UURWERKEN enz.
Dames-Handwerken,
Te koop gevraagd:
20 cent
Boekh. FANOY, Burg B 16.
GROQTE SORTEERING
W. J. CAMPER ï.h. F. Kealemaos.
O. J. HONDIUS,
Kantoor Ylasmarkt K 146
|l„'l SPINNEWIEL".
11. VERHOOG, Halfweg.
eene Dienstbode
Verantwoording Tan Liefdegaven.
INGEZONDEN STUKKEN.
Iets over Jona, den Zebulonieter.
Wie nu nog geen
lieeit, kan er nu nog een voor
keepen, by
Beste middel tegen Koesten
lüagazyn Tan
Kortedelft A 84, Middelburg.
wenschte resultaat geleid. Het sehynt dus wel,
dat eene bevredigende oplossing in deze rich
ting moeilijk is te vinden.
Dit deed by ons de gedachte ryzen, dat er
misschien eene practische oplossing zou zyn te
verkrijgen door beide inrichtingen met behoud
van beider zelfstandigheid te doen samenwerken.
Van die gedachte gaat ons voorstel uit:
Het spreekt van zelf, dat dit voorstel slechts
enkele punten aangeeft, en niet een volledig
uitgewerkt plan.
Mocht, wat wij aanbieden, in de Kerken by-
val vinden, dan zullen deze punten natuurlijk
nadere uitwerking behoeven en zal voorts te
dezer zake een wel omschrevener contract tus-
schen de Kerken en de Vereeniging voor Hoo-
ger Onderwys moeten worden aangegaan.
Om te komen tot samenwerking van beide
Inrichtingen is het allereerst noodig, dat beide
worden gevestigd op eenzelfde plaats.
Wellicht zou het 't beste zyn, dat hiervoor
noch Kampen nóch Amsterdam werd gekozen.
Met het oog echter op de zeer kostbare kliniek,
die de Vereeniging voor Christ, verzorging van
Krankzinnigen te Amsterdam heeft gevestigd
en het contract, dat deze Vereeniging aanging
met de Vrye Universiteit, zal het wel ondoen
lijk zyn, om de Vrije Universiteit te Verplaatsen.
Uit een finantiëel oogpunt is er daarentegen
weinig bezwaar om de Theol. School te ver
plaatsen naar Amsterdam, omdat men gemak
kelijk de noodige localen kan huren of met de
Vrye Universiteit voor het gebruik harer ge
bouwen een accoord kan sluiten.
Zullen beide Inrichtingen met behoud van
beider zelfstandigheid tot samenwerking komen,
dan behoort in de tweede plaats te worden
vastgesteld, dat de Kerken het zeggenschap over
hun eigen inrichting volledig behouden, terwijl
het toezicht der Kerken op de Theol. Facult.
kan blyven, zoover dit thans is geregeld.
Eventueele samenwerking eischt ten dezen
geene verandering.
In de derde plaats zal het dan noodig zyn,
dat er een nauwkeurige bepaalde verdeeling
van arbeid worde getroffen.
Naar onze eenparige overtuiging kan die ver
deeling gevonden worden in de richting, die
in ons voorstel is aangewezen.
De Theol. Faculteit staat in dienst der Theol.
wetenschap.
Zy beoefent de Geref. Theologie en geeft door
haar onderwys aan haar studenten die alge-
meene vorming, die elk Gereformeerd Theoloog,
en dus ook de aanstaande dienaren des Woords
in de Geref. Kerken noodig heeft. Maar zij laat
het aan de Theol. School over, dat deze door
haar onderwys hare studenten nader bekwaamt
en hen die bizondere vorming geeft, die noodig
is voor den dienaar des Woords in onze Kerken.
De Theol. School staat geheel in dienst der
Kerken. Zy stelt zich ten doel door haar on
derwys hare studenten voor te bereiden voor
den ambtelyken dienst. Maar zy laat de al-
gemeene vorming over aan de Theol. Faculteit.
Natuurlyk zal dan by elk der beide inrich
tingen by de vaststelling van de series lectio-
num en de vereischten der examina hiermee
rekening moeten worden gehouden.
Elk der beide Inrichtingen blijft vry haar
series naar eigen goedvinden vast te stellen,
maar houdt daarby toch haar eigen doel in
het oog.
Zoo zouden enkele vakken zooals Encyclopedie
en de historische vakken wellicht geheel aan
de Theol. Faculteit kunnen worden overgelaten
en omgekeerd al de vakken, die rechtstreeks de
uitoefening van het ambt betreffen geheel aan
de Theol. School.
