigheid van Christus hier heerlijk uitschitteren
zij zal daardoor winnen aan invloed en kracht.
Maar zie de kerk ook toe, dat zy een ver
tegenwoordiger benoeme, voor die gewichtige
roeping aangegord, een man vol van wijsheid,
voorzichtigheid en liefde.
Het is zoo schoon gezegd door den vertegen
woordiger der regeering op de Centrale Diaco
nale Conferentie Mr. Peerbolte dat z. i. de
Armenraden meer een ramp dan een zegen
zouden zyn, als het godsdienstig en het kerke
lijk leven daarin niet tot uiting kwam.
Hoe de kerken zich zullen vertegenwoordigen?
Ons komt het voor, dat de kerkeraad zelf een
vertegenwoordiger aanwijzen moet om in den
Armenraad zitting te nemen. Hij kan dit doen
door zelf iemand aan te wijzen, of aan de di
akenen op te dragen hem te doen vertegen
woordigen, zoodat de correspondentie met den
armenraad geschiedt door de diakenen. Ofschoon
het wenschelijk is dat de vertegenwoordiger is
een diaken, kan in bepaalde gevallen het ook
goed zijn iemand aan te wijzen, die, hoewel
geen diaken, toch voor die vertegenwoordiging
bijzonder geschikt is.
(De Bazuin.) Bouwman.
BEROEPEN
te Wirdum (2e maal)ds. H. Hangelbroek te
Borger
te Halfweg ds. E. A. Groenewegen te Ny verdal
te Zuidwolde ds. H. Brinkman te Duurswoude
te Renkum en Doorwerth cand. R. E. v. Arkel
te Jutphaas
te Hoogkerkds. R. Middel veld te N. Buinen.
AANGENOMEN
naar Oosterzee cand. S. G. de Graaf te Leiden
naar Yelpds. R. M. Westerink te Voorburg.
BEDANKT
voor Zierikzeeds. S. Doornbos te Doetinchem
voor Donkerbroekds. J. Y. Tiemersma te Dro-
geham
voor Lutjegastds. J. v. d. Sluys te Yarseveld
voor Krimpen a.d. Lekds. W. E. van Duin
te Ouddorp.
Zoo de Heere wil, hoopt de heer P. Koster
Leerend Ouderling bij de Geref. Kerk te Val-
thermond, op 20 Nov. a.s. den dag te herdenken,
waarop hij vóór 25 jaar als voorganger by de
toen nog Chr. Geref. Gemeente te Zegwaart
kwam, toen nog gecombineerd met Berkel en
Rodenrijs. Yanaf 1892, toen Berkel c.a. een zelf
standige gemeente werd diende hij de Kerk
van Zegwaart alleen, tot 10 Dec. 1899. Den
17e Dec. d.a.v. werd hy te Appelscha bevestigd
waar hy bleef tot 4 Aug. j.l. Vanaf 11 Aug.
dezes jaars dient de heer Koster de Geref. Kerk
te Valthermond.
Met de gemeente hoopt hy D.Y. dit feit te
herdenken op Donderdag 21 Nov. a.s.. Vóór
1887 diende de Heer Koster de Chr. Geref. Kerk
als Zendeling onder de Joden ruim 6 jaar en
reisde in die jaren het geheele land door om
bidstonden voor die Zending te leiden.
De WelEerw. Zeergel. Heer
Dr. T. HOEKSTRA
van 's-Hertogenbosch, heeft de benoeming als
Hoogleeraar aan de Theologische School a a n-
genomen. A de Geus, Syn. Sec.
De Lemmer, 29 Oct. 1912.
Vlissingen. Ontvangen uit de busjes voor
't orgelfonds f 12,43 zijnde de opbrengst der
busjes over September 1912.
