Kerk en Schoolnieuws.
Ofticiëele Berichten.
Verantwoording ran Liefdegaven.
INGEZONDEN STUKKEN.
Sociale preeken en zending.
BOEKAANKONDIGING
Advertentiëm
SIMON BOSSELAAR
PIETERNELLA VANDERMEÜLE
wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zyn, zal
hen allen tot My trekken."
Wonderlik wordt hy door deze woorden
aangegrepen Wie heeft deze woorden gespro
ken De Heere Jezus ChristusIn diepe
ontroering verlaat hy zyn paard, valt op zyne
knieën, en daar in de eenzaamheid stort hy
zyne ziel uit in de bede: „Heere Jezus! zoo
Gy dan allen tot U trekken zult, trek ook
my, ook my En nauwelijks heeft hij gebe
den, of hij gevoelt, dat zijn gebed is verhoord,
en een zalige vrede vervuld zyne ziel.
Thans wist deze zoon van Abraham wat het
is een Christen te zyn. Nu mocht hij de heer
lijke kracht der genade Gods ervaren in zijn hart,
en verlustigde hij zich in de liefde van Jezus,
die ook hem had verlost. Hy beklom nu weder
zyn paard en reed naar zyne woonplaats terug,
en wat was het eerste wat hy deed De man
die vroeger beweerd had, dat het onmogelijk
is, zyne vijanden lief te hebben, begaf zich tot
hen, die hem ongelukkig hadden gemaakt, en
tot hunne groote verwonderingwerzekerde hy
hun, dat hy aan wraak niet meer dacht, om
dat hy. geleerd had, zyne vyanden lief te
hebben. Korten tyd daarna werd hy door den
H. Doop opgenomen in de gemeente van Chris-
stus, en*door een godzaligen wandel heeft hy
zyne belijdenis versierd. Uit zyne woorden
bleek duidelijk, welk een diepe blik hem gege
ven was in het Woord des Heeren, en in zyn
ganschen wandel was het openbaar, dat het
zyn ernstig streven was, overeenkomstig den
eisch van het evangelie te leven.
Laat ons toch maar voortgaan, door woord
en door wandel de kinderen Israels te wijzen
op den eenigen Heilandlaat ons hen bekend
maken met Gods Woord, en laat ons volhar
den in het gebed tot God voor Israël, dat er
ook in onze dagen eenigen uit hen behouden
mogen wordentotdat de volheid der heide
nen zal ingegaan en geheel Israël zalig zal
worden. (N. H. K.)
TWEETAL
te Kruiningencand. G. R. Kuyper te Hilversum
ds. J. D. Speelman te Velzen.
te Boornbergumds. W. Kalker, te Laar-Pruisen;
ds. S. Yeltman, te Nyawier.
BEROEPEN
te Ureterp ds. R. Middelveld te Nieuw-Buinen
te Houwerzylds. G. Kerssies te Wolvega;
te Monnikendam en te Westerleecand. G. R.
Kuyper te Hilversum
te Rotterdamds. F. C. Meijster te Zeg waart.
BEDANKT
voor Ter Apelds. A. den Boer te Grypskerk.
Zondag nam ds. J. B. Netelenbos, be
roepen predikant van Middelburg C, afscheid
van zyne gemeente te Heerenveen met eene
leerrede naar Hebr. 13 :*:20 en 21.
Door de Gereformeerde Zondagsschool-
vereeniging „Jachin" daartoe nitgenoodigd,
vergaderden te Utrecht, in het gebouw „Irene"
een tiental corporatiën uit den boezem der
Gereformeerde Kerken, tot bespreking van de
wenschelykheid en mogelijkheid van het houden
van een congres in het belang van den* arbeid
der evangelisatie.
Al de aanwezige broeders stemden van harte
in met de geclachte door „Jachin" aan de orde
gesteld. Zoo spoedig mogelijk zal een tweede
vergadering worden gehouden, waarin ten aan
zien dezer belangrijke zaak een nadere beslis
sing zal worden genomen.
