Eenige Zendingsgetallen.
De leer van den menseh.
Overheid en Kerkelijk Hnwelijk.
Kerk en Schoolnieuws.
Oflieiëele Berichten.
Verantwoording van Liefdegaven.
Nood- of Onderstenningskas van „Effafha."
gelezen en kun spijt uitdrukten „dat het geen
bloemen waren in hun tuin gegroeid." Een
tweede deel van dit werk zal weldra verschijnen.
Het was hem altijd aangenaam broeders in
het geloof te ontmoeten.
Onze gastheer bracht ons tot aan de voordeur
en als een broeder nam hij hartelijk afscheid
van ons „Zien wij elkander hier niet weer, dan
boven, naar wij hopen".
Het speet ons zeer, dat wij moesten vertrek
ken, maar de tijd drong om nog ter bestemder
plaatse te komen. Groot was de teleurstelling
niet, toen wij te Friedrichshaven vernamen, dat,
om het slechte weer, Zeppelins tocht was uit
gesteld en wy van zijne luchtscheepvaart niets
zagen dan de loods aan den kant van het meer,
waarin het schip geborgen is.
Toen wij in den avond aan de overzijde van
het meer naar de schoone stad Zurich spoorden,
door een landstreek, die ontzettend veel geleden
had van de wolkbreuken in den vorigen nacht,
zoodat wij uit den trein dan hier, dan daar,
de weiden, akkers, tuinen en wegen door woeste
bergstroomen zagen vernield, de trein telkens
stil houden moest of zeer langzaam reed, werden
wij bijzonder getroffen en aan een schoon boek
van Bettex„De B y b e 1 Gods Woord,"
herinnerd. Zeer dicht aan den spoorweg toch
staat een groot lichtgeel gekleurd huis en boven
op den mum- van dat huis is in groote zwarte
letters geschilderd„DeBijbeldewegtot
God." (natuurlijk in 'tDuitsch). Daar woonde
zeker ook een vriend des Bijbels.
Practischer prediking heb ik zelden gezien
en dat aan een weg als de St. Gotthard bahn,
waar dagelijks vele menschen langs reizen naar
Italië, naar Genua en zoo verder naar Indië,
Azië, enz.
Het zou na te volgen zijn en tusschen alle
mogelijke reclame voor zeep, chocolade of drank
op borden, schuren, schuttings, huizen langs
de spoorwegen, voor menigeen wellicht een ge
zegende prediking kunnen wezen.
B. K.
(„De Wachter.")
Cijfers zijn dormaar toch kunnen zij wel
sprekend zijn. Er zit meermalen een heele ge
schiedenis achter, welke getuigt van lijden en
strijden, maar ook van nederlaag ef overwin
ning. Men kan op getallen wel geen torens
bouwen en er niet altyd die gevolgtrekkingen
uit maken, welke voor de hand schijnen te
liggendoch daarom zijn zij toch van groote
waardij, en geven, wat de Zending betreft, een
mooi overzicht over de uitgebreidheid van den
arbeid.
Bij den aanvang van deze eeuw waren er
175 Zendingsvereenigingen of genootschappen
de Kerkelijke Zendingen zijn onder dit getal
begrepen b. v. de 3 Noordelijke provinciën
met hun Soemba-Zending enz. Per jaar werd
voor de Zending opgebracht f 40.000.000 (veer
tig millioen guldenIn den dienst der Zen
ding stonden 6800 mannelijke en 3250 vrouwe
lijke Zendelingen 510 mannelijke en 220 vrou
welijke Zendeling-artsen, (hieronder moeten
niet gerekend worden de doktoren, aan Zen
dingshospitalen verbonden, als b.v. dr. Pruijs,
de directeur-geneesheer van dr. Schreurer's
hospitaal)in het geheel dus 10780 arbeiders.
Bij deze allen moeten dan ook nog geteld
worden de inlandsche leeraars, onderwijzers,
helpers, uit het volk geworven, die in getal de
bovengenoemde arbeiders verre overtreffen.
