UURWERKEN enz. Dames-Handwerken. F. A. HANSEN, tanMteri Zaadhaidel. IJZERWAREN, LANDBOUW WERKTUIGEN EN HUISHOU- DELIJKE ARTIKELEN. ,,'t SPINNEWIEL". De Ruyter-pakket. ZANGUITVOERING Ie Men DJ op WOENSDAG 22 MAART H. VERHOOG, Halfweg. N7 VERHULST is het goedkoopste adres voor Magazijn bij den Watertoren. Des Donderdags op de Markt. GROOTE SORTEERING IV. J. C&UPËR vl l Renlemans. Het Christelijk Huwelyk H. VERHOOG, Halfweg. Ofiiciëele Berichten. Verantwoording yan Liefdegaven. INGEZONDEN STUKKEN. Iets over Jona, den Zebulonieter. Een Christelijke School te Appelscha. Advert&ntiëii. Hejoff. JOHANNA GEERTRUIDE TAN VüfiT, d*r CHRISTELIJKE ZANGVEREEMG1NG HOI** DEO GLORIA, Beste middel tegen Koesten Tb. G. LOUWERSE, Middelburg. Kortedelft A 84, Middelburg. MIDDELBURG, De Gereformeerde kerk te Middelburg A be leefde j.l. Zondag een bijzonder gezegende dag. In^den morgen bad de gemeente bet voorrecht Prof. Dr. H. Bavinck voor haar te zien op treden in gewonen dienst des Woords en mocht zij zich in een treffende leerrede bepaald zien by de heerlijkheid en macht van den verhoogden Christus, naar de woorden van Fillippenzen 2 9—11, en des avonds kwam zij by een om te gedenken aan Gods genade en trouw, haar nu reeds gedurende eene reeks van 75 jaren betoond. Ook nu trad weder Prov. Bavinck voor haar op, thans als feestredenaar, om met en voor haar den Heere te danken voor Zijne groote goedheid. Als grondslag der feestrede werd nu gelegd het woord der Schrift uit 2 Corinthen 13 8, en na een schoone verklaring hiervan de geschiedenis der afscheiding in het algemeen in korte trekken medegedeeld, waarna de leeraar der gemeente, ds. Wielenga, den kansel beklom om naar aanleiding van Psalm 66 20 meer in het byzonder stil te staan by de wording en de geschiedenis van deze kerk. In beide samenkomsten, maar vooral des avonds, was het kerkgebouw met een overgroote schare gevuld. Namens den Kerkeraad, L. .Sceuman, Scriba, Middelburg, 15 Maart 1911. Eenheid in opleiding Door den Kerkeraad dei- Gereformeerde Kerk te Groningen (A) is aan alle Gereformeerde Kerken het navolgende besluit gezonden Nu de Raad der Gereformeerde Kerk te Zaandam u een voorstel toezond inzake eenheid van opleiding, om dat te overwegen en op de meerdere vergaderingen te brengen, neemt de Raad der Geref. Kerk van Groningen (A) de vrijheid zijn oordeel over dat voorstel ook te uwer kennis te brengen. Hy is toch van oordeel, dat dit voorstel tot de meest ongeschikte pogingen behoort, die gedaan zyn om tot eenheid van opleiding te komen. Wanneer toch het voorstel van de kerk te Zaandam aangenomen werd, zou er geen sprake meer zyn van een zelfstandig voortbestaan der Theol. School van de Geref. Kerken. Aan deze School toch wordt dan het propae- deutiseh onderwijs ontnomen. Ook het Theolo gisch onderwijs tot aan het Semi-candidaats- examen dat isverreweg het grootste ge deelte; van het nog resteerende gedeelte van het onderwijs wordt nog afgenomen wat voor het candidaats-examen noodig is. En daartegen over wordt de zelfstandigheid der Theol. facul teit van de Vrye Universiteit ten volle ge handhaafd en ten koste van de Theol. School versterkt en verzekerd. Wat voor de Theol. School naar dit voorstel overblijft, is niet anders dan eenige praetische bekwaming voor den dienst des Woords in de Kerken van hen, die door de faculteit geheel zijn onderwezen. Eigenaardig maar juist is gezegdDe School mag hen de