Leer ons onze dagen tellen.
Gen pover resultaat.
Kerk en Schoolnieuws.
Officiëele Berichten.
om geven en zich nergens voor schamen Het
is geen wonder, dat sommigen zeggenindien
ik Lohman was, dan trok ik er uitik zou
myn ziel niet willen kwellen met dagelijks zulke
lieden voor mjj te hebben, wier toeleg het blijk
baar is den gang van zaken in de war te sturen
Gelukkig, dat de beer Lobman en anderen met
hem er zoo niet over denken, en dat bet lands
belang by hem hooger staat dan bet persoonlyk
genoegen. Maar dat de ontaarding van bet
parlementaire leven menscben van edelen zin
en heilig bedoelen een scherpe doorn in bet
vleescb is, dat moogt ge wel gerust gelooven.
En is daar nu niets aan te doen vroeg
iemand. Moet de voorzitter dit dan maar toe
laten Is er geen reglement van orde Zeker
is er een reglement van orde. Maar dat regle
ment is gemaakt in een tyd, toen bet in ons
parlement wel dikwyls heetmaar toch fatsoenlijk
toeging. Er werden wel eens harde noten ge
kraakt, maar men bleef niettemin in de vormen.
Die deftige periode in bet parlementaire leven
raakt voorby men beeft ook van onzen kant
soms gezegd gelukkigmaar ik geloof, dat
we beter doen te zeggenbelaas Ik kan bet
op dit oogenblik nog niet anders zien, dan dat
de nadeelen van die verandering grooter zyn
dan de voordeelen.
Och, beste vriend, de tyd, waarin wy geboren
zyn en waarin wy leven, is alleszins democratisch.
En bet zou pure dwaasheid zyn, indien men
wilde pogen den wassenden stroom der demo
cratie te keeren. Dat gaat nietHet eenige,
wat men doen kan, is te trachten dien stroom
in een veilige bedding te leiden. Dat doen
onze voormannen, onze leidslieden, en we zeggen
bun dank, dat zy zich voor dezen zwaren arbeid
willen geven. Maar vraagt ge my, of ik er
bly mee ben, dat de storm van heel bet leven
in democratische richting vloeit Neen boor
ik ben in myn hart meer aristocraat dan demo
craat. Ik heb liever, dat mannen van naam en
talent, van edel bloed en van overgeërfde be
schaving over ons regeeren, dan dat de eersten
de besten naar de teugels grypen. Ik zie liever
Lobman in de Kamer dan Duys.
Men kan immers zeer goed een vriend van
bet volk zyn, zonder daarom in te stemmen
met den lof der democratie? Ik gun aan bet
volk, in al zyn standen en geledingen, welvaart
en vryheidik acht bet een groot voorrecht,
wanneer de arbeider goed kan leven van bet
werk zyner banden, en wanneer by door de
grooten niet geknecht en uitgebuit wordt
maar daarom behoef ik nog niet te wenscben,
dat nu ook heel het volk richting en stuur
geeft aan den gang van bet leven. Men kan
heel veel van kinderen houden, zonder nog
gaarne te zien, dat de kinderen bet hoogste
woord voeren en den baas willen spelen. En
zóó willen velen bet toch tegenwoordig. De
mocratie, volksregeeringDe grooten onder,
de kleinen boven
Ik voor my heb bet liever anders. Ik zie
liever de grooten boven. Ik word bet liefst
geregeerd door de grooten, de aristocraten, door
mannen, wier meerderheid ik in velerlei op
zicht gevoel. Natuurlijk reken ik ook onder
die grooten den man uit den minderen stand,
die door aangeboren talent, door inspanning
en arbeid zich opgewerkt beeft tot de hoogte
der grooten.
Hoe bet echter in de toekomst gaan zal?
Profeteeren is myn ambacht nietmaar bet
heeft zoo den sehyn, alsof de teekenen der tyden
er ons op wijzen, dat er dagen zullen komen,
waarin de menigte zal heerschen. Dit kunnen
we nu wel reeds als een feit constateeren, dat
een goed -deel van de grooten der aarde bang
is voor bet volk, en het volk naar de oogen
begint te zien. Dat is het begin van hun ver
nedering. De leidslieden worden geleid. Nog
een weinig tyds en ze worden vertrapt. Een
koetsier, die de teugels niet weet te houden,
loopt groot gevaar een trap van zyn paard te
krygen.
