Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland Onder Redactie van: Ds. L. BOUMA en Ds. H W. LAMAN. 8e Jaargang. Vrijdag 27 Januari 1911. No. 32. UIT HET WOORD, Met medewerking van onderscheidene Predikanten. ABONNEMENTSPRIJS Drakker-Eitgever A. D. LITTOOIJ Az PRIJS DER ADVERTENTIES KERK, BELIJDENIS, ZENDING. Geen stof tot klagen Amice Frater per half jaar franco per post 70 cent. Enkele nummers3 cent. MIDDELBURG. van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. FAMILIEBERICHTEN -van 15 regels 50 cent, iedere regel 10 cent meer. UIT GOD GEBOREN. Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleesclies, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn. Joh. 1 13. Om in te gaan in het Koninkrijk Gods zijn den mensch ongenoegzaam de natuurlijke voor treffelijkheden, die hy bezit of meent te bezitten. Dat Koninkrijk toch is een heilige en geeste lijke wereld, en als zoodanig sluit het uit en buiten alles, dat behoort tot het gebied van het door de zonde verdorven en verontreinigde leven. Zijne poorten openen zich wel voor het nieuwe schepsel in Christus Jezus, maar niet voor den ongeheiligden zondaar. De Koning erkent als de zijnen alleen diegenen, die het door genade geleerd hebben Hem de hulde des geloofs en het dankbare offer der liefde en der aanbidding te brengen. En tot de burgers van het Koninkrijk worden gerekend, niet wie uit vleesch geboren zijn en wier af komst van beneden is, maar zij, wier afkomst van boven is, die uit God geboren zijn, wier burgerschap en wandel in de hemelen is. Zooals Johannes het zegt: zij, die Christus aangeno men hebben, dien Hij macht gegeven heeft kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn naam gelooven, die zijn niet uit den bloede, noch uit den wil des vleesches, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren. Niet uit den bloede. Op hooge geboorte en adellijke afkonst hebben menschen zich menig maal laten voorstaan, ook al was er overigens niets, dat recht gaf tot eenige verheffing. De adel door geboorte heeft in onze dagen niet meer die beteekenis, die ze in vroeger dagen had maar ieder weet het wel, hoe velen gevoe lig zjjn en blijven op het stuk van geboorte uit edel bloed. Iets dergelijks werd ook bij de Joden gevonden in de dagen van Jezus omwandeling op aarde. Wij zijn Abrahams zaad dat was de nationale trots, die wortel geschoten had in hunne harten. Hooggevoelend zagen zij met minachting neer op alle andere menschen en volken. Maar al was Abraham hun vader, en al lagen er tusschen Abraham en hen vele geslachten, zij vergaten dat de natuurlijke afstamming, zonder meer, geene geestelijke verwantschap meebrengt. Zij noem den en roemden zich kinderen van Abraham, maar zij volgden Abrahams geloof niet en wandelden niet in zijne voetstappen. Daarom was hun roem ij del, gelijk de uitkomst leerde. Het vleeschgeworden Woord kwam tot het zijne, maar de zijnen hebben Hem niet aange nomen. Noch uit den wil des vleesches. Johannes denkt bij deze woorden waarschijnlijk aan de acte der menschelijke voortplanting, tot welke den mensch door den Heere God de drang is ingeschapen. En nu brengen menschen wel menschen voort, maar de vraag is welke En dan antwoordt de Schrift, dat zondige menschen zondige kinderen voortbrengen. Wat uit vleesch geboren is, blijkt altijd vleesch, nooit kind van God te zjjn. Die mensch moet nog geboren worden, die, zelf onrein, een reine voortbrengt. Neen, toen den gevallen Adam een zoon gebo ren werd, was het een zoon naar zijn beeld. En alle Adamskinderen moeten het met David