dominé's-jas aantrekken. Meer niet. Bovendien kan dan volgens pimt 5 dat over blijfsel nog zóó met de faculteit der Vrije Univ. vermengd worden, dat er spoedig geen oog meer is te houden op de verwarring, en geen spoor van de Theol. school meer overblijft. Onder punt 6 en 7 wordt dan nog een schyn van verheffing der school voorgesteld, maar de voorstellers zelf zeggen, dat dit slechts een aanhangsel is, dat ook kan wegvallen. Op grond van het bovenstaande, dat met verschillende andere opmerkingen is aan te vullen, heeft de raad der Gereformeerde Kerk van Groningen A uitgesproken dat hij de indiening van dit voorstel ten zeerste betreurt, omdat daardoor weer in ons midden een twistappel wordt geworpen, die den vrede der kerken en den bloei van hare school dreigt te verstoren; dat hy ernstig den Kerkeraden onder 'toog wil brengen, dat dit voorstel metterdaad ter zyde stelt het beding van 1892 „dat de kerken zullen hebben een eigen inrichting ter oplei ding van den dienst des Woords, tenminste wat de godgeleerde vorming betreft", zoodat het naar zyn oordeel reeds daarom niet in be handeling komen mag dat hy daarom in overweging wil geven, het zoo spoedig mogelijk ter zyde te leggen, en op de meerdere vergaderingen, van kerkeraden een besliste afkeuring van Zaandam's voorstel en van de rondzending daarvan verzoekt. Oostburg, 10 Maart 1911. Heden ontving de Kerkeraad het verblijdend bericht, dat de Eerw. Heer W. van 't Sanipcand. te Sleeüwyk, de roeping dezer Kerk aangenomen heeft. Namens den Kerkeraad, I. Catsman, Scriba. Vlissingen In de collecte van 12 Maart is ontvangen een gift ad f 5,— voor de Kerk met bijschrift „Uit dankbaarheid". Namens den Kerkeraad, P. G. Laernoes, Scriba. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) III. Een ware Israëlieter, En echte Zebulonieter, Zyn leven was byzonder Voor velen tot een wonder. Een mensch, die durfde spreken Trots zondige gebreken. Een zwaar belaan met zonde, Die streven wil en konde En ik ellendig mensch Hy schynt te willen wenschen Dat hem maar werd gegeven Niet langer meer te leven, Omdat die Kanaanieten, De snoodste der bandieten, Zoo over mij regeeren Niet zijn om te verneeren. God deed aan mij een wonder, Nog zyn zij niet ten onder. Ik kan 't naar mijn gedachten In 't leven niet verwachten Ik voel myn gebreken, Zeer heftig is ontstoken Mijn menschelijke toorn. Ik durf het God doen hooren Ik wou dat naar mijn woorden Gansch Ninevé versmoorde God heeft door mij gesproken Waarom Zijn woord gebroken Strekt dit wel tot Gods eere Omdat zy zich bekeeren. Ik weet God kan niet feilen Zijn doen is niet te peilen Ja, ik beleid volmondig, Ik ben in dezen zondig O, kon ik er eens onder. Maar God deed recht een wonder Nog ben ik niet genezen, Ik denk het zal nooit wezen Zoolang ik leef op aarde Daar om ik God verklaarde Geheel te zijn ontstoken Tot 't lichaam wordt gebroken, Maar God, die sprak zeer machtig. Bewerkte Jona krachtig Om Jona 't overtuigen Nu kon en wou hij buigen. Tot dezen Jona den zoon van Amithaï toe uit den stam Zebulon sprak de Heerega naar Ni nevé en zeg haarbinnen 40 dagen zal Ni nevé vergaan. Nu, zou men zeggen zoo een echte Israëliet met zooveel nationaal gevoel wilde dat gaarne doen, die vyanden zyns volks den ondergang aanzeggen, maar, neen, dat was zoo niet. Durfde hij het dan niet aan, die onverschrokken Zebulonieter, ja, dat wel, maai er zat iets anders achter, want Jona