Niet gedacht.
FEUILLETON.
Z£NDINO.
Voorbeeldig.
De opleiding onzer Missionaire Dienaren
Greet.
Tekorten.
Kerk en Schoolnieuws.
Officiëele Berichten»
De kerk van Den Bosch, klein in ledental en
krachten, mag groote dingen doen voor het
Koninkrijk Gods. In „De Bode" toch vinden
wij een verslag van den arbeid van het Zen
dingscomité over 1910 met de volgende cijfers.
De busjes, waarmede zes jongens bij de
huizen collecteerden, brachten op f 47.195, en
de busjes in de huizen f 144.16. Mede door
andere inkomsten was een bedrag over van
f251.08.
Hiervan werd gegeven voor Kerkbouw te
Eindhoven f100.voor dito te Venlof 50.
voor de Evangelisatie in Br. en L. f 45,voor
de Zending f 40.
Inderdaad voorbeeldig.
Collega L. uit A. sprak zijn blijdschap er
over uit, dat in onze kerkelijke vergaderingen
en bladen de kwestie der opleiding aan de orde
was gesteld. Gaarne zag hij dat er uitweg
werd gevonden.
Maar wie zal den steen der wijzen vinden?
Een classe zag het voorstel ter tafel, om de
Synode te verzoeken een professor te Kampen
te benoemen om de a.s. Missionaire Dienaren
op te leidendoch verwierp dit. En de classes,
welke in deze materie het verlangen uitspra
ken deden dat op zeer vage wijze, alleen ver
zoekende, dat de Synode, straks te Zwolle te
houden, deze zaak regele. Zoo schijnt nog nie
mand een weg te ziende Synode moet het
maar weten.
Over de zaak dat een definitieve regeling
inzake de opleiding getroffen moet worden, zjjn
allen het eens.
Doch dan komen de verschillende gedachten.
Velen kunnen het niet goedkeuren, dat onze
Geref. Zendelingen moeten opgeleid aan een
Hervormde inrichting. Immers, over de oplei
ding zelve hebben onze Kerken niets te zeggen.
Het valt evenmin te ontkennen, dat wjj ook
onze zelfstandigheid dienen te bewaren, afge
dacht nog van de bezwaren, welke de oplei
dingsschool te Rotterdam verder voor ons heeft.
Ook is het niet zonder bezwaar, de Synode
een professor te laten benoemen, om voor de
Zending op te leiden.
Allereerst rjjst de moeilijkheidwaar zal
deze professor doceeren, te Kampen of te Amster
dam? Het ligt voor de hand, dat de inrichting
der Kerken ervoor zorg dragen moethet geldt
hier niet zoozeer de wetenschap, als wel de
toebereiding voor het werk der planting en
uitbreiding van Gods Kerk. Doch hebben de
studenten aan de V. U. aan zulk een professor
dan geen behoefte? Of moet de Vereeniging
van Hooger Onderwjjs ook een zoodanigen
professor benoemen?
Bovendien, nu de Kerkeraad van Amsterdam
in ds. H. v. Andel een Zendeling voor Solo vond,
is de behoefte van bepaalde opleiding van Zen
delingen op dit oogenblik niet nijpend. Zou
de Zendingsprofessor een aantal kweekelingen
krjjgen, waar zouden deze dan geplaatst moeten
worden Onze Geref. Kerken hebben geen ruimte
voor hen op het Zendingsveld, waar alles bezet is.
Tevens mag niet uit het oog verloren, dat
één professor niet alles kan. De Zendingsstudie
is teveel omvattend voor één man. Want niet
slechts de Zendingshistorie en -methode moe
ten gedoceerd, doch ook de Godsdiensten, welke
op het Zendingsterrein worden gevonden
de taalstudie is ook van groot gewichten
welke Zendeling mag de medische dienst ge-
7.
Een vertelling door Zelandia.
Hoe is het intusschen met den kleinen koord
danser gegaan?
