UURWERKEN enz.
Dames-Handwerken.
F. A. HANSEN,
tanMteri Zaadhaidel.
IJZERWAREN, LANDBOUW
WERKTUIGEN EN HUISHOU-
DELIJKE ARTIKELEN.
,,'t SPINNEWIEL".
De Ruyter-pakket.
ZANGUITVOERING
Ie Men DJ op WOENSDAG 22 MAART
H. VERHOOG, Halfweg.
N7 VERHULST
is het goedkoopste adres voor
Magazijn bij den Watertoren.
Des Donderdags op de Markt.
GROOTE SORTEERING
IV. J. C&UPËR vl l Renlemans.
Het Christelijk Huwelyk
H. VERHOOG, Halfweg.
Ofiiciëele Berichten.
Verantwoording yan Liefdegaven.
INGEZONDEN STUKKEN.
Iets over Jona, den Zebulonieter.
Een Christelijke School te Appelscha.
Advert&ntiëii.
Hejoff. JOHANNA GEERTRUIDE
TAN VüfiT,
d*r CHRISTELIJKE ZANGVEREEMG1NG
HOI** DEO GLORIA,
Beste middel tegen Koesten
Tb. G. LOUWERSE, Middelburg.
Kortedelft A 84, Middelburg.
MIDDELBURG,
De Gereformeerde kerk te Middelburg A be
leefde j.l. Zondag een bijzonder gezegende dag.
In^den morgen bad de gemeente bet voorrecht
Prof. Dr. H. Bavinck voor haar te zien op
treden in gewonen dienst des Woords en mocht
zij zich in een treffende leerrede bepaald zien by
de heerlijkheid en macht van den verhoogden
Christus, naar de woorden van Fillippenzen
2 9—11, en des avonds kwam zij by een om
te gedenken aan Gods genade en trouw, haar
nu reeds gedurende eene reeks van 75 jaren
betoond. Ook nu trad weder Prov. Bavinck
voor haar op, thans als feestredenaar, om met
en voor haar den Heere te danken voor Zijne
groote goedheid. Als grondslag der feestrede
werd nu gelegd het woord der Schrift uit 2
Corinthen 13 8, en na een schoone verklaring
hiervan de geschiedenis der afscheiding in het
algemeen in korte trekken medegedeeld, waarna
de leeraar der gemeente, ds. Wielenga, den
kansel beklom om naar aanleiding van Psalm
66 20 meer in het byzonder stil te staan by
de wording en de geschiedenis van deze kerk.
In beide samenkomsten, maar vooral des avonds,
was het kerkgebouw met een overgroote schare
gevuld.
Namens den Kerkeraad,
L. .Sceuman, Scriba,
Middelburg, 15 Maart 1911.
Eenheid in opleiding Door den Kerkeraad dei-
Gereformeerde Kerk te Groningen (A) is aan
alle Gereformeerde Kerken het navolgende
besluit gezonden
Nu de Raad der Gereformeerde Kerk te
Zaandam u een voorstel toezond inzake eenheid
van opleiding, om dat te overwegen en op de
meerdere vergaderingen te brengen, neemt de
Raad der Geref. Kerk van Groningen (A) de
vrijheid zijn oordeel over dat voorstel ook te
uwer kennis te brengen.
Hy is toch van oordeel, dat dit voorstel tot
de meest ongeschikte pogingen behoort, die
gedaan zyn om tot eenheid van opleiding te
komen.
Wanneer toch het voorstel van de kerk te
Zaandam aangenomen werd, zou er geen sprake
meer zyn van een zelfstandig voortbestaan der
Theol. School van de Geref. Kerken.
Aan deze School toch wordt dan het propae-
deutiseh onderwijs ontnomen. Ook het Theolo
gisch onderwijs tot aan het Semi-candidaats-
examen dat isverreweg het grootste ge
deelte; van het nog resteerende gedeelte van
het onderwijs wordt nog afgenomen wat voor
het candidaats-examen noodig is. En daartegen
over wordt de zelfstandigheid der Theol. facul
teit van de Vrye Universiteit ten volle ge
handhaafd en ten koste van de Theol. School
versterkt en verzekerd.
Wat voor de Theol. School naar dit voorstel
overblijft, is niet anders dan eenige praetische
bekwaming voor den dienst des Woords in de
Kerken van hen, die door de faculteit geheel
zijn onderwezen.
