Vermaning en vertroosting.
UIT HET EEVEN.
Pinksterzang.
De goede werken van een Padvinder.
Maar de vrucht des Geestes Is liefde,
blijdschap, vrede, lankmoedigheid,
goedertierenheid, goedheid, geloof,
zachtmoedigheid, matigheid.
En bedroett den Geest Gods niet,
door welken gij verzegeld zijt tot den
dag der verlossing.
Pinkstercollecte.
Soemba.
Treffend.
Amende Honorable.
Kerk en Schoolnieuws.
Officieel© Berichten.
woorden gedacht aan onzen overleden broeder
Wagenaar, die vol enthousiasme ook hier in
Zeeland voor de Zending gepleit heeft. Vooral
kwam zyn geestdrift uit, zoolang het gold anderen
die niet zoo warm waren, aan te vuren. Hy
mocht zich graag laten drijven op de vleugelen
van zijn rijke verbeeldingskracht en dan was
het voor velen wel eens een toer om hem bij te
houden. Mij en anderen heugt het nog, tot
welke minder aangename verhoudingen dit soms
aanleiding gaf en ik zie en hoor nog ds. Zijp
ook reeds heengegaan die met onwrikbare
cijfers aantoonde, op welke manier het ideaal
verwezenlijkt kon worden, Dan kwam er bij
den ernst luim en het einde was, dat een glim
lach ontspanning gaf.
Weemoedig stemt het, dat zoovelen reeds
heengegaan zijn, die we vroeger gekend en ge*-
hoord hebben, want ik dacht aan onderscheiden
broederen, die hier niet meer zijn, maar een
voorrecht is het, dat de arbeid voor de uit
breiding van 't Koninkrijk der hemelen niet
van menschen afhankelijk is. Wy zien het
ook in onze eigen Zending. Als er een plaats
openkomt, is er ook weer iemand, die haar in
neemt, want ofschoon de geslachten gaan, de
belofte door Jezus aan zijn discipelen geschon
ken Ik ben met u alle de dagen tot aan de
voleinding der eeuwen, blijft haar kracht houden.
Hij leeft en waakt over de gemeente en hij zal
heerschen van de zee tot aan de zee en van de
rivieren tot aan de einden der aarde. Daarom
was die samenkomst op den Hemelvaatsdag ook
zoo verheffend, want wij werden er aan herin
nerd, dat Hij gisteren en heden en tot in eeuwig
heid dezelfde is. Hij laat nooit varen de werken
Zijner handen en het is vertroostend te mogen
gelooven, dat Hij ook onder het Zeeuwsche volk
is blijven wonen en werken. Is er een handvol
koren in het land op de hoogte der bergen
de vrucht daarvan zal ruischen als de Libanon
en die van de stad zullen bloeien als het kruid
der aarde.
Wij beseffen in den regel te weinig, welk
een groot voorrecht het is, dat we mogen mede
werken aan den arbeid in 't Koninkrijk der
hemelen. Uit de aarde zijn wij aardschenwij
hechten zooveel aan het zichtbare en vergan
kelijke. Wij leven slechts kort en wat wij
kunnen doen is zoo weinig. Is het dan niet
een eere, dat we, al is het dan maar een geringe
plaats mogen hebben, onder al die mannen en
vrouwen, die vroeger en later hun gaven en
krachten besteed hebben aan den opbouw van
Sions muren. Hoe wonderlijk zal het ons te
moede zijn, dat we, als het Koninkrijk Gods
eens in volkomenheid schitteren zal, mogen
denkenook aan mij heeft God de genade
bewezen iets te mogen doen voor dit werk der
eeuwen. Laat dit besef slechts doordringen in
steeds wijderen kring, het zal aan eiken arbeid
voor de verheerlijking van 's Heeren Naam ten
goede komen. Bouma.
Noordenwind, o wil ontwaken
Zuidenwinddoorwaai den hof
Heil'ge GeestU zij de lof
Da Costa.
VERZEN.
Ja! de Trooster is gekomen,
Jezus ging van de aarde heen
Jezus, van u opgenomen,
liet, o Kerk, u niet alléén
De Beloofde werd gezonden,
en de Kracht uit God kwam neer
't Bast ons juichend, keer op keer,
zijn verschijning te verkonden
Heden is het Pinksterfeest
Looft en dankt den Heil'gen Geest
Looft Hem, die met vuur gekomen,
die met storm verkondigd is
Die met licht zal overstroomen
's werelds dikste duisternis
Wonderkrachten, talen, monden,
wijsheid schonk Hy 's Heeren zin
stortte Hij den Jongren in,
om den volken te verkonden
(allereest aan Jacobs huis
vrede door den smaad van 't kruis.