Leesgezelschap 9Luctor^et Emergo".
Aan'de leden van bovengenoemd gezelschap
wordt medegedeeld, dat de contributie over het
eerste kwartaal in het laatst^dezeF maand per
postquitantie zal worden geïnd.
Voor klachten of opmerkingen betreffende
verzending enz. wende men zich eventueel tot
een van beide ondergeteekenden.
D. Pol.
T. Ferwerda.
Ylissingen, April 1912.
Kruiningen. TweetalCand. G. R. Kuiper
te Hilversum en Ds. J. D. Speelman te Yelsen.
Nomens den Kerkeraad
C. Lavooij, Scriba.
Vlissingen. Gevonden in de collecte van
Zondag 14 April een gift ad f2,50 voor het
tekort der Kerk.
Namens den Kerkeraad,
P. G. Laernoes, Scriba.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
Met groote belangstelling heb ik onder de
rubriek „Zending", kennis genomen van de
drie artikelenZending en algemeene ontwik
keling, Zendingswetenschap, en Onze Missio
naire Dienaar, voorkomende in het „Zeeuwsch
Kerkblad" van Vrydag 1 Maart 1912. Deze
drie artikelen zyn wel in staat onze aandacht
eens meer bepaald te vestigen op het werk der
Zending. Immers, wie, die meeleeft met zyn
tyd, en dus meêdenkt en meê-na-denkt over de
belangrijke vragen van onzen tyd, kan natuur
lijk allerminst, onverschillig staan tegenover
den arbeid der Zending. Ik acht dat de reeds
genoemde artikelen het ten volle waard zyn
onder ernstige aandacht te worden genomen.
Men leze deze artikelen nog eens terdege ern
stig na en men legge ze eens naast de artike
len over „Sociale preeken", die men dan ook
nog eens met alle nadenkendheid moet nalezen
en dan springt het dadelijk in het oog, dat,
hoe belangrijk de artikelen zijn over „Sociale
preeken", de drie artikelen over Zending toch
belangrijker zijn.
Waarom zyn dan de artikelen over Zending
belangryker? Omdat ze onze aandacht vragen
voor een arbeid die onzer aller belangstelling en
voorbede hebben moetdie heel onze aandacht
vraagt.
De Zending smeekt er om.
Want, blijkens allerlei wat we heden ten
dage over Zending in 't algemeen hooren en
lezen, is het toch duidelyk te bespeuren dat er
bij de volken waarheen de Zending zich richt
en waarvoor zy arbeidt, een honger en dorst
naar verlossing, naar gerechtigheid en naar
vrede is gewekt die noodzakelijke en spoedige
verzadiging eischt. De Zending is meer dan ooit
eisch des tijds.
Het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus,
de prediking van het kruis van den Heiland
der Wereld, is het eenige middel dat ten volle
tegemoet komt aan dien honger en dorst en
verzadiging geven zal. Want „zie het Lam
Gods, dat de zonden der wereld wegneemt",
en „Jezus Christus is het Leven en de Opstan
ding der wereld, der volken". De prediking
van het ryke Evangelie onzes Gods worde en
blyve gebruikt tot een getuigenis aller volken,
want God zelf legt en zal leggen in die pre
diking de wederbarende en herscheppende
kracht des Heiligen Geestes naar Zyne belofte
„niet door kracht of door geweld, maar door
Mijnen Geest zal het geschieden". Dat zegt
onze God, de God der Zending. 1 Corinthe 1
vers 1725.
Dit artikel zou te lang worden, indien ik
over Zending wilde gaan schrijven van my
is dit trouwens niet noodig. Dat wil ik dus
niet, maar slechts enkele gedachten neerschrij
ven naar aanleiding van de artikelen over
„Sociale preeken", in verband met de reeds
genoemde artikelen over Zendingsonderwerpen.
