Ds. Merkelrjn. Van de Classis Axel. Kerk en Schoolnieuws. Officiëele .Berichten* Vacaturebeurten van de Classis Zierikzee. Evangelisatiebeorten der Classis bioscoopvoorstellingen met dezen regel der Schrift in (lagranten strijd is." Met dit oordeel van ds. Schouten ga ik geheel en al accoord. Op en voor zichzelf zijn de bioscoop-voorstellingen niet verkeerd. Indien ze dan ook gegeven konden worden op ons eigen terreinwe zouden tegen een gékiatigd gébruik geen bezwaar gevoelen. Maar met een niet te grooten ernst moeten we waarschuwen tegen de bioscoop-voorstellingen, zooals ze nu voor de gemeente des Heeren tot een valstrik worden. Men kan evengoed den schouwburg bezoeken als het bioscope-theater. Men ver keert in hetzelfde gezelschap, de zinnen worden er op gelijke wijze geprikkeld, de wereldzin wordt er in even sterke mate opgewekt en vooral bjj godsdienstig-zwakke karakters gevoed. Schouwburg en bioscope-theater, en der gelijke, oefenen op de zinnen van den mensch een machtige bekoring. Ik kan mij best begrij pen, dat wereldsche menschen er genieten. Maar de ondervinding heeft geleerd, dat de mensch, hoe meer hij van deze wateren drinkt, des te minder smaak gaat vinden in het water, het welk Christus hem geeft. Men kan theoretisch wel beweren, dat men 's Zaterdagsavonds kan genieten in den schouwburg vanwege de schoon heid der kunst, en 's Zondags met een vroom gemoed zich verlustigen in den dienst des Heeren maar de ervaring slaat al dit gethe oretiseer te gruizel. Als de zonen Gods in Gen. 6 uitgaan om de schoonheid van de dochteren der menschen te bezien, dan is dit het prac- tische resultaat, dat door de bewondering van de schoonheid dier dochteren der menschen de vroomheid in het hart van de zonen Gods wordt gedood. Gaat het maar naneemt eens jonge menschen, gelijk er zijn, die den eenen roman verslinden na den anderen, ge kunt er hen bijna niet meer toe krijgen een ernstig, degelijk, godsdienstig stuk te lezen. Daarom is het voor den Christen en voor zijn kinderen een kwestie van levensbehoud deze dingen te mijden en te vlieden, de wereld te verzaken, en den lust der zinnen te dooden. De dienst des Heeren dringt tot afscheiding. Het is een gevaarlijk standpunt, wanneer men een Christen wil zijn, en toch ook nog zooveel moge lijk wil genieten van de dingen, waarin de wereldsche mensch zijn vermaak zoekt. Ik hoop, dat ons volk deze dingen gelooft en betracht. Het zijn niet de minst-geachte lidmaten en voor gangers der gemeente, die tegen deze dingen hun waarschuwende stem laten hooren. Ten overvloede laat ik hier nog volgen een gedeelte van het programma, dat in zeker bioscoop-theater afgespeeld is. „Parijs, het moderne Babyion, de valstrikken, welk een jong meisje in Parijs gespannen worden, en het beste middel daartegen, n.l. het verlaten van het moderne Babyion". Verder het hoofdnummer „De Barrevoets-danseres", een drama in twee afdeelingen. Een jonge man, op het punt een goede partij !e doen, komt onder den invloed van de Barrevoets-danseres, een verkeerde invloed blijkt dit te zijn hij ruineert zich, verkwist zijn geld, ziet tenslotte de barrevoets-danseres er met een ander van doorgaan, wil terugkeeren naar zijn familie, schaamte weerhoudt hem, 't einde is zelfmoord." Voor den verstandige is dit staaltje genoeg. Dit alles ziet men in levende beelden