Kerk en Schoolnieuws.
Ofiiciëele .Berichten.
BOEKAANKONDIGING
Dc hemel geopend. Predikatiën over de
Openbaring van Johannes. Hoofdstuk
IY 1XIY 13 door dr. J. C. de
Moor, Dienaar des Woords by de Ge
reformeerde Kerk te 's Gravenhage.
Tweede gedeelte. Uitgave van J. H.
Kok, Kampen.
Het Hoofdstuk der liefde. (1 Cor. 13) door
dr. A. J. Th. Jonker, Oud-Hoogleeraar.
Vijfde druk. Uitgave van J. M. Bredée
te Rotterdam.
De Christus der Evangeliën waarheid of
verdichting? Vry bewerkt naar het
Engelsch door Horate Busiinell door
dr. H. M. van Nes. Tweede druk. Uit
gave van J. M. Bredée te Rotterdam.
Menigerlei genade. Wekelyksche leer
redenen onder redactie van dr. P. A.
D. Sillevis Smit en dr. B. Wielenga.
Uitgave van J. H. Kok te Kampen.
Het Ontwerp-Heemskerk tot herziening
der armenwet en de Gereformeerde
Kerken door dr. J. C. de Moor, hoofd
redacteur van het Diaconaal Correspon
dentieblad. Uitgave van J. H. Kok
te Kampen.
De Plantatione Ecclesiarum. Gijsbertus
Yoetius. Tractaat over de Planting
en de Planters der Kerken, vertaald
door ds. D. Pol te Vlissingen. Uit
gave van de Firma Bouwman en Ve-
nema te Groningen.
„Zonneschijntje". Voor Hollands kinderen
op Prinses Juliana's tweeden verjaardag
30 April 1911 door Betsy. Uitgave
van J. M. Bredée te Rotterdam.
De tweede Sabbath na de kruisiging breekt
aan. De apostelen zijn saam. Thomas by hen.
De deuren zyn gesloten en daar staat Jezus in
hun midden. Vrede zij ulieden. De deuren
zyn gesloten, maar dat is voor Jezus geen be
letsel. Is dat een wonder? Is dat opheffen
de wetten der natuur? Neen, Jezus behoort
niet meer tot deze natuur. Hij is niet meer
onderworpen aan de wetten van 't stof deuren
en muren zyn geen beletselen meer voor zijn
lichaam, 't Is vrij gemaakt van de wet der
zwakheid. Hij behoort tot een andere wereld
waar het wonder natuurlijk is.
Toen de Heiland was binnengekomen, wendde
Hy zich tot Thomas, 't Is ditmaal om Thomas
begonnen. De Herder moet zyn laatste schaap
terug hebben.
Met de eigen woorden die Thomas twijfeling
hadden vertolkt, spreekt Jezus hem toe.
Breng uw vinger
Een ernstige vermaning voegt Jezus er aan
toewees niet ongeloovig.
Zal Thomas de stoute proefneming nu ook
doen Zal hy zijn vinger leggen
Neen, het is hem genoeg te zien.
Wie zal vertellen wat er in zijn hart omging.
Wie zal zeggen wat zijn ziel vervoerde
Verlegenheid, schaamte, verwondering, blijd
schap, liefde. Hoe zal hij zich uiten?
Met meester is niet genoeg gezegd. Meesters
zijn er meer in Israël. Neen, hij ziet meer in
Jezus. Hoort, daar klinkt de heldere geloofstaal
van zijn lippenMyn Heere mijn God.
Zoo Christus aanbidden als God, was voor
de opstanding niet geschied. Het begon wel
te leven in hun ziele dat Jezus God was. Pe
trus sprak het wel eens uit, maar het was geen
zelfbewuste belijdenis en bovenal het was nog
niet gekomen tot aanbidding. Nog altijd waren
God en Jezus twee voor de elven. Nog vragen
zeToon ons den Vader.
