Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland Onder Redactie vanBs. L. BOUMA, Ds. H. W. LAMAM en Ds. R. J. YAM DER YEEN. 10e Jaargang. Vrijdag 19 Juli 1912 No. 5, ABOHHEMEHTSPRIJS Drnkker-Uitgever PB IJS DER AD YERTEITIEH UIT HET WOORD. Met ra ede werking van onderscheidene Predikanten. A. D. LITTOOIJ Az. YAN DEN BEGINNE VERKOREN TOT ZALIGHEID. II. Met ontroering heeft Paulus geschreven van de afvalligen, die de waarheid ver werpen en de leugen gelooven zullen. In deze rampzaligen wordt openbaar zoowel de verleidende kracht van den mensch der zonde, den zoon des verderfs, alsook het rechtvaardig oordeel van God, die met zich niet laat spotten. Dit mocht in onze dagen van afval en Godverzaking wel wat meer bedacht worden. Daar staat geschreven Die Mij eeren, zal Ik eeren, maar die Mij versmaden, zullen licht geacht worden. Het is te vreezen dat velen, die de Waar heid niet gelooven, maar een welbehagen hebben in de ongerechtigheid, niets anders doen dan hunne verdoemenis verzegelen. Maar zoo stond het met de geloovigen te Thessalonica, die den Heere Jezus in oprechtheid aankleefden, niet. Aan hen schrijft Paulus met heilige blijdschap, dat hij schuldig is God altijd over hen te danken, omdat hij van hunne eeuwige zalig heid verzekerd is. Veelzeggend noemt hij hen „broeders, die van den Heere bemind zijt", en daar ligt de waarborg al in dat zij niet afvallen, maar bevestigd zullen worden tot den einde toe. Want de Heere bewaart zijne gunstgenooten, en Hij zal in eeuwigheid niet toelaten, dat de recht vaardige wankele. Maar nu gaat de Apostel van deze dingen de gronden nog wat dieper ophalen. Hij legt u de wortels van den heilstaat der geloovigen bloot, en die zijn geene andere dan de gedachten des vredes, die bij God waren in zijn eeuwig raadsbesluit. Daar van gaat ook eigenlijk de stoot uit voor des Apostels dankzegging, want hij zegt: Wij zijn schuldig altijd God te danken over u, broeders, dat u God van den beginne verkoren heeft tot zaligheid. Dit is de groote zaak, en daar ligt de vastigheid in van de zaligheid van Gods volk. Zij zijn door God verkoren uit den gemeenen hoop der menschen, hun zaak heeft God tot de zijne gemaakt, en nu staat Hij voor hen in van het begin af tot het einde toe. Niets kan zijn hoog besluit ooit keeren. Het kan zoo pijn doen als van die eeuwige en vrijmachtige verkiezing des Heeren op smalende wijze gesproken wordt. Dat komt meestal voort uit bittere, felle vijandschap tegen den levenden God en afkeer van zijne heilige werken. Maar soms is het ook wel een gevolg van groote onkunde ten opzichte van Gods Woord in 't gemeen en van dit heilige leerstuk zelf in 't bij zonder. O, dat toch niemand zich hier bezondige en schade toebrenge aan zijn ziel en leven. Als wij maar eerst iets verstaan hebben van de doodelijke onmacht, waarin wij van nature voor God nederliggenals deze belijdenis ons maar ernst geworden is bij den Heere, en wij onszei ven daar hulpe loos zien nederliggen, zoodat het bange besef in onze ziel komt doordringen dat wij zonder Gods ontfermende liefde voor eeuwig verloren zijn, dan krijgen wij wel een ander gezicht in deze zaak. Dan wordt Gods eeuwige, vrijmachtige en genadige verkiezing ons dierbaar, want dan zien wij in haar de baarmoeder, de fontein, de bornput van alle zaligheid des zondaars. Zonder haar is er en kan er geene zalig heid zijn. De zondaar gaat nooit tot God, maar God moet tot hem komen. God altijd de eerste in den tijd. Maar Gode zijn al zijne werken van eeuwigheid bekend daar om ligt de wording, het willen van onze zaligheid nog achter den tijd. Ge moet haar eerste oorzaak zoeken in de stilte der nooit begonnen eeuwigheid. Zoo leert het u Gods Woord. Daar staat dat u God van den beginne verkoren heeft. Hier moogt ge niet willen beknibbelen. Sommigen hebben dit „van den beginne" wel willen verstaan van den tijd toen aan de Thessalonicensen voor 't eerst door Pau lus het Evangelie verkondigd werd. Wij ontkennen niet, dat dit ook niet een ge zonden zin kan opleveren, 't Is een rust punt, maar niet het laatste. Daar ligt nog wat achter; het is geen zelfstandige oorzaak, maar een gevolg slechts van wat anders. Daar ligt het eeuwig raadsbesluit des ont- fermens achter, daar ligt