Kerk en Schoolnieuws. Ofticiëele Berichten. Verantwoording ran Liefdegaven. INGEZONDEN STUKKEN. Sociale preeken en zending. BOEKAANKONDIGING Advertentiëm SIMON BOSSELAAR PIETERNELLA VANDERMEÜLE wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zyn, zal hen allen tot My trekken." Wonderlik wordt hy door deze woorden aangegrepen Wie heeft deze woorden gespro ken De Heere Jezus ChristusIn diepe ontroering verlaat hy zyn paard, valt op zyne knieën, en daar in de eenzaamheid stort hy zyne ziel uit in de bede: „Heere Jezus! zoo Gy dan allen tot U trekken zult, trek ook my, ook my En nauwelijks heeft hij gebe den, of hij gevoelt, dat zijn gebed is verhoord, en een zalige vrede vervuld zyne ziel. Thans wist deze zoon van Abraham wat het is een Christen te zyn. Nu mocht hij de heer lijke kracht der genade Gods ervaren in zijn hart, en verlustigde hij zich in de liefde van Jezus, die ook hem had verlost. Hy beklom nu weder zyn paard en reed naar zyne woonplaats terug, en wat was het eerste wat hy deed De man die vroeger beweerd had, dat het onmogelijk is, zyne vijanden lief te hebben, begaf zich tot hen, die hem ongelukkig hadden gemaakt, en tot hunne groote verwonderingwerzekerde hy hun, dat hy aan wraak niet meer dacht, om dat hy. geleerd had, zyne vyanden lief te hebben. Korten tyd daarna werd hy door den H. Doop opgenomen in de gemeente van Chris- stus, en*door een godzaligen wandel heeft hy zyne belijdenis versierd. Uit zyne woorden bleek duidelijk, welk een diepe blik hem gege ven was in het Woord des Heeren, en in zyn ganschen wandel was het openbaar, dat het zyn ernstig streven was, overeenkomstig den eisch van het evangelie te leven. Laat ons toch maar voortgaan, door woord en door wandel de kinderen Israels te wijzen op den eenigen Heilandlaat ons hen bekend maken met Gods Woord, en laat ons volhar den in het gebed tot God voor Israël, dat er ook in onze dagen eenigen uit hen behouden mogen wordentotdat de volheid der heide nen zal ingegaan en geheel Israël zalig zal worden. (N. H. K.) TWEETAL te Kruiningencand. G. R. Kuyper te Hilversum ds. J. D. Speelman te Velzen. te Boornbergumds. W. Kalker, te Laar-Pruisen; ds. S. Yeltman, te Nyawier. BEROEPEN te Ureterp ds. R. Middelveld te Nieuw-Buinen te Houwerzylds. G. Kerssies te Wolvega; te Monnikendam en te Westerleecand. G. R. Kuyper te Hilversum te Rotterdamds. F. C. Meijster te Zeg waart. BEDANKT voor Ter Apelds. A. den Boer te Grypskerk. Zondag nam ds. J. B. Netelenbos, be roepen predikant van Middelburg C, afscheid van zyne gemeente te Heerenveen met eene leerrede naar Hebr. 13 :*:20 en 21. Door de Gereformeerde Zondagsschool- vereeniging „Jachin" daartoe nitgenoodigd, vergaderden te Utrecht, in het gebouw „Irene" een tiental corporatiën uit den boezem der Gereformeerde Kerken, tot bespreking van de wenschelykheid en mogelijkheid van het houden van een congres in het belang van den* arbeid der evangelisatie. Al de aanwezige broeders stemden van harte in met de geclachte door „Jachin" aan de orde gesteld. Zoo spoedig mogelijk zal een tweede vergadering worden gehouden, waarin ten aan zien dezer belangrijke zaak een nadere beslis sing zal worden genomen. Leesgezelschap 9Luctor^et Emergo". Aan'de leden van bovengenoemd gezelschap wordt medegedeeld, dat de contributie over het eerste kwartaal in het laatst^dezeF maand per postquitantie zal worden geïnd. Voor klachten of opmerkingen betreffende verzending enz. wende men zich eventueel tot een van beide ondergeteekenden. D. Pol. T. Ferwerda. Ylissingen, April 1912. Kruiningen. TweetalCand. G. R. Kuiper te Hilversum en Ds. J. D. Speelman te Yelsen. Nomens den Kerkeraad C. Lavooij, Scriba. Vlissingen. Gevonden in de collecte van Zondag 14 April een gift ad f2,50 voor het tekort der Kerk. Namens den Kerkeraad, P. G. Laernoes, Scriba. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Met groote belangstelling heb ik onder de rubriek „Zending", kennis genomen van de drie artikelenZending en algemeene ontwik keling, Zendingswetenschap, en Onze Missio naire Dienaar, voorkomende in het „Zeeuwsch Kerkblad" van Vrydag 1 Maart 1912. Deze drie artikelen zyn wel in staat onze aandacht eens meer bepaald te vestigen op het werk der Zending. Immers, wie, die meeleeft met zyn tyd, en dus meêdenkt en meê-na-denkt over de belangrijke vragen van onzen tyd, kan natuur lijk allerminst, onverschillig staan tegenover den arbeid der Zending. Ik acht dat de reeds genoemde artikelen het ten volle waard zyn onder ernstige aandacht te worden genomen. Men leze deze artikelen nog eens terdege ern stig na en men legge ze eens naast de artike len over „Sociale preeken", die men dan ook nog eens met alle nadenkendheid moet nalezen en dan springt het dadelijk in het oog, dat, hoe belangrijk de artikelen zijn over „Sociale preeken", de drie artikelen over Zending toch belangrijker zijn. Waarom zyn dan de artikelen over Zending belangryker? Omdat ze onze aandacht vragen voor een arbeid die onzer aller belangstelling en voorbede hebben moetdie heel onze aandacht vraagt. De Zending smeekt er om. Want, blijkens allerlei wat we heden ten dage over Zending in 't algemeen hooren en lezen, is het toch duidelyk te bespeuren dat er bij de volken waarheen de Zending zich richt en waarvoor zy arbeidt, een honger en dorst naar verlossing, naar gerechtigheid en naar vrede is gewekt die noodzakelijke en spoedige verzadiging eischt. De Zending is meer dan ooit eisch des tijds. Het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus, de prediking van het kruis van den Heiland der Wereld, is het eenige middel dat ten volle tegemoet komt aan dien honger en dorst en verzadiging geven zal. Want „zie het Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt", en „Jezus Christus is het Leven en de Opstan ding der wereld, der volken". De prediking van het ryke Evangelie onzes Gods worde en blyve gebruikt tot een getuigenis aller volken, want God zelf legt en zal leggen in die pre diking de wederbarende en herscheppende kracht des Heiligen Geestes naar Zyne belofte „niet door kracht of door geweld, maar door Mijnen Geest zal het geschieden". Dat zegt onze God, de God der Zending. 1 Corinthe 1 vers 1725. Dit artikel zou te lang worden, indien ik over Zending wilde gaan schrijven van my is dit trouwens niet noodig. Dat wil ik dus niet, maar slechts enkele gedachten neerschrij ven naar aanleiding van de artikelen over „Sociale preeken", in verband met de reeds genoemde artikelen over Zendingsonderwerpen. Aangezien ik echter al myne gedachten daar over in een ingezonden '[stuk niet kan plaatsen en liefst dit geschrijf in één artikel in het „Zeeuwsch Kerkblad" geplaatst zag, wil ik ze door middel van stellingen bekend ma ken, hopende dat ze begrepen worden. Stellingen. No. 1. Niet de prediking, maar de naleving der prediking moet inwerken in het maatschap pelijk leven. Daarom worde en blijve van den kansel ge bracht de warme, hartelijke, vriendelijke, trouwe prediking van den Christus der Schrif ten en de prediking van de navolging van Jezus Christus, óók naar de Schriften, doch niet naar de leer van het Modernisme. No. 2. De kansel is de kandelaar van het licht des Goddelyken Woords. Elke prediker die het Woord Gods zuiver predikt is, in dien kansel staande, een dienaar Gods en daarom een dienaar van het Woord des Heeren. De kansel moet daarom niet zoozeer worden be schouwd als een gewone spreekplaats, [maar meer als een heilige of gewijde hoogte van waar de heilige bediening van het Goddelyk Woord plaats heeft. No. 3. De kansel, gewjjd door het heilig Evangelie en door de verkondiging van het volle en ryke Woord des Heeren is de hoogte van waar geestelijke zegeningen neêrdalen in de harten dergenen die in waarachtig geloof zich scharen om dien kansel. No. 4. De kansel wordt ontheiligd, indien een onheilige, dat is, een onbekeerde prediker, die door een onchristelyken levenswandel daar van blijk geeft, de heilige dingen van het Goddelyk Woord uitdeelt. De „tucht" op den dienaar des Goddelyken Woords zy streng en nauwgezet. De heiligheid van het predikambt eischt dit. No. 5. De dienaar des Goddelyken Woords moet iemand zijn van beslist christelyken of liever, godzaligen levenswandelwant die met de heilige dingen van het Woord Gods in be trekking staat, daarmede omgaat, en deze uit deelt, moet zelve geheiligd zyn door de heilig heden der eeuwige dingen van het Woord des Heeren. Want de heiligheid van het Woord Gods moet door een echt Christelyken