Br. i Kuyper. De Isef der ïerbonden. Chr. Doofstommen-Instituut PATRIMONIUM. CHR. BEWAARSCHOOL. Middelbos Deel II m Dr. KOYPER's Goedkoops ïolksuilgave. „EFFATHA" Geen Christelijke opvoeding zonder huise lijke onderwijzing. Kerk en Schoolnieuws. Ofiiciëele Berichten. Verantwoording van Liefdegaven. AdverfentiëH. Verschenen: mig wenden zij zich tot Mozes. Z\j twistten met Mozes. Ach Mózes, welk een moeilijke taak hadt gij en toch, gij voerdet Israël op Gods weg. Israël murmureerde tegen Mozes, maar daarin tegen Jehova die hem gezonden had. Hjj zegt dan ook: Waarom verzoekt gij den Heere? En in de Ps. zingen we: Waar'k door uw vaders ben verzocht, toen alles wat mijn almacht wrocht, hen niet bewoog om Mij te vreezen. De ervaring van Mozes is de ervaring van menig leidsman der gemeente. Menig lid is ontevreden, het gaat in zijn geestelijk leven niet naar wensch, het kerke lijk leven gaat hun niet naar den zin, de pre diking bevalt hun niet en de predikant krijgt de schuld. Zooals Mozes leidt, wil Israël niet geleid worden. Zij murmureeren tegen Mozes' leiding, maar tegen zijn leiding murmureeren is tegen God opstaan. Waarom leidt Mozes ook zoo? Waarom liet God het volk aan het noodige ontbreken Israël moest op de proef gesteld worden. Aldaar verzocht Hij hetzelve, zoo lezen wij in vs. 25. Israël kon nu eens zien hoe zij waren. Nu komt het uit hoe diep hun geloot zat. Ach, hoe moet Israël beschaamd staan. Was het altijd doorgegaan over een goud- beglansden weg, was er altijd een Elim geweest, welk een goeden dunk zouden zij dan van zich- zelven gehad hebben. Maar nu kunnen zij zien hoe hun hart is. Nu komen de diepste roerselen tot uitiDg. Nu kunnen zij aanmerken wat er is in 't hart, zich straks voor God verootmoedigend om voortaan niet te bouwen op de gezindheid van eigen hart, maar op de hulpe des Heeren. Zoo vallen wij ons zelf tegen, maar zoo moeten wij ook der zonde afsterven niet leunen op den rietstok van eigen kracht, om alleen onze ver wachting van den Heere te hebben. Als de golven woedend slaan, Laat rnjj aan Uw zijde staan Tot de storm voorbij is, Heer. In de woestijn kan Israël zjjn God leeren kennen. Daar is niets waar het vleesch zijn betrouw op stellen kan of zjjne verlossing aan toe schrijvengeen brood, geen water, geen vriend en geen helper. En de akelige ledigheid, die sprakeloos van alle kanten den mensch aanstaarde, was niets dan een vijand, tuk op roof. Daarom, o Israël, de woestijn in gij meent nu wel dat Mozes geen goede leidsman is, maar later zullen althans enkelen verstaan hoe hij leidde op Gods weg. Leer, o volk des Heeren, aan uw God genoeg hebben. Daarom zijt gij zwak, opdat Hij sterk zou blijken, gij arm, opdat Zijn rijkdom u zou vervullen. H. Meulink. Volgens het oordeel van sommigen is mede een der oorzaken, waardoor de huiscatechisatie zoo weinig gehouden wordt hierin gelegen, dat de kinderen een Christelijke opvoeding ge nieten. Zij zeggen dit, wijl het naar hun mee ning zeer wel mogelijk is, een Christelijke op voeding te geven, zonder huiscatechisatie, dit is zonder opzettelijke onderwijzing. Het ver- Het liep naar één uur in den nacht. De ko ning werd zeer onrustig. „Het is nog niet te laatik zal De Guise laten weten, dat hij het niet doet; ik wil het niet." „Alles is