Geest der kennis, Geest der waarheid,
der genade, der gebeên
leer ons wand'len bij uw klaarheid
in de heilverborgenheên
Doe ons Abba Vader bidden,
zeggen Jezus onzen Heer,
geven U in alles de eere
Zweef in der Gemeenten midden,
om te heil'gen de offerand
van hun hart, en mond, en hand!
TroosterZalverGij zult komen
op 't gebed, door U verwekt!
Van Uw regens, van Uw stroomen
wordt eens de aarde gansch bedekt
Liefde en ijver zullen blaken,
waar reeds alles scheen verkwijnd,
als de Pinksterzon verschijnt
De heer Boissevain, hoofdredacteur van het
„Handelsblad", heeft uit Ierland een lijstje
meegebracht, waarop eenige Padvinders hun
„goede daad van één dag" hadden genoteerd.
De volgende goede werken hadden deze jon
gens verricht
„Een jongen belet een steen te werpen naar
een hond
„Heb een meisje een zware kist de trap op
helpen dragen."
„Heb een klein meisje, dat steenkool op een
kruiwagen kruide, geholpen den kruiwagen
uit de goot te krijgen."
„Ik heb het huis van boven tot benedeen
schoon geveegd."
„Ik heb voor moeder, die het druk had, het
theegoed omgewasschen."
„Heb voor moeder, die erg moede was, het
werk gedaan."
„Ben begonnen eiken dag voor een oude
dame dichtbij ons, opweg naar school een paar
boodschappen te doen."
„Heb voor een jongen, die bang was voor
de ratten, het gas uitgedraaid in zijn vaders
kelder."
„Ik leg 's ochtends vroeg het vuur aan en
breng moeder een kop thee in bed."
„Ik heb de vensters schoongemaakt."
„Ik heb een ouden vent geholpen een kar
op te werken tegen den heuvel, maar ik kwam
te laat op school."
„Ik heb een dame geholpen haar fiets te
repareeren, maar ik gleed uit en beet op mijn
tong.
De deugd was niet beloond in de beide laatste
gevallen, maar dit zal die flinke jongens niet
ontmoedigen. Aldus eindigt de hoofdredacteur
van het „Handelsblad" zijn opsomming.
Wat zullen we nu van deze dingen zeggen
Gelijk de lezers weten, is de Padvindersbewe
ging een buitenlandsch fabrikaat, dat echter
in den laatsten tijd ook in ons goede Nederland
vrij van invoerrechten is overgebracht, en nogal
zeer waardeerende afnemers vindt. Hier en daar
zyn reeds vereenigingen opgericht, en van
onderscheidene zijden wordt deze beweging
byzonder aangemoedigd. Men ziet er een uit
nemend middel in om een beteren geest te
kweeken in het opkomend geslacht, het te ge
wennen aan orde en tucht, aan zelfverlooche
ning, aan cordaatheid in het handelen, in één
woord aan allerlei deugden en goede hoeda
nigheden, die juist in den jongsten tijd onder
de jeugd zien der oogen verminderden. Uit
bovenstaand lystje blijkt wel, in welke dingen
door een goed Padvinder zyn eere wordt ge
steld. En wie zou een jongen, die deze dingen
doet, er niet om prijzen? Wy gelooven, dat
jongens, die in deze dingen hunne eere leeren
stellen, flinke jongens zullen worden, en goede
burgers in de maatschappij. Of er op den
duur veel jongens voor te vinden zullen zyn,
is een andere vraag. De goede jongens zullen
er misschien mee wegloopen, maar de kwade
jongens zullen er niets van willen weten, of er
heel "spoedig genoeg van hebben. Wellicht is
het voor enkele jongens tot behoud. Maar ook
dan willen wy den kleinen zegen geenszins
veraehten. Elke poging, die aangewend wordt,
om in ons volk te bewaren, of weder op te
wekken den beteren geest, juichen we toe.
Het ware inderdaad te wensehen, dat de ouder-
wetsche, burgerlijke deugden weer meer tot
eere kwamen onder ons volkde deugden van
eerbied, onderdanigheid, hulpvaardigheid, eer
lijkheid, goede trouw. De jongere geslachten
leven zoo losde grenzen van het betamelyke
worden zoo ver overschreden. Men stelt zijn
eer in zijn schande en men schaamt zich, voor
hetgeen tot eere verstrekt. De deugden zijn
sterk aan het verkleuren. Velen zeggen met
de booze vrouwen uit den Macbethfair is
foul, and foul is fair d. w. z. tusschen deugd
en ondeugd is geen noemenswaardig verschil.
Tegenover deze losheid der zeden, tegenover
deze verflauwing der grenzen tusschen hetgeen
betamelijk en onbetamelijk is, waardeeren we
iedere poging, die aangewend wordt om het
zedelijk leven weer binnen de oude banen te
rug te voeren, en de burgerlijke deugden weer
in eere te brengen.
