Unie»Collecte. J. JANSE Jz., Een dobiieltja een beek, Spur ge oil FIRMA M. VERHULST. IJZERWARE!, LANDBOUW- WERKTUIGEN Ei VERFWAREN. Magazijn hij den Watertoren. H. VERHOOG, Boekh, NIJKEHK. ,^Bes Donderdags op de Markt. H. VERHOOG, Boekh. NIJKERK. Drogisterij „DE ZOU". De Unie-Collecte. Aan mijn vriend in Zeeland. Woensdag 25 September en Try dag 27 Sept. a«s« L. JANSE v.h. F. Dielsraan. Uitstekend adres voor DROGE en AAN GEMAAKTE VERVEN. Vakkundigs bereiding gewaarborgd. Elegante Coupe. Nette afwerking. Bavaslt zich taras aan tot het Ieve- rea van GEMAAKTE KLEEDING is liet goedkoopste adres voor v.h. 0. L9UWERSE, Middelburg. ELREN DONDERDAGAVOND, in de School Gravenstraat, ten 8 uur. Jongelingen in het bijzonder en jonge- dochters zullen harteljjk welkom zgn. houden hebben en ge zult by aandachtige lezing U verwonderen over de helderheid waarmede hier de waarheden voorgesteld worden. Het is zoo goed, dat ook de belijders van de gere formeerde waarheid in dezen tijd een wijle neerzitten aan de voeten van dezen grooten leeraar in Christus kerk en gemeenschap hebben aan de rijke schatten, welke hier uitgestald zyn. Het is ons een genot de aandacht hierop te mogen vestigen en het verblijdt ons, dat een uitgever den moed heeft om dit kostelijk werk aan ons volk aan te bieden. Het zou ons tegenvallen indien het zijn weg niet tot menige woning vond. Bouma. INGEZONDEN STUKKEN. {Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Het gebeurde, nu bijna honderd jaren ge leden, aan de Clyde, de rivier die Engeland van Schotland scheidt, en waar tegenwoordig het centrum is van den ijzeren scheepsbouw, dat een schipper en zijn twee knechts stonden te kijken naar de eerste stoomboot, die dit water met zijn schepraderen doorkliefde. Toen de schipper dit zaakje gezien had, zei by ver ontwaardigd „Jongens, dankt God dat gij varen kunt met de wind des Almachtigen en het vuur van den duivel niet noodig hebt". Door dit piquante woord gaf die schipper uiting aan zyn zucht naar vrijheid, want voor hem waren de elementen de vrijheid en de machines het stoomwezen was nog in zijn kindschheid de slavernij. En tegen onvrijheid protesteert alles wat leeft. Zeker niet altoos op practische manier. In de honderd jaren, die verloopen zijn, bleek het stoomwezen wel degelijk elementen van vrijheid in zich te bevatten, die menigeen bij de opkomst niet vermoedde. De geschiedenis, die naar Schiller's woord ook het wereldgericht is, bepaalt de waarde of onwaarde van wezen lijke of vermeende vrijheid. Ook vrijheid was nu zestig jaren lang eene der bezielende elementen in den strijd voor de christelijke School. Het recht der ouders om te beslissen op welke wijze hun kind zou op gevoed en onderwezen worden, dat was een der factoren, die recht gaf op den onbloedigen en edelen strijd voor de School met den Bijbel. En die vrijheid is herwonnen. Zoo absoluut en zeker, dat de komende Grondwetsherziening zelfs deze vrijheid decreteeren zal. Was tot heden toe de Unie-collecte een protest tegen onvrijheid, nu verandert lang zamerhand haar karakter en verschijnt zy, voor alle voorstanders van het christelijk onderwijs, in de vriendelijke gestalte van een uiting van sympathie en van dankbaarheid voor de her wonnen vrijheid. Het bittere van den strijd sterft weg en het aangename van den opbouw treedt op den voorgrond. Maar voor dien op bouw is aller hulp noodzakelijk, ook die van de Unie-Collecte. Zij worde daarom allen vrienden van onze Scholen aanbevolen. P. J. DE KRUIJTER. Waarde Vriend Ik lees nog al eens in de werken vanSpur- geon. Gy kent hem, die machtige prediker, die vorst onder de predikers, zooals hij genoemd is. Hij is reeds lang in de rust des Heeren gegaan, maar ik geloof dat zijne geschriften even zooveel zegen gebracht hebben onder het Engelsche, het