kende zyn God niet alleen oppervlakkig van nabij. Jona begreep als de Ninevieten zich eens bekeerden, zijn God is zoo barmhartig, wat zal er dan van zyn woord worden. Hij heeft misschien ge dacht ik als profeet zal misschien voor een leugenaar geacht worden en wat zullen die heidenen van Israëls God denken, té goed of te kwaad, en dan dat heidensch volk gespaard, haast bevoorrecht boven zyn eigen volk. Dit alles vermoedt Jona en daarom, neen denkt hij, ik ga niet, ik zal vluchten. "Vluchten, Jona, hoe dwaas voor een alom tegenwoordig God en waar dan naar toe, naar Tarsis, ja maar de mensch wikt, maar God God beschikt. Josafat bouwde eens schepen, maar dat was tegen Gods wil, althans zoo als hij ze wilde gebruiken en daarom werden zijn werken verbroken. Jona, ook uw doen is tegen Gods wil en daarom zult gy alzoo min als die schepen te Tarsis komen. Wat zal er dan ge schieden een storm op zee, de scheepslieden zijn verbaasd, al hunne wijsheid is verslonden, zij roepen elk tot hunnen God. Hoe bescha mend, nietwaar, voor velen, die in nood nog niet eens tot God roepen, hetzy uit verharding of door beklemdheid. Men moest zich met het bidden gemeen maken. Hoe velen bidden nooit, tenminste als men het opzeggen van een for mulier gebed niet meerekent. Jona sliep, hoe dat zoo, had hy dan als kenner van de zee geen voorteeken gezien of heeft God. hier ongewoon ingegrepen, wy weten het niet, in beide gevallen blyft Gods bestuur ik weet niet in welk 't meest, een storm op zee en Jona in 't schip moest samen vallen. Jona sliep, dien onverschrokken Zebulonieter had al zoo veel baren gezien. Was het mis schien uit verdriet of uit levensmoeheid of uit lichaamszwakte. Sommige menschen kunnen in ernstige oogenblikken nog met slaap be zwaard zijn, zie het aan de discipelen, zie het in de Kerk. Roept tot uwen God. Zou Jona dan niet gebeden hebben, ook als hy wakker was ge weest? Wij weten het niet, men zou haast vragen wat en hoe zal hy bidden om verge ving van zonde, maar voelde hij die al genoeg of om bewaring van het leven, maar was hij misschien al niet levensmoe. Ik ben een Hebreër en vreeze den Heere, die de zee en het droge gemaakt heeft. Wat Jona, hoe durft gij nog spreken van den Heere te vreezen en te dienen, zoo afgedwaald, zwijg liever, ja dat leert de duivel ook, ja maar het gaat toch moeilijk, dat doet het ook, daarom bad David uw vrijmoedige geest ondersteune mij Toen vreesden die mannen nog meer, geluk kig, dat woord van Jona sloeg in, want men kan ook zoo benauwd zijn, dat men verdoofd wordt. Denk er om, predikers, blijft niet al te lang by de wet staan, doet ook een weinig een droppel Evangelie in de wet, God gaat er u in voor. Ik ben de Heere uw God. Om wiens wille ons dit kwaad overkomt, om wat oorzaak, laten wij daar op letten, er wordt wel eens te veel gedacht als of zegeningen en bezoekingen zoo maar by geval ons toekomen het moest meer zijn met Asafen mijn ziel doorzocht de reden. Te kennen gegeven wie hij was, zonde be leden dus voor de menschen, zou hij het ook voor God gedaan hebben. Om mijnentwille overkomt het, sprak een stem van binnen, ook had het lot hem aange wezen. Job Wisse. De afstand van Appelscha naar Zeeland is wel groot, maar dat neemt toch niet weg, dat ook in Zeeland, en ook door de lezers van „Zeeuwsch Kerkblad", wellicht reeds meermalen werd gevraagd„Hoe zou het toch staan met de Christelyke School te Appelscha?" En die