Eenige Zendingsgetallen. De leer van den menseh. Overheid en Kerkelijk Hnwelijk. Kerk en Schoolnieuws. Oflieiëele Berichten. Verantwoording van Liefdegaven. Nood- of Onderstenningskas van „Effafha." gelezen en kun spijt uitdrukten „dat het geen bloemen waren in hun tuin gegroeid." Een tweede deel van dit werk zal weldra verschijnen. Het was hem altijd aangenaam broeders in het geloof te ontmoeten. Onze gastheer bracht ons tot aan de voordeur en als een broeder nam hij hartelijk afscheid van ons „Zien wij elkander hier niet weer, dan boven, naar wij hopen". Het speet ons zeer, dat wij moesten vertrek ken, maar de tijd drong om nog ter bestemder plaatse te komen. Groot was de teleurstelling niet, toen wij te Friedrichshaven vernamen, dat, om het slechte weer, Zeppelins tocht was uit gesteld en wy van zijne luchtscheepvaart niets zagen dan de loods aan den kant van het meer, waarin het schip geborgen is. Toen wij in den avond aan de overzijde van het meer naar de schoone stad Zurich spoorden, door een landstreek, die ontzettend veel geleden had van de wolkbreuken in den vorigen nacht, zoodat wij uit den trein dan hier, dan daar, de weiden, akkers, tuinen en wegen door woeste bergstroomen zagen vernield, de trein telkens stil houden moest of zeer langzaam reed, werden wij bijzonder getroffen en aan een schoon boek van Bettex„De B y b e 1 Gods Woord," herinnerd. Zeer dicht aan den spoorweg toch staat een groot lichtgeel gekleurd huis en boven op den mum- van dat huis is in groote zwarte letters geschilderd„DeBijbeldewegtot God." (natuurlijk in 'tDuitsch). Daar woonde zeker ook een vriend des Bijbels. Practischer prediking heb ik zelden gezien en dat aan een weg als de St. Gotthard bahn, waar dagelijks vele menschen langs reizen naar Italië, naar Genua en zoo verder naar Indië, Azië, enz. Het zou na te volgen zijn en tusschen alle mogelijke reclame voor zeep, chocolade of drank op borden, schuren, schuttings, huizen langs de spoorwegen, voor menigeen wellicht een ge zegende prediking kunnen wezen. B. K. („De Wachter.") Cijfers zijn dormaar toch kunnen zij wel sprekend zijn. Er zit meermalen een heele ge schiedenis achter, welke getuigt van lijden en strijden, maar ook van nederlaag ef overwin ning. Men kan op getallen wel geen torens bouwen en er niet altyd die gevolgtrekkingen uit maken, welke voor de hand schijnen te liggendoch daarom zijn zij toch van groote waardij, en geven, wat de Zending betreft, een mooi overzicht over de uitgebreidheid van den arbeid. Bij den aanvang van deze eeuw waren er 175 Zendingsvereenigingen of genootschappen de Kerkelijke Zendingen zijn onder dit getal begrepen b. v. de 3 Noordelijke provinciën met hun Soemba-Zending enz. Per jaar werd voor de Zending opgebracht f 40.000.000 (veer tig millioen guldenIn den dienst der Zen ding stonden 6800 mannelijke en 3250 vrouwe lijke Zendelingen 510 mannelijke en 220 vrou welijke Zendeling-artsen, (hieronder moeten niet gerekend worden de doktoren, aan Zen dingshospitalen verbonden, als b.v. dr. Pruijs, de directeur-geneesheer van dr. Schreurer's hospitaal)in het geheel dus 10780 arbeiders. Bij deze allen moeten dan ook nog geteld worden de inlandsche leeraars, onderwijzers, helpers, uit het volk geworven, die in getal de bovengenoemde arbeiders verre overtreffen. Yindt gij veertig millioen gulden ontzach- lyk veel Ongetwijfeld is het geen kleinig- want, 't is juist tusschen rotsen eu klippen, dat zy hun buit moeten zien machtig te worden. Als de visschers ter plaatse aange komen zyn, welke zy voor dé vangst bestemd hebben, laat de bemanning van het schip, welke gewoonlijk uit acht koppen bestaat, een zwaar houten kruis zinken, waaraan beneden een veertigtal uit dik touw geknoopte netten han gen, die er zakvormig uitzien. Het kruis is van ijzeren kogels voorzien, opdat het des te zwaar der zy en te beter zinke. Het kruis schuurt en botst tegen de koraalriffen aan en stoot daarvan grootere en kleinere stukken af, welke dan in de netten worden opgevangen. Nu en dan wordt het geheele toestel door middel van een kaapstander naar boven gebracht en wor den de