Unie»Collecte.
J. JANSE Jz.,
Een dobiieltja een beek,
Spur ge oil
FIRMA M. VERHULST.
IJZERWARE!, LANDBOUW-
WERKTUIGEN Ei
VERFWAREN.
Magazijn hij den Watertoren.
H. VERHOOG, Boekh, NIJKEHK.
,^Bes Donderdags op de Markt.
H. VERHOOG, Boekh. NIJKERK.
Drogisterij „DE ZOU".
De Unie-Collecte.
Aan mijn vriend in Zeeland.
Woensdag 25 September en
Try dag 27 Sept. a«s«
L. JANSE v.h. F. Dielsraan.
Uitstekend adres voor DROGE en AAN
GEMAAKTE VERVEN.
Vakkundigs bereiding gewaarborgd.
Elegante Coupe. Nette afwerking.
Bavaslt zich taras aan tot het Ieve-
rea van GEMAAKTE KLEEDING
is liet goedkoopste adres voor
v.h. 0. L9UWERSE, Middelburg.
ELREN DONDERDAGAVOND,
in de School Gravenstraat, ten 8 uur.
Jongelingen in het bijzonder en jonge-
dochters zullen harteljjk welkom zgn.
houden hebben en ge zult by aandachtige lezing
U verwonderen over de helderheid waarmede
hier de waarheden voorgesteld worden. Het
is zoo goed, dat ook de belijders van de gere
formeerde waarheid in dezen tijd een wijle
neerzitten aan de voeten van dezen grooten
leeraar in Christus kerk en gemeenschap hebben
aan de rijke schatten, welke hier uitgestald zyn.
Het is ons een genot de aandacht hierop te
mogen vestigen en het verblijdt ons, dat een
uitgever den moed heeft om dit kostelijk werk
aan ons volk aan te bieden. Het zou ons
tegenvallen indien het zijn weg niet tot menige
woning vond.
Bouma.
INGEZONDEN STUKKEN.
{Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
Het gebeurde, nu bijna honderd jaren ge
leden, aan de Clyde, de rivier die Engeland
van Schotland scheidt, en waar tegenwoordig
het centrum is van den ijzeren scheepsbouw,
dat een schipper en zijn twee knechts stonden
te kijken naar de eerste stoomboot, die dit
water met zijn schepraderen doorkliefde. Toen
de schipper dit zaakje gezien had, zei by ver
ontwaardigd „Jongens, dankt God dat gij varen
kunt met de wind des Almachtigen en het
vuur van den duivel niet noodig hebt".
Door dit piquante woord gaf die schipper
uiting aan zyn zucht naar vrijheid, want voor
hem waren de elementen de vrijheid en de
machines het stoomwezen was nog in zijn
kindschheid de slavernij.
En tegen onvrijheid protesteert alles wat
leeft. Zeker niet altoos op practische manier.
In de honderd jaren, die verloopen zijn, bleek
het stoomwezen wel degelijk elementen van
vrijheid in zich te bevatten, die menigeen bij
de opkomst niet vermoedde. De geschiedenis,
die naar Schiller's woord ook het wereldgericht
is, bepaalt de waarde of onwaarde van wezen
lijke of vermeende vrijheid.
Ook vrijheid was nu zestig jaren lang eene
der bezielende elementen in den strijd voor de
christelijke School. Het recht der ouders om
te beslissen op welke wijze hun kind zou op
gevoed en onderwezen worden, dat was een
der factoren, die recht gaf op den onbloedigen
en edelen strijd voor de School met den Bijbel.
En die vrijheid is herwonnen. Zoo absoluut
en zeker, dat de komende Grondwetsherziening
zelfs deze vrijheid decreteeren zal.
Was tot heden toe de Unie-collecte een
protest tegen onvrijheid, nu verandert lang
zamerhand haar karakter en verschijnt zy, voor
alle voorstanders van het christelijk onderwijs,
in de vriendelijke gestalte van een uiting van
sympathie en van dankbaarheid voor de her
wonnen vrijheid. Het bittere van den strijd
sterft weg en het aangename van den opbouw
treedt op den voorgrond. Maar voor dien op
bouw is aller hulp noodzakelijk, ook die van
de Unie-Collecte.
Zij worde daarom allen vrienden van onze
Scholen aanbevolen.
P. J. DE KRUIJTER.
Waarde Vriend
Ik lees nog al eens in de werken vanSpur-
geon. Gy kent hem, die machtige prediker,
die vorst onder de predikers, zooals hij genoemd
is. Hij is reeds lang in de rust des Heeren
gegaan, maar ik geloof dat zijne geschriften
even zooveel zegen gebracht hebben onder het
Engelsche, het Amerikaansche en ook onder
ons volk, als zijne prediking in de hand des
Heeren middel geweest is tot bekeering van
menigen zondaar.