Of die volksregeering lang zal duren, wan
neer ze eenmaal de volle mate barer grootte
verkregen beeft, dat weten we ook niet. Ver
moedelijk niet. De les der historie is, dat bet
volk bet regeeren spoedig moe is, en dat bet
zich [dan vanzelf weer onder het juk brengt,
en dat God uit ontferming dan mannen ver
wekt, die bet wilde paard een toom in den bek
leggen. Maar eer bet weer zoover is, is er
heel wat onheil aangericht en heel wat ellende
doorgemaakt.
Ik geloof, dat we reden hebben om bezorgd
te zyn voor een donkere toekomst. Maar ik
geloof, dat we ook reden hebben om ons door
dat vooruitzicht niet te laten ontmoedigen.
We weten, God regeertHy beeft de rivieren
haren weg gewezen. En Hy is bet ook, die de
geestelijke stroomingen een bedding wijst. En
al verheffen de rivieren baar bruisen, indien
de Heere maar de Rotsteen is van ons heil, dan
weten wy bet, dat God door de woeste baren
zyn kinderen een pad wijst, 't welk benen
voert naar bet rjjk der heerlijkheid, waar geen
aristocraten en geen democraten zullen wezen,
maar waar alleen zullen zyn koningen en pries
ters Gode en den Vader; dan weten wy bet,
dat vooral voor degenen, die God vreezen, in
de toekomst de nood wel groot kan worden,
maar dat toch ook de verlossing naby is
Intusscben zullen wij wèl doen in dezen
tegenwoordigen tyd, wanneer we ons benaar
stigen onze gangen te richten naar Gods
Woord. Dit is wel bet allerergste, wanneer
zy, die in bet licht wandelen, zich met den
stroom van bet anti-goddelyke en anti-christe-
lyke leven mee laten voeren. God behoede
ons huiselijk en kerkelijk leven voor de ellen
den van de democratie. God behoede onze
dienstknechten en dienstmaagden, onze onder
geschikten voor de verleiding om naar de teugels
te grypen, die God slechts in sommige banden
gegeven beeft, De geest der wereld gaat vooral
beden lijnrecht in tegen de Goddelijke ordinantie
van bet vijfde gebod. En de schuld ligt aan
beide kantenaan den kant van ben, die bet
gehoorzamen verfoeien, èn aan den kant van
hen, die bet regeeren niet verstaan.
Inplaats van deze dingen lijdelijk aan te
zien, laat ons, als kinderen des lichts, er tegen
getuigen met woord en daad.
Van harte, t.t. Lam an.
Leer ons tellen onze dagen,
Leer z' ons -tellen, één voor één,
Immers keert er geen ooit weder,
Alle, alle, vlieden been.
Leer ons tellen onze dagen
Onze dagen, klein van tal,
Tot de dag licht, die de laatste,
d' Allerlaatste wezen zal.
Leer ons tellen onze dagen,
Onze dagen vol van vreugd,
Om ons hart te doen verlangen
Naar der hemelen geneugt.
Leer ons tellen onze dagen
Onze dagen vol van smart,
Dat de ziele moge bunkren
Naar de rust aan 't Vaderhart.
Leer ons tellen onze dagen,
o, Dat ons niet één ontglip,
Want o Heer, zoo zeer bekrompen,
Kort en eng is ons begrip.
Leer ons tellen onze dagen,
Tellen, vaak met zorg en pyn,
Waar de ziele zuchtboe lange
Zal 'k aan 't stof gekluisterd zyn
Leer ons tellen onze dagen,
Tellen met verlangen, God
Naar bet einde, naar de toekomst,
Naar bet beugel ij kste lot
Leer ons tellen onze dagen
Tellen, onderworpen, stil
Als het harte, moegestreden,
Zich vereenigt met Uw wil.
Leer ons tellen onze dagen!
Ach, wy zijn in 't leeren traag,
Vuur ons aan, ontvonk ons harte,
Dat bet naar Uw wille vraag
Leer ons tellen onze dagen
Zoo weerspannig zyn w' o Heer
Wees genadig, wees lankmoedig,
Leer het ons toch telkens weer.
