Verantwoording van Liefdegaven.
Ontvangen collecten van de Geref. Kerken
in de Classe Middelburg.
INGEZONDEN STUKKEN.
Xiets Christelijks
Advertentiëii.
Dat dan ook 'svijands smaad geen afbreuk
doe op den bloei der vereeniging de vol
maaktheid is hier beneden niet.
Woensdag 21 Dec. hield de Christelijke Jon-
gedochters-Vereeniging „Doet wel aan allen,
maar meest aan de huisgenooten des geloofs"
te Middelburg, hare jaarlijksche uitdeeling.
Dit jaar werden uitgedeeld 172 stuks klee-
dingstukken enz. aan 81 huisgezinnen.
Dank aan den Heere en ook aan onze be-
gunstigsters, die ons met hare gaven verblijdden
en ons in staat stelden ook eenigszins in den
nood der armen te voorzien. Neige de Heere
opnieuw hare harten, opdat we dit jaar opnieuw
met lust en opgewektheid onze taak mogen
hervatten. Het Bestuur.
Middelburg B. Heden avond mocht de Dia
conie van bovengemelde gemeente het genoegen
smaken met de Vrouwenvereeniging „Phöbe"
te vergaderen ten einde de door deze vervaar
digde kleedingstukken en meer andere goederen
in ontvangst te nemen.
We werden ook thans weer verblyd met een
groot aantal degelijke en hoogst nuttige stuk
ken, waardoor we in staat werden gesteld
menige arme broeder of zuster den nood te
lenigen.
Voorts werden door bemiddeling dezer Ver
eeniging in dit jaar ook menige zieke lafenis
bereid en zwakken versterking gezonden.
Gaarne wenschen we dan ook dit werk der
barmhartigheid te erkennen en openlijk onzen
dank te doen toekomen aan deze Vereeniging,
zoowel als ook aan de begunstigsters en begun
stigers die, mede door hunne gaven, haar daar
toe in staat stelden.
Zalig zyn de barmhartigen, want hun zal
barmhartigheid geschieden.
Namens de diaconie,
P. B. Tazelaar.
21 December 1910.
KORT VERSLAG van de vergadering
der Classis Zierikzee op 14 December 1910.
1. Namens de roepende Kerk opent ds. F.
Bruinsma de vergadering met gebed, nadat
gezongen is Ps. 68 8 en gelezen Psalm 115.
2. Het moderamen bestaat uit de broeders
F. Bruinsma, praeses, P. J. Baaij, assessor,
F. Staal, scriba.
3. Uit de lastbrieven blykt dat alle Kerken
wettig vertegenwoordigd zyn.
4. Ds. F. Staal brengt rapport uit van de
Kerkvisitatie in 6 kerken.
5. De begrooting der onkosten wordt goed
gekeurd.
6. Eenige ingekomen stukken worden voor
kennisgeving aangenomen.
7. Tengevolge van het vertrek van ds. G.
de Jager worden met meerderheid van stem
men benoemd tot secundus kerkvisitator ds.
F. Bruinsmaals deputaat ad examina ds. B.
Meijer tot secundus deputaat voor de Zending
ds. F. Staalen tot regeling der vacaturebeurten
nen openbaren zal enz. Toch treft ons in al
deze psalmen één grondgedachte, te weten, de
begeerte, te verkeeren in het huis des Heeren.
Zoo hooren we in Ps. 42 de klacht: „Wanneer
zal ik ingaan, om voor Gods aangezicht te
verschijnen?", in Ps. 43 heet het: „Zend Uw
licht en waarheid neder en breng mij door dien
glans geleid tot Uw gewijde tente wederin
Ps. 48„O, God, wij gedenken Uwe weldadig
heid in het midden Uws tempels!" En psalm
84 is één ondeelbaar loflied op Gods huis. Ja,
zij houden vast aan de traditie, aan de heilige
traditie en als dan straks de tempel van Sa
lomo is voltooid, dan zyn weer de poortiers
uit de kinderen van Korach. In hun geschie
denis schittert de verbondsgenade Godsde
banden des bloeds werden verscheurd, maar
banden der genade daarvoor in de plaats ge
legd. Op de geloofsdaad van de kinderen van
Korach heeft Gods gena altoos gerust en de
Korachieten staan geboekt als een voorbeeld
van volharding en van trouw in het kiezen
voor Godsdienst en in het betrachten van Zijne
geboden.