Eigenaardig maar juist is gezegdDe School
mag hen de dominé's-jas aantrekken. Meer niet.
Bovendien kan dan volgens pimt 5 dat over
blijfsel nog zóó met de faculteit der Vrije Univ.
vermengd worden, dat er spoedig geen oog
meer is te houden op de verwarring, en geen
spoor van de Theol. school meer overblijft.
Onder punt 6 en 7 wordt dan nog een schyn
van verheffing der school voorgesteld, maar
de voorstellers zelf zeggen, dat dit slechts een
aanhangsel is, dat ook kan wegvallen.
Op grond van het bovenstaande, dat met
verschillende andere opmerkingen is aan te
vullen, heeft de raad der Gereformeerde Kerk
van Groningen A uitgesproken
dat hij de indiening van dit voorstel ten
zeerste betreurt, omdat daardoor weer in ons
midden een twistappel wordt geworpen, die
den vrede der kerken en den bloei van hare
school dreigt te verstoren;
dat hy ernstig den Kerkeraden onder 'toog
wil brengen, dat dit voorstel metterdaad ter
zyde stelt het beding van 1892 „dat de kerken
zullen hebben een eigen inrichting ter oplei
ding van den dienst des Woords, tenminste
wat de godgeleerde vorming betreft", zoodat
het naar zyn oordeel reeds daarom niet in be
handeling komen mag
dat hy daarom in overweging wil geven, het
zoo spoedig mogelijk ter zyde te leggen, en op
de meerdere vergaderingen, van kerkeraden een
besliste afkeuring van Zaandam's voorstel en
van de rondzending daarvan verzoekt.
Oostburg, 10 Maart 1911. Heden ontving
de Kerkeraad het verblijdend bericht, dat de
Eerw. Heer W. van 't Sanipcand. te Sleeüwyk,
de roeping dezer Kerk aangenomen heeft.
Namens den Kerkeraad,
I. Catsman, Scriba.
Vlissingen In de collecte van 12 Maart is
ontvangen een gift ad f 5,— voor de Kerk met
bijschrift „Uit dankbaarheid".
Namens den Kerkeraad,
P. G. Laernoes, Scriba.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
III.
Een ware Israëlieter,
En echte Zebulonieter,
Zyn leven was byzonder
Voor velen tot een wonder.
Een mensch, die durfde spreken
Trots zondige gebreken.
Een zwaar belaan met zonde,
Die streven wil en konde
En ik ellendig mensch
Hy schynt te willen wenschen
Dat hem maar werd gegeven
Niet langer meer te leven,
Omdat die Kanaanieten,
De snoodste der bandieten,
Zoo over mij regeeren
Niet zijn om te verneeren.
God deed aan mij een wonder,
Nog zyn zij niet ten onder.
Ik kan 't naar mijn gedachten
In 't leven niet verwachten
Ik voel myn gebreken,
Zeer heftig is ontstoken
Mijn menschelijke toorn.
Ik durf het God doen hooren
Ik wou dat naar mijn woorden
Gansch Ninevé versmoorde
God heeft door mij gesproken
Waarom Zijn woord gebroken
Strekt dit wel tot Gods eere
Omdat zy zich bekeeren.
Ik weet God kan niet feilen
Zijn doen is niet te peilen
Ja, ik beleid volmondig,
Ik ben in dezen zondig
O, kon ik er eens onder.
Maar God deed recht een wonder
Nog ben ik niet genezen,
Ik denk het zal nooit wezen
Zoolang ik leef op aarde
Daar om ik God verklaarde
Geheel te zijn ontstoken
Tot 't lichaam wordt gebroken,
Maar God, die sprak zeer machtig.
Bewerkte Jona krachtig
Om Jona 't overtuigen
Nu kon en wou hij buigen.