Leer ons tellen onze dagen
Leer 't ons Heer, Uw Naam ten prys,
Door Uw Heilgen Geest Steeds beter,
Raak ons hart zóó waarlyk wijs.
Leer ons tellen onze dagen
Maar die d' TJwe zijn, o Heer
Opdat al ons denken, streven,
Zich slechts ricbte op Uw eer
Zelandia..
De Generale Synode der Gereformeerde Ker
ken in Nederland beeft aan de Classis 's Gra
venhage opgedragen om in buitengewone om
standigheden een algemeenen bededag uit te
schrijven.
Van deze Classe is tot de kerken in ons
vaderland de oproeping uitgegaan, om, lettende
op den nood der tijden, op Woensdag 20 Sep
tember een algemeenen bededag te houden.
Deze oproeping beeft by de kerken in de
provincie Zeeland al heel weinig resultaat gehad.
Indien de gegevens, die my ten dienste staan,
juist zijn, beeft van de zeven kerken in de
Classis Axel slechts één op den vastgestelden
Woensdag een bidstond gehouden van de twaalf
kerken in de Classis Goes niet meer dan vier;
van de zeventien kerken in de Classis Middel
burg acht, terwjjl bovendien drie in één ge-
meenschappelyken dienst samenkwamenvan
de zeven kerken in de Classis Tbolen niet één,
en van de twaalf kerken in de Classis Zierikzee
eveneens niet één. Van de vyf-en-vijftig kerken
in ons gewest zijn derhalve een 16-tal op
den bepaalden datum tot bet houden van een
bidstond te zamen gekomen, d.i. zelfs nog niet
een derde deel.
Deze nalatigheid is niet goed te keuren, maar
is afkeurenswaard. Toch hebben biertoe ver
schillende oorzaken medegewerkt. In sommige
plaatsen in ons gewest was de gedachte vry
algemeen, dat in eigen onmiddellijke omgeving
thans van geen bepaalde nood kon gesproken
worden, en dat ook in bet vaderland de nood
niet van dien aard was, dat ze drong om op
zettelijk een gebeds-ure te houden, maar
dat er in eigen omgeving veel meer reden
was om in dankstond samen te komen. Enkele
kerken hadden met bet oog op een bepaalden
plaatselijken nood reeds korteren of langer en
tyd geleden op een dag in de week een bid
uur gehouden, en in andere kerken bad men
reeds éénmaal of by herhaling op den dag des
Heeren in den dienst der gebeden of by de
keuze van stoffen voor predicatie byzonderlyk
op stoffelyken en geestelijken nood, of op één
van beide, gewezen. De kerken in de Classis
Zierikzee waren dien dag samengeroepen in
clasicale vergadering, en daar reeds éénmaal
de tyd tot het houden dezer vergadering was
uitgesteld, kwam het verzoek van de Classis
's Gravenhage zeer zeker te laat in, om ter
elfder ure en thans voor de tweede maal deze
vergadering tegen een lateren datum aan te
kondigen. Er blijft nog over te noemen, dat
enkele kerken hare nalatigheid hebben willen
vergoeden door op den verleden Zondag in een
derde samenkomst opzettelijk de leden der ge
meente samen te roepen, en dat een enkele
kerk heeft gemeend den gewonen dienst des
Woords en der gebeden het buitengewoon
karakter van een bidstond met het oog op den
nood der tyden te kunnen geven.
Nu is en blyft het m. i. voor de Classis
's Gravenhage altoos moeilijk het juiste tijdstip
te bepalen, wanneer een bededag uitgeschre
ven dient te worden.
Toen in 1909 de zomervruchten door de aan
houdende, zware regens als het ware van het
land spoelden, en de oogst voor een belangrijk
deel mislukte, had menigeen verwacht, dat tot
opzettelyke samenkomst de kerken zouden zyn
opgeroepen doch de oproeping van de Classis
's Gravenhage tot het houden van een alge
meenen bededag bleef uit.
