Wat wij van de heidenen knnnen leeren.
Kerk en Schoolnieuws.
©fïiclëele Berichten.
aan hun dagelyksche taak te wyden. Yoor
enkele jaren is het echter gebeurd, dat onder
scheidene lieden geciteerd werden om voor den
kantonrechter te verschynen, doch hy legde hen
geen straf op. Dit nu was in 'toog van hen,
die een procesverbaal opgemaakt hadden niet
in orde en zoo kwam de zaak voor de Middel-
burgsche rechtbank, die hen als overtreders
van de wet veroordeelde, nadat zy o. a. een
onderzoek ingesteld had, of de Geref. Kerken
den Hemelvaartsdag als een christelyken feest
dag erkenden. Deze beweging was voor ons
iets nieuws en deed vragen, of de overheid op
Zuid-Beveland de wet op Zon- en feestdagen
zou handhaven. Eerlyk gezegd, het wilde er
by ons niet in, doch het was mogelyk en dan
was het een lofwaardig streven.
Doch wie het gehoopt moge hebben, is nu
wel teleurgesteld uitgekomen, want er was pas
een vliegweek in de hoofdstad van het eiland.
De commissie, die deze vliegery op touw gezet
had, bestemde daarvoor behalve andere dagen
ook den Zondag. Waren er nu ook mannen,
die zich daartegen krachtig verzet hebben?
Zyn hier ook processen opgemaakt Er is geen
sprake van geweest. Als een werkman op
Hemelvaartsdag in alle stilheid zyn akker be
arbeidt, omdat hy anders weinig tyd heeft, dan
is dat een overtreding, waarvoor men van de
eene rechtbank naar de andere gaat, maar als
de rust van den Sabbath verstoord wordt en
misbruikt tot publieke [vermaken, dan is dat
iets, 't welk men stil laat begaan en dat velen
luide toejuichen.
Niet in orde. En daarom zouden wy wel
eens willen weten, wat indertyd de beweegre
denen zijn geweest, die tot zulk een proeve van
nauwgezetheid hebben geleid. Bouma.
UIT HET L£T£N.
In Warnecks mooie boek over „Die Lebens-
krafte des Evangeliums" komt ook voor een
mooie passage over het gebedsleven van pas-
bekeerde christenen uit de heidenen, waaruit
ik het een en ander mee wil deelen.
Nadat de heiden in een persoonlyke betrek
king tot God, den waren, levenden God, getreden
is, gevoelt hy behoefte, Hem alles te zeggen,
wat hem bezighoudt. Heidenen weten niet,
wat bidden iszy kennen niet het gebed tot
God, voortkomende uit het dringen van den
nood of uit de dankbare vreugde des harten.
Maar de heiden-christenen bidden, zonder dat
zy geleerd worden op de eenvoudigste manier
spreken zy met God en stellen zy Hem hun
groote en kleine aangelegenheden voor. Hun
gebeden zyn gesprekken met God, vaak aan
grijpend kinderlyk.
De christenen in Batak beschamen ons menig
maal door hun geloovig gebed, vooral zij, die
met bewustheid uit het heidendom tot het
Christendom zyn overgegaan. In Huta Djulu,
een bergfiliaal van Sumatra, verhaalden de chris
tenen tal van voorbeelden, hoe God zich tot hun
gebed gewend had, en hoe daardoor vele hei
denen tot overgang gekomen waren. Een heiden,
wiens zoon doodkrank lag, beloofde christen te
zullen worden, wanneer God het gebed der
christenen voor zyn zoon verhoorde. Een chris
telijk hoofdman (uit de heidenen) bad daarop
„Heere, Gy hebt ons verbond gehoord, beschaam
ons niet, ontferm u onzer en maak deze kranke
weder gezond, opdat deze mjjne makkers zien,
dat Gy God zyt en gebeden verhoort, opdat
zy U ook leeren kennen en liefhebben en niet
meer tot de doode goden hun toevlucht nemen."
De knaap werd gezond en kwam over tot het
Christendom.
Ook de jonge Niassische christenen houden
bijzonder van het gebed. Telkens vragen zy,
dat men met en voor de kranken zal bidden,
en dikwyls verhalen zy van oogenblikkelyke
verhooringen hunner kinderlijke gebeden. Sun-
dermann vertelt van een gebed, hetwelk een
heiden kort voor zyn doop uitsprak. Deze
Siwahumola was een van de beruchtste roovers
en koppensnellers geweest. Zyn aangrijpend
gebed luidde„O groote God, die ons genadig
zyt! die onze Vader zyt! Wy komen tot U
in het gebedwy danken U, dat Gy zoo goed
jegens ons zyt, en dat Gy ons geholpen hebt,
ons, de booze en slechte Niassers, die voor U
niets zyn, en die verduisterde harten hebben.