De uitlegkundige en dogmatologische vakken
zouden dan misschien aan beide inrichtingen
worden onderwezen, maar dan toch op zeer
onderscheidene wflze wat methode en doel
betreft.
Het spreekt echter vanzelf, dat de nadere
bepaling der arbeidsverdeeling hier niet kan
worden gegeven. Maar wel komt het ons voor,
dat met wat goeden wil ten dezen zeer wel
een accoord is te treffen.
Ten vierde is het noodig, dat ook de studie
gang wordt geregeld. Ons voorstel heeft ge
tracht zich zoo nauw mogelyk aan te sluiten
aan de tegenwoordige practyk.
De regeling, zooals wy die voorstellen, biedt
het voordeel, dat elk die langs den gewonen
weg tot den dienst des Woords in onze Kerken
komt, het onderwys van beide inrichtingen zal
genietendat de studietijd niet beduidend vor-
lengd wordtdat het onderwys der Theol. School
het onderwys der Theol. Facult. veronderstelt
en zich daarby aansluit; dat de tjjd voor het
volgen der lessen aan elk der beide inrichtingen
slechts weinig wordt bekortdat aan de prac
tische vorming voor den dienst des Woords meer
zorge kan worden besteed dat het eindexamen
der Theol. School den graad verleent van pro
ponent tot den dienst des Woords en dat de
opbrengst der Collegelden voor geen van beide
inrichtingen beduidend zal verminderen.
Deze regeling is overigens voor onderschei
dene wijzigingen vatbaar.
In de vyfde plaats komt het ons zeer ge-
wenscht voor om de gelegenheid te openen, dat
aan de Professoren van beide inrichtingen over
en weer het geven van eenige lessen kan op
gedragen worden.
Wellicht zal daardoor de uitvoering van ons
voorstel in de practyk aanmerkelijk worden
vergemakkelijkt.
Yoorts scheen het ons toe, dat het misschien
wel eenige aanbeveling kan verdienen in ver
band met de oplossing der opleidingskwestie
ook nog een paar andere zaken nader te regelen
n. 1. het onderwys in de missionaire vakken en
de Kerkelijke examina.
Deze beide punten, onder sub. 67 in ons
voorstel genoemd, vormen echter slechts een
aanhangsel, dat desgewenscht ook kan vervallen.
Toch meenen we, dat het niet overbodig is
te bepalen, dat alleen aan de Theol. Facult.
de gelegenheid openstaat om te doctoreeren in
de Theologie en dat het zeer gewenscht zou zijn
aan de Theol. School een leerstoel voor de
Zending en de Evangelisatie te openen. Onze
tyd staat in het teeken van Zending en Evan
gelisatie. Tot nu toe is aan de beide inrich
tingen daaraan, naar het ons toeschijnt te weinig
aandacht gewyd, zoodat het wel aanbeveling
zou verdienen om, zoo spoedig als dit behoor
lijk zal kunnen geschieden, hiervoor een leerstoel
te stichten, ook opdat het onderwijs tot voor
bereiding van het examen in art. 4 der Zen
dingsorde genoemd, aan de Theol. School moge
kunnen worden gegeven.
En wat de Kerkelijke examina betreft, ver
dient het misschien overweging om het ge
wone praeparatoir examen te laten vervallen
en aan het eindexamen der Theol. School het
recht te verbinden om te mogen staan naar de
beroeping tot den dienst des Woords in onze
Kerken.
Hierdoor zou niet alleen de Theol. School
haar karakter als eigen inrichting der Kerken
des te meer openbaren, maar zou ook tevens
aan de studenten eene vergoeding zyn gege
ven voor het langer moeten volgen der colleges,
gelijk de aanneming van dit voorstel zou mee
brengen.
Mits het' eindexamen aan de Theol. School
afgenomen wordt in tegenwoordigheid van
curatoren der Kerken, die daarby het recht
van veto hebben, wil het ons voorkomen, dat
tegen afschaffing van het gewone praeparatoir
examen geen overwegend bezwaar bestaat, wyl
het peremptoir examen toch blijft en de Kerken
zelf dus blijven beslissen over de toelating tot
den dienst des Woords.
Met dit korte woord van toelichting bevelen
wy dit voorstel in Uwe overweging aan. On
getwijfeld is het gemakkelijk genoeg op dit
voorstel velerlei aanmerking te maken, gelijk
trouwens steeds het geval is by elk compromis.
Maar de vraag is of met wat goeden wil
van weerszijden, het struikelblok der opleidings
kwestie in de richting van ons voorstel niet
zou zyn weg te nemen. Die vraag wenschen
we aan Uw oordeel te onderwerpen.
Ook aan onze z.g. Kerkelijke bladen is van
dit voorstel kennis gegeven met verzoek even
wel om het voorloopig niet te bespreken, maar
eerst de Kerken zelf te laten oordeelen.
Mocht gij met ons van oordeel zyn, dat in
die richting van ons voorstel eene practische
oplossing der opleidingskwestie zou zyn te
vinden, dan verzoeken wij U dringend dit
voorstel te steunen en het te brengen op de
vergadering Uwer Classis.
Met broedergroete en heilbede,
De Raad der Geref. Kerk te Zaandam
Namens hem,
W. Breukelaar, h.t. Praeses.
J. A. de Vries, h.t. Scriba.
Zaandam, 13 Februari 1911.
Zaandam, Februari 1911.
Geachte Redacteur
De Raad der Geref. Kerk te Zaandam heeft
de eer U hierbij toe te zenden een voorstel,
door hem by zijne Classe ingediend en aan
alle Kerken toegezonden.
Indien gy dit wenscht, kunt gy dit voorstel
opnemen in Uw blad. Hij verzoekt U echter
dringend om dit voorstel voorloopig niet aan
bespreking of critiek in Uw blad te onder
werpen.
Hoe anders pry's stellend op de voorlichting
der pers, komt het hem zeer gewenscht voor,
dat in deze zaak de pers eerst aan de Kerken
zelf gelegenheid late dit voorstel te overwegen
en zich daarover uit te spreken. Hij vertrouwt
dat gy aan dit verzoek wel zult willen voldoen.
De Raad der Geref. Kerk te Zaandam
Namens hem,
W. Breukelaar, h.t. Praeses.
J. A. de Vries, h.t. Scriba.
Zendwgs-V'ereeniging Middelburg A.
De maand Februari bracht me slechts één
busje, n.l. van de fam. A., met een inhoud van
f 5,605. De Penningmeester,
A. D. Littooij Az.
Middelburg B. Sedert de vorige opgave in
dank ontvangen voor de Zending uit de busjes
van: kinderen van R. f 1.12kinderen van G.
f 0.41 Vs familie de K. f2.74; familie v. d. S.
fO.SOVb familie J. B. f'2.58.
Namens het Comité,
P. B. Tazelaar.
ZENDING.
Bezorgd by Boekh. Fanoy 1 pakje stuivers
en een pakje halve centen, te zamen f 1.25.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
Geachte Redactie 1
Beleefd verzoek ik een plaats in uw blad, als
u althans myn schrijven een 'plaats waardig
keurt. Myn doel is om langs dezen weg te
weten te komen, of mijne beschouwing over Jona
de juiste is. Zoo niet, wie wederlegt ze met
afdoende gronden?
Ik verlang niet een veronderstellende, niet
een gissende beschouwing zooals de mijne, want
daar schieten wij weinig mede op.
Zebulon, de zesde zoon van Lea, Jakobs niet
gekozene, en ook minder geliefde vrouw, toen
zy hem baarde, sprak zy met een goede gifte
begiftigd te zyn. Ditmaal zal mijn man zich
bij my voegen en noemde zijnen naam Zebulon.
Dat wil zeggenby woning, bijvoeging.
Van Zebulon zelf weten wy niet veel. Spe
lende opgegroeid met zyn zuster Dina, schijnt
hij niet zoo wrokkig te zyn geweest als zyn
broeders [Simlon en Levi. Uit zijn geslachts
register blykt, dat hem drie zonen geboren zyn.
In den aartsvaderlijken zegen over hem uit
gesproken, blykt dat hy. aan de haven der zee
zou wonen en zijn zyde zou zyn aan de zijde
van Zidon.
In de -legering in de woestijn trok hy op onder
de banier van Juda, één van de eerste in de
optocht, met den Tabernakel achter zich, dicht
bij dus.
Mozes zegt van den stam Zebulon, dat hy
zich zou verheugen over zjjne uittocht, dat zy
de volken tot den berg zouden roepen en
offeranden der gerechtigheid zouden offeren, de
overvloed der zeeën zuigen en de verborgene
schatten van het zand. En Debora bezingt zijn
lof als zy zegt in haar lied, dat het een volk
is dat zyn ziele versmaad hneft. En de kro
niekschrijver zegt van Zebulon, dat het een volk
was om slagorde te houden met een onwankel
baar hart. En wanneer de Psalmist in den
68en Psalm de stammen Israëls overziet, treedt
ook hij niet op den achtergrond, was het Juda's
stam die glorie won. Ook zou de stam Zebulon
God hunnen koning eeren.
En wat heeft dat land van Zebulon,
Galilea zeewaarts, niet een groot licht gezien,
schoon eerst gezeten in de schaduwe des doods?
Ja, de Koning van 't Heelal heeft deze plaats
weleer door dien stam bewoond, tot zijn bij
zondere woonplaats uitgekozen. En de disci
pelen, al waren het misschien geen Zebulonieten,
evenwel, waren van dien landaard niet vreemd.
Gaan wij nu even terug en maken eenige
opmerkingen en gevolgtrekkingen.
Wij zeiden, dat Lea was de niet gekozene en
minder geliefde vrouw van Jakob. Hier wou
ik by opmerken er wordt misschien in deze
dagen bij het zoeken naar een vrouw en het
aangaan van een huwelijk te weinig gerekend
met de wil en het recht der ouders. Toen
echter werd er van de ouderlijke macht wel eens
te veel misbruik gemaakt door te weinig te
letten op de genegenheid van zoon of dochter.
Nu was dat destijds minder erg, aangezien
door de veelwijverij een enkele mindergeliefde
er wel eens onder door kon, maar de gevolgen
bleven ook niet uit.
Ook meen ik in bovenstaand verband te zien
tusschen gedrag en levenservaring. Wy zien
hier een bedrieger bedrogen, een misleide door
de duisternis, denkt Jakob aan uw oude blinde
vader. O Jakob, zyn nu Lea's teedere oogen u
minder welkom, denk hoe gij van de zwakke
oogen uws vaders misbruik hebt gemaakt.
Bedrog en toch recht. Jakob kwam de zegen
toe, maar hy zocht die door bedrog. Laban
deed naar gewoonte dier plaats, maar dat moest
hy eerder gezegd hebben.
Zes zonen gebaard, dat noemde Lea met een
goede gifte begiftigd. Zij was dus ver van het
tweekinderstelsel en vond meer aantrekkelijks
in haar zoons Dudaïm dan in de leer van het
Malthusianisme. Dat mag nu eenigszins te
verklaren zijn, vaststaat evenwel dat Lea ver
stond boven den geest dezer eeuw.
Begiftigd zeide zij, en dat met recht. Zij
moest haar man, om loon huwen, had worste
lingen Gods met haar zuster, maar nu die
verstootene zes zonen gebaard had, dat kon
helpen, voor het heden en de toekomst, dat
was haar trots en verwachting, maar Lea maakt
liet nu niet te veel, beschouw uw begiftiging
niet als een eigendomsrecht, reken er op, elk
een beurt. Span uw verwachting dus niet te
hoog, want slechts een dochter is u nog be
schoren. Ja, God zoekt het weggedrevene, ook
Rachel een beurt, zoo blijft er evenwicht, an
ders kwam er misschien leedvermaak by Lea.
Ja, jaloesie en leedvermaak zijn twee zonden
doorgaans aan de veelwijverij verbonden.
Zebulon aan de haven der zee wonen, ja,
God heeft de landpalen der volkeren gesteld
naar het getal der stammen der kinderen Is
raëls en Salomo zegthet lot wordt in den
schoot geworpen, maar het geheele belijd daar
van is van den Heere. Hoe schoon komt dit
hier uithet lot voor Zebulon viel wel aan de
haven der zee, als de profeet Jesaja dan ook
wil bewijzen dat de God van Israël de ware
God is, zoo daagt hij de afgoden als het ware
uit, toekomende dingen te verkondigen die
uitkomen. De overvloed der zeeën zuigen, wat
levert de zee op, visschen, edelgesteenten, dat
zouden de Zebulonieten er uithalen, ja het
meer dan gewone zouden zij er uitzuigen,
•ook wat er ten overvloede in was.
Wat zat er dan nog meer in, verborgene
schatten? Ja, er zat zelfs een teeken in. Er
zou voor Zebulon, ja voor de Ninevieten en
voor wie niet al een teeken en voor de Nine
vieten een verborgene schat uit voortkomen.