Toen in 1903 ons vaderland tengevolge van
de algemeene spoorwegstaking weken en maan
den in een toestand van spanning verkeerde,
en de geest van opstand tegen alle goddelijk
en menschelyk gezag dreigde te overheerschen,
ging er prijzenswaardige actie uit van de Synode
der Nederl. Herv. Kerk en werden ook in de
Geref. Kerken stemmen gehoord om een bid
stond te houden, doch de oproeping van de
Classis 's Gravenhage tot het houden van een
algemeenen bededag bleef uit.
Nu deed zy eene oproeping uitgaan. Er was
„alleszins reden" voor, alleszins reden tot ver
ootmoediging en gebed.
(Is echter in onze pers niet veel te veel ver
geten of op den achtergrond gedrongen, dat
de redenen tot dankbaarheid voor de in dit
jaar ontvangen zegeningen zoo bijzonder groot
zyn, en wil God ook niet erkenning Zijner wel
daden
Het doel van de oproeping tot opzettelijk
gebed was niet dat de kerken de oproepings
brief ter zijde zouden leggen of zelve nog zou
den bepalen wanneer zij aan het verzoek, in
den oproepingsbrief vervat, zouden voldoen.
Een dergelijk verzoek, met redenen omkleed,
namens de Generale Synode, moest reeds krach
tens den onderlingen samenhang der kerken
van inwilliging zeker zyn. Het doel van de
oproeping is geen ander geweest, dan dat alle
onze kerken op denzelfden dag en datum ge
meenschappelijk den gemeenschappelijken nood
den Heere zouden voordragen. En welke kerk
zou, doordenkend, zich daaraan willen ontrek
ken, en hare leden niet de gelegenheid willen
geven op éénzelfden dag met duizenden in het
vaderland zich voor het aangezicht des Heeren
te stellen?
De oproeping hiertoe heeft de kerken in ons
gewest bereikt anderhalven dag vóór den Zondag,
die voorafging aan den Woensdag, waarop de
algemeene bededag was uitgeschreven. In ge
meenten, waar de predikanten met vacantie
waren, in de vele vacante gemeenten of in een
enkele plaats, waar men nog de letters A en
B gebruikt, was dit ontegenzeggelijk te laat en
daardoor de tyd tè kort, om nog een wei-over
legde regeling te treffen.
Blykt uit het resultaat der oproeping niet
overduidelijk, dat in dezen voorafgaand overleg
door de Classis 's Gravenhage met de kerken
in de hoofdsteden van de verschillende provin
ciën niet hoogst noodig is
Zoodanig resultaat, als nu is verkregen, eert
toch de kerken onzer provincie niet, en alle
oorzaak moet worden weggenomen, om ons voor
de toekomst voor herhaling hiervan te vrijwaren.
Wie speurt het resultaat in andere provinciën
eens na J. H. Lammektsma.
TWEETAL
te Zalkds. J. H. Broek Roelofs te Schildwolde
ds. T. L. Kroes te Kielwindeweer
te Zuidbroekcand. M. P. Pel te Stroobos
cand. G. J. Pontier te Breda.
BEROEPEN
te Utrechtds. J. E. Goudappel te Dieren
te St. Jacobi-Parochieds. J. M. de Jong te
Raard
te Hollum en te Zuidbroek cand. G. J. Pontier
te Breda
te Gramsbergends. J. E. Westerhuis te Zuid-
wolde
te Zalkds. T. L. Kroes te Kielwindeweer
te Onstweddeds. J. Meijer te Bierum
te Koudekerk a.d. Rijnds. J. H. Rietberg te
Schoonebeek.
AANGENOMEN
naar Tzummarum ds. W. S. de Haas te Don
kerbroek
naar Lopikds. R. Sybrandy te Zalt Bommel
naar Nieuw-Amsterdamds. N. Duursema te
Pieterburen
naar Uelsen ds. G. H. Schuurman te Neermoor.
BEDANKT
voor Sleen ds. G. H. Schuurman te Neermoor
voor Wirdumds. D. Fleurke te Ter Aar.
Het aantal studenten aan de Yrye Uni
versiteit, dat in den nieuwen cursus zich liet
inschrijven, is hooger dan het vorige jaar. Voor
de Theologie 16, voor de Rechten 7, voor de
Letteren 3 en voor de Medicijnen 3.