Maar een andere vraag is, of deze beweging
van geloovige zyde kan en mag worden ge
steund. Is er in de gelederen der Padvinders
ook plaats voor jonge menschen uit christelyke
huisgezinnen En dan gelooven we op deze
vraag ontkennend te moeten antwoorden. En
wel om drie, en misschien wel om meer dan
drie, redenen.
Vooreerst is deze beweging voor kinderen
uit Christelyke huisgezinnen niet noodig. De
christelyke opvoeding in huis en op school is
daar voortdurend henengericht, dat de kinde
ren bij het opgroeien in de vreeze Gods en in
onderdanigheid jegens de menschen zullen was
sen en toenemen. Het onderscheid tusschen
goed en kwaad, deugd en ondeugd wordt hun
van jongsaf uit de H. Schrift met ernst voor
oogen gesteld.
Ten andere is het uitgangspunt en het doel
van deze beweging geheel humanistisch. De
mensch is het begin, en de mensch is het
einde. In eigen kracht en ten eigen nutte wordt
de deugd hier betracht. Terwyl de Christen
het goede doet en het kwade laat uit de vreeze
Gods en tot eere van God.
En ten laatste zullen jonge menschen van
Christelijken huize, die met deze beweging
medegaan, gedurig in botsing komen met de
anderen, omdat ze uit gehoorzaaïnheid aan God
met alle dingen niet mee kunnen doen, waarin
de anderen geen kwaad in kunnen zien.
Ik geloof, dat onthouding hier de veiligste
weg zal blijken te zijn. Dezer dagen deden
Padvinders dienst als verspreiders van reclame
biljetten met het oog op een vliegtocht, en dan
nog wel, naar ik meen, een vliegtocht op den
Zondag. Eu ungue leonemUit den klauw
kent men den leeuw Het is ook hier weer,
gelijk in zooveel, dat humanisme en Christen
dom zich niet met elkander kunnen vereenigen.
Christenouders zullen wèl doen hunne kin
deren van deze beweging verre te houden. Zy
hebben voor de opvoeding hunner kinderen
een uitnemender weg.
Laman.
Dit zijn de specerijen, welke uitvloeien
uit den hof van Christus kerk, wanneer
de H. Geest heerschappij voert over het
vleesch. Dan wordt de Christus gezien
op zijn best, en verspreidt hij een goede
reuke. van Christus.
Wil ons tot een tempel maken,
dien uw heerlijkheid vervult,
dat we eens uit het graf ontwaken,
in onsterflijkheid gehuld
ZEIDOG,
Voor de eerste maal is de Pinkstercollecte,
a.s. Zondag te houden, voor onze eigen Zen
ding. Het vorige jaar hebben onze Zeeuwsche
Kerken, hoewel het besluit genomen was een
eigen Missionairen Dienaar te beroepen, de
collecte nog moeten afdragen aan de Generale
Kas. Doch met deze keer te beginnen is de
collecte voor ons zelf. Moge deze omstandig
heid een gunstigen invloed hebben op het stij
gen dezer collecte. Zeker, ook de Generale Kas
ïeeft het noodig, en die besteedt het alleen aan
de Zending. Maar het spreekt toch meer tot
ons nu het gecollecteerde in onze eigen Zeeuw
sche kas mag worden gestort.
Ook óm een andere reden verwachten wij
een stijgen. Immers, ds. Merkelyn is niet
alleen maar beroepen door, doch ook wettiglyk
verbonden aan onze Kerken. Hemelvaartsdag
ligt nog kort achter ons, toen dit gewich
tig feit plaats vond. Zoo zullen er op a.s.
rustdag zeker ook vele dankoffers worden ge
geven.
Er bestaat in onze provincie verschil
iet afdragen dezer collecte. In de Classe Mid
delburg b. v. hebben de Kerken de Pinkster
collecte afzonderlijke toegezegd boven het be
drag der contributie's. Middelburg A geeft
200,en f 60,als Pinkstercollecteis de
collecte hooger, dan wordt ze in haar geheel
jy den classicalen Zendingsdeputaat gestort
is ze lager dan moet de plaatselijke Zendings-
ias het ontbrekende bijpassen. En zoo is het,
naar ik meen met alle Kerken in deze Classe.
In Zuid-Beveland is, gelijk wij hoorden, een
andere regeling geldende. Daar hebben de
Kerken toegezegd een bepaalde som, met inbe
grip van de Pinkstercollecte. Stel een Kerk
ïeeft per jaar f 150 beloofd. De Pinkstercol-
lecte beloopt f 75dan zal er f 75 by moeten
aan contributie's enz.; al naar dat de collecte
is, moeten de bijdragen bepaald en is er een
overschot dan komt dit fin de plaatselijke kas.