Amerikaansche en ook onder ons volk, als zijne prediking in de hand des Heeren middel geweest is tot bekeering van menigen zondaar. Machtig en indrukwekkend moet geweest zijn, zijne prediking. Spurgeon, de geloofsheld, de kracht van den gezonden christus, tegen over de kwijnende kinderen zijner dagen. „Het geheim van zijn krachtig optreden lag in het onwrikbare bewustzijn zijner roeping, dat hij van zijne vroegste jeugd afhad; in het gebed in het Bijbellezen. Zijne Bijbellezingen, doorweven van krachtige en toepasselijke opmerkingenzijn bidden als het spreken van een vertrouwend kind tot zijn ontzagwekkenden Vaderzyn prediken, de gespierde uiting eener gevoelvolle ziel, die diepen ernst en brandenden ijver voor het be houd van zondaren ademtzjjne. bezoeken, waarbij hij, de gezonde naar ziel en lichaam, tot krank wordens toe met den kranke mede- lijdt waarbij hij, den van zijne toekomst zekere, den weifelende stervende, op den Rots der Eeuwigheid wijstwaarbij hij, den in God schat rijke, den arme eenen weelderigen overvloed doet vinden in schamele nooddruftalles ver toont in hem den leerling uit de School van Jezus". De kracht van zijn geloof in heel zyn op treden en arbeiden zoo duidelijk openbaar, vormt een schrille tegenstelling met de twijfelzucht van de kinderen dezer eeuw, die het geluk des levens zoeken in materieele dingen, in allerlei zedelijke en maatschappelijke verbeteringen en weldoen, dat op zichzelf natuurlijk prijzens waardig is maar dat toch een volk, een maat schappij, een gemeenschap van menschen, wier bestemming toch, krachtens hunne Goddelijke schepping, hoog boven deze aarde, ja zeer hoog boven alle stof zich verheft, wijl het zich ver liest in het eeuwigheidsleven, nooit brengen zal tot dat hooge geluk, tot die groote zalig heid, tot het ware leven, dat alleen in de ge- loofs- en levensgemeenschap met Christus slechts kan worden gevonden. By het kruis van Jezus Christus toch, leert de mensch de nietigheid en ij delheid van al het aardsche kennen, maar leert hij tevens de waardij van dit leven kennen als vormschool, als voorbe reiding voor het eeuwige leven, dat uit God is en wonderen werkt in heel de gemeenschap van alle volken, waarin de kerk des Heeren de openbaring is van Gods groote, reddende, liefdemacht. De kerk op aarde is een wonder Gods, waar om ook haar bestaan bestreden en aangevallen wordt, door een wereld die van geene won deren weten wil. En in die wereld trad ook Spurgeon op. Merkwaardig zijn de woorden, die hij eens ergens uitgesproken heeft, als hy zegt: „de oude waarheid, die Cal vyn predikte, die Chrysostomus predikte, die Paulus predikte, is de waarheid die ik heden ten dage prediken moet, of anders ben ik een leugenaar voor myn geweten en mijnen God. Ik kan de waarheid niet vervormen. Ik weet niets ter wereld van het afwijken der snijdende scherpte eener leer. Het Evan gelie van John Knox is myn Evangelie. Dat, wat door Schotland donderde, moet opnieuw door Engeland. De groote menigte onzer Evan geliedienaren zijn krachtig genoeg in het geloof, maar niet krachtig genoeg in hunne prediking". Inderdaad, een man die Gods waarheid in de wereld durfde slingeren, met een moed, met een vastberadenheid, maar ook, met een Gods vertrouwen, die we alle Evangeliedienaars van harte toewenschen. Dan zouden de preeken- boekjes niet langer behoeven te bestaan. De geschiedenis meldt van Spurgeondat hy van de duizendtallen zijner preeken, voordrachten en toespraken, nog nimmer ééne letter te voren opgeschreven heeft; hy gebruikte zyne pen, alleen om naderhand de fouten der stenografen te verbeteren, opdat het door hem gesprokene zou kunnen gedrukt worden. Wat een geluk, wat een zegen voor de kerk des Heeren, voor de behoudenis der wereld, dat ten tijde van het optreden van Jezus en zyne Apostelen