Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
Onder Redactie van: Ds. L. fiOUMA en Ds. H. V. LAMAM.
8e Jaargang.
Vrijdag 20 Januari 1911.
No. 31.
UIT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONIEHEHTSPBUS
Drukker-Oltgefer
A. D. LITTOOIJ Az
PRIJS DER ADYERTEHTIEM
KERK, BELIJDENIS, ZENDING.
per half jaar franco per post
Enkele nummers
70 cent.
3 cent.
MIDDELBURG.
van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere
regel 10 cent meer.
GELOOVEN IN ZIJN NAAM.
Maar zoovelen Hem aangenomen
hebben, dien heeft Hy macht ge
geven kinderen Gods te worden,
(namelijk) die in Zijn Naam ge-
looven.
Joh. 1 12.
De Zone Gods, het eeuwige Woord des Vaders,
was in de wereld eer Hy mensch werd, en de
wereld heeft Hem niet gekend. Wat meer is,
in de volheid des tyds is Hij vleesch geworden,
Hy is gekomen tot het Zijne, maar de Zijnen
hebben Hem niet aangenomenIsraël heeft
Zijner niet gewild. Nu zou de vraag kunnen
oprijzenheeft God zyn Eengeborene dan doel
loos aan de wereld gegeven, is Christus tever
geefs op aarde gekomen Dat zy verre Hing
het van de verdorvenheid en boosheid der men-
schen af, dan zou nooit eenig zondaar zien naar
Hem, die ons heeft aangezien. Maar heeft de
mensch zijn raad en gedachten, onze God heeft
ook de zyne, en naar zijn eeuwigen raad en
barmhartigen wil is het, dat er zondaren tot
Christus komendat er een volk is, saamge
roepen uit Joden en Heidenen, dat Christus
aanneemt met een oprecht geloof, en dat door
Hem nu en in eeuwigheid gezaligd wordt. Jo
hannes spreekt er van als hij zegtMaar zoo-
velen hem aangenomen hebben, dien heeft Hij
macht gegeven kinderen Gods te worden,
(namelijk) die in Zijn naam gelooven.
Of dat hü velen of weinigen zijn die Chris
tus aannemen, daarover laat hy zich hier ter
plaatse niet uit. Wy leeren thans van hem
alleen dat er zyn, die Christus aannemen. Uit
de Schrift en de ervaring weten we echter, dat
het niet ieder gegeven is en dat het niet ieders
lust of behoefte is. Dagelijks zien we, hoe
verreweg de meesten den Christus verwerpen,
en by eenige kennis van Gods Woord en van
het mensehelyke hart is het ons wel duidelijk,
dat er voor het aannemen van Christus een
zekere geestelijke gesteldheid des harten noodig
is, die de mensch van nature niet bezit, maar
die een gave der genade Gods is. Wat een
mensch niet kent, dat waardeert hy nietwat
hij oordeelt noodig te hebben, dat versmaadt
hy en als zyn hart aan eenige zaak geen lust
heeft, dan is het een kwaad werk hem daartoe
te bewegen. Zoo nu is het by .den natuurlijken
mensch ten opzichte van Christus hy kent Hem
niet, hij heeft geen lust aan Hem. Daarom
komt het by hem niet tot een aannemen, maar
blyft het by een verwerpen.
Maar anders wordt dit, wanneer wij met ons
zei ven zyn bekend gemaakt en ons zielsoog
Christus gezien heeft in Zyn Middelaarsheèr-
lykheid. Als God door Zyne genade u by
uwe zonden bepaald heeftals ge uw schuld
hebt ingezien, waarmee gy schuldig zyt voor
Zyn heilig aangezichtals ge uwe verlorenheid
en verdoemelijkheid voor God verstaan hebt, dan
ziet ge in uw nood en ellendigheid naar een
helper uit. En als dan de eenige, die redden
kanals dan door het Evangelie onze lieve
Heiland en Zaligmaker Jezus Christus tot u
komt, en Hy zegt het u dat er by Hem ver
geving is van al uwe zonden, bedekking van
al uw schuld, behoudenis en volkomene zalig
heid by al uwe ellendigheid, dan werpt ge u,
zooals ge zyt, in zyn geopende liefdearmen ge
vertrouwt u aan Hem toe en ge neemt Hem
aan tot een redder en by stand in al uwen nood.