die heerlijke, wondere, heilige en barmhartige verkiezing achter. Gij moet hier terug naar de eeuwig heid. Niet toen de menschen er waren of zondaars werden, neen, maar vóór hen, zonder hen en buiten hen zijn ze van God verkoren en bemind. Hun heil komt niet van aardsche heuvelen, maar de wateren des levens vlieten voor hen af van Gods eeuwige bergen. En dan tot zaligheid. Dat is het doel van Gods verkiezing de zaligheid van zijn volk en daarin de eeuwige glorie van zijn heiligen Naam. Er gaat een sterke, een onweerstaanbare, een almachtige drijfkracht uit van 't eeuwige raadsbesluit, 't Eene hangt hier aan en komt hier voort uit het anderehet wordt een keten des heils, welker gouden schalmen in de eeuwigheid achterwaarts bevestigd zijn en in de eeuwig heid voorwaarts wederom een steunpunt hebben. Hier is de volle vastigheid en zekerheid. Van eeuwigheid tot eeuwigheid. Wat uit menschen is, is bewegelijk en ver anderlijk. Maar Gods werken zijn onver anderlijke werken. Van de verkiezing tot zaligheid is welbehagen het begin, alle genadewerk aan den zondaar door de zoen- verdiensten van Christus en de liefelijke werking des Heiligen Geestes de voortzet ting, en de eeuwige zaligheid en heerlijk heid het einde. Als ze dat recht mogen bezien, dan kunnen de kinderen Gods zoo juichen. Als ze er goed voorstaan, dan klinkt de psalm zoo hoog, zoo geestdriftig en bezielendDoor U, door U alleen om 't eeuwig welbehagen. Wat dan ook afvalle van den hoogen God, zij blijven staan. Niet in eigen kracht, maar naar Gods eeuwige verkiezing blijven zij bewaard, in de kracht Gods en door 't geloof, tot de zaligheid die bereid is om geopenbaard te worden in den laatsten tijd. Want, en dit mag niet voorbijgezien, die verkiezing is voor des Heeren volk niet maar een dor of afgetrokken leerstuk, dat eigenlijk buiten hun leven zou omgaan. Neen, de Heilige Geest leert u dit anders. De Apostel zegtwij zijn van den beginne verkoren tot zaligheid, in heiligmaking des Geestes en geloof der waarheid. Zie, dat zijn de teekenen der verkiezing, daarin openbaart en verheerlijkt zij zich op aarde bij de geloovigen. In heiligmaking des Geestes. De Heilige Geest is het, die 't werk der genade in den zondaar begint, die hem Christus brengt en inplant, die 't nieuwe leven in hem wekt. In de wedergeboorte ligt het begin van dat wondere leven, dat straks in daden van voortgaande vernieuwing en heiligmaking openbaar wordt. En geloof der waarheid. Door de ver nieuwing des Heiligen Geestes gaat het zon- daarshart naar het Evangelie uit, ziet daar op en steunt daarop. Door het heilvattend geloof, dat in het hart gewerkt is, leert het het Evangelie als Goddelijke waarheid erken nen en aannemen. Dat is een begin van 'tbe wuste geestelijke leven, dat altijd weer en meer de drie stukken doorwandelt van el lende, verlossing en dankbaarheid. Heiligmaking des Geestes en geloof der waarheid zijn nu de merkteekenen en zegelen der verkiezing. Zonder deze mogen wij ons niet tot de verkorenen rekenen, maar als wij die zoeken met ons gansche hart en wij ze bij aanvang door genade in ons ontdekken mogen, dan mogen wij daarin ook heiliglijk de zegelen van onze ver kiezing aanmerken. Het zal er dus op aankomen of wij deze dingen in oprechtheid zoeken. De godde- looze en de geveinsde merke hier op. Zonder heiligmaking zal niemand den Heere zien. Maar die God zoekt, houde zich tevreden met de merkteekenen. In Gods boek kunt gij niet lezen. Wat God deed voor de grond legging der wereld, kunt gij nietnavorschen. Maar heiligmaking des Geestes en geloof der waarheid zijn de vruchten. Zijn die bij u? Dank er uwen God voor, en leer j uichen in uw heil en in de vastheid uwer zaligheid. Broeders, benaarstigt u te meer om uwe roeping en verkiezing vast te maken, want dat doende, zult gij nimmermeer struikelen. Van der Veen. SE et naadje van de kous, per half jaar franco per post Enkele nummers 70 cent. 8 cent. MIDDELBURG. van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere regel 10 cent meer. Maar wij zijn schuldig altijd Gode te danken over u, broeders, die van den Heere bemind zijt, dat u God van den beginne verkoren heeft tot zaligheid, in heiligmaking des Geestes, en geloof der waarheid. 2 Thess. 