Alsnu wordt gezongen Ps. 84 vs 5 en 6,
onder welk zingen gecollecteerd wordt in 't
belang der Jong. Vereen. Hierop vervolgt
spreker zyn rede
Slaan wy nu een blik op onzen tijd. De
tabernakel en de tempel is verdwenen, met de
komst van Christus hebben die ceremonien
opgehouden te bestaan. Maar het voorbeeld
van de kinderen van Korach blijft daar staan
voor alle onze jongelingen en we durven ge
rust deze stelling poneeren „Onze Jong. Vereen,
kunnen alleen beantwoorden aan haar doel,
als alle jongelingen hun voorbeeld volgen".
We willen dit ten slotte nader toelichten.
I. Reeds vroeg werd voor elk Geref. jonge
ling gekozen, want in den heiligen doop werd
het merk- en veldteeken van Koning Jezus
hem op het voorhoofd gedrukt. Zoo zyn ook
ds. P. J. Baaij.
8. Het onderzoek naar art. 41 D. K. O.
heeft plaats.
Aan de kerken van Brouwershaven, Zierikzee,
Bruinisse en Nieuwerkerk wordt raad en advies
verleend in tuchtzaken en omtrent de wijze
waarop moet gehandeld met personen, die uit
de Herv. Kerk overkomen.
9. De datum der volgende vergadering
wordt bepaald en Wissekerke als roepende
Kerk aangewezen.
10. De vacaturebeurten worden op de vol
gende wijze geregeld.
G e e r s d ij k.
8 Januari ds. P. J. Baaij.
6 Februari ds. C. Staal.
9 Maart ds. H. W. Laman.
27 Maart ds. B. Meyer.
Haamstede.
15 Januari ds. P. E. van Schaik.
20 Februari ds. F. Bruinsma.
Nieuwerkerk.
22 Januari de. F. Staal.
27 Februari ds. P. J. Baaij.
Wissekerke.
8 Januari ds. F. Bruinsma.
6 Februari ds. H. W. Laman.
6 Maart ds. B. Meyer.
27 Maart ds. P. E. van Schaik.
11. De korte notulen worden gelezen en'
goedgekeurd.
12. De Praeses sluit de vergadering met
dankzegging, nadat gezongen is Psalm 84 6.
Namens de Classis,
P. J. Baaij, Assessor.
Middelburg A. De Diaconie bericht met
hartelyken dank, dat de wintercollecte dit jaar
heeft opgebracht f 210,01 Vs»
Namens dezelve,
P. J. de Kruijter.
a Voor hulpbehoevende kerken
Vrouwepolder f3,52Vs.
b. Voor de Theol. School te Kampen
Arnemuiden f 3,90Domburg f 8,78 Gapinge
f 2,53VsGrijpskerke f 15,48Koudekerke
f 11,20Va St. Laurens f 4,42% Meliskerke
f8,02; Middelburg A f 23,87% Middelburg B
f 7,97VaMiddelburg C f 25,64Vs Oostkapelle
f 8,Serooskerke f 16,88 O. en W. Souburg
f 15,29; Veere f 11,51 Vlissingen f 10,76
Vrouwepolder f 5,32Vs Westkapelle f 1,68.
De Correspondent voor de
Classicale collecten
A. Punt.
Middelburg, 22 Dec. 1910.
Vlissingen. Voor de Zending van IJ. H. 100
halve centen.