Aanbidding eischt afstand en Jezus omgang
was die drie jaar zoo gewoon, zoo innig ge
weest. Zij hadden dagelijks met Hem gegeten
en gedronken, geslapen waar Hy sliep, met
Hem van één geld geleefd. Zy hadden Hem
zien slapen en wakker worden, zien weenen en
lachen, zien hongeren en dorsten. Dat gewoon-
menschelijk doen van Jezus was een sluier ge
weest, verbergend Zyn Godheid, het was niet
gekomen tot aanbidding.
Maar nu komt Jezus terug van de oevers van
den dood, en nu spreekt de afstand. Nu ver
schijnt Jezus in den glans van Zyne hooge
herkomst.
En nu Thomas Jezus zoo voor zich ziet, nu
komt hy sterk onder den indruk van Jezus
heerlykheid. Als een bliksemstraal licht het
door zijne zieledit is meer dan menschelijke
heerlykheid, hij zinkt neer, hij ervaart met God
te doen te hebben en hij roept uitmijn Heere
en myn God. Aanbidding is erkennen wie
God is. 't Is de lofverheffing van den persoon.
In het gebed gaat het om wat Hij geeft, in
de aanbidding om wat Hy is. Dan trachten
wij uit te spreken de heerlijkheid van Zijne
deugden. Zoo aanbidt Thomas Jezus als God,
en Jezus aanvaardt die aanbidding, want Hij
was God. H. Meulink.
(Wordt vervolgd.)
TWEETAL
te Koudekerk a.d. Ryn ds. F. Gerber te
Winsum
ds. E. Schouten te Bolnes.
BEROEPEN
te Middelburg Cds. J. J. Miedema te Gro
ningen B
te Oude Pekelads. F. Gerber te Winsum
te Oosterzeeds. E. v. d. Laan te Wyckel
te Idskenhuizends. J. H. Beumee te Ureterp
te St. Pancras ds. P. H. de Jonge te Sleeuwijk
te Beilends. J. Ozinga te Nieuw-Weerdinge
te Koudekerk a.d. Rynds. F. Gerber te Winsum.
AANGENOMEN
naar De Wilp cand. W. Schepel te Metslawier.
BEDANKT
voor Middelharnisds. E. J. Wientjeste Krimpen
a.d. Lek
voor Witmarsum ds. J. Thys te Zuidbroek.
De Kerkeraad der Geref. Kerk van Middel
burg A deelt aan de Geref. Kerken in Zeeland
mede, dat de bevestiging en intrede van Ds.
A. Merkelyn zullen plaats hebben D. V. op
Hemelvaartsdag 25 Mei, in de Noorderkerk te
Middelburg, des namiddags om 5 uur.
De Kerkeraden, die zulks hebben verzocht,
of nog zullen verzoeken vóór a. s. Zondag, aan
broeder A. Punt, Nieuwe Vlissingsche weg,
zullen recht hebben op 2 gereserveerde plaatsen.
De plaatsen zijn, behalve de gereserveerde
voor afgevaardigden, alle vrij.
Namens den Kerkeraad voornoemd,
Ds. J. D. Wielenga, Praeses.
L. Schuman, Scriba.
Middelburg, Mei 1911.
De Kerkeraad der Geref. Kerk van Middelburg
C, daartoe door het Zendings-Comité aangezocht,
heeft voor den dienst ter bevestiging en entrée
van ds. Merkelyn op a. s. Hemelvaartsdag, des
nam. ten 5 ure, de volgende maatregelen van
orde getroffen.
Niemand heeft dien avond recht op zyn plaats,
maar behalve de gereserveerde, zyn alle plaatsen
in de Noorderkerk vry. Gereserveerd zijn
a. De drie zijbanken links van den predik
stoel de voorste voor Deputaten der Particuliere
en Generale Synode, de 2e en 3e met de voorste
twee dwarsbanken, aan dezelfde zijde onder de
galerij voor de Kerkeraadsleden van Middel
burg A, B en C
b De drie zybanken rechts van den predik
stoel, de gewone Ouderlingenbank voor de Com
missie uit de drie Kerkeraden van Middelburg,
aangewezen voor opleiding van den Leeraar, de
2e en 3e voor hen, die daar gewoonlijk zitten
en met collecteeren belast zynen
c. De' voorste vijf banken van het midden
schip voor de afgevaardigden van de Geref.
