Br. i Kuyper. De Isef der ïerbonden.
Chr. Doofstommen-Instituut
PATRIMONIUM.
CHR. BEWAARSCHOOL. Middelbos
Deel II m Dr. KOYPER's Goedkoops ïolksuilgave.
„EFFATHA"
Geen Christelijke opvoeding zonder huise
lijke onderwijzing.
Kerk en Schoolnieuws.
Ofiiciëele Berichten.
Verantwoording van Liefdegaven.
AdverfentiëH.
Verschenen:
mig wenden zij zich tot Mozes.
Z\j twistten met Mozes. Ach Mózes, welk
een moeilijke taak hadt gij en toch, gij voerdet
Israël op Gods weg.
Israël murmureerde tegen Mozes, maar
daarin tegen Jehova die hem gezonden had.
Hjj zegt dan ook: Waarom verzoekt gij den
Heere? En in de Ps. zingen we: Waar'k door
uw vaders ben verzocht, toen alles wat mijn
almacht wrocht, hen niet bewoog om Mij te
vreezen.
De ervaring van Mozes is de ervaring van
menig leidsman der gemeente.
Menig lid is ontevreden, het gaat in zijn
geestelijk leven niet naar wensch, het kerke
lijk leven gaat hun niet naar den zin, de pre
diking bevalt hun niet en de predikant
krijgt de schuld.
Zooals Mozes leidt, wil Israël niet geleid
worden.
Zij murmureeren tegen Mozes' leiding, maar
tegen zijn leiding murmureeren is tegen God
opstaan.
Waarom leidt Mozes ook zoo? Waarom liet
God het volk aan het noodige ontbreken
Israël moest op de proef gesteld worden.
Aldaar verzocht Hij hetzelve, zoo lezen wij
in vs. 25. Israël kon nu eens zien hoe zij waren.
Nu komt het uit hoe diep hun geloot zat.
Ach, hoe moet Israël beschaamd staan.
Was het altijd doorgegaan over een goud-
beglansden weg, was er altijd een Elim geweest,
welk een goeden dunk zouden zij dan van zich-
zelven gehad hebben.
Maar nu kunnen zij zien hoe hun hart is.
Nu komen de diepste roerselen tot uitiDg.
Nu kunnen zij aanmerken wat er is in 't hart,
zich straks voor God verootmoedigend om
voortaan niet te bouwen op de gezindheid van
eigen hart, maar op de hulpe des Heeren.
Zoo vallen wij ons zelf tegen, maar zoo moeten
wij ook der zonde afsterven niet leunen op den
rietstok van eigen kracht, om alleen onze ver
wachting van den Heere te hebben.
Als de golven woedend slaan,
Laat rnjj aan Uw zijde staan
Tot de storm voorbij is, Heer.
In de woestijn kan Israël zjjn God leeren
kennen. Daar is niets waar het vleesch zijn
betrouw op stellen kan of zjjne verlossing aan
toe schrijvengeen brood, geen water, geen
vriend en geen helper. En de akelige ledigheid,
die sprakeloos van alle kanten den mensch
aanstaarde, was niets dan een vijand, tuk op
roof.
Daarom, o Israël, de woestijn in gij meent
nu wel dat Mozes geen goede leidsman is, maar
later zullen althans enkelen verstaan hoe hij
leidde op Gods weg.
Leer, o volk des Heeren, aan uw God genoeg
hebben. Daarom zijt gij zwak, opdat Hij sterk
zou blijken, gij arm, opdat Zijn rijkdom u zou
vervullen. H. Meulink.
Volgens het oordeel van sommigen is mede
een der oorzaken, waardoor de huiscatechisatie
zoo weinig gehouden wordt hierin gelegen, dat
de kinderen een Christelijke opvoeding ge
nieten. Zij zeggen dit, wijl het naar hun mee
ning zeer wel mogelijk is, een Christelijke op
voeding te geven, zonder huiscatechisatie, dit
is zonder opzettelijke onderwijzing. Het ver-
Het liep naar één uur in den nacht. De ko
ning werd zeer onrustig. „Het is nog niet te
laatik zal De Guise laten weten, dat hij het
niet doet; ik wil het niet."
