Leer ons onze dagen tellen. Gen pover resultaat. Kerk en Schoolnieuws. Officiëele Berichten. om geven en zich nergens voor schamen Het is geen wonder, dat sommigen zeggenindien ik Lohman was, dan trok ik er uitik zou myn ziel niet willen kwellen met dagelijks zulke lieden voor mjj te hebben, wier toeleg het blijk baar is den gang van zaken in de war te sturen Gelukkig, dat de beer Lobman en anderen met hem er zoo niet over denken, en dat bet lands belang by hem hooger staat dan bet persoonlyk genoegen. Maar dat de ontaarding van bet parlementaire leven menscben van edelen zin en heilig bedoelen een scherpe doorn in bet vleescb is, dat moogt ge wel gerust gelooven. En is daar nu niets aan te doen vroeg iemand. Moet de voorzitter dit dan maar toe laten Is er geen reglement van orde Zeker is er een reglement van orde. Maar dat regle ment is gemaakt in een tyd, toen bet in ons parlement wel dikwyls heetmaar toch fatsoenlijk toeging. Er werden wel eens harde noten ge kraakt, maar men bleef niettemin in de vormen. Die deftige periode in bet parlementaire leven raakt voorby men beeft ook van onzen kant soms gezegd gelukkigmaar ik geloof, dat we beter doen te zeggenbelaas Ik kan bet op dit oogenblik nog niet anders zien, dan dat de nadeelen van die verandering grooter zyn dan de voordeelen. Och, beste vriend, de tyd, waarin wy geboren zyn en waarin wy leven, is alleszins democratisch. En bet zou pure dwaasheid zyn, indien men wilde pogen den wassenden stroom der demo cratie te keeren. Dat gaat nietHet eenige, wat men doen kan, is te trachten dien stroom in een veilige bedding te leiden. Dat doen onze voormannen, onze leidslieden, en we zeggen bun dank, dat zy zich voor dezen zwaren arbeid willen geven. Maar vraagt ge my, of ik er bly mee ben, dat de storm van heel bet leven in democratische richting vloeit Neen boor ik ben in myn hart meer aristocraat dan demo craat. Ik heb liever, dat mannen van naam en talent, van edel bloed en van overgeërfde be schaving over ons regeeren, dan dat de eersten de besten naar de teugels grypen. Ik zie liever Lobman in de Kamer dan Duys. Men kan immers zeer goed een vriend van bet volk zyn, zonder daarom in te stemmen met den lof der democratie? Ik gun aan bet volk, in al zyn standen en geledingen, welvaart en vryheidik acht bet een groot voorrecht, wanneer de arbeider goed kan leven van bet werk zyner banden, en wanneer by door de grooten niet geknecht en uitgebuit wordt maar daarom behoef ik nog niet te wenscben, dat nu ook heel het volk richting en stuur geeft aan den gang van bet leven. Men kan heel veel van kinderen houden, zonder nog gaarne te zien, dat de kinderen bet hoogste woord voeren en den baas willen spelen. En zóó willen velen bet toch tegenwoordig. De mocratie, volksregeeringDe grooten onder, de kleinen boven Ik voor my heb bet liever anders. Ik zie liever de grooten boven. Ik word bet liefst geregeerd door de grooten, de aristocraten, door mannen, wier meerderheid ik in velerlei op zicht gevoel. Natuurlijk reken ik ook onder die grooten den man uit den minderen stand, die door aangeboren talent, door inspanning en arbeid zich opgewerkt beeft tot de hoogte der grooten. Hoe bet echter in de toekomst gaan zal? Profeteeren is myn ambacht nietmaar bet heeft zoo den sehyn, alsof de teekenen der tyden er ons op wijzen, dat er dagen zullen komen, waarin de menigte zal heerschen. Dit kunnen we nu wel reeds als een feit constateeren, dat een goed -deel van de grooten der aarde bang is voor bet