Niet gedacht. FEUILLETON. Z£NDINO. Voorbeeldig. De opleiding onzer Missionaire Dienaren Greet. Tekorten. Kerk en Schoolnieuws. Officiëele Berichten» De kerk van Den Bosch, klein in ledental en krachten, mag groote dingen doen voor het Koninkrijk Gods. In „De Bode" toch vinden wij een verslag van den arbeid van het Zen dingscomité over 1910 met de volgende cijfers. De busjes, waarmede zes jongens bij de huizen collecteerden, brachten op f 47.195, en de busjes in de huizen f 144.16. Mede door andere inkomsten was een bedrag over van f251.08. Hiervan werd gegeven voor Kerkbouw te Eindhoven f100.voor dito te Venlof 50. voor de Evangelisatie in Br. en L. f 45,voor de Zending f 40. Inderdaad voorbeeldig. Collega L. uit A. sprak zijn blijdschap er over uit, dat in onze kerkelijke vergaderingen en bladen de kwestie der opleiding aan de orde was gesteld. Gaarne zag hij dat er uitweg werd gevonden. Maar wie zal den steen der wijzen vinden? Een classe zag het voorstel ter tafel, om de Synode te verzoeken een professor te Kampen te benoemen om de a.s. Missionaire Dienaren op te leidendoch verwierp dit. En de classes, welke in deze materie het verlangen uitspra ken deden dat op zeer vage wijze, alleen ver zoekende, dat de Synode, straks te Zwolle te houden, deze zaak regele. Zoo schijnt nog nie mand een weg te ziende Synode moet het maar weten. Over de zaak dat een definitieve regeling inzake de opleiding getroffen moet worden, zjjn allen het eens. Doch dan komen de verschillende gedachten. Velen kunnen het niet goedkeuren, dat onze Geref. Zendelingen moeten opgeleid aan een Hervormde inrichting. Immers, over de oplei ding zelve hebben onze Kerken niets te zeggen. Het valt evenmin te ontkennen, dat wjj ook onze zelfstandigheid dienen te bewaren, afge dacht nog van de bezwaren, welke de oplei dingsschool te Rotterdam verder voor ons heeft. Ook is het niet zonder bezwaar, de Synode een professor te laten benoemen, om voor de Zending op te leiden. Allereerst rjjst de moeilijkheidwaar zal deze professor doceeren, te Kampen of te Amster dam? Het ligt voor de hand, dat de inrichting der Kerken ervoor zorg dragen moethet geldt hier niet zoozeer de wetenschap, als wel de toebereiding voor het werk der planting en uitbreiding van Gods Kerk. Doch hebben de studenten aan de V. U. aan zulk een professor dan geen behoefte? Of moet de Vereeniging van Hooger Onderwjjs ook een zoodanigen professor benoemen? Bovendien, nu de Kerkeraad van Amsterdam in ds. H. v. Andel een Zendeling voor Solo vond, is de behoefte van bepaalde opleiding van Zen delingen op dit oogenblik niet nijpend. Zou de Zendingsprofessor een aantal kweekelingen krjjgen, waar zouden deze dan geplaatst moeten worden Onze Geref. Kerken hebben geen ruimte voor hen op het Zendingsveld, waar alles bezet is. Tevens mag niet uit het oog verloren, dat één professor niet alles kan. De Zendingsstudie is teveel omvattend voor één man. Want niet slechts de Zendingshistorie en -methode moe ten gedoceerd, doch ook de Godsdiensten, welke op het Zendingsterrein worden gevonden de taalstudie is ook van groot gewichten welke Zendeling mag de medische dienst ge- 7. Een vertelling door Zelandia. Hoe is het intusschen met den kleinen koord danser gegaan? Komt, laten we maar eens een kijkje gaan nemen bjj dr. Helpman. 't Is nu morgenmorgen na een langen nacht. In de kamer van den dokter ligt op een helder wit bed onze kleine vriend. Is het laken wit, niet minder wit schjjnen zjjn tenger gezichtje en zjjn magere handen. Nu ligt hjj rustig. Het been is gezet en mag niet bewo gen worden. Stil moet hjj bljjven liggen. Nu, veel leven of beweging zal hjj niet maken, want hjj is uitgeput van vermoeienis en gebrek Hjj ziet zoo bleek, dat hjj wel voor dood kan aange zien worden. Maar dat is toch gelukkig niet zoo. Hjj leeft! Wat had de oude Greet vreemd opgekeken, toen daar zoo laat in den avond de vreemde stoet van dokter, dominé, Hein, met den klei nen Gaston op de gebrekkige baar, binnen kwam Maar toen de dokter haar in enkele woorden ring achten? Het zijn dan ook twee onderscheidene