M. FM, Borg i 16, M Onder de Palmen, Rollerdamsche Kade, Middelburg. IJZERWAREN, LANDBOUW WERKTUIGEN EN HUISHQU- DELIJKE ARTIKELEN Het ware Christendom Or. H. BAVINCK. H. v. OUSEL Czn. N. VERHULST Wie koopt nog Bamboe en Eiken Salon- en Theetaiels, Piëdestals, Porte-Manteaux enz. Verstelbare Ligstoelen mei los voetstuk vanai 16,00. is het goedkoopste adres voor Magazijn bij den Watertoren. w Des Donderdags op de Markt. o! Verhalen en Brieven uil Egypte. Gevraagd een Onderwijzer vier mooie Verhalen voor slechts één Golden franco E. SCHEPS, Arts Homoeopatisch Geneesheer. H. VERHOOG, Halfweg. Matth. HENRY Uitgever J. H. KOK, Kampen. Kerk en Schoolnieuws. Officiëele .Berichten. Verantwoording ran Liefdegaven. A. D. Littooij Az. CORRESPONDENTIE. Advertentiën, "voorhanden nieuwste modellen vb. G. L0UWERSE, Middelburg. Letterlijke en Practicale Verkla' ring van het Nieuwe Testament Opnieuw uit iiet Engelsch vertaald. Vermeerderd met een voorrede van worden gehouden in den „tempel van ongekor- ven hout". Te 1 ure ging de voorzitter der deputaten vóór in gebed, waarna de menigte Psalm 98 vs. 1 aanhief, onder begeleiding van de muziek, door het fanfarecorps van het dorp welwillend ten gehoore gebracht. Alsnu trad op ds. Sybrandy van Krabbendjjke met het onderwerp: „De heerlijkheid van den Libanon, den huize des Heeren ten sieraad", ontleend aan Jesaja 60 vs. 18. Z.Eerw. sprak als volgt: Heeft de Heere de opdracht gegeven, om allen volken het Evangelie te verkondigen, de Ge meente heeft ook de bemoediging ontvangen, dat er een vrucht zal zijn op den arbeid. Laat ons dit niet vergeten bij de tegenheden, die we moeten doormaken. Jesaj a's woord is troostvol. Zag Johannes op Patmos de heerlijkheid der volken in de triumfeerende Kerk gedragen, evenzoo teekende reeds Jesaja het heir der heide nen komende tot de Gemeente Gods. Onder beeldspraak heet het: „De heerlijkheid van Libanon zal tot u komen". Het bekende Libanon-gebergte was op zijn toppen met sneeuw bedekt, maar prijkte ook op zjjn lagere deelen mét heerlijke wouden. Het vertoonde dus een afwisselenden 'rijkdom van natuurschoon, door Arabische dichters aldus bezongenOp Libanons hoofd zetelt de winter, op zijn schouder de tente, op zijn schoot de zomer en aan zijn voet de herfst. En dit is een schaduwbeeld van de onderscheiden heerlijkheid der volken, die alle het hunne bijdragen tot de Kerk des Heeren. Misschien dacht Jesaja aan Salomo's tempel bouw, waar het hout van den Libanon werd aangevoerd. Hoe opmerkelijk, dat de middelen voor dien bouw van 's Heeren huis uit het land der heidenen moesten komen. Evenzoo nu brachten en brengen de volken hunne heerlijk heid aan voor Christus' Gemeente. Van uit Egypteland werd haar toegevoerd het diep besef van de opstanding uit de dooden. Van de Grieken ontving zij de wetten voor het denken, waardoor zij gesterkt werd in hare roeping tot ontwikkeling en verdediging der waarheid. Het gekerstend Rome heeft een gezegenden invloed uitgeoefend op het Christelijk rechtsbesef. De Gallische volken hadden van huis uit een neiging tot beschaming, die door het Christendom is verwezenlijkt. En de Germanen, het volk van zedelijke kracht,versterkte de heiliging des levens. Zoo strekt de heerlijkheid der volken der Ge meente tot een sieraad. En dit is een prikkel temeer voor onzen Zendingsijver. Misschien rijst de vraag, wat heerlijkheid het zwakke Maleische