En nu zonder mij schuldig te maken, aan
schriftinlegging of schriftvergeestelijking mag
ik zinspelende op dat teeken en dien verbor
gene schat, toch wel wyzen op Jona en op de
schat van Gods barmhartigheid betoond aan
de Ninevieten na de prediking aan hen door
een man als uit de zee opgekomen. O, Zebu
lon, Zebulon, dat uw geslacht later op dat
teeken geen acht gaf, hoe zyt gy door die
heidenen beschaamdZy gaven acht op dien
verborgenen schat van Gods barmhartigheid,
want ofschoon Jona van geen barmhartigheid
sprak, zeiden zy evenwel wie weet, God mocht
ons barmhartig zijn, wie weet, er ligt misschien
achter dien last een verschoning verborgen.
Hoe beschamend voor het ongeloof. O kinde
ren des verbonds, zult gij u niet bekeeren.
God is aan u Zyn woord kwijt en dat wel met
een eed. De Ninevieten bekeerden zich op een
misschien; tegen u zegt de Heere, zoo waar
achtig als ik leef, ik heb geen lust in den dood
des zondaars maar daarin dat hij zich bekeere
en ik haar geneze, opdat zij zouden leven.
Job Wisse.
CENTRALE PASTORALE CONFERENTIE.
Geref. Predikanten-Y ereeniging.
De Centr. Past. Conferentie zal D. V. 20 April
a. s. te Utrecht gehouden worden.
Door die vergadering zullen de Statuten der
Geref. Predikanten-Vereeniging, tot oprichting
waarvan 21 Sept. j.l. te Utrecht besloten werd,
worden vastgesteld. Deze Concept-Statuten
worden vóór die vergadering tydig toegezonden
aan hen, die reeds als leden zyn toegetreden,
en voorts zooveel mogelyk ter algemeene kennis
gebracht.
Alle hoogleeraren, predikanten, emeriti-pre
dikanten onzer Geref. kerken, of tot deze kerken
als ambtsdragers behoorende, die ook door
middel der op te richten Predikanten-Vereeni
ging begeeren mede te werken tot het welzyn
van Christus' Kerk en de komst van het Ko
ninkrijk Gods, noodigen we dringend uit, spoe
dig zich als leden aan te melden. Ook ouder
lingen en diakenen, ambtsdragers in genoemde
kerken, alsmede Theol. studenten, in ge
meenschap met deze kerken staande, worden
uitgenoodigd toe te treden als begunstigers,
met adviseerende stem.
Leden en begunstigers betalen eene contri
butie van f 1.jaarlijks Die nog geen leden
en begunstigers zyn, noodigen we uit, zich als
zoodanig zoo spoedig mogelijk, tegelijk met
toezending hunner contributie, aan te melden
by ds. F. Kramer, te Beverwijk.
Op de vergadering der Conferentie, welke
20 April e.k. staat gehouden te worden, zullen
alleen stemrecht hebben, die alsdan van hun
toetreding hebben kennis gegeven.
Aan Leden, die een of ander voor 't Agen
dum wenschen in te zenden, wordt beleefd en
dringend verzocht, dit te doen vóór 18 Maart,
by den Secretaris ds. J. Vonk, te Maassluis.
Namens het voorloopig Bestuur der
op te richten Predikanten-Vereeniging,
J. Vonk, Secretaris.
Maassluis, 13 Febr. 1911.
JAARVERGADERING van den Ring
„Middelburg".
Ze zal gehouden worden Donderdag 23 Maart
1911 te Vlissingen in de Noorderkerk.
SprekerDs. D. Pol.
Tot Bestuurslid is gekozen vriend Veenstra.
Agendum de volgende week.
De Secretaris.
Advertentië».
LANGEDELFT H 20.
Aanbevelend,
In EFFECTEN, COUPONS en INCASSEE-
RINGEN, BRAND-, INBRAAK-, ONGEVAL
LEN- TRANSPORT- en LEVENSVERZEKE
RINGEN.
Neemt gelden a deposito.
Vertegenwoordiger van de Noord-Nederland-
sche Hypotheekbank voor de uitgifte van
PANDBRIEVEN en het sluiten van HYPO
THEKEN.
is het voortdurend gebruik van ROGGE
BLOEM des morgens vóór het ontbyt.
Deze Roggebloem is en wordt onderzocht
door het scheikundig bureau alhier en is vol
komen zuiver be onden.
Verkrijgbaar Magazijn „Groenen Draak",
hoek Langeviele te Middelburg. Pakjes van
5 ons a 13 cent en bij de verdere Wederver-
koopers.
Al de oefeningen (8 deelen) van W. Floor.
Als ook andere Christ, boeken, verhalen en
oude Schryvers door,
Zendt aanbieding, lijst der boeken met prys
aan b. v. g. a.
Door familieomstandigheden met Mei of later
gevraagd. Wasch buitenshuis.
Adres uitgever van dit blad.