Verantwoording van Liefdegaven.
INGEZONDEN STUKKEN.
Zalig die gelooft.
Ned. Militaire Bond, Afdeeling Middelburg.
11. Aanvrage en vaststelling der vacature
beurten.
12. Aanwijzing der roepende kerk.
13. Sluiting der vergadering.
Namens de roepende Kerk,
A. H. v. d. Kooi, Praeses.
Bergen op Zoom, 23 Januari 1912.
VlissingenJanuari 1912 Nu de tjjd is aan
gebroken van het afsluiten der boeken van het
vorig jaar komen geleidelijk de mededeelingen
los betreffende de offervaardigheid der gemeente
voor de verschillende doeleinden.
Pas hadden wjj een bericht aangaande Zen
ding en het Orgelfondsthans volgt hier eene
opgaaf van de bijdrage van de Stuiversvereeni-
ging.
Door een zevental bereidvaardige collectanten
werd over het afgeloopen jaar ingezameld een
bedrag van f 236,90, hetgeen aantoont dat de
achteruitgang tot staan is gekomen.
Bij voortduring wordt dan ook deze Stuivers-
vereeniging bij de gemeente aanbevolen, want
ook deze kleine bijdragen kunnen niet worden
gemist. Waar toch de kerk aan hare finantieële
verplichtingen heeft te voldoen, daar is het
een behoefte om ook te kunnen rekenen op gere
gelde bijdragen al zijn die ook uit vele klein
tjes te zamen gebracht.
Namens den Kerkeraad,
P. Gr. Laernoes, Scriba.
KORT VERSLAG der Vergadering van
de Classis Goes van de Geref. Kerken in
Nederland, gehouden te Goes 18 Januari
1912.
Art. 1. Ds. Doekes, praeses der vorige ver
gadering, opent half elf, de vergadering, laat
zingen Ps. 87 1, leest Ps. 87 en gaat voor
in ootmoedig dank- en smeekgebed.
Art. 2. De Credentiebrieven worden nage
zien door de brs. ds. Postema en oud. Oranje,
waaruiPbljjkt dat, niettegenstaande het ongun
stige weder, behalve Baarland, alle Kerken
vertegenwoordigd zijn. Uitgenomen van de
Kerken Goes en Nieuwdorp, die ieder één secun
dus zonden, zijn alle primi aanwezig. Een uur
na opening verschijnen 2 afgevaardigden van
Baarland, na een inspannende wandeling van
ruim 3 uur, gezond en welgemoed ter verga
dering.
Art. 3. Naar toerbeurt is het moderamen
samengesteld uit de Dienaren des Woords
G. de Jager, PraesesG. Doekes, Scriba F.
W. H. Bramer, Assessor.
Art. 4. De Praeses verzoekt den Scriba der
vorige vergadering (ds. Bramer) de notulen voor
te lezen. Deze worden onveranderd goedgekeurd
en vastgesteld.
Art. 5. Ds. Postema doet als Rapporteur
van de Commissie tot herziening van 't Huis
houdelijk Reglement der Classis Goes van de
Geref. Kerken voorlezing van 't ontwerp-re-
glement. Daarna wordt dit artikelsgewijs be
handeld en met eenige wijzigingen aangenomen.
Eén der voornaamste nieuwe bepalingen is,
dat voortaan de Classis niet meer zal worden
saamgeroepen door den Classicalen Correspon
dent (ds. R. J. v. d. Veen,) maar in alphabe-
tische volgorde door de roepende Kerk.
Het adres voor zaken van buiten de Classis
blijftAan den Classic. Correspondent.
Der Commissie wordt dank gezegd voor haar
arbeid.
Art. 6. Het ontwerp Visitatiereglement zal
D. V. op de eerstvolgende vergadering worden
behandeld.
kerij, (waar een vertrek voor hem en zijn vrouw
is ingeruimd,) in den avond niet weet te vin
den, wordt^uitgenoodigd.