Wy danken U, dat Gy de zendelingen tot ons
gezonden hebt, om ons in de goede leer te on
derrichten. Nu zullen wy gedoopt en werke
lijke christenen worden. Help ons, vergeef ons
alle onze zonden, leer ons Uwe geboden onder
houden. Wanneer de duivel komt om ons te
verzoeken, help ons dan hem te overwinnen, en
neem ons allen als uwe huisgenooten in uwen
schoonen hemel."
Het is zoo verblijdend, dat de jonge christenen
zich zoo snel gewennen aan het gebed tot den
levenden God. In kinderlijk geloof wenden zy
zich in alle mogelijke dingen tot Hem, en dan
wyzen zy er op, dat zij nu geen anderen God
meer hebben, en Hij alzoo helpen moet, en dan
gelooven zy vast aan de verhooring.
Op een innig gebedsleven wijst ook het vol
gende. Een heidensch hoofdman was zeer krank,
en had ook gehoor en spraak verloren. Een
jeugdig christen, Solago, gaat tot hem, „opdat
de lieden van Ojo mogen zien, dat onze God
almachtig is."
Hy bidt by den kranke „Groote, almachtige
God, gy weet, waarom wij hier zyn maak den
man gezond en toon den lieden Uwe kracht en
macht, zoo zullen zy U ook volgen."
Terstond kon de kranke hooren en spreken.
En toen de zendeling Krumm medicijnen toe
diende, genas hy geheel en wierp hy met zestig
zijner bekenden de afgoden weg.
Ama Gahonoa, de eersteling van de Westkust,
werd van stonde aan een ijverig bidder. Zijn
bidden was een spreken met den hemelschen
Vader. Eens, bij een zeer ziek kind geroepen,
bad hy om genezing, maar vergeefs. Nogmaals
bad hy, maar weder vruchteloos. Dit stemde
hem, zelfs in nachtelijke uren, tot ernstig na
denken. Daar droomde hij, dat de ouders van
het kind nog voorvaderlijke afgodsbeeldjes ver
borgen hielden, en dat daardoor zijn gebeden
verhinderd werden.
Nauwelijks begon de dag te lichten, of hy
liep tot de ouders en hij sprak ze gestrenge!ijk
toe: „Waar zyn de afgoden, die gij verborgen
hebt? Voor den dag ermee! Zy maken myn
gebed vruchteloos." Verschrikt gaven de lieden
de afgoden over en nadat ze weggedaan waren,
bad hy weder, en in korten tyd was het kind
gezond.
Toen later, nadat de opbloeiende christen
gemeente den heidenen zelf het levende bewijs
der goddelijke waarheid geworden was, de in
het oogvallende teekenen verminderden, kon
Ama Gahonoa dit zeer goed verklaren.
Van een anderen stam, de Kols, is bekend, dat
zy, als heidenen, zeer bevangen waren met de
vrees voor booze geesten, maar, christenen
geworden zynde, grepen zy nu het gebed in
den naam van Jezus, den Overwinnaar van zonde
en Satan, als een wapen tegen deze vrees. Dat
de Heere Jezus gebeden verhoort, dat alle booze
geesten op het gebed in Jezus' naam vluchten
moeten, staat bij de christelijke Kols ontwijfel
baar vasten verhalen, hoe het gebed in krank
heid, by slangenbeet, enz geholpen heeft, wan
neer alle medicijnen en toovery gefaald hadden,
kan men in ieder christelijk dorp hooren ver-
tellen. Him godsdienstig leven is gekenmerkt
door blij moedigen,kinderlijken eenvoud,en daarin
wordt weder het bewijs geleverd, dat het kin-
derlykst gemoed het dichtst by het Evangelie
staat.
Van de Alifoeren zegt Riedel, de gezegende
Apostel der Minahassa, dat hij zich vaak ver
wonderd heeft over de kracht huns gebeds.
Menig Europeesch jongeling zou beschaamd
staan, wanneer hy de gave des gebeds zag, die
by deze pasbekeerde jongelingen uit de heidenen
gevonden wordt. Een Europeaan, die Ternate
bezocht, had een diepen indruk van het bidden
der jonge christenen.
