Verantwoording van Liefdegaven. INGEZONDEN STUKKEN. Zalig die gelooft. Ned. Militaire Bond, Afdeeling Middelburg. 11. Aanvrage en vaststelling der vacature beurten. 12. Aanwijzing der roepende kerk. 13. Sluiting der vergadering. Namens de roepende Kerk, A. H. v. d. Kooi, Praeses. Bergen op Zoom, 23 Januari 1912. VlissingenJanuari 1912 Nu de tjjd is aan gebroken van het afsluiten der boeken van het vorig jaar komen geleidelijk de mededeelingen los betreffende de offervaardigheid der gemeente voor de verschillende doeleinden. Pas hadden wjj een bericht aangaande Zen ding en het Orgelfondsthans volgt hier eene opgaaf van de bijdrage van de Stuiversvereeni- ging. Door een zevental bereidvaardige collectanten werd over het afgeloopen jaar ingezameld een bedrag van f 236,90, hetgeen aantoont dat de achteruitgang tot staan is gekomen. Bij voortduring wordt dan ook deze Stuivers- vereeniging bij de gemeente aanbevolen, want ook deze kleine bijdragen kunnen niet worden gemist. Waar toch de kerk aan hare finantieële verplichtingen heeft te voldoen, daar is het een behoefte om ook te kunnen rekenen op gere gelde bijdragen al zijn die ook uit vele klein tjes te zamen gebracht. Namens den Kerkeraad, P. Gr. Laernoes, Scriba. KORT VERSLAG der Vergadering van de Classis Goes van de Geref. Kerken in Nederland, gehouden te Goes 18 Januari 1912. Art. 1. Ds. Doekes, praeses der vorige ver gadering, opent half elf, de vergadering, laat zingen Ps. 87 1, leest Ps. 87 en gaat voor in ootmoedig dank- en smeekgebed. Art. 2. De Credentiebrieven worden nage zien door de brs. ds. Postema en oud. Oranje, waaruiPbljjkt dat, niettegenstaande het ongun stige weder, behalve Baarland, alle Kerken vertegenwoordigd zijn. Uitgenomen van de Kerken Goes en Nieuwdorp, die ieder één secun dus zonden, zijn alle primi aanwezig. Een uur na opening verschijnen 2 afgevaardigden van Baarland, na een inspannende wandeling van ruim 3 uur, gezond en welgemoed ter verga dering. Art. 3. Naar toerbeurt is het moderamen samengesteld uit de Dienaren des Woords G. de Jager, PraesesG. Doekes, Scriba F. W. H. Bramer, Assessor. Art. 4. De Praeses verzoekt den Scriba der vorige vergadering (ds. Bramer) de notulen voor te lezen. Deze worden onveranderd goedgekeurd en vastgesteld. Art. 5. Ds. Postema doet als Rapporteur van de Commissie tot herziening van 't Huis houdelijk Reglement der Classis Goes van de Geref. Kerken voorlezing van 't ontwerp-re- glement. Daarna wordt dit artikelsgewijs be handeld en met eenige wijzigingen aangenomen. Eén der voornaamste nieuwe bepalingen is, dat voortaan de Classis niet meer zal worden saamgeroepen door den Classicalen Correspon dent (ds. R. J. v. d. Veen,) maar in alphabe- tische volgorde door de roepende Kerk. Het adres voor zaken van buiten de Classis blijftAan den Classic. Correspondent. Der Commissie wordt dank gezegd voor haar arbeid. Art. 6. Het ontwerp Visitatiereglement zal D. V. op de eerstvolgende vergadering worden behandeld. kerij, (waar een vertrek voor hem en zijn vrouw is ingeruimd,) in den avond niet weet te vin den, wordt^uitgenoodigd. In Rosselli 's huis aangekomen, zjjn de heer des huizes en Brucioli al spoedig in een ernstig gesprek gewikkeld. 't Is het jaar van den Rijksdag te Augsburg en er doen vreemde geruchten de rondte. Men fluistert, dat Melanchton begonnen is toe te geven aan de vertoogen van den Pauselijken legaat, Campegio, en er toegekomen is, de heerschappij van den paus te erkennen. Deze tijdingen zijn ook een onderwerp van besprekingen geweest op de laatste samenkomst. Men is ontrust geworden en de zwakke gemoe deren der pas bekeerden weten niet, wat hier van te denken, Deze zaak is thans het onderwerp, dat met veel levendigheid wordt behandeld tusschen Rosselli en Bruceoli, en waarbij Antonio een stille toehoorder is. „Ziehier," besluit Rosselli, „een brief, dien ik omtrent deze geruchten aan Melanchton heb geschreven," en uit zijn schrijftafel haalt hij een tamelijk omvangrijk epistel te voorschijn. „Indien ge een oogenblik wilt luisteren, kunt ge mij straks uw oordeel, dat ik zeer waardeer, te kennen geven." „Zeer gaarne," luidt Brucioli's antwoord. Rosseli opent den brief en leest dien zijn Art. 7. In de Pauze zijn de collecten voor de Theol. School en de quota voor de Zending en Emeritikas geind. Art. 8. De vacaturebeurten worden als volgt geregeld Borssele D.D. Postema, v. d. Veen, Akkerhuis. Driewegen: de Jager, Lanning, Postema. 