voor zich. Zou dit ook opbouwend voor het geloof kunnen zijn Vaders en moeders, denkt om de ziel uwer gedoopte kinderen; verhindert ze er henen te gaan. En indien misschien iemand onzer al te onbedacht reeds van „deze gestolen wateren, die zoet zijn", gedronken mocht hebben, hjj belijde zijn dwaling voor God, en zette geen tweede schrede op den verkeerden weg. Van harte, t. t., Laman. ZËNDINO. Ds. Merkelijn's kind is aanmerkelijk beter soms blijven de toevallen verscheidene dagen weg, doch soms komen ze ook tweemaal per dag. De Heere heeft aanvankelijk de gebeden willen verhooren. Geve Hjj verder in vrije gunst algeheele beterschap. Ds. Merkelijn is nu ook naar Magelangkunnen vertrekken, en woont in de Moordenaarslaan geen vriendelijke naam, voorzeker Over enkele weken hopen wij meerdere mededeelingen te kunnen geven. J. D. wlelenga. De kerken der Classis Axel kwamen de vorige week Donderdag in Terneuzeu samen. Om half negen waren alle afgevaardigden reeds op het appèl en werd de vergadering geopend. Het liet zich aanzien, dat er veel werk aan den winkel zou zijn. De morgenzitting werd in hoofdzaak door gebracht deels met behandeling van ingekomen stukken en voorstellen der kerken, en het geven van advies in ingewikkelde gevallen, deels met eene bespreking over de Prov. kas voor be hoeftige ideoten etc. en de behandeling van een nieuw ontwerp-Huish. Regeling. Eene aanvrage uit de Prov. kas voor behoef tige ideoten etc. door eene kapitaal-krachtige kerk, hoewel met beduidenden armenlast, zal Deputaten dezer kas plaatsen voor de vraag: aanspraak of barmhartigheid? Yoor een voor stel, ter Part. Synode te brengen, betreffende uitbreiding van de soorten van lijders met: tuberculose-lijders, werd blijkbaar weinig ge voeld. Het nieuw ontwerp-Huish. Regeling, samen gesteld in aansluiting aan de K. O. en de vroeger genomen classicale besluiten, aangevuld met het oog op den arbeid der evangelisatie en Zending, ging vlug onder den hamer door. Eenstemmig werd, behoudens een paar kleine wijzigingen, het ontwerp als Classicale regeling vastgesteld. Nog weinige weken en de kerken ontvangen elk eenige gedrukte exemplaren van deze Huish. Regeling, die met de ten vorige jare vastgestelde regeling voor de Kerkvisitatie, de ordening voor tuchtoefening over de doop leden en de regeling voor den gemeenschappe- lijken evangelisatie-arbeid een goed geheel vormt. De namiddag-vergadering bood ons een clas sicalen schotel, met belangrijke rapporten ge vuld. Het was goed, vóór we hiervan proefden, dat we eerst recht hadden genoten van dé gulle gastvrijheid van broeders en zusters te Terneuzen. Het rapport over de jaarlijksche kerkvisitatie was naar eene nieuwe methode ssmengesteld. Het droeg niet een algemeen karakter en zette niet bepaalde kerkrechterlijke beginselen voor op, om daaraan plaatselijke toestanden te toet sen, en indien krom, naar het aangegeven be ginsel recht te zetten, maar was meer de samenvoeging van de notulen over de gehouden visitatie in elke kerk. Deze methode biedt het voordeel, dat daardoor ter classe een spiegel wordt opgehangen van de plaatselijke toestan den tot in bijzonderheden. Ze kan echter ook gevaar medebrengen, en .denkbeeldig is dit gevaar niet, dat door de wijze waarop men licht en schaduw laat vallen, niet geheel zuiver een bijzondere plaatselijke