Yindt gij veertig millioen gulden ontzach-
lyk veel Ongetwijfeld is het geen kleinig-
want, 't is juist tusschen rotsen eu klippen,
dat zy hun buit moeten zien machtig te
worden. Als de visschers ter plaatse aange
komen zyn, welke zy voor dé vangst bestemd
hebben, laat de bemanning van het schip, welke
gewoonlijk uit acht koppen bestaat, een zwaar
houten kruis zinken, waaraan beneden een
veertigtal uit dik touw geknoopte netten han
gen, die er zakvormig uitzien. Het kruis is van
ijzeren kogels voorzien, opdat het des te zwaar
der zy en te beter zinke. Het kruis schuurt
en botst tegen de koraalriffen aan en stoot
daarvan grootere en kleinere stukken af, welke
dan in de netten worden opgevangen. Nu en
dan wordt het geheele toestel door middel van
een kaapstander naar boven gebracht en wor
den de netten geledigd. Heeft men een goeden
voorraad by een, dan wordt deze uitgezocht of
gesorteerd. De grootere stukken worden voor
museums gaarne tegen goeden prys aangekocht;
uit de kleinere stukken, waarvan de prijs te
genwoordig van dertig tot vijftig gulden het
kilogram bedraagt, worden bloedkoralen ver
vaardigd. Wanneer men een by zonder fraai,
rozerood stuk vischt, wordt de waarde daar
van wel tegen f 100 a f 250 berekend.
Doch niet alleen verkwisting is oorzaak, dat
beidmaar het zinkt weg als wij het verge
lijken bij de uitgaven van leger en vloot en
genotmiddelen.
Ons land brengt jaarlijks ongeveer een half
millioen voor de Zending op. Hierbij komt dan
ook nog een gelijk bedrag van uit het buiten
land voor onze koloniën, en ongeveer f 300.000
aan regeerings-subsidie. Maar dit half millioen
verdwijnt als in het niet, wanneer wij beden
ken, dat in Nederland per jaar 59 millioen
wordt besteed voor sterken drank, 42 voor bier
en wijn, en 65 voor tabak en sigaren.
Onderzoeken wij wat verschillende landen
per hoofd voor de Zending bijdroegen, dan
komt Nederland pas in de 4de plaats met 15
ets. per hoofdin Engeland geeft men per
hoofd 60 ets.in Noord-Amerika (de Ver-
eenigde Staten) 30 ets, Noorwegen 24 ets,
Zweden en Duitschland 12 ets. en Denemarken
slechts 8,5 ets
J. D. Wielenga.
In de erfzonde ligt de oorzaak en de wortel
van des menschen ellende. Daardoor is zijn
zedelijke toestand niet een onschuldige, gelijk
sommigen spreken van „dat onschuldige wicht
je", doelende op een kind, dat van goed noch
kwaad weet, maar bepaald een strafschuldige
en bedorvene, waaruit dan later de dadelyke
zonden opkomen.
Een kind wordt dus niet verkeerd alleen
door opvoeding en omgeving, maar is verkeerd
van de geboorte af aan.
Ter illustratie brengen wij een verhaal bij,
dat wij eens lazen.
Twee buren, waarvan de een gereformeerd
was en de andere remonstrantschgezind, kwa
men gedurig bij elkaar op een buurpraatje.
Niet zelden kwam dan het gesprek op des
menschen staat, en de een beweerde, dat de
kinderen van geboorte goed waren, en goed
zouden blyven ook, als zy maar niet in ver
keerde omgeving kwamen, of door de opvoe
ding bedorven werden, wat de andere betwistte,
uit de Schrift bewijzende dat alle menschen in
zonden ontvangen en geboren worden. Den
eerste te overtuigen, was niet mogelijk. Doch
wat gebeurt? By gelegenheid dat de gerefor
meerde weer een bezoek bij zijn buurman bracht,
zag hij in het achterhuis de twee kinderen-van
den buurman vechten. Dit ziende, ging hij tot
de voorkamerdeur, doch aarzelde verder te gaan.