de preekenboekjes nog niet bestonden. Toen was het de tijd van het eenvoudige Evangelie, nu schijnt het de tijd te wezen van het weten schappelijke, van het dogmatieke Evangelie. Ik weet niet of ik wel goed uitdruk wat ik bedoel. Ik hoop, dat myn Zeeuwsche vriend my begrijpen zal en zoo niet, welnu, dan wil ik mij desnoods wel nader verklaren. Ik weet niet of ge de bekeeringsgeschiedenis van den grooten, godzaligen, moedigen geloofs held Spurgeon, wel eens gelezen hebt. Gaarne zou ik die hier willen inlasschen, indien de geschiedenis niet te lang ware. Laat ik U daarom alleen maar even vertellen wat Spurgeon zelf van den prediker vertelt onder wiens pre diking hy bekeerd werd. Nadat Spurgeon aanhoudend het huis des Heeren bezocht had maar onder alle -preeken het hem onduidelijk bleef wat hij doen moest om zalig te worden leidde Gods Voorzienigheid hem af van zyne gewone godsdienstoefeningen naar een kleine kerk. „Het was een sneeuwachtige winterdag; menige plaats was onbezet; geen leeraar ver scheen; ik geloof, hy was verdwaald in de sneeuw. Maar men vond weldra een armen man, die hier en daar predikte en die nu den predikstoel beklom. Gezegend zy God, dat hij dien armen, rondreizenden prediker op myn weg zond. Hy las zyn tekst: „Wendt Unaar My toe, wordt behouden, alle gy einden der aarde." Hy was een ongeletterd man, veel kon hij niet voortbrengen; hy was genoodzaakt zich aan zyn tekst te houden. Gode zij daarvan dank! De eenvoudige wijze, waarop hy het Evangelie voordroeg, trok in hooge mate mijn aandacht en een lichtstraal schoot in myne ziel. Op eens hield hy op, keek onder de gaanderij en zeide: „jongeling, gy zyt diep rampzalig." Dat was ik werkelijkmaar ik was niet gewoon om aldus te worden aangesproken. „Ach, ging hy voort, en gy zult eeuwig ramp zalig zyn, zoo gy niet doet wat myn tekst zegt, dat is, wendt U tot Christus." En daarop riep hy met al zyne macht uit: „jongeling, in Gods naam, doe het nu." „En ik deed het, Gode zy dank!" Spurgeon verliet het kleine kerkgebouw als een ander menscli dan hy gekomen was, hij stond op in een nieuw leven om te zingen „van Hem, wiens bloed van alle zonden reinigt." Myne eigene bekeeringsgeschiedenis begon onder de eenvoudige prediking van een eenvou dige prediker. Ily wat smid geweest en later prediker geworden. Voor zoover ik kan en mag oordeelen, vinden de meeste bekeeringen plaats, niet onder het gehoor van heele ge leerde, wetenschappelijke preeken, maar onder eenvoudige prediking van het eenvoudige Evangelie. Meer dan eens heb ik ernstige christenen hooren klagen, dat er predikers zyn die in hunne prediking niet eenvoudig genoeg zyn, dat er veel te veel geleerdheid in zit en dat zulk preeken oorzaak kan zyn dat het volk los wordt van de kerk, of althans, ernstige, heil- begeerige, Christus-zoekende menschen gaan verlangen naar andere preeken, die minder ge leerd, meer eenvoudig, meer Evangelisch zyn, meer verkondiging van het rijke, volle werk van den eenigen Zaligmaker, voor den armen zondaar, bevatten. En is het niet opmerkelijk dat predikers, die vooral in de steden is dat duidelijk te bemerken den grootsten „loop" hebben, ook gewoonlijk, ik zou by na zeggen, meest altijd, heerlyke, eenvoudige, pittige, geen geleerde preeken van den kansel doen hooren? Ik heb dit trouwens meer dan eens kunnen opmerken, omdat ik daarvoor in myn kort le ven nog al eens in de gelegenheid geweest ben. En hebt ge het zelf niet by ervaring, dat een verstandelijke, geleerde preek u uit de kerk deedt komen gelijk gy er waart ingekomen? O die heerlyke, eenvoudige verkondiging der waarheid. Hoe smult ons hart, hoe wordt onze ziel verkwikt, wat rijk geestelijk genot. O ze ker, ik geloof het gaarne dat preeken een moeilijk werk isik geloof het graag, dat er predikers zyn voor wie het beter