Aangezien ik echter al myne gedachten daar
over in een ingezonden '[stuk niet kan
plaatsen en liefst dit geschrijf in één artikel
in het „Zeeuwsch Kerkblad" geplaatst zag, wil
ik ze door middel van stellingen bekend ma
ken, hopende dat ze begrepen worden.
Stellingen.
No. 1. Niet de prediking, maar de naleving
der prediking moet inwerken in het maatschap
pelijk leven.
Daarom worde en blijve van den kansel ge
bracht de warme, hartelijke, vriendelijke,
trouwe prediking van den Christus der Schrif
ten en de prediking van de navolging van Jezus
Christus, óók naar de Schriften, doch niet naar
de leer van het Modernisme.
No. 2. De kansel is de kandelaar van het
licht des Goddelyken Woords. Elke prediker
die het Woord Gods zuiver predikt is, in dien
kansel staande, een dienaar Gods en daarom
een dienaar van het Woord des Heeren. De
kansel moet daarom niet zoozeer worden be
schouwd als een gewone spreekplaats, [maar
meer als een heilige of gewijde hoogte van
waar de heilige bediening van het Goddelyk
Woord plaats heeft.
No. 3. De kansel, gewjjd door het heilig
Evangelie en door de verkondiging van het
volle en ryke Woord des Heeren is de hoogte
van waar geestelijke zegeningen neêrdalen in
de harten dergenen die in waarachtig geloof
zich scharen om dien kansel.
No. 4. De kansel wordt ontheiligd, indien
een onheilige, dat is, een onbekeerde prediker,
die door een onchristelyken levenswandel daar
van blijk geeft, de heilige dingen van het
Goddelyk Woord uitdeelt. De „tucht" op den
dienaar des Goddelyken Woords zy streng en
nauwgezet. De heiligheid van het predikambt
eischt dit.
No. 5. De dienaar des Goddelyken Woords
moet iemand zijn van beslist christelyken of
liever, godzaligen levenswandelwant die met
de heilige dingen van het Woord Gods in be
trekking staat, daarmede omgaat, en deze uit
deelt, moet zelve geheiligd zyn door de heilig
heden der eeuwige dingen van het Woord des
Heeren. Want de heiligheid van het Woord
Gods moet door een echt Christelyken levens
wandel aan de wereld getoond worden, zoodat
in dien wandel de Goddelijke kracht van het
Christendom en zyn hooge en zedelijke betee-
kenis voor het leven der maatschappij open
baar komt.
No. 6. De kansel moet en mag niet zyn de
plaats van waar behandeld worden, met een
teint van Schriftuurlijkheid, de maatschappelyke
vraagstukken, gelijk dat geschiedt in gewone
volksvergaderingen. Doet de prediker dat wel
dan onttrekt hy den kansel aan zyne hooge,
heilige en heerlijke bestemming.
No. 7. Yan den kansel moet geleerd worden
dat het bestaan van alle maatschappelyke el
lende zyn oorsprong heeft in den diepen val
van den mensch, in de ontzettende macht der
zonde en in het droeve en smartelijke feit dat
de mensch zyn God verlaten heeft. De predi
king van den Heidelberger Catechismus bevat
daartoe alles wat de prediker wenscht en noo
dig heeft. Sociale preeken zyn daarom niet
'noodig, overbodig. De Catechismus is zeerge
schikt, ook als sociaal leerboek.
No. 8. Het moet toch eigenlijk onverstan
dig worden geacht op den kansel de maat
schappelyke vraagstukken te behandelen of te
„belichten"want echte socialen en vooral echte
socialisten komen toch niet in de kerk en voor
hen gelden, per slot, dan toch de sociale pree
ken. „Het koninkryk Gods is niet (in de eerste,
in de hoogste plaats) spy's en drank, maar
rechtvaardigheid en vrede en blijdschap door
den Heiligen Geest". Rom. 14 17. Maar zoek
eerst het Koninkryk Gods en Zyne gerechtig
heid, (men legge toch eens al den nadruk op
dat „en Zijne gerechtigheid") en al deze din
gen (alle nooddruft des lichaams en des levens)
zullen u worden toegeworpen. Matt. 6 33. De
levenservaring van al de kinderen Gods is er
om de heerlijke waarachtigheid van dit woord
te bevestigen. De H. Schrift zegt ergens„Ik
heb nooit gezien een rechtvaardige, zoekende
brood".