Namens den Kerkeraad
P. G. Laernoes, Scriba.
onze zonen kinderen van Gods Verbond en
het is hunne dure roeping steeds met beslist
heid in hunne levenskeus te volharden tegen
over de verleiding, die zoo groot en de ver
lokking, die zoo sterk is. Onder u is zeker geen
enkele vader, die, als Korach zijn kinderen op
verkeerde paden voorgaat. Maar beantwoor
den daarom alle vaders aan hun roeping
Neen, er zijn vaders, ik weet niet, of er hier
ook zullen zijn, die, nu ja hun kinderen wel
niet rechtstreeks aftrekken van God en Zijn
dienst, maar hen toch ook niet leiden in de
rechte paden, maar als een Eli het kwaad van
hun kroost door de vingers zien. En zoo
doende leven daar jongelingen, die ontrouw
werden aan het vaandel. Maar al komt de
stem der verleiding niet uit vaderlijken mond,
andere vijanden, n.l. Ongeloof en Revolutie zyn
daar en zij strekken hun armen uit naar ons
opkomend geslacht. En dan spreek ik niet
alleen over den sociaal-democraat en den
anarchist, maar over allen, die met God en
Zijn Woord gebroken hebben zeggende„Laat
ons Zyne touwen verbreken en van Zijne ban
den ons ontslaan En tegenover de groote
massa is het betrekkelijk een klein deel, dat
trouw bleef. ~Er zijn jongelingen, die terug
bleven uit laksheid, maar er zyn er ook, die
achterbleven uit vrees voor hun omgeving.
Die niet uit durven komen voor hun beginsel
tegenover hun medejongelingen op fabriek,
kantoor of op het land. Daarom is beslist
heid zoo broodnoodig. Niet hinken op twee
gedachten. Het moet komen tot een breuke
met de wereld, zoowel van buiten als van
binnen. Het moet komen tot een gebed om
vernieuwing des gemoeds. Want twee heeren
dienen is onmogelyk. Daarom, vaders en
moeders, wy doen een beroep op u. Weest
toch godvruchtige voorgangers uwer kinderen,
leidt ze in de rechte sporenEn gy jonge
lingen, wellicht moet ge straks in het open
baar een keuze doen, als eens Jozef. Zal dan
{Buiten 'verantwoordelijkheid der Redactie
Mynheer de Redacteur
Mag ik onder bovenstaande leuze een plaatsje
in uw veelgelezen blad s. v. p.
Ik wilde naar aanleiding van het door UEerw.
geschrevene in het vorige nummer van het
„Zeeuwsch Kerkblad" onder bovenstaande leuze
een enkele opmerking maken, zoo mij dit ver
gund is.
UEerw. schrijft o.m. dat de vrijzinnigen al
maar door verwijten, dat deze regeering niets
christelijks tot stand brengt.
Nu hoewel geen liberaal zijnde, geloof ik,
hooggeachte Redacteur, dat voor deze klacht
wel eenigen grond bestaat, al is het ook waar
dat die klacht alleen ten doel heeft om by ver
nieuwing de teugels van het bewind in handen
te krijgen. Doch afgedacht daarvan wilde ik
slechts op een paar feiten wijzen.
En dan zij in de eerste plaats gevraagdis
het niet te betreuren dat deze regeering een
wijziging inzake de vaccinedwang daar stelt
die alleen hen ten goede komen die de Heere
met aardsche goederen heeft gezegend
Want ik vraag my in allen ernst afwie van
ons buiten de genoemde categorie zal n.b. twee
attesten van h.h. doctoren verkrijgen, die komen
verklaren dat de inenting voor het kind gevaar
zal opleveren
Is dit de vrucht van onzen langen strijd van
vele jarendat wij n.b. een machtwetje zullen
krygen, dat alleen ten goede komt aan de met
goederen gezegende menschlieid en den kleinen
man die in vele opzichten met een bezwaarde
consciëntie tegen het inenten zyner kinderen
opziet, aan hun lot overlaat
Dat kan m.i. geen christelijke daad -worden
genoemd.
Voorts zou ik willen wijzen op hetgeen in de
laatste dagen is gebeurd in onze 2e Kamer.
En dan voornamelijk ten opzichte van de
f 450,000 subsidie aan de Nationale Landbouw
tentoonstelling die in 1913 in Den Haag zal
worden gehouden.
In de eerste plaats over de subsidie zelf.
Zegge 450,000 guldenmij dunkt dat is een
som die ons doet schrikken, indien men althans
den bestaanden toestand van 's Ryks schatkist
even indenkt.