volk, en het volk naar de oogen begint te zien. Dat is het begin van hun ver nedering. De leidslieden worden geleid. Nog een weinig tyds en ze worden vertrapt. Een koetsier, die de teugels niet weet te houden, loopt groot gevaar een trap van zyn paard te krygen. Of die volksregeering lang zal duren, wan neer ze eenmaal de volle mate barer grootte verkregen beeft, dat weten we ook niet. Ver moedelijk niet. De les der historie is, dat bet volk bet regeeren spoedig moe is, en dat bet zich [dan vanzelf weer onder het juk brengt, en dat God uit ontferming dan mannen ver wekt, die bet wilde paard een toom in den bek leggen. Maar eer bet weer zoover is, is er heel wat onheil aangericht en heel wat ellende doorgemaakt. Ik geloof, dat we reden hebben om bezorgd te zyn voor een donkere toekomst. Maar ik geloof, dat we ook reden hebben om ons door dat vooruitzicht niet te laten ontmoedigen. We weten, God regeertHy beeft de rivieren haren weg gewezen. En Hy is bet ook, die de geestelijke stroomingen een bedding wijst. En al verheffen de rivieren baar bruisen, indien de Heere maar de Rotsteen is van ons heil, dan weten wy bet, dat God door de woeste baren zyn kinderen een pad wijst, 't welk benen voert naar bet rjjk der heerlijkheid, waar geen aristocraten en geen democraten zullen wezen, maar waar alleen zullen zyn koningen en pries ters Gode en den Vader; dan weten wy bet, dat vooral voor degenen, die God vreezen, in de toekomst de nood wel groot kan worden, maar dat toch ook de verlossing naby is Intusscben zullen wij wèl doen in dezen tegenwoordigen tyd, wanneer we ons benaar stigen onze gangen te richten naar Gods Woord. Dit is wel bet allerergste, wanneer zy, die in bet licht wandelen, zich met den stroom van bet anti-goddelyke en anti-christe- lyke leven mee laten voeren. God behoede ons huiselijk en kerkelijk leven voor de ellen den van de democratie. God behoede onze dienstknechten en dienstmaagden, onze onder geschikten voor de verleiding om naar de teugels te grypen, die God slechts in sommige banden gegeven beeft, De geest der wereld gaat vooral beden lijnrecht in tegen de Goddelijke ordinantie van bet vijfde gebod. En de schuld ligt aan beide kantenaan den kant van ben, die bet gehoorzamen verfoeien, èn aan den kant van hen, die bet regeeren niet verstaan. Inplaats van deze dingen lijdelijk aan te zien, laat ons, als kinderen des lichts, er tegen getuigen met woord en daad. Van harte, t.t. Lam an. Leer ons tellen onze dagen, Leer z' ons -tellen, één voor één, Immers keert er geen ooit weder, Alle, alle, vlieden been. Leer ons tellen onze dagen Onze dagen, klein van tal, Tot de dag licht, die de laatste, d' Allerlaatste wezen zal. Leer ons tellen onze dagen, Onze dagen vol van vreugd, Om ons hart te doen verlangen Naar der hemelen geneugt. Leer ons tellen onze dagen Onze dagen vol van smart, Dat de ziele moge bunkren Naar de rust aan 't Vaderhart. Leer ons tellen onze dagen, o, Dat ons niet één ontglip, Want o Heer, zoo zeer bekrompen, Kort en eng is ons begrip. Leer ons tellen onze dagen, Tellen, vaak met zorg en pyn, Waar de ziele zuchtboe lange Zal 'k aan 't stof gekluisterd zyn Leer ons tellen onze dagen, Tellen met verlangen, God Naar bet einde, naar de toekomst, Naar bet beugel ij kste lot Leer ons tellen onze dagen Tellen, onderworpen, stil Als het harte, moegestreden, Zich vereenigt met Uw wil. Leer ons tellen onze dagen! Ach, wy zijn in 't leeren traag, Vuur ons aan, ontvonk ons harte, Dat bet naar Uw wille vraag Leer