Vermaning en vertroosting. UIT HET EEVEN. Pinksterzang. De goede werken van een Padvinder. Maar de vrucht des Geestes Is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. En bedroett den Geest Gods niet, door welken gij verzegeld zijt tot den dag der verlossing. Pinkstercollecte. Soemba. Treffend. Amende Honorable. Kerk en Schoolnieuws. Officieel© Berichten. woorden gedacht aan onzen overleden broeder Wagenaar, die vol enthousiasme ook hier in Zeeland voor de Zending gepleit heeft. Vooral kwam zyn geestdrift uit, zoolang het gold anderen die niet zoo warm waren, aan te vuren. Hy mocht zich graag laten drijven op de vleugelen van zijn rijke verbeeldingskracht en dan was het voor velen wel eens een toer om hem bij te houden. Mij en anderen heugt het nog, tot welke minder aangename verhoudingen dit soms aanleiding gaf en ik zie en hoor nog ds. Zijp ook reeds heengegaan die met onwrikbare cijfers aantoonde, op welke manier het ideaal verwezenlijkt kon worden, Dan kwam er bij den ernst luim en het einde was, dat een glim lach ontspanning gaf. Weemoedig stemt het, dat zoovelen reeds heengegaan zijn, die we vroeger gekend en ge*- hoord hebben, want ik dacht aan onderscheiden broederen, die hier niet meer zijn, maar een voorrecht is het, dat de arbeid voor de uit breiding van 't Koninkrijk der hemelen niet van menschen afhankelijk is. Wy zien het ook in onze eigen Zending. Als er een plaats openkomt, is er ook weer iemand, die haar in neemt, want ofschoon de geslachten gaan, de belofte door Jezus aan zijn discipelen geschon ken Ik ben met u alle de dagen tot aan de voleinding der eeuwen, blijft haar kracht houden. Hij leeft en waakt over de gemeente en hij zal heerschen van de zee tot aan de zee en van de rivieren tot aan de einden der aarde. Daarom was die samenkomst op den Hemelvaatsdag ook zoo verheffend, want wij werden er aan herin nerd, dat Hij gisteren en heden en tot in eeuwig heid dezelfde is. Hij laat nooit varen de werken Zijner handen en het is vertroostend te mogen gelooven, dat Hij ook onder het Zeeuwsche volk is blijven wonen en werken. Is er een handvol koren in het land op de hoogte der bergen de vrucht daarvan zal ruischen als de Libanon en die van de stad zullen bloeien als het kruid der aarde. Wij beseffen in den regel te weinig, welk een groot voorrecht het is, dat we mogen mede werken aan den arbeid in 't Koninkrijk der hemelen. Uit de aarde zijn wij aardschenwij hechten zooveel aan het zichtbare en vergan kelijke. Wij leven slechts kort en wat wij kunnen doen is zoo weinig. Is het dan niet een eere, dat we, al is het dan maar een geringe plaats mogen hebben, onder al die mannen en vrouwen, die vroeger en later hun gaven en krachten besteed hebben aan den opbouw van Sions muren. Hoe wonderlijk zal het ons te moede zijn, dat we, als het Koninkrijk Gods eens in volkomenheid schitteren zal, mogen denkenook aan mij heeft God de genade bewezen iets te mogen doen voor dit werk der eeuwen. Laat dit besef slechts doordringen in steeds wijderen kring, het zal aan eiken arbeid voor de verheerlijking van 's Heeren Naam ten goede komen. Bouma. Noordenwind, o wil ontwaken Zuidenwinddoorwaai den hof Heil'ge GeestU zij de lof Da Costa. VERZEN. Ja! de Trooster is gekomen, Jezus ging van de aarde heen Jezus, van u opgenomen, liet, o Kerk, u niet alléén De Beloofde werd gezonden, en de Kracht uit God kwam neer 't Bast ons juichend, keer op keer, zijn verschijning te verkonden Heden is het Pinksterfeest Looft en dankt den Heil'gen Geest Looft Hem, die met vuur gekomen, die met storm verkondigd is Die met licht zal overstroomen 's werelds dikste duisternis Wonderkrachten, talen, monden, wijsheid schonk Hy 's Heeren zin stortte Hij den Jongren in, om den volken te verkonden (allereest aan Jacobs huis vrede door den smaad van 't kruis. Geest der kennis, Geest der waarheid, der genade, der gebeên leer ons wand'len bij uw klaarheid in de heilverborgenheên Doe ons Abba Vader bidden, zeggen Jezus onzen