Zeeuwsche Predikanten-Conferentie.
Ontvangen collecten van de Geref. Kerken in
de Classe Middelburg, voor de Tkeol.
School te Kampen.
INGEZONDEN STUKKEN.
Juli ds. Koopmans, 7 Aug. Oud. O. en W.-Sou-
burg, 14 Aug. ds. v. d. Hoorn, 21 Aug. Oud.
Middelburg C., 28 Aug. ds. de Jager, 4 Sept.
Oud. Veere, 11 Sept. ds. v. d. Hoorn, 18 Sept.
Oud. Serooskerke, 25 Sept. ds. Wolf.
Het moderamen der vorige vergadering brengt
bij dezen in aansluiting aan de mededeeling
der roepende Kerken voor de Prov. Synode
ter kennis:'
a. dat de a.s. Conferentie zal gehouden wor
den te Middelburg in de Hofpleinkerk op
Dinsdag den 31en Mei, des voormiddags om
tien uur.
b. dat het agendum is vastgesteld als volgt
1. Opening door den praeses der vorige Con
ferentie.
2. Verkiezing van een moderamen.
3. Lezing der notulen.
4. Bespreking van een voorstel over beter
organisatie onzer conferenties.
5. Referaat van Ds. Kerkhof over
„De mystiek als religieus verschijnsel".
6. Pauze.
7. Referaat van Ds. Bouma over
„De roeping der Kerk ten opzichte van
het sociale vraagstuk.
8. Sluiting.
Het Moderamen
Middelburg, L. Bouma, Praeses.
Goes. R. J. v. d. Veen, Assessor.
Grijpskerke, J. J. Koopmans Jr., Scriba.
Arnemuiden f 4.50Domburg f 7.— Gapinge
f 2.025Grijpskerke f 14.665; Koudekerke f 10.58;
St. Laurens f 5.70Meliskerke f 6.45 Middel
burg A f24.855; Middelburg B f12.965; Mid
delburg C f 23.75 Oostkapelle f 6.50 Seroos
kerke f 18.715Oost- en West-Souburg f 11.37®
Veere f 13.64; Vlissingen f 10.47; Vrouwe
polder f4.485; Westkapelle f 1.33.
De Correspondent voor de
Classicale collecten:
A. Punt.
KORT VERSLAG der vergadering van
de Classis Tholen, gehouden op den
3en Mei 1910 te Bergen op Zoom.
Na gebruikelijke opening der vergadering
door den aftredenden praeses, neemt het nieuwe
moderamen naar goede orde zitting. De last
brieven worden onderzocht en al de brs. wel
kom geheeten, inzonderheid de afgevaardigde
uit de Classis Goes, die der vergadering van
advies dienen zou. De notulen der vorige ver
gadering worden gelezen en vastgesteld. Bij
den class.-correspondent waren ingekomen
lo. een verzoek van de classis Middelburg
om de kerken, die naar het oordeel onzer clas
sis de buitenlandsche Zending niet genoegzaam
steunen, hiertoe op te wekken.
2o. een dankbetuiging voor en verzoek om
behartiging der finantieele zorg overeenkom
stig art. 13 D. K. O. door een em. leeraar.
3e. een klacht over uitbetaling door een
anderen em. leeraar.
Aan elk der ingekomen stukken zal zorg
vuldig gevolg gegeven worden.
De aangelegenheden der classis Tholen met
het oog op de provinciale Synode worden be
hartigd.
Bij den rondvraag naar art. 41 D. K. O.
aanvaardt de vergadering de navolgende motie
„De Classe Tholen,
in aanmerking nemende, dat het beroep door
de kerk van Poortvliet op ds. Davelaar van
Aalst in strijd is met een vroeger besluit der
Classe (zie art. 16—3, 14 Oct. 1908), genomen
onder medewerking van Deputaten Synodi,
overwegende dat bij elke emeriteering de
lasten daarvan zoo goed als geheel komen voor
Classis en Provincie,
spreekt hare afkeuring uit over het beroep
door de kerk van Poortvliet, omdat dit in strijd
is met genoemd besluit,
besluit bij eventueele aanneming van dit
beroep zich van approbatie te onthouden, en
de zaak der approbatie te brengen op'de eerst
komende Prov. Synode,
en draagt den scriba op ds. D. en de kerk
van P. van dit besluit der Classis afschrift te
zenden".