klagenZie, ik ben in ongerechtigheid gebo ren en in zonde heeft mij rnjjne moeder ont vangen. Wat uit vleesch geboren is, dat is vleesch en onbekwaam om in te gaan in het Koninkrijk Gods. Noch uit den wil des mans. De man is naar Gods bestel de genereerder in het menschelijk geslacht. Naar het vermogen, hem geschonken, kan hij wel de bedoeling hebben zich een zaad te verwekken, maar kinderen Gods kan Jaij niet voortbrengen. Abraham overleide wel bij zich zeiven om bij Hagar den zoon der belofte voort te brengen, maar God maakte Zijne overleggingen te schande en hield geen reke ning met den wil des vleesches noch met den wil des mans. Neen, God laat zich Zijne kin deren niet van menschen geven, maar Hij bepaalt zelf, wie Hij tot kinderen zich geven zal. Zeker, .zoovelen Christus aangenomen hebben, wien Hij macht gegeven heeft kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn naam.gelooven, die zijn wel van hooge afkomst, die kunnen roem dragen op edele geboortemaar die af komst en geboorte zijn niet uit den bloede, niet uit den wil des vleesches, niet uit den wil des mans, maar ze zijn van boven alle ware geloovigen zijn uit God geboren. Hier gaat het naar het aangrijpende woord van den apostel Paulus Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen, maarin Izak zal u het zaad genoemd worden niet de kinderen des vleesches, die zjjn kinderen Godsmaai de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend. Uit God geboren, daarop komt het bij het Koninkrijk der hemelen aan. Zonder de ge boorte uit God, die de Schrift ons de Weder geboorte noemt, kunnen wij het Koninkrijk Gods niet zien en de heerlijkheid van zijn Koning niet aanschouwen. Jezus blijft een vreemde, zjjn heil en ge rechtigheid heeft niets begeerljjks, naar het heilig en zalig leven in het Koninkrijk Gods gaat het harte niet uit, tenzij de H. Geest ons hart en leven veranderd en vernieuwd heeft. Maar Gode zij dank voor Zijne onuitsprekelijke genade, Hij zendt Zijnen H. Geest uit, om doode zondaren te herscheppen en te vernieu wen, om hen een ander leven te schenken, dan zij van nature kennen, en door geloof en liefde hen aan Jezus te verbinden. Als die H. Geest komt over de ziel van een zondaar, welke droefheid wordt er dan geboren over de zonde, hoe zoekt zij dan den eenigen Zaligmaker en Verlosser, wat leert zjj dan een ander leven kennen, hoe wordt zjj dan aan God verkleefd en aan Zjjn heiligen wil en dienst verbonden De Wet maakt dienstknechten en slaven, die sidderen voor de Majesteit en 't recht des Heeren Heerenmaar die uit God geboren is, leert gelooven dat Jezus Christus op aarde ge komen is om zondaren zalig te maken, en vroeg of laat komt hjj er toe om God, met verbroken hart en bevende lippen, in Christus te noemen Abba, lieve VaderZalig, geluk zalig, welgelukzalig elk, wien dit van God ge beuren maghij is uit God geboren. Uit God geboren, dat moge u veroot moedigen. Zóó zjjt gij gevallen, zóó diep ellendig en ongeestelijk zijt gij in u zeiven dat gij nooit naar God en Zjjnen Zoon Jezus Christus vragen zoudt, tenzij dan dat God in Zijn ge nade u eerst komt opzoeken. Zonder de geboorte uit Hem zjjt gij geen kinderen Gods, maar ook al woont gjj naar het uitwendige in de gemeente des Heeren vreemdelingen .en bjjwonersja, dan geldt u dat scherpe en vlijmende woord, dat Jezus tot de Farizeën sprakGij zijt uit den vader den duivel en wilt de begeerten uws vaders doen die was een menschenmoorder van den beginne en hij is in de waarheid niet staande gebleven, want geene waarheid is in hem. Laat het getuigenis