In Rosselli 's huis aangekomen, zjjn de heer
des huizes en Brucioli al spoedig in een ernstig
gesprek gewikkeld.
't Is het jaar van den Rijksdag te Augsburg
en er doen vreemde geruchten de rondte. Men
fluistert, dat Melanchton begonnen is toe te
geven aan de vertoogen van den Pauselijken
legaat, Campegio, en er toegekomen is, de
heerschappij van den paus te erkennen.
Deze tijdingen zijn ook een onderwerp van
besprekingen geweest op de laatste samenkomst.
Men is ontrust geworden en de zwakke gemoe
deren der pas bekeerden weten niet, wat hier
van te denken,
Deze zaak is thans het onderwerp, dat met
veel levendigheid wordt behandeld tusschen
Rosselli en Bruceoli, en waarbij Antonio een
stille toehoorder is.
„Ziehier," besluit Rosselli, „een brief, dien
ik omtrent deze geruchten aan Melanchton heb
geschreven," en uit zijn schrijftafel haalt hij
een tamelijk omvangrijk epistel te voorschijn.
„Indien ge een oogenblik wilt luisteren, kunt
ge mij straks uw oordeel, dat ik zeer waardeer,
te kennen geven."
„Zeer gaarne," luidt Brucioli's antwoord.
Rosseli opent den brief en leest dien zijn
Art. 7. In de Pauze zijn de collecten voor
de Theol. School en de quota voor de Zending
en Emeritikas geind.
Art. 8. De vacaturebeurten worden als volgt
geregeld
Borssele D.D. Postema, v. d. Veen, Akkerhuis.
Driewegen: de Jager, Lanning, Postema.
's Gravenp.Akkerhuis, Bramer, Doekes*.
WemeldingeDoekes, de Jager, Lanning.
KruiningehDs. Bramer.
Art. 9. De Brs. A. S. J. Dekker en J. Min
naar zien op aanwijzen van den praeses de
boeken en bescheiden na van den Zendingsde-
putaat ds. G. Doekes en bevinden dezelve in
orde.
Art. 10. Rondvraag Art. 41 D. K. O.
Aan de Kerk van K. wordt advies gegeven
in een tuchtzaak.
Art. 11. Ds. Akkerhuis brengt verslag uit
van zijn vertegenwoordiging bij het afscheid
van ds. J. Koelewijn.
Art. 12. De Assessor leest de korte notulen,
die ongewijzigd worden vastgesteld.
Art. 13. De praeses sluit de vergadering
met dankzegging en gebed.
In naam der Classis,
F. W. H. Bramer, Assessor.
Axel, 23 Jan1912. De vorige week ontving
de secr. van het Chr. Muziekgez. „Hosannah"
te Axel een brief, waarin een bankbiljet van
f 25,—, bestemd voor dit korps. In het bege
leidend schrijven wordt vermeld, dat dit een
antwoord is op een berichtje in, „Zeeuwsch
Kerkblad" van 14 Juli 1911. Het bestuur van
„Hosannah" zegt den onbekenden gever harte
lijk dank, met de verzekering, dat dit bedrag
gaarne zal aangewend worden voor het doel,
in zjjn daarbij gevoegd schrijven aangegeven.
Namens het Bestuur,
P. Le Feber, Secr.
Vlissingen, Januari 1912. In de collecte van
21 Januari j.l. een gift van f 1,—, voor de
„Evangelisatie."
Namens den Kerkeraad,
P. G. Laernoes, Scriba.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
Het is alsof God, zelfs in den naam van
Zijnen lieven Zoon iets heeft willen neerleggen
van Zijne groote liefde tot zondaren. Immers,
hoe zacht, hoe vleiend klinkt die naam iets
liefelijks klinkt in dien naam ons tegenniets
hards hoort ge in de klank van dat woord.
Het is alsof wij in de zachte klank van dat
woord, van dien heerlijken en liefelijken naam,
het blijde en vertroostende van Zjjn Evangelie
hooren.