„Alles is geregeld, en het zal gebeuren. Denk
om uw koninkrijk en wees wijs!" zei de dui
velin; en de wankelmoedige vorst beweek voor
haar wilskracht.
Het sloeg één uur. Op hetzelfde oogenblik
knalde een pistoolschot door de stille lucht en
onmiddelijk begon eene kerkklok te luiden. Nu
werd de stilte van den nacht verstoord door
woest krijgsgeschreeuw, gevolgd door gegil en
angstkreten.
Cecilia was dadelijk het bed uit en aange
kleed. Ijlings wekte zij de liuisgenootenen
sidderend wachtten zij af, wat er "gebeur en zou.
Daar klonken de zware voetstappen van sol
daten vóór de deur. |In een oogenblik hadden
zij de deur ingetrapt en vlogen zij, met witte
banden om de hoeden, een onderling her-
kenningsteeken, het huis in, schreeuwende
„Waar zijn de Hugenoten?"
„Dat ben ik alleen," zei Cecilia, vastberaden
naar voren tredend. Zij dacht aan het woord
des Heilands: „Indien gij dan Mij zoekt, zoo
laat dezen heengaan" (Joh. 18 8.) Een
oogenblik stonden de ruwe mannen verbaasd.
Maar weldra zakte Cecilia inéénéén der krijgers
trad reeds met getrokken zwaard op haar toe,
toen een zijner makkers hem ter zijde drong
en de doodelijk ontstelde vrouw op de armen
band tusschen de huiscatechisatie en de Chris
telijke opvoeding is volgens dezulken dus al
zeer zwak. Zij meenen, dat zij elkaar best
kunnen missen. Met deze gedachte kunnen wij
echter volstrekt niet medegaan.
De scheiding van Christelijke opvoeding en
huiseatechisatie is o.i. in beginsel onmogelijk,
en in de praktijk volstrekt ongeoorloofd. Zij
zal steeds meer blijken, in de gevolgen nood
lottig te zjjn.
Christelijke opvoeding zou zeer wel mogelijk
zijn zonder huiseatechisatie. Wij willen eerst
zien, wat wij hebben te verstaan onder Chris
telijke opvoeding, en wat onder huiscatechisatie.
Opvoeden komt van voeden. Het bijwoord
„op" wijst een doel aan, dat wordt beoogd.
Opvoeden is voeden tot iets hoogers, en dat
hoogere is, al wat het kind er toe brengen kan,
om uit de vlakte, waarin het bij de geboorte
ligt, tot het gewensehte hoogtepunt te geraken.
Voeden ziet op het lichaam opvoeding heeft
meest betrekking op den geest. Door de op
voeding wordt uw kind verstandelijk, zedelijk,
practisch of godsdienstig gevormd.
Christelijke opvoeding is tegenovergesteld
aan wereldsche opvoeding. Deze beide staan
tegenover elkander als dag en nacht. In de
wereldsche opvoeding laat men de dingen der
wereld op het kind werkenterwijl in de
Christelijke opvoeding de goddelijke kracht der
Christelijke beginselen in haar hoogere eenheid
vormend zich voor en aan het kind doen gelden.
Bij de wereldsche opvoeding is een voortstuwen
in de verkeerde richting van God afbij de
Christelijke een opleiden tot God en tot de
Goddelijke dingen.
Huiscatechisatie is huiselijke onderwijzing
die door de ouders aan de kinderen wordt ge
geven en inzonderheid betrekking heeft op het
godsdienstig leven, 't Is de kinderlijke onder
wijzing „in de eerste fundamenten der Chris
telijke religie".
Wij hebben hier dus te doen met het be
kende tweetal, dat thans algemeen aan de orde
isopvoeding en onderwijs. De eerste is van
deze twee de hoofdzaak, en het onderwijs is
middel tot de opvoeding.