netten geledigd. Heeft men een goeden voorraad by een, dan wordt deze uitgezocht of gesorteerd. De grootere stukken worden voor museums gaarne tegen goeden prys aangekocht; uit de kleinere stukken, waarvan de prijs te genwoordig van dertig tot vijftig gulden het kilogram bedraagt, worden bloedkoralen ver vaardigd. Wanneer men een by zonder fraai, rozerood stuk vischt, wordt de waarde daar van wel tegen f 100 a f 250 berekend. Doch niet alleen verkwisting is oorzaak, dat beidmaar het zinkt weg als wij het verge lijken bij de uitgaven van leger en vloot en genotmiddelen. Ons land brengt jaarlijks ongeveer een half millioen voor de Zending op. Hierbij komt dan ook nog een gelijk bedrag van uit het buiten land voor onze koloniën, en ongeveer f 300.000 aan regeerings-subsidie. Maar dit half millioen verdwijnt als in het niet, wanneer wij beden ken, dat in Nederland per jaar 59 millioen wordt besteed voor sterken drank, 42 voor bier en wijn, en 65 voor tabak en sigaren. Onderzoeken wij wat verschillende landen per hoofd voor de Zending bijdroegen, dan komt Nederland pas in de 4de plaats met 15 ets. per hoofdin Engeland geeft men per hoofd 60 ets.in Noord-Amerika (de Ver- eenigde Staten) 30 ets, Noorwegen 24 ets, Zweden en Duitschland 12 ets. en Denemarken slechts 8,5 ets J. D. Wielenga. In de erfzonde ligt de oorzaak en de wortel van des menschen ellende. Daardoor is zijn zedelijke toestand niet een onschuldige, gelijk sommigen spreken van „dat onschuldige wicht je", doelende op een kind, dat van goed noch kwaad weet, maar bepaald een strafschuldige en bedorvene, waaruit dan later de dadelyke zonden opkomen. Een kind wordt dus niet verkeerd alleen door opvoeding en omgeving, maar is verkeerd van de geboorte af aan. Ter illustratie brengen wij een verhaal bij, dat wij eens lazen. Twee buren, waarvan de een gereformeerd was en de andere remonstrantschgezind, kwa men gedurig bij elkaar op een buurpraatje. Niet zelden kwam dan het gesprek op des menschen staat, en de een beweerde, dat de kinderen van geboorte goed waren, en goed zouden blyven ook, als zy maar niet in ver keerde omgeving kwamen, of door de opvoe ding bedorven werden, wat de andere betwistte, uit de Schrift bewijzende dat alle menschen in zonden ontvangen en geboren worden. Den eerste te overtuigen, was niet mogelijk. Doch wat gebeurt? By gelegenheid dat de gerefor meerde weer een bezoek bij zijn buurman bracht, zag hij in het achterhuis de twee kinderen-van den buurman vechten. Dit ziende, ging hij tot de voorkamerdeur, doch aarzelde verder te gaan. Op de vriendelijke uitnoodiging om binnen te komen, maakte hy een beweging als om daar mee aan te duiden, dat hij volstrekt niet meer genegen was, de vriendschappelijke betrekking verder te onderhoudenen hij deed, alsof hij verontwaardigd naar eigen huis terug wilde keeren. Hierover verwonderd, werd hem de vraag gedaan, waaraan deze zijne vreemde hou ding toegeschreven moest worden. En toen hij daarop antwoordde, gemerkt te hebben dat zij als man en vrouw onderling een ellendig leven leidden, en hy met zulk een gezin moeie- lijk genoegelijk kon samenleven, werd met eenige verontwaardiging de gedachte uitge sproken, dat hier lastertongen aan het werk geweest waren, om de goede verhouding tus schen hen als buren te storen. Neen, zeidehij, het zijn geen praatjes, die mij slecht van u doen denken, maar ik heb er goede bewyzen voor. Toen hij hierop verzocht werd binnen te komen en zich nader te verklaren, zij hij Toen ik straks in uw achterhuis kwam, zag ik uwe beide kinderen druk aan 't vechten en dat niet spelende, maar in allen ernst en met woede op elkaar inslaande. Ik dacht buurman zegt, dat kinderen alleen het kwaad het bij de visschers dikwijls geldt: zoo ge wonnen, zoo geronnen. Vaak beloopen ze tus schen de klippen groote averij op aan schip of net. Niet zelden is het net tegen de harde, scherpe punten van de riffen gescheurd en zijn de beste en grootste stukken door de nu al te wijde mazen geschoten. Ja, vaak komt toch onverwacht storm opzetten het ranke scheepke stoot tegen de rotsen en niet zelden vindt de bemanning