Ds. R. Hamming nam naar aanleiding
van Efeze 6 23 en 24 afscheid van de kerk
te Zaamslag. Ds. M. Uytenhoudt sprak Z.Eerw.
namens de classis en den kerkeraad toe.
Naar aanleiding van een ontijdig gepu
bliceerd bericht dienaangaande, deelt de Raad
der Geref. Kerk van Langerak bez. de Lek
mede, dat by hem, zeer tot zyn spy't, een aan
vrage om ontslag uit den Dienst des Woords
krachtens art. 12 der D. K. O. door ds. J.
Steffens is ingediend. Gehoord de reden die
onzen Dienaar des Woords hiertoe drong, heeft
de Kerkeraad gemeend zich by deze ontslag
aanvrage te moeten nederleggen.
Doch op verzoek van heel den Kerkeraad
heeft ds. J. Steffens zich bereid verklaard, D.
V. nog tot Mei a.s. in het midden der ge
meente te blyven.
Middelburg C. Ter vervulling der predikants
vacature formeerde de Kerkeraad in zyne ver
gadering van heden, het volgende alfabetische
tweetal, de dienaren des Woordsds. H. A.
Munnik Jz. te Fynaart en dr. J. Ridderbos te
Meppel.
Namens den Kerkeraad voorn.
C. Weeda, Scriba.
Middelburg, 28 Sept. 1911.
Naar gewoonte zal ondergeteekende op a. s.
Donderdag 4 October en voortaan weder des
voorm. van 1112 ure in de Consistoriekamer
der Noorderkerk zitting houden tot het ont
vangen der Classicale collecten. A. Punt.
Kruiningen, 25 September 'II. Aan den avond
van Zondag j.l. was het voor onze gemeente een
blyde stonde. De lang verbeide dag en ure
was aangebroken voor de gemeente, dat ze haar
nieuw orgel in gebruik kon nemen. Een groote
schare had ons kerkgebouw gevuld toen onze
geachte leeraar onder de lieflijke tonen en het
gezang des volks den kansel beklom waar de
gemeente het lied van den 150en Psalm was op
de lippen gelegd. Nadat de leeraar het votum
had uitgesproken bepaalde hy de gemeente by
den 33en Psalm vers 1, 2, 3. Deze boeiende
rede werd met diepe stilte en onverdeelde aan
dacht aangehoord, terwijl de heer de Meij uit
Goes bij den tusschenzang de gemeente vergastte
en zijn schoone gaven ten beste gaf by het
bespelen van 'torgel.
Aan den heer A. S. J. Dekker werd, hoewel
niet aanwezig, een woord van dank gebracht
voor de levering van zyn keurig en fijn be
werkt orgel, dat aan alle eischen voldoet zoowel
wat vorm als muziek betreft en eèn sieraad voor
onze Kerk mag genoemd worden, ook de heer
de Meij kwam een woord van dank toe, daar
hy zich deze avond had beschikbaar gesteld.
Niet minder werd de heer de Booy uit Hans-
weert zyn arbeid gewaardeerd die hy ten koste
had gelegd en in fijne kleuren het orgel een
lieflijk aanzyn had gegeven. Ook de ijverige
orgelcommissie en andere personen werden by
monde van den leeraar een woord van dank
gebracht, ook voor verdere aanbeveling ons
bevolen. In één woord het was door de goede
gunste onzes Gods een heerlijke ure, daar Zyn
weldadigheden herdacht werden in 't midden
Zyns tempels in lofzang en gebed. Ten slotte
moeten we nog opmerken nu we ons verheugen
mogen in 't bezit van een prachtig orgel, ook
door de mildheid van de leden der gemeente
ons bewegen mogen in een flinke nieuwe con
sistoriekamer, die mede een ware vervulling is
in een lang gevoelde behoefte.
Terecht was de leeraar de tolk der gemeente,
daar de Heere dank werd gebracht en de Ge
meente opwekte de Heere te erkennen voorde
bewijzen zyner goedheid bewezen.
Moge het nu alles tot een banier voor het
heden en voor de nageslachten tot stichting der
gemeente en bovenal tot de glorie onzes Gods zyn.
Namens den Kerkeraad,
C. L^vooy, Scriba.