levens wandel aan de wereld getoond worden, zoodat in dien wandel de Goddelijke kracht van het Christendom en zyn hooge en zedelijke betee- kenis voor het leven der maatschappij open baar komt. No. 6. De kansel moet en mag niet zyn de plaats van waar behandeld worden, met een teint van Schriftuurlijkheid, de maatschappelyke vraagstukken, gelijk dat geschiedt in gewone volksvergaderingen. Doet de prediker dat wel dan onttrekt hy den kansel aan zyne hooge, heilige en heerlijke bestemming. No. 7. Yan den kansel moet geleerd worden dat het bestaan van alle maatschappelyke el lende zyn oorsprong heeft in den diepen val van den mensch, in de ontzettende macht der zonde en in het droeve en smartelijke feit dat de mensch zyn God verlaten heeft. De predi king van den Heidelberger Catechismus bevat daartoe alles wat de prediker wenscht en noo dig heeft. Sociale preeken zyn daarom niet 'noodig, overbodig. De Catechismus is zeerge schikt, ook als sociaal leerboek. No. 8. Het moet toch eigenlijk onverstan dig worden geacht op den kansel de maat schappelyke vraagstukken te behandelen of te „belichten"want echte socialen en vooral echte socialisten komen toch niet in de kerk en voor hen gelden, per slot, dan toch de sociale pree ken. „Het koninkryk Gods is niet (in de eerste, in de hoogste plaats) spy's en drank, maar rechtvaardigheid en vrede en blijdschap door den Heiligen Geest". Rom. 14 17. Maar zoek eerst het Koninkryk Gods en Zyne gerechtig heid, (men legge toch eens al den nadruk op dat „en Zijne gerechtigheid") en al deze din gen (alle nooddruft des lichaams en des levens) zullen u worden toegeworpen. Matt. 6 33. De levenservaring van al de kinderen Gods is er om de heerlijke waarachtigheid van dit woord te bevestigen. De H. Schrift zegt ergens„Ik heb nooit gezien een rechtvaardige, zoekende brood". No. 9. De dienaar des Goddelyken Woords kan op de belijdenis-Catechisatie de jonge men- schen leeren dat het socialisme een maatschap pelijk verschijnsel is en zyn oorsprong vindt in de diepe, sterke aardsgezinde neiging van den zondigen mensch om het zich op deze aarde zoo goed mogelyk te maken, alsof hy hier al tyd bly ven zou; zich een „mensch waar dig bestaan" te verschaffen. En voorts dat het socialisme in zyn wezen, in zyn theoriën (bespiegelingen of beschouwingen) vlak staat tegenover de leer der Heilige Schrift en er voor godsdienst in het socialistisch stelsel geen plaats is. In verband met het socialisme als stelsel, kan hy dan ook, te pas, maatschappe lyke vraagstukken met hen bespreken, vooral dan, wanneer iemand hem een vraag doet die betrekking heeft op een of ander maatschap pelijk vraagstuk De dienaar des Woords zorge er echter voor dat hy dit niet doet in de laatste weken die voorafgaan aan de zoo ernstige en beteekenisvolle daad der openbare belydenis. No. 10. De prediker des Goddelyken Woord bedenke dat de kansel wel een leerstoel is, maar niet voor Sociale vraagstukken. De kansel behoort aan het Evangelie en het levende woord des Heeren; niet aan het socialisme. In onzen tyd gaat het hoe langer hoe meer om de vraag: vóór of tégen Christus. Tegen de sociale en socialistische stroomingen in onzen tyd moet gesteld worden de prediking der Eeuwige dingen en der Gerechtigheid Gods. De haat van socialen en socialisten tegen den godsdienst in het algemeen, is een sprekend bewys van de hoofdzonden onzer eeuw, welke zyn: Godloochening en Materialisme, waaruit voortvloeit verachting der Eeuwige dingen en een opgaan in de dingen die alleen betrekking hebben op het wereldleven met zyne veelvul dige vraagstukken op sociaal gebied. No. 11. Het zoogenaamd „belichten van so ciale vraagstukken" in de prediking kan alleen geschieden door zulke predikers die bijzonder goed op de hoogte zyn van de sociale vraag stukken onzes tyds en de tact of wijsheid be zitten die „belichting" aan te wenden zonder schade voor de eigenlijke prediking, die toch nooit verloopen mag in een mindere of meerdere behandeling van een sociaal vraagstuk, maar blijven moet verkondigen van het woord des Heeren. Beter ware het dat de predikers de idee „sociale preeken" geheel loslieten en er zich op toelegden zoogenaamde practische pree ken op den kansel te brengen, waarin