een droeven dood en de mannen laten hun gezinnen in de treurigste omstandig heden achter. Ook zijn de opgevischte koralen door het slijk, dat er op inwerkt, meermalen zoo kleurloos geworden, dat ze niet meer dan f 5 per kilo opbrengen. Toch is en blyft de koraalvisschery een be langrijke tak van nijverheid. Alleen uit Napels en de omliggende dorpen steken jaar lijks gemiddeld 300 vaartuigen voor de visscherij in zee en werden jaarlijks 14700 kilogram ko raal ingevoerd. Men vindt daar dan ook veel fabrieken, waar men het ingekomen koraal op kunstige en smaakvolle wyze bewerkt. Ook te Livorno, Genua, Parijs en Marseille bloeit deze tak van nijverheid zeer en verschaft aan dui zenden menschen arbeid en brood. (Gron. Kerkb.). K. nadoen, dat zy zien voordoen, en naar die leer moeten de kinderen het van hunne ouders af gezien hebben, en zyn dus ook die nu en dan aan het vechten. Dit practisch bewijs bracht buurman aan het nadenken, of misschien ook hunne kinderen, gelijk alle andere, van nature en van geboorte af, boos waren. Wat zegt de Schrift van den mensch? „Al het gedichtsel der gedachten zijns harten is te allen dage alleenlyk boos". Dat was vóór den Zondvloed (Gen. 6 5). En na dien vloed sprak God (Gen. 8 21) „Want het gedicht sel van 's menschen hart is boos van zyne jeugd aan". En deze uitspraken des Ouden Testaments stemmen geheel overeen met wat Jezus zegt van des menschen hart, waaruit voortkomen booze bedenkingen, hoereryen, dieverijen, enz. 1 Wie nauwkeurig acht geeft op zichzelven en eenige zelfkennis heeft, weet dat het waar is hetgeen de Schrift zegt, omdat hij het in zich zeiven ook alzoo bevindt. Waarlyk, indien alleen dat kwaad gedaan werd wat van anderen werd geleerd'döor zien of hooren, het zou nog zoo erg niet zijn met den mensch, dan, helaas onreine en booze gedachten komen op uit des menschen hart, en dat met betrekking tot zon den, die hij nooit voor zag doen en waarvan hij ook nooit las. Het is waar, omstandigheden hebben invloed en de opvoeding is van groote beteekenis ter vorming of ter verderving van een mensch, doch de bron en het zaad van alle kwaad zit in den mensch van de geboorte af, en juist daarom hebben verkeerde voorbeelden en verwaarloosde opvoeding zoo spoedig vat op den mensch. „Het kwade wil er by een kind wel in", natuurlyk zouden wij zeggen, want het z i t er i n als een kwaad zaad, dat licht ontkiemt en vruchten draagt. Een ander zaad moet er ingebracht, name lijk het zaad der wedergeboorte, zullen er weer waarlyk goede vruchten komen. (De Wachter). T. Bos. Als bruidegom en bruid hun huwelijk voor de wettelijke Overheid hebben laten erkennen en zij wenschen het ook in de Kerk te laten bevestigen, naar den eisch van Gods Woord, dan hebben zij noodig een extract uit het Hu- welijksregister. Zonder dat zou de Dienaar des Woords, die het huwelijk bevestigt, pro- ces-verbaal krijgen. Nu moet er voor dat extract worden betaald. Wel niet veel, maar toch een som, die voor menigeen een bezwaar is. En jaarlijks vloeien er in 's Lands Kas ettelijke duizenden guldens, als een soort belasting op de kerkelijke hu- welyks-bevestiging. Waartoe moet het volksdeel, dat toch al zoo veel offers voor zijn overtuiging moet brengen, ook deze som nog weer opbrengen om de hu welijks-sluiting naar Gods Woord te doen ge schieden Een Christelijke Overheid mag aan de ker kelijke huwelijks-bevestiging geen belemmering in den weg leggen, maar moet ze bevorderen. Daarom besloot de jongste Part. Synode van Friesland (N. G.) dan ook, bij de e.k. Generale Synode een voorstel in te dienen om zich tot de Hooge Overheid te wenden met verzoek, dat dit extract voortaan kosteloos mocht wor den verstrekt. Uit het verslag der Synode van de Ned. Herv. Kerk blijkt ons thans, dat de Algemeene Synodale Commissie van haar ook in opdracht had, pogingen in gelijken zin bij de Overheid aan te wenden. En volgens haar rapport had een audiëntie bij den minister voor deze zaak ten gevolge, dat de minister zich zeer bereid verklaarde om bij de komende zegelwet zijn aandacht er op te vestigen. Het blykt dus bij dezen Minister niet aan