Voor den mensch die Jezus liefheeft ligt er
muziek in dat woord, in den naam Jezus. De
zedeljjke invloed, de troostende opwekkende
en verheffende macht der muziek is bekend,
maar de troost en de zaligheid, die het geloof
van Jezus geeft, is van oneindige waarde.
Alle aardsche dingen hebben voor den mensch
tijdelijke waarde en beteekenis, maar de waarde
der genieting van het geloof in den naam van
Jezus gaat alle beschrijving te boven en' is de
voorwaarde voor rjjker genot, dat eerst in de
eeuwige heerlijkheid ten volle zal worden ge
kend, omdat het aardsche leven onmogelijk is
gasten voor.
We nemen er een gedeelte uit over
„In deze zaak moet gij noch op den
Paus, noch op den Keizer, noch op eenig ster
veling, maar alleen op den onsterfeljjken God
acht nemen. Indien er iets waar is, van het
geen de Papisten omtrent u uitstrooien, zoo
zouden daaruit de ergste gevolgen voortvloeien
voor het Evangelie, en voor dezulken, die door
u en Luther tot de omhelzing ervan geleid
zjjn. Wees verzekerd, dat geheel Italië den
afloop van uwe vergadering te Augsburg met
angstige verwachting te gemoet ziet. Wat
daar besloten wordt, zal door het gezag van
den Keizer aangenomen worden door de Chris
tenen in andere landen. Het betaamt u en
anderen, welke zich daar bevinden, om het
Evangelie te verdedigen, standvastig te zjjn en
u niet door bedreigingen van den standaard
van Christus te laten afschrikken, noch door
smeekingen en beloften daarvan afvallig te
laten maken.
Ik bidde en bezwere u, als het hoofd en den
aanvoerder der Evangelische partjj, acht te
nemen op het zieleheil van ieder persoon.
(Wordt vervolgd.)
de volle genieting van de gemeenschap voor
het leven met Jezus,
Hjj is de eenige naam onder den hemel ge
geven om zalig, om gelukkig te worden.
De eenige naam, voor een geheel eenige
zaligheid, die de eenig ware troost biedt in
leven en in sterven.
„Jezus uw verzoenend sterven is het rust
punt van ons hart"
Rustpunt. Inderdaad.
Zalig rustpunt, heerljjk, goddelijk en daarom
reëel, werkelijk.
Al wat van God komt tot den mensch in
het belang zjjner wezenlijke bestemming is
heerlijke werkelijkheid.
Men spreek van de muziek der taal. Maar
als er in eenig woord muziek ligt, dan voor
zeker is dat het geval met het woord Jezus.
„Gjj zult Zjjn naam heeten Jezus, want Hjj
zal Zjjn volk zalig maken van hunne zonden".
Dat was de muzikale tekst der bljj-juichende
Engelen in Efratha's velden.
Dat [was de diepe inhoud van hun reine
Engelenzang. „In menschen een welbehagen"
is een heerlijk synoniem van het „Hij zal Zjjn
volk zalig maken van hunne zonden".
Waarljjk, het is een aangrijpende gedachte,
dat de komst van Jezus op aarde met hemelsch
gezang begroet en ingeluid werd. Dat was de
hulde des hemels voor den Zoon van God, voor
Jezus, die zaligmaakt. Van af dat oogenblik
klinkt de rein gestemde toon der goddelijke
liefde heel de wereld door.
In alle toonaarden wordt het steeds herhaald
„Jezus, de Zaligmaker".
En uit alle taal en volk, uit alle geslacht
der menschheid, bereidt God zich de lof en de
jubel der dankbaarheid voor de zaligheid die
Hjj, in Jezus, aan de wereld geeft.