geregeld, en het zal gebeuren. Denk om uw koninkrijk en wees wijs!" zei de dui velin; en de wankelmoedige vorst beweek voor haar wilskracht. Het sloeg één uur. Op hetzelfde oogenblik knalde een pistoolschot door de stille lucht en onmiddelijk begon eene kerkklok te luiden. Nu werd de stilte van den nacht verstoord door woest krijgsgeschreeuw, gevolgd door gegil en angstkreten. Cecilia was dadelijk het bed uit en aange kleed. Ijlings wekte zij de liuisgenootenen sidderend wachtten zij af, wat er "gebeur en zou. Daar klonken de zware voetstappen van sol daten vóór de deur. |In een oogenblik hadden zij de deur ingetrapt en vlogen zij, met witte banden om de hoeden, een onderling her- kenningsteeken, het huis in, schreeuwende „Waar zijn de Hugenoten?" „Dat ben ik alleen," zei Cecilia, vastberaden naar voren tredend. Zij dacht aan het woord des Heilands: „Indien gij dan Mij zoekt, zoo laat dezen heengaan" (Joh. 18 8.) Een oogenblik stonden de ruwe mannen verbaasd. Maar weldra zakte Cecilia inéénéén der krijgers trad reeds met getrokken zwaard op haar toe, toen een zijner makkers hem ter zijde drong en de doodelijk ontstelde vrouw op de armen band tusschen de huiscatechisatie en de Chris telijke opvoeding is volgens dezulken dus al zeer zwak. Zij meenen, dat zij elkaar best kunnen missen. Met deze gedachte kunnen wij echter volstrekt niet medegaan. De scheiding van Christelijke opvoeding en huiseatechisatie is o.i. in beginsel onmogelijk, en in de praktijk volstrekt ongeoorloofd. Zij zal steeds meer blijken, in de gevolgen nood lottig te zjjn. Christelijke opvoeding zou zeer wel mogelijk zijn zonder huiseatechisatie. Wij willen eerst zien, wat wij hebben te verstaan onder Chris telijke opvoeding, en wat onder huiscatechisatie. Opvoeden komt van voeden. Het bijwoord „op" wijst een doel aan, dat wordt beoogd. Opvoeden is voeden tot iets hoogers, en dat hoogere is, al wat het kind er toe brengen kan, om uit de vlakte, waarin het bij de geboorte ligt, tot het gewensehte hoogtepunt te geraken. Voeden ziet op het lichaam opvoeding heeft meest betrekking op den geest. Door de op voeding wordt uw kind verstandelijk, zedelijk, practisch of godsdienstig gevormd. Christelijke opvoeding is tegenovergesteld aan wereldsche opvoeding. Deze beide staan tegenover elkander als dag en nacht. In de wereldsche opvoeding laat men de dingen der wereld op het kind werkenterwijl in de Christelijke opvoeding de goddelijke kracht der Christelijke beginselen in haar hoogere eenheid vormend zich voor en aan het kind doen gelden. Bij de wereldsche opvoeding is een voortstuwen in de verkeerde richting van God afbij de Christelijke een opleiden tot God en tot de Goddelijke dingen. Huiscatechisatie is huiselijke onderwijzing die door de ouders aan de kinderen wordt ge geven en inzonderheid betrekking heeft op het godsdienstig leven, 't Is de kinderlijke onder wijzing „in de eerste fundamenten der Chris telijke religie". Wij hebben hier dus te doen met het be kende tweetal, dat thans algemeen aan de orde isopvoeding en onderwijs. De eerste is van deze twee de hoofdzaak, en het onderwijs is middel tot de opvoeding. Opvoeding is „de ordelijke samenwerking van al die maatregelen, waardoor het kind de meest geschikte gelegenheid verkrijgt, om tot