Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland Onder Redactie van: Ds. L. fiOUMA en Ds. H. V. LAMAM. 8e Jaargang. Vrijdag 20 Januari 1911. No. 31. UIT HET WOORD. Met medewerking van onderscheidene Predikanten. ABONIEHEHTSPBUS Drukker-Oltgefer A. D. LITTOOIJ Az PRIJS DER ADYERTEHTIEM KERK, BELIJDENIS, ZENDING. per half jaar franco per post Enkele nummers 70 cent. 3 cent. MIDDELBURG. van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere regel 10 cent meer. GELOOVEN IN ZIJN NAAM. Maar zoovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hy macht ge geven kinderen Gods te worden, (namelijk) die in Zijn Naam ge- looven. Joh. 1 12. De Zone Gods, het eeuwige Woord des Vaders, was in de wereld eer Hy mensch werd, en de wereld heeft Hem niet gekend. Wat meer is, in de volheid des tyds is Hij vleesch geworden, Hy is gekomen tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomenIsraël heeft Zijner niet gewild. Nu zou de vraag kunnen oprijzenheeft God zyn Eengeborene dan doel loos aan de wereld gegeven, is Christus tever geefs op aarde gekomen Dat zy verre Hing het van de verdorvenheid en boosheid der men- schen af, dan zou nooit eenig zondaar zien naar Hem, die ons heeft aangezien. Maar heeft de mensch zijn raad en gedachten, onze God heeft ook de zyne, en naar zijn eeuwigen raad en barmhartigen wil is het, dat er zondaren tot Christus komendat er een volk is, saamge roepen uit Joden en Heidenen, dat Christus aanneemt met een oprecht geloof, en dat door Hem nu en in eeuwigheid gezaligd wordt. Jo hannes spreekt er van als hij zegtMaar zoo- velen hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, (namelijk) die in Zijn naam gelooven. Of dat hü velen of weinigen zijn die Chris tus aannemen, daarover laat hy zich hier ter plaatse niet uit. Wy leeren thans van hem alleen dat er zyn, die Christus aannemen. Uit de Schrift en de ervaring weten we echter, dat het niet ieder gegeven is en dat het niet ieders lust of behoefte is. Dagelijks zien we, hoe verreweg de meesten den Christus verwerpen, en by eenige kennis van Gods Woord en van het mensehelyke hart is het ons wel duidelijk, dat er voor het aannemen van Christus een zekere geestelijke gesteldheid des harten noodig is, die de mensch van nature niet bezit, maar die een gave der genade Gods is. Wat een mensch niet kent, dat waardeert hy nietwat hij oordeelt noodig te hebben, dat versmaadt hy en als zyn hart aan eenige zaak geen lust heeft, dan is het een kwaad werk hem daartoe te bewegen. Zoo nu is het by .den natuurlijken mensch ten opzichte van Christus hy kent Hem niet, hij heeft geen lust aan Hem. Daarom komt het by hem niet tot een aannemen, maar blyft het by een verwerpen. Maar anders wordt dit, wanneer wij met ons zei ven zyn bekend gemaakt en ons zielsoog Christus gezien heeft in Zyn Middelaarsheèr- lykheid. Als God door Zyne genade u by uwe zonden bepaald heeftals ge uw schuld hebt ingezien, waarmee gy schuldig zyt voor Zyn heilig aangezichtals ge uwe verlorenheid en verdoemelijkheid voor God verstaan hebt, dan ziet ge in uw nood en ellendigheid naar een helper uit. En als dan de eenige, die redden kanals dan door het Evangelie onze lieve Heiland en Zaligmaker Jezus Christus tot u komt, en Hy zegt het u dat er by Hem ver geving is van al uwe zonden, bedekking van al uw schuld, behoudenis en volkomene zalig heid by al uwe ellendigheid, dan werpt ge u, zooals ge zyt, in zyn geopende liefdearmen ge vertrouwt u aan Hem toe en ge neemt Hem aan tot een redder en by stand in al uwen nood. En dat is het nu, wat