Namens den Kerkeraad,
P. G. Laernoes, Scriba,
Institutie of de onderwijzing in de chris
telijke religie, in vier boeken beschreven
door Johannes Calvijn, getrouwelijk
naar de overzetting uit het Latijn en
Fransch van Wilhelmus Coremanius. Op
nieuw nauwkeurig nagezien, verduide
lijkt en overgebracht in de thans ge
bruikelijke spelling door J. H. Land
weer, Predikant by de Geref. Kerk van
Rotterdam. Uitgave van D. Bolle te
Rotterdam.
De uitgave is reeds gevorderd tot de 25ste
aflevering. Er moeten nog vyf komen. Elke
aflevering bevat ruim dertig groote bladzijden
en kost slechts 22y2 ct. Hoe gemakkelijk kan
men op deze wyze in het bezit komen van een
Doek, dat al tyd zyn waarde behoudt. Wy ves
tigen gaarne de aandacht er weer op, want we
zouden willen, dat alle Gereformeerden dit boek
lazen en overdachten.
Er wordt zooveel in onze dagen gesproken
en geschreven over Calvinisme en dit is een
verblijdend verschijnsel maar ik waag het
om te zeggen, dat er nog velen zyn, die nooit
Calvy'n zelf gelezen hebben en dit is niet goed.
Ter verontschuldiging zegge men niet, dat
het werk veel te geleerd zal zyn, want het munt
uit door een zeldzame duidelijkheid.
Deze leerredenen werden met byna algemeene
sympathie begroet en voldoen by voortduring
goed. Zy bevestigen de oude waarheid, dat er
verschil is van gave, maar dat één Geest allen
leidt. Met genoegen en niet zonder zegen worden
zij in leesbeurten aangehoord, en aan velen,
die aan hun kamer gebonden zyn, brengen zy
een verkwikking.
Wy blijven ze in de belangstelling van ons
volk hartelijk aanbevelen. Zy passen in onzen
tyd. Bouma.
„Het hier volgend tweetal leerredenen werd
uitgesproken voor mijn gemeente in de dagen,
dat zy het voorrecht smaken mocht, eerlang
een school met den Bijbel voor zich en anderen
te zien openen." Deze woorden wijzen duide
lijk aan, wat de aanleiding tot het houden van
deze leerredenen geweest is. De eerste bedoelde
om ons een blik te gunnen in het levensboek
van Hanna of om een teekening te geven eener
christen-moeder. De deelen van deze rede zyn
de biddende Hanna of 'n erstige verklaring;
de werkende Hanna of 'n schoon besluit; de
gezegende Hanna of 'n heerlijke getuigenis.
De uitwerking van deze deelen is helder.
Zy geven ons Hanna te zien in al hare bemin
nelijkheid en zy wekken onze christen-vrouwen
op om haar voorbeeld te volgen.
De tweede behandelt eveneens een schoone
stof, want zy vertolkt ons de aangrijpende ge
dachte: Laat de kinderkens tot My komen.
„Wy hooren hier een getuigenis van den Hei
land omtrent het kind in het koninkrijk Gods."
Naar aanleiding daarvan wyst de spreker op
tweeërlei worsteling:
de goddelijke beslissing;
de goddelijke terechtwijzing.
Ook hier is de taal zuiver en de uiteenzet
ting juist.
Wij kunnen ons voorstellen, dat deze beide
preeken, die een warin pleidooi behelzen voor
het christelijk onderwijs, met genoegen zyn
gehoord. Zeer geschikt zyn zy ook om gelezen
te worden in een gemeentelijke samenkomst.
Het is bovendien goed, dat zy eens overwogen
worden in den huiselyken kring.
Wij kunuen ze met volle vrijmoedigheid
aanbevelen en wy zouden willen, dat de voor
standers van het christelijk onderwijs ze ook
ter lezing gaven aan hen, die wel het oude
evangelie vasthouden, maar die nog niet zoo
veel gevoelen voor de christelijke scholen. Er
is in ons gewest op dit gebied nog wel iets
te doen. Bouma.
Gewone Vergadering van den Ring „Mid
delburg" op Donderdag 7 November a.s. des
avonds te zeven uur in het Militair-Tehuis te
Middelburg.
