M. FM, Borg i 16, M
Onder de Palmen,
Rollerdamsche Kade, Middelburg.
IJZERWAREN, LANDBOUW
WERKTUIGEN EN HUISHQU-
DELIJKE ARTIKELEN
Het ware Christendom
Or. H. BAVINCK.
H. v. OUSEL Czn.
N. VERHULST
Wie koopt nog
Bamboe en Eiken Salon- en Theetaiels, Piëdestals,
Porte-Manteaux enz.
Verstelbare Ligstoelen mei los voetstuk vanai 16,00.
is het goedkoopste adres voor
Magazijn bij den Watertoren.
w Des Donderdags op de Markt.
o! Verhalen en Brieven uil Egypte.
Gevraagd een Onderwijzer
vier mooie Verhalen voor slechts
één Golden franco
E. SCHEPS, Arts
Homoeopatisch Geneesheer.
H. VERHOOG, Halfweg.
Matth. HENRY
Uitgever J. H. KOK, Kampen.
Kerk en Schoolnieuws.
Officiëele .Berichten.
Verantwoording ran Liefdegaven.
A. D. Littooij Az.
CORRESPONDENTIE.
Advertentiën,
"voorhanden nieuwste modellen
vb. G. L0UWERSE, Middelburg.
Letterlijke en Practicale Verkla'
ring van het Nieuwe Testament
Opnieuw uit iiet Engelsch vertaald.
Vermeerderd met een voorrede van
worden gehouden in den „tempel van ongekor-
ven hout".
Te 1 ure ging de voorzitter der deputaten
vóór in gebed, waarna de menigte Psalm 98 vs. 1
aanhief, onder begeleiding van de muziek, door
het fanfarecorps van het dorp welwillend ten
gehoore gebracht.
Alsnu trad op ds. Sybrandy van Krabbendjjke
met het onderwerp: „De heerlijkheid van den
Libanon, den huize des Heeren ten sieraad",
ontleend aan Jesaja 60 vs. 18. Z.Eerw. sprak
als volgt:
Heeft de Heere de opdracht gegeven, om allen
volken het Evangelie te verkondigen, de Ge
meente heeft ook de bemoediging ontvangen, dat
er een vrucht zal zijn op den arbeid. Laat ons
dit niet vergeten bij de tegenheden, die we
moeten doormaken. Jesaj a's woord is troostvol.
Zag Johannes op Patmos de heerlijkheid der
volken in de triumfeerende Kerk gedragen,
evenzoo teekende reeds Jesaja het heir der heide
nen komende tot de Gemeente Gods.
Onder beeldspraak heet het: „De heerlijkheid
van Libanon zal tot u komen". Het bekende
Libanon-gebergte was op zijn toppen met sneeuw
bedekt, maar prijkte ook op zjjn lagere deelen
mét heerlijke wouden. Het vertoonde dus een
afwisselenden 'rijkdom van natuurschoon, door
Arabische dichters aldus bezongenOp Libanons
hoofd zetelt de winter, op zijn schouder de tente,
op zijn schoot de zomer en aan zijn voet de
herfst. En dit is een schaduwbeeld van de
onderscheiden heerlijkheid der volken, die alle
het hunne bijdragen tot de Kerk des Heeren.
Misschien dacht Jesaja aan Salomo's tempel
bouw, waar het hout van den Libanon werd
aangevoerd. Hoe opmerkelijk, dat de middelen
voor dien bouw van 's Heeren huis uit het land
der heidenen moesten komen. Evenzoo nu
brachten en brengen de volken hunne heerlijk
heid aan voor Christus' Gemeente. Van uit
Egypteland werd haar toegevoerd het diep besef
van de opstanding uit de dooden. Van de
Grieken ontving zij de wetten voor het denken,
waardoor zij gesterkt werd in hare roeping tot
ontwikkeling en verdediging der waarheid. Het
gekerstend Rome heeft een gezegenden invloed
uitgeoefend op het Christelijk rechtsbesef. De
Gallische volken hadden van huis uit een neiging
tot beschaming, die door het Christendom is
verwezenlijkt. En de Germanen, het volk van
zedelijke kracht,versterkte de heiliging des levens.
Zoo strekt de heerlijkheid der volken der Ge
meente tot een sieraad. En dit is een prikkel
temeer voor onzen Zendingsijver.