Machtig en indrukwekkend moet geweest
zijn, zijne prediking. Spurgeon, de geloofsheld,
de kracht van den gezonden christus, tegen
over de kwijnende kinderen zijner dagen.
„Het geheim van zijn krachtig optreden lag
in het onwrikbare bewustzijn zijner roeping,
dat hij van zijne vroegste jeugd afhad; in het
gebed in het Bijbellezen.
Zijne Bijbellezingen, doorweven van krachtige
en toepasselijke opmerkingenzijn bidden als
het spreken van een vertrouwend kind tot zijn
ontzagwekkenden Vaderzyn prediken, de
gespierde uiting eener gevoelvolle ziel, die
diepen ernst en brandenden ijver voor het be
houd van zondaren ademtzjjne. bezoeken,
waarbij hij, de gezonde naar ziel en lichaam,
tot krank wordens toe met den kranke mede-
lijdt waarbij hij, den van zijne toekomst zekere,
den weifelende stervende, op den Rots der
Eeuwigheid wijstwaarbij hij, den in God schat
rijke, den arme eenen weelderigen overvloed
doet vinden in schamele nooddruftalles ver
toont in hem den leerling uit de School van
Jezus".
De kracht van zijn geloof in heel zyn op
treden en arbeiden zoo duidelijk openbaar, vormt
een schrille tegenstelling met de twijfelzucht
van de kinderen dezer eeuw, die het geluk des
levens zoeken in materieele dingen, in allerlei
zedelijke en maatschappelijke verbeteringen en
weldoen, dat op zichzelf natuurlijk prijzens
waardig is maar dat toch een volk, een maat
schappij, een gemeenschap van menschen, wier
bestemming toch, krachtens hunne Goddelijke
schepping, hoog boven deze aarde, ja zeer hoog
boven alle stof zich verheft, wijl het zich ver
liest in het eeuwigheidsleven, nooit brengen
zal tot dat hooge geluk, tot die groote zalig
heid, tot het ware leven, dat alleen in de ge-
loofs- en levensgemeenschap met Christus
slechts kan worden gevonden. By het kruis
van Jezus Christus toch, leert de mensch de
nietigheid en ij delheid van al het aardsche
kennen, maar leert hij tevens de waardij van
dit leven kennen als vormschool, als voorbe
reiding voor het eeuwige leven, dat uit God is
en wonderen werkt in heel de gemeenschap
van alle volken, waarin de kerk des Heeren
de openbaring is van Gods groote, reddende,
liefdemacht.
De kerk op aarde is een wonder Gods, waar
om ook haar bestaan bestreden en aangevallen
wordt, door een wereld die van geene won
deren weten wil. En in die wereld trad ook
Spurgeon op. Merkwaardig zijn de woorden,
die hij eens ergens uitgesproken heeft, als hy
zegt: „de oude waarheid, die Cal vyn predikte,
die Chrysostomus predikte, die Paulus predikte,
is de waarheid die ik heden ten dage prediken
moet, of anders ben ik een leugenaar voor myn
geweten en mijnen God.
Ik kan de waarheid niet vervormen.
Ik weet niets ter wereld van het afwijken
der snijdende scherpte eener leer. Het Evan
gelie van John Knox is myn Evangelie. Dat,
wat door Schotland donderde, moet opnieuw
door Engeland. De groote menigte onzer Evan
geliedienaren zijn krachtig genoeg in het geloof,
maar niet krachtig genoeg in hunne prediking".
Inderdaad, een man die Gods waarheid in
de wereld durfde slingeren, met een moed, met
een vastberadenheid, maar ook, met een Gods
vertrouwen, die we alle Evangeliedienaars van
harte toewenschen. Dan zouden de preeken-
boekjes niet langer behoeven te bestaan. De
geschiedenis meldt van Spurgeondat hy van
de duizendtallen zijner preeken, voordrachten
en toespraken, nog nimmer ééne letter te voren
opgeschreven heeft; hy gebruikte zyne pen,
alleen om naderhand de fouten der stenografen
te verbeteren, opdat het door hem gesprokene
zou kunnen gedrukt worden. Wat een geluk,
wat een zegen voor de kerk des Heeren, voor
de behoudenis der wereld, dat ten tijde van
het optreden van Jezus en zyne Apostelen de
preekenboekjes nog niet bestonden. Toen was
het de tijd van het eenvoudige Evangelie, nu
schijnt het de tijd te wezen van het weten
schappelijke, van het dogmatieke Evangelie.