toestand wordt weer kaatst, maar in dezen spiegel benevens dat niet geheel zuivere beeld ook het subjectieve beeld van dezen of genen visitator wordt aanschouwd. Op uitnemende wijze kwamen de Deputaten voor evangelisatie uit den hoek. De inhoud van hun rapport wekte bij vernieuwing op, om met lust en volharding te blijven voortarbeiden aan hen, die van de Gereformeerde waarheid zijn' vervreemd of die buiten onze erve rond dolen. Bij de regeling van de evangelisatie diensten bleven zij het standpunt innemen, hoewel het aantal predikanten der classe niet groot is, dat op elke evangelisatie-post mins tens eens in de veertien dagen dienst moet zjjn, te Breskens eiken Zondag. De classe Mid delburg zal dank worden gezegd voor den belangrijken steun tijdens de vacatures in het land van Cadzahd bij het vervullen der predik diensten onze classe bewezen. Met de kranige regeling van Deputaten stemden bijna alle kerken van harte in. Yooral Oostburg maakt deze regeling mede mogelijk. Jammer, dat één kerkeraad een oogenblik meer naar de volks stem hoorde, dan inzicht toonde te hebben in eigen ambtelijke roeping, om ook anderen tot de christelijke religie te vermanen (zie art. 23 K. O.). Bij nader indenken en overweging echter zal ongetwijfeld dit oogenblik van zwakheid worden goedgemaakt door wèlbewuste, krach tige actie. Yooral de evangelisatie-commissie te Kloosterzande mag voor deze regeling, die zij in de gegeven omstandigheden niet ver wacht kon hebben, Deputaten en kerken wèl dankbaar zijn. De behandeling van de „Handelingen der Part. Synode van 12 Juni 1912" lokte eenige bespreking uit. Hier en daar werd eenige correctie aangebracht. Eenige inlichtingen werden verstrekt. Naar aanleiding van twee artikelen zullen een paar wagen ter eerstko mende Part. Synode worden gesteld. Ook werd besloten door te zenden naar de Part. Synode het voorstel, dat, vanwege de belangrijkheid het jaarlijksche rapport van den Curator der Theol. School voortaan tegelijk met het agen dum der Part. Synode en het overzicht der Prov. kas naar art. 13, aan de kerken gedrukt wordt toegezonden. De namiddag-schotel was wèl wat tè vol. Het rapport over de Zending werd er afgenomen en binnengebracht in de drukkerijen van de provinciale kerkbladen. Het rapport over de zóó ingrijpende Zondagskwestie zal eerst bjj de kerken circuleeren. Eveneens moest de be handeling van het schriftelijk-advies over de mogelijke oprichtingen van armenraden de- putaten'hadden dit zeker voorzien! worden verdaagd tot de Februari-vergadering. Enkele korte mededeelingen in verband met art. 19 K. O. sloot voor ditmaal de rapporten-rij. Nu kwam nog een indrukwekkend oogenblik. De praeses sprak op pakkende wijze den ver- trekkenden ds. Uijtenhoudt toe. We zongen allen, in het gevoel van gemis, dezen ijverigen Dienaar des Woords, bij het heengaan uit deze classe en uit onze Nederlandsche kerken, staande toe: „De Heer zal u steeds gadeslaan." Ds. Uijtenhoudt antwoordde, geroerd. Ook zjjn laatste woord was nog als een bede om de éénheid van Sion. De classe verliest in hem iemand, die positief mee arbeidde. Geve de Heere dezen grenswachter over de grenzen een rijken zegen. J. H. Lammertsma. TWEETAL te Haamstededs. F. J. v. d. Ende te Westkapelle ds.. C. Staal te Oosterland. te Oldemarktds. A. Dekkers te Zevenhuizen ds. W. F. C. van