Misschien rijst de vraag, wat heerlijkheid het
zwakke Maleische volk zal kunnen aanbrengen.
Maar de belofte zal vervuld worden ook al is
de vervulling voor ons nog in duister gehuld.
Die heerlijkheid is, anders dan Libanons hout,
een eeuwig en onvergankelijk sieraad. De heer
lijkheid der volken, op zichzelf van geringe
waardij, heeft door de heiliging des Geestes een
eeuwige beteekenis.
En ten slotte, moest Libanon's ceder- en
dennenhout gehaald worden, de heerlijkheid
der volken zal komen tot de Gemeente. De
zegen valt ons in den schoot.
Zij deze gedachte ons ter bemoediging!
Na deze alleszins uitnemende rede, die de
harten greep, zongen we de verzen 1 en 7 van
Psalm 89, terwijl eene collecte gehouden werd,
die b\j uitkomst bewijs leverde van verhoogde
offervaardigheid.
Intusschen beklom de volgende spreker, ds.
Kerkhof het spreekgestoelte, om de vergadering
een en ander mee te deelen van de bijzonder
heden, door deputaten en bijzonder door hun
kloeken voorzitter verzameld aangaande Bandjar-
Negara, het door Zeeland aanvaarde terrein.
Natuurlijk is een ieder, die een Zendingshart
heeft, nieuwsgierig om van ons eigen terrein
te hooren vertellen. Spreker deelde ons dan
mee,waar het ligt (in Noord-OostelijkBanj oemas),
en hoe het begrensd wordt door niet minder
fdan drie Zendingsterreinen, waarop de Gere-
ormeerde Kerken den arbeid reeds vóór korter
of langer tijd hebben ter hand genomen. Oostelijk
ligt Wonosobo, waar de missionaire dienaar
van Delft werkzaam is. Zuidelijk heeft de kerk
van Heeg haar Zendingstent opgeslagen. En
ten Westen werkt de Zendeling van Rotterdam.
Bovendien is, dank zij de tramverbinding, in
zes uur tijd Djokjakarta te bereiken, het cen
trum van de Zendingactie op Java, waar de
Keucheniusschool de belangen der opleiding
behartigt. Afgelegen kan ons terrein dus niet
genoemd worden.
De natuur is er schoon, met name in het
Serajoe-dal, waarin de toekomstige standplaats
van onzen eventueelen dienaar ligt. Het is rijk
aan bloemen en kruiden, vruchtbaar in bijzondere
mate, en heelt een heerlijk klimaat. Spr. her
innerde aan de bijna geestdriftige beschrijving
van Lion Cachet, die er naar zijn zeggen uren
lang had kunnen vertoeven, om de schoonheid
van het landschap te bewonderen.
Deze en meer bijzonderheden aangaande terrein
en bevolking en in het algemeen van het leven
der Javanen, werden ons op onderhoudende
wijze medegedeeld. Laat ons hopen, dat te
eeniger tijd, wanneer de arbeid op gang is, in
meer blijvenden vorm een en ander onder ons
oog mag komen, zooals dit omtrent Soemba
is gedaan. Ten slotte werden we nog gewezen
op den geestelijken nood der bevolking, verstrikt
als zij is in de dwalingen van het Hindoeïsme,
om onze heilige roeping op ons hart te binden.
En het zegelied Psalm 68 vs. 8 gaf daarop
uitdrukking aan de gegronde hope, waarin wij
kunnen voortgaan.
De pauze, hierna gehouden, gaf den saamge-
komenen gelegenheid de schoonheid van „Der
Boede" te genieten en vrienden en kennissen
de hand te drukken. Doch weldra vroeg ds.
de Jager van Bruinisse gehoor voor een ander
onderwerp„Maakt u vrienden", de bekende
woorden uit Lucas 16. Het programma ver
meldde den naam van ds. Laman, maar wegens
huiselijke omstandigheden was deze verhinderd
en zijn plaatsvervanger had zich bereid verklaard,
hetzelfde onderwerp te behandelen.
De gelijkenis van den voorzichtigen rentmeester
is niemand onbekend, maar eene herinnering
aan de ernstige lezing, die zij bevat, is verre
van overbodig.