Te behandelen: 1. „De J. V. en de geestelijke
stroomingen van dezen tyd, eerste gedeelte, door
de Yereeniging van Koudekerke.
2. „Het Monnikenwezen", door de Vereen,
van Arnemuiden.
3. Stemming Bestuurslid wegens bedanken
van den Secretaris.
Het Bestuur maakte daarvoor de volgende
voordracht op
a. vr. A. J. Davidse, van Meliskerke.
b. vr. L. Simonse Jzn., van Koudekerke.
c. vr. J. C. Willemse, van Middelburg.
Yan deze voordracht kan afgeweken worden.
De Secretaris,
S. S. Bouma.
Pas verschenen en voorhanden
f 1,90, gebonden f 2,40.
f 2,40 gebonden f 2.90.
De nieuwe Christelijke Werken welke dezer
dagen verschijnen zyn steeds direct voorhanden.
u
AFDEELING MIDDELBURG.
VERGADERING op Dinsdag 5 November,
's avonds S mar, Militair Tehuis.
AgendaInleiding over het onderwerp Wo
ningtoestand, Huisindustrie.
Huishoudelijke zaken.
Trouwe opkomst gewenscht.
HET BESTUUR.
Brakel Wilha. REDELIJKE GODSDIENST,
nieuwe onveranderde uitgave, 3 dln. in 2 pracht
banden gebonden f7,25.
Daarbij gratis
Bunjan J. Christen- en Christinnereize naar
de eeuwigheid, groot formaat, prys f 1,25.
Comrie A. B. C., prys f0,70.
Math. Maede. Bijna Christin, f 0,50.
Op postwissel franco thuis van
LANGEDELFT H 20.
Aanbevelend,
No. 1. Handenarbeid.
No. 2. Band aan het woord.
No. 3. De Crisis in Z. Afrika.
No. 4. De zegeirdes Heeren over onze kerken
No. 5. Pensioenregeling voor werklieden.
Deze 5 Ex. op ontvangst van postwissel, in
plaats van f 2,nu voor 62y2 cent franco thuis.
is het voortdurend gebruik van ROGGE
BLOEM des morgens vóór het ontbijt.
Deze Roggebloem is en wordt onderzocht
door het scheikundig bureau alhier en is vol
komen zuiver betonden.
Verkrijgbaar Magazijn „Groenen Draak",
hoek Langeviele te Middelburg. Pakjes van
5 ons a 13 cent en bij de verdere Wederver-
koopers.
Smytegeld. EEN WOORD OP ZIJN TIJD.
9 predicatie's over diverse stoffen uit het O.
en N. Testament, samen 1253 blz. kwarto for
maat, gebonden in 2 dln.
Gratis ontvangt men hierbij
Smytegeld, 8 Leerredenen 204 blz.
475 blz.
Leven en sterven 77 blz,
Zend dus spoedig postwissel a f5,75 om al
het bovenstaande franco te ontvangen aan
Dagelijks Zaden verkrijgbaar by den Heer
G. DEKKER, Vlasmarkt K 156a, Middelburg.
Des Donderdags op de Markt.
Standplaats tegenover Café „de Eendracht".
No. 1. Bunjan's Christenreize, mooie dui
delijke druk. 2. Gods stem op de wateren
3. Een ontmoeting op reis4. De twee neven
5. Gustaaf Koll. Bovenstaande 4 verhalen, allen
met plaat, en geïllustreerden omslag. 6. Het
oude verlaten woonhuis7. De boeken van de
waarzegster; 8. Een Oudejaarsavond; 9. De
Stiefmoeder of eindelijk toch gewonnen. Boven
staande 4 verhalen zyn door A. C. de Zwart,
bekend genoeg, en byna 200 bladz. Als No. 10
geven we er nog by, de geschiedenis van Eilaas
Kater, mooi werk, met 10 platen.
Deze 10 mooie boeken, voor slechts 95 cent.
franco thuis, dat is dus 9 cent per Ex.
Zendt postwissel aan
en vraag pakket Bunjan uit Zeeuwsch Kerkblad.