No. 9. De dienaar des Goddelyken Woords
kan op de belijdenis-Catechisatie de jonge men-
schen leeren dat het socialisme een maatschap
pelijk verschijnsel is en zyn oorsprong vindt
in de diepe, sterke aardsgezinde neiging van
den zondigen mensch om het zich op deze
aarde zoo goed mogelyk te maken, alsof hy
hier al tyd bly ven zou; zich een „mensch waar
dig bestaan" te verschaffen. En voorts dat het
socialisme in zyn wezen, in zyn theoriën
(bespiegelingen of beschouwingen) vlak staat
tegenover de leer der Heilige Schrift en er
voor godsdienst in het socialistisch stelsel geen
plaats is. In verband met het socialisme als
stelsel, kan hy dan ook, te pas, maatschappe
lyke vraagstukken met hen bespreken, vooral
dan, wanneer iemand hem een vraag doet die
betrekking heeft op een of ander maatschap
pelijk vraagstuk De dienaar des Woords zorge
er echter voor dat hy dit niet doet in de laatste
weken die voorafgaan aan de zoo ernstige en
beteekenisvolle daad der openbare belydenis.
No. 10. De prediker des Goddelyken Woord
bedenke dat de kansel wel een leerstoel is,
maar niet voor Sociale vraagstukken. De kansel
behoort aan het Evangelie en het levende
woord des Heeren; niet aan het socialisme.
In onzen tyd gaat het hoe langer hoe meer
om de vraag: vóór of tégen Christus. Tegen
de sociale en socialistische stroomingen in onzen
tyd moet gesteld worden de prediking der
Eeuwige dingen en der Gerechtigheid Gods. De
haat van socialen en socialisten tegen den
godsdienst in het algemeen, is een sprekend
bewys van de hoofdzonden onzer eeuw, welke
zyn: Godloochening en Materialisme, waaruit
voortvloeit verachting der Eeuwige dingen en
een opgaan in de dingen die alleen betrekking
hebben op het wereldleven met zyne veelvul
dige vraagstukken op sociaal gebied.
No. 11. Het zoogenaamd „belichten van so
ciale vraagstukken" in de prediking kan alleen
geschieden door zulke predikers die bijzonder
goed op de hoogte zyn van de sociale vraag
stukken onzes tyds en de tact of wijsheid be
zitten die „belichting" aan te wenden zonder
schade voor de eigenlijke prediking, die toch
nooit verloopen mag in een mindere of meerdere
behandeling van een sociaal vraagstuk, maar
blijven moet verkondigen van het woord des
Heeren. Beter ware het dat de predikers de
idee „sociale preeken" geheel loslieten en er
zich op toelegden zoogenaamde practische pree
ken op den kansel te brengen, waarin sommige
dienaren des Woords zeer ervaren zyn.
Een practische preek is een verkondiging van
het woord des Heeren die aanrakingspunten
zoekt in het christelyke en gewone mensclien-
leven en daarvoor toepasselijk maakt. Dus, een
prediking van leer en leven.
No. 12. Het christendom is niet een leer,
maar een leveneen uitleven van de belydenis
in een christelyken levenswandel die aan de
tegenstanders eerbied afdwingt. In de eerste
christengemeente is het bewys geleverd van de
socialiteit van het christendom.
No. 13. Met sociale preeken is onze maat
schappij niet te redden, maar wel door een blij
moedig, hulpvaardig, dienend christendom. Met
sociale preeken brengt men sociaal brood op
den kansel, dat voor de ware kinderen Gods
moeilyk verteerbaar zal zyn. Sociale prediking
zal de sociale nood in geen enkel opzicht op
heffen.