Van de Goudkust bericht zendeling Bellon:
„Wie aan de bidstonden in onze kapel deel
neemt, dien gaat het hart open, wanneer hy
hoort, hoe kinderlyk de christenen bidden. Daar
is niets gekunstelds, sentimenteels. Zij gelooven
werkelyk aan de macht des gebeds."
Deze voorbeelden, door Warneck ons mee
gedeeld, zouden gemakkelyk met vele kunnen
worden vermeerderd. De zendingsberichten
leveren stof in overvloed. Maar merkwaardig
is inderdaad dit kinderlyk-eenvoudige, en on-
bepaald-vertrouwende gebedsleven van pasbe
keerde heidenen. Hadden wy christenen, die
het reeds zyn van ouder op ouder, er ook maar
wat meer van.
Opmerkelyk is het,wat Warneck ons eveneens
verhaalt, n. 1. dat by het tweede geslacht, dit
kinderlyk-eenvoudige, dat naief-vertrouwende,
dat grootgeloovige reeds veel verminderd is.
Het is in het algemeen slechts weinigen gegeven
bij het verstand van den man te bewaren het
hart van het kind. Bij den wasdom der kennis
verdwynt gemeenlyk de eerste frischheid van
het eenvoudig, kinderlyk geloof, van het biddend
vertrouwen.
Daarom kan het ook voor ons zoo heilzaam
zyn, zoo nu en dan eens te luisteren naar deze
stemmen uit de heidenwereld, opdat we niet
alleen roemen, over hetgeen wy gewonnen heb
ben en vooruit zijn gegaan in kennis en onder
vinding, maar ook klagen over hetgeen wy ver
loren, n. 1-. het eenvoudige, het kinderlyke, het
vast-vertrouwende, waardoor bergen worden
verzet. Het ontbreekt ons niet aan de kennisse
Godsvan alle kanten wordt de kennis ons
aangebrachtkansel, boeken, bladen, het dient
ons alles tot onderhouding en vermeerdering
der kennis van de waarheid Gods. En we
achten dit voorrecht niet klein. Onkunde is
geen kenmerk van ware godzaligheid» Die uit
vroomheid de wetenschap verachten, handelen
niet naar het harte Gods. God is een God der
wetenschappen, en ook zijn kinderen, als ze
zyn navolgers zyn, hebben de wetenschap lief.
Maar wel ontbreekt het ons veelzins aan
den eenvoud des geloofs, aan den kinderlyk-
vertrouwelyken omgang met den Vader, die in
de hemelen is, aan het biddende leven, aan het
frissche, blijmoedige wandelen met God. Daarin
zijn de jongbekeerde heidenen ons ten voorbeeld.
Zij hebben nog het natuurlyke van het kind,
het frisschen van de lente. Mogen wy van hen
leeren, hoewel wij mannen zyn geworden in
het verstand, weer met het hart van een kind
voor God te leven en op Hem ons gansche ver
trouwen te stellen. Dan zullen we ook winnen
aan kracht. Want de eenvoudigsten zyn in het
koninkryk der hemelen de sterksten zij krijgen
het meest van God gedaan. We moeten minder
redeneeren, maar meer bidden. Laman.
BEROEPEN
te Idskenshuizen ds. W. L. Korfker te Jutryp-
Hommerts
te Stedum ds. R. Middelveld te Nieuw-Buinen
te St. Pancrasds. E. v. d. Laan te Wyckel
te Lekkerkerkds. N. Diemer te Dronryp.
BEDANKT
voor Bozum: ds. R. MiddelveldteNieuw-Buinen.
Eenheid van opleiding De Part. Synode der
Geref. Kerken van Utrecht heeft inzake de op
leiding tot den dienst des Woords het volgen
de voorstel aangenomenDe Part. Synode van
Utrecht besluit by de Generale Synode er op
aan te dringen, een weg te zoeken die leiden
kan tot samenwerking, voor zooveel mogelyk
van de beide inrichtingen tot opleiding van
Dienaren des Woords, met behoud van beider
zelfstandigheid.
Na breedvoerige discussie besloot de Prov.
Synode van Groningen, dat het voor den vrede
en het welzyn der Kerken gewenscht is in de
eerste jaren in de bestaande wyze van oplei
ding tot den Dienst des Woords geen veran
dering te brengen besluit de Generale Synode
te Zwolle te verzoeken, alle voorstellen inzake
eenheid van opleiding ter zyde te leggen. De
Prov. Synode was voorts van oordeel, dat als
de bestaande wyze van opleiding van predi
kanten onveranderd blyft, de leerkrachten aan
de eigen inrichting der kerken beslist verster
king behoeven, en verzoekt de Generale Sy
node desbetreffende besluiten te nemen.