En dat is het nu, wat Johannes u noemt: het
gelooven in Zyn Naameen vertrouwen des
harten, dat Christus is, wat Hy heet, een Ge
zalfde Gods, die op aarde kwam omzalig te
maken, dat verloren is. Een aannemen van dien
Christus voor eens, maar een aannemen dat
zich ook altijd weer herhaalt; een aannemen, j
dat telkens wint in innerlijke kracht, naarmate
gij zelf by den voortgang des levens overtuigd
wordt van uw eigen doodelijke onmacht en van
des Heeren algenoegzame volheid. Een aan
nemen, waarbij ge met uw ziel amen zegt óp
het woord van den apostel PaulusChristus is
ons geworden wijsheid van God en' rechtvaar
digheid en heiligmaking en verlossing.
Het voorrecht dat in de aanneming van Chris
tus gelegen en aan het gelooven in zyn naam
verbonden is, is onuitsprekelijk. Johannes zegt
Zoovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft
Hy macht gegeven kinderen Gods te worden.
Kinderen Gods Dat zijn wy van nature niet,
neen, dan zyn we kinderen des toorns en een
zaad des duivels, ontbloot van Gods beeld en
vervreemd van zijn dienst. Maar door Christus
Worden wij kinderen Gods. Christus is de Zoon,
de eenige en eeuwige Zoon des Vaders, maar
die in Hem gelooven en Hem van harte aan
nemen worden om Zijnentwil uit genade tot
kinderen Gods aangenomen.
Ge moet hier niet denken aan het wondere
en heerlijke werk der wedergeboortedat ver
borgene en almachtige werk des JI. Geestes
ligt niét in de eerste plaats in de lyn van Jo
hannes denken. Zoodoende zoudt ge de heilige
orde van Gods werken omkeeren. Een zondaar
wordt niet wedergeboren als en omdat hij ge
looft maar omgekeerd vloeit uit het won dei-
der wedergeboorte hem al zijn heil en zaligheid
toe. Johannes zegt dan ook zoo duidelyk zoo
velen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij
macht gegeven kinderen Gods te worden.
En daardoor verstaat hij niet dat denzulken
daartoe gelegenheid en vermogen gegeven wordt,
terwijl het nu verder aan hun vryen wil over
gelaten wordt, om al dan niet van dit voorrecht
gebruik te maken. Neen, maar door macht
wil hy het recht, de bevoegdheid of de waar
digheid verstaan hebben, en alzoo wijst hy met
dit woord aan, dat allen die Christus, aannemen,
onmiddellijk en metterdaad tot den rang van
kinderen Gods verheven worden. Door Chris
tus worden zij aangenomen tot kinderen Gods,
want zij zyn in Hem deelachtig de vergeving
hunner zonden en de verzoening met GodHij
schenkt ze beide, de rechtvaardigmaking naar
de Wet en de vernieuwing des levens dpor de
kracht van Zijnen H. Geest. Innerlyk en uiter
lijk ontvangen ze door Christus de macht om
kinderen Gods te worden, om in heel hun wezen
en doen, in al hun denken, spreken en handelen
te openbaren hunne gemeenschap met den
Yader, wiens beeld zij door genade dragen mogen.
Ten aanzien van allen, die in Christus geloo
ven, schaamt God zich niet hun God genoemd
te wordenja Hij noemt ze Zyne zonen en
dochteren.
Welk een voorrechtDenk u dat eens in.