des Heeren u verootmoedigen, op dat uw leven niet vreemd zij aan het zoeken van den Heere met smeeking en geween. Uit God geboren,wees daar op de rechte wijze mee werkzaam. Er zijn predikers, die deze heilige en kosteljjke waarheid uitschakelen uit het verbond en de beloften des Heeren. De wedergeboorte wordt dan koud en zielloos verkondigd, zonder omlijst te worden met het vriendeljjk licht van het mild en zalig Evan gelie. Onbekeerden worden daarbjj gevoelloos in een hoek geduwd, ter beklaging en ver achting aan anderen overgegeven, zonder dat een hand der ontferming naar hen wordt uit gestoken. Zoo wordt het besef van verant woordelijkheid afgestompt, een doodende lijde lijkheid aangekweekt en de rijke Christus dei- Schriften verborgen achter de schaduwen van over-gereformeerdheid. Niet alzoo. Gij moet u veelmeer verblijden over die wondere ge boorte, die God in Zjjn Woord u prediktdat Hij die werken kan en schenken wil, want zonder haar waart gij voor eeuwig verloren. Maar nu ruischen u telkens die zalige klan ken tegen, dat, wat onmogelijk is bij de menschen, mogelijk is bjj God. En het moge u tot rijke vertroosting wezen dat Hij u, als kinds des Verbonds, doet leven bij deze be lofte, waarin Hjj al zijne genade u weten doet Ik zal mijne Wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrjjven, en Ik zal liun tot eenen God zjjn en zjj zullen Mij tot een volk zijn. Uit God geboren, tracht daarvan verze kerd te worden uit de vruchten. Houdt u dicht bij Jezuszoekt veel den verborgen om gang met Godwandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleesches niet. De werken des vleesches zijn openbaar in hen, die het Koninkrijk Gods nimmer zullen be- erven weest hunne navolgers niet. Want die van Christus zijn, hebben het vleesch gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden. Dooi den Geest te leven wordt openbaar, wanneer gij door den Geest ook wandelt. En de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lang- moedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid tegen de zooda- nigen. is de Wet niet. Zij zjjn uit God ge boren. Van der Yeen. Wat is het toch een schoon boek, dat pas ver schenen is onder den titel: „Ik zal handhaven", want het roept de rijke herinneringen uit het droeve jaar 1672 weer op en het geeft zulk een gunstigen blik op de machtige persoonlijkheden, die destijds in ons Vaderland zulk een invloed hebben geoefend. Hoe ver was het toen met ons volk gekomen, hoe nabjj was de ondergang, en hoe treurig stond het er voor met de Gere formeerde religie. Het is goed, dat wjj het niet vergeten, en dat er altijd weer schrijvers op staan om het ons voor oogen te plaatsen Wanneer we onze historie beter kenden, zouden we meer dankbaar zjjn voor de wonderljjke daden, waardoor God zoo vaak ons klein land heeft gered en wij zouden met meer toe wjj ding ons geven voor eiken arbeid, welke ons land in het' historisch spoor kan doen voortgaan. Wat een voorrecht is het, dat wjj zoovele scholen reeds hebben, waarin onze kinderen hooren de leiding Gods in de geschiedenis van ons volk, want het ontbreekt niet aan hen, die het oog sluiten voor de groote beteekenis van het verleden. Onwillekeurig vergeleek ik de positie van de Geref. Kerken in die benarde dagen met die, welke onze Kerken thans innemen en het kon wel niet anders of die vergelijking stemde tot erkentelijkheid. Het eiland Zuid-Beveland heeft zjjn middenpunt in Goes, waar de afscheiding al vroeg binnendrong. Voor 't oog van hem, die aan die dagen denkt, verschjjnen mannen als ds. Scholten