Heer, geven U in alles de eere Zweef in der Gemeenten midden, om te heil'gen de offerand van hun hart, en mond, en hand! TroosterZalverGij zult komen op 't gebed, door U verwekt! Van Uw regens, van Uw stroomen wordt eens de aarde gansch bedekt Liefde en ijver zullen blaken, waar reeds alles scheen verkwijnd, als de Pinksterzon verschijnt De heer Boissevain, hoofdredacteur van het „Handelsblad", heeft uit Ierland een lijstje meegebracht, waarop eenige Padvinders hun „goede daad van één dag" hadden genoteerd. De volgende goede werken hadden deze jon gens verricht „Een jongen belet een steen te werpen naar een hond „Heb een meisje een zware kist de trap op helpen dragen." „Heb een klein meisje, dat steenkool op een kruiwagen kruide, geholpen den kruiwagen uit de goot te krijgen." „Ik heb het huis van boven tot benedeen schoon geveegd." „Ik heb voor moeder, die het druk had, het theegoed omgewasschen." „Heb voor moeder, die erg moede was, het werk gedaan." „Ben begonnen eiken dag voor een oude dame dichtbij ons, opweg naar school een paar boodschappen te doen." „Heb voor een jongen, die bang was voor de ratten, het gas uitgedraaid in zijn vaders kelder." „Ik leg 's ochtends vroeg het vuur aan en breng moeder een kop thee in bed." „Ik heb de vensters schoongemaakt." „Ik heb een ouden vent geholpen een kar op te werken tegen den heuvel, maar ik kwam te laat op school." „Ik heb een dame geholpen haar fiets te repareeren, maar ik gleed uit en beet op mijn tong. De deugd was niet beloond in de beide laatste gevallen, maar dit zal die flinke jongens niet ontmoedigen. Aldus eindigt de hoofdredacteur van het „Handelsblad" zijn opsomming. Wat zullen we nu van deze dingen zeggen Gelijk de lezers weten, is de Padvindersbewe ging een buitenlandsch fabrikaat, dat echter in den laatsten tijd ook in ons goede Nederland vrij van invoerrechten is overgebracht, en nogal zeer waardeerende afnemers vindt. Hier en daar zyn reeds vereenigingen opgericht, en van onderscheidene zijden wordt deze beweging byzonder aangemoedigd. Men ziet er een uit nemend middel in om een beteren geest te kweeken in het opkomend geslacht, het te ge wennen aan orde en tucht, aan zelfverlooche ning, aan cordaatheid in het handelen, in één woord aan allerlei deugden en goede hoeda nigheden, die juist in den jongsten tijd onder de jeugd zien der oogen verminderden. Uit bovenstaand lystje blijkt wel, in welke dingen door een goed Padvinder zyn eere wordt ge steld. En wie zou een jongen, die deze dingen doet, er niet om prijzen? Wy gelooven, dat jongens, die in deze dingen hunne eere leeren stellen, flinke jongens zullen worden, en goede burgers in de maatschappij. Of er op den duur veel jongens voor te vinden zullen zyn, is een andere vraag. De goede jongens zullen er misschien mee wegloopen, maar de kwade jongens zullen er niets van willen weten, of er heel "spoedig genoeg van hebben. Wellicht is het voor enkele jongens tot behoud. Maar ook dan willen wy den kleinen zegen geenszins veraehten. Elke poging, die aangewend wordt, om in ons volk te bewaren, of weder op te wekken den beteren geest, juichen we toe. Het ware inderdaad te wensehen, dat de ouder- wetsche, burgerlijke deugden weer meer tot eere kwamen onder ons volkde deugden van eerbied, onderdanigheid, hulpvaardigheid, eer lijkheid, goede trouw. De jongere geslachten leven zoo losde grenzen van het betamelyke worden zoo ver overschreden. Men stelt zijn eer in zijn schande en men schaamt zich, voor hetgeen tot eere verstrekt. De deugden zijn sterk aan het verkleuren. Velen zeggen met de booze vrouwen uit den Macbethfair is foul, and foul is fair d. w. z. tusschen deugd en ondeugd is geen noemenswaardig verschil. Tegenover deze losheid der zeden, tegenover deze verflauwing der grenzen tusschen hetgeen betamelijk en onbetamelijk is, waardeeren we iedere poging, die aangewend wordt om het zedelijk leven weer binnen de oude banen te rug te voeren, en de burgerlijke deugden weer in eere te brengen. Maar