Opvoeding is „de ordelijke samenwerking van
al die maatregelen, waardoor het kind de meest
geschikte gelegenheid verkrijgt, om tot een
zekere mate van ontwikkeling te komen." De
vorming onzer kinderen heeft vooral twee
zjjdendie van het hart en die van het ver
stand. Opvoeding heeft een meer zedelijk, en
onderwijs een meer verstandelijk karakter. De
opvoeding ziet op het leven, de onderwijzing
op de leer. Het woord opvoeding komt hier in
meer beperkten zin voor; terwijl wij het hier
boven in ruimeren zin opvatten. Doch hoe men
het ook neemt, in geen geval kunnen of mogen
ze van elkander gescheiden worden.
Er kan geen goede opvoeding zijn zonder
onderwijs. Bij alle opvoeding moet een beginsel
zijn, waarvan men uitgaat, dat stuur en rich
ting geeft. Aan de rechte praktijk moet steeds
een zuivere theorie ten grondslag liggen. In
het beginsel schuilt de bewegende kracht voor
de praktijk. Zal nu die kracht haar werking
doen, dan behoort het beginsel zuiver gesteld
en ernstig gehandhaafd te worden. Waar het
beginsel veronachtzaamd wordt, zal de praktijk
van zelf ook ontaarden.
Geldt dit op elk gebied, in dubbele mate is
het van toepassing op het terrein der Christe
lijke opvoeding. Hier toch hebben wij in het
nam oncler den uitroepDie is voor mij die
moet ik voor mijn aandeel in den buit hebben."
De kameraden schenen dat billijk te vinden
want zjj lieten hem gaan, en zorgden, dat zij
ook hun deel kregen, nadat zij de andere be
woners hadden gedood.
„Vrees niet, damezei Jean Arnaud„houd
u slechts doodstil en ik breng u in veiligheid
ik heb uw weldaad niet vergeten."
Hij schreed met haar voort, en gekomen iii
een nauw straatje in een achterbuurt bracht de
soldaat haar in het huis van zijne moeder, aan
wie hij zijn wedervaren van dien dag, gevolgd
door den ontzettenden „Sint Bartholomeüs-
nacht," meedeelde.
De eenvoudige vrouw kon zich geheel ver
eenigen met de daad van haren zoon, en ver
borg de geredde dame, totdat de vreeselijke
vervolging, bekend onder den naam van de
bloedbruiloft, voorbij was. Toen vonden zij ge
legenheid haar naar Calais te brengen, vanwaar
zij naar Engeland kon oversteken.
Wie zou haar gezegd hebben, dat een beker
koud water zóó vergolden zou worden Dat
wist ook zij zelve nietmaar zij had wel ge
weten, dat er zegen rust op het houden van
des Heeren geboden, die voor deii geloovige
niet zwaar zijn.
(Uit de Amsterd. Kerkbode.)
Woord Gods de heilige beginselen, waaruit de
Christelijke opvoeding moet opkomen en steeds
geleid en bezield worden zal.
Wie nu zegt: Christelijke opvoeding is zeer
wel mogelijk zonder huiscatechisatie, neemt dus
de opzettelijke onderwijzing door en uit het
Woord Gods en daarmede juist datgene, wat
in de opvoeding een der voornaamste factoren
kan en moet zijn. In het Woord Gods ligt de
grondslag, de regel en de toetssteen der op
voeding. Het biedt ons het beginsel, dat alles
beheerscht; het doet ons kennen het heilig
ideaal, waarop alles gericht worden moet.
Wij spraken van opzettelijke onderwijzing.
Allicht vraagt iemandonderwijzen de ouders
dan ook niet door hun leven en wandelgaaf
er niet eiken dag onderricht uit van de ver
maning en bestraffing, die toegediend worden
Ongetwijfeld. Het huisgezin als het voornaamste
instituut der opvoeding, is vol opvoedende
elementen. Daar gaat een opwekkende en on
derrichtende invloed uit van het voorbeeld van
vader en moeder, van den omgang met oudere
broeders en zusters, van den zuigeling in de
wieg en van den kranke op het ziekbed. Naar
waarheid zegt Prof. Bavinck in Het Christelijk
Huisgezin(blz. 140): „Alles is bezig om elkaar
op te voeden van dag tot dag, en van uur tot
uur, zonder plan, zonder methode of stelsel,
die te voren uitgedacht zijn. Het is het leven
zelf, dat hier opvoedt, het rjjke, onuitspreke
lijke, alzijdige, groote leven".