volk zal kunnen aanbrengen. Maar de belofte zal vervuld worden ook al is de vervulling voor ons nog in duister gehuld. Die heerlijkheid is, anders dan Libanons hout, een eeuwig en onvergankelijk sieraad. De heer lijkheid der volken, op zichzelf van geringe waardij, heeft door de heiliging des Geestes een eeuwige beteekenis. En ten slotte, moest Libanon's ceder- en dennenhout gehaald worden, de heerlijkheid der volken zal komen tot de Gemeente. De zegen valt ons in den schoot. Zij deze gedachte ons ter bemoediging! Na deze alleszins uitnemende rede, die de harten greep, zongen we de verzen 1 en 7 van Psalm 89, terwijl eene collecte gehouden werd, die b\j uitkomst bewijs leverde van verhoogde offervaardigheid. Intusschen beklom de volgende spreker, ds. Kerkhof het spreekgestoelte, om de vergadering een en ander mee te deelen van de bijzonder heden, door deputaten en bijzonder door hun kloeken voorzitter verzameld aangaande Bandjar- Negara, het door Zeeland aanvaarde terrein. Natuurlijk is een ieder, die een Zendingshart heeft, nieuwsgierig om van ons eigen terrein te hooren vertellen. Spreker deelde ons dan mee,waar het ligt (in Noord-OostelijkBanj oemas), en hoe het begrensd wordt door niet minder fdan drie Zendingsterreinen, waarop de Gere- ormeerde Kerken den arbeid reeds vóór korter of langer tijd hebben ter hand genomen. Oostelijk ligt Wonosobo, waar de missionaire dienaar van Delft werkzaam is. Zuidelijk heeft de kerk van Heeg haar Zendingstent opgeslagen. En ten Westen werkt de Zendeling van Rotterdam. Bovendien is, dank zij de tramverbinding, in zes uur tijd Djokjakarta te bereiken, het cen trum van de Zendingactie op Java, waar de Keucheniusschool de belangen der opleiding behartigt. Afgelegen kan ons terrein dus niet genoemd worden. De natuur is er schoon, met name in het Serajoe-dal, waarin de toekomstige standplaats van onzen eventueelen dienaar ligt. Het is rijk aan bloemen en kruiden, vruchtbaar in bijzondere mate, en heelt een heerlijk klimaat. Spr. her innerde aan de bijna geestdriftige beschrijving van Lion Cachet, die er naar zijn zeggen uren lang had kunnen vertoeven, om de schoonheid van het landschap te bewonderen. Deze en meer bijzonderheden aangaande terrein en bevolking en in het algemeen van het leven der Javanen, werden ons op onderhoudende wijze medegedeeld. Laat ons hopen, dat te eeniger tijd, wanneer de arbeid op gang is, in meer blijvenden vorm een en ander onder ons oog mag komen, zooals dit omtrent Soemba is gedaan. Ten slotte werden we nog gewezen op den geestelijken nood der bevolking, verstrikt als zij is in de dwalingen van het Hindoeïsme, om onze heilige roeping op ons hart te binden. En het zegelied Psalm 68 vs. 8 gaf daarop uitdrukking aan de gegronde hope, waarin wij kunnen voortgaan. De pauze, hierna gehouden, gaf den saamge- komenen gelegenheid de schoonheid van „Der Boede" te genieten en vrienden en kennissen de hand te drukken. Doch weldra vroeg ds. de Jager van Bruinisse gehoor voor een ander onderwerp„Maakt u vrienden", de bekende woorden uit Lucas 16. Het programma ver meldde den naam van ds. Laman, maar wegens huiselijke omstandigheden was deze verhinderd en zijn plaatsvervanger had zich bereid verklaard, hetzelfde onderwerp te behandelen. De gelijkenis van den voorzichtigen rentmeester is niemand onbekend, maar eene herinnering aan de ernstige lezing, die zij bevat, is verre