Kerken in Zeeland.
De Kerkeraad voornoemd
in zijnen naam,
A. Punt, Scriba.
Middelburg, 18 Mei 1911.
Kapelle Biezelinge 17 Mei. De Gereformeerde
Meisjesvereeniging „Priscilla" heeft ten huize
van ds. Postema alhier een Bazaar gehouden.
Deze vereeniging werd ruim een jaar geleden
op initiatief van mevrouw Postema-Wits, opge
richt met het doel, zoo veel mogelijk de zaak
der Zending en armen te steunen. Dat de
vereeniging zich in de belangstelling van velen
mag verheugen, bleek op deze Bazaar ten dui
delijkste.
Keur van artikelen waren aanwezig, welke
allen eigen werk was. Kunst en schoonheids
gevoel van al de leden hadden er toe by ge
dragen, dat ds. Postema's studeerkamer voor
dien dag een aangename en gezellige verblijf
plaats mocht heeten.
De aanwezige goederen, ruim veertig stuks,
werden op enkele na, dank zy de flinke opkomst,
allen verkocht, waarvan de opbrengst nu voor
de Zending bestemd worden zal.
De Secretaresse,
A. J. v. Nieuwenhuijzen.
Vacatuurbeurten Classe Middelburg.
G a p i n g e.
9 Juli ds. de Jager.
23 Juli Boeyenga.
6 Aug. Ferwerda.
20 Aug. Wolf.
3 Sept. Koopmans.
17 Sept. Wielenga.
Voor de Classe Axel.
Aardenbur gB r e s k e n s.
23 Juli ds. van Loon,
20 Aug. s Scheele.
17 Sept. Pol.
RAPPORT ZENDING, voor de Classis
Middelburg te houden op 2 Mei 1911.
Weleerw. en Eerw. Br.
Als Deputaat tot de Zending namens uwe
Classis heb ik de eer 't volgende te rappor
teeren
le. Dat ds. Merkelyn in den kring der
Deputaten vervangen werd door ds. Lammertsma,
die nu de Classis Axel vertegenwoordigt.
2e. Dat Deputaten overeenkomstig de ge
troffen regeling van saamwerking en de huis
houdelijke bepalingen sinds de laatste maanden
voortdurend arbeiden in contact met en in
overleg met den Raad der Zendende Kerk.
3e. Dat deze saamwerking in geen enkel
opzicht iets te w-enschen overlaat, maar ge
schiedde in broederlijke eenstemmigheid.
4e. Dat de beroepen Dienaar ds. Merkelyn
van af 1 Nov. 1910 gekomen is voor rekening
van de gezamenlijke Zeeuwsche Kerken, en
zijn honorarium zoolang hij nog in 't vader
land toeft, bepaald is op f2000 per jaar, ver
meerderd met een gift in eens van f200 voor
studiekosten.
5e. Dat het classis-examen, gelijk U allen
bekend is, met gunstigen uitslag is bekroond.
6e. Dat het kiezen van een vaste lijn voor
de verdere voorbereidende studiën zoowel voor
ds. Merkelyn als voor de Zendende Kerk en
Deputaten nog al eenige moeilijkheden op
leverde. Ingezien werd de noodzakelijkheid van
't zich eigen maken van eenige medische kennis
verschillende pogingen daartoe aangewend in
't binnenland en buitenland (met name in
Tubingen) stuitten op bezwaren. Onze mis
sionaris zal zich nu theoretisch bekwamen onder
leiding van dr. Scheurer. Verder bestudeert hij
Maleisch, Javaanscli en Arabisch.
7e. In verband met die noodige voorberei
ding en te verwachten vermeerdering van zyn
gezin is goedgevonden en besloten dat het ver
trek van ds. M, naar Java niet in het najaar
van dit jaar, maar in 't voorjaar van 1912 zal
plaats vinden. Evenwel met dien verstande dat
daardoor zijn tyd van voorbereiding niet ver
lengd wordt, maar het verblijf te Djocja tot 't
opdoen van praktische medische kennis en aan
passing aan de Javaansche levenswijze wordt
verkort. Summa summarum komt dit dus de
Zeeuwsche kerken in geen enkel opzicht ten
nadeele.