ons tellen onze dagen Zoo weerspannig zyn w' o Heer Wees genadig, wees lankmoedig, Leer het ons toch telkens weer. Leer ons tellen onze dagen Leer 't ons Heer, Uw Naam ten prys, Door Uw Heilgen Geest Steeds beter, Raak ons hart zóó waarlyk wijs. Leer ons tellen onze dagen Maar die d' TJwe zijn, o Heer Opdat al ons denken, streven, Zich slechts ricbte op Uw eer Zelandia.. De Generale Synode der Gereformeerde Ker ken in Nederland beeft aan de Classis 's Gra venhage opgedragen om in buitengewone om standigheden een algemeenen bededag uit te schrijven. Van deze Classe is tot de kerken in ons vaderland de oproeping uitgegaan, om, lettende op den nood der tijden, op Woensdag 20 Sep tember een algemeenen bededag te houden. Deze oproeping beeft by de kerken in de provincie Zeeland al heel weinig resultaat gehad. Indien de gegevens, die my ten dienste staan, juist zijn, beeft van de zeven kerken in de Classis Axel slechts één op den vastgestelden Woensdag een bidstond gehouden van de twaalf kerken in de Classis Goes niet meer dan vier; van de zeventien kerken in de Classis Middel burg acht, terwjjl bovendien drie in één ge- meenschappelyken dienst samenkwamenvan de zeven kerken in de Classis Tbolen niet één, en van de twaalf kerken in de Classis Zierikzee eveneens niet één. Van de vyf-en-vijftig kerken in ons gewest zijn derhalve een 16-tal op den bepaalden datum tot bet houden van een bidstond te zamen gekomen, d.i. zelfs nog niet een derde deel. Deze nalatigheid is niet goed te keuren, maar is afkeurenswaard. Toch hebben biertoe ver schillende oorzaken medegewerkt. In sommige plaatsen in ons gewest was de gedachte vry algemeen, dat in eigen onmiddellijke omgeving thans van geen bepaalde nood kon gesproken worden, en dat ook in bet vaderland de nood niet van dien aard was, dat ze drong om op zettelijk een gebeds-ure te houden, maar dat er in eigen omgeving veel meer reden was om in dankstond samen te komen. Enkele kerken hadden met bet oog op een bepaalden plaatselijken nood reeds korteren of langer en tyd geleden op een dag in de week een bid uur gehouden, en in andere kerken bad men reeds éénmaal of by herhaling op den dag des Heeren in den dienst der gebeden of by de keuze van stoffen voor predicatie byzonderlyk op stoffelyken en geestelijken nood, of op één van beide, gewezen. De kerken in de Classis Zierikzee waren dien dag samengeroepen in clasicale vergadering, en daar reeds éénmaal de tyd tot het houden dezer vergadering was uitgesteld, kwam het verzoek van de Classis 's Gravenhage zeer zeker te laat in, om ter elfder ure en thans voor de tweede maal deze vergadering tegen een lateren datum aan te kondigen. Er blijft nog over te noemen, dat enkele kerken hare nalatigheid hebben willen vergoeden door op den verleden Zondag in een derde samenkomst opzettelijk de leden der ge meente samen te roepen, en dat een enkele kerk heeft gemeend den gewonen dienst des Woords en der gebeden het buitengewoon karakter van een bidstond met het oog op den nood der tyden te kunnen geven. Nu is en blyft het m. i. voor de Classis 's Gravenhage altoos moeilijk het juiste tijdstip te bepalen, wanneer een bededag uitgeschre ven dient te worden. Toen in 1909 de zomervruchten door de aan houdende, zware regens als het ware van het land spoelden, en de oogst voor een belangrijk deel mislukte, had menigeen verwacht, dat tot opzettelyke samenkomst de kerken zouden zyn opgeroepen doch de oproeping van de Classis 's Gravenhage tot het houden van een alge