Geloof en gevoel. Officiëele .Berichten* Ds Weleerw. Zssrgelserds Heer» Dr. G. GH. AALDERS en Dr. J. G. DE HOOR, door do Gonerale Synods benoemd tot Hoogleraren aan de Theologische School, hebben belden voor deze be* noeming bedankt. Verantwoording van Liefdegaven. dan met meer recht het bouwen van sanatoria in een moeras kunnen heeten. 2. „Wat baten alle bijzondere scholen en inrichtingen Yeel en in meer dan één opzicht. Eigenlijk alleswat te bereiken is. Dr. Schokking meent toch niet, dat met het volgen van de Hoede- makeriaansche lyn gesteld alle „Gereformeer den" in de Herv. Kerk, en alle Gereformeerde en Christelijk Gereformeerde Kerken en ge meenten gingen op dïfen lfjn over dat alsdan de openbare school in een Christelijke volks school zou veranderen Zoo ja, dan zegge hij eens, hoe dat dan practisch uit te voeren ware, in Noord-Holland b.v. in de moderne streken van Friesland, Groningen en Drenthe, in Am sterdam enz. 3. „Wat baten alle bijzondere scholen en inrichtingen, wanneer de atmosfeer er om heen, de atmosfeer van ons openbare leven steeds ongezonder wordt?" We zouden zeggenJuist des te meer. Bijna klinkt die vraag als een ongerijmdheid. Wat baten reddingsbooten aan boord als de Titanic al dieper zinkt? Wel immers al wat begeerd kan worden. Waren er maar meer aanwezig, opdat allen die redding begeeren uit het klim mend onheil rondom, geborgen konden worden. Zal men, omdat de reddingsbooten 't schoone schip niet voor verzinken kunnen bewaren, die reddingsbooten geringschatten 3. Maar 'twas toch mooier de Titanic zelf boven water te houden? Zeker waar. Maar door de bijzondere scholen in openbare te ver anderen, zal het verderf in die openbare niet worden gestuit; integendeel wordt alsdan juist de school waar nu straks de helft van ons volk Christelijk onderwijs ontvangt opengesteld voor het verderf, dat nu in de openbare woedt. De Socialistische Meesters zullen toch niet van schrik de openbare school vaarwel zeggen, als wij onze Christelijke scholen sluiten en voor onze kinderen en met onze onderwijzers een plaatsje op de openbare gingen zoeken? 4. „Wat baten alle bijzondere Christelijke scholen en inrichtingen, wanneer de atmosfeer er omheen, de atmosfeer van ons openbare leven steeds meer (met willen en weten der Christenen zelf) wordt ontkerstend." Dat laatste dunkt ons een schrikkelijk en ongemotiveerd verwijt. Met weten en willen der Christenen Dat de Christenen den voort- gaanden afval zien en opmerkenmaar willen Wat Christenen mogen dat wel zjjn Natuurlijk niet dr. Kromsigt en zijn geestverwanten, want hij heft er een jammerklacht over aan. Dus de Kuyperianen, de voorstanders van de bijzon dere Christelijke scholen en inrichtingen Maar hy weet immers wel beter. Maar dan mag hij het ook niet schrijven. Wat wij willen is: waarheid en oprechtheid ook in deze. 't Ver wijt is oud en bekend, alsof de volgelingen van Groen de openbare school zoo slecht mo gelijk zouden willen maken en dus een groot deel van de kinderen onzes volks maar aan ongeloof en Socialisme zouden willen overgeven. Doch alleen bitterheid des gemoeds kan aldus verdacht maken. Zouden wij ons niet innig en van harte verheugen, zoo heel ons volk, allen wier kinderen thans de niet-Christelijke scholen bezoeken, positief-Christelijk onderwijs voor hunne kinderen begeerden Daarom willen wij, dat Christelijk onderwijs voor allen bereik baar gesteld worde, mede door invoering van finantiëele gelijkheid tusschen de neutrale open bare en de bijzondere (ook Christelijke) school, opdat die bijzondere school regel en die staats school aanvulling worde. Doch wat wij niet willen is, dat een school, die voor elke gezindte toegankelijk moet zijn, met een schijntje Chris telijkheid de conscientiën zusse en het opwa ken van de behoefte aan positief Christelijk onderwijs doove. Daarom hadden die „Chris telijke deugden" uit de wet uit moeten blijven, niet om de openbare school slechter te maken. Ze is met die Christelijke deugden in de wet geen greintje beter gebleven. Maar in het be lang van waarheid en oprechtheid en ter voor koming van alle misleiding der onnoozelen. {Friesche Kerkbode.) J. D(ekker). Wy worden