Tot dezen Jona den zoon van Amithaï toe uit
den stam Zebulon sprak de Heerega naar Ni
nevé en zeg haarbinnen 40 dagen zal Ni
nevé vergaan. Nu, zou men zeggen zoo een
echte Israëliet met zooveel nationaal gevoel
wilde dat gaarne doen, die vyanden zyns volks
den ondergang aanzeggen, maar, neen, dat was
zoo niet. Durfde hij het dan niet aan, die
onverschrokken Zebulonieter, ja, dat wel, maai
er zat iets anders achter, want Jona kende zyn
God niet alleen oppervlakkig van nabij. Jona
begreep als de Ninevieten zich eens bekeerden,
zijn God is zoo barmhartig, wat zal er dan van
zyn woord worden. Hij heeft misschien ge
dacht ik als profeet zal misschien voor een
leugenaar geacht worden en wat zullen die
heidenen van Israëls God denken, té goed of
te kwaad, en dan dat heidensch volk gespaard,
haast bevoorrecht boven zyn eigen volk. Dit
alles vermoedt Jona en daarom, neen denkt hij,
ik ga niet, ik zal vluchten.
"Vluchten, Jona, hoe dwaas voor een alom
tegenwoordig God en waar dan naar toe, naar
Tarsis, ja maar de mensch wikt, maar God
God beschikt. Josafat bouwde eens schepen,
maar dat was tegen Gods wil, althans zoo als
hij ze wilde gebruiken en daarom werden zijn
werken verbroken. Jona, ook uw doen is tegen
Gods wil en daarom zult gy alzoo min als die
schepen te Tarsis komen. Wat zal er dan ge
schieden een storm op zee, de scheepslieden
zijn verbaasd, al hunne wijsheid is verslonden,
zij roepen elk tot hunnen God. Hoe bescha
mend, nietwaar, voor velen, die in nood nog
niet eens tot God roepen, hetzy uit verharding
of door beklemdheid. Men moest zich met het
bidden gemeen maken. Hoe velen bidden nooit,
tenminste als men het opzeggen van een for
mulier gebed niet meerekent.
Jona sliep, hoe dat zoo, had hy dan als
kenner van de zee geen voorteeken gezien of
heeft God. hier ongewoon ingegrepen, wy weten
het niet, in beide gevallen blyft Gods bestuur
ik weet niet in welk 't meest, een storm op
zee en Jona in 't schip moest samen vallen.
Jona sliep, dien onverschrokken Zebulonieter
had al zoo veel baren gezien. Was het mis
schien uit verdriet of uit levensmoeheid of uit
lichaamszwakte. Sommige menschen kunnen
in ernstige oogenblikken nog met slaap be
zwaard zijn, zie het aan de discipelen, zie het
in de Kerk.
Roept tot uwen God. Zou Jona dan niet
gebeden hebben, ook als hy wakker was ge
weest? Wij weten het niet, men zou haast
vragen wat en hoe zal hy bidden om verge
ving van zonde, maar voelde hij die al genoeg
of om bewaring van het leven, maar was hij
misschien al niet levensmoe.
Ik ben een Hebreër en vreeze den Heere, die
de zee en het droge gemaakt heeft. Wat Jona,
hoe durft gij nog spreken van den Heere te
vreezen en te dienen, zoo afgedwaald, zwijg
liever, ja dat leert de duivel ook, ja maar het
gaat toch moeilijk, dat doet het ook, daarom
bad David uw vrijmoedige geest ondersteune mij
Toen vreesden die mannen nog meer, geluk
kig, dat woord van Jona sloeg in, want men
kan ook zoo benauwd zijn, dat men verdoofd
wordt. Denk er om, predikers, blijft niet al
te lang by de wet staan, doet ook een weinig
een droppel Evangelie in de wet, God gaat er
u in voor. Ik ben de Heere uw God.
Om wiens wille ons dit kwaad overkomt, om
wat oorzaak, laten wij daar op letten, er wordt
wel eens te veel gedacht als of zegeningen en
bezoekingen zoo maar by geval ons toekomen
het moest meer zijn met Asafen mijn ziel
doorzocht de reden.
Te kennen gegeven wie hij was, zonde be
leden dus voor de menschen, zou hij het ook
voor God gedaan hebben.
Om mijnentwille overkomt het, sprak een
stem van binnen, ook had het lot hem aange
wezen.
Job Wisse.
De afstand van Appelscha naar Zeeland is
wel groot, maar dat neemt toch niet weg, dat
ook in Zeeland, en ook door de lezers van
„Zeeuwsch Kerkblad", wellicht reeds meermalen
werd gevraagd„Hoe zou het toch staan met
de Christelyke School te Appelscha?" En die
vraag is zeer verklaarbaar, en ik acht my ook
wel eenigermate verplicht om op die vraag ook
een antwoord te geven. En wel om deze reden
Toen wy voor eenige jaren reeds begonnen
giften te vragen voor de genoemde school,
deden we dit ook in „Zeeuwsch Kerkblad".