een zekere mate van ontwikkeling te komen." De vorming onzer kinderen heeft vooral twee zjjdendie van het hart en die van het ver stand. Opvoeding heeft een meer zedelijk, en onderwijs een meer verstandelijk karakter. De opvoeding ziet op het leven, de onderwijzing op de leer. Het woord opvoeding komt hier in meer beperkten zin voor; terwijl wij het hier boven in ruimeren zin opvatten. Doch hoe men het ook neemt, in geen geval kunnen of mogen ze van elkander gescheiden worden. Er kan geen goede opvoeding zijn zonder onderwijs. Bij alle opvoeding moet een beginsel zijn, waarvan men uitgaat, dat stuur en rich ting geeft. Aan de rechte praktijk moet steeds een zuivere theorie ten grondslag liggen. In het beginsel schuilt de bewegende kracht voor de praktijk. Zal nu die kracht haar werking doen, dan behoort het beginsel zuiver gesteld en ernstig gehandhaafd te worden. Waar het beginsel veronachtzaamd wordt, zal de praktijk van zelf ook ontaarden. Geldt dit op elk gebied, in dubbele mate is het van toepassing op het terrein der Christe lijke opvoeding. Hier toch hebben wij in het nam oncler den uitroepDie is voor mij die moet ik voor mijn aandeel in den buit hebben." De kameraden schenen dat billijk te vinden want zjj lieten hem gaan, en zorgden, dat zij ook hun deel kregen, nadat zij de andere be woners hadden gedood. „Vrees niet, damezei Jean Arnaud„houd u slechts doodstil en ik breng u in veiligheid ik heb uw weldaad niet vergeten." Hij schreed met haar voort, en gekomen iii een nauw straatje in een achterbuurt bracht de soldaat haar in het huis van zijne moeder, aan wie hij zijn wedervaren van dien dag, gevolgd door den ontzettenden „Sint Bartholomeüs- nacht," meedeelde. De eenvoudige vrouw kon zich geheel ver eenigen met de daad van haren zoon, en ver borg de geredde dame, totdat de vreeselijke vervolging, bekend onder den naam van de bloedbruiloft, voorbij was. Toen vonden zij ge legenheid haar naar Calais te brengen, vanwaar zij naar Engeland kon oversteken. Wie zou haar gezegd hebben, dat een beker koud water zóó vergolden zou worden Dat wist ook zij zelve nietmaar zij had wel ge weten, dat er zegen rust op het houden van des Heeren geboden, die voor deii geloovige niet zwaar zijn. (Uit de Amsterd. Kerkbode.) Woord Gods de heilige beginselen, waaruit de Christelijke opvoeding moet opkomen en steeds geleid en bezield worden zal. Wie nu zegt: Christelijke opvoeding is zeer wel mogelijk zonder huiscatechisatie, neemt dus de opzettelijke onderwijzing door en uit het Woord Gods en daarmede juist datgene, wat in de opvoeding een der voornaamste factoren kan en moet zijn. In het Woord Gods ligt de grondslag, de regel en de toetssteen der op voeding. Het biedt ons het beginsel, dat alles beheerscht; het doet ons kennen het heilig ideaal, waarop alles gericht worden moet. Wij spraken van opzettelijke onderwijzing. Allicht vraagt iemandonderwijzen de ouders dan ook niet door hun leven en wandelgaaf er niet eiken dag onderricht uit van de ver maning en bestraffing, die toegediend worden Ongetwijfeld. Het huisgezin als het voornaamste instituut der opvoeding, is vol opvoedende elementen. Daar gaat een opwekkende en on derrichtende invloed uit van het voorbeeld van vader en moeder, van den omgang met oudere broeders