8e. Bij Deputaten is ingekomen een schry-
ven van de algemeene vergadering van Zen
dingsarbeiders op Midden-Java. De broederen
aldaar hebben tegen de keuze van Bandjar-
Negara als Zendingsterrein ernstige bezwaren.
Ze noemen het terrein afgelegen, minder be
volkt dan andere deelen van Java en beweren
dat er geen aanknoopingspunten gevonden
zullen worden, want dat de Sadrach-gemeenten
nagenoeg geheel verdwenen zijn. De vergade
ring der broederen in Indië voelde veel meer
voor de Oude Kedoe, met name voor Magelang,
midden in de Oude Kedoe gelegen, bevoorrecht
met druk tramverkeer en andere geriefelyk-
heden. Een particulier schrijven van dr. Esser
te Poerbolinggo, ons door bemiddeling van ds.
Dijkstra toegekomen, is van gelijken inhoud.
Hy adviseert in elk geval eerst een nader onder
zoek in te stellen alvorens definitief een plaats
als Zendingspost aanvaard wordt.
Zeeland's deputaten tot de Zending schatten
het advies van de dienaren op Midden-Java
geenszins gering, maar meenden toch op dit
oogenblik na de gevallen beslissing op de vorige
Particuliere Synode, en nu Bandjar-Negara ons
gegund werd, niet op de zaak te moeten terug
komen.
Hun advies gegeven aan de Zendende Kerk,
waarmee deze dan ook geheel accoord ging,
luidt aldus, hetwelk aldus ook gebracht zal
worden ter Synodale tafel„In geen geval
zullen de Zeeuwsche kerken wijziging kunnen
brengen in hare keuze van arbeidsveld, ter
Partic. Synode van Juni 1910 vastgesteld, zoo
lang de Generale Synode geen besluit neemt
dat ons aanleiding geeft deze zaak nader te
overwegen".
9e. De classis Axel heeft eenig bezwaar ge
maakt tegen haar aandeel in de Zendingsby-
dragen, die bepaald was met goedvinden van
haar vorigen Deputaat op f 1400.
Voor dit jaar werd met f1300 genoegen ge
nomen. Als de overige f100 noodig bleken,
zouden die door andere Classes worden bijgevuld.
10e. In antwoord op een vroeger op deze
vergadering gedane vraag diene dat wy van
Gen. Deputaten geïnformeerd hebben dat onze
missionarissen per 2e klasse de bootreis naar
Indië maken.
11e. Deputaten stelden voor dit jaar als dag
voor de Zendings-Conferentie Woensdag 28 Juni.
Zy zal gehouden worden D. V. te Kapelle-
Biezelinge, 's morgens bidstond in de kerk al
daar, 's middags openluchtmeeting in een kersen
boomgaard bij gunstig weder. Als sprekers
verklaarden zich bereid ds. Bruins van Axel,
Ferwerda van Vlissingen, Postema van Kapelle-
Biezelinge en Scheele van Yeere, terwyl ook
ds. Merkelijn zal uitgenoodigd worden een toe
spraak te houden.
12e. Kan meegedeeld dat de bevestiging van
ds. Merkelijn als missionair dienaar in de kerk
van Middelburg door ds. Wielenga zal plaats
hebben op Hemelvaartsdag 25 Mei a. s., 's avonds
om 5 uur, en dat in diezelfde samenkomst ds.
Merkelijn zyn intrede zal doen. Alle Zeeuwsche
kerken worden uitgenoodigd daarby zich door
afgevaardigden te laten vertegenwoordigen.
G. F. Kerkhof, Zendingsdep.
Nu we het tweede gedeelte van deze predi
katiën ontvingen en dus in de gelegenheid waren
na te zien, wat de schrijver ons hier aanbiedt,
kunnen we beginnen met de verklaring, dat
ons gunstig oordeel, 't welk we van het eerste
gedeelte ons vormden, bevestigd werd.
Wie deze preeken met aandacht leest, zal
erkennen, dat de openbaring van Johannes wel
geschikt is om ons in het geloof te versterken
en overvloedige stof biedt om het verstand te
verlichten en het hart te verrijken.