HWij zijn allen rentmeesters over het goed,
dat de Heere ons heeft gegeven. Maar over
ons fallen is ook het vonnis gegaan, dat we
rekenschap hebben te geven, omdat we van
onzen post zullenontslagen worden. De dood
nadert. En nu is ons nog den tijd gelaten
tusschen het vonnis en de afzetting. Laat ons
dan, evenals den voorzichtige rentmeester, den
tijd gebruiken, om met het goed onzes Heeren
ons vrienden te maken. Hoe meer we ook met
ons aardsche goed woekeren, zoolang we op
aarde zijn, des te grooter heerlijkheid wacht
ons in den hemel.
Met gloed en klem werd dit stichtelijk woord
uitgesproken. En weer gaf het fanfarecorps den
toon aan voor den aanhef van Psalm 68 vs. 16.
De laatste spreker was ds. Pol, die een goed
werk deed door onzen aandacht te bepalen bij
de „middelen, om den Zendingsijver in de ge
meente op te wekken".
Wat de grondslag is voor een huis aldus
de spreker dat is de Zendingsliefde en het
geloof in Gods beloften voor den missionairen
arbeid. De gemeente moet meeleven. We zijn
zoo gelukkig, dat we een terrein hebben, en
een beroepen dienaar, van wien we vertrouwen,
dat hij heengaat. Maar met de zendende Kerk
en den eventueel gezonden dienaar moeten alle
Kerken inleven in het werk. Het fundament
van het gebouw moet vast zijn. De finantiëele
grondslag is sterk, want er is lang geheid. Maar
zijn de geestelijke grondslagen wel hecht en
sterk genoeg?
Opwekking van den ijver blijft wel noodig.
En hoofdmiddel daartoe is de verlevendiging
van het besef, dat we moeten meeleven in en
werken tot de Zending. Christus zal zijn bruid
niet in de zaligheid leiden, voordat Zijn Woord
allerwege is gehoord. Maar wat te zeggen van
een bruid, die niet ijvert, om de komst des
Bruidegoms te bevorderen?
We gaan in onderscheiding van het Metho-
disme de Kerk des Heeren plaatsen in de heiden
wereld. En welke landman zorgt niet voor zijn
akker, waarop hij gaat planten Zij er geloofs
ijver dan zal ook de Zendingsliefde ontvlammen.
Daartoe kunnen allerlei middelen dienen. In
de eerste plaats de vermeerdering van kennis
der Zending. Wat ik niet weet, zegt de Duit-
scher, maakt ru jj niet heet. Vooral de predikant
en de onderwijzer hebben in dezen een roeping.
En voorts zullen de studiekringen in de ge
meente nuttig kunnen werken. Voorts wees
spr. op de macht van het gebed der gemeente,
waardoor bezwaren moeten overwonnen worden.
En ten slotte werden we bepaald bij de uiter
lijke middelen, als Zendingscomité's, Zendings
avonden, Zendingsdagen, Zendingsscholen en
wat de vindingrijke liefde meer kan uitdenken.
Zoo zal de geestelijke fundeering sterk genoeg
zijn, om verder te bouwen. En onder den zegen
des Heeren zal straks in Indië inwendige Zending
worden gedreven, en vandaar uit zal het Evan
gelie naar andere landen kunnen uitgaan.
Tot het einde toe bleef er bij defhoorders een
goede aandacht. En algemeen was men dan
ook dankbaar voor dezen goeden dag.^Ds.
Kerkhof sprak zijn erkentelijkheid uit aan allen,
die tot het welslagen van deze Zendingsbijeen
komst hadden meegewerkt. En op zijn verzoek
ging na het zingen van Psalm 72 vs. 11 ds.
van Loon voor in dankgebed aan den Heere,
die alles wel maakte.
DRIETAL.
te Bunschotends. S. Datema te Delfshaven
ds. S. O. Los te Nieuweroord,
ds. B. v. d. Werf te IJarlingen.
BEROEPEN,
te Terwispelds. G. Noordhof te Lippenhuizen
teWolfaartsdijk ds. H. Buitenhuis te Vreeswijk
te Waarderds. J. Schoonhoven teScherpenzeel;
te Roodeschool ds. G. D. Scheepsma te Boorn-
bergum
te Murwerwoudecand. N. D. v. Leeuwen te
Amsterdam
te Kootends. C. v. Mourik te Hollum.