Yacatuurbeurten worden geregeld. Saamroe-
pende kerk is Anna-Jacoba-Polder. De verga
dering wordt met dankzegging gesloten.
Namens Classis Tholen,
Ds. J. Sybkandy.
AGENDUM der Part. Synode van Zeeland,
D. V. 1 Juni 1910 te houden te Mid
delburg, Hofpleinkerk.
Afgevaardigden
Classe Axel:
Pred. primi ds. R. Hamming en ds. A. Merkelijn.
sec. ds. M. Uijtennoudt en ds. K. Veen.
Ouderl.primi I. Catsman en H. van Wijck.
sec. P. de Putter en J. de Visser.
Classe Goes:
Pred. primi ds. G. Doekes en ds. R. J. v. d. Veen.
sec. ds. Aalders en ds. Postema.
Ouderl.primi C. Oranje en C. de Schipper,
sec. de Schipper en A. Geelhoed.
Classe Middelburg:
Pred. primi ds. L. Bouma en dr. L. Wagenaar.
see. ds. G. Kerkhof en dr. A. Kuyper Jr.
Ouderl.primi A. Geschiere en A. Punt.
sec. S. Louwerse en K. Melis.
Classe Tholen:
Pred. primi ds. A. Dekkers en ds. A. H. v. d. Kooy
sec. ds. Sybrandy en ds. J. de Bruijn.
Ouderl.primi J. Aarnoutse en P. Vogelaar
sec. J. Kleppe en C. Kiibsaum.
Classe Zierikzee:
Pred. primi ds. H. W. Laman en ds. F. Staal.
sec. ds. F. Bruinsma en ds. G. de Jager.
Ouderl.primi D. Mulder en N. J. Bastmeyer.
sec. M. J. B(j de Vaate en J. C. Vis.
Art. 1. Om precies 10 uur opening door de
roepende kerk Middelburg.
Art. 2. Nazien der Credentiebrieven.
Art. 3. Verkiezing van het moderamen.
Art. 4. Lezing van de Notulen der vorige
vergadering.
Art. 5. Ingekomen stukken.
Art. 6. Rapporten.
Art. 7. Voorstellen
Classe Goes.
„Aangezien door kerken in meer dan één
classis de tijden van den Bid- en Dankdag ver
plaatst zijn en deze op onderscheidene dagen
gehouden worden, stelt de classis Goes voor, dat
de e. k. Part. Syn.een commissie benoeme, waarin
een broeder uit elke classis zitting heeft, om
te onderzoeken en te adviseeren welke dagen
als de gemeenschappelijke voor Bid- en Dank
dagen te vieren zijn.
Classe Middelburg.
„De Classis gehoord uit het rapport van den
Deputaat tot de Zending, dat het begeerde ter
rein Solo (omdat het aan Amsterdam is toe
gewezen) niet kan verkregen worden, adviseert
de Particuliere Synode Bandjar-Negara aan te
vragen, dewijl dit het eenige terrein is nog
door de Generale Synode overgelaten, of, in
dien dit wenschelijker mocht blijken, een ter
rein op de „Buiten-bezittingen," tenzij e* een
nog beteren weg kan gevonden worden."
Classe Tholen.
„In het vermoeden, dat uw geachte verga
dering den datum van den „Dankdag voor het
gewas" in overeenstemming met de eisehen van
den tegenwoordigen toestand op het gebied
van den landbouw op later tijd vaststellen mocht,
spreekt de classis Tholen als haar wensch uit,
dat genoemde Dankdag bepaald worden op den
laatsten Woensdag in November."
Art. 8. Aanvragen om steun.
Classe Middelburg vraagt voor de Kerken van
Domburg en Westkapelle de gewone subsidie
aan.
Classe Tholen vraagt dezelfde subsidie voor
Tholen en Poortvliet inzake Art. 13 D. K. O.
Art. 9. Aanwijzing roepende Kerk der a. s.
Particuliere Synode.
Art. 10. Omvraag.