Helsdingen te Cubaard. te Velp B: ds. R. M. Westerink te Yoorburg ds. J. C. Rullmann te Berkel. te Lutjegast: ds. J v. d. Sluijs te Yarseveld ds. G. Meijer te Marum. te Gamerends. H. Haspers te Garrelsweer ds. A. Voogel te Puttershoek. BEROEPEN te Staphorstds. A. Dekkers te Zevenhuizen te Engwierumds. G. A. Langhout te Gees te Donkerbroekds. J. IJ. Tiemersma te Dro- geham te Koog-Zaandijkcand. R. E. van Arkel te Jutfaas. AANGENOMEN naar Luttends. O. Boersma te Ezinge. BEDANKT voor Tholen ds. G. B. Oberman te Woudsend. De 3e zitting der Generale Synode der Geref. Kerken, noodig geworden door het be danken van dr. B. Wielenga voor zijne be noeming tot Hoogleeraar aan de Theol. School, is door het Moderamen uitgeschreven tegen Donderdag 17 October. Te Assen worden er pogingen aangewend om finantiëel zoover te komen, dat men een tweede predikant bjj de Geref. Kerk aldaar beroepen kan. HAAMSTEDE. -24 Nov. F. Staal. 29 Dec. C. Staal. GEERSDIJK. 3 Nov. P. J. Baaij. 29 Dec. F. Staal. WISSEKERKE 27 Oct. B. Meijer. 24 Nov. A. D. C. Kok. 29 Dec. P. J. Baajj. NIEUWERKERK. 27 Oct. C. Staal. 22 Dec. A. Taal. SCHAREND1JKE. A. Taal. 20 Oct. Kamperland, 9 Oct. 1912. P. J. Baaij. Axel. AARDENBURG. 13 Oct. ds. van 't Sant20 Oct. 27 Oct. ds. Lammertsma3 Nov. 10 Nov. ds. Hul- steijn17 Nov. 24 Nov. ds. van 't Sant 1 Dec. 8 Dec. ds. van 't Sant15 Dec. Dec. ds. Bruins 29 Dec. 5 Jan. ds. v. d. Wal 12 Jan. 19 Jan. ds. van 't Sant 26 Jan. 2 Febr. 9 Febr. 16 Febr. ds. van 't Sant23 Febr. BRESKENS. 13 Oct. ds. Kuyper20 Oct. ds. Kuyper 27 Oct. ds. Lammertsma3 Nov. ds. van 't Sant 10 Nov. ds. Hulsteijn17 Nov. ds. Kuyper; 24 Nov. ds. Kuyper 1 Dec. ds. van 't Sant 8 Dec. ds. Kuyper15 Dec. ds. Kuyper 22 Dec. ds. Bruins29 Dec. ds. van 't Sant5 Jan. ds. van der Wal; 12 Jan. ds. van'tSant; 19Jan. ds. Kuyper; 26 Jan. ds. Kuyper; 2 Febr. 9 Febr. ds. Kuyper16 Febr. ds. Kuyper23 Febr. ds. van 't Sant. KLOOSTERZANDE. 13 Oct. 20 Oct. ds. van der Wal27 Oct. 3 Nov. ds. Bruins10 Nov. 17 Nov. ds. Lammertsma24 Nov. 1 Dec. ds. Hul steijn 8 Doe. 15 Dec. ds. van der Wal Dec 29 Dec. Student5 Jan. 12 Jan. ds. Bruins19 Jan. 26 Jan. ds. Lammertsma 2 Febr. 9 Febr. Student16 Febr. 23 Febr. ds. van der Wal. Namens Deputaten, Ds. Chr. Bruins. Aan de Gereformeerde Kerken der classis Axel. WelEerw. en Eerw. Broeders De Evangelisatie arbeid werd dit jaar op den gewonen voet voortgezet. Weinig bijzonders is hieromtrent mede te deelen. De arbeid in Aardenburg bleef zich beperken tot den kleinen kring, die in den laatsten tijd door vertrek van enkele gezinnen eer afnam. De arbeid in Breskenseveneens geregeld voortgezet, maakt geen vordering. Het aantal toehoorders bleef ruim 50. Slechts eene geregelde, zoo mogelijk weke- Ivjksche prediking zou, naar 't ons voorkomt, dezen post in bloei kunnen doen toenemen. De arbeid in Kloosterzande werd ook geregeld onderhouden. Het aantal hoorders blijft vrij constant (plm. 60). Yan uitbreiding is niet veel te bemerken. Pogingen zijn hier aangewend om door verspreiding van den „Kandelaar" meer deren te winnen. De Zondagsschoolarbeid moest hier helaas, door den grooten afstand, welke de onderwijzers hebben af te leggen, opgegeven worden. Deputaten adviseeren de classis met hulp van de moederkerken voort te gaan en hebben de eer u de volgende regelingloopende van Oct. 1912Oct. 1913, aan te