Op de vriendelijke uitnoodiging om binnen te
komen, maakte hy een beweging als om daar
mee aan te duiden, dat hij volstrekt niet meer
genegen was, de vriendschappelijke betrekking
verder te onderhoudenen hij deed, alsof hij
verontwaardigd naar eigen huis terug wilde
keeren. Hierover verwonderd, werd hem de
vraag gedaan, waaraan deze zijne vreemde hou
ding toegeschreven moest worden. En toen hij
daarop antwoordde, gemerkt te hebben dat zij
als man en vrouw onderling een ellendig
leven leidden, en hy met zulk een gezin moeie-
lijk genoegelijk kon samenleven, werd met
eenige verontwaardiging de gedachte uitge
sproken, dat hier lastertongen aan het werk
geweest waren, om de goede verhouding tus
schen hen als buren te storen. Neen, zeidehij,
het zijn geen praatjes, die mij slecht van u
doen denken, maar ik heb er goede bewyzen
voor. Toen hij hierop verzocht werd binnen
te komen en zich nader te verklaren, zij hij
Toen ik straks in uw achterhuis kwam, zag
ik uwe beide kinderen druk aan 't vechten
en dat niet spelende, maar in allen ernst en
met woede op elkaar inslaande. Ik dacht
buurman zegt, dat kinderen alleen het kwaad
het bij de visschers dikwijls geldt: zoo ge
wonnen, zoo geronnen. Vaak beloopen ze tus
schen de klippen groote averij op aan schip of
net. Niet zelden is het net tegen de harde,
scherpe punten van de riffen gescheurd en zijn
de beste en grootste stukken door de nu al
te wijde mazen geschoten. Ja, vaak komt toch
onverwacht storm opzetten het ranke scheepke
stoot tegen de rotsen en niet zelden vindt de
bemanning een droeven dood en de mannen
laten hun gezinnen in de treurigste omstandig
heden achter. Ook zijn de opgevischte koralen
door het slijk, dat er op inwerkt, meermalen
zoo kleurloos geworden, dat ze niet meer dan
f 5 per kilo opbrengen.
Toch is en blyft de koraalvisschery een be
langrijke tak van nijverheid. Alleen uit
Napels en de omliggende dorpen steken jaar
lijks gemiddeld 300 vaartuigen voor de visscherij
in zee en werden jaarlijks 14700 kilogram ko
raal ingevoerd. Men vindt daar dan ook veel
fabrieken, waar men het ingekomen koraal op
kunstige en smaakvolle wyze bewerkt. Ook te
Livorno, Genua, Parijs en Marseille bloeit deze
tak van nijverheid zeer en verschaft aan dui
zenden menschen arbeid en brood.
(Gron. Kerkb.). K.
nadoen, dat zy zien voordoen, en naar die leer
moeten de kinderen het van hunne ouders af
gezien hebben, en zyn dus ook die nu en dan
aan het vechten.
Dit practisch bewijs bracht buurman aan
het nadenken, of misschien ook hunne kinderen,
gelijk alle andere, van nature en van geboorte
af, boos waren.
Wat zegt de Schrift van den mensch? „Al
het gedichtsel der gedachten zijns harten is
te allen dage alleenlyk boos". Dat was vóór
den Zondvloed (Gen. 6 5). En na dien vloed
sprak God (Gen. 8 21) „Want het gedicht
sel van 's menschen hart is boos van zyne
jeugd aan". En deze uitspraken des Ouden
Testaments stemmen geheel overeen met wat
Jezus zegt van des menschen hart, waaruit
voortkomen booze bedenkingen, hoereryen,
dieverijen, enz.
