Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
Onder Redactie vanBs. L. BOUMA, Ds. H. W. LAMAM en Ds. R. J. YAM DER YEEN.
10e Jaargang.
Vrijdag 19 Juli 1912
No. 5,
ABOHHEMEHTSPRIJS
Drnkker-Uitgever
PB IJS DER AD YERTEITIEH
UIT HET WOORD.
Met ra ede werking van onderscheidene Predikanten.
A. D. LITTOOIJ Az.
YAN DEN BEGINNE VERKOREN TOT
ZALIGHEID.
II.
Met ontroering heeft Paulus geschreven
van de afvalligen, die de waarheid ver
werpen en de leugen gelooven zullen. In
deze rampzaligen wordt openbaar zoowel
de verleidende kracht van den mensch der
zonde, den zoon des verderfs, alsook het
rechtvaardig oordeel van God, die met zich
niet laat spotten. Dit mocht in onze dagen
van afval en Godverzaking wel wat meer
bedacht worden. Daar staat geschreven
Die Mij eeren, zal Ik eeren, maar die Mij
versmaden, zullen licht geacht worden.
Het is te vreezen dat velen, die de Waar
heid niet gelooven, maar een welbehagen
hebben in de ongerechtigheid, niets anders
doen dan hunne verdoemenis verzegelen.
Maar zoo stond het met de geloovigen
te Thessalonica, die den Heere Jezus in
oprechtheid aankleefden, niet. Aan hen
schrijft Paulus met heilige blijdschap, dat
hij schuldig is God altijd over hen te
danken, omdat hij van hunne eeuwige zalig
heid verzekerd is. Veelzeggend noemt hij
hen „broeders, die van den Heere bemind
zijt", en daar ligt de waarborg al in dat
zij niet afvallen, maar bevestigd zullen
worden tot den einde toe. Want de Heere
bewaart zijne gunstgenooten, en Hij zal in
eeuwigheid niet toelaten, dat de recht
vaardige wankele.
Maar nu gaat de Apostel van deze dingen
de gronden nog wat dieper ophalen. Hij
legt u de wortels van den heilstaat der
geloovigen bloot, en die zijn geene andere
dan de gedachten des vredes, die bij God
waren in zijn eeuwig raadsbesluit. Daar
van gaat ook eigenlijk de stoot uit voor
des Apostels dankzegging, want hij zegt:
Wij zijn schuldig altijd God te danken over
u, broeders, dat u God van den beginne
verkoren heeft tot zaligheid. Dit is de
groote zaak, en daar ligt de vastigheid in
van de zaligheid van Gods volk. Zij zijn
door God verkoren uit den gemeenen hoop
der menschen, hun zaak heeft God tot de
zijne gemaakt, en nu staat Hij voor hen in
van het begin af tot het einde toe. Niets
kan zijn hoog besluit ooit keeren.
Het kan zoo pijn doen als van die eeuwige
en vrijmachtige verkiezing des Heeren op
smalende wijze gesproken wordt. Dat komt
meestal voort uit bittere, felle vijandschap
tegen den levenden God en afkeer van
zijne heilige werken. Maar soms is het
ook wel een gevolg van groote onkunde
ten opzichte van Gods Woord in 't gemeen
en van dit heilige leerstuk zelf in 't bij
zonder.
O, dat toch niemand zich hier bezondige
en schade toebrenge aan zijn ziel en leven.
Als wij maar eerst iets verstaan hebben
van de doodelijke onmacht, waarin wij van
nature voor God nederliggenals deze
belijdenis ons maar ernst geworden is bij
den Heere, en wij onszei ven daar hulpe
loos zien nederliggen, zoodat het bange
besef in onze ziel komt doordringen dat
wij zonder Gods ontfermende liefde voor
eeuwig verloren zijn, dan krijgen wij wel
een ander gezicht in deze zaak. Dan wordt
Gods eeuwige, vrijmachtige en genadige
verkiezing ons dierbaar, want dan zien wij
in haar de baarmoeder, de fontein, de
bornput van alle zaligheid des zondaars.
Zonder haar is er en kan er geene zalig
heid zijn. De zondaar gaat nooit tot God,
maar God moet tot hem komen. God altijd
de eerste in den tijd. Maar Gode zijn al
zijne werken van eeuwigheid bekend daar
om ligt de wording, het willen van onze
zaligheid nog achter den tijd. Ge moet
haar eerste oorzaak zoeken in de stilte der
nooit begonnen eeuwigheid.
Zoo leert het u Gods Woord. Daar staat
dat u God van den beginne verkoren heeft.
Hier moogt ge niet willen beknibbelen.
Sommigen hebben dit „van den beginne"
wel willen verstaan van den tijd toen aan
de Thessalonicensen voor 't eerst door Pau
lus het Evangelie verkondigd werd. Wij
ontkennen niet, dat dit ook niet een ge
zonden zin kan opleveren, 't Is een rust
punt, maar niet het laatste. Daar ligt nog
wat achter; het is geen zelfstandige oorzaak,
maar een gevolg slechts van wat anders.