Gevolg daarvan was, dat ook uit Zeeland
eenige giften inkwamen voor de Chr. School
in dien beruchten Zuid-Oosthoek van Friesland.
En omdat dit nu al zoo lang geleden is, is de
vraag ook zeer verklaarbaar, die ik boven ver
onderstelde. Zeker, de tyd van voorbereiding
heeft lang, zeer lang geduurd. Langer wellicht,
dan op eenige andere plaats in ons land. Doch
de lezers van „Zeeuwsch Kerkblad" weten wel
licht toch nog niet half, hoe lang dit wel
duurde. Welnu, laat ik hen dit dan ook eens
mogen meedeelen.
Reeds in 1855 werd hier een Chr. School
vereniging opgericht onder leiding van ds. v.
d. Scheer, destyds predikant by de Chr. Afgesch.
Geref. gemeente alhier. Een bestuur werd ge
kozen en besprekingen over schoolstichting
werden toen reeds gehouden. Doch in datzelfde
jaar vertrok ds. v. d. Scheer van Appelscha
naar Idskenshuizen en de School vereeni-
ging stierf aan bloedarmoede. In 1892 werd
onder leiding van D.D. Lelyveld en Vrieling
respectievelijk predikanten by de Herv. en
Geref. gemeente alhier een nieuwe vereeniging
opgericht, doch na het vertrek dezer beide heeren
uit Appelscha leed deze nieuwe vereeniging
aan slaapziekte; En nu was deze ziekte wel
niet doodelyk, maar toch ze duurde lang. Ze
duurde tot 1900. Toen ontwaakte ze, maar ze
was zóó zeer verzwakt, dat zy nog weer eenige
jaren noodig had om op krachten te komen.
Maar gelukkig, die krachten kwamen ook lang
zamerhand. Thans heeft die Vereeniging den
bouw van een school met twee localen en een
onderwyzerswoiling aanbesteed voor de som
van f6393. Hierbij komt echter nog het verf-
werk, wat waarschijnlijk ongeveer f 600 zal
kosten. De grond kost ons f800 en voor het
opzicht bij den bouw zal ongeveer f 300 noodig
zyn. Daarby komen dan nog de leermiddelen
en ook nog wel eenige onvoorziene uitgaven.
Uit een en ander blykt dus, dat dit voor het
arme Appelscha nog een tamelijk liooge som
som wordt. Doch f2000 brachten we hiervoor
in eigen kring byeen, en ruim f2500 ontvin
gen we van buiten af. En onder deze laatste
som zyn ook eenige giften uit Zeeland, waar
voor by deze onzen hartelijken dank. Mochten
er onder de lezers of lezeressen van „Zeeuwsch
Kerkblad" nu wellicht ook nog zyn, die ons
met een stichtingsgave willen verblyden, dan
zou ons dit hoogst aangenaam zyn. Ook wil
ondergeteekende nog wel gaarne een of andere
of vele gemeenten in Zeeland gratis eens een
Zondag dienen, wanneer er een collecte voor
de te stichten Christelyke School te Appelscha
mag gehouden worden.
En eindelyk nog dit. Tot Hoofd der School
werd benoemd de heer Chr. Aten van Koudum.
Op 1 Juli a. s. zal D. V. de school geopend
worden. Moge de Heere haar stellen tot een
rijken zegen voor deze omgeving, opdat
niet alleen onze kinderen onderwezen worden
naar den eisch van Gods Woord, maar ook
bewaard mogen worden voor den steeds was-
senden stroom van ongeloof en revolutie.
Mynheer de Redacteur by voorbaat u mijnen
dank brengend voor de plaatsing dezer regelen
blijf ik Hoogachtend,
Uw dw. dr. en br.,
Appelscha, 28 Febr. '11. P. KOSTER.
LIEFDE.
„Zij is sterker dan de dood,
harder dan 't graf."
Dit geldt ook voor hen, die de eigene inrich
ting der kerken een liefhebbend hart toedragen.
Hoe treft het dan ook 't hart, pynigt, wondt,
smart, grieft het, waar er weer een twistappel
wordt geworpen in de breede schare, die voor die
school levenGeen eenheid wordt daardoor
bevorderd, maar beroering, en als God het niet
genadig verhoedtscheuring.