God is het hoogste Wezen en daarom kan
Hjj zelf niet zingen of bezingen, want Hjj
heeft niemand boven zich om hulde te bren
gen, maar de mensch, die zjjn God vond in
Jezus, bezingt Hem en brengt Hem zjjn warme
hulde en eerbiedige vreezewant God staat
hoog boven hem en is de oorzaak en de be
werker van zjjne zaligheid. Dan staat hjj in
zjjn jubel nog boven de Engelen, want zjj be
hoeven geene verlossing en dus kennen zij niet
het gevoel der innige dankbaarheid voor de
verkregen verlossing, die in Jezus Christus is.
God is groot en oneindig en daarom moet
de hulde aan Hem gebracht ook groot en on
eindig zjjn, ook, omdat de duur der verlossing,
door Jezus aangebracht, van oneindige waarde
en de verlossing zelve, een eeuwige verlossing
is. De eeuwige heerlijkheid zal juist lang ge
noeg, toch, ook noodig wezen om God te lee-
ren kennen in al de diepe wijsheid en nog
diepere liefde, in al Zjjne werken en niet het
minst in het werk der verlossing, neergelegd.
O inderdaad, er is oorzaak te over om in. het
eeuwige leven, dat God zjjne kinderen gegeven
heeft, den roem en de hulde, der verkregene
verlossing door Jezus, Hem te brengen wiens
naam alleen heerljjk is, God te prjjzen tot in
eeuwigheid. Voor die verlossing is er in dit
leven reeds zooveel dankbaarheid, zooveel in
nige, hartelijke toewijding. De levenstoon van
den christen ik bedoel de echte, want
er zjjn ook thans zooveel emitatie-christenen
is toch immers de toon der dankzegging Im
mers, wiens oor, wiens hart werd getroffen
door de hemelsche klank van den naam Jezus,
hij ervaart de machtige invloed dier klank in
zjjn ziel en levenwant de mensch die in Je
zus zjjn Redder vond, zal nu ook in zjjn leven
een toon doen klinken zoo geheel verschillend
met die van voorheen, toen hjj Hem niet kende.
De levenstoon is zuiverder geworden, de
wanklanken worden niet meer gehoord, de
vloek is verdwenen en het gebed stjjgt op tot
God in den hemel, ja heel het leven wordt
beheerscht door den Geest van Jezus.
Welke de levenstoon is dien we laten hooren
zal bepalen of we Jezus dienen of niet. In het
dienen komt de liefde het sterkst uit, want
dienen |is het wezen der liefde. Zoo ook die
Jezus liefheeft, dient Hem, maar ook omge
keerd, die Jezus dient, heeft Hem lief.
Men spreekt van de goede levenstoon. Maar
de mooiste levenstoon is toch die waarvan
Jezus de grondtoon is.
Als gjj menschen in hunne gezinnen bezoekt,
kunt ge het aan dien toon beluisteren of ge
in een waarljjk christelijk gezin zjjt of niet.
Waar het echte christendom tehuis zetelt
daar is de levenstoon van christelijke klank.
Daar doet men de werken der dankbaarheid
om Jezus' wil, ter eere Gods.
Waarljjk, indien Jezus voor u niet meer is
dan een merkwaardige persoonlijkheidniets
meer dan een groot model mensch, een man
eenig in de geschiedenis der menschheid als
voorbeeld van ware humaniteit, wien ge daar
om hoogeljjk acht, dan zult ge in Hem niet
vinden den Jezus die uw leven behoeft, want
niet als een merkwaardige persoonlijkheid of
als een man van zeer groote beteekenis en ware
menschenadel, maar als de Zoon van God, kan
Hjj uw Heiland, uw Zaligmaker zjjn.
Dan ook zult ge in Jezus al het rjjke genot
en de volle, ja waarljjk, de volle bevrediging
vinden, die uw arm hart en uw arm-zalig
leven noodig heeft.
Is het leven buiten Jezus, al is het nog zoo
mooi en heerljjk, eigenlijks niets anders dan
vergulde armoede?
Jezus maakt het hart en het leven vol.
Daarom een christen die zich verveelt is een
slecht christen. De rjjken vervelen zich, zjj
leven „in de wereld waarin men zich verveelt".