en zusters, van den zuigeling in de wieg en van den kranke op het ziekbed. Naar waarheid zegt Prof. Bavinck in Het Christelijk Huisgezin(blz. 140): „Alles is bezig om elkaar op te voeden van dag tot dag, en van uur tot uur, zonder plan, zonder methode of stelsel, die te voren uitgedacht zijn. Het is het leven zelf, dat hier opvoedt, het rjjke, onuitspreke lijke, alzijdige, groote leven". Zoo is het. Maar dat leven is geen wille keurige zigzag-beweginghet komt op uit en wordt geleid door vaste beginselen. Deze be ginselen nu moeten bij het onderwijs nadruk kelijk blootgelegd worden. Door dat onderwijs krjjgt de opvoeding vastheid en bestand, wordt het bewustzijn in het kind gewekt en gescherpt, waarom het vader en moeder eert en liefheeft en gehoorzaamt, n.l. omdat God het eischt in zijn Woord. Derhalve kan de opzettelijke en nauwgezette onderwijzing bij de Christelijke opvoeding niet worden gemist. Zonder deze zal de opvoeding haar groote leidende en bewa rende kracht verliezen en spoedig verflauwen en ontaarden. Scheiding van huiscatechisatie en Christelijke opvoeding is principieel onmogelijk. Daardoor wordt de locomotief, de bewegende en leidende kracht van den trein afgehaakt, en mist dus al het andere zijn uitwerking en zijn doel. Evenals op de School met den Bijbel moet ook in het Christelijk huisgezin niet alleen een Christelijke opvoeding wezen door voor beeld, door vermaning en bestraffing, in aan sluiting aan de vele en velerlei omstandigheden van het levener behoort ook te zijn, een onderwijzen in het Woord, d.i. een aanwijzen duidelijk en ernstig van den eisch van Gods Woord voor het leven. Wie dit niet doet, en dus opvoeding geeft zonder onderwijs, verzwakt de opvoedinghij verzuimt den grondslag der Christelijke opvoeding aan te wijzen en te doen kennen. Opvoeding en onderwijs zijn als de twee vleugels van een vogel. Wie één vleugel weg neemt, berooft het dier van de kracht, om zieh naar omhoog te verheffen. Wie wel opvoedt, maar niet onderwijst, maakt geen ernst met de beginselen. Wij moeten onzen kinderen niet alleen toonen en zeggen, uat ze moeten doen en laten, maar vooral ook hen nadrukkelijk onderwijzen, waarom zij zoo en niet anders mogen doen. Gebrek aan rechte kennis van het Woord zal de praktijk op zeer ernstige wijze benadeelen. Het komt hier vooral aan op het kennen. Maar dan op een kennen in den vollen zin van het woord, n.l. een ken nen, dat riehtsnoer is van denken en leeren. Een zuiver kennen, om het met ernst en nauw gezetheid te doen Daarom zeiden wijeen recht Christelijke opvoeding zonder huiscatechisatie is niet moge lijk en zelfs niet denkbaar. De huiscatechisatie moet de opvoeding leiden en bezielen, en de opvoeding moet aan het onderwijs kracht geven in het leven. J. P. Tazelaar. DRIETAL te Koevordends. J. D. Heersink te Emlichheim ds. B. J. Lamberts te Avereest; ds. J. Thijs te Zuidbroek, te Nijmegends. J. E. Goudappel te Dieren ds. R. Smeding te IJselmonde ds. J. E. Vonkenberg te Barendrecht. TWEETAL te Numansdorpds. S. Kamper te Haastrecht ds. R. Koolstra te Haamstede. BEROEPEN te MoordrechtCand. C. J. de Kruijter te Mid delburg te Harmeiends. J. E. Vonkenberg te Baren drecht te Nieuw-Amsterdamds. D. Steenhuis te Ulrum; te Oostkapelle ds. A. Merkelijn te Sehoondjjke