's Gravenp.Akkerhuis, Bramer, Doekes*. WemeldingeDoekes, de Jager, Lanning. KruiningehDs. Bramer. Art. 9. De Brs. A. S. J. Dekker en J. Min naar zien op aanwijzen van den praeses de boeken en bescheiden na van den Zendingsde- putaat ds. G. Doekes en bevinden dezelve in orde. Art. 10. Rondvraag Art. 41 D. K. O. Aan de Kerk van K. wordt advies gegeven in een tuchtzaak. Art. 11. Ds. Akkerhuis brengt verslag uit van zijn vertegenwoordiging bij het afscheid van ds. J. Koelewijn. Art. 12. De Assessor leest de korte notulen, die ongewijzigd worden vastgesteld. Art. 13. De praeses sluit de vergadering met dankzegging en gebed. In naam der Classis, F. W. H. Bramer, Assessor. Axel, 23 Jan1912. De vorige week ontving de secr. van het Chr. Muziekgez. „Hosannah" te Axel een brief, waarin een bankbiljet van f 25,—, bestemd voor dit korps. In het bege leidend schrijven wordt vermeld, dat dit een antwoord is op een berichtje in, „Zeeuwsch Kerkblad" van 14 Juli 1911. Het bestuur van „Hosannah" zegt den onbekenden gever harte lijk dank, met de verzekering, dat dit bedrag gaarne zal aangewend worden voor het doel, in zjjn daarbij gevoegd schrijven aangegeven. Namens het Bestuur, P. Le Feber, Secr. Vlissingen, Januari 1912. In de collecte van 21 Januari j.l. een gift van f 1,—, voor de „Evangelisatie." Namens den Kerkeraad, P. G. Laernoes, Scriba. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Het is alsof God, zelfs in den naam van Zijnen lieven Zoon iets heeft willen neerleggen van Zijne groote liefde tot zondaren. Immers, hoe zacht, hoe vleiend klinkt die naam iets liefelijks klinkt in dien naam ons tegenniets hards hoort ge in de klank van dat woord. Het is alsof wij in de zachte klank van dat woord, van dien heerlijken en liefelijken naam, het blijde en vertroostende van Zjjn Evangelie hooren. Voor den mensch die Jezus liefheeft ligt er muziek in dat woord, in den naam Jezus. De zedeljjke invloed, de troostende opwekkende en verheffende macht der muziek is bekend, maar de troost en de zaligheid, die het geloof van Jezus geeft, is van oneindige waarde. Alle aardsche dingen hebben voor den mensch tijdelijke waarde en beteekenis, maar de waarde der genieting van het geloof in den naam van Jezus gaat alle beschrijving te boven en' is de voorwaarde voor rjjker genot, dat eerst in de eeuwige heerlijkheid ten volle zal worden ge kend, omdat het aardsche leven onmogelijk is gasten voor. We nemen er een gedeelte uit over „In deze zaak moet gij noch op den Paus, noch op den Keizer, noch op eenig ster veling, maar alleen op den onsterfeljjken God acht nemen. Indien er iets waar is, van het geen de Papisten omtrent u uitstrooien, zoo zouden daaruit de ergste gevolgen voortvloeien voor het Evangelie, en voor dezulken, die door u en Luther tot de omhelzing ervan geleid zjjn. Wees verzekerd, dat geheel Italië den afloop van uwe vergadering te Augsburg met angstige verwachting te gemoet ziet. Wat daar besloten wordt, zal door het gezag van den Keizer aangenomen worden door de Chris tenen in andere landen. Het betaamt u en anderen, welke zich daar bevinden, om het Evangelie te verdedigen, standvastig te zjjn en u niet door bedreigingen van den standaard van Christus te laten afschrikken, noch door smeekingen en beloften daarvan afvallig te laten maken. Ik bidde en bezwere u, als het hoofd en den aanvoerder der Evangelische partjj, acht te nemen op het zieleheil van ieder persoon. (Wordt vervolgd.) de volle genieting van de gemeenschap voor het leven met Jezus, Hjj is de eenige naam onder den hemel ge geven om zalig, om gelukkig te worden. De eenige naam, voor een geheel eenige zaligheid, die de eenig ware troost biedt in leven en in