was ze een eenvoudig beroep uitoefenden of in een of andere burgerlijke of militaire betrekking werkzaam te zyn, dan het heilig woord van God te bedienen. Spurgeon zegt ergens: „menigmaal heeft een prediker de Schrift door zyne verklaring ver duisterd, inplaats van haar daardoor op te helderen. Menig prediker was gelyk aan een beschilderd venster, dat het licht afsluit in plaats van het binnen te laten". Inderdaad, wy hebben de Evangelieprediking lief, meer dan een dorre, koude, rechtzinnige prediking, zonder warmte, zonder gevoel, voorgedragen, riekend naar schoolsche geleerdheidwy heb ben lief de Evangeliepredikers, die het heer lyke, volle Evangelie brengen en ons het woord Gods verklaren op die eenvoudige, bevattelijke wyze, dat zelfs een kind het zou kunnen verstaan. Uwe C. Kwikkei,. Middelburg, 31 Augustus 1912. (Wordt vervolgd). CORRESPONDENTIE. Het verslag van den Zendingsdag kwam te laat, om nog in beide bladen tegelijk opgeno men te kunnen worden. De Uitgever. Advevtentlën. Na een langdurig en smartelijk, doch geduldig gedragen lijden is te Hillegom overleden onze zeer beminde Emeritus- Predikant SE» JEIiTffVEÏE&Sj in den ouderdom van 78 jaar. 22% jaar heeft hy de Kerk van Wol phaartsdyk in alle getrouwheid mogen dienen. De gedachtenis van dezen rechtvaardige zal onder ons langen tyd in zegening zyn. Verlost van het zware lyden, geniet hy thans het genadeloon, Gods getrouwe dienaren toegezegd. De Heere trooste zyn diepbedroefde Weduwe met de zalige gemeenschap des H. Geestes. Namens den Kerkeraad v.d. Geref. Kerk van Wolphaartsdyk, Ds. G. DE JAGER, Praeses. A. NAGELKERKE, Scriba. Wolphaartsdyk, 18 Sept. 1912. Met 1 October begint een nieuwe jaargang van Men abonneert zich op deze en alle andere Tijdschriften en Couranten alsZeeuw, Heraut, Kerkbladen, Vriend van Oud en Jong, Prins, Veldbode, Veldpost, etc. etc., bij Boekh. FANOY. HET BESTUUR der UNIE, „De School met den Bijbel", bericht dat de Jaarlyksche Unie-Collecte by de voorstanders van het Chris telijk Onderwijs in Middelburg zal gehouden worden op P. J. DE KRUIJTER, Voorz. A. BLIJDORP, Secr. M, MttsriWrast, Middelburg. Olieën, Lakken, Vernissen, Noirine Kaehellak. Sponzen, Zeemen, Borstels, Dweilen, enz. Fokker's Levertraan, Abdijsiroop, Klooster balsem, Sanguinose, Sanatogen, Eiwitstaai, Staalpillen, Foster's Maag- en Nierpillen, Boon's Maagpoeder a 70 cent de doos, Pinkpillen, Beechamspillen, echte Haarlemmerolie, enz. enz. Billyke pryzen. 5 Bon. VU8SIBGSCHE STRAAT K 49. Bericht de ontvangst van een groote collectie Nieuwe Stalen voor HEEREN- en JONGE- HEEREN-KLEEDING voor het a.s. seizoen, waaronder zoowel de goedkoopste als de fijnste kwaliteiten. Spurgeon's Levensgeschiedenis, vier zware deelen, vroeger Guldens, nu by uitverkoop, voor slechts f 2,20 franco thuis. Wie ze in stempelbanden wenscht te ont vangen, zende f 3,50 per postwissel aan Schryf er vooral by „VOOR SPURGEON." Dö Christelijke Zangvereeniging „SOLI DEO GLORIA" houdt hare repetitie No. 1. Een werk van Prof. Fabius f 1,50. 2. Een mooi boek over het leven van Zendeling Williams f 1,50. 3. De levensgeschiedenis van Klaas Kater, met tien platen f 0,75. 4. Een groot Bybelscb woordenboek, zeer nuttig, f 1,90. 5. Een mooi werk van Jan Luiken, met 50 platen. 6. Een boek (dat iedereen moet hebben) over liet kerkelijk leven. 7. Een dik boek over Tuberculose f 1, 8. Een groot werk van Dr. A. Kuyper. 9 en 10. Ook nog twee verschillende boe ken, van minstens f 1,00, en van No. 11 tot 20 enkele kleinere werkjes nog gratis. Deze keurige verzameling, welke vroeger meer dan tien gulden kostte, nu voor slechts een Gulden (en 20 cent voor porto) franco thuis. Zend postwissel a. u. b. aan Schryf er vooral by: „VOOR DE TIEN BOEKEN."

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1912 | | pagina 3