behouden door het geloof, niet door het gevoel, nochtans is er een even nauw verband tusschen heilig geloof en geheiligd ge voel als tusschen den stam en de bloem. Het geloof is bestendig als de stam, die steeds in den grond geworteld blijfthet gevoel is veranderlijk en heeft zijne verschillende tijden. Uit den bloembol verrijst niet altijd de groene steel, nog minder draagt zij altjjd eene kroon van bloemen. Het geloof is de boom, de eigenlijke boom ons gevoel is het kleed, waarin die boom zich in verschillende jaargetijden vertoont. Soms is onze ziel vol bloesems en bloemen, en gon zen de bfjen er vroolijk, in ons hart haar honig verzamelende. Dan getuigt ons gevoel van het leven des geloofs, gelijk de knoppen in de lente getuigen, dat de boom leeft. Misschien neemt ons gevoel nog in kracht toe, maar wellicht beginnen wij na zulk eenen zomer van genot te verdorren als de gele herfst bladeren ja soms kan de winter van twijfeling en vrees het blad van den boom doen afvallen, en daar staat dan ons arm geloof als een ont bladerde stam zonder teeken van bloei. En toch, waar de boom des geloofs staat, zijn we behouden of het geloof bloeie of niet, waar het aanwezig is, is leven. Maar zou er geene ernstige reden zijn het leven des geloofs te wantrouwen, zoo het soms niet bloesems der blijdschap en vruchten der heiligheid voort bracht (Spurgeon). Kerk en Schoolnieuws. DRIETAL te Leidends. J. Miedema te Groningen B ds. A. J. Mulder te Klundert ds. E. Schouten te Bolnes. TWEETAL te Kapelle-Biezelinge ds. A. Scheele te Veere ds. W. Oosterheert te Midwolda. BEROEPEN te Duisburgds. W. B. Renkema te Renkum te Houwerzyl: ds. L. van Wijk te Krommenie; te Lutten a/d Dedemsvaartds. G. Doekes te Nieuwdorp. BEDANKT voor Zuidwoldeds. R. Brouwer te Gameren voor Kapelle-Biezelinge ds. B. Meijer te Brou wershaven Ds. W. G. Smitt, emer. pred. van 's Gra- venhage, is op 70-jarigen leeftijd overleden. AGENDA voor de 24e Centrale Diaconale Conferentie, D.V. te houden te Arnhem, op Woensdag 4 Sept. 1912. 1. Opening der Vergadering. 2. Lezing der Notulen en Presentielijst. 3. Verkiezing van Comité-leden. 4. Rapport van de Commissie inzake de beste en eenvoudigste wijze van administratie voor onze Diaconieën. 5. Mededeeling van de Commissie inzake de voorbereiding van de stichting van een gesticht voor ontouderde kinderen. 6. Onze Diaconie denkt er over eene begra- fenis-onderneming op te richten, en vraagt daarom a. Zyn er meer Diaconieën, die eene begra fenis-onderneming hebben b. Zijn er principiëele bezwaren tegen? c. Mag de billijke winst, er uit voortvloeiende, gebruikt worden ten voordeele onzer armen (Diaconie der Geref. Kerk te Enschedé.) 7. Welke houding moeten onze Diaconieën aannemen met betrekking tot deelneming aan de in te stellen armenraden (Het Comité). 8. Is het zonder bezwaar, dat een Gerefor meerde Diaconie zitting neemt in den armenraad (Diaconie der Geref. Kerk te Rotterdam.) 9. Behoort de verpleging van arme, onge lukkige kinderen in een of andere christelijke inrichting tot het arbeidsveld der Diaconie? Toelichting. In onze Gemeente zijn twee doofstomme kinderen, die in de stichting „Ef- fatha" verpleegd worden. De kosten hiervan tracht men te vinden door busjes, die in de Gemeente rondgaan. De opbrengst is echter niet voldoende. Zou de toestand niet veel zuiverder zyn, indien de Diaconie voor de kosten der ver pleging zorgde Bij voorkomend tekort zou zij de Gemeente op hare roeping kunnen wijzen. (Diaconie der Geref. Kerk te Vijfhuizen.) 10. De Conferentie spreke zich uit, welke van onderstaande middelen haar het beste voorkomt, om de benoodigde gelden te verkrijgen voor de verpleging van hulpbehoevenden in gestichten voor ouden van dagen,weeshuizen,sanatoria's,etc. a. uitsluitend door gedurige aanbeveling der collecten in de samenkomsten der Gemeente b. naast de gewone collecten nog een extra rondgang in de Gemeente by de leden hoofd voor hoofd, b.v. door middel van circulaires, contributiën, enz. c. naast de gewone collecten nog door per soonlijk bezoek der diakenen by de meest ge goede leden der Gemeente; d. of zou het in 't algemeen beter wezen de verpleging, vooral in sanatoria, aan vereenigin- gen, die onder toezicht der Diaconie werken, over te dragen? (Diaconie der Geref. Kerk te Delftshaven.) 