Zeeuwsche Predikanten-Conferentie. Ontvangen collecten van de Geref. Kerken in de Classe Middelburg, voor de Tkeol. School te Kampen. INGEZONDEN STUKKEN. Juli ds. Koopmans, 7 Aug. Oud. O. en W.-Sou- burg, 14 Aug. ds. v. d. Hoorn, 21 Aug. Oud. Middelburg C., 28 Aug. ds. de Jager, 4 Sept. Oud. Veere, 11 Sept. ds. v. d. Hoorn, 18 Sept. Oud. Serooskerke, 25 Sept. ds. Wolf. Het moderamen der vorige vergadering brengt bij dezen in aansluiting aan de mededeeling der roepende Kerken voor de Prov. Synode ter kennis:' a. dat de a.s. Conferentie zal gehouden wor den te Middelburg in de Hofpleinkerk op Dinsdag den 31en Mei, des voormiddags om tien uur. b. dat het agendum is vastgesteld als volgt 1. Opening door den praeses der vorige Con ferentie. 2. Verkiezing van een moderamen. 3. Lezing der notulen. 4. Bespreking van een voorstel over beter organisatie onzer conferenties. 5. Referaat van Ds. Kerkhof over „De mystiek als religieus verschijnsel". 6. Pauze. 7. Referaat van Ds. Bouma over „De roeping der Kerk ten opzichte van het sociale vraagstuk. 8. Sluiting. Het Moderamen Middelburg, L. Bouma, Praeses. Goes. R. J. v. d. Veen, Assessor. Grijpskerke, J. J. Koopmans Jr., Scriba. Arnemuiden f 4.50Domburg f 7.— Gapinge f 2.025Grijpskerke f 14.665; Koudekerke f 10.58; St. Laurens f 5.70Meliskerke f 6.45 Middel burg A f24.855; Middelburg B f12.965; Mid delburg C f 23.75 Oostkapelle f 6.50 Seroos kerke f 18.715Oost- en West-Souburg f 11.37® Veere f 13.64; Vlissingen f 10.47; Vrouwe polder f4.485; Westkapelle f 1.33. De Correspondent voor de Classicale collecten: A. Punt. KORT VERSLAG der vergadering van de Classis Tholen, gehouden op den 3en Mei 1910 te Bergen op Zoom. Na gebruikelijke opening der vergadering door den aftredenden praeses, neemt het nieuwe moderamen naar goede orde zitting. De last brieven worden onderzocht en al de brs. wel kom geheeten, inzonderheid de afgevaardigde uit de Classis Goes, die der vergadering van advies dienen zou. De notulen der vorige ver gadering worden gelezen en vastgesteld. Bij den class.-correspondent waren ingekomen lo. een verzoek van de classis Middelburg om de kerken, die naar het oordeel onzer clas sis de buitenlandsche Zending niet genoegzaam steunen, hiertoe op te wekken. 2o. een dankbetuiging voor en verzoek om behartiging der finantieele zorg overeenkom stig art. 13 D. K. O. door een em. leeraar. 3e. een klacht over uitbetaling door een anderen em. leeraar. Aan elk der ingekomen stukken zal zorg vuldig gevolg gegeven worden. De aangelegenheden der classis Tholen met het oog op de provinciale Synode worden be hartigd. Bij den rondvraag naar art. 41 D. K. O. aanvaardt de vergadering de navolgende motie „De Classe Tholen, in aanmerking nemende, dat het beroep door de kerk van Poortvliet op ds. Davelaar van Aalst in strijd is met een vroeger besluit der Classe (zie art. 16—3, 14 Oct. 1908), genomen onder medewerking van Deputaten Synodi, overwegende dat bij elke emeriteering de lasten daarvan zoo goed als geheel komen voor Classis en Provincie, spreekt hare afkeuring uit over het beroep door de kerk van Poortvliet, omdat dit in strijd is met genoemd besluit, besluit bij eventueele aanneming van dit beroep zich van approbatie te onthouden, en de zaak der approbatie te brengen op'de eerst komende Prov. Synode, en draagt den scriba op ds. D. en de kerk van P. van dit besluit der Classis afschrift te zenden". Yacatuurbeurten worden geregeld. Saamroe- pende kerk is Anna-Jacoba-Polder. De verga dering wordt met dankzegging gesloten. Namens Classis Tholen, Ds. J. Sybkandy. AGENDUM der Part. Synode van Zeeland, D. V. 1 Juni 1910 te houden te Mid delburg, Hofpleinkerk. Afgevaardigden Classe Axel: Pred. primi ds. R. Hamming en ds. A. Merkelijn. sec. ds. M. Uijtennoudt en ds. K. Veen. Ouderl.primi I. Catsman en H. van Wijck. sec. P. de Putter en J. de Visser. Classe Goes: Pred. primi ds. G. Doekes en ds. R. J. v. d. Veen. sec. ds. Aalders en ds. Postema. Ouderl.primi C. Oranje en C. de Schipper, sec. de Schipper en A. Geelhoed. Classe Middelburg: Pred. primi ds. L. Bouma en dr. L. Wagenaar. see. ds. G. Kerkhof en dr. A. Kuyper Jr. Ouderl.primi A. Geschiere en A. Punt. sec. S. Louwerse en K. Melis. Classe Tholen: Pred. primi ds. A. Dekkers en ds. A. H. v. d. Kooy sec. ds. Sybrandy en ds. J. de Bruijn. Ouderl.primi J. Aarnoutse en P. Vogelaar sec. J. Kleppe en C. Kiibsaum. Classe Zierikzee: Pred. primi ds. H. W. Laman en ds. F. Staal. sec. ds. F. Bruinsma en ds. G. de Jager. Ouderl.primi D. Mulder en N. J. Bastmeyer. sec. M. J. B(j de Vaate en J. C. Vis. Art. 1. Om precies 10 uur opening door de roepende kerk Middelburg. Art. 2. Nazien der Credentiebrieven. Art. 3. Verkiezing van het moderamen. Art. 4. Lezing van de Notulen der vorige vergadering. Art. 5. Ingekomen stukken. Art. 6. Rapporten. Art. 7. Voorstellen Classe Goes. „Aangezien door kerken in meer dan één classis de tijden van den Bid- en Dankdag ver plaatst zijn en deze op onderscheidene dagen gehouden worden, stelt de classis Goes voor, dat de e. k. Part. Syn.een commissie benoeme, waarin een broeder uit elke classis zitting heeft, om te onderzoeken en te adviseeren welke dagen als de gemeenschappelijke voor Bid- en Dank dagen te vieren zijn. Classe Middelburg. „De Classis gehoord uit het rapport van den Deputaat tot de Zending, dat het begeerde ter rein Solo (omdat het aan Amsterdam is toe gewezen) niet kan verkregen worden, adviseert de Particuliere Synode Bandjar-Negara aan te vragen, dewijl dit het eenige terrein is nog door de Generale Synode overgelaten, of, in dien dit wenschelijker mocht blijken, een ter rein op de „Buiten-bezittingen," tenzij e* een nog beteren weg kan gevonden worden." Classe Tholen. „In het vermoeden, dat uw geachte verga dering den datum van den „Dankdag voor het gewas" in overeenstemