UURWERKEN enz. Dames-Handwerken, Te koop gevraagd: 20 cent Boekh. FANOY, Burg B 16. GROQTE SORTEERING W. J. CAMPER ï.h. F. Kealemaos. O. J. HONDIUS, Kantoor Ylasmarkt K 146 |l„'l SPINNEWIEL". 11. VERHOOG, Halfweg. eene Dienstbode Verantwoording Tan Liefdegaven. INGEZONDEN STUKKEN. Iets over Jona, den Zebulonieter. Wie nu nog geen lieeit, kan er nu nog een voor keepen, by Beste middel tegen Koesten lüagazyn Tan Kortedelft A 84, Middelburg. wenschte resultaat geleid. Het sehynt dus wel, dat eene bevredigende oplossing in deze rich ting moeilijk is te vinden. Dit deed by ons de gedachte ryzen, dat er misschien eene practische oplossing zou zyn te verkrijgen door beide inrichtingen met behoud van beider zelfstandigheid te doen samenwerken. Van die gedachte gaat ons voorstel uit: Het spreekt van zelf, dat dit voorstel slechts enkele punten aangeeft, en niet een volledig uitgewerkt plan. Mocht, wat wij aanbieden, in de Kerken by- val vinden, dan zullen deze punten natuurlijk nadere uitwerking behoeven en zal voorts te dezer zake een wel omschrevener contract tus- schen de Kerken en de Vereeniging voor Hoo- ger Onderwys moeten worden aangegaan. Om te komen tot samenwerking van beide Inrichtingen is het allereerst noodig, dat beide worden gevestigd op eenzelfde plaats. Wellicht zou het 't beste zyn, dat hiervoor noch Kampen nóch Amsterdam werd gekozen. Met het oog echter op de zeer kostbare kliniek, die de Vereeniging voor Christ, verzorging van Krankzinnigen te Amsterdam heeft gevestigd en het contract, dat deze Vereeniging aanging met de Vrye Universiteit, zal het wel ondoen lijk zyn, om de Vrije Universiteit te Verplaatsen. Uit een finantiëel oogpunt is er daarentegen weinig bezwaar om de Theol. School te ver plaatsen naar Amsterdam, omdat men gemak kelijk de noodige localen kan huren of met de Vrye Universiteit voor het gebruik harer ge bouwen een accoord kan sluiten. Zullen beide Inrichtingen met behoud van beider zelfstandigheid tot samenwerking komen, dan behoort in de tweede plaats te worden vastgesteld, dat de Kerken het zeggenschap over hun eigen inrichting volledig behouden, terwijl het toezicht der Kerken op de Theol. Facult. kan blyven, zoover dit thans is geregeld. Eventueele samenwerking eischt ten dezen geene verandering. In de derde plaats zal het dan noodig zyn, dat er een nauwkeurige bepaalde verdeeling van arbeid worde getroffen. Naar onze eenparige overtuiging kan die ver deeling gevonden worden in de richting, die in ons voorstel is aangewezen. De Theol. Faculteit staat in dienst der Theol. wetenschap. Zy beoefent de Geref. Theologie en geeft door haar onderwys aan haar studenten die alge- meene vorming, die elk Gereformeerd Theoloog, en dus ook de aanstaande dienaren des Woords in de Geref. Kerken noodig heeft. Maar zij laat het aan de Theol. School over, dat deze door haar onderwys hare studenten nader bekwaamt en hen die bizondere vorming geeft, die noodig is voor den dienaar des Woords in onze Kerken. De Theol. School staat geheel in dienst der Kerken. Zy stelt zich ten doel door haar on derwys hare studenten voor te bereiden voor den ambtelyken dienst. Maar zy laat de al- gemeene vorming over aan de Theol. Faculteit. Natuurlyk zal dan by elk der beide inrich tingen by de vaststelling van de series lectio- num en de vereischten der examina hiermee rekening moeten worden gehouden. Elk der beide Inrichtingen blijft vry haar series naar eigen goedvinden vast te stellen, maar houdt daarby toch haar eigen doel in het oog. Zoo zouden enkele vakken zooals Encyclopedie en de historische vakken wellicht geheel aan de Theol. Faculteit kunnen worden overgelaten en omgekeerd al de vakken, die rechtstreeks de uitoefening van het ambt betreffen geheel aan de Theol. School. De