11. Zou het niet op den weg der Centr. Diae. Conferentie liggen een woord van opwekking te doen uitgaan tot de Diaconieën, om door Kerkeraad en Classe te komen tot een classi- i kale of provinciale regeling van onderlinge sa- I menwerking ten behoeve van hulpbehoevende Diaconieën inzake het doen opnemen van een of meer on- of minvermogende kindei en in „Effatha" (Diaconie der Geref. Kerk A te Amersfoort.) 12. De Centrale Diaconale Conferentie be sluite om haar invloed te doen gelden by de besturen van onze Christelijke stichtingen van barmhartigheid, zooals krankzinnigen-gestich ten, stichtingen voor ongeneeslijke ziekten enz., teneinde te verkrijgen, dat die leden onzer Geref. Kerken, die van onze Diaconieën onderstand genieten, ingeval zy in zulk eene stichting moeten worden opgenomen, daarin geplaatst kunnen worden tegen een lager tarief. (Diaconie der Geref. Kerk, te Schiedam.) 13. Hoe hebben wy te handelen met kin deren, waarvan de moeder (belijdend lidmaat) gestorven is en de vader als lid is afgesneden Ligt het op den weg onzer Diaconie deze kin deren te verzorgen? (Diaconie der Geref. Kerk te Enschede.) 14. Hoe moet de Diaconie handelen tegen over een gezin, waarvan de vader belijdend lidmaat is en de kinderen doopleden zyn, terwijl de moeder tot de Nederl. Herv. Kerk behoort Toelichting. De vader werd voor rekening van anderen te Utrecht verpleegd. Demoeder genoot met hare kinderen ondersteuning van het Algemeen Armbestuur. Moet nu de Diaconie der Geref. Kerk ook ondersteuning bieden (Diaconie der Geref. Kerk te Ierseke.) 15. Hoe moet de Diaconie handelen tegen over een gezin, waarvan de vader belijdend lid is van de Oud-Geref. Kerk, en de kinderen doopleden dier Kerk, terwijl de moeder dooplid is van de Geref. Kerk? Toelichting. De moeder woont geregeld de godsdienstoefening bjj in de Geref. Kerk, ter wijl de kinderen meestal met haar mede gaan. (Diaconie der Geref. Kerk A te Axel.) 16. Welke moet de houding zyn der Diaconie by aanvrage om ondersteuning eener weduwe5 die geheel of ten deele eigenares eener woning is, en die niet bereid is, haar bezit testamentair aan de Diaconie te vermaken. Mag zulk een weduwe ondersteund worden of moet geëischt, dat ze eerst haar bezit te gelde maakt, en dit eerst opgebruikt? (Diaconie der Geref. Kerk te Kampen.) 17. Heeft de Diaconie de bevoegdheid by haar ondersteunden dwingend op te treden? Zoo ja, gaat haar recht dan zoover, dat ze in geval een ondersteunde niet genegen is zich naar den wensch der Diaconie te schikken, die on dersteuning kan inhouden (Diaconie der Geref. Kerk te Kampen.) 18. Ligt het op den weg der Diaconie om schulden te betalen, gemaakt door een lid der Gemeente, thans in behoeftige omstandigheden verkeerende (Diaconie der Geref. Kerk B te Deventer.) 19. Kan de Centr. üiac. Conf. eene uitspraak doen, hoe te handelen met weezen der Gemeente, waarvoor ter verpleging geen gezinnen kunnen gevonden worden, terwijl ook de financiën der Gemeente niet toereikend zyn tot het stichten van een weeshuis? (Diaconie der Geref. Kerk te Vlissingen.) N.B. De punten 9, 13, 14, 16, 17 en 19 zyn onbehandelde punten der vorige Conferentie en op verzoek weer opgenomen. 20. Is het wenschelyk voor de Geref. Dia- coniën om te komen tot het oprichten van een of meer Centrale bureau's tot het verkrygen van Rijks-subsidie voor ontouderde kinderen Toelichting. Het kan wenschelyk zyn a. om de praktische uitvoering, die verschil lende moeilijkheden oplevert voor die broeders diakenen, vooral van kleine Diaconieën, die onbekend zyn met de formaliteiten, die men daarbij in acht dient te nemen b. daar het onnauwkeurig invullen der for mulieren, door oningewyden, uit den aard der zaak vertraging veroorzaakt, wat ten gevolge heeft, dat de subsidie langer uitblijft en menige diakonale kas in ongelegenheid kon worden gebracht c. dit bureau kan zich voortdurend op de hoogte stellen van de „kinderwetten", de uit legging ervan en de wijzigingen, die er in aangebracht worden. (Diaconie der Geref. Kerk te Sneek.) 