een andere vraag is, of deze beweging van geloovige zyde kan en mag worden ge steund. Is er in de gelederen der Padvinders ook plaats voor jonge menschen uit christelyke huisgezinnen En dan gelooven we op deze vraag ontkennend te moeten antwoorden. En wel om drie, en misschien wel om meer dan drie, redenen. Vooreerst is deze beweging voor kinderen uit Christelyke huisgezinnen niet noodig. De christelyke opvoeding in huis en op school is daar voortdurend henengericht, dat de kinde ren bij het opgroeien in de vreeze Gods en in onderdanigheid jegens de menschen zullen was sen en toenemen. Het onderscheid tusschen goed en kwaad, deugd en ondeugd wordt hun van jongsaf uit de H. Schrift met ernst voor oogen gesteld. Ten andere is het uitgangspunt en het doel van deze beweging geheel humanistisch. De mensch is het begin, en de mensch is het einde. In eigen kracht en ten eigen nutte wordt de deugd hier betracht. Terwyl de Christen het goede doet en het kwade laat uit de vreeze Gods en tot eere van God. En ten laatste zullen jonge menschen van Christelijken huize, die met deze beweging medegaan, gedurig in botsing komen met de anderen, omdat ze uit gehoorzaaïnheid aan God met alle dingen niet mee kunnen doen, waarin de anderen geen kwaad in kunnen zien. Ik geloof, dat onthouding hier de veiligste weg zal blijken te zijn. Dezer dagen deden Padvinders dienst als verspreiders van reclame biljetten met het oog op een vliegtocht, en dan nog wel, naar ik meen, een vliegtocht op den Zondag. Eu ungue leonemUit den klauw kent men den leeuw Het is ook hier weer, gelijk in zooveel, dat humanisme en Christen dom zich niet met elkander kunnen vereenigen. Christenouders zullen wèl doen hunne kin deren van deze beweging verre te houden. Zy hebben voor de opvoeding hunner kinderen een uitnemender weg. Laman. Dit zijn de specerijen, welke uitvloeien uit den hof van Christus kerk, wanneer de H. Geest heerschappij voert over het vleesch. Dan wordt de Christus gezien op zijn best, en verspreidt hij een goede reuke. van Christus. Wil ons tot een tempel maken, dien uw heerlijkheid vervult, dat we eens uit het graf ontwaken, in onsterflijkheid gehuld ZEIDOG, Voor de eerste maal is de Pinkstercollecte, a.s. Zondag te houden, voor onze eigen Zen ding. Het vorige jaar hebben onze Zeeuwsche Kerken, hoewel het besluit genomen was een eigen Missionairen Dienaar te beroepen, de collecte nog moeten afdragen aan de Generale Kas. Doch met deze keer te beginnen is de collecte voor ons zelf. Moge deze omstandig heid een gunstigen invloed hebben op het stij gen dezer collecte. Zeker, ook de Generale Kas ïeeft het noodig, en die besteedt het alleen aan de Zending. Maar het spreekt toch meer tot ons nu het gecollecteerde in onze eigen Zeeuw sche kas mag worden gestort. Ook óm een andere reden verwachten wij een stijgen. Immers, ds. Merkelyn is niet alleen maar beroepen door, doch ook wettiglyk verbonden aan onze Kerken. Hemelvaartsdag ligt nog kort achter ons, toen dit gewich tig feit plaats vond. Zoo zullen er op a.s. rustdag zeker ook vele dankoffers worden ge geven. Er bestaat in onze provincie verschil iet afdragen dezer collecte. In de Classe Mid delburg b. v. hebben de Kerken de Pinkster collecte afzonderlijke toegezegd boven het be drag der contributie's. Middelburg A geeft 200,en f 60,als Pinkstercollecteis de collecte hooger, dan wordt ze in haar geheel jy den classicalen Zendingsdeputaat gestort is ze lager dan moet de plaatselijke Zendings- ias het ontbrekende bijpassen. En zoo is het, naar ik meen met alle Kerken in deze Classe. In Zuid-Beveland is, gelijk wij hoorden, een andere regeling geldende. Daar hebben de Kerken toegezegd een bepaalde som, met inbe grip van de Pinkstercollecte. Stel een Kerk ïeeft per jaar f 150 beloofd. De Pinkstercol- lecte beloopt f 75dan zal er f 75 by moeten aan contributie's enz.; al naar dat de collecte is, moeten de bijdragen bepaald en is er een overschot dan komt dit fin de plaatselijke kas. Dit