Komt, laten we maar eens een kijkje gaan
nemen bjj dr. Helpman.
't Is nu morgenmorgen na een langen
nacht. In de kamer van den dokter ligt op
een helder wit bed onze kleine vriend. Is het
laken wit, niet minder wit schjjnen zjjn tenger
gezichtje en zjjn magere handen. Nu ligt hjj
rustig. Het been is gezet en mag niet bewo
gen worden. Stil moet hjj bljjven liggen. Nu, veel
leven of beweging zal hjj niet maken, want hjj
is uitgeput van vermoeienis en gebrek Hjj ziet
zoo bleek, dat hjj wel voor dood kan aange
zien worden. Maar dat is toch gelukkig niet
zoo. Hjj leeft!
Wat had de oude Greet vreemd opgekeken,
toen daar zoo laat in den avond de vreemde
stoet van dokter, dominé, Hein, met den klei
nen Gaston op de gebrekkige baar, binnen
kwam
Maar toen de dokter haar in enkele woorden
ring achten?
Het zijn dan ook twee onderscheidene kwes
ties, die niet mogen verward, welke aan de
orde zjjn.
De "eerste kwestie ishoe zullen onze a.s.
Missionaire Dienaren genoegzaam worden be
kwaamd voor den hun wachtenden arbeid
En de tweede ishoe zullen a.s. Dienaren
des Woords met voldoende kennis van de Zen
ding worden toegerust.
Deze laatste vraag schijnt niet zoo moeiljjk
te beantwoorden. Doch hierover D.V. een vol
gend maal.
In de bladen vonden wjj de mededeeling, dat
de Zendingsgenootschappen onzer Hervormde
broeders reusachtige tekorten hebben over 1910.
Het Ned. Zendel. Gen., en ook de Utrechtsehe
Zendingsvereeniging hebben elk een tekort van
f20.000! De Salatiga-Zending f 10.000 enz.
Aan de eene zjjde is dit niet te verwonderen.
Van alle kanten roept men„Komt over en
helpt ons" en kan, durft men dan weigeren
De scholen, de ziekenhuizen, alles verslindt het
geld. En het offeren der Christenen houdt met
deze stijging der uitgaven geen geljjken tred.
Er zal meer offerende liefde moeten komen, an
ders loopt het spaak.
Aan de andere zjjde, en wij spreken dit met
alle bescheidenheid en schuchterheid uit, mag
gevraagd, of de bestuurders op deze wjjze goed
huishouden. Moet ook niet op het gebied dei-
Zending de tering naar de nering worden ge
zet Ach, het zal moeiljjk zjjn, misschien wel
onmogeljjk schijnen, Doch als men slechts op
f 100.000 inkomsten rekenen kan, gaat het
dan wel aan f 120.000 uit te geven
Zoo wordt weer bewaarheid, dat het geld
ook de zenuw der Zending is.
J. D. Wielenga.
K. G. te A. Plaatsgebrek noodzaakt ons het
beloofde antwoord uit te stellenwjj hopen op
de volgende week. W.
TWEETAL
te Tholends. T. Bouma te Doorn
ds. A. Scheele te Yeere.
BEROEPEN:
te Hindeloopen ds. K. Oussoren te Opperdoes
te Alfen a./d. Rijn: ds. D. B. Hogenbirk te
Nederhorst den Berg
te Tholends. T. Bouma te Doorn
te Witmarsumds. A. C. Hey te Molenaars
graaf.
AANGENOMEN
naar Schoonoord: dhr. H. Waterink, leerend
ouderling
naar Geldermalsen ds. F. H. Boersma te Wir-
dum
naar Warnsds. J. Voerman te Westerlee.
BEDANKT
voor Ambt Vollenhoven: ds. J. Voerman te
Westerlee.
Gryjpskerke. Maandagavond j.l. werd alhier
de aangekondigde eerste openbare Zendings-
bjj eenkomst gehouden.