doovemans deur geklopt. En wat genoemde Commissie deed en het resultaat, dat zij mededeelt, maakt, dunkt ons, stappen van de zijde der Gereformeerde Kerken niet overbodig. Het is wenschelijk, dat ook deze van haar gevoelen en hare wenschen blijk geven. (Friesch Kerkblad). Bouwman. DRIETAL te Purmerend ds. R. de Jager te Baambrugge ds. J. C. Rullmann te Garijp ds. J. G. Ubbink te Ooster-Nij- kerk te Coevordends. H. te Velde te Zwartsluis; ds. J. v. Haeringen te Hoek van Holland ds. D. Steenhuis te Ulrum. TWEETAL te Driebergen: ds. A. v. Veelo te Rotterdam; ds. A. Voogel te Puttershoek. BEROEPEN te Nieuwveends. H. Enserink te Randwyk te Murmerwoude ds. F. Wiersina te Engwierum; te Waarderds. A. Roorda te Oude Pekela te Langerakds. J. Steffens te Hijlaard te Nieuwe Pekela ds. J. Brinkman te Beilen te Onstweddeds. A. de Boer te Grypskerk te Meliskerke ds. A. H. Nieboer te Lollum te Purmerendds. J. C. Rullmann te Garyp. AANGENOMEN: naar OostkapelleCand. C. J. de Kruyter te Middelburg. BEDANKT voor Moordrecht, Marken, 's Gravenmoer en Zevenhoven Cand. C. J. de Kruyter voor Bredads. J. Schoonhoven te Scherpen- zeel voor Roodeschoolds. J. Koelewijn te Krui- ningen voor 2e Exloërmondds. H. P. de Jonge te Sleeuwyk voor Wons: ds. F. Wiersma te Engwierum. Haamstede. De Jongelingsvereeniging alhier vermeldt tot haar diep leedwezen, dat haar ge achte Eere-Voorzitter den Weleerw. Heer ds. R. Koolstra de roeping der Geref. Kerk van Numansdorp wenscht op te volgen. Hoogst noode zien we hem straks heengaan. De Geref. J. V. „Vreest God". Haamstede, Augustus 1910. Onze geachte Leeraar ds. R. Koolstra heeft het beroep naar de Geref. Kerk te Numansdorp aangenomen. Noode zien we hem heengaan. Stelle deHeere Z.Eerw. tot een ryken zegen voor de Kerk van Numansdorp. Namens den Kerkerrad, J. C. Vis, Scriba. Meliskerke, 7 Augustus 1910. Alhier is beroe pen de WelEerw. Ileer ds. A. H. Nieboer, van Lollum. Namens den Kerkeraad, K. Houterman. Oostkapelle. Zondag 7 Augustus ontvingen wij het verblijdend bericht, dat de Eerwaarde Heer C. J. de Kruijter, Theologisch candidaat, de roeping naar deze gemeente had aangenomen. De Heere der Gemeente stelle dezen jeugdi gen broeder in ons midden tot een rijken zegen. Namens den Kerkeraad, J. de Voogd Wz., Scriba. Kruiningen, 9 Augustus '10. J.l. Zondag werd onze Gemeente grootelyks verblijd daar ze van haar Leeraar vernemen mocht dat hij vrijmoe digheid gevonden had om voor de roeping naar Roodeschool te bedanken. Wij zyn verblyd, Gode de eeren worde de teleurgestelde Ge meente spoedig verblyd door de komst van den man naar 'sHeeren raad. Namens den Kerkeraad, C. Lavooy, Scriba. 's Gravenpolder. Werd de Kerk te dezer plaatse eenigen tyd geleden aangenaam verrast door de toezegging van een kerkorgel, zulks van een gever of geefster die onbekend wil blyven, aan den avond van 4 Augustus mochten wy dit plechtig in gebruik nemen. Onze geachte consulent ds. Postema sprak by die gelegenheid eene zeer leerryke leerrede uit naar aanleiding van Ps. 1504b, waarin Z.Eerw. ons in bezielende taal wees op de groote gave Gods in de muziek, vooral ook in het orgel, geschonken. Het orgel werd op meesterlyke wijze bespeeld door dhr. H. Wolzak, van Baarland. De Kerkeraad brengt, mede door deze, zyn hartelyken dank aan den milden gever (of geef ster) van dit eenvoudig doch welluidend orgel, maar bovenal aan God die alle harten in zijne hand heeft, en paart daarmee de bede dat dit instrument tot in lengte van dagen gebruikt mag worden tot stichting in onze kerkelyke samenkomsten, maar bovenal om God te loven in Zijn heiligdom Namens den Kerkeraad, W. de Schipper Cz., Praeses. A. Eckhardt, Scriba. Vlissingen Ontvangen van Marinus en van Jo de Kam van elk 50 opgespaarde halve cen ten voor de Zending. Namens den Kerkeraad, P. G. Laernoes. (Vereeniging tot bevordering van Christelijke opvoeding en onderwys van Doofstomme kinderen.) Geachte Redactie. Mag ondergeteekende s.v.p. weer eens ge bruik maken van Uwe gastvrijheid in het be lang onzer Nood- of Ondersteunings-kas

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1910 | | pagina 3