De Provinciale Synode te Groningen be
sloot den heer M. Schouten te Groningen toe
stemming te verleenen om te staan naar het pre
dikambt in de Geref. Kerken, naar art. 8
kerkenorde.
Met meerderheid van stemmen werd aange
nomen het voorstel van de classis Warfum
De Generale Synode dringe er by de lïooge
Regeering op aan, om bij eventueele Grond
wetsherziening Art. 171 der Grondwet, welker
toepassing een niet te rechtvaardigen ongelyk-
heid in het leven heeft geroepen, alzoo te wij
zigen dat het onrecht aan de Geref. Kerken
aangedaan, worde opgeheven.
Na een langdurig debat werd verworpen een
voorstel van de classis Groningen, inzake het
ontwerp-Heemskerk, (Armenwet). Met meerder
heid van stemmen werd aangenomen een voor
stel van dr. De Moor te Den Haag, eenigszins
gewyzigd.
Tot curator der Theol. school werd herbe
noemd, ds. Bos, te Delfzyl.
De Partic. Synode van O very ssel der Geref.
Kerken besloot er by de Generale Synode op
aan te dringen om het voorstel Zaandant
Watergraafsmeer niet in behandeling te nemen.
Verder sprak zy als haar oordeel uit, dat bet
gewenscht is, dat de zaak der z. g. n. eenheid van
opleiding voorjaren blyft rusten, dat de onder
wijskrachten aan de Th. School uitgebreid wor
den, en aan haar ook het recht van promotie
wordt verleend. Eveneens zal het voorstel door
haar ter Synode gebracht worden om den stu
denten in de Theologie wederom toe te staan
nu en dan te mogen prediken.
De Particuliere Synode van Gelderland,
Overwegende de in den laatsten tijd gedane
voorstellen om te komen tot samenvoeging van
de Theol. School en de Theol. Fac. der V. U.,
overwegende, dat 't nog niet gebleken is, dat
in de kerken genoegzame overeenstemming
betreffende deze zaak gevonden wordtals ook
dat niet genoeg rekening is gehouden met de
bezwaren van hen, die het beginsel voorstaan,
dat de kerken zullen hebben een eigen volledige
inrichting voor de Opleiding tot den dienst des
Woords, noch met de bezwaren van hen, die
het aloude Gereformeerde beginsel van Univer
sitaire studie wenschen gehandhaafd te zien,
besluit, schoon betreurende de tweeheid in de
opleiding, aan de Gen. Syn. te adviseeren alle
voorstellen in deze materie ter zyde te leggen.
De Part. Synode van de Gereformeerde
Kerken van Friesland (N. G.)
met belangstelling kennis genomen hebbende
van de vernieuwde pogingen, om te komen tot
meerdere eenheid in de opleiding tot den Dienst
des Woords,
overwegende dat te dezer zake een verre van
lieflyke eenstemmigheid in de Kerken wordt
gevonden, en de gepubliceerde voorstellen tot
samenvoeging van de Theologische Faculteit
der Vrye Universiteit al evenmin voldoening
geven aan hen, die het beginsel voorstaan,
dat de Kerken zullen hebben een eigen volle
dige inrichting tot den Dienst des Woords,
als aan hen die het aloude beginsel van vrye
studie wenschen gehandhaafd te zien,
en van oordeel dat, zoolang men van beide
zijden aan deze beginselen blyft vasthouden,
iedere poging om te komen tot een goede een
heid in de opleiding, reeds te voren met on
vruchtbaarheid is geslagen,
besluit
aan de Generale Synode van Zwolle voor te
stellen
a. dat zij de regeling van de opleiding voors
hands late in statu quo;
b. dat zy zich echter uitspreke over de be-
teekenis van het dusgenaamde beding van 1892,
opdat dit in onze Kerken niet tot een dogma
worde
c dat zij, indien mogelyk, maatregelen treffe,
waardoor een prineipiëele oplossing van het
geschil tegen de volgende Gen. Synode kan
worden voorbereid."
Oostburg 19 Juni 1911. Zondag 18 Juni was
voor onze gemeente eene blyde ure. Na slechts
7 maanden vacant geweest te zyn, werd 's
morgens in het ambt bevestigd haar beroepen
Herder en Leeraar ds. W. van 't Sant door ds.