Onze geachte leeraar opende als voorzitter
der Gecommitteerden tot de Zending deze ver
gadering, verzocht te zingen Ps. 67 1, las
denzelfden Psalm en ging in gebed voor.
Z.W.Eerw. heette in een bezielend openings
woord de aanwezigen welkom, gaf zjjne bljjd-
had duidelijk gemaakt, wat er gebeurd was,
toen was opeens de liefde in haar trouw hart
boven gekomen en ze was dadeljjk jjverig in
de weer geweest om de behulpzame hand te
bieden.
Hein was gauw weggegaan, want zjjn post
was buitendominé had nog een poosje ge
wacht tot den kleinen Gaston de eerste hulp
was verleend, maar was daarna toch ook spoe
dig vertrokken. Toen dokter den ongelukkigen
knaap geholpen had, het been gezet en ver
bonden was, en Gaston in een rustige slaap
geraakt, had dr. Helpman zich ook ter ruste
begeven.
Maar oude Greet had nog voor een poosje
bjj de kachel in de keuken haar plaatsje opge
zocht om over dit alles na te denken. Doch
de groote Friesche hangklok deed spoedig
waarschuwend haar twaalf slagen hooren en
ook Greet had ten slotte haar bed opgezocht.
En nu is ze al weer bjj de hand
Al is ze niet zoo jong meer, toch weet ze
van vroeg opstaan, en menige jongen en menig
meisje had bjj haar een lesje in die kunst
mogen nemen. (Gij ook?)
Haar eerste werk is, naar den kleinen zieke
of patiënt (spreek uitpasjent), te gaan kjjken.
Wat lag hjj daar rustigBeter en warmer
dan gisteravond in de donkere, koude schuur.
Wat heeft ze medeljjden met het kind I Zou
schap te kennen dat meerdere broeders aan
wezig waren dan onze ruime consistorie zou
kunnen bergen en zijne teleurstelling, dat slechts
weinige zusters van hare belangstelling bljjk
gaven.
Daarna las de Secretaris de notulen der laatste
vergadering van gecommitteerden welke onver
anderd werden vastgesteld.
Hieruit bleek o. m. dat de Kerkeraad het
wenschelijk geacht had hun aantal uit te breiden
tot acht om door persoonlijk bezoek de Ge
meente tot meerderen ijver aan te sporen.
Op verzoek van een der broeders werd, eer
tot het voordragen van een referaat werd over
gegaan, de bespreking voortgezet van de
vorige week gehouden manslidmatenvergadering,
waarbjj het voor en tegen van contributie of
het inzamelen alleen door collecten ernstig
werd besproken.
Tenslotte werd gecommitteerden in overwe
ging gegeven met de gehouden bespreking
winste te doen.
Daarna droeg een der voormalige gecommit
teerden, die wegens zjjn verkiezing tot ouder
ling eervol ontslag verkregen had, een keurig
referaat voor over de wereld-conferentie te
Edinburgh.
Wegens het vergevorderde uur kon hierover
geen bespreking meer volgen, en sloot de voor
zitter deze zeer gezellige vergadering.
De oude ds. Koopmans, wiens Zendingsijver
dien van vele jongeren in de gemeente overtreft,
eindigde met dankzegging.
Moge deze vergadering door meerdere wor
den gevolgd en de jjver van velen er door
worden opgewekt, Gods Naam ter eer en Zijne
Gemeente alhier tot heil en zegen.
Namens Gecommitteerden tot de Zending
A. P. Rotte, Secretaris.
O en W. Souburg. Op uitnoodiging der
Zendingscommissie hoopt in de Gerf. Kerk al
hier op Woensdag 8 Maart des avonds om 7
uur op te treden, den WelEerw. Heer Ds. F.
J. v. d. Ende van Westkapelle om een woord
te spreken in het belang der Zending.
Trouwe opkomst vriendeljjk verzocht.
Namens de Zendingscommissie
P. Alewijnse, Secretaris.
Eerwaarde Broeders!