van overbodig. HWij zijn allen rentmeesters over het goed, dat de Heere ons heeft gegeven. Maar over ons fallen is ook het vonnis gegaan, dat we rekenschap hebben te geven, omdat we van onzen post zullenontslagen worden. De dood nadert. En nu is ons nog den tijd gelaten tusschen het vonnis en de afzetting. Laat ons dan, evenals den voorzichtige rentmeester, den tijd gebruiken, om met het goed onzes Heeren ons vrienden te maken. Hoe meer we ook met ons aardsche goed woekeren, zoolang we op aarde zijn, des te grooter heerlijkheid wacht ons in den hemel. Met gloed en klem werd dit stichtelijk woord uitgesproken. En weer gaf het fanfarecorps den toon aan voor den aanhef van Psalm 68 vs. 16. De laatste spreker was ds. Pol, die een goed werk deed door onzen aandacht te bepalen bij de „middelen, om den Zendingsijver in de ge meente op te wekken". Wat de grondslag is voor een huis aldus de spreker dat is de Zendingsliefde en het geloof in Gods beloften voor den missionairen arbeid. De gemeente moet meeleven. We zijn zoo gelukkig, dat we een terrein hebben, en een beroepen dienaar, van wien we vertrouwen, dat hij heengaat. Maar met de zendende Kerk en den eventueel gezonden dienaar moeten alle Kerken inleven in het werk. Het fundament van het gebouw moet vast zijn. De finantiëele grondslag is sterk, want er is lang geheid. Maar zijn de geestelijke grondslagen wel hecht en sterk genoeg? Opwekking van den ijver blijft wel noodig. En hoofdmiddel daartoe is de verlevendiging van het besef, dat we moeten meeleven in en werken tot de Zending. Christus zal zijn bruid niet in de zaligheid leiden, voordat Zijn Woord allerwege is gehoord. Maar wat te zeggen van een bruid, die niet ijvert, om de komst des Bruidegoms te bevorderen? We gaan in onderscheiding van het Metho- disme de Kerk des Heeren plaatsen in de heiden wereld. En welke landman zorgt niet voor zijn akker, waarop hij gaat planten Zij er geloofs ijver dan zal ook de Zendingsliefde ontvlammen. Daartoe kunnen allerlei middelen dienen. In de eerste plaats de vermeerdering van kennis der Zending. Wat ik niet weet, zegt de Duit- scher, maakt ru jj niet heet. Vooral de predikant en de onderwijzer hebben in dezen een roeping. En voorts zullen de studiekringen in de ge meente nuttig kunnen werken. Voorts wees spr. op de macht van het gebed der gemeente, waardoor bezwaren moeten overwonnen worden. En ten slotte werden we bepaald bij de uiter lijke middelen, als Zendingscomité's, Zendings avonden, Zendingsdagen, Zendingsscholen en wat de vindingrijke liefde meer kan uitdenken. Zoo zal de geestelijke fundeering sterk genoeg zijn, om verder te bouwen. En onder den zegen des Heeren zal straks in Indië inwendige Zending worden gedreven, en vandaar uit zal het Evan gelie naar andere landen kunnen uitgaan. Tot het einde toe bleef er bij defhoorders een goede aandacht. En algemeen was men dan ook dankbaar voor dezen goeden dag.