1 Wie nauwkeurig acht geeft op zichzelven en
eenige zelfkennis heeft, weet dat het waar is
hetgeen de Schrift zegt, omdat hij het in zich
zeiven ook alzoo bevindt. Waarlyk, indien
alleen dat kwaad gedaan werd wat van anderen
werd geleerd'döor zien of hooren, het zou nog
zoo erg niet zijn met den mensch, dan, helaas
onreine en booze gedachten komen op uit des
menschen hart, en dat met betrekking tot zon
den, die hij nooit voor zag doen en waarvan
hij ook nooit las. Het is waar, omstandigheden
hebben invloed en de opvoeding is van groote
beteekenis ter vorming of ter verderving van
een mensch, doch de bron en het zaad van alle
kwaad zit in den mensch van de geboorte af, en
juist daarom hebben verkeerde voorbeelden en
verwaarloosde opvoeding zoo spoedig vat op den
mensch. „Het kwade wil er by een kind wel
in", natuurlyk zouden wij zeggen, want het z i t
er i n als een kwaad zaad, dat licht ontkiemt
en vruchten draagt.
Een ander zaad moet er ingebracht, name
lijk het zaad der wedergeboorte, zullen er weer
waarlyk goede vruchten komen.
(De Wachter). T. Bos.
Als bruidegom en bruid hun huwelijk voor
de wettelijke Overheid hebben laten erkennen
en zij wenschen het ook in de Kerk te laten
bevestigen, naar den eisch van Gods Woord,
dan hebben zij noodig een extract uit het Hu-
welijksregister. Zonder dat zou de Dienaar
des Woords, die het huwelijk bevestigt, pro-
ces-verbaal krijgen.
Nu moet er voor dat extract worden betaald.
Wel niet veel, maar toch een som, die voor
menigeen een bezwaar is. En jaarlijks vloeien
er in 's Lands Kas ettelijke duizenden guldens,
als een soort belasting op de kerkelijke hu-
welyks-bevestiging.
Waartoe moet het volksdeel, dat toch al zoo
veel offers voor zijn overtuiging moet brengen,
ook deze som nog weer opbrengen om de hu
welijks-sluiting naar Gods Woord te doen ge
schieden
Een Christelijke Overheid mag aan de ker
kelijke huwelijks-bevestiging geen belemmering
in den weg leggen, maar moet ze bevorderen.
Daarom besloot de jongste Part. Synode van
Friesland (N. G.) dan ook, bij de e.k. Generale
Synode een voorstel in te dienen om zich tot
de Hooge Overheid te wenden met verzoek,
dat dit extract voortaan kosteloos mocht wor
den verstrekt.
Uit het verslag der Synode van de Ned.
Herv. Kerk blijkt ons thans, dat de Algemeene
Synodale Commissie van haar ook in opdracht
had, pogingen in gelijken zin bij de Overheid
aan te wenden. En volgens haar rapport had
een audiëntie bij den minister voor deze zaak
ten gevolge, dat de minister zich zeer bereid
verklaarde om bij de komende zegelwet zijn
aandacht er op te vestigen.
Het blykt dus bij dezen Minister niet aan
doovemans deur geklopt.
En wat genoemde Commissie deed en het
resultaat, dat zij mededeelt, maakt, dunkt ons,
stappen van de zijde der Gereformeerde Kerken
niet overbodig.
Het is wenschelijk, dat ook deze van haar
gevoelen en hare wenschen blijk geven.
(Friesch Kerkblad). Bouwman.
DRIETAL
te Purmerend ds. R. de Jager te Baambrugge
ds. J. C. Rullmann te Garijp
ds. J. G. Ubbink te Ooster-Nij-
kerk
te Coevordends. H. te Velde te Zwartsluis;
ds. J. v. Haeringen te Hoek van
Holland
ds. D. Steenhuis te Ulrum.
TWEETAL
te Driebergen: ds. A. v. Veelo te Rotterdam;
ds. A. Voogel te Puttershoek.
BEROEPEN
te Nieuwveends. H. Enserink te Randwyk
te Murmerwoude ds. F. Wiersina te Engwierum;
te Waarderds. A. Roorda te Oude Pekela
te Langerakds. J. Steffens te Hijlaard
te Nieuwe Pekela ds. J. Brinkman te Beilen
te Onstweddeds. A. de Boer te Grypskerk
te Meliskerke ds. A. H. Nieboer te Lollum
te Purmerendds. J. C. Rullmann te Garyp.
AANGENOMEN:
naar OostkapelleCand. C. J. de Kruyter te
Middelburg.