te Siddeburends. O. Boersma te Ezinge. AANGENOMEN naar RuhrortCand. C. J. Wielenga te Kampen. BEDANKT voor MarkenCand. C. J. Wielenga te Kampen voor Geldermalsemds. S. Kamper te Haas trecht voor Meliskerke ds. S. O. Los te Nieuweroord voor Bredads. J. Gispen te Barneveld voor Scharnegoutumds. W. Oosterheert te Midwolde voor Hollandseheveldds. F. G. Petersen te Veendam. Zondag 17 Juli a. s. is het 40 jaar gele den, dat br-,K. Houterman als diaken van de Geref. Kerk te Meliskerke bevestigd werd. Sinds 1 Jan. 1876 dient hij die gemeente als ouder ling. Onafgebroken had hij al dien tijd als lid van den Kerkeraad zitting. De Gereformeerde Kerk (A) van Middelburg heeft de eer de Zeeuwsehe Kerken te herinne ren aan art. 6 Regeling van Samenwerking „De Zendende Kerk is verplicht vóór de be roeping de aandacht der samenwerkende kerken op den voorgenomen arbeid te vestigen en haar te vragen om opgaven van een of meer Diena ren des Woords of Candidaten in de Theologie, die zfl voor den Missionairen Dienst geschikt achten." Mitsdien richten wij dit verzoek tot de Geref. Kerken van Zeelandopgaven van namen van bovengenoemde personen worden ingewacht vóór 20 Juli a. s. Namens den Kerkeraad voornoemd, Ds. J. D. Wielenga, praeses. L. Sciiuman, scriba. T Za^^Middelburg) 30 Juni 191°' CLASSIS THOLEN De vergadering der Classis zal D.V. gehouden worden op Woensdag 8 Aug. a.s. te Bergen op Zoom. Punten voor het agendum worden ingewacht vóór den 25sten Juli bij den voorzitter der roepende Kerk. Namens de roepende Kerk van Anna Jacoba Polder, Ds. A. Dekkers, Voorz. Axel, 5 Juli 1910. De Kerkeraad der Geref. Kerk A te Axel acht het noodzakelijk, teneinde collectanten teleurstelling te besparen, een vroeger genomen besluit in herinnering te bren gen, dat voor toestemming tot collecteeren in onze Gemeente de aanvrage daartoe 3 weken vooraf dient te worden ingezonden. Namens den Kerkeraad voornoemd, P. Dregmans, waarn. Praeses. M. van den Ouden, Scriba. Oostkapelle, 6 Juli 1910. Alhier is beroepen tot Herder en Leeraar de WelEerw. heer ds. A. Merkelijn, predikant te Schoondijke. Namens den Kerkeraad, J. de Voogd Wz., Scriba. Vlissingen. BB. Diakenen berichten met vriendelijken dank als door hun gevonden in de collecte van Zondag 26 Juni een gift van f 5.waarvan de helft was bestemd voor de Armen en de andere voor de Zending. Namens de Diaconie der Geref. Kerk, J. van der Hoeven, Scriba. Vlissingen. Ontvangen in de colleete van 3 Juli j.l. een coupon ad f2.ten laste dezer Kerk, vervallende 1 September 1910. Namens den Kerkeraad, P. G. Laernobs, Scriba. Afd. MIDDELBURG. LEDENVERGADERING D. V. Dinsdag 12 Juli a.s., des avonds om 8 uur in 't Militair Tehuis. 1. Tusschentijdsche verkiezing van twee be stuursleden. 2. Inleiding en bespreking over winterwerk. HET BESTUUR. Van de geldleening zijn uitgeloot de nummers 53 en 48. Deze aandeelen, alsmede de met 1 Juli vervallen coupons, zijn betaalbaar ten kantore van den heer C. J. HONDIUS, Kassier. Het Bestuur. Prijs f 0,75, GEBONDEN f 1,10. Bij inteekening op de serie van 6 deelen is de prijs 60 centgebonden 0,90. Boekh. FANOY, Barfl B 16. Intern f 210 per jaar. Inlichtingen bij het Hoofd der School A. RES, Dordrecht,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1910 | | pagina 3