verschillend gebruik heeft een schaduw zijde, n.l. het ontneemt ons de thermometer der Zeeuwsche Zendingsliefde. Werden toch overal de Pinkstercollecten apart gehouden en gestort, dan zou telkens weer te vergelijken zyn of er stijging is sinds het vorige jaar. Vooral dit jaar zou het mooi zyn, om déze collecten eens na te gaan, om te zien hoever wy sinds 1910 zyn gevorderd. Daarom hebben wy een vriendelijk verzoek aan die Kerken, welke de Pinkstercollecte voor zich zelf, voor de eigen plaatselijke kas hou den mogen. Zoudt ge niet aan uw classicalen Zendingsdeputaat op willen geven hoe hoog de collecte is Het is een kleine moeite, en het geeft meerdere kennis inzake de Zendings liefde in ons gewest. Naar de bladen berichten, zal de 4de Missi onaire Dienaar van Soemba, ds. Krijger, niet a.s. voorjaar, doch 23 Dec. a.s. reeds vertrek ken naar zijn standplaats. Er was veel wat trof verleden week Donder dagavond by de intrede van ds. Merkelyn; denk b.v. aan dat plechtige antwoord „ja ik, van ganscher harte" van onzen broeder, dat door de ziel ging. Toen ik de preekstoel opging trof mij ook iets heel bizonders. Dat was niet de volle Kerk want ik heb de Noorderkerk reeds meermalen overgevuld gezien. Maar myn oog werd da delijk geboeid door de 4 a 5 lange ryen van afgevaardigden uit alle deelen van Zeeland Het waren niet enkel predikantende meer derheid was zelfs andere ambtsdragers. En dat was een heerlijk gezicht. Dat de Classes Middelburg en Goes het best vertegenwoordigd waren, spreekt vanzelf. Wie het dichtst bij het vuur zit, warmt zich het best. Doch ook de andere Classes waren aan wezig. Van Zierikzee was er weliswaar maar een predikant, doch deze Classe was er dan toch ook. Wij merken op, dat dit niet uit ge brek aan belangstelling was, doch er voer maar één boot, welke te laat in Middelburg kwam ook over land konden de broeders uit deze Classe niet bytijds aanwezig zijn. Dat het land van Cadzand, waar broeder Merkelyn wel kort, maar zeer gezegend heeft mogen arbeiden, ook onderscheidene afgevaar digden had, behoeft evenmin te verwonderen. Wel ontbraken er kerken en personen, die met geringe moeite hadden kunnen komen. Doch, Keulen en Aken zyn niet op één dag gebouwd. Er moet ook voor groei en ontwik keling plaats blyven. Het zeer groote getal afgevaardigden was treffend. En het meldt ons de goedheid onzes Gods, Die zeer kennelijk in onze provincie de Zendingsijver aanvuurt en de Zendingsliefde aanwakkert. Daarom Hem alleen alle eer. Aan het ingezonden stuk van ds. Pol in het vorige nummer van het Zeeuwseh Kerkblad voegen wy een enkel woord toe. Het lag niet in mijn bedoeling broeder Pol onaangenaam te zijn. Inzooverre ik dit toch geweest ben, doe ik amende honorable. De fout ligt inderdaad hierin, dat wij de discussie, op de Olassicale vergadering gehouden, in dit blad publiekelijk bespraken. Wy hopen ons voortaan voor dergelijke misgrepen te wachten. J. D. Wielenga. 1 i ii i i i i i i II DRIETAL te Bozuin ds. S. Doornbos te Doetinehem ds. H. A. Kievits te Sleen ds. R. Middelveld te Nieuw Buinen. BEROEPEN te BlokzijlCand. Joh. Kwaak te Haarlem te Hollandscheveldds. D. Prins te Oudega. AANGENOMEN naar Zwolleds. W. Veder te Breukelen Uit een achttal sollicitanten naar de be trekking als hoofd der Christelyke Bewaar school te Middelburg is benoemd Mej. A. Bakker te Weesp. MiddelburgMei 1911. In den namiddag van Hemelvaartsdag vulde eene groote schare de Noorderkerk alhier om getuige te zijn van de plechtigheid der bevestiging en intrede van ds. A. Merkelijn, als Miss. Dienaar des Woords voor de Geref. Kerken van Zeeland. Van vele dezer Kerken waren afgevaardigden tegenwoor dig, alsmede een drietal der Provinciale Depu- taten voor de Zending. De bevestiging had plaats door ds. Wielenga, die in eene schoone rede naar aanleiding van Hand. 1 68 de gemeente bepaalde bij Jezus laatste gesprek met Zyne discipelen, waarin door den Heiland

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1911 | | pagina 2