Eu al is het in de tweede plaats ook waar
dat men niet in alle opzichten den eisch des
Heeren onvoorwaardelijk kan toepassen, in het
onderhavige geval zou het ZEx. tot eer gestrekt
hebben indien hij als voorwaarde van de toe
kenning der subsidie had gesteld alleen dan
wanneer dezelve op den Zondag gesloten blijft.
En ik vraag nog eensis dat ook wel een
christelijke handeling
Ik breng hulde aan allen, die den moed had
den om in dezen pal te staan voor de rechten
van Koning Jezus in 't bijzonder dhr. Pollema,
afgevaardigde van Sneek. En ik hoop dat het
hun gegeven worde om voor dien Koning altijd
op te komen.
Maar wat de zaak niet beter maakt is dit
dat ZEx. n.b. op een vraag door den afgevaar
digde van Sneek, dhr. Pollemaof de tentoon
stelling ook op Zondag zal gesloten zyn, n.b.
de uitdrukking bezigt dat hij op die pijnlijke
vraag geen antwoord kan geven in den geest
van den vrager, en hij derhalve omdat op den
dag des Heeren juist het bezoek grooter zou
kunnen zyn dezelve op Zondag openstelt.
Ik vroeg my dan ook afmaar waarvoor
ook uw antwoord zyn: „Zou ik zulk een groot
kwaad doen en zondigen tegen God Dat
geve de Heere, anders zal ook uw einde zijn
als dat van de kinderen van Dathan en Abiram.
II. Maar deze keuze brengt de noodzake
lijkheid mede elkander gezamenlijk voorbe
reiden voor den strijd en daarom, le. anderen
over te halen zich bij u aan te sluiten en 2e.
elkander aan te manen tot grooten ijver in het
werk, u op de Jong. Vereen, op de handen
gezet.
„Eendracht maakt macht." Dit spreekwoord
geldt op elk terrein des levens. Ook de Jong.
Vereen, is een vereeniging van jongelingen, die
tot doel heeftvorming voor het leven. Eén
alleen kan dat niet, hy gaat daarbij niet stel
selmatig te werk en zal het evenmin geregeld
volhouden. Maar voor levensvorming is leiding
noodig, de jongeren leeren van de ouderen en
deze door het lezen van degelijke lectuur. Als
mensch zyn we geroepen te schuwen de zonde
van het individualisme De drang der gemeen
schap zit in ons bloed en het woord, dat God
sprak allereerst met betrekking tot het huwe
lijk geldt ook voor het gemeenschapsleven in
de maatschappij „Het is niet goed,' dat de
mensch alleen zijDe Heere zelf zet ons by
de geboorte reeds in het organisch verband
van het gezin en de gemeente. Niet dat de
mensch geen eigen persoonlijkheid bezit, maar
deze is slechts de realiseering van een gedachte,
die tot uiting komt in het gemeenschapsleven.
Een eenig kind is in den regel (er zijn ook
uitzonderingen) een vervelend kind. Het is
zoo eigenzinnig, zoo zelfzuchtig, zoo kribbig.
Niet dat er in groote gezinnen ook zulke kin
deren niet zyn, doch daar komt dit niet zoo
sterk tot uiting, omdat het belet wordt zich
te ontwikkelen. De gemeenschap met anderen
is dus een vereischte voor het leven des men-
schen.Als deze gemeenschap maar niet ont
aardt in een valsche eenheid. De ware eenheid
zien we in de kinderen van Korach en tot
hebben wij ons nu toch druk te maken en zoo'n
feilen strijd te voeren in dagen der verkiezing
Ook onze afgevaardigde schitterde door af
wezigheid al is het ook dat hij zich in een
ingezonden stuk in de Middelb. Crt. veront
schuldigd heeft door het bijwonen van een
andere vergadering. Nochthans geloof ik, M.
de R. indien het hier gegolden had een per
soonlijke queastie dan had onze geachte afge
vaardigde wel present geweest.
Dit vindt zijn grond in 't feit, dat by de
algemeene beraadslagingen zich de heer Blum
niet heeft laten hooren toen dhr. Pollema deze
vraag stelde, of heeft de heer P. ook namens
hen gesproken dan heb ik niets gezegd.