2 13. In deze week is aan alle Zeeuwsche kerken toegezonden de „Handelingen van de Particuliere Synode der Gereformeerde Kerken van Zeeland, gehouden te Middelburg, 12 Juni 1912." Het is een genot, voor wie gaarne het naadje van de kous weten wil, om deze Synodale Han delingen te lezen en den inhoud er van in en door te denken. Deze gedrukte Handelingen komen aan de zwakheid der Kerken tegemoet. Het kan toch moeilijk worden ontkend, dat over het algemeen aangaande de besluiten, door de Part. Synode in verloop van tijden genomen, de kennis onvolledig is. Soms blijkt zelfs, dat er kerken zijn, die tengevolge van onattentheid, met besluiten, nog kort geleden genomen, niet of niet genoegzaam op de hoogte zijn. De Synode biedt nu aan alle kerken der pro vincie in de toezending van een gedrukt exem plaar een middel om op de hoogte te komen en op de hoogte te blijven. Zy heeft thans door haar moderamen de uit gave harer Handelingen bezorgd. Daardoor biedt zij in een authentiek stuk over allen arbeid der Synode, voor zoover voor publicatie vatbaar, een kort, maar toch volledig overzicht. Dit overzicht is op uitnemende wijze bearbeid. By'na vy'f weken is met dien arbeid gemoeid geweest. Maar nu ligt het resultaat van dien voorbereidenden arbeid voor ons en het is van dien aard, dat het moderamen en daaronder inzonderheid den scriba hartelijk dank toekomt. Hier en daar zit nog wel een klein „vosje", bepaaldelijk in zaken, die een andere classe raken dan die, waaruit de personen van het moderamen zijn, maar dit is te onbelangrijk, dan dat het aan de nauwkeurigheid van den tekst in het algemeen af breuk zou kunnen doen. Deze Handelingen nu bevatten niet de voor naamste, maar alle besluiten. En daarenboven zijn als bijlagen er aan toegevoegd niet enkele, maar alle rapporten, voor zoover schriftelijk ingezonden. Die bijlagen nemen nog meer pagi na's in beslag dan de eigenlijke Handelingen, en daaronder is thans ook een vrij breed over zicht opgenomen betreffende onze Zeeuwsche Zendingsactie. Wie weten wil welke arbeid door deze deputaten is verricht en waar het bijeenverzamelde geld blijft, vindt hierin zeer gewenschte voorlichting. Voorlichting in zulk een vorm is voor de Kerken van belang. Ze zijn nu in de gelegenheid van het ver handelde ter Particuliere Synode nauwkeurig kennis te nemen. Zij kunnen de genomen be sluiten met juistheid in het geheugen prenten en het oordeel laten gaan over de bijzondere en algemeene kerkelijke aangelegenheden, zooals deze behandeld zijn. Blijven er nog open vragen, zoo kunnen deze op de eerstvolgende classicale vergadering aan de afgevaardigden ter Synode worden gesteld, die in aansluiting aan deze gedrukte Hande lingen volgaarne mondelinge inlichtingen zullen verschaffen. Het hangt er nu maar van af of in el- ken kerkeraad van de Kerken onzer provincie deze Handelingen op ernstige wijze zullen besproken worden. Grondige bespreking verruimt de broeders kerkeraadsleden het inzicht in kerke lijke zaken, verhoogt het peil van den kerke raad en stuwt den gang van het kerkelijk leven verder in goede richting voort. Er is hierbij echter één bezwaar. Omdat in die Handelingen zoo vele zaken achtereenvolgens aan de orde gesteld worden, zou het met het oog op een vruchtbare bespre king noodig zijn, dat elk lid van den Kerkeraad een exemplaar te zijner beschikking had. Ook zijn er leden der gemeente die blijk geven en dat is vooral in onzen tyd zulk een gelukkig verschijnsel dat ze bovenal op kerkelijk gebied bij willen blijven^ Het is voor hen niet prettig te moeten hooren„voor u is een exemplaar daarvan niet verkrijgbaar." In den regel hoort men over een „Kort Ver slag" de redeneering: „er wordt te veel in gezegd om niet nieuwsgierig te worden en te weinig om te worden bevredigd." In die rede neering zit een element van waarheid. Om verschillende, en goede, redenen kan een verslag van een Classe of Part. Synode niet breed, maar moet het kort zijn. Met deze Handelingen is het echter anders. Wie er inzage van neemt, komt goed op de hoogte. Wie ze geregeld elk jaar volgt, blijft bij en houdt het verband der dingen vast. Wie het naadje van de kous weten wil, kan er niet buiten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1912 | | pagina 1