vraag is zeer verklaarbaar, en ik acht my ook wel eenigermate verplicht om op die vraag ook een antwoord te geven. En wel om deze reden Toen wy voor eenige jaren reeds begonnen giften te vragen voor de genoemde school, deden we dit ook in „Zeeuwsch Kerkblad". Gevolg daarvan was, dat ook uit Zeeland eenige giften inkwamen voor de Chr. School in dien beruchten Zuid-Oosthoek van Friesland. En omdat dit nu al zoo lang geleden is, is de vraag ook zeer verklaarbaar, die ik boven ver onderstelde. Zeker, de tyd van voorbereiding heeft lang, zeer lang geduurd. Langer wellicht, dan op eenige andere plaats in ons land. Doch de lezers van „Zeeuwsch Kerkblad" weten wel licht toch nog niet half, hoe lang dit wel duurde. Welnu, laat ik hen dit dan ook eens mogen meedeelen. Reeds in 1855 werd hier een Chr. School vereniging opgericht onder leiding van ds. v. d. Scheer, destyds predikant by de Chr. Afgesch. Geref. gemeente alhier. Een bestuur werd ge kozen en besprekingen over schoolstichting werden toen reeds gehouden. Doch in datzelfde jaar vertrok ds. v. d. Scheer van Appelscha naar Idskenshuizen en de School vereeni- ging stierf aan bloedarmoede. In 1892 werd onder leiding van D.D. Lelyveld en Vrieling respectievelijk predikanten by de Herv. en Geref. gemeente alhier een nieuwe vereeniging opgericht, doch na het vertrek dezer beide heeren uit Appelscha leed deze nieuwe vereeniging aan slaapziekte; En nu was deze ziekte wel niet doodelyk, maar toch ze duurde lang. Ze duurde tot 1900. Toen ontwaakte ze, maar ze was zóó zeer verzwakt, dat zy nog weer eenige jaren noodig had om op krachten te komen. Maar gelukkig, die krachten kwamen ook lang zamerhand. Thans heeft die Vereeniging den bouw van een school met twee localen en een onderwyzerswoiling aanbesteed voor de som van f6393. Hierbij komt echter nog het verf- werk, wat waarschijnlijk ongeveer f 600 zal kosten. De grond kost ons f800 en voor het opzicht bij den bouw zal ongeveer f 300 noodig zyn. Daarby komen dan nog de leermiddelen en ook nog wel eenige onvoorziene uitgaven. Uit een en ander blykt dus, dat dit voor het arme Appelscha nog een tamelijk liooge som som wordt. Doch f2000 brachten we hiervoor in eigen kring byeen, en ruim f2500 ontvin gen we van buiten af. En onder deze laatste som zyn ook eenige giften uit Zeeland, waar voor by deze onzen hartelijken dank. Mochten er onder de lezers of lezeressen van „Zeeuwsch Kerkblad" nu wellicht ook nog zyn, die ons met een stichtingsgave willen verblyden, dan zou ons dit hoogst aangenaam zyn. Ook wil ondergeteekende nog wel gaarne een of andere of vele gemeenten in Zeeland gratis eens een Zondag dienen, wanneer er een collecte voor de te stichten Christelyke School te Appelscha mag gehouden worden. En eindelyk nog dit. Tot Hoofd der School werd benoemd de heer Chr. Aten van Koudum. Op 1 Juli a. s. zal D. V. de school geopend worden. Moge de Heere haar stellen tot een rijken zegen voor deze omgeving, opdat niet alleen onze kinderen onderwezen worden naar den eisch van Gods Woord, maar ook bewaard mogen worden voor den steeds was- senden stroom van ongeloof en revolutie. Mynheer de Redacteur by voorbaat u mijnen dank brengend voor de plaatsing dezer regelen blijf ik Hoogachtend, Uw dw. dr. en br., Appelscha, 28 Febr. '11. P. KOSTER. LIEFDE. „Zij is sterker dan de dood, harder dan 't graf." Dit geldt ook voor hen, die de eigene inrich ting der kerken een liefhebbend