Daar ligt het eeuwig raadsbesluit des ont-
fermens achter, daar ligt die heerlijke,
wondere, heilige en barmhartige verkiezing
achter. Gij moet hier terug naar de eeuwig
heid. Niet toen de menschen er waren
of zondaars werden, neen, maar vóór hen,
zonder hen en buiten hen zijn ze van God
verkoren en bemind. Hun heil komt niet
van aardsche heuvelen, maar de wateren
des levens vlieten voor hen af van Gods
eeuwige bergen.
En dan tot zaligheid. Dat is het doel
van Gods verkiezing de zaligheid van zijn
volk en daarin de eeuwige glorie van zijn
heiligen Naam. Er gaat een sterke, een
onweerstaanbare, een almachtige drijfkracht
uit van 't eeuwige raadsbesluit, 't Eene
hangt hier aan en komt hier voort uit het
anderehet wordt een keten des heils,
welker gouden schalmen in de eeuwigheid
achterwaarts bevestigd zijn en in de eeuwig
heid voorwaarts wederom een steunpunt
hebben. Hier is de volle vastigheid en
zekerheid. Van eeuwigheid tot eeuwigheid.
Wat uit menschen is, is bewegelijk en ver
anderlijk. Maar Gods werken zijn onver
anderlijke werken. Van de verkiezing tot
zaligheid is welbehagen het begin, alle
genadewerk aan den zondaar door de zoen-
verdiensten van Christus en de liefelijke
werking des Heiligen Geestes de voortzet
ting, en de eeuwige zaligheid en heerlijk
heid het einde.
Als ze dat recht mogen bezien, dan kunnen
de kinderen Gods zoo juichen. Als ze er
goed voorstaan, dan klinkt de psalm zoo
hoog, zoo geestdriftig en bezielendDoor
U, door U alleen om 't eeuwig welbehagen.
Wat dan ook afvalle van den hoogen God,
zij blijven staan. Niet in eigen kracht,
maar naar Gods eeuwige verkiezing blijven
zij bewaard, in de kracht Gods en door
't geloof, tot de zaligheid die bereid is om
geopenbaard te worden in den laatsten tijd.
Want, en dit mag niet voorbijgezien, die
verkiezing is voor des Heeren volk niet
maar een dor of afgetrokken leerstuk, dat
eigenlijk buiten hun leven zou omgaan.
Neen, de Heilige Geest leert u dit anders.
De Apostel zegtwij zijn van den beginne
verkoren tot zaligheid, in heiligmaking des
Geestes en geloof der waarheid. Zie, dat
zijn de teekenen der verkiezing, daarin
openbaart en verheerlijkt zij zich op aarde
bij de geloovigen.
In heiligmaking des Geestes. De Heilige
Geest is het, die 't werk der genade in
den zondaar begint, die hem Christus brengt
en inplant, die 't nieuwe leven in hem wekt.
In de wedergeboorte ligt het begin van dat
wondere leven, dat straks in daden van
voortgaande vernieuwing en heiligmaking
openbaar wordt.
En geloof der waarheid. Door de ver
nieuwing des Heiligen Geestes gaat het zon-
daarshart naar het Evangelie uit, ziet daar
op en steunt daarop. Door het heilvattend
geloof, dat in het hart gewerkt is, leert het
het Evangelie als Goddelijke waarheid erken
nen en aannemen. Dat is een begin van 'tbe
wuste geestelijke leven, dat altijd weer en
meer de drie stukken doorwandelt van el
lende, verlossing en dankbaarheid.
Heiligmaking des Geestes en geloof der
waarheid zijn nu de merkteekenen en
zegelen der verkiezing. Zonder deze mogen
wij ons niet tot de verkorenen rekenen,
maar als wij die zoeken met ons gansche
hart en wij ze bij aanvang door genade in
ons ontdekken mogen, dan mogen wij daarin
ook heiliglijk de zegelen van onze ver
kiezing aanmerken.
Het zal er dus op aankomen of wij deze
dingen in oprechtheid zoeken. De godde-
looze en de geveinsde merke hier op. Zonder
heiligmaking zal niemand den Heere zien.
Maar die God zoekt, houde zich tevreden
met de merkteekenen. In Gods boek kunt
gij niet lezen. Wat God deed voor de grond
legging der wereld, kunt gij nietnavorschen.
Maar heiligmaking des Geestes en geloof
der waarheid zijn de vruchten. Zijn die
bij u? Dank er uwen God voor, en leer
j uichen in uw heil en in de vastheid uwer
zaligheid. Broeders, benaarstigt u te meer
om uwe roeping en verkiezing vast te maken,
want dat doende, zult gij nimmermeer
struikelen. Van der Veen.
SE et naadje van de kous,
per half jaar franco per post
Enkele nummers
70 cent.
8 cent.
MIDDELBURG.
van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere
regel 10 cent meer.