Johannes u noemt: het gelooven in Zyn Naameen vertrouwen des harten, dat Christus is, wat Hy heet, een Ge zalfde Gods, die op aarde kwam omzalig te maken, dat verloren is. Een aannemen van dien Christus voor eens, maar een aannemen dat zich ook altijd weer herhaalt; een aannemen, j dat telkens wint in innerlijke kracht, naarmate gij zelf by den voortgang des levens overtuigd wordt van uw eigen doodelijke onmacht en van des Heeren algenoegzame volheid. Een aan nemen, waarbij ge met uw ziel amen zegt óp het woord van den apostel PaulusChristus is ons geworden wijsheid van God en' rechtvaar digheid en heiligmaking en verlossing. Het voorrecht dat in de aanneming van Chris tus gelegen en aan het gelooven in zyn naam verbonden is, is onuitsprekelijk. Johannes zegt Zoovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hy macht gegeven kinderen Gods te worden. Kinderen Gods Dat zijn wy van nature niet, neen, dan zyn we kinderen des toorns en een zaad des duivels, ontbloot van Gods beeld en vervreemd van zijn dienst. Maar door Christus Worden wij kinderen Gods. Christus is de Zoon, de eenige en eeuwige Zoon des Vaders, maar die in Hem gelooven en Hem van harte aan nemen worden om Zijnentwil uit genade tot kinderen Gods aangenomen. Ge moet hier niet denken aan het wondere en heerlijke werk der wedergeboortedat ver borgene en almachtige werk des JI. Geestes ligt niét in de eerste plaats in de lyn van Jo hannes denken. Zoodoende zoudt ge de heilige orde van Gods werken omkeeren. Een zondaar wordt niet wedergeboren als en omdat hij ge looft maar omgekeerd vloeit uit het won dei- der wedergeboorte hem al zijn heil en zaligheid toe. Johannes zegt dan ook zoo duidelyk zoo velen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden. En daardoor verstaat hij niet dat denzulken daartoe gelegenheid en vermogen gegeven wordt, terwijl het nu verder aan hun vryen wil over gelaten wordt, om al dan niet van dit voorrecht gebruik te maken. Neen, maar door macht wil hy het recht, de bevoegdheid of de waar digheid verstaan hebben, en alzoo wijst hy met dit woord aan, dat allen die Christus, aannemen, onmiddellijk en metterdaad tot den rang van kinderen Gods verheven worden. Door Chris tus worden zij aangenomen tot kinderen Gods, want zij zyn in Hem deelachtig de vergeving hunner zonden en de verzoening met GodHij schenkt ze beide, de rechtvaardigmaking naar de Wet en de vernieuwing des levens dpor de kracht van Zijnen H. Geest. Innerlyk en uiter lijk ontvangen ze door Christus de macht om kinderen Gods te worden, om in heel hun wezen en doen, in al hun denken, spreken en handelen te openbaren hunne gemeenschap met den Yader, wiens beeld zij door genade dragen mogen. Ten aanzien van allen, die in Christus geloo ven, schaamt God zich niet hun God genoemd te wordenja Hij noemt ze Zyne zonen en dochteren. Welk een voorrechtDenk u dat eens in. Van nature verloren en verdoemelijk voor God vervreemd van het leven Gods door de. onwe tendheid, die in u wasmet geene andere ge gronde verwachting in het hart dan deze, dat gy eenmaal hooren moestGaat weg van mij, gij vervloekten, Ik heb u nooit gekend En nu door Christus macht ontvangen om Gods kinderen te wordenom uw schuldig hoofd op te heffen in het geloof, dat al uwe zonden u door God om Christus wil vergeven zijnom voor het aangezicht van uw God in heiligheid en rechtvaardigheid te wandelen al de dagen uws levensom tot dien God in den hemel te "gaan met al uw klachten, zorgen en noodenom Hem biddend in den naam van uwen Heiland alles bekend te maken