meenen bededag bleef uit. Toen in 1903 ons vaderland tengevolge van de algemeene spoorwegstaking weken en maan den in een toestand van spanning verkeerde, en de geest van opstand tegen alle goddelijk en menschelyk gezag dreigde te overheerschen, ging er prijzenswaardige actie uit van de Synode der Nederl. Herv. Kerk en werden ook in de Geref. Kerken stemmen gehoord om een bid stond te houden, doch de oproeping van de Classis 's Gravenhage tot het houden van een algemeenen bededag bleef uit. Nu deed zy eene oproeping uitgaan. Er was „alleszins reden" voor, alleszins reden tot ver ootmoediging en gebed. (Is echter in onze pers niet veel te veel ver geten of op den achtergrond gedrongen, dat de redenen tot dankbaarheid voor de in dit jaar ontvangen zegeningen zoo bijzonder groot zyn, en wil God ook niet erkenning Zijner wel daden Het doel van de oproeping tot opzettelijk gebed was niet dat de kerken de oproepings brief ter zijde zouden leggen of zelve nog zou den bepalen wanneer zij aan het verzoek, in den oproepingsbrief vervat, zouden voldoen. Een dergelijk verzoek, met redenen omkleed, namens de Generale Synode, moest reeds krach tens den onderlingen samenhang der kerken van inwilliging zeker zyn. Het doel van de oproeping is geen ander geweest, dan dat alle onze kerken op denzelfden dag en datum ge meenschappelijk den gemeenschappelijken nood den Heere zouden voordragen. En welke kerk zou, doordenkend, zich daaraan willen ontrek ken, en hare leden niet de gelegenheid willen geven op éénzelfden dag met duizenden in het vaderland zich voor het aangezicht des Heeren te stellen? De oproeping hiertoe heeft de kerken in ons gewest bereikt anderhalven dag vóór den Zondag, die voorafging aan den Woensdag, waarop de algemeene bededag was uitgeschreven. In ge meenten, waar de predikanten met vacantie waren, in de vele vacante gemeenten of in een enkele plaats, waar men nog de letters A en B gebruikt, was dit ontegenzeggelijk te laat en daardoor de tyd tè kort, om nog een wei-over legde regeling te treffen. Blykt uit het resultaat der oproeping niet overduidelijk, dat in dezen voorafgaand overleg door de Classis 's Gravenhage met de kerken in de hoofdsteden van de verschillende provin ciën niet hoogst noodig is Zoodanig resultaat, als nu is verkregen, eert toch de kerken onzer provincie niet, en alle oorzaak moet worden weggenomen, om ons voor de toekomst voor herhaling hiervan te vrijwaren. Wie speurt het resultaat in andere provinciën eens na J. H. Lammektsma. TWEETAL te Zalkds. J. H. Broek Roelofs te Schildwolde ds. T. L. Kroes te Kielwindeweer te Zuidbroekcand. M. P. Pel te Stroobos cand. G. J. Pontier te Breda. BEROEPEN te Utrechtds. J. E. Goudappel te Dieren te St. Jacobi-Parochieds. J. M. de Jong te Raard te Hollum en te Zuidbroek cand. G. J. Pontier te Breda te Gramsbergends. J. E. Westerhuis te Zuid- wolde te Zalkds. T. L. Kroes te Kielwindeweer te Onstweddeds. J. Meijer te Bierum te Koudekerk a.d. Rijnds. J. H. Rietberg te Schoonebeek. AANGENOMEN naar Tzummarum ds. W. S. de Haas te Don kerbroek naar Lopikds. R. Sybrandy te Zalt Bommel naar Nieuw-Amsterdamds. N. Duursema te Pieterburen naar Uelsen ds. G. H. Schuurman te Neermoor. BEDANKT voor Sleen ds. G. H. Schuurman te Neermoor voor Wirdumds. D. Fleurke te Ter Aar. Het aantal studenten aan de Yrye Uni versiteit, dat in den nieuwen cursus zich liet inschrijven, is hooger dan het vorige jaar. Voor de Theologie 16, voor de Rechten 7, voor de Letteren 3 en voor de Medicijnen 