kwes ties, die niet mogen verward, welke aan de orde zjjn. De "eerste kwestie ishoe zullen onze a.s. Missionaire Dienaren genoegzaam worden be kwaamd voor den hun wachtenden arbeid En de tweede ishoe zullen a.s. Dienaren des Woords met voldoende kennis van de Zen ding worden toegerust. Deze laatste vraag schijnt niet zoo moeiljjk te beantwoorden. Doch hierover D.V. een vol gend maal. In de bladen vonden wjj de mededeeling, dat de Zendingsgenootschappen onzer Hervormde broeders reusachtige tekorten hebben over 1910. Het Ned. Zendel. Gen., en ook de Utrechtsehe Zendingsvereeniging hebben elk een tekort van f20.000! De Salatiga-Zending f 10.000 enz. Aan de eene zjjde is dit niet te verwonderen. Van alle kanten roept men„Komt over en helpt ons" en kan, durft men dan weigeren De scholen, de ziekenhuizen, alles verslindt het geld. En het offeren der Christenen houdt met deze stijging der uitgaven geen geljjken tred. Er zal meer offerende liefde moeten komen, an ders loopt het spaak. Aan de andere zjjde, en wij spreken dit met alle bescheidenheid en schuchterheid uit, mag gevraagd, of de bestuurders op deze wjjze goed huishouden. Moet ook niet op het gebied dei- Zending de tering naar de nering worden ge zet Ach, het zal moeiljjk zjjn, misschien wel onmogeljjk schijnen, Doch als men slechts op f 100.000 inkomsten rekenen kan, gaat het dan wel aan f 120.000 uit te geven Zoo wordt weer bewaarheid, dat het geld ook de zenuw der Zending is. J. D. Wielenga. K. G. te A. Plaatsgebrek noodzaakt ons het beloofde antwoord uit te stellenwjj hopen op de volgende week. W. TWEETAL te Tholends. T. Bouma te Doorn ds. A. Scheele te Yeere. BEROEPEN: te Hindeloopen ds. K. Oussoren te Opperdoes te Alfen a./d. Rijn: ds. D. B. Hogenbirk te Nederhorst den Berg te Tholends. T. Bouma te Doorn te Witmarsumds. A. C. Hey te Molenaars graaf. AANGENOMEN naar Schoonoord: dhr. H. Waterink, leerend ouderling naar Geldermalsen ds. F. H. Boersma te Wir- dum naar Warnsds. J. Voerman te Westerlee. BEDANKT voor Ambt Vollenhoven: ds. J. Voerman te Westerlee. Gryjpskerke. Maandagavond j.l. werd alhier de aangekondigde eerste openbare Zendings- bjj eenkomst gehouden. Onze geachte leeraar opende als voorzitter der Gecommitteerden tot de Zending deze ver gadering, verzocht te zingen Ps. 67 1, las denzelfden Psalm en ging in gebed voor. Z.W.Eerw. heette in een bezielend openings woord de aanwezigen welkom, gaf zjjne bljjd- had duidelijk gemaakt, wat er gebeurd was, toen was opeens de liefde in haar trouw hart boven gekomen en ze was dadeljjk jjverig in de weer geweest om de behulpzame hand te bieden. Hein was gauw weggegaan, want zjjn post was buitendominé had nog een poosje ge wacht tot den kleinen Gaston de eerste hulp was verleend, maar was daarna toch ook spoe dig vertrokken. Toen dokter den ongelukkigen knaap geholpen had, het been gezet en ver bonden was, en Gaston in een rustige slaap geraakt, had dr. Helpman zich ook ter ruste begeven. Maar oude Greet had nog voor een poosje bjj de kachel in de keuken haar plaatsje opge zocht om over dit alles na te denken. Doch de groote Friesche hangklok deed spoedig waarschuwend haar twaalf slagen hooren en ook Greet had ten slotte haar bed opgezocht. En nu is ze al weer bjj de hand Al is ze niet zoo jong meer, toch weet ze van vroeg opstaan, en menige jongen en menig meisje had bjj haar een lesje in die kunst mogen nemen. (Gij ook?) Haar eerste werk is, naar den kleinen zieke of patiënt (spreek uitpasjent), te gaan kjjken. Wat lag hjj daar rustigBeter en warmer dan gisteravond in de donkere, koude schuur. Wat heeft ze medeljjden met het kind I Zou schap te kennen dat meerdere broeders aan wezig waren dan onze ruime consistorie zou kunnen bergen en zijne teleurstelling, dat slechts weinige zusters van hare belangstelling bljjk gaven. Daarna las de Secretaris de notulen der laatste vergadering van gecommitteerden welke onver anderd werden vastgesteld. Hieruit bleek o. m. dat de Kerkeraad het wenschelijk geacht had hun aantal uit te breiden tot acht om door persoonlijk bezoek de Ge meente tot meerderen