Zoo is het. Maar dat leven is geen wille
keurige zigzag-beweginghet komt op uit en
wordt geleid door vaste beginselen. Deze be
ginselen nu moeten bij het onderwijs nadruk
kelijk blootgelegd worden. Door dat onderwijs
krjjgt de opvoeding vastheid en bestand, wordt
het bewustzijn in het kind gewekt en gescherpt,
waarom het vader en moeder eert en liefheeft
en gehoorzaamt, n.l. omdat God het eischt in
zijn Woord. Derhalve kan de opzettelijke en
nauwgezette onderwijzing bij de Christelijke
opvoeding niet worden gemist. Zonder deze zal
de opvoeding haar groote leidende en bewa
rende kracht verliezen en spoedig verflauwen
en ontaarden.
Scheiding van huiscatechisatie en Christelijke
opvoeding is principieel onmogelijk. Daardoor
wordt de locomotief, de bewegende en leidende
kracht van den trein afgehaakt, en mist dus
al het andere zijn uitwerking en zijn doel.
Evenals op de School met den Bijbel moet
ook in het Christelijk huisgezin niet alleen
een Christelijke opvoeding wezen door voor
beeld, door vermaning en bestraffing, in aan
sluiting aan de vele en velerlei omstandigheden
van het levener behoort ook te zijn, een
onderwijzen in het Woord, d.i. een aanwijzen
duidelijk en ernstig van den eisch van Gods
Woord voor het leven. Wie dit niet doet, en
dus opvoeding geeft zonder onderwijs, verzwakt
de opvoedinghij verzuimt den grondslag der
Christelijke opvoeding aan te wijzen en te
doen kennen.
Opvoeding en onderwijs zijn als de twee
vleugels van een vogel. Wie één vleugel weg
neemt, berooft het dier van de kracht, om zieh
naar omhoog te verheffen.
Wie wel opvoedt, maar niet onderwijst, maakt
geen ernst met de beginselen. Wij moeten
onzen kinderen niet alleen toonen en zeggen,
uat ze moeten doen en laten, maar vooral ook
hen nadrukkelijk onderwijzen, waarom zij zoo
en niet anders mogen doen. Gebrek aan rechte
kennis van het Woord zal de praktijk op zeer
ernstige wijze benadeelen. Het komt hier vooral
aan op het kennen. Maar dan op een kennen
in den vollen zin van het woord, n.l. een ken
nen, dat riehtsnoer is van denken en leeren.
Een zuiver kennen, om het met ernst en nauw
gezetheid te doen
Daarom zeiden wijeen recht Christelijke
opvoeding zonder huiscatechisatie is niet moge
lijk en zelfs niet denkbaar. De huiscatechisatie
moet de opvoeding leiden en bezielen, en de
opvoeding moet aan het onderwijs kracht geven
in het leven. J. P. Tazelaar.
DRIETAL
te Koevordends. J. D. Heersink te Emlichheim
ds. B. J. Lamberts te Avereest;
ds. J. Thijs te Zuidbroek,
te Nijmegends. J. E. Goudappel te Dieren
ds. R. Smeding te IJselmonde
ds. J. E. Vonkenberg te Barendrecht.
TWEETAL
te Numansdorpds. S. Kamper te Haastrecht
ds. R. Koolstra te Haamstede.
BEROEPEN
te MoordrechtCand. C. J. de Kruijter te Mid
delburg
te Harmeiends. J. E. Vonkenberg te Baren
drecht
te Nieuw-Amsterdamds. D. Steenhuis te
Ulrum;
te Oostkapelle ds. A. Merkelijn te Sehoondjjke
te Siddeburends. O. Boersma te Ezinge.
AANGENOMEN
naar RuhrortCand. C. J. Wielenga te Kampen.