AANGENOMEN,
naar IJselmondeds. D. Steenhuis te Ulrum
naar Scharnegoutumds. G. H. de Jonge te
Dwingeloo
naar Groningen A. (als miss. Dienaar des
Woord op Soemba)ds. L. P. Krijger te
Oldemarkt.
BEDANKT.
voor Poortugalds. A. Brummelkamp te Vrij-
hoeven-Capelle
voor Warns en Scharlds. K. Veen te Oostburg.
Zondagmiddag deed ds. F. J. v. d. Ende
te Westkapelle zijn intrede, naar aanleiding
van 2 Cor. 21417. Ds. v. d. Hoorn, van
Domburg, was als bevestiger opgetreden en
had tot tekst Hand. 4 12.
Cand. C. J. Wielenga werd Zondag te
Ruhrort tot zjjn dienstwerk ingeleid door zjjn
broeder ds. G. Wielenga, van Zwolle, die tot
tekst had Joh. 4 85 en 36. De bevestigde
verbond zich aan zijn gemeente met eene pre
diking over 2 Cor. 5 20 en 21.
De Geref. Kerk van Middelburg (A) heeft,
met dank aan den Heere, de eere aan de Geref.
Kerken van Zeeland mede te deelen, dat ds.
A. Merkeljjn van Sehoondjjke met vrijmoedig
heid de roeping onzer Kerk, om naar Bandjar-
Negara als Missionair-Dienaar te gaan, heeft
aangenomen.
Namens den Kerkeraad,
Ds. J. D. Wielenga, Praeses.
L. Sciiuman, Scriba.
Meliskerke. Het door den Kerkeraad gestelde
tweetal, waaruit a.s. Zondag een beroep zal
worden gedaan, bestaat uit de WelEerw. heeren:
ds. K. Veen, te Oostburg en ds. A. P. Lanting
te Oud-Loosdrecht.
Namens den Kerkeraad,
K. Houterman.
Wolf aartsdijk 18 Sept. 1910 Heden werd
onder leiding van den WelEerw. Heer ds. J.
Koelewjjn beroepen de WelEerw. Heer ds. IJ.
Buitenhuis.
Dat de Heere Z.Eerw. voorlichte met Zijnen
Geest, om Hem eene Gode welbehagelijke
keuze te doen.
Namens den Kerkeraad,
A. Nagelkerke, Scriba.
Vacature-beurten in de Classis Zierikzee.
Oct.Dec. 1910.
G e e r s d ij k.
ds. Bruinsma 9 October.
Baajj 6 November.
F. Staal 27 November.
C. Staal 11 December.
W i s s e k e r k e.
ds. v. Schaik 2 October.
de Jager 30 October.
Laman 20 November.
Baaij 4 December.
Nieuwer ker k.
ds. Meijer 23 October.
van Schaik 27 November.
Op last der Classis,
G. de Jager.
Bruinisse, 22 Sept. 1910.
Zendings-Vereeniging Middel'urg A In dank
ontvangen f l,18Vs, Je inhoud van het busje
van Mej. K. De Penningmeester,
Het verslag van de Vergadering der Classis
Zierikzee kwam te laat, om in dit nummer op
genomen te worden. De Uitgever.
Zeeuw, Standaard, Nederlander, Middelb. Cou
rant, Heraut, Kerkblad, Kerkbode, Vriend voor
Oud en Jong, Spiegel, Prins, Veldbode, Veldpost
en alle andere couranten, tijdschriften, binnen-
en buitenlandsche Modetijdschriften.
Plaatst advertentiën in alle couranten en
levert de aanbiedingen van Bolle en anderen
zonder prijsverhooging.
Uitgebreide sorteering FIJI*
MANDWRBK.
Aanbevelend,
Manden- en Rieten Stoelen-Fabrikant,
Middelburg.
Een mooi werk. InhoudKartoem, de Pira
miden, de Egyptische Reis naar Thebe, het
heimwee der Bedouïnenprinses, de Universiteit
te Caïro, de Egyptische Martelaar, Statin
Pacha, een Onvergetelijke Dag in Egypte, de
kleine Hoornblazer, op den Olijfberg, f' 1.20.
2. Op Sumatra. Schetsen en Verhalen van
de Batta's, keurig om te lezen, f 0.90.
3. Dat mooie werk, get. Ignas Prinsloo of
Volharding, bekroond. Een Verhaal door
Van der Post, met platen.