uitlegkundige en dogmatologische vakken zouden dan misschien aan beide inrichtingen worden onderwezen, maar dan toch op zeer onderscheidene wflze wat methode en doel betreft. Het spreekt echter vanzelf, dat de nadere bepaling der arbeidsverdeeling hier niet kan worden gegeven. Maar wel komt het ons voor, dat met wat goeden wil ten dezen zeer wel een accoord is te treffen. Ten vierde is het noodig, dat ook de studie gang wordt geregeld. Ons voorstel heeft ge tracht zich zoo nauw mogelyk aan te sluiten aan de tegenwoordige practyk. De regeling, zooals wy die voorstellen, biedt het voordeel, dat elk die langs den gewonen weg tot den dienst des Woords in onze Kerken komt, het onderwys van beide inrichtingen zal genietendat de studietijd niet beduidend vor- lengd wordtdat het onderwys der Theol. School het onderwys der Theol. Facult. veronderstelt en zich daarby aansluit; dat de tjjd voor het volgen der lessen aan elk der beide inrichtingen slechts weinig wordt bekortdat aan de prac tische vorming voor den dienst des Woords meer zorge kan worden besteed dat het eindexamen der Theol. School den graad verleent van pro ponent tot den dienst des Woords en dat de opbrengst der Collegelden voor geen van beide inrichtingen beduidend zal verminderen. Deze regeling is overigens voor onderschei dene wijzigingen vatbaar. In de vyfde plaats komt het ons zeer ge- wenscht voor om de gelegenheid te openen, dat aan de Professoren van beide inrichtingen over en weer het geven van eenige lessen kan op gedragen worden. Wellicht zal daardoor de uitvoering van ons voorstel in de practyk aanmerkelijk worden vergemakkelijkt. Yoorts scheen het ons toe, dat het misschien wel eenige aanbeveling kan verdienen in ver band met de oplossing der opleidingskwestie ook nog een paar andere zaken nader te regelen n. 1. het onderwys in de missionaire vakken en de Kerkelijke examina. Deze beide punten, onder sub. 67 in ons voorstel genoemd, vormen echter slechts een aanhangsel, dat desgewenscht ook kan vervallen. Toch meenen we, dat het niet overbodig is te bepalen, dat alleen aan de Theol. Facult. de gelegenheid openstaat om te doctoreeren in de Theologie en dat het zeer gewenscht zou zijn aan de Theol. School een leerstoel voor de Zending en de Evangelisatie te openen. Onze tyd staat in het teeken van Zending en Evan gelisatie. Tot nu toe is aan de beide inrich tingen daaraan, naar het ons toeschijnt te weinig aandacht gewyd, zoodat het wel aanbeveling zou verdienen om, zoo spoedig als dit behoor lijk zal kunnen geschieden, hiervoor een leerstoel te stichten, ook opdat het onderwijs tot voor bereiding van het examen in art. 4 der Zen dingsorde genoemd, aan de Theol. School moge kunnen worden gegeven. En wat de Kerkelijke examina betreft, ver dient het misschien overweging om het ge wone praeparatoir examen te laten vervallen en aan het eindexamen der Theol. School het recht te verbinden om te mogen staan naar de beroeping tot den dienst des Woords in onze Kerken. Hierdoor zou niet alleen de Theol. School haar karakter als eigen inrichting der Kerken des te meer openbaren, maar zou ook tevens aan de studenten eene vergoeding zyn gege ven voor het langer moeten volgen der colleges, gelijk de aanneming van dit voorstel zou mee brengen. Mits het' eindexamen aan de Theol. School afgenomen wordt in tegenwoordigheid van curatoren der Kerken, die daarby het recht van veto hebben, wil het ons voorkomen, dat tegen afschaffing van het gewone praeparatoir examen geen overwegend bezwaar bestaat, wyl het peremptoir examen toch blijft en de Kerken zelf dus blijven beslissen over de toelating tot den dienst des Woords. Met dit korte woord van toelichting bevelen wy dit voorstel in Uwe overweging aan. On getwijfeld is het gemakkelijk genoeg