van Genderen, ds. Budding, ds. Steketee e. a. en de vrucht van hun arbeid vindt ge nog in de oudste en sterke kerken Goes en Nieuwdorp. Beide hebben hare wor telen in dien historischen bodem geslagen en kunnen gemakkeljjk de] eenmaal ingenomen plaats handhaven. Door zich te verdiepen win nen zij, want naarmate de bedding uitgegraven wordt, krjjgen de wateren macht. Ook Yerseke, Kruiningen, Biezelinge en Wolphaartsdjjk kun nen er wel wezen en zullen bjj geregelden arbeid voortgaan op den weg, waarop zjj reeds jarenlang met eere gewandeld hebben. Hein- kenszand is nog niet zoo oud, maar is in korte jaren van een heel kleine gemeente opgegroeid tot een flinke, waaruit overvloedig bljjkt, dat zij levensvatbaarheid heeft. Wegens het verbljjf van ds. Middel heeft Baarland een algemeene bekendheid in ons gewest, maar heeft een be langrijk deel van haar kracht moeten afstaan aan Driewegen. Schade heeft het haar niet veel gedaan, want zjj kan nu gemakkeljjker dan voorheen baar arbeidsveld overzien. OfBorselen er ooit boven op zal komen, is zeer de vraag toen het- getjj gunstig was heeft men het laten verloopen. Over Driewegen, 's Gravenpolder en Wemeldinge valt nog niet te zegden wat er uit groeien zal, maar wel is het duidelijk, dat er nog veel veranderen moet, vóór zjj tot de stevige gerekend kunnen worden. Nu zjj er eenmaal zijn moeten zjj zich maar houdeu aan het oude spreekwoord: „Langzaam wordt het spruitje een boom". Twintig jaar geleden behoorden de drie ge meenten in 't land van Axel nog tot de classis van Goes en wanneer wjj vragenzijn zjj in Zuid-Beveland vooruitgegaan, dan zal ieder, die het beoordeelen kan, moeten zeggen gewis, er was een doorgaande groei en stilstand is er nog niet gekomen. Alles wjjst aan, dat de kerken daar nog verder kunnen en willen en hoewel zjj daar niet gekend hebben de wrjjving tusschen de denkbeelden der Doleantie en der Afscheiding, waardoor zjj ook de vrucht daar van ontberen moesten, toch staan alle kerken er goed in 't gelid en verstaan zjj de veran derde omstandigheden, waaronder wjj thans verkeeren. In Gereformeerde kringen werd Beveland wel eens weinig vleiend genoemd het land van Budding, maar de Gereformeerden behoeven het zich niet aan te trekken, want zjj hebben de trouw aan de historie bewaard en zjj willen in dit beproefde spoor vooruit. Waarlijk, wjj hebben vrjjmoedigheid om, ziende op deze classis, te herhalen, dat wij geen stof tot klagen hebben en wjj wenschen dat de kerk van Christus in dat van ouds af gezegende en merkwaardige eiland hare vleugelen steeds breeder kan uitslaan. Ook hier is voor deze kerken nog veel te doen, naar buiten en naar binnen, maar zjj kunnen met erkenteljjkheid terugzien op den afgelegden weg. Bouma. Wel, baas, dat is toch niet goed van je, dat ge nu eerst gekomen zjjt, zoo sprak eens een vrouw tot een timmerman, die gekomen was om eenige reparatie te verrichten. Met een glimlach om de lippen antwoordde hij ik heb mij steeds beijverd om het iedereen naar den zin te maken, maar het bljjkt mjj al meer, dat het niet gaat. Daarop spraken zij nog enkele oogenblikken met elkandervervolgens ver richtte hjj zjjn werk en als goede vrienden scheidden zij. Aan dit voorval dacht ik, toen ik mjj ge reed maakte uw schrijven te beantwoorden en nam mjj voor om het maar in het Zeeuwsch Kerkblad te doen, want wat ik met u heb, heb ik ook met anderen, die het dan meteen kunnen lezen. Meermalen gebeurt het, dat een ingezonden stuk niet geplaatst wordt en als

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1911 | | pagina 1