BEDANKT
voor Moordrecht, Marken, 's Gravenmoer en
Zevenhoven Cand. C. J. de Kruyter
voor Bredads. J. Schoonhoven te Scherpen-
zeel
voor Roodeschoolds. J. Koelewijn te Krui-
ningen
voor 2e Exloërmondds. H. P. de Jonge te
Sleeuwyk
voor Wons: ds. F. Wiersma te Engwierum.
Haamstede. De Jongelingsvereeniging alhier
vermeldt tot haar diep leedwezen, dat haar ge
achte Eere-Voorzitter den Weleerw. Heer ds.
R. Koolstra de roeping der Geref. Kerk van
Numansdorp wenscht op te volgen.
Hoogst noode zien we hem straks heengaan.
De Geref. J. V. „Vreest God".
Haamstede, Augustus 1910. Onze geachte
Leeraar ds. R. Koolstra heeft het beroep naar
de Geref. Kerk te Numansdorp aangenomen.
Noode zien we hem heengaan. Stelle deHeere
Z.Eerw. tot een ryken zegen voor de Kerk van
Numansdorp.
Namens den Kerkerrad,
J. C. Vis, Scriba.
Meliskerke, 7 Augustus 1910. Alhier is beroe
pen de WelEerw. Ileer ds. A. H. Nieboer, van
Lollum. Namens den Kerkeraad,
K. Houterman.
Oostkapelle. Zondag 7 Augustus ontvingen wij
het verblijdend bericht, dat de Eerwaarde Heer
C. J. de Kruijter, Theologisch candidaat, de
roeping naar deze gemeente had aangenomen.
De Heere der Gemeente stelle dezen jeugdi
gen broeder in ons midden tot een rijken zegen.
Namens den Kerkeraad,
J. de Voogd Wz., Scriba.
Kruiningen, 9 Augustus '10. J.l. Zondag werd
onze Gemeente grootelyks verblijd daar ze van
haar Leeraar vernemen mocht dat hij vrijmoe
digheid gevonden had om voor de roeping naar
Roodeschool te bedanken. Wij zyn verblyd,
Gode de eeren worde de teleurgestelde Ge
meente spoedig verblyd door de komst van
den man naar 'sHeeren raad.
Namens den Kerkeraad,
C. Lavooy, Scriba.
's Gravenpolder. Werd de Kerk te dezer plaatse
eenigen tyd geleden aangenaam verrast door de
toezegging van een kerkorgel, zulks van een
gever of geefster die onbekend wil blyven, aan
den avond van 4 Augustus mochten wy dit
plechtig in gebruik nemen.
Onze geachte consulent ds. Postema sprak by
die gelegenheid eene zeer leerryke leerrede uit
naar aanleiding van Ps. 1504b, waarin Z.Eerw.
ons in bezielende taal wees op de groote gave
Gods in de muziek, vooral ook in het orgel,
geschonken. Het orgel werd op meesterlyke
wijze bespeeld door dhr. H. Wolzak, van Baarland.
De Kerkeraad brengt, mede door deze, zyn
hartelyken dank aan den milden gever (of geef
ster) van dit eenvoudig doch welluidend orgel,
maar bovenal aan God die alle harten in zijne
hand heeft, en paart daarmee de bede dat dit
instrument tot in lengte van dagen gebruikt
mag worden tot stichting in onze kerkelyke
samenkomsten, maar bovenal om God te loven
in Zijn heiligdom
Namens den Kerkeraad,
W. de Schipper Cz., Praeses.
A. Eckhardt, Scriba.
Vlissingen Ontvangen van Marinus en van
Jo de Kam van elk 50 opgespaarde halve cen
ten voor de Zending.
Namens den Kerkeraad,
P. G. Laernoes.
(Vereeniging tot bevordering van Christelijke
opvoeding en onderwys van Doofstomme
kinderen.)
Geachte Redactie.
Mag ondergeteekende s.v.p. weer eens ge
bruik maken van Uwe gastvrijheid in het be
lang onzer Nood- of Ondersteunings-kas