ijver aan te sporen. Op verzoek van een der broeders werd, eer tot het voordragen van een referaat werd over gegaan, de bespreking voortgezet van de vorige week gehouden manslidmatenvergadering, waarbjj het voor en tegen van contributie of het inzamelen alleen door collecten ernstig werd besproken. Tenslotte werd gecommitteerden in overwe ging gegeven met de gehouden bespreking winste te doen. Daarna droeg een der voormalige gecommit teerden, die wegens zjjn verkiezing tot ouder ling eervol ontslag verkregen had, een keurig referaat voor over de wereld-conferentie te Edinburgh. Wegens het vergevorderde uur kon hierover geen bespreking meer volgen, en sloot de voor zitter deze zeer gezellige vergadering. De oude ds. Koopmans, wiens Zendingsijver dien van vele jongeren in de gemeente overtreft, eindigde met dankzegging. Moge deze vergadering door meerdere wor den gevolgd en de jjver van velen er door worden opgewekt, Gods Naam ter eer en Zijne Gemeente alhier tot heil en zegen. Namens Gecommitteerden tot de Zending A. P. Rotte, Secretaris. O en W. Souburg. Op uitnoodiging der Zendingscommissie hoopt in de Gerf. Kerk al hier op Woensdag 8 Maart des avonds om 7 uur op te treden, den WelEerw. Heer Ds. F. J. v. d. Ende van Westkapelle om een woord te spreken in het belang der Zending. Trouwe opkomst vriendeljjk verzocht. Namens de Zendingscommissie P. Alewijnse, Secretaris. Eerwaarde Broeders! ,De Raad der Gereformeerde Kerk te Zaan dam neemt de vrjjheid ter Uwer kennis te brengen, dat hjj heeft besloten het navolgende voorstel in te dienen bjj de e. k. vergadering van de Gereformeerde Kerken der Classis Haarlem De Raad der Gereformeerde Kerk te Zaan dam, stelt voor aan de vergadering van de Gereformeerde Kerken der Classis Haarlem het navolgende voorstel te brengen ter Particuliere Synode ,De Gereformeerde Kerken van Noord-Hol land in Particuliere Synode vergaderd te overtuigd, dat het ten zeerste in het belang der Gereformeerde Kerken zal zijn om eenheid te brengen in de opleiding tot den dienst des Woords, en van oordeel, dat die eenheid kan ver kregen worden door de beide thans bestaande inrichtingen met behoud van beider zelfstan digheid te doen samenwerken stelt aan de Generale Synode voor te dezer zake zoo moge- ljjk eene regeling te treffen, waarbij 1. Beide Inrichtingen met behoud van beider zelfstandigheid gevestigd worden op eenzelfde plaats. 2. Het zeggenschap en toezicht der Kerken hjj geen vader en moeder meer hebben? Zou zich niemand ongerust over hem maken? Zou geen enkel gebed voor hem opgaan naar den Heere? Schele Leo dacht misschien wel aan hemmaar alleen, omdat hjj hem noodig had en zeker niet met een liefdevol hart. Maar arme Gaston, deze ééne, die hier bjj uw bed staat, is met medeljjden voor u vervuld en haar stil gebed rijst voor u op tot dien God, dien ge nog niet kent. Ja, oude Greet, ze bidt voor het ongelukkige kind. En terwijl ze het aanstaart, denkt ze aan haar eigen zoon. Haar eigen zoon? Had ze dan een zoon? Dat hadt ge misschien niet gedacht? En toch is 't zoo. Ja, ze heeft een zoon. Greet is een weduwe. Haar man is al lang geleden gestorven. Eén kind heeft ze, haar Anton. 't Is nu ongeveer twintig jaar geleden, dat ze hem voor het laatst heeft gezien. Hij was toen 14 jaar oud en moest naar zee. Ze had hem laten gaan. Liever had ze hem bij zich gehouden, want immers ook haar man was op zee gebleven (d.w.z. verongelukt), en nu vreesde ze zoo voor haar eenig kind. Maar 't was niet tegen te houden. Als ze daar nu Gaston ziet liggen, gaan haar gedachten terug naar dien laatsten nacht, dien haar zoon Anton in haar klein huisje heeft doorgebracht. Ze had hem toen ook zoo bjj beide Inrichtingen bljjft geljjk het thans is. 3. Beide Inrichtingen samenwerken in dezer voege dat de Theol. Faculteit door haar weten schappelijk onderwjjs in de Theologie hare studenten die algemeene vorming geeft, die noodig is voor elk Gereformeerd Theoloog dat de Theologische School door haar weten schappelijk onderwjjs in de Theologie hare studenten die bijzondere vorming geeft, die noodig is voor den dienaar des Woords in de Gereformeerde Kerken en dat bjj de vaststelling van de series lec- tionum en van de vereischten der examina bjj elk der beide Inrichtingen hiermee rekening wordt gehouden. 