Welk nut heeft sociale prediking Nut heeft
de naleving der prediking van het gebod der
Liefdeomdat de christelyke liefde alleen in
staat is maatschappelijke nood en ellende te
verzachten en weg te nemen.
No, 14. Nu de kerk, in het algemeen, ziet
dat zy te kort is geschoten in de beoefening
der christelyke liefde, zooals Jezus dat geleerd
heeft, nu het laat my het zoo mogen noe
men nu het kerkelijk geweten wakker wordt,
ziende der tyden klimmenden nood en ernst,
begint men te spreken over het wensehelyke
van sociale prediking, alsof die in staat zou
zyn de maatschappij te redden.
Neen, niet sociale prediking, maar prediking
van beoefening der christelijke liefde is ook nu
eisch des tijds.
No. 15. Onze tyd staat voor het Christen
dom in het teeken der Zending. Dat is een
werk Gods.
Hy heeft alle tyden in Zyn hand en geeft
in onze eeuw aan Zyne gemeente den geest
der Zendingsijver als bewys van de werking
des Heiligen Geestes die in zyne kerk nooit
ophoudt. Een betere zaak dan te disputeeren
over het al of niet wensehelyke van sociale
preeken is, in de prediking op te wekken tot
kennisneming van den Zendingsarbeid onzes
tyds.
Beter is het in Christelijke bladen te han
delen over Zendingsarbeid en onderwerpen
daarop betrekking hebbende, dan lange arti
kelen te schrijven over dingen en vragen die
hoofd en hart afleiden van de groote zaak
onzer eeuw voor te staan en te bevorderen
Zending en Evangelisatie.
De velden staan witde arbeiders zyn wei
nig er is behoefte aan mannen, vol des geloofs
en des Heiligen Geestes Daarom, er zy een
krachtigaanhoudendvurig gebed voor de komst
van het Koninkrijk Gods. Maranatha
De Heere komtC. Kwikkel.
Middelburg, 15 Maart 1912.
Licht en kleuren. Een kykje in Gods
werkplaats, door Dr. J. H. Gunning J.Hz.
Uitgave van A. Kuyper, Haarlem.
De schrijver handelt hier over het licht en
de kleuren. Zelf zegt hy, dat hy hier niet
spreekt als een professor in de natuurkunde
zou doen, die een geleerde voordracht zou
houden over de verschillende theoriën, die er
omtrent de wording en de samenstelling van
het licht bestaan, maar als een eenvoudig leek,
die van zyn prilste jeugd af aan het versje
heeft liefgehadGod enkel licht, voor wiens
gezicht, niets zuiver wordt bevonden. Wat is
toch het licht in de natuur, zoo vroeg ik my
af, dat wondere heerlijke licht dat zoo schoon
is, dat de eeuwige God er mede vergeleken
kan worden? Wat voor prediking van den
Eeuwige brengt ons dat geschapen licht En
toen ging ik eens zoeken, wat de geleerden ons
van dat licht wisten mede te deelen en kter
op keer vond ik de treffendste vergelijkingen
met het geestelijk leven.
By het lezen van dit werkje blijkt dan ook
op elke bladzijde, dat hier niets te veel gezegd
is. Schoon en treffend zyn de vergelijkingen
welke er gemaakt worden, en met stichting kan
men overdenken, wat hier aangeboden wordt.
Best begrijpen kan ik my, dat deze lezing met
belangstelling werd aangehoord en wy kunnen
erkentelijk zyn, dat zy in druk werd uitgegeven,
De uitgever zorgde er voor, dat het boekske
in goed formaat, stevig papier en heldere letter
verscheen. Bouma.
•<a^
Zoo de Heere wil en zy leven hopen
onze geliefde Ouders, Behuwd- en
Grootouders
en
op Maandag 22 April a.s. hunne
25-jarige Echtvereeniging te herden
ken.
Hunne dankbare Kinderen,
Behuwd- en Kleinkinderen.
Aagtekerke, April 1912.