bieden. De kerk van Schoondvjke, geholpen door haar predikant geeft 24 beurten aan Breskens. De kerk van Oostburggeholpen door haar predikant geeft 12 beurten aan Aardenburg en 12 beurten aan Breskens. De kerken van Axel A en B, HoekTerneuzen en Zaamslag geven ieder twee Zondagen aan Aardenburg en Breskens en 5 beurten aan Kloos terzande. In 't geheel krijgt Aardenburg dan 22, Bres kens 46 en Kloosterzande 25 beurten. Met de bede dat ook dit jaar de Evange- l'isatiearbeid voorspoedig en gezegend moge zijn, De Deputaten, Chr. Bruins, Praeses. M. Uijtenhoudt, Scriba. I. Catsman. Vlissingen, 9 Oct. 1912 Het feit, dat 7 Oc tober 1887 alhier gebroken werd met de syno dale organisatie van 1816, gaf den Kerkeraad aanleiding om in eene gezamenlijke godsdienst oefening zulks te gedenken en dat te doen op eene wijze, dat de gemeente zooveel mogelijk daarbij zou kunnen tegenwoordig zijn. Maar niet alleen zou herdacht worden hoe voor 25 jaar hier door de Doleantie het Synodaal juk werd afgeworpen, maar ook hoe voor 60 jaar (in 1852) de eerste losmaking van de synodale banden plaats had. Deze samenkomst had plaats Zondag 6 Oct. j.l. des avonds. De gemeente kwam in groot getal op, de N. Middelkerk was vol. Ds. Pol trad eerst op en had te spreken over 1834, om verder meer in 't bijzonder te spreken, wat in en na 1852 op kerkelijk gebied hier plaats greep. Z.Eerw. nam als tekstwoord Exodes 3 2b, niet om op een ljjn te stellen het verdrukte en vervolgde Israël van toen, met de vaderen der scheiding, maar omdat de ge schiedenis van Gods kerk ten allen tijde denken doet aan den braambosch, die brandde maar niet verteerde. Hij sprak over het ontstaan der afscheiding, haar doorwerking, de vervol gingen, den onderlingen strijd, die zich al spoedig opdeed in de moeilijkheden, die daar door ontstonden, maar ook op den kennelyken zegen, dien zij schonk. Komende tot de ge schiedenis van de plaatselijke kerk, mochten wij nog een historisch overzicht vernemen, dat van blijvende waarde is voor de Geref. kerk alhier. Klein was het begin, eenmaal was zij de verdwijning nabij, f°en de Rijks Marinewerf werd opgeheven. Toch hield zij stand en was het ten tijde van nu wijlen ds. B. Yeenstra, dat er gezegende opleving en bloei kwam. Eenig was de wijze waarop de persoon en de arbeid van ds. Yeenstra ons werden voorgesteld. Over de plaatselijke ineensmelting, nu voor twee jaren, wenschte Z.Eerw. niet te spreken als zijnde daar persoonlijk in betrokken. Dit echter moest worden uitgesproken, was het toen eene oorzaak van blijdschap, door Gods genade, mogen wij ons bij den voortgang gezegend rekenen. Met een ernstig woord van vermaning, om toch te geraken tot een levend bewustzijn van het kindschap Gods en om toch niet te vreden te zjjn met het uitbreiden van Gods koninkrijk, zonder daarvan de kracht in eigen ziel te ervaren, eindigde Z.Eerw. Daarna sprak ds. Ferwerda, die tot taak had de reformatie van 1886 te bespreken, die aan leiding gaf, dat op vele plaatsen gebroken werd met de synodale organisatie. Z.Eerw. wees op de nauwe betrekking, die er was in de afschei ding van '34 en de reformatie van 1886. In beide was de overtuiging, in de Christe lijke kerk geèn ander gezag, dan die van Koning Jezus. De beweging van 1834 stond in het

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1912 | | pagina 2