4. Nog een werk van fl.en
5. Het merkwaardig beleg van Ostende.
Deze 5 mooie Boeken voor slechts een gulden
15 Ct., franco thuis.
Zend postwissel afl 15, aan H. VERHOOG,
Halfweg en vraag: „Pakket onder de Palmen.
of ONDERWIJZERES, liefst van Geref. be
ginsel, tot het geven van privaatlessen aan een
Meisje van 7 jaar.
Br. onder letter R. G. bureau van dit blad.
No. 1. Meester Arnold en zijne Kweekelingen,
f 1.50.
No. 2. Terwille van een Kroon, een verhaal
uit den 80-Jarigen Oorlog door J. Gras.
No. 3. Jacqueline. Een verhaal door Mevr.
Hardy, uit den Hervormingstijd.
No. 4. Het Christendom in Nederland, en
No. 5 nog gratis een Boek van f2.20, getiteld
„Nederland."
Zend postwissel aan IJ. VERHOOG, Half
weg en vraag, „de vjjf Verhalen".
DAGELIJ ES, BEHALVE DINSDAGS, TE
SPREKEN VAN 1 TOT 3 UUR.
door JOH. ARND, dat Standaardwerk van bijna
600 bladz., wat vroeger drie gulden kostte, gaat
nu weg voor slechts f 110 franco thuis.
't Is een keurig werk, beschreven in vier boe
ken, met meer dan 100 hoofdstukken (zoodat
het zeer gemakkelijk leest) welke handelen over
1. Wat het beeld Gods in den mensch is.
2. Hoe de mensch in Christus vernieuwd wordt.
8. Van de rechte bekeering.
4. Van het ware geloof.
5. Van het waar berouw.
6. Een waar Christen en het oude mensch.
7. Wie in zijn hart de ellendigste is, enz.
8. Een mensch die in Christus wil wassen
moet zich van veel wereldsch gezeldschap
ontdoen.
9. Van de liefde tot God.
10. Van de vruchten der liefde.
11. Hoe God zich aan een liefhebbende ziel
openbaart.
12. Een gesprek der geloovige tot God.
13. God te loven de hoogste heerlijkheid.
14. Troost tegen de zwakheid des geloofs.
15. Over het vertragen der Goddelijke hulp.
ENZ. - ENZ. - ENZ.
Zendt postwissel s.v.p. aan
van de
door
Dit eerste deel bevat niet minder dan 970
pag. groot royaal formaat, compres en
toch zéér duidelijk en helder gedrukt.
De fraaie en sterke band is een naboot
sing van een antieken kalfslederen Bjjbel-
band en werd ontworpen en geteekend
door den bandteekenaar Jac. Pii. Wormser.
Het geheele Nieuwe Testament ver
schijnt in drie zulke deelen a f' 5.of in
50 afleveringen van slechts 30 cent, die
uiterlijk om de 20 dagen het licht zien.
Men kan inteekenen naar keuze. De Stem-
pelbanden worden gratis bijgeleverd. Voor
gebonden exempl. betaalt men 30 cent
voor het inbinden.
Qwn enkel Christel, gezin mag
deze uitnemende en onovertroffen
Bijbelverklaring ontbreken.
Bit boek is een schat voor elk gezin.
Indien U er nog geen kennis mede
heeft gemaakt, vraag dan by Uwen Boek
handelaar of bij den Uitgever een le aflev.
met een uitvoerig prospectus aan.
De geheele Christel, pers heeft dit uit
muntende werk ten dringendste aanbe
volen. 't Is dan ook een onuitputtelijke
goudmijn voor een ieder die de.H. Schrift,
wil verstaan en voor hen die daarin on-
«derwjjzen. Men slaat dit boek nimmer
tevergeefs op. Het stelt nimmer teleur
voor welken tekst men het ook raadpleegt.
Het geeft altijd wat nieuws.
Dr. H. Bavinck, zegt ervan in zijn voorrede
„Zij is in volledigheid, in duidelijkheid,
i in vertolking der Schrift als het Woord
Gods en in hare toepassing op het leven,
door geen der latere, populaire Bijbelver
klaringen overtroffen geworden."
„Zij bekoort door den rijkdom van beel
den, door de frischheid en natuurlijkheid
van stijl, door de levendigheid en opge
wektheid van toon, door de duidelijkheid
van voorstelling, door den overvloed van
practische opmerkingen".