wat uw drukt en benauwtom van Hem de vervulling te verwachten van al uwe behoefteom in de oogenblikken, waarin de blijdschap des Heeren uwe sterkte is, Hem te noemen Abba, Vader om uw lot en leven in Zyn almachtige en getrouwe Vaderhand te stellen, en te gelooven dat Hij u straks en voor eeuwig opnemen zal in Zyne heerlijkheid. Teveel om aan té neuten als het niet alles in uw Heiland was, die het met tranen voor u verworven heeft en door Zyn groote liefde het allés uit genade u schenkt. Kinderen Gods, dat zyt ge, allen gy die gelooftmaar en vergeet het nooit kinderen Gods zyt gij door Hem. Hy heeft u macht gegeven kinderen Gods te worden. En zoo hangt dan alles aan Jezus. Leeft ge buiten Hem, dan kan het bij u niet anders zijn dan donker en bang. Die den Zoon niet eert, die eert ook den Vader niet, die Hem gezonden heeftdan zult ge 't leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op u. En dien Christus biedt God nog steeds, nog heden aan door het heilig Evangelie. Verwerp Hem niet; Hij zoekt en roept u. Of mogen de beginselen van 't gelooven en aannemen in u gevonden worden, love daar voor uwe ziel Gods groote genade, waarmede gy begenadigd zyt geworden in den Geliefde. Bewaar in Godes kracht wat u geschonken is, en zy er v£en bestendig opwassen in de ken nis en de genade van onzen Heere Jezus .Christus. Door Hem Gods kind geworden, Satan betwist het u; kleinmoedigheid betwijfelt-het by oogenblikken de wereld gelooft het niet. Maar God zegt het u in zyn onbedriegelyk Woord en de eerstelingen des Geestes zyn u daarvan de zalige onderpanden. Gy kunt in Christus niet hebben geloofd' of God heeft voor eeuwig u aangenomen als Zijn kind. Van der Veen. Geen stof tot klagen. Het is myn gewoonte niet om terug te ko men op een drukfout in een door my geschre ven stukske, want dan zou ik het vaak moeten doen en ik vertrouw, dat de lezers ze zelf wel verbeteren zullen, maar thans gevoel ik my gedrongen om eene weg te nemen. Toen ik verleden week lasde wonderlijkste Classis is Bergen-op-Zoom, schrok ik even, wyl ik dacht, wat moeten zij toch wel van my denken eh het is my wat waard niet onbillijk beoor deeld te worden. Niet gaarne zou ik den moed hebben om te zeggen, dat die Classis de wonderlijkste is, aangezien er in 't geheel geen grond voor bestaat en het is dan ook niet in mij opgekomen om het woord te bezigen. Ik schreef dan ookde meest Oostelijke en daar mede is het misverstand, 't welk het woord kon opwekken, de wereld uit. Nu ik my van deze taak gekweten heb, kan ik voortgaan een enkel woord te wijden aan de Classis Zierikzce. De Afscheiding deed hier al vroeg haar werk, dat veel sterker had kun nen zijn, als er meerdere eensgezindheid was geweest onder de zonen en dochteren van Ge reformeerden huize. Toch is er ook een ge stadige voortgang. Wie bedenkt, dat het modernisme in sommige van deze streken de menschen uit de Kerk gedreven heeft, zoodat er een menigte leeft, welke weinig meer voor het oude Evangelie gevoelt, zal er over ver wonderd zyn, dat hier nog zulke bloeiende gemeenten gevonden worden. Van de beide zuster-gemeenten, welke wij vroeger in de hoofdplaats hadden, behoort de jongste nog alleen tot ons Kerkverband, en zy heeft in betrekkelijk korten tyd een belangrijke plaats veroverd, tengevolge waarvan er een krachtige invloed van uitgaat. Scharendijke en Brou wershaven nemen in bloei toe en worden inner lyk heel wat sterker. Met Haamstede en Zon- nemaire gaat het niet zoo vlot, doch het is niet onmogelijk, dat beider krachten vermeerderd worden. Er is grond