Van nature verloren en verdoemelijk voor God
vervreemd van het leven Gods door de. onwe
tendheid, die in u wasmet geene andere ge
gronde verwachting in het hart dan deze, dat
gy eenmaal hooren moestGaat weg van mij,
gij vervloekten, Ik heb u nooit gekend
En nu door Christus macht ontvangen om
Gods kinderen te wordenom uw schuldig
hoofd op te heffen in het geloof, dat al uwe
zonden u door God om Christus wil vergeven
zijnom voor het aangezicht van uw God in
heiligheid en rechtvaardigheid te wandelen al
de dagen uws levensom tot dien God in den
hemel te "gaan met al uw klachten, zorgen en
noodenom Hem biddend in den naam van
uwen Heiland alles bekend te maken wat uw
drukt en benauwtom van Hem de vervulling
te verwachten van al uwe behoefteom in de
oogenblikken, waarin de blijdschap des Heeren
uwe sterkte is, Hem te noemen Abba, Vader
om uw lot en leven in Zyn almachtige en
getrouwe Vaderhand te stellen, en te gelooven
dat Hij u straks en voor eeuwig opnemen zal
in Zyne heerlijkheid. Teveel om aan té neuten
als het niet alles in uw Heiland was, die
het met tranen voor u verworven heeft en
door Zyn groote liefde het allés uit genade u
schenkt. Kinderen Gods, dat zyt ge, allen gy
die gelooftmaar en vergeet het nooit
kinderen Gods zyt gij door Hem. Hy heeft u
macht gegeven kinderen Gods te worden.
En zoo hangt dan alles aan Jezus. Leeft ge
buiten Hem, dan kan het bij u niet anders zijn
dan donker en bang. Die den Zoon niet eert,
die eert ook den Vader niet, die Hem gezonden
heeftdan zult ge 't leven niet zien, maar de
toorn Gods blijft op u. En dien Christus biedt
God nog steeds, nog heden aan door het heilig
Evangelie. Verwerp Hem niet; Hij zoekt en
roept u.
Of mogen de beginselen van 't gelooven en
aannemen in u gevonden worden, love daar
voor uwe ziel Gods groote genade, waarmede
gy begenadigd zyt geworden in den Geliefde.
Bewaar in Godes kracht wat u geschonken is,
en zy er v£en bestendig opwassen in de ken
nis en de genade van onzen Heere Jezus .Christus.
Door Hem Gods kind geworden, Satan
betwist het u; kleinmoedigheid betwijfelt-het
by oogenblikken de wereld gelooft het niet.
Maar God zegt het u in zyn onbedriegelyk
Woord en de eerstelingen des Geestes zyn u
daarvan de zalige onderpanden. Gy kunt in
Christus niet hebben geloofd' of God heeft voor
eeuwig u aangenomen als Zijn kind.
Van der Veen.
Geen stof tot klagen.
Het is myn gewoonte niet om terug te ko
men op een drukfout in een door my geschre
ven stukske, want dan zou ik het vaak moeten
doen en ik vertrouw, dat de lezers ze zelf
wel verbeteren zullen, maar thans gevoel ik
my gedrongen om eene weg te nemen. Toen
ik verleden week lasde wonderlijkste Classis
is Bergen-op-Zoom, schrok ik even, wyl ik
dacht, wat moeten zij toch wel van my denken
eh het is my wat waard niet onbillijk beoor
deeld te worden. Niet gaarne zou ik den
moed hebben om te zeggen, dat die Classis de
wonderlijkste is, aangezien er in 't geheel geen
grond voor bestaat en het is dan ook niet in
mij opgekomen om het woord te bezigen. Ik
schreef dan ookde meest Oostelijke en daar
mede is het misverstand, 't welk het woord
kon opwekken, de wereld uit.
Nu ik my van deze taak gekweten heb, kan
ik voortgaan een enkel woord te wijden aan
de Classis Zierikzce. De Afscheiding deed hier
al vroeg haar werk, dat veel sterker had kun
nen zijn, als er meerdere eensgezindheid was
geweest onder de zonen en dochteren van Ge
reformeerden huize. Toch is er ook een ge
stadige voortgang. Wie bedenkt, dat het
modernisme in sommige van deze streken de
menschen uit de Kerk gedreven heeft, zoodat
er een menigte leeft, welke weinig meer voor
het oude Evangelie gevoelt, zal er over ver
wonderd zyn, dat hier nog zulke bloeiende
gemeenten gevonden worden. Van de beide
zuster-gemeenten, welke wij vroeger in de
hoofdplaats hadden, behoort de jongste nog
alleen tot ons Kerkverband, en zy heeft in
betrekkelijk korten tyd een belangrijke plaats
veroverd, tengevolge waarvan er een krachtige
invloed van uitgaat. Scharendijke en Brou
wershaven nemen in bloei toe en worden inner
lyk heel wat sterker. Met Haamstede en Zon-
nemaire gaat het niet zoo vlot, doch het is niet
onmogelijk, dat beider krachten vermeerderd
worden. Er is grond voor de verwachting,
dat ook zy betere dagen tegemoet gaan, als
de belijders, die er zyn, leeren den opbouw
van Sions muren met hun gansche hart te
zoeken. Door geregelden arbeid kan men er
verder komen en hoewel er veel is, dat ont
moedigt, toch zal een vaste overtuiging, dat
de Kerk daar nog een gewichtige roeping heeft,
veel vermogen, vooral indien die gepaard gaat
met het heldere bewustzijn, dat wy alleen in
des Heere kloeke daden kunnen doen.