Dit verschillend gebruik heeft een schaduw
zijde, n.l. het ontneemt ons de thermometer
der Zeeuwsche Zendingsliefde. Werden toch
overal de Pinkstercollecten apart gehouden en
gestort, dan zou telkens weer te vergelijken
zyn of er stijging is sinds het vorige jaar.
Vooral dit jaar zou het mooi zyn, om déze
collecten eens na te gaan, om te zien hoever
wy sinds 1910 zyn gevorderd.
Daarom hebben wy een vriendelijk verzoek
aan die Kerken, welke de Pinkstercollecte voor
zich zelf, voor de eigen plaatselijke kas hou
den mogen. Zoudt ge niet aan uw classicalen
Zendingsdeputaat op willen geven hoe hoog
de collecte is Het is een kleine moeite, en
het geeft meerdere kennis inzake de Zendings
liefde in ons gewest.
Naar de bladen berichten, zal de 4de Missi
onaire Dienaar van Soemba, ds. Krijger, niet
a.s. voorjaar, doch 23 Dec. a.s. reeds vertrek
ken naar zijn standplaats.
Er was veel wat trof verleden week Donder
dagavond by de intrede van ds. Merkelyn;
denk b.v. aan dat plechtige antwoord „ja ik,
van ganscher harte" van onzen broeder, dat
door de ziel ging.
Toen ik de preekstoel opging trof mij ook
iets heel bizonders. Dat was niet de volle Kerk
want ik heb de Noorderkerk reeds meermalen
overgevuld gezien. Maar myn oog werd da
delijk geboeid door de 4 a 5 lange ryen van
afgevaardigden uit alle deelen van Zeeland
Het waren niet enkel predikantende meer
derheid was zelfs andere ambtsdragers. En
dat was een heerlijk gezicht.
Dat de Classes Middelburg en Goes het best
vertegenwoordigd waren, spreekt vanzelf. Wie
het dichtst bij het vuur zit, warmt zich het
best. Doch ook de andere Classes waren aan
wezig. Van Zierikzee was er weliswaar maar
een predikant, doch deze Classe was er dan
toch ook. Wij merken op, dat dit niet uit ge
brek aan belangstelling was, doch er voer maar
één boot, welke te laat in Middelburg kwam
ook over land konden de broeders uit deze
Classe niet bytijds aanwezig zijn.
Dat het land van Cadzand, waar broeder
Merkelyn wel kort, maar zeer gezegend heeft
mogen arbeiden, ook onderscheidene afgevaar
digden had, behoeft evenmin te verwonderen.
Wel ontbraken er kerken en personen, die
met geringe moeite hadden kunnen komen.
Doch, Keulen en Aken zyn niet op één dag
gebouwd. Er moet ook voor groei en ontwik
keling plaats blyven.
Het zeer groote getal afgevaardigden was
treffend. En het meldt ons de goedheid onzes
Gods, Die zeer kennelijk in onze provincie de
Zendingsijver aanvuurt en de Zendingsliefde
aanwakkert. Daarom Hem alleen alle eer.
Aan het ingezonden stuk van ds. Pol in het
vorige nummer van het Zeeuwseh Kerkblad
voegen wy een enkel woord toe.
Het lag niet in mijn bedoeling broeder Pol
onaangenaam te zijn. Inzooverre ik dit toch
geweest ben, doe ik amende honorable. De
fout ligt inderdaad hierin, dat wij de discussie,
op de Olassicale vergadering gehouden, in
dit blad publiekelijk bespraken. Wy hopen
ons voortaan voor dergelijke misgrepen te
wachten. J. D. Wielenga.
1 i ii i i i i i i II
DRIETAL
te Bozuin ds. S. Doornbos te Doetinehem
ds. H. A. Kievits te Sleen
ds. R. Middelveld te Nieuw Buinen.
BEROEPEN
te BlokzijlCand. Joh. Kwaak te Haarlem
te Hollandscheveldds. D. Prins te Oudega.
AANGENOMEN
naar Zwolleds. W. Veder te Breukelen
Uit een achttal sollicitanten naar de be
trekking als hoofd der Christelyke Bewaar
school te Middelburg is benoemd Mej. A.
Bakker te Weesp.
MiddelburgMei 1911. In den namiddag van
Hemelvaartsdag vulde eene groote schare de
Noorderkerk alhier om getuige te zijn van de
plechtigheid der bevestiging en intrede van
ds. A. Merkelijn, als Miss. Dienaar des Woords
voor de Geref. Kerken van Zeeland. Van vele
dezer Kerken waren afgevaardigden tegenwoor
dig, alsmede een drietal der Provinciale Depu-
taten voor de Zending. De bevestiging had
plaats door ds. Wielenga, die in eene schoone
rede naar aanleiding van Hand. 1 68 de
gemeente bepaalde bij Jezus laatste gesprek
met Zyne discipelen, waarin door den Heiland