BEDANKT
voor MarkenCand. C. J. Wielenga te Kampen
voor Geldermalsemds. S. Kamper te Haas
trecht
voor Meliskerke ds. S. O. Los te Nieuweroord
voor Bredads. J. Gispen te Barneveld
voor Scharnegoutumds. W. Oosterheert te
Midwolde
voor Hollandseheveldds. F. G. Petersen te
Veendam.
Zondag 17 Juli a. s. is het 40 jaar gele
den, dat br-,K. Houterman als diaken van de
Geref. Kerk te Meliskerke bevestigd werd. Sinds
1 Jan. 1876 dient hij die gemeente als ouder
ling. Onafgebroken had hij al dien tijd als lid
van den Kerkeraad zitting.
De Gereformeerde Kerk (A) van Middelburg
heeft de eer de Zeeuwsehe Kerken te herinne
ren aan art. 6 Regeling van Samenwerking
„De Zendende Kerk is verplicht vóór de be
roeping de aandacht der samenwerkende kerken
op den voorgenomen arbeid te vestigen en haar
te vragen om opgaven van een of meer Diena
ren des Woords of Candidaten in de Theologie,
die zfl voor den Missionairen Dienst geschikt
achten."
Mitsdien richten wij dit verzoek tot de Geref.
Kerken van Zeelandopgaven van namen van
bovengenoemde personen worden ingewacht
vóór 20 Juli a. s.
Namens den Kerkeraad voornoemd,
Ds. J. D. Wielenga, praeses.
L. Sciiuman, scriba.
T Za^^Middelburg) 30 Juni 191°'
CLASSIS THOLEN
De vergadering der Classis zal D.V. gehouden
worden op Woensdag 8 Aug. a.s. te Bergen
op Zoom.
Punten voor het agendum worden ingewacht
vóór den 25sten Juli bij den voorzitter der
roepende Kerk.
Namens de roepende Kerk van
Anna Jacoba Polder,
Ds. A. Dekkers, Voorz.
Axel, 5 Juli 1910. De Kerkeraad der Geref.
Kerk A te Axel acht het noodzakelijk, teneinde
collectanten teleurstelling te besparen, een
vroeger genomen besluit in herinnering te bren
gen, dat voor toestemming tot collecteeren in
onze Gemeente de aanvrage daartoe 3 weken
vooraf dient te worden ingezonden.
Namens den Kerkeraad voornoemd,
P. Dregmans, waarn. Praeses.
M. van den Ouden, Scriba.
Oostkapelle, 6 Juli 1910. Alhier is beroepen
tot Herder en Leeraar de WelEerw. heer ds.
A. Merkelijn, predikant te Schoondijke.
Namens den Kerkeraad,
J. de Voogd Wz., Scriba.
Vlissingen. BB. Diakenen berichten met
vriendelijken dank als door hun gevonden in
de collecte van Zondag 26 Juni een gift van
f 5.waarvan de helft was bestemd voor de
Armen en de andere voor de Zending.
Namens de Diaconie der
Geref. Kerk,
J. van der Hoeven, Scriba.
Vlissingen. Ontvangen in de colleete van 3
Juli j.l. een coupon ad f2.ten laste dezer
Kerk, vervallende 1 September 1910.
Namens den Kerkeraad,
P. G. Laernobs, Scriba.
Afd. MIDDELBURG.
LEDENVERGADERING D. V. Dinsdag 12
Juli a.s., des avonds om 8 uur in 't Militair
Tehuis.
1. Tusschentijdsche verkiezing van twee be
stuursleden.
2. Inleiding en bespreking over winterwerk.
HET BESTUUR.
Van de geldleening zijn uitgeloot de nummers
53 en 48. Deze aandeelen, alsmede de met 1 Juli
vervallen coupons, zijn betaalbaar ten kantore
van den heer C. J. HONDIUS, Kassier.
Het Bestuur.
Prijs f 0,75, GEBONDEN f 1,10.
Bij inteekening op de serie van 6 deelen is
de prijs 60 centgebonden 0,90.
Boekh. FANOY, Barfl B 16.
Intern f 210 per jaar. Inlichtingen bij het
Hoofd der School A. RES, Dordrecht,