Maar wij zijn schuldig altijd Gode te
danken over u, broeders, die van den
Heere bemind zijt, dat u God van den
beginne verkoren heeft tot zaligheid, in
heiligmaking des Geestes, en geloof der
waarheid.
2 Thess. 2 13.
In deze week is aan alle Zeeuwsche kerken
toegezonden de „Handelingen van de Particuliere
Synode der Gereformeerde Kerken van Zeeland,
gehouden te Middelburg, 12 Juni 1912."
Het is een genot, voor wie gaarne het naadje
van de kous weten wil, om deze Synodale Han
delingen te lezen en den inhoud er van in en
door te denken.
Deze gedrukte Handelingen komen aan de
zwakheid der Kerken tegemoet.
Het kan toch moeilijk worden ontkend, dat
over het algemeen aangaande de besluiten, door
de Part. Synode in verloop van tijden genomen,
de kennis onvolledig is. Soms blijkt zelfs, dat
er kerken zijn, die tengevolge van onattentheid,
met besluiten, nog kort geleden genomen, niet
of niet genoegzaam op de hoogte zijn.
De Synode biedt nu aan alle kerken der pro
vincie in de toezending van een gedrukt exem
plaar een middel om op de hoogte te komen
en op de hoogte te blijven.
Zy heeft thans door haar moderamen de uit
gave harer Handelingen bezorgd. Daardoor
biedt zij in een authentiek stuk over allen arbeid
der Synode, voor zoover voor publicatie vatbaar,
een kort, maar toch volledig overzicht.
Dit overzicht is op uitnemende wijze bearbeid.
By'na vy'f weken is met dien arbeid gemoeid
geweest. Maar nu ligt het resultaat van dien
voorbereidenden arbeid voor ons en het is van
dien aard, dat het moderamen en daaronder
inzonderheid den scriba hartelijk dank toekomt.
Hier en daar zit nog wel een klein „vosje",
bepaaldelijk in zaken, die een andere classe
raken dan die, waaruit de personen van het
moderamen zijn, maar dit is te onbelangrijk,
dan dat het aan de nauwkeurigheid van den
tekst in het algemeen af breuk zou kunnen doen.
Deze Handelingen nu bevatten niet de voor
naamste, maar alle besluiten. En daarenboven
zijn als bijlagen er aan toegevoegd niet enkele,
maar alle rapporten, voor zoover schriftelijk
ingezonden. Die bijlagen nemen nog meer pagi
na's in beslag dan de eigenlijke Handelingen,
en daaronder is thans ook een vrij breed over
zicht opgenomen betreffende onze Zeeuwsche
Zendingsactie. Wie weten wil welke arbeid
door deze deputaten is verricht en waar het
bijeenverzamelde geld blijft, vindt hierin zeer
gewenschte voorlichting.
Voorlichting in zulk een vorm is voor de
Kerken van belang.
Ze zijn nu in de gelegenheid van het ver
handelde ter Particuliere Synode nauwkeurig
kennis te nemen. Zij kunnen de genomen be
sluiten met juistheid in het geheugen prenten
en het oordeel laten gaan over de bijzondere
en algemeene kerkelijke aangelegenheden, zooals
deze behandeld zijn.
Blijven er nog open vragen, zoo kunnen deze
op de eerstvolgende classicale vergadering aan
de afgevaardigden ter Synode worden gesteld,
die in aansluiting aan deze gedrukte Hande
lingen volgaarne mondelinge inlichtingen zullen
verschaffen. Het hangt er nu maar van af of in el-
ken kerkeraad van de Kerken onzer provincie deze
Handelingen op ernstige wijze zullen besproken
worden. Grondige bespreking verruimt de
broeders kerkeraadsleden het inzicht in kerke
lijke zaken, verhoogt het peil van den kerke
raad en stuwt den gang van het kerkelijk leven
verder in goede richting voort.
Er is hierbij echter één bezwaar.
Omdat in die Handelingen zoo vele zaken
achtereenvolgens aan de orde gesteld worden,
zou het met het oog op een vruchtbare bespre
king noodig zijn, dat elk lid van den Kerkeraad
een exemplaar te zijner beschikking had.
Ook zijn er leden der gemeente die blijk
geven en dat is vooral in onzen tyd zulk
een gelukkig verschijnsel dat ze bovenal op
kerkelijk gebied bij willen blijven^ Het is voor
hen niet prettig te moeten hooren„voor u is
een exemplaar daarvan niet verkrijgbaar."
In den regel hoort men over een „Kort Ver
slag" de redeneering: „er wordt te veel in
gezegd om niet nieuwsgierig te worden en te
weinig om te worden bevredigd." In die rede
neering zit een element van waarheid. Om
verschillende, en goede, redenen kan een verslag
van een Classe of Part. Synode niet breed, maar
moet het kort zijn.
Met deze Handelingen is het echter anders.
Wie er inzage van neemt, komt goed op de
hoogte. Wie ze geregeld elk jaar volgt, blijft
bij en houdt het verband der dingen vast. Wie
het naadje van de kous weten wil, kan er niet
buiten.