op dit voorstel velerlei aanmerking te maken, gelijk trouwens steeds het geval is by elk compromis. Maar de vraag is of met wat goeden wil van weerszijden, het struikelblok der opleidings kwestie in de richting van ons voorstel niet zou zyn weg te nemen. Die vraag wenschen we aan Uw oordeel te onderwerpen. Ook aan onze z.g. Kerkelijke bladen is van dit voorstel kennis gegeven met verzoek even wel om het voorloopig niet te bespreken, maar eerst de Kerken zelf te laten oordeelen. Mocht gij met ons van oordeel zyn, dat in die richting van ons voorstel eene practische oplossing der opleidingskwestie zou zyn te vinden, dan verzoeken wij U dringend dit voorstel te steunen en het te brengen op de vergadering Uwer Classis. Met broedergroete en heilbede, De Raad der Geref. Kerk te Zaandam Namens hem, W. Breukelaar, h.t. Praeses. J. A. de Vries, h.t. Scriba. Zaandam, 13 Februari 1911. Zaandam, Februari 1911. Geachte Redacteur De Raad der Geref. Kerk te Zaandam heeft de eer U hierbij toe te zenden een voorstel, door hem by zijne Classe ingediend en aan alle Kerken toegezonden. Indien gy dit wenscht, kunt gy dit voorstel opnemen in Uw blad. Hij verzoekt U echter dringend om dit voorstel voorloopig niet aan bespreking of critiek in Uw blad te onder werpen. Hoe anders pry's stellend op de voorlichting der pers, komt het hem zeer gewenscht voor, dat in deze zaak de pers eerst aan de Kerken zelf gelegenheid late dit voorstel te overwegen en zich daarover uit te spreken. Hij vertrouwt dat gy aan dit verzoek wel zult willen voldoen. De Raad der Geref. Kerk te Zaandam Namens hem, W. Breukelaar, h.t. Praeses. J. A. de Vries, h.t. Scriba. Zendwgs-V'ereeniging Middelburg A. De maand Februari bracht me slechts één busje, n.l. van de fam. A., met een inhoud van f 5,605. De Penningmeester, A. D. Littooij Az. Middelburg B. Sedert de vorige opgave in dank ontvangen voor de Zending uit de busjes van: kinderen van R. f 1.12kinderen van G. f 0.41 Vs familie de K. f2.74; familie v. d. S. fO.SOVb familie J. B. f'2.58. Namens het Comité, P. B. Tazelaar. ZENDING. Bezorgd by Boekh. Fanoy 1 pakje stuivers en een pakje halve centen, te zamen f 1.25. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Geachte Redactie 1 Beleefd verzoek ik een plaats in uw blad, als u althans myn schrijven een 'plaats waardig keurt. Myn doel is om langs dezen weg te weten te komen, of mijne beschouwing over Jona de juiste is. Zoo niet, wie wederlegt ze met afdoende gronden? Ik verlang niet een veronderstellende, niet een gissende beschouwing zooals de mijne, want daar schieten wij weinig mede op. Zebulon, de zesde zoon van Lea, Jakobs niet gekozene, en ook minder geliefde vrouw, toen zy hem baarde, sprak zy met een goede gifte begiftigd te zyn. Ditmaal zal mijn man zich bij my voegen en noemde zijnen naam Zebulon. Dat wil zeggenby woning, bijvoeging. Van Zebulon zelf weten wy niet veel. Spe lende opgegroeid met zyn zuster Dina, schijnt hij niet zoo wrokkig te zyn geweest als zyn broeders [Simlon en Levi. Uit zijn geslachts register blykt, dat hem drie zonen geboren zyn. In den aartsvaderlijken zegen over hem uit gesproken, blykt dat hy. aan de haven der zee zou wonen en zijn zyde zou zyn aan de zijde van Zidon. In de -legering in de woestijn trok hy op onder de banier van Juda, één van de eerste in de optocht, met den Tabernakel achter zich, dicht bij dus. Mozes zegt van den stam Zebulon, dat hy zich zou verheugen over zjjne uittocht, dat zy de volken tot den berg zouden roepen en offeranden der gerechtigheid zouden offeren, de overvloed der zeeën zuigen en de verborgene schatten van het zand. En Debora bezingt zijn lof als zy zegt in haar lied, dat het een volk is dat zyn ziele versmaad hneft. En de kro niekschrijver zegt van Zebulon, dat