,De Raad der Gereformeerde Kerk te Zaan
dam neemt de vrjjheid ter Uwer kennis te
brengen, dat hjj heeft besloten het navolgende
voorstel in te dienen bjj de e. k. vergadering
van de Gereformeerde Kerken der Classis
Haarlem
De Raad der Gereformeerde Kerk te Zaan
dam, stelt voor aan de vergadering van de
Gereformeerde Kerken der Classis Haarlem het
navolgende voorstel te brengen ter Particuliere
Synode
,De Gereformeerde Kerken van Noord-Hol
land in Particuliere Synode vergaderd te
overtuigd, dat het ten zeerste in het belang
der Gereformeerde Kerken zal zijn om eenheid
te brengen in de opleiding tot den dienst des
Woords,
en van oordeel, dat die eenheid kan ver
kregen worden door de beide thans bestaande
inrichtingen met behoud van beider zelfstan
digheid te doen samenwerken stelt aan de
Generale Synode voor te dezer zake zoo moge-
ljjk eene regeling te treffen, waarbij
1. Beide Inrichtingen met behoud van beider
zelfstandigheid gevestigd worden op eenzelfde
plaats.
2. Het zeggenschap en toezicht der Kerken
hjj geen vader en moeder meer hebben? Zou
zich niemand ongerust over hem maken? Zou
geen enkel gebed voor hem opgaan naar den
Heere? Schele Leo dacht misschien wel aan
hemmaar alleen, omdat hjj hem noodig had
en zeker niet met een liefdevol hart. Maar
arme Gaston, deze ééne, die hier bjj uw bed
staat, is met medeljjden voor u vervuld en
haar stil gebed rijst voor u op tot dien God,
dien ge nog niet kent.
Ja, oude Greet, ze bidt voor het ongelukkige
kind. En terwijl ze het aanstaart, denkt ze
aan haar eigen zoon.
Haar eigen zoon? Had ze dan een zoon?
Dat hadt ge misschien niet gedacht? En
toch is 't zoo. Ja, ze heeft een zoon. Greet
is een weduwe. Haar man is al lang geleden
gestorven. Eén kind heeft ze, haar Anton.
't Is nu ongeveer twintig jaar geleden, dat
ze hem voor het laatst heeft gezien. Hij was
toen 14 jaar oud en moest naar zee. Ze had
hem laten gaan. Liever had ze hem bij zich
gehouden, want immers ook haar man was op
zee gebleven (d.w.z. verongelukt), en nu vreesde
ze zoo voor haar eenig kind. Maar 't was
niet tegen te houden.
Als ze daar nu Gaston ziet liggen, gaan
haar gedachten terug naar dien laatsten nacht,
dien haar zoon Anton in haar klein huisje
heeft doorgebracht. Ze had hem toen ook zoo
bjj beide Inrichtingen bljjft geljjk het thans is.
3. Beide Inrichtingen samenwerken in dezer
voege
dat de Theol. Faculteit door haar weten
schappelijk onderwjjs in de Theologie hare
studenten die algemeene vorming geeft, die
noodig is voor elk Gereformeerd Theoloog
dat de Theologische School door haar weten
schappelijk onderwjjs in de Theologie hare
studenten die bijzondere vorming geeft, die
noodig is voor den dienaar des Woords in de
Gereformeerde Kerken
en dat bjj de vaststelling van de series lec-
tionum en van de vereischten der examina bjj
elk der beide Inrichtingen hiermee rekening
wordt gehouden.
4. De studiegang aldus wordt ingericht:
dat na de toelating tot de theologische lessen
de studie in normale gevallen omstreeks vier
jaren duurt;
dat door de studenten der Theol. Faculteit,
na omstreeks twee-jarige studie, het semi-can-
didaats-examen en na omstreeks drie-jarige
studie het candidaats-examen kan worden af
gelegd
dat de studenten der Theol. School, tot wier
lessen niemand wordt toegelaten, dan die met
goed gevolg het semi-eandidaats-examen in de
Theol. Faculteit heeft afgelegd, en beantwoort
aan het bepaalde in Art. 13, eerste al. van het
Reglement voor de Theol. School, minstens
twee jaren de college's der Theol. School zullen
volgen
dat het laatste examen aan de Theol. School
waartoe niemand wordt toegelaten, dan die met
goed gevolg het candidaats-examen in de Theol.