voor de verwachting, dat ook zy betere dagen tegemoet gaan, als de belijders, die er zyn, leeren den opbouw van Sions muren met hun gansche hart te zoeken. Door geregelden arbeid kan men er verder komen en hoewel er veel is, dat ont moedigt, toch zal een vaste overtuiging, dat de Kerk daar nog een gewichtige roeping heeft, veel vermogen, vooral indien die gepaard gaat met het heldere bewustzijn, dat wy alleen in des Heere kloeke daden kunnen doen. Colynsplaat en Camperland zijn Kerken, die een vruchtbaar arbeidsveld vonden en zy zyn zóóver, dat zij onder den zegen des Heeren van zelf uitzetten. Bruinisse kan er goed we zen, ofschoon de oud-Gereformeerde geest der bevolking een snellen groei belet. Bij Ooster- land denken we altyd aan den ouden ds. Si- mense, die er jarenlang arbeidde. Door zyn sympathiek uiterlijk, zijn godzaligen wandel en zijn trouw herderhart oefende hij er een grooten invloed uit en is er tot een rijken zegen geweest. Na zijn heengaan is het deel, dat te Nieuwer- kerk woonde, tot een zelfstandige gemeente geworden, welke nog niet een eigen Leeraar heeft gehad. Naar we hopen zal de tyd daar voor spoedig ryp zyn, maar zy hechten mis schien te veel waarde aan het gezegde, dat het beter is om een dominé verlegen te zyn dan er mede. Oosterland's Kerk heeft tengevolge daaraan nog al geleden en kan niet goed er boven op komen. Hoe het komt zou ik niet eens goed kunnen zeggen, maar in mijn gedachten komen Wisse- kerke en Geersdijk altijd samen en reeds jaren geleden is er van uit de Classis Zierikzee een ernstige poging aangewend, krachtig gesteund door de provincie om aan deze beide Kerken een predikant te verschaffen, maar die poging heeft geen resultaat gehad. Nog altyd zyn helaas die beide Kerken vacant, terwijl het zoo gewenscht was ook met het oog op heel die omgeving, dat er eindelijk eens verandering kwam. Het lijkt my toe, dat het besef van de noodzakelijkheid om er bediening des Woords en der Sacramenten te hebben niet levendig genoeg is. Uit wat wij schreven zal wel duidelyk zyn, dat deze Classis ook lijdt onder de afstanden, welke er tusschen de Kerken zyn want Haam stede ligt uren van Camperland verwijderd en de reisgelegenheden zyn er niet naar om het gemeenschapsleven te bevorderen. Tot bevor dering van het Kerkélijk leven was het wel noodig, dat een Classisvergadering gehouden werd op twee dagen, zooals men dat doet in de Classis van Bentheim. Als het een weinig tegenloopt, dan blijft er hiet genoeg tyd over om de zaken behoorlijk af te doen. By onder vinding weet ik, hoe moeielyk het vroeger ging in de Classis Axel en daar waren toen slechts zeven Kerken. 'Misschien verdiende het wel overweging om op alle eilanden van Zeeland eenmaal in 't jaar een Conferentie te houden, waarop de zaak van het verleden, het heden en de toekomst der Kerken eens nauwkeurig toegelicht en besproken werd. Wy hebben Gode zy dank eindelijk in Zeeland een eigen missionair-predikant, en nu moet meer ernstig dan tot dusver de aandacht gewijd worden aan de positie van de Kerken tot hun eigen omgeving. Vóór de vereeniging der Kerken kwam deze zaak althans eenigermate op de tafel der particuliere Sydode en er komt in verschillende deelen een opwaken om ons ook in te laten met hen, die van den rechten Kerkelyken weg afdwalen. Het kleine Noord- Brabant heeft door zijn aanhoudenden, ijverigen arbeid ook aan ons wat te zeggen. Doch dit maar in 't voorbijgaan wy komen op deze zaak D. Y. breeder terug. Bouma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1911 | | pagina 1