3. Ds. R. Hamming nam naar aanleiding van Efeze 6 23 en 24 afscheid van de kerk te Zaamslag. Ds. M. Uytenhoudt sprak Z.Eerw. namens de classis en den kerkeraad toe. Naar aanleiding van een ontijdig gepu bliceerd bericht dienaangaande, deelt de Raad der Geref. Kerk van Langerak bez. de Lek mede, dat by hem, zeer tot zyn spy't, een aan vrage om ontslag uit den Dienst des Woords krachtens art. 12 der D. K. O. door ds. J. Steffens is ingediend. Gehoord de reden die onzen Dienaar des Woords hiertoe drong, heeft de Kerkeraad gemeend zich by deze ontslag aanvrage te moeten nederleggen. Doch op verzoek van heel den Kerkeraad heeft ds. J. Steffens zich bereid verklaard, D. V. nog tot Mei a.s. in het midden der ge meente te blyven. Middelburg C. Ter vervulling der predikants vacature formeerde de Kerkeraad in zyne ver gadering van heden, het volgende alfabetische tweetal, de dienaren des Woordsds. H. A. Munnik Jz. te Fynaart en dr. J. Ridderbos te Meppel. Namens den Kerkeraad voorn. C. Weeda, Scriba. Middelburg, 28 Sept. 1911. Naar gewoonte zal ondergeteekende op a. s. Donderdag 4 October en voortaan weder des voorm. van 1112 ure in de Consistoriekamer der Noorderkerk zitting houden tot het ont vangen der Classicale collecten. A. Punt. Kruiningen, 25 September 'II. Aan den avond van Zondag j.l. was het voor onze gemeente een blyde stonde. De lang verbeide dag en ure was aangebroken voor de gemeente, dat ze haar nieuw orgel in gebruik kon nemen. Een groote schare had ons kerkgebouw gevuld toen onze geachte leeraar onder de lieflijke tonen en het gezang des volks den kansel beklom waar de gemeente het lied van den 150en Psalm was op de lippen gelegd. Nadat de leeraar het votum had uitgesproken bepaalde hy de gemeente by den 33en Psalm vers 1, 2, 3. Deze boeiende rede werd met diepe stilte en onverdeelde aan dacht aangehoord, terwijl de heer de Meij uit Goes bij den tusschenzang de gemeente vergastte en zijn schoone gaven ten beste gaf by het bespelen van 'torgel. Aan den heer A. S. J. Dekker werd, hoewel niet aanwezig, een woord van dank gebracht voor de levering van zyn keurig en fijn be werkt orgel, dat aan alle eischen voldoet zoowel wat vorm als muziek betreft en eèn sieraad voor onze Kerk mag genoemd worden, ook de heer de Meij kwam een woord van dank toe, daar hy zich deze avond had beschikbaar gesteld. Niet minder werd de heer de Booy uit Hans- weert zyn arbeid gewaardeerd die hy ten koste had gelegd en in fijne kleuren het orgel een lieflijk aanzyn had gegeven. Ook de ijverige orgelcommissie en andere personen werden by monde van den leeraar een woord van dank gebracht, ook voor verdere aanbeveling ons bevolen. In één woord het was door de goede gunste onzes Gods een heerlijke ure, daar Zyn weldadigheden herdacht werden in 't midden Zyns tempels in lofzang en gebed. Ten slotte moeten we nog opmerken nu we ons verheugen mogen in 't bezit van een prachtig orgel, ook door de mildheid van de leden der gemeente ons bewegen mogen in een flinke nieuwe con sistoriekamer, die mede een ware vervulling is in een lang gevoelde behoefte. Terecht was de leeraar de tolk der gemeente, daar de Heere dank werd gebracht en de Ge meente opwekte de Heere te erkennen voorde bewijzen zyner goedheid bewezen. Moge het nu alles tot een banier voor het heden en voor de nageslachten tot stichting der gemeente en bovenal tot de glorie onzes Gods zyn. Namens den Kerkeraad, C. L^vooy, Scriba.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1911 | | pagina 2