^Ds. Kerkhof sprak zijn erkentelijkheid uit aan allen, die tot het welslagen van deze Zendingsbijeen komst hadden meegewerkt. En op zijn verzoek ging na het zingen van Psalm 72 vs. 11 ds. van Loon voor in dankgebed aan den Heere, die alles wel maakte. DRIETAL. te Bunschotends. S. Datema te Delfshaven ds. S. O. Los te Nieuweroord, ds. B. v. d. Werf te IJarlingen. BEROEPEN, te Terwispelds. G. Noordhof te Lippenhuizen teWolfaartsdijk ds. H. Buitenhuis te Vreeswijk te Waarderds. J. Schoonhoven teScherpenzeel; te Roodeschool ds. G. D. Scheepsma te Boorn- bergum te Murwerwoudecand. N. D. v. Leeuwen te Amsterdam te Kootends. C. v. Mourik te Hollum. AANGENOMEN, naar IJselmondeds. D. Steenhuis te Ulrum naar Scharnegoutumds. G. H. de Jonge te Dwingeloo naar Groningen A. (als miss. Dienaar des Woord op Soemba)ds. L. P. Krijger te Oldemarkt. BEDANKT. voor Poortugalds. A. Brummelkamp te Vrij- hoeven-Capelle voor Warns en Scharlds. K. Veen te Oostburg. Zondagmiddag deed ds. F. J. v. d. Ende te Westkapelle zijn intrede, naar aanleiding van 2 Cor. 21417. Ds. v. d. Hoorn, van Domburg, was als bevestiger opgetreden en had tot tekst Hand. 4 12. Cand. C. J. Wielenga werd Zondag te Ruhrort tot zjjn dienstwerk ingeleid door zjjn broeder ds. G. Wielenga, van Zwolle, die tot tekst had Joh. 4 85 en 36. De bevestigde verbond zich aan zijn gemeente met eene pre diking over 2 Cor. 5 20 en 21. De Geref. Kerk van Middelburg (A) heeft, met dank aan den Heere, de eere aan de Geref. Kerken van Zeeland mede te deelen, dat ds. A. Merkeljjn van Sehoondjjke met vrijmoedig heid de roeping onzer Kerk, om naar Bandjar- Negara als Missionair-Dienaar te gaan, heeft aangenomen. Namens den Kerkeraad, Ds. J. D. Wielenga, Praeses. L. Sciiuman, Scriba. Meliskerke. Het door den Kerkeraad gestelde tweetal, waaruit a.s. Zondag een beroep zal worden gedaan, bestaat uit de WelEerw. heeren: ds. K. Veen, te Oostburg en ds. A. P. Lanting te Oud-Loosdrecht. Namens den Kerkeraad, K. Houterman. Wolf aartsdijk 18 Sept. 1910 Heden werd onder leiding van den WelEerw. Heer ds. J. Koelewjjn beroepen de WelEerw. Heer ds. IJ. Buitenhuis. Dat de Heere Z.Eerw. voorlichte met Zijnen Geest, om Hem eene Gode welbehagelijke keuze te doen. Namens den Kerkeraad, A. Nagelkerke, Scriba. Vacature-beurten in de Classis Zierikzee. Oct.Dec. 1910. G e e r s d ij k. ds. Bruinsma 9 October. Baajj 6 November. F. Staal 27 November. C. Staal 11 December. W i s s e k e r k e. ds. v. Schaik 2 October. de Jager 30 October. Laman 20 November. Baaij 4 December. Nieuwer ker k. ds. Meijer 23 October. van Schaik 27 November. Op last der Classis, G. de Jager. Bruinisse, 22 Sept. 1910. Zendings-Vereeniging Middel'urg A In dank ontvangen f l,18Vs, Je inhoud van het busje van Mej. K. De Penningmeester, Het verslag van de Vergadering der Classis Zierikzee kwam te laat, om in dit nummer op genomen te worden. De Uitgever. Zeeuw, Standaard, Nederlander, Middelb. Cou rant, Heraut, Kerkblad, Kerkbode, Vriend voor Oud en Jong, Spiegel, Prins, Veldbode, Veldpost en alle andere couranten, tijdschriften, binnen- en buitenlandsche Modetijdschriften. Plaatst advertentiën in alle couranten en levert de aanbiedingen van Bolle en anderen zonder prijsverhooging. Uitgebreide sorteering FIJI* MANDWRBK. Aanbevelend, Manden- en Rieten Stoelen-Fabrikant, Middelburg. Een mooi werk. InhoudKartoem, de Pira miden, de Egyptische Reis naar Thebe, het heimwee der Bedouïnenprinses, de Universiteit te Caïro, de Egyptische Martelaar, Statin Pacha, een Onvergetelijke Dag in Egypte, de kleine Hoornblazer, op den Olijfberg, f' 1.20. 2. Op Sumatra. Schetsen en Verhalen van de Batta's, keurig om te lezen, f 0.90. 3. Dat mooie werk, get. Ignas Prinsloo of Volharding, bekroond. Een Verhaal door Van der Post, met platen. 