het een volk was om slagorde te houden met een onwankel baar hart. En wanneer de Psalmist in den 68en Psalm de stammen Israëls overziet, treedt ook hij niet op den achtergrond, was het Juda's stam die glorie won. Ook zou de stam Zebulon God hunnen koning eeren. En wat heeft dat land van Zebulon, Galilea zeewaarts, niet een groot licht gezien, schoon eerst gezeten in de schaduwe des doods? Ja, de Koning van 't Heelal heeft deze plaats weleer door dien stam bewoond, tot zijn bij zondere woonplaats uitgekozen. En de disci pelen, al waren het misschien geen Zebulonieten, evenwel, waren van dien landaard niet vreemd. Gaan wij nu even terug en maken eenige opmerkingen en gevolgtrekkingen. Wij zeiden, dat Lea was de niet gekozene en minder geliefde vrouw van Jakob. Hier wou ik by opmerken er wordt misschien in deze dagen bij het zoeken naar een vrouw en het aangaan van een huwelijk te weinig gerekend met de wil en het recht der ouders. Toen echter werd er van de ouderlijke macht wel eens te veel misbruik gemaakt door te weinig te letten op de genegenheid van zoon of dochter. Nu was dat destijds minder erg, aangezien door de veelwijverij een enkele mindergeliefde er wel eens onder door kon, maar de gevolgen bleven ook niet uit. Ook meen ik in bovenstaand verband te zien tusschen gedrag en levenservaring. Wy zien hier een bedrieger bedrogen, een misleide door de duisternis, denkt Jakob aan uw oude blinde vader. O Jakob, zyn nu Lea's teedere oogen u minder welkom, denk hoe gij van de zwakke oogen uws vaders misbruik hebt gemaakt. Bedrog en toch recht. Jakob kwam de zegen toe, maar hy zocht die door bedrog. Laban deed naar gewoonte dier plaats, maar dat moest hy eerder gezegd hebben. Zes zonen gebaard, dat noemde Lea met een goede gifte begiftigd. Zij was dus ver van het tweekinderstelsel en vond meer aantrekkelijks in haar zoons Dudaïm dan in de leer van het Malthusianisme. Dat mag nu eenigszins te verklaren zijn, vaststaat evenwel dat Lea ver stond boven den geest dezer eeuw. Begiftigd zeide zij, en dat met recht. Zij moest haar man, om loon huwen, had worste lingen Gods met haar zuster, maar nu die verstootene zes zonen gebaard had, dat kon helpen, voor het heden en de toekomst, dat was haar trots en verwachting, maar Lea maakt liet nu niet te veel, beschouw uw begiftiging niet als een eigendomsrecht, reken er op, elk een beurt. Span uw verwachting dus niet te hoog, want slechts een dochter is u nog be schoren. Ja, God zoekt het weggedrevene, ook Rachel een beurt, zoo blijft er evenwicht, an ders kwam er misschien leedvermaak by Lea. Ja, jaloesie en leedvermaak zijn twee zonden doorgaans aan de veelwijverij verbonden. Zebulon aan de haven der zee wonen, ja, God heeft de landpalen der volkeren gesteld naar het getal der stammen der kinderen Is raëls en Salomo zegthet lot wordt in den schoot geworpen, maar het geheele belijd daar van is van den Heere. Hoe schoon komt dit hier uithet lot voor Zebulon viel wel aan de haven der zee, als de profeet Jesaja dan ook wil bewijzen dat de God van Israël de ware God is, zoo daagt hij de afgoden als het ware uit, toekomende dingen te verkondigen die uitkomen. De overvloed der zeeën zuigen, wat levert de zee op, visschen, edelgesteenten, dat zouden de Zebulonieten er uithalen, ja het meer dan gewone zouden zij er uitzuigen, •ook wat er ten overvloede in was. Wat zat er dan nog meer in, verborgene schatten? Ja, er zat zelfs een teeken in. Er zou voor Zebulon, ja voor de Ninevieten en voor wie niet al een teeken en voor de Nine vieten een verborgene schat uit voortkomen. En nu zonder mij schuldig te maken, aan schriftinlegging of schriftvergeestelijking mag ik zinspelende op dat teeken en dien verbor gene schat, toch wel wyzen op Jona en op de schat van Gods