Het spreekt vanzelf, dat waar de verklaarders
nog al verschillen, niet ieder mede zal gaan
met de uitlegging, welke ons hier aangeboden
wordt, maar allen zullen wel willen getuigen,
dat de inhoud van deze beide deelen zeer stich
telijk is.
Zoo geeft de bewerker een verklaring over
de Vrouw en de Draak in de twaalfde leerrede,
welke reeds van oudsher bestaan heeft, maar
er wordt o. i. een betere gegeven en het heeft
ons wel verwonderd, dat hij daar met geen
enkel woord melding van gemaakt heeft. Wy
moeten echter ook zeggen, dat het niet opgaat
in een leerrede uiteen te zetten, waarom men
kiest voor een bepaald gevoelen.
Wy bevelen dit werk met warmte aan en in
vacante kerken kunnen deze preeken ook goeden
dienst bewijzen.
De artikelen, welke ons hier aangeboden
worden, verschenen lang geleden in de „Rot-
terdamsche Kerkbode". Met welk een belang
stelling dit werk ontvangen is, blykt duidelijk.
Het is toch reeds de vyfde druk. Nu wy kunnen
dit ook wel verklaren. Naar vorm en inhoud
zyn zij schoon. De verklaring van elk vers is
kort, maar voldoende.
Het is een juweel van een boek.
Dit boekske is negen en tachtig bladzijden
groot en bevat zestien hoofdstukken. Het poogt
u den Christus in het licht der vier evangeliën
te laten zien. Gy gevoelt, dat de man die het
schreef een warme bewondering heeft voor den
Heiland en het is wel by machte om u onder
den indruk van deze wondervolle Persoonlyk-
heid te brengen.
Met den bewerker gelooven wy, dat het jon
ger geslacht niet een antwoord vinden kan op
vragen, die leven in het hart en zeker is het
waar, dat hier een ernstig nadenken opgewekt
wordt over een onderwerp dat naar aller toe
stemming van het hoogste belang moet worden
geacht.
De rij van deze wekelyksche predikatiën
wordt geopend door een van de hand van ds.
Js. van der Linden over Fillippenssen III10,
11 en draagt het opschriftChristus te kennen.
Als de volgende evengoed en degelijk zyn
en dit vertrouwen we ten volle dan zullen zy
die ze koopen zich niet beklagen. Wy ver
wachten dan ook, dat Velen zich deze leerre
denen zullen aanschaffen.
Wie het ontwerp der voorgestelde armenwet
wil kennen en weten, welke licht- en schaduw
zijden het heeft voor onze Kerken, leze boven
staand werk. Het is van alle kanten aanbe
volen en wy oordeelen, dat het daar recht op
heeft.
Nu de Zending onder de Heidenen en de
Mohammedanen ook in onze Kerken zich in
winnende belangstelling verheugen mag, is het
goed, dat aan ons volk dit uitnemend tractaat
van den grooten Voetius aangeboden wordtin
een behoorlijk Nederlandsch gewaad. Ieder is
thans in de gelegenheid om het te lezen, en
wanneer velen dit doen zal de winst niet ge
ring zyn.
Wy danken ds. Pol voor zyn vertaling en
waardeeren de moeite, welke hy 'er aan ten
koste gelegd heeft. Wie zelf zyn krachten
beproefd heeft aan het Latyn van Yoetius,
weet, dat het niet gemakkelijk is om zyne ge
dachten in zuiver Nederlandsch weer te geven.
Wy hopen dat zyn moeite mild beloond zal
worden en dat het werk met aandacht zal
worden overwogen.
Dit boekje zullen de kinderen gaarne lezen.
Onderhoudend vertelt de schrijfster allerlei
bijzonderheden uit het leven van onze kleine
Prinses. En hoe aandachtig zullen zy de mooie
plaatjes, welke er in zyn, beschouwen.
Niet duidelijk is het my, waarom er staat
voor Hollands kinderen. Mogen Zeeuwsche en
Friesche kinderen het niet lezen. Dit zal de
bedoeling toch wel niet zyn. Bouma.