Faculteit heeft afgelegd, den graad verleent
van proponent tot den dienst des Woords
en dat de studenten der Theol. Faculteit, die
ook zjjn ingeschreven als student aan de Theol.
School zjjn vrjjgesteld van het betalen van
collegegelden aan de Vrije Universiteit.
5. Aan de Prof. der Theol. School het ge
ven van één of meer lessen in de Theol. Facul
teit kan worden opgedragen en omgekeerd aan
de Professor der Theol. Faculteit het geven
van één of meer lessen aan de Theol. School.
6. Aan de Theol. Faculteit de gelegenheid
openblijft om het doctoraat in de Theologie te
behalen en aan de Theol. School, zoo spoedig
als dit behoorljjk kan geschieden, een leerstoel
voor Zending en Evangelisatie wordt gevestigd.
7. De kerkelijke examina gewjjzigd worden
in dezer voege, dat aan den graad van Propo
nent tot den dienst des Woords het recht der
beroepbaarheid tot den dienst des Woords in
de Gereformeerde Kerken is verbonden, zoodat
het gewone praeparatoir-examen vervalt,
en dat bjj het proponents-examen steeds ten
minste drie curatoren der Kerken tegenwoor
dig zjjn, die daarbij het recht van veto hebben."
Tot dit voorstel zjjn we gekomen, omdat het
naar ons oordeel ten zeerste in het belang onzer
Kerken zou zjjn, indien de opleidingskwestie,
zjj het dan ook niet principieel dan toch prac-
tisch, tot eene oplossing kon worden gebracht.
De thans bestaande tweeërlei opleiding besten
digt in onze Kerken tweeërlei strooming, geeft
dikwijls aanleiding tot verdeeldheid en wan
trouwen en doet aan de opleiding zelf schade,
ook door vermindering van veler belangstelling
en liefde.
Al de voorstellen, die sinds 1892 zjjn gedaan
om tot eenheid van opleiding te komen, hoe
verschillend ook, zochten die eenheid door
ineensmelting van de Theol. Schopl met de
Theol. Facult., maar hebben niet tot het ge-
rustig zien liggenmaar niet zoo doodeljjk
bleek als Gaston nu. Neen, maar met rozen
op de wangen, vol bljjde verwachting in het
hart. Dat was nu al twintig jaar geleden.
Als hjj nog leefde, moest hjj reeds een
man zijn
Had ze dan nooit meer iets van hem gehoord
Ja, in 't eerst had hjj haar menige brief
geschreven op z'n lange, verre reis, die meer
dan drie jaren duurde. Maar langzamerhand
waren de brieven zeldzamer geworden en ein-
deljjk ontving ze er geen enkelen meer.
Hoe kwam dat?
Wat Greet vreesde, was waarheid. Slechte
kameraden, ruwe, goddelooze matrozen, met
wie hjj eerst niet had willen omgaan, waren
ten slotte z'n beste vrienden geworden en toen
hjj z'n eerste reis ten einde gebracht had, deed
hjj voor hen in niets kwaads onder.
En toch schaamde hjj zich over zichzelf. Zóó
durfde hjj z'n moeder niet ontmoeten. Hjj zou
zich eerst verbeteren. Er kwam niets van.
't Waren wel goede voornemens, die hjj opvatte,
maar hjj vergat het gebed tot God. Hjj wilde
het doen in eigen kracht. En dan gaat het
nooit goed.
Hjj kwam hoe langer hoe verder op verkeerde
wegen en als zijn moeder nog eens iets van
hem te hooren kreeg, was het niet veel goeds.
Zou hjj nog ooit weerkeeren?
(Wordt vervolgd).