4. Nog een werk van fl.en 5. Het merkwaardig beleg van Ostende. Deze 5 mooie Boeken voor slechts een gulden 15 Ct., franco thuis. Zend postwissel afl 15, aan H. VERHOOG, Halfweg en vraag: „Pakket onder de Palmen. of ONDERWIJZERES, liefst van Geref. be ginsel, tot het geven van privaatlessen aan een Meisje van 7 jaar. Br. onder letter R. G. bureau van dit blad. No. 1. Meester Arnold en zijne Kweekelingen, f 1.50. No. 2. Terwille van een Kroon, een verhaal uit den 80-Jarigen Oorlog door J. Gras. No. 3. Jacqueline. Een verhaal door Mevr. Hardy, uit den Hervormingstijd. No. 4. Het Christendom in Nederland, en No. 5 nog gratis een Boek van f2.20, getiteld „Nederland." Zend postwissel aan IJ. VERHOOG, Half weg en vraag, „de vjjf Verhalen". DAGELIJ ES, BEHALVE DINSDAGS, TE SPREKEN VAN 1 TOT 3 UUR. door JOH. ARND, dat Standaardwerk van bijna 600 bladz., wat vroeger drie gulden kostte, gaat nu weg voor slechts f 110 franco thuis. 't Is een keurig werk, beschreven in vier boe ken, met meer dan 100 hoofdstukken (zoodat het zeer gemakkelijk leest) welke handelen over 1. Wat het beeld Gods in den mensch is. 2. Hoe de mensch in Christus vernieuwd wordt. 8. Van de rechte bekeering. 4. Van het ware geloof. 5. Van het waar berouw. 6. Een waar Christen en het oude mensch. 7. Wie in zijn hart de ellendigste is, enz. 8. Een mensch die in Christus wil wassen moet zich van veel wereldsch gezeldschap ontdoen. 9. Van de liefde tot God. 10. Van de vruchten der liefde. 11. Hoe God zich aan een liefhebbende ziel openbaart. 12. Een gesprek der geloovige tot God. 13. God te loven de hoogste heerlijkheid. 14. Troost tegen de zwakheid des geloofs. 15. Over het vertragen der Goddelijke hulp. ENZ. - ENZ. - ENZ. Zendt postwissel s.v.p. aan van de door Dit eerste deel bevat niet minder dan 970 pag. groot royaal formaat, compres en toch zéér duidelijk en helder gedrukt. De fraaie en sterke band is een naboot sing van een antieken kalfslederen Bjjbel- band en werd ontworpen en geteekend door den bandteekenaar Jac. Pii. Wormser. Het geheele Nieuwe Testament ver schijnt in drie zulke deelen a f' 5.of in 50 afleveringen van slechts 30 cent, die uiterlijk om de 20 dagen het licht zien. Men kan inteekenen naar keuze. De Stem- pelbanden worden gratis bijgeleverd. Voor gebonden exempl. betaalt men 30 cent voor het inbinden. Qwn enkel Christel, gezin mag deze uitnemende en onovertroffen Bijbelverklaring ontbreken. Bit boek is een schat voor elk gezin. Indien U er nog geen kennis mede heeft gemaakt, vraag dan by Uwen Boek handelaar of bij den Uitgever een le aflev. met een uitvoerig prospectus aan. De geheele Christel, pers heeft dit uit muntende werk ten dringendste aanbe volen. 't Is dan ook een onuitputtelijke goudmijn voor een ieder die de.H. Schrift, wil verstaan en voor hen die daarin on- «derwjjzen. Men slaat dit boek nimmer tevergeefs op. Het stelt nimmer teleur voor welken tekst men het ook raadpleegt. Het geeft altijd wat nieuws. Dr. H. Bavinck, zegt ervan in zijn voorrede „Zij is in volledigheid, in duidelijkheid, i in vertolking der Schrift als het Woord Gods en in hare toepassing op het leven, door geen der latere, populaire Bijbelver klaringen overtroffen geworden." „Zij bekoort door den rijkdom van beel den, door de frischheid en natuurlijkheid van stijl, door de levendigheid en opge wektheid van toon, door de duidelijkheid van voorstelling, door den overvloed van practische opmerkingen".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1910 | | pagina 3