De grootste geestelijke armoede heerscht dan
ook het meest bjj de rjjken. „Hoe bezwaarlijk
zullen zjj die rijkdom bezitten ingaan in het
Koninkrijk der hemelen".
Wjj hebben blijdschap noodignu vooral,
zou ik haast zeggen, wjjl er in onzen tjjd een
geest van melancholia rondwaalt onder de
menscheninderdaad wjj hebben blijdschap
noodig in dit leven.
Bljjheid maakt sterk, moedig, doet juichen
en jubelen.
Het geloof in Jezus geeft de ware levens
blijheid, levenskracht en levensmoed.
Zalig, driewerf zalig, de mensch die in Jezus
gelooft.
Heilbiddend,
C. Kwikkel.
Middelburg, Januari 1912.
L. S.
Het zjj mjj vergund de aandacht uwers lezers,
inzonderheid van Kerkeraden en Evangelisatie-
Vereenigingen, te vestigen op een zeer popu
lair geschreven geschriftje, getiteld„Is de
Bjjbel door God ingegeven?"
De brochure is door ons op groote schaal
verspreid en viel zóó in den smaak, dat er steeds
vraag naar was.
De quaestie der inspiratie wordt niet op streng
wetenschappelijke gronden, integendeel op zeer
onderhoudende, populaire wjjze behandeld.
Het boekje is uitnemend geschikt om achter
gelaten te worden in gezinnen, die van de
waarheid vervreemd zjjn en thans door onze
stads- of dorpsevangelisatievereenigingen bear
beid worden.
Bjj een volgend bezoek is dan stof genoeg
voor een gesprek.
De vroegere drukker durfde het niet aan een
zesde tienduizendtal ter perse te leggen.
Aangezien telkens aanvragen bjj ons inkwa
men, hebben we de firma Jan Haan alhier
verzocht de brochure te herdrukken, zoodat het
thans opnieuw (bjj getallen tot zeer vermin
derden prijs) verkrijgbaar is.
Ik schrjjf dit publiek, omdat men mjj wel
eens naar dit werkje gevraagd heeft en de
vorige uitgever ons allen teleurstelde.
A. BOOT,
Secr. Geref. Ver. Stadsevangelisatie,
Groningen.
Genoemde afdeeling, wier hoofddoel is de
exploitatie van het Chr. Tehuis voor Militairen
te Middelburg hield 18 Jan. j.l. hare alge-
meene vergadering. Uit de jaarverslagen van
den Secretaris en den Penningm. bleek, dat
het Tehuis door de goede zorgen van het be
stuur en de uitnemende leiding van den huis
vader en zjjne echtgenoote, ook dit jaar aan
het beoogde doel had beantwoord en zich mocht
verheugen in de sympathie van den militair.
Het aantal bezoekers (totaal 7905) klom in
1911 hooger dan ooit te voren; de zaal was
meermalen overvol en de gedachte rees of de
tjjd niet gekomen was om uit te zien naar een
ruimere woning.
De Jongelings-Vereeniging telde 17 leden
zjj vergaderden op geregelde tjjden.
In het Tehuis worden de catechisatiën voor
militairen gehouden en tjjdens de kermisweek
door den huisvader gezellige bijeenkomsten
georganiseerd die goed geslaagd mogen heeten.
De penningmeester maakte met dankbaarheid
melding van de subsidie der Staten van Zeeland,
den steun van leden en begunstigers, van gif
ten van vele ouders.
Ontvangen werd f988.82V2uitgegeven f942,09
zoodat de rekening kon sluiten met een batig
saldo van f46.73V2.
Door de vergadering werden tot bestuurs
leden herkozen de H.H. ds. Jonker en W. A.
de Rjjcke en gekozen de Heer A. J. Verhage.
Moge het Militair Tehuis, dat de belang
stelling en steun van steeds meerderen verdient,
mede onder hunne leiding bloeien en velen
ten zegen zjjn.
L. B. Tjebbes, Secretaris,
Middelburg, 23 Januari 1912.