sterven. „Jezus uw verzoenend sterven is het rust punt van ons hart" Rustpunt. Inderdaad. Zalig rustpunt, heerljjk, goddelijk en daarom reëel, werkelijk. Al wat van God komt tot den mensch in het belang zjjner wezenlijke bestemming is heerlijke werkelijkheid. Men spreek van de muziek der taal. Maar als er in eenig woord muziek ligt, dan voor zeker is dat het geval met het woord Jezus. „Gjj zult Zjjn naam heeten Jezus, want Hjj zal Zjjn volk zalig maken van hunne zonden". Dat was de muzikale tekst der bljj-juichende Engelen in Efratha's velden. Dat [was de diepe inhoud van hun reine Engelenzang. „In menschen een welbehagen" is een heerlijk synoniem van het „Hij zal Zjjn volk zalig maken van hunne zonden". Waarljjk, het is een aangrijpende gedachte, dat de komst van Jezus op aarde met hemelsch gezang begroet en ingeluid werd. Dat was de hulde des hemels voor den Zoon van God, voor Jezus, die zaligmaakt. Van af dat oogenblik klinkt de rein gestemde toon der goddelijke liefde heel de wereld door. In alle toonaarden wordt het steeds herhaald „Jezus, de Zaligmaker". En uit alle taal en volk, uit alle geslacht der menschheid, bereidt God zich de lof en de jubel der dankbaarheid voor de zaligheid die Hjj, in Jezus, aan de wereld geeft. God is het hoogste Wezen en daarom kan Hjj zelf niet zingen of bezingen, want Hjj heeft niemand boven zich om hulde te bren gen, maar de mensch, die zjjn God vond in Jezus, bezingt Hem en brengt Hem zjjn warme hulde en eerbiedige vreezewant God staat hoog boven hem en is de oorzaak en de be werker van zjjne zaligheid. Dan staat hjj in zjjn jubel nog boven de Engelen, want zjj be hoeven geene verlossing en dus kennen zij niet het gevoel der innige dankbaarheid voor de verkregen verlossing, die in Jezus Christus is. God is groot en oneindig en daarom moet de hulde aan Hem gebracht ook groot en on eindig zjjn, ook, omdat de duur der verlossing, door Jezus aangebracht, van oneindige waarde en de verlossing zelve, een eeuwige verlossing is. De eeuwige heerlijkheid zal juist lang ge noeg, toch, ook noodig wezen om God te lee- ren kennen in al de diepe wijsheid en nog diepere liefde, in al Zjjne werken en niet het minst in het werk der verlossing, neergelegd. O inderdaad, er is oorzaak te over om in. het eeuwige leven, dat God zjjne kinderen gegeven heeft, den roem en de hulde, der verkregene verlossing door Jezus, Hem te brengen wiens naam alleen heerljjk is, God te prjjzen tot in eeuwigheid. Voor die verlossing is er in dit leven reeds zooveel dankbaarheid, zooveel in nige, hartelijke toewijding. De levenstoon van den christen ik bedoel de echte, want er zjjn ook thans zooveel emitatie-christenen is toch immers de toon der dankzegging Im mers, wiens oor, wiens hart werd getroffen door de hemelsche klank van den naam Jezus, hij ervaart de machtige invloed dier klank in zjjn ziel en levenwant de mensch die in Je zus zjjn Redder vond, zal nu ook in zjjn leven een toon doen klinken zoo geheel verschillend met die van voorheen, toen hjj Hem niet kende. De levenstoon is zuiverder geworden, de wanklanken worden niet meer gehoord, de vloek is verdwenen en het gebed stjjgt op tot God in den hemel, ja heel het leven wordt beheerscht door den Geest van Jezus. Welke de levenstoon is dien we laten hooren zal bepalen of we Jezus dienen of niet. In het dienen komt de liefde het sterkst uit, want dienen |is het wezen der liefde. Zoo ook die Jezus liefheeft, dient Hem, maar ook omge keerd, die Jezus dient, heeft Hem lief. Men spreekt van de goede levenstoon. Maar de mooiste levenstoon is toch die waarvan Jezus de grondtoon is. Als gjj menschen in hunne gezinnen bezoekt, kunt ge het aan dien toon beluisteren of ge in een waarljjk christelijk gezin zjjt of niet. Waar het echte christendom tehuis zetelt daar is de levenstoon van christelijke klank. Daar doet men de werken der dankbaarheid om Jezus' wil, ter eere Gods. Waarljjk, indien Jezus voor u niet meer is dan een merkwaardige persoonlijkheidniets meer dan een groot model mensch, een man eenig in de geschiedenis der menschheid als