Art. 11. Sluiting.
Namens de roepende Kerk
van Middelburg,
Ds. L. ?Bouma.
De. L. Wagenaar,
Ds. J. D. wlklenga.
Middelburg, 19 Mei 1910.
OVERZICHT van de ontvangsten en uit
gaven voor de verzorging naar Art. 13
D. K. O. in de Gereformeerde Kerken
in Zeeland over 1909/10.
Ontvangsten:
Batig saldo 8 Juni 1909 f 157,195
Van Classis Axel
de vier kwartalen van 1909/10 420.
Van Classis Goes
het 4de kwartaal 1908/9 f 61.25
3 kwartalen van 1909/10 320.
Van Classis Middelburg
3 kwartalen van 1909/1910
Van Classis Tholen
het 4de kwartaal van 1908/9 f 30.
3 kwartalen van 1909/10 165.
381.25
519.75
Van Classis Zierikzee
de vier kwartalen van 1909/10
195-
357.-
Samen f 2030.195
Uitgaven:
Aan de Gen. Kas:
4de kwartaal van 1908/9 f 18.75
3 kwartalen van 1909/10 75.
f 93.75
Aan ds. v. D.
20 v. 1 Febr.1 Juli 1908 f 65.
Juni 1909 (laatste maand
van 1908/9 45
1 Juli '09—30 April 1910 550.—
660-
Aan Wed. S. en Wed. S.
4e kwartaal van 1908/9 f 150.
3 kwartalen van 1900/10 525.—
Aan ds. J. M.
1 Mei 1909-30 April 1910
Porto's
675.-
600.-
4.276
Samen f 2033.02 5
Uitgaven f 2033.025
Ontvangsten 2030.195
Nadeelig slot f 2.83
Nog te ontvangeu vóór 1 Juli 1910
Van Classis Goes 4e kwart. f 100.
Middelburg 4e kwart. 173.25
Tholen 4e kwart. 55.
f 328.25
Nog uit te geven vóór 1 Juli
Aan de Gen. Kas 4e kwart. f 0.25
ds. v. D. Mei en Juni 1,10
Wed. S. en Wed. S. 1.75
Zaamslag, 12 Mei 1910.
f 3.10
R. Hamming.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
Aan mijn Vriend A.
te Middelburg.
Enkele weken geleden heb ik u beloofd een
paar artikelen te zenden, aangaande het werk
der Zending. Bijna was ik hiervan afgezien, om
dat ik meende, dat mijn kleine krachten in de
zee van woorden, die over de Zending worden
geschreven weinig af of toe zouden doen. Wan
neer men toch gadeslaat hoe week in week uit,
in Z. K. blad telkens en telkens weer op het
zelfde aambeeld wordt geslagen, teneinde de
Zeeuwsche kerken wakker te schudden om toch
voort te maken met de eigen Zending, dan staat
men verbaasd, over de taaiheid van geduld,
die deze schrijvers hebben.
Ge zult het mij dan ook toestemmen mijn
vriend, dat ik niet anders dan met schuchter
heid in 't hart, het durf te wagen, om den
wortel van het kwaad, de eigenlijke oorzaak van
de traagheid in het werk der Zending even aan
te roeren.
Terwijl het onvoorwaardelijk erkend wordt,
dat er iets verkeerd is, met het grootste gedeelte
der Christus-belijders, wordt het weinig begre
pen, dat de gebrekkige toestand van het geestelijk
levenin de gemeente, daarvan een der voor
naamste oorzaken is. Dit zeg ik om de Zen
dingsvrienden aan te drijven verandering in dezen
toestand teweeg te brengen. Wat de oorzaak
van dit gebrekkig geestelijk leven is, hopen
wij later aan te wijzen; iedere leeraar die zijn
gemeente kent, zal moeten toestemmen dat het
zoo weinig begrepen wordt, uit liefde voor
Christus, anderen te helpen verlossen.
De leeraar is daarom in de eerste plaats ge
roepen, het vraagstuk der Zending bij zijne
gemeente in te werken, en de verantwoorde
lijkheid der oplossing berust bij hem.