Colynsplaat en Camperland zijn Kerken, die
een vruchtbaar arbeidsveld vonden en zy zyn
zóóver, dat zij onder den zegen des Heeren
van zelf uitzetten. Bruinisse kan er goed we
zen, ofschoon de oud-Gereformeerde geest der
bevolking een snellen groei belet. Bij Ooster-
land denken we altyd aan den ouden ds. Si-
mense, die er jarenlang arbeidde. Door zyn
sympathiek uiterlijk, zijn godzaligen wandel en
zijn trouw herderhart oefende hij er een grooten
invloed uit en is er tot een rijken zegen geweest.
Na zijn heengaan is het deel, dat te Nieuwer-
kerk woonde, tot een zelfstandige gemeente
geworden, welke nog niet een eigen Leeraar
heeft gehad. Naar we hopen zal de tyd daar
voor spoedig ryp zyn, maar zy hechten mis
schien te veel waarde aan het gezegde, dat het
beter is om een dominé verlegen te zyn dan
er mede. Oosterland's Kerk heeft tengevolge
daaraan nog al geleden en kan niet goed er
boven op komen.
Hoe het komt zou ik niet eens goed kunnen
zeggen, maar in mijn gedachten komen Wisse-
kerke en Geersdijk altijd samen en reeds jaren
geleden is er van uit de Classis Zierikzee een
ernstige poging aangewend, krachtig gesteund
door de provincie om aan deze beide Kerken
een predikant te verschaffen, maar die poging
heeft geen resultaat gehad. Nog altyd zyn
helaas die beide Kerken vacant, terwijl het zoo
gewenscht was ook met het oog op heel die
omgeving, dat er eindelijk eens verandering
kwam. Het lijkt my toe, dat het besef van
de noodzakelijkheid om er bediening des Woords
en der Sacramenten te hebben niet levendig
genoeg is.
Uit wat wij schreven zal wel duidelyk zyn,
dat deze Classis ook lijdt onder de afstanden,
welke er tusschen de Kerken zyn want Haam
stede ligt uren van Camperland verwijderd en
de reisgelegenheden zyn er niet naar om het
gemeenschapsleven te bevorderen. Tot bevor
dering van het Kerkélijk leven was het wel
noodig, dat een Classisvergadering gehouden
werd op twee dagen, zooals men dat doet in
de Classis van Bentheim. Als het een weinig
tegenloopt, dan blijft er hiet genoeg tyd over
om de zaken behoorlijk af te doen. By onder
vinding weet ik, hoe moeielyk het vroeger ging
in de Classis Axel en daar waren toen slechts
zeven Kerken. 'Misschien verdiende het wel
overweging om op alle eilanden van Zeeland
eenmaal in 't jaar een Conferentie te houden,
waarop de zaak van het verleden, het heden
en de toekomst der Kerken eens nauwkeurig
toegelicht en besproken werd. Wy hebben
Gode zy dank eindelijk in Zeeland een eigen
missionair-predikant, en nu moet meer ernstig
dan tot dusver de aandacht gewijd worden
aan de positie van de Kerken tot hun eigen
omgeving. Vóór de vereeniging der Kerken
kwam deze zaak althans eenigermate op de
tafel der particuliere Sydode en er komt
in verschillende deelen een opwaken om ons
ook in te laten met hen, die van den rechten
Kerkelyken weg afdwalen. Het kleine Noord-
Brabant heeft door zijn aanhoudenden, ijverigen
arbeid ook aan ons wat te zeggen. Doch dit
maar in 't voorbijgaan wy komen op deze
zaak D. Y. breeder terug. Bouma.