Het hierboven geschrevene is de uiting van
het hart, dat de Koning Zijner Kerk ernstig
bidt, dat de School der Kerken, geworden uit
en geworteld in de gezegende heerlijke dagen
der Afscheidinghaar bestaansrecht be-
houde.
Een getrouw Lezer van
„Zeeuwsch Kerkblad".
Door Gods goedheid werden weverblyd met
de geboorte van een welgeschapen zoon.
Ds. R. HAMMING.
H. HAMMING-Lanning.
Zaamslag, 16 Maart 1911.
Heden overleed zacht en kalm onze
geliefde Moeder, Behuwd- en Groot
moeder,
Wed. Ds. I. Middel,
in den gezegenden ouderdom van ruim
85 jaar. Dat haar leven Christus en
haar sterven gewin was, lenigt onze smart.
W. F. J. DE JAGER-
Middel.
G. DE JAGER,
I. O. MIDDEL.
C. MIDDEL-Silvius.
Baarland
Rotterdam.
Baarland, 12 Maart 1911.
TE MIDDELBURG,
IA HET SCHUTTERSHOF.
Aanvang 8 uur.
Tekstboe k j e s tevens bewijs van toegang
25 cent en gereserveerd 40 cent, bij Boekhan
delaren FANOY en FEIJ.
is het voortdurend gebruik van ROGGE
BLOEM des morgens vóór het ontbyt.
Deze Roggebloem is en wordt onderzocht
door het scheikundig bureau alhier en is vol
komen zuiver be--onden.
Verkrijgbaar Magazyn „Groenen Draak",
hoek Langeviele te Middelburg. Paiges van
5 ons a 13 cent en by de verdere Wederver-
koopers.
Nu hebben we wéér wat moois. We koch
ten n.l. dat mooie werk Levensgeschiedenis
van Mich. Adr. de Ruyter in Christ, verhaal
trant geschreven en met 10 platen.
Zie iets van den inhoud
De Ruyters jeugd, Naar Zee, Naar Portugal,
Voor de 1ste maal Oorlog met Engeland,
Zeegevecht Tromp sneuvelt, De Ruyter en de
roofstaten, Een geheimzinnige reis, De Engel-
schen plunderen Terschelling, Roemrijke tocht,
Een ongeluksjaar, De groote Oorlog, Bezoek
aan Amsterdam en Vlissingen, enz. enz.
No. 2. Nog zoo'n mooi werk, n.l. Levens
geschiedenis van Klaas Kater door J. A. Worm-
ser ook met 10 platen.
No. 3. Een mooi werk van Jan Luiken
met 50 platen.
No. 4. De levensgeschiedenis van Generaal
Joubert of 63 jaar in dienst der Vrijheid, 'n
mooi werk met platen.
No. 5. Nog een mooi verhaal, of ander
werk van minstens f0.75. a f 1.
Deze 5 keurige boeken voor slechts fl.
franco thuis. Wie No. 1, 2. 3 en 4 gebonden
wenscht, zende f2,per postwissel aan,
Schrijf er vooral bij„de Ruyter-pakket."
LANGEDELFT H 20.
Aanbevelend,
door Prof. Westbrecbt, een boek voor iedereen,
een boek voor het Huisgezin. Pry's f2.40.
Leest den inhoud
Woord vooraf, Heilig Land, Verloving, Eens
gezind, Allerlei, Voeding, Gods Woord v. h.
huisgezin, Tooi, Gesloten en open deur, De
kinderen, Dienstbaren, Kruis en Huis, Hoe
langer hoe liever, Scheiden, enz. enz.
Voorts zijn alle b. v. g. hoofdst. weer in
onderdeelen verdeeld, zooals Gods ordinantiën,
Gehuwde trouw, Liefdes lentetijd, Verloving
en geloof, enz.
Ieder begrijpt dus wel, dat zoo'n werk f 2.40
waard is. Toch leveren wy het tijdelyk voor
slechts een gulden franco. Wie het gebonden
wenscht, zende f 1.50 per postwissel aan,
Vraag er by „Voor Huwelyk."
Magazyn Tan
Dagelijks Zaden verkrijgbaar bij den Heei
G. DEKKER, Vlasmarkt K 156a, Middelburg.
Des Donderdags op de Markt.
Standplaats tegenover Café „de Eendracht".