Zoolang de leeraar eener gemeente niet beseft
de waarheid dezer stelling en het werk der Zen
ding niet als een vuur in zijn hart brandt
zoolang mogen de Zendingscommissiën doen
wat -zij kunnen, in het uitdenken van voor-
waartsche bewegingen, in het organiseeren van
nieuwe methoden voor het verzamelen van geld
in de gemeenten, toch zullen de wielen van den
wagen der Zending zich met moeite voortbe
wegen. Wij behoeven niet de mate van ver
antwoordelijkheid tusschen den leeraar en de
leden der kerk nauwkeurig te verdeelen dat
er een heilige en zware verantwoordelijkheid in
deze zaak op den leeraar rust, zullen allen toe
stemmen. Hij bekleed zijn ambt eerst dan
waardig, als hij de geheele wereld beschouwt
als zijn arbeidsveld, en dit in overeenstemming
brengt met de heerlijke uitgestrektheid van
z\jn opdrachtom alsdan de Zending geen on
dergeschikte plaats in zijne gedachten te geven.
De man die geroepen wordt om in een Chris
tenland het Evangelie te prediken, heeft het
vuur van de Zending noodig om hem een ruime
beschouwing te geven over Christus en Chris
tendom, dat zal hem in staat stellen om weer
stand, onkunde en wat dies meer zij te over
winnen en de aandacht van ongevoelige leden der
kerk te trekken, die blind zijn voor het wezenlijk
belang, dat de gemeente zelf bij het werk der
Zending heeft. Ik klaag niet over den dienst
van Zendingsafgezanten die zoo nu en dan onze
predikstoelen bezetten, maar ik meen hier de
vinger op de wondeplek te moeten leggen door
te zeggen, dat het de plaatselijke leeraar is, die
in het bijzonder geroepen wordt, het zendings
werk in zijne gemeente wakker te houden.
Het is een zeer gewone zaak voor een leeraar
om wel eens een voorafspraak en ondersteuning
voor de Zending te zijn maar het is een gansch
andere zaak voor hem, om te verstaan, dat de
Zending het hoofddoel der kerk is en dientenge
volge hoofddoel voor zijne gemeente moet zijn.
Wanneer deze waarheid hem in haar geestelijke
kracht overmeestert, dan zal hij in staat zijn
om het onderwerp der Zending een rechte plaats
in zijne bediening te geven, dan zal hij zien
hoe elk geloovige geroepen is om van zijn
Christus te getuigen en het gezonde geestelijk leven
afhankelijk te maken van het aandeel dat ieder
geloovige in het werk der Zending te doen heeft.
Zie mijn vriend, op deze wijze kunnen wij zien
dat de verantwoordelijkheid van den leeraar
omtrent de Zending groot is, maar hoe meer
wij dit bestudeeren, hoe meer wij zullen inzien
dat het Zendingswerk een persoonlijk iets is.
Ja mijn vriend, het is zoohet Zendingswerk
is een persoonlijk iets want hoewel het onom-
stootelijk vaststaat, dat de leeraar van elke ge
meente een groote verantwoordelijkheid heeft,
nochtans staat het even vast, dat ieder lid onzer
Zeeuwsche kerken de verantwoordelijkheid heeft,
te helpen zorgen, dat zoo spoedig mogelijk een
D. d. W. naar ons Insulinde gezonden wordt.
Het doel toch van ieder geloovige moet zijn,
dat Jezus Christus aan de geheele wereld be
kend gemaakt wordt, als verlosser van zondaren.
De Zeeuwsche kerken kunnen dat doen indien
ze het slechts willen, indien dit doel haar geest
bebeerschte.
De leden onzer Gereformeerde kerken heb
ben niet genoeg gehoorzaamheid en be
slistheid, de taak te ondernemen om het evan
gelie aan elk schepsel te verkondigen zy be-
geeren niet ernstig om het bevel van onzen
Heiland in onze Indische bezittingen te bren
gen; ze zijn niet eendrachtelijk besloten, het
werk der Zending door te zetten. Zoo de kerk
van onze dagen het werk deed, wat haren grooten
Zender van haar verwacht, of het bewijs leverde
dat zij gereed was het te doen, men zou zooveel
actie niet moeten ten toon spreiden, om Zee-
lands kerken te bewegen een eigen Zendeling
af te zonderen. Zeker de gevolgen van de Zen
ding onder de heidenen, waarover wy ons ver
heugen en waarvoor wy dankbaar zyn, zijn
groot, maar ze zouden honderdmaal grooter zyn
geweest, indien de geloovigen in twee groote
zaken d. i. gebed en mildadigheid geweest wa
ren, wat zij hadden moeten doen.