voorbeeld van ware humaniteit, wien ge daar om hoogeljjk acht, dan zult ge in Hem niet vinden den Jezus die uw leven behoeft, want niet als een merkwaardige persoonlijkheid of als een man van zeer groote beteekenis en ware menschenadel, maar als de Zoon van God, kan Hjj uw Heiland, uw Zaligmaker zjjn. Dan ook zult ge in Jezus al het rjjke genot en de volle, ja waarljjk, de volle bevrediging vinden, die uw arm hart en uw arm-zalig leven noodig heeft. Is het leven buiten Jezus, al is het nog zoo mooi en heerljjk, eigenlijks niets anders dan vergulde armoede? Jezus maakt het hart en het leven vol. Daarom een christen die zich verveelt is een slecht christen. De rjjken vervelen zich, zjj leven „in de wereld waarin men zich verveelt". De grootste geestelijke armoede heerscht dan ook het meest bjj de rjjken. „Hoe bezwaarlijk zullen zjj die rijkdom bezitten ingaan in het Koninkrijk der hemelen". Wjj hebben blijdschap noodignu vooral, zou ik haast zeggen, wjjl er in onzen tjjd een geest van melancholia rondwaalt onder de menscheninderdaad wjj hebben blijdschap noodig in dit leven. Bljjheid maakt sterk, moedig, doet juichen en jubelen. Het geloof in Jezus geeft de ware levens blijheid, levenskracht en levensmoed. Zalig, driewerf zalig, de mensch die in Jezus gelooft. Heilbiddend, C. Kwikkel. Middelburg, Januari 1912. L. S. Het zjj mjj vergund de aandacht uwers lezers, inzonderheid van Kerkeraden en Evangelisatie- Vereenigingen, te vestigen op een zeer popu lair geschreven geschriftje, getiteld„Is de Bjjbel door God ingegeven?" De brochure is door ons op groote schaal verspreid en viel zóó in den smaak, dat er steeds vraag naar was. De quaestie der inspiratie wordt niet op streng wetenschappelijke gronden, integendeel op zeer onderhoudende, populaire wjjze behandeld. Het boekje is uitnemend geschikt om achter gelaten te worden in gezinnen, die van de waarheid vervreemd zjjn en thans door onze stads- of dorpsevangelisatievereenigingen bear beid worden. Bjj een volgend bezoek is dan stof genoeg voor een gesprek. De vroegere drukker durfde het niet aan een zesde tienduizendtal ter perse te leggen. Aangezien telkens aanvragen bjj ons inkwa men, hebben we de firma Jan Haan alhier verzocht de brochure te herdrukken, zoodat het thans opnieuw (bjj getallen tot zeer vermin derden prijs) verkrijgbaar is. Ik schrjjf dit publiek, omdat men mjj wel eens naar dit werkje gevraagd heeft en de vorige uitgever ons allen teleurstelde. A. BOOT, Secr. Geref. Ver. Stadsevangelisatie, Groningen. Genoemde afdeeling, wier hoofddoel is de exploitatie van het Chr. Tehuis voor Militairen te Middelburg hield 18 Jan. j.l. hare alge- meene vergadering. Uit de jaarverslagen van den Secretaris en den Penningm. bleek, dat het Tehuis door de goede zorgen van het be stuur en de uitnemende leiding van den huis vader en zjjne echtgenoote, ook dit jaar aan het beoogde doel had beantwoord en zich mocht verheugen in de sympathie van den militair. Het aantal bezoekers (totaal 7905) klom in 1911 hooger dan ooit te voren; de zaal was meermalen overvol en de gedachte rees of de tjjd niet gekomen was om uit te zien naar een ruimere woning. De Jongelings-Vereeniging telde 17 leden zjj vergaderden op geregelde tjjden. In het Tehuis worden de catechisatiën voor militairen gehouden en tjjdens de kermisweek door den huisvader gezellige bijeenkomsten georganiseerd die goed geslaagd mogen heeten. De penningmeester maakte met dankbaarheid melding van de subsidie der Staten van Zeeland, den steun van leden en begunstigers, van gif ten van vele ouders. Ontvangen werd f988.82V2uitgegeven f942,09 zoodat de rekening kon sluiten met een batig saldo van f46.73V2. Door de vergadering werden tot bestuurs leden herkozen de H.H. ds. Jonker en W. A. de Rjjcke en gekozen de Heer A. J. Verhage. Moge het Militair Tehuis, dat de belang stelling en steun van steeds meerderen verdient, mede onder hunne leiding bloeien en velen ten zegen zjjn. L. B. Tjebbes, Secretaris, Middelburg, 23 Januari 1912.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1912 | | pagina 3