Zie Geachte Redacteur wat ik meende te
moeten schrijven en zou willen vragen of het
geen overweging verdient om ons Antirev.-Pro-
grarn te herzien waarin o. m. in voorkomt dat
de eere Gods op alle terrein van het leven moet
worden hooggehouden alsmede dat naar bezui
niging moet worden gestreefd. U dankend
voor de verleende plaatsruimte.
UEd. dienaar,
W. Hubregtse.
Middelburg, Noord singel S 184.
VERGADERING van den Bondsring „Zuid-
Beveland", te houden Maandag 26
December 1910, te 10 uur, in de Geref.
Kerk te Baarland.
Agenda:
1. Opening door den voorzitter.
2. Lezing notulen.
3. Voorstel Nieuwdorp
aangezien zulk een groot aantal ver-
eenigingen bij den Ring „Zuid-Bev." zijn
aangesloten, stelt de vereeniging van
Nieuwdorp voor tot Ringsplitsing over
te gaan.
4. Voorstel Ringbestuur
de vereenigingen leveren op beurt een
onderwerp op de Ringvergaderingen, op
te geven door het Ringbestuur.
5. Voorstel Ringbestuur
de ring geve finantieele hulp aan 's Gra
venpolder.
6. Vaststelling plaats volgende vergadering.
7.
Inleidereen lid der vereeniging van
Nieuwdorp.
Pauze tot half twee.
8. De inrichting onzer vergaderingen.
InleiderIJ. Wolzak, Baarland.
9. Ringbezoek.
Inleider: T. IJ. Hummelen, Goes.
10. Da Costa.
InleiderEen lid der vereeniging van
Ierseke.
11. Varia.
12. Sluiting. De Secretaris,
H. Bol.
's Heeren goedheid verblijdde ons heden met
de geboorte van een Dochter.
Ds. B. MEIJER.
W. MEIJERvan dén Hoek.
Brouwershaven, 20 Dec. 1910.
Eenige en algemeene kennisgeving.
zulk een eenheid zyt gij, jongelingen, geroe
pen. Nu zijt ge nog in de oefenschool, maar
straks treedt ge zelfstandig op. Kerk, Maat
schappij en Vaderland hebben hun hoop op u
gevestigd. Wee u, zoo ge die hope beschaamt.
Wat ons de volgende eeuwen zullen te aan
schouwen geven hangt middelyk en voor een
groot deel van u af. Oefent u daarom gesta
dig wys te worden in de Schriften, bestudeert
de geschiedenis van Kerk, Vaderland en Zen
ding, draagt elkander voor de heerlijke zangen
onzer Vaderlandsche dichters! Leest veel,
doch leest alleen wat goed is en naar het Woord
Gods, want de aarde zwoegt van de slacht
offers der schandlitteratuur. En laat steeds
dit de grondtoon zijn van uw leven, wat eens
de kinderen van Korach in heilige geestdrift
hebben uitgejubeld
„Ik verkoos liever een dorpelwachter te zyn
in het huis mijns Gods, dan te verkeeren in
de tenten der goddeloozen".
De spreker had zyn rede voleind. En we
dachten terug aan 28 Mei 1908, aan den
Zutphensche Bondsdag, waar ds. Lindeboom
de slotrede sprak over den viervoudigen eisch
voor den Christen, zooals we dien vinden in
1 Cor. 16 vs. 13. En het is met deze woor
den, dat we, na het hooren van zulk een rede,
gevoegelijk dit verslag kunnen besluiten, n.l.
„Waakt, staat in het geloof, houdt u manne
lijk, zyt sterkWant als we dien eisch op
volgen, zyn we van de overwinning verzekerd.
En daarby wenkt in het verre verschiet een
heerlijk ideaal. Christus komt weer, om den
Satan voor goed te verwinnen en om Zyn volk
binnen te leiden in het hemelsche Jeruzalem.
Christus Remunerator, Christus Triomfator,
maar ook Christus Consolator, ziedaar het
heilig trio van den Zoon des menschen, als hy
op de wolken verschijnen zal.
S. Melse.
Nieuwdorp, 8 Dec. 1910.