Ik weet niet of ik wel goed uitdruk wat ik
bedoel. Ik hoop, dat myn Zeeuwsche vriend my
begrijpen zal en zoo niet, welnu, dan wil ik
mij desnoods wel nader verklaren.
Ik weet niet of ge de bekeeringsgeschiedenis
van den grooten, godzaligen, moedigen geloofs
held Spurgeon, wel eens gelezen hebt. Gaarne
zou ik die hier willen inlasschen, indien de
geschiedenis niet te lang ware. Laat ik U
daarom alleen maar even vertellen wat Spurgeon
zelf van den prediker vertelt onder wiens pre
diking hy bekeerd werd. Nadat Spurgeon
aanhoudend het huis des Heeren bezocht had
maar onder alle -preeken het hem onduidelijk
bleef wat hij doen moest om zalig te worden
leidde Gods Voorzienigheid hem af van zyne
gewone godsdienstoefeningen naar een kleine
kerk. „Het was een sneeuwachtige winterdag;
menige plaats was onbezet; geen leeraar ver
scheen; ik geloof, hy was verdwaald in de
sneeuw. Maar men vond weldra een armen
man, die hier en daar predikte en die nu den
predikstoel beklom. Gezegend zy God, dat hij
dien armen, rondreizenden prediker op myn
weg zond. Hy las zyn tekst: „Wendt Unaar
My toe, wordt behouden, alle gy einden der
aarde."
Hy was een ongeletterd man, veel kon hij
niet voortbrengen; hy was genoodzaakt zich
aan zyn tekst te houden. Gode zij daarvan
dank! De eenvoudige wijze, waarop hy het
Evangelie voordroeg, trok in hooge mate mijn
aandacht en een lichtstraal schoot in myne
ziel. Op eens hield hy op, keek onder de
gaanderij en zeide: „jongeling, gy zyt diep
rampzalig."
Dat was ik werkelijkmaar ik was niet
gewoon om aldus te worden aangesproken.
„Ach, ging hy voort, en gy zult eeuwig ramp
zalig zyn, zoo gy niet doet wat myn tekst
zegt, dat is, wendt U tot Christus."
En daarop riep hy met al zyne macht uit:
„jongeling, in Gods naam, doe het nu."
„En ik deed het, Gode zy dank!"
Spurgeon verliet het kleine kerkgebouw als
een ander menscli dan hy gekomen was, hij
stond op in een nieuw leven om te zingen
„van Hem, wiens bloed van alle zonden reinigt."
Myne eigene bekeeringsgeschiedenis begon onder
de eenvoudige prediking van een eenvou
dige prediker. Ily wat smid geweest en later
prediker geworden. Voor zoover ik kan en
mag oordeelen, vinden de meeste bekeeringen
plaats, niet onder het gehoor van heele ge
leerde, wetenschappelijke preeken, maar onder
eenvoudige prediking van het eenvoudige
Evangelie.
Meer dan eens heb ik ernstige christenen
hooren klagen, dat er predikers zyn die in
hunne prediking niet eenvoudig genoeg zyn,
dat er veel te veel geleerdheid in zit en dat
zulk preeken oorzaak kan zyn dat het volk los
wordt van de kerk, of althans, ernstige, heil-
begeerige, Christus-zoekende menschen gaan
verlangen naar andere preeken, die minder ge
leerd, meer eenvoudig, meer Evangelisch zyn,
meer verkondiging van het rijke, volle werk
van den eenigen Zaligmaker, voor den armen
zondaar, bevatten. En is het niet opmerkelijk
dat predikers, die vooral in de steden is dat
duidelijk te bemerken den grootsten „loop"
hebben, ook gewoonlijk, ik zou by na zeggen,
meest altijd, heerlyke, eenvoudige, pittige, geen
geleerde preeken van den kansel doen hooren?
Ik heb dit trouwens meer dan eens kunnen
opmerken, omdat ik daarvoor in myn kort le
ven nog al eens in de gelegenheid geweest ben.
En hebt ge het zelf niet by ervaring, dat
een verstandelijke, geleerde preek u uit de kerk
deedt komen gelijk gy er waart ingekomen?
O die heerlyke, eenvoudige verkondiging der
waarheid. Hoe smult ons hart, hoe wordt onze
ziel verkwikt, wat rijk geestelijk genot. O ze
ker, ik geloof het gaarne dat preeken een
moeilijk werk isik geloof het graag, dat er
predikers zyn voor wie het beter was ze een
eenvoudig beroep uitoefenden of in een of
andere burgerlijke of militaire betrekking
werkzaam te zyn, dan het heilig woord van
God te bedienen.