21. Mag eene Diaconie een som gelds aan vaarden, om, op dezelfde wijze als by een Ver zekeringsbank, eene lijfrente uit te keeren? Toelichting. Een niet onbemiddelde broeder, zonder kinderen, dacht over het sluiten van een lijfrente. Die broeder vond het echter beter, dat de Diaconie het op dezelfde wyze deed als by een Verzekeringsbank, want een Bank kan, hoe solide ook, te niet gaan, doch de Diaconie blijft. Bovendien kan de Diaconie er voordeel by hebben, by vroegtijdig sterven. En anders zou hy toch by de Diaconie moeten aankloppen, wanneer zyn geld, bij het niet sluiten van een lyfrente, opgeteerd is. Deze broeder denkt ook nog dat hy de Dia conie een buitengewone weldaad bewijst, indien hy zyn geld op die wyze aan haar afstaat. (Diaconie der Geref. Kerk te Alblasserdam.) 22. Is het verleenen van rentelooze voor schotten door Diaconieën aan personen, die in finaneieele moeilijkheden verkeeren, aanbeve lenswaardig, of acht men het verstandiger, dat dit geschiedt door hen, die buiten het ambt staan (Diaconie der Geref. Kerk te Rinsumageest.) 23. Moeten de gaven bij het H. Avondmaal beschouwd worden als dankoffer en mitsdien aan de armen gegeven worden, of heeft de Kerk er recht op, en zoo ja, uit welk beginsel? Toelichting. De gaven worden by ons voor de Kerk bestemd, en nu meent de Diaconie, dat ze voor de armen moeten zyn, omdat vooral aan het H. Avondmaal de gemeenschap der heiligen beoefend en gesmaakt wordt, en daarom de gaven moeten dienen ter verkwikking van weduwe en wees, die ons Christus als de Koning Zyner Kerk in Zyne plaats heeft achter gelaten. (De Diaconie der Geref. Kerk te Sappemeer.) 24. Sluiting. Heinkenszand. Beroepen te Alkmaar ds. F. W. H. Bramer, alhier. Namens den Kerkeraad, L. van Vessem, Scriba. De Lemmer, 5 Aug. 1912. A. de Geus, Syn. Scr. Brouwershaven S Augustus 1912. Gisteren maakte onze geliefde leeraar, de WelEerw. Heer ds. B. Meyer, aan de gemeente bekend, dat hy voor het op hem uitgebrachte beroep naar de Geref. gemeente te Kapelle-Biezelinge had bedankt. Dit werd met groote blijdschap doch niet zonder gemengde aandoening vernomen en wel in de 1ste plaats door de omstandigheid dat het aan onzen leeraar in den tyd van beraad heel wat zelfverloochening en stryd zal heb ben gekost om tot het kloeke besluit te komen, te bedanken voor eene plaats, die om verschil lende reden zooveel aantrekkelijks voor hem hadin de 2de plaats, doordien het den Heere behaagde, by de vele bemoeienissen, die Hy met ons, onwaardigen, maakt, onzen leeraar andermaal in het harte te willen geven, in deze te doen zooals hy gedaan heeft; in de 3de plaats doordien de Heere daarmede by ver- nieowing getoond heelt nog niet te willen op houden met- in gunst te gedenken aan de her- derlooze gemeenten in de omgeving van Brou wershaven, die onze leeraar zooveel noodig en mogelyk met raad en daad ter zy de staaten in de 4de plaats wyl de Heere de gemeente van Kapelle-Biezelinge, van welke gemeente wy in niets onderscheiden zyn, vooralsnog van een, van onzen Leeraar heeft onthouden. De Heere, die ons met 't behoud van onzen leeraar zoo grootelyks heeft willen beweldadi- gen alleen de eere. Ouderling M. van der Byl was zeker de tolk van heel de gemeente, toen hy in gevoelvolle woorden den leeraar bedankte voor en geluk wenschte met ZEerw. genomen besluit en daarby den wensch uitsprak, dat het hem door zyn Zender zoude gegeven worden om nog langen tyd en met onverflauwden ijver voort te gaan om de alhier aan ZEerw. toevertrouwde kudde te leiden en te weiden. Daarop werd op verzoek van genoemden ouderling door de gemeente gezongen Ps. 1031. Dat de teleurgestelde gemeente Gode moge zwygen en in afhankelijkheid en in de kracht van Hem, die gezegd heeftlk zal u niet be geven of verlaten, mag het zyn met gewenschte vrucht, moge voortgaan in het zoeken van den man Zyns Raads, is de wensch van kerkeraad en gemeente. Namens den Kerkeraad, J. Nieuwdorp, Scriba. Zendings Vereeniging Middelburg A. In dank ontvangen uit het busje van de Jonged. Vereen „Doet wel aan allen, enz." f 5,58. De Penningmeester, A. D. Littooij Az.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1912 | | pagina 3