4. De studiegang aldus wordt ingericht: dat na de toelating tot de theologische lessen de studie in normale gevallen omstreeks vier jaren duurt; dat door de studenten der Theol. Faculteit, na omstreeks twee-jarige studie, het semi-can- didaats-examen en na omstreeks drie-jarige studie het candidaats-examen kan worden af gelegd dat de studenten der Theol. School, tot wier lessen niemand wordt toegelaten, dan die met goed gevolg het semi-eandidaats-examen in de Theol. Faculteit heeft afgelegd, en beantwoort aan het bepaalde in Art. 13, eerste al. van het Reglement voor de Theol. School, minstens twee jaren de college's der Theol. School zullen volgen dat het laatste examen aan de Theol. School waartoe niemand wordt toegelaten, dan die met goed gevolg het candidaats-examen in de Theol. Faculteit heeft afgelegd, den graad verleent van proponent tot den dienst des Woords en dat de studenten der Theol. Faculteit, die ook zjjn ingeschreven als student aan de Theol. School zjjn vrjjgesteld van het betalen van collegegelden aan de Vrije Universiteit. 5. Aan de Prof. der Theol. School het ge ven van één of meer lessen in de Theol. Facul teit kan worden opgedragen en omgekeerd aan de Professor der Theol. Faculteit het geven van één of meer lessen aan de Theol. School. 6. Aan de Theol. Faculteit de gelegenheid openblijft om het doctoraat in de Theologie te behalen en aan de Theol. School, zoo spoedig als dit behoorljjk kan geschieden, een leerstoel voor Zending en Evangelisatie wordt gevestigd. 7. De kerkelijke examina gewjjzigd worden in dezer voege, dat aan den graad van Propo nent tot den dienst des Woords het recht der beroepbaarheid tot den dienst des Woords in de Gereformeerde Kerken is verbonden, zoodat het gewone praeparatoir-examen vervalt, en dat bjj het proponents-examen steeds ten minste drie curatoren der Kerken tegenwoor dig zjjn, die daarbij het recht van veto hebben." Tot dit voorstel zjjn we gekomen, omdat het naar ons oordeel ten zeerste in het belang onzer Kerken zou zjjn, indien de opleidingskwestie, zjj het dan ook niet principieel dan toch prac- tisch, tot eene oplossing kon worden gebracht. De thans bestaande tweeërlei opleiding besten digt in onze Kerken tweeërlei strooming, geeft dikwijls aanleiding tot verdeeldheid en wan trouwen en doet aan de opleiding zelf schade, ook door vermindering van veler belangstelling en liefde. Al de voorstellen, die sinds 1892 zjjn gedaan om tot eenheid van opleiding te komen, hoe verschillend ook, zochten die eenheid door ineensmelting van de Theol. Schopl met de Theol. Facult., maar hebben niet tot het ge- rustig zien liggenmaar niet zoo doodeljjk bleek als Gaston nu. Neen, maar met rozen op de wangen, vol bljjde verwachting in het hart. Dat was nu al twintig jaar geleden. Als hjj nog leefde, moest hjj reeds een man zijn Had ze dan nooit meer iets van hem gehoord Ja, in 't eerst had hjj haar menige brief geschreven op z'n lange, verre reis, die meer dan drie jaren duurde. Maar langzamerhand waren de brieven zeldzamer geworden en ein- deljjk ontving ze er geen enkelen meer. Hoe kwam dat? Wat Greet vreesde, was waarheid. Slechte kameraden, ruwe, goddelooze matrozen, met wie hjj eerst niet had willen omgaan, waren ten slotte z'n beste vrienden geworden en toen hjj z'n eerste reis ten einde gebracht had, deed hjj voor hen in niets kwaads onder. En toch schaamde hjj zich over zichzelf. Zóó durfde hjj z'n moeder niet ontmoeten. Hjj zou zich eerst verbeteren. Er kwam niets van. 't Waren wel goede voornemens, die hjj opvatte, maar hjj vergat het gebed tot God. Hjj wilde het doen in eigen kracht. En dan gaat het nooit goed. Hjj kwam hoe langer hoe verder op verkeerde wegen en als zijn moeder nog eens iets van hem te hooren kreeg, was het niet veel goeds. Zou hjj nog ooit weerkeeren? (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1911 | | pagina 2