Spurgeon zegt ergens: „menigmaal heeft een
prediker de Schrift door zyne verklaring ver
duisterd, inplaats van haar daardoor op te
helderen. Menig prediker was gelyk aan een
beschilderd venster, dat het licht afsluit in
plaats van het binnen te laten". Inderdaad,
wy hebben de Evangelieprediking lief, meer
dan een dorre, koude, rechtzinnige prediking,
zonder warmte, zonder gevoel, voorgedragen,
riekend naar schoolsche geleerdheidwy heb
ben lief de Evangeliepredikers, die het heer
lyke, volle Evangelie brengen en ons het woord
Gods verklaren op die eenvoudige, bevattelijke
wyze, dat zelfs een kind het zou kunnen
verstaan.
Uwe
C. Kwikkei,.
Middelburg, 31 Augustus 1912.
(Wordt vervolgd).
CORRESPONDENTIE.
Het verslag van den Zendingsdag kwam te
laat, om nog in beide bladen tegelijk opgeno
men te kunnen worden.
De Uitgever.
Advevtentlën.
Na een langdurig en smartelijk, doch
geduldig gedragen lijden is te Hillegom
overleden onze zeer beminde Emeritus-
Predikant
SE» JEIiTffVEÏE&Sj
in den ouderdom van 78 jaar.
22% jaar heeft hy de Kerk van Wol
phaartsdyk in alle getrouwheid mogen
dienen.
De gedachtenis van dezen rechtvaardige
zal onder ons langen tyd in zegening zyn.
Verlost van het zware lyden, geniet hy
thans het genadeloon, Gods getrouwe
dienaren toegezegd.
De Heere trooste zyn diepbedroefde
Weduwe met de zalige gemeenschap des
H. Geestes.
Namens den Kerkeraad v.d. Geref.
Kerk van Wolphaartsdyk,
Ds. G. DE JAGER, Praeses.
A. NAGELKERKE, Scriba.
Wolphaartsdyk, 18 Sept. 1912.
Met 1 October begint een nieuwe jaargang van
Men abonneert zich op deze en alle andere
Tijdschriften en Couranten alsZeeuw, Heraut,
Kerkbladen, Vriend van Oud en Jong, Prins,
Veldbode, Veldpost, etc. etc.,
bij Boekh. FANOY.
HET BESTUUR der UNIE, „De School
met den Bijbel", bericht dat de Jaarlyksche
Unie-Collecte by de voorstanders van het Chris
telijk Onderwijs in Middelburg zal gehouden
worden op
P. J. DE KRUIJTER, Voorz.
A. BLIJDORP, Secr.
M, MttsriWrast, Middelburg.
Olieën, Lakken, Vernissen, Noirine Kaehellak.
Sponzen, Zeemen, Borstels, Dweilen, enz.
Fokker's Levertraan, Abdijsiroop, Klooster
balsem, Sanguinose, Sanatogen, Eiwitstaai,
Staalpillen, Foster's Maag- en Nierpillen, Boon's
Maagpoeder a 70 cent de doos, Pinkpillen,
Beechamspillen, echte Haarlemmerolie, enz. enz.
Billyke pryzen. 5 Bon.
VU8SIBGSCHE STRAAT K 49.
Bericht de ontvangst van een groote collectie
Nieuwe Stalen voor HEEREN- en JONGE-
HEEREN-KLEEDING voor het a.s. seizoen,
waaronder zoowel de goedkoopste als de fijnste
kwaliteiten.
Spurgeon's Levensgeschiedenis, vier zware
deelen, vroeger Guldens, nu by uitverkoop,
voor slechts f 2,20 franco thuis.
Wie ze in stempelbanden wenscht te ont
vangen, zende f 3,50 per postwissel aan
Schryf er vooral by „VOOR SPURGEON."
Dö Christelijke Zangvereeniging „SOLI
DEO GLORIA" houdt hare repetitie
No. 1. Een werk van Prof. Fabius f 1,50.
2. Een mooi boek over het leven van
Zendeling Williams f 1,50.
3. De levensgeschiedenis van Klaas Kater,
met tien platen f 0,75.
4. Een groot Bybelscb woordenboek, zeer
nuttig, f 1,90.
5. Een mooi werk van Jan Luiken, met
50 platen.
6. Een boek (dat iedereen moet hebben)
over liet kerkelijk leven.
7. Een dik boek over Tuberculose f 1,
8. Een groot werk van Dr. A. Kuyper.
9 en 10. Ook nog twee verschillende boe
ken, van minstens f 1,00, en van No. 11 tot
20 enkele kleinere werkjes nog gratis.
Deze keurige verzameling, welke vroeger meer
dan tien gulden kostte, nu voor slechts een
Gulden (en 20 cent voor porto) franco thuis.
Zend postwissel a. u. b. aan
Schryf er vooral by: „VOOR DE TIEN
BOEKEN."