sommige dienaren des Woords zeer ervaren zyn. Een practische preek is een verkondiging van het woord des Heeren die aanrakingspunten zoekt in het christelyke en gewone mensclien- leven en daarvoor toepasselijk maakt. Dus, een prediking van leer en leven. No. 12. Het christendom is niet een leer, maar een leveneen uitleven van de belydenis in een christelyken levenswandel die aan de tegenstanders eerbied afdwingt. In de eerste christengemeente is het bewys geleverd van de socialiteit van het christendom. No. 13. Met sociale preeken is onze maat schappij niet te redden, maar wel door een blij moedig, hulpvaardig, dienend christendom. Met sociale preeken brengt men sociaal brood op den kansel, dat voor de ware kinderen Gods moeilyk verteerbaar zal zyn. Sociale prediking zal de sociale nood in geen enkel opzicht op heffen. Welk nut heeft sociale prediking Nut heeft de naleving der prediking van het gebod der Liefdeomdat de christelyke liefde alleen in staat is maatschappelijke nood en ellende te verzachten en weg te nemen. No, 14. Nu de kerk, in het algemeen, ziet dat zy te kort is geschoten in de beoefening der christelyke liefde, zooals Jezus dat geleerd heeft, nu het laat my het zoo mogen noe men nu het kerkelijk geweten wakker wordt, ziende der tyden klimmenden nood en ernst, begint men te spreken over het wensehelyke van sociale prediking, alsof die in staat zou zyn de maatschappij te redden. Neen, niet sociale prediking, maar prediking van beoefening der christelijke liefde is ook nu eisch des tijds. No. 15. Onze tyd staat voor het Christen dom in het teeken der Zending. Dat is een werk Gods. Hy heeft alle tyden in Zyn hand en geeft in onze eeuw aan Zyne gemeente den geest der Zendingsijver als bewys van de werking des Heiligen Geestes die in zyne kerk nooit ophoudt. Een betere zaak dan te disputeeren over het al of niet wensehelyke van sociale preeken is, in de prediking op te wekken tot kennisneming van den Zendingsarbeid onzes tyds. Beter is het in Christelijke bladen te han delen over Zendingsarbeid en onderwerpen daarop betrekking hebbende, dan lange arti kelen te schrijven over dingen en vragen die hoofd en hart afleiden van de groote zaak onzer eeuw voor te staan en te bevorderen Zending en Evangelisatie. De velden staan witde arbeiders zyn wei nig er is behoefte aan mannen, vol des geloofs en des Heiligen Geestes Daarom, er zy een krachtigaanhoudendvurig gebed voor de komst van het Koninkrijk Gods. Maranatha De Heere komtC. Kwikkel. Middelburg, 15 Maart 1912. Licht en kleuren. Een kykje in Gods werkplaats, door Dr. J. H. Gunning J.Hz. Uitgave van A. Kuyper, Haarlem. De schrijver handelt hier over het licht en de kleuren. Zelf zegt hy, dat hy hier niet spreekt als een professor in de natuurkunde zou doen, die een geleerde voordracht zou houden over de verschillende theoriën, die er omtrent de wording en de samenstelling van het licht bestaan, maar als een eenvoudig leek, die van zyn prilste jeugd af aan het versje heeft liefgehadGod enkel licht, voor wiens gezicht, niets zuiver wordt bevonden. Wat is toch het licht in de natuur, zoo vroeg ik my af, dat wondere heerlijke licht dat zoo schoon is, dat de eeuwige God er mede vergeleken kan worden? Wat voor prediking van den Eeuwige brengt ons dat geschapen licht En toen ging ik eens zoeken, wat de geleerden ons van dat licht wisten mede te deelen en kter op keer vond ik de treffendste vergelijkingen met het geestelijk leven. By het lezen van dit werkje blijkt dan ook op elke bladzijde, dat hier niets te veel gezegd is. Schoon en treffend zyn de vergelijkingen welke er gemaakt worden, en met stichting kan men overdenken, wat hier aangeboden wordt. Best begrijpen kan ik my, dat deze lezing met belangstelling werd aangehoord en wy kunnen erkentelijk zyn, dat zy in druk werd uitgegeven, De uitgever zorgde er voor, dat het boekske in goed formaat, stevig papier en heldere letter verscheen. Bouma. •<a^ Zoo de Heere wil en zy leven hopen onze geliefde Ouders, Behuwd- en Grootouders en op Maandag 22 April a.s. hunne 25-jarige Echtvereeniging te herden ken. Hunne dankbare Kinderen, Behuwd- en Kleinkinderen. Aagtekerke, April 1912.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1912 | | pagina 3