P. H. de Jonge van Sleeuwyk, naar aanleiding
van Efeze 4 11 en 12, waarna de handopleg
ging geschiedde door den bevestiger en ds.
Andreê van Schoonhoven, terwijl de gemeente
Psalm 134 3 zong.
Des nam. verbond onze Leeraar zich aan de
gemeente met de woorden uit 1 Corinthe 1
23 en 24. Na de verschillende toespraken
nam ds. Andreê het woord en sprak naar aan
leiding van de woorden van den Koning der
KerkenWant ik ben met ulieden tot de
voleinding der wereld.
Namens Kerkeraad en gemeente richtte ouder
ling J. Boidin het woord tot onzen Leeraar,
waarna de gemeente dezen staande toezong
Psalm 121 4.
De bede van kerkeraad en gemeente zy dat
de Heere haren Leeraar tot een ryken zegen
stelle voor de Kerk en voor hare omgeving in
dit diepgezonken land van Cadzand, Zijn Naam
tot eere
Namens den Kerkeraad,
I. Catsman, Scriba.
Classis Zierikzee.
De eerstvolgende Classicale Vergadering zal
D. V. worden gehouden op Woensdag 2 Au
gustus a.s.gewone tyd en plaats.
Punten voor het agendum worden ingewacht
vóór Woensdag 12 Juli by den laatst onder-
geteekende.
Namens de roepenke Kerk van Zonnemaire,
P. Meerse, Voorz.
S. de Roo, Scriba.
Ds. B. MEiJEr, Consulent.
Zonnemaire, 20 Juni 1911.
Poortvliet 21 Juni 1911. Tot blydschap van
kerkeraad en gemeente heeft de heer B. de
Graaf, van Bennekom, het beroep naar deze
gemeente aangenomen. Mocht 's Heeren zegen
op dit besluit rusten is onze wensch en bede.
Namens den Kerkeraad,
A. Reeders.
Grijpskerke. Gecommitteerden tot de Zending
geven by dezen kennis, dat D. V. a. s. Zondag
avond om zes uur in de Kerk alhier, weer
eene vergadering met de leden der Gemeente
in het. belang der Zending zal worden gehouden,
waarop belangryke onderwerpen zullen worden
besproken.
Zoowel zusters als broeders worden dringend
uitgenoodigd.
Namens Gecommitt. voornoemd,
A. P. Rotte, Secretaris.
KORT VERSLAG der Particuliere Synode
van Zeeland, gehouden te Goes 14
Juni 1911.
1. De voorzitter der roepende kerk ds. v. d.
Veen opent de vergadering op de gebruike
lijke wyze.
2. Alle classen zyn wettig vertegenwoordigd,
behalve Tholen, van welke behalve de Diena
ren des Woords slechts één primus ouderling
aanwezig is.
3. In het moderamen worden gekozen tot
praeses ds. v. d. Veen; tot scriba ds. Bruins,
ds. v. d. Veen verzoekt ds. Bouma als assessor
en ds. v. d. Kooy als adjunct-scriba zitting te
nemen.
4. De notulen worden gelezen en goedge
keurd.
5. Rapporten.
a. van den curator der Theol. School
b. van de deputaten voor art. 19 K. O. ds.
v. d. Kooy, de rapporteur, deelt medelo. dat
het advies van deputaten is A. v. O. te Ter-
neuzen als alumnus aan te nemen. De Synode
besluit daartoe2o. dat nog een drietal aan
vragen om ondersteuning uit genoemde kas
zyn ingekomen.
Besloten wordt de aanzoeken uit Axel en
St. Laurens in handen van deputaten te stel
len en dat van den tegenwoordigen alumnus
niet in te willigen.
Ds. Merkelijn, die ter vergadering is gekomen,
wordt door den praeses hartelyk welkom ge-
seten.
c. ds. v. d. Kooy rapporteert als quaestor,
aangaande de *kas voor Art. 19 K. O.
Ontvangsten (waaronder batig saldo
vorig jaar) f 2430.71
Uitgaven. - 453.39V2
Saldo - 1977.3D/2
De brs. ds. Lammertsma en Bastmeijer wor
den verzocht de boeken na te zien.
In verband met het aannemen van den nieu
wen alumnus stelt ds. v. d. Kooy voor om de
collecten voor de Kas van art. 19, sinds 1906
niet meer gehouden, weer in te voeren. Besloten
wordt dit te doen, beginnende met 1912.
Ds. v. d. Kooy rapporteert ook als provin
ciale quaestor.
Ontvangsten (waaronder batig saldo