In „Zeeuwsch Kerkblad" van 28 Mei 1909,
las' ik dat ds. Doekes van Nieuwdorp schreef
dat in een bijna volle kerk te Vlissingen, waar*
30 kerken hun afgevaardigden ter conferentie
hadden gezonden, in de morgen- en namiddag-
vergadering was gecollecteerd de kolossale som
van f 28,15. Is dit niet een schitterend bewijs
dat de offervaardigheid bitter klein is Hoe
dat komt Het komt omdat het geestelijk leven
in de kerk ontbreekt, op het gebied der Zen
ding, want indien de politiek van onze dagen
geld eischt, inderdaad men heeft nog niet
spoedig te klagen, dat komt er wel en dat is
goed, maar waarom zoo vraag ik, moet dan
de offervaardigheid voor het rechtstreeksch be
vel van onzen Heiland zoo traag gaan
Zeker in deze zaak doet een klein gedeelte
der kerk haar uiterste bestin de overgroóte
meerderheid harer leden is zy niet wat zy wezen
moet. Deze beschuldiging is niet alleen inge
bracht door den schryver dezes maar ook door
de getrouwste dienaren der kerk.
Of bent u het vergeten wat een bekend
schryver schreef dat Zeeland haar welvaart en
kapitaal aan ons Insulinde te danken had
Het zal niet gaan Zeeuwsche kerken, er naar
te luisteren en het dan weer weg te leggen of het
te vergeten. Iedereen die de kerk van Christus
liefheeft die het aantal zielen zich indenkt die
wegens onze weinige offervaardigheid wachten
moeten op de verkondiging van de blyde bood
schap, moeten stilstaan en overwegen wat zoo
iets beteekent. Hy moet zich indenken, dat
Christus zyn leven gegeven heeft^om ons te
dienen, niet het minst met wat wy eerst uit
Zyne hand ontvangen hebbendat hy Zyn
liefde in onze harten gestort heeft, om die anderen
mede te deelen en er op gerekend heeft, dat
onze liefde Hem zyn loon zou brengen, omdat
wy alles aan Hem verschuldigd zyn. Hy moet
zich eens indenken wat het zeggen wil, on
verschillig te zyn, met betrekking tot zyn mede-
mensch en er niet aan te denken dat de blinde
heiden in een stikdonkere nacht, onwetend de
eeuwigheid ingaat.
Waarlijk het kan niet zyn dat zyn liefde
ooit een werkelijke geworden is, anders is
het niet mogelyk dat niet zou worden ingezien,
dat het groote doel van onze verlossing is, te
leven om anderen te helpen verlossen. Nogmaals
myn vriend, hoe is het mogelijk, dat die zelf
leeft in een kerk, die door het bloed van Gods
Zoon gekocht is en boodschapper moet zyn aan
een stervende wereld, voor het grootste gedeelte
weigert om hare schoone roeping op het gebied
der Zending te vervullen. Geen woorden kan
ik vinden en myn geest kan niet vatten de
vreeselyke beteekenis van deze traagheid van
geest, om niettegenstaande het hoog bevel des
Heeren, nml. de wereld te brengen de bood
schap dat Jezus Christus in de wereld gekomen
is tot behouding van zondige menschen, vele
Zeeuwsche geloovigen traag zyn om het hei
dendom uit zyn onkunde te helpen verlossen.
Is het niet de hoofdsom en het middenpunt
onzer belijdenis, dat wij doen wat Jezus ons
gebiedt En hoe komt het dan dat vele leden
onzer Zeeuwsche kerken zoo geheel te kort
komen, in het beseffen van of voldoen aan hare
hooge bestemming Het komt mijn vriend
„Door de lage toestand van het geestelijk leven."
W. B.
(Wordt vervolgd.)