hart toedragen. Hoe treft het dan ook 't hart, pynigt, wondt, smart, grieft het, waar er weer een twistappel wordt geworpen in de breede schare, die voor die school levenGeen eenheid wordt daardoor bevorderd, maar beroering, en als God het niet genadig verhoedtscheuring. Het hierboven geschrevene is de uiting van het hart, dat de Koning Zijner Kerk ernstig bidt, dat de School der Kerken, geworden uit en geworteld in de gezegende heerlijke dagen der Afscheidinghaar bestaansrecht be- houde. Een getrouw Lezer van „Zeeuwsch Kerkblad". Door Gods goedheid werden weverblyd met de geboorte van een welgeschapen zoon. Ds. R. HAMMING. H. HAMMING-Lanning. Zaamslag, 16 Maart 1911. Heden overleed zacht en kalm onze geliefde Moeder, Behuwd- en Groot moeder, Wed. Ds. I. Middel, in den gezegenden ouderdom van ruim 85 jaar. Dat haar leven Christus en haar sterven gewin was, lenigt onze smart. W. F. J. DE JAGER- Middel. G. DE JAGER, I. O. MIDDEL. C. MIDDEL-Silvius. Baarland Rotterdam. Baarland, 12 Maart 1911. TE MIDDELBURG, IA HET SCHUTTERSHOF. Aanvang 8 uur. Tekstboe k j e s tevens bewijs van toegang 25 cent en gereserveerd 40 cent, bij Boekhan delaren FANOY en FEIJ. is het voortdurend gebruik van ROGGE BLOEM des morgens vóór het ontbyt. Deze Roggebloem is en wordt onderzocht door het scheikundig bureau alhier en is vol komen zuiver be--onden. Verkrijgbaar Magazyn „Groenen Draak", hoek Langeviele te Middelburg. Paiges van 5 ons a 13 cent en by de verdere Wederver- koopers. Nu hebben we wéér wat moois. We koch ten n.l. dat mooie werk Levensgeschiedenis van Mich. Adr. de Ruyter in Christ, verhaal trant geschreven en met 10 platen. Zie iets van den inhoud De Ruyters jeugd, Naar Zee, Naar Portugal, Voor de 1ste maal Oorlog met Engeland, Zeegevecht Tromp sneuvelt, De Ruyter en de roofstaten, Een geheimzinnige reis, De Engel- schen plunderen Terschelling, Roemrijke tocht, Een ongeluksjaar, De groote Oorlog, Bezoek aan Amsterdam en Vlissingen, enz. enz. No. 2. Nog zoo'n mooi werk, n.l. Levens geschiedenis van Klaas Kater door J. A. Worm- ser ook met 10 platen. No. 3. Een mooi werk van Jan Luiken met 50 platen. No. 4. De levensgeschiedenis van Generaal Joubert of 63 jaar in dienst der Vrijheid, 'n mooi werk met platen. No. 5. Nog een mooi verhaal, of ander werk van minstens f0.75. a f 1. Deze 5 keurige boeken voor slechts fl. franco thuis. Wie No. 1, 2. 3 en 4 gebonden wenscht, zende f2,per postwissel aan, Schrijf er vooral bij„de Ruyter-pakket." LANGEDELFT H 20. Aanbevelend, door Prof. Westbrecbt, een boek voor iedereen, een boek voor het Huisgezin. Pry's f2.40. Leest den inhoud Woord vooraf, Heilig Land, Verloving, Eens gezind, Allerlei, Voeding, Gods Woord v. h. huisgezin, Tooi, Gesloten en open deur, De kinderen, Dienstbaren, Kruis en Huis, Hoe langer hoe liever, Scheiden, enz. enz. Voorts zijn alle b. v. g. hoofdst. weer in onderdeelen verdeeld, zooals Gods ordinantiën, Gehuwde trouw, Liefdes lentetijd, Verloving en geloof, enz. Ieder begrijpt dus wel, dat zoo'n werk f 2.40 waard is. Toch leveren wy het tijdelyk voor slechts een gulden franco. Wie het gebonden wenscht, zende f 1.50 per postwissel aan, Vraag er by „Voor Huwelyk." Magazyn Tan Dagelijks Zaden verkrijgbaar bij den Heei G. DEKKER, Vlasmarkt K 156a, Middelburg. Des Donderdags op de Markt. Standplaats tegenover Café „de Eendracht".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1911 | | pagina 3