barmhartigheid betoond aan de Ninevieten na de prediking aan hen door een man als uit de zee opgekomen. O, Zebu lon, Zebulon, dat uw geslacht later op dat teeken geen acht gaf, hoe zyt gy door die heidenen beschaamdZy gaven acht op dien verborgenen schat van Gods barmhartigheid, want ofschoon Jona van geen barmhartigheid sprak, zeiden zy evenwel wie weet, God mocht ons barmhartig zijn, wie weet, er ligt misschien achter dien last een verschoning verborgen. Hoe beschamend voor het ongeloof. O kinde ren des verbonds, zult gij u niet bekeeren. God is aan u Zyn woord kwijt en dat wel met een eed. De Ninevieten bekeerden zich op een misschien; tegen u zegt de Heere, zoo waar achtig als ik leef, ik heb geen lust in den dood des zondaars maar daarin dat hij zich bekeere en ik haar geneze, opdat zij zouden leven. Job Wisse. CENTRALE PASTORALE CONFERENTIE. Geref. Predikanten-Y ereeniging. De Centr. Past. Conferentie zal D. V. 20 April a. s. te Utrecht gehouden worden. Door die vergadering zullen de Statuten der Geref. Predikanten-Vereeniging, tot oprichting waarvan 21 Sept. j.l. te Utrecht besloten werd, worden vastgesteld. Deze Concept-Statuten worden vóór die vergadering tydig toegezonden aan hen, die reeds als leden zyn toegetreden, en voorts zooveel mogelyk ter algemeene kennis gebracht. Alle hoogleeraren, predikanten, emeriti-pre dikanten onzer Geref. kerken, of tot deze kerken als ambtsdragers behoorende, die ook door middel der op te richten Predikanten-Vereeni ging begeeren mede te werken tot het welzyn van Christus' Kerk en de komst van het Ko ninkrijk Gods, noodigen we dringend uit, spoe dig zich als leden aan te melden. Ook ouder lingen en diakenen, ambtsdragers in genoemde kerken, alsmede Theol. studenten, in ge meenschap met deze kerken staande, worden uitgenoodigd toe te treden als begunstigers, met adviseerende stem. Leden en begunstigers betalen eene contri butie van f 1.jaarlijks Die nog geen leden en begunstigers zyn, noodigen we uit, zich als zoodanig zoo spoedig mogelijk, tegelijk met toezending hunner contributie, aan te melden by ds. F. Kramer, te Beverwijk. Op de vergadering der Conferentie, welke 20 April e.k. staat gehouden te worden, zullen alleen stemrecht hebben, die alsdan van hun toetreding hebben kennis gegeven. Aan Leden, die een of ander voor 't Agen dum wenschen in te zenden, wordt beleefd en dringend verzocht, dit te doen vóór 18 Maart, by den Secretaris ds. J. Vonk, te Maassluis. Namens het voorloopig Bestuur der op te richten Predikanten-Vereeniging, J. Vonk, Secretaris. Maassluis, 13 Febr. 1911. JAARVERGADERING van den Ring „Middelburg". Ze zal gehouden worden Donderdag 23 Maart 1911 te Vlissingen in de Noorderkerk. SprekerDs. D. Pol. Tot Bestuurslid is gekozen vriend Veenstra. Agendum de volgende week. De Secretaris. Advertentië». LANGEDELFT H 20. Aanbevelend, In EFFECTEN, COUPONS en INCASSEE- RINGEN, BRAND-, INBRAAK-, ONGEVAL LEN- TRANSPORT- en LEVENSVERZEKE RINGEN. Neemt gelden a deposito. Vertegenwoordiger van de Noord-Nederland- sche Hypotheekbank voor de uitgifte van PANDBRIEVEN en het sluiten van HYPO THEKEN. is het voortdurend gebruik van ROGGE BLOEM des morgens vóór het ontbyt. Deze Roggebloem is en wordt onderzocht door het scheikundig bureau alhier en is vol komen zuiver be onden. Verkrijgbaar Magazijn „Groenen Draak", hoek Langeviele te Middelburg. Pakjes van 5 ons a 13 cent en bij de verdere Wederver- koopers. Al de oefeningen (8 deelen) van W. Floor. Als ook andere Christ, boeken, verhalen en oude Schryvers door, Zendt aanbieding, lijst der boeken met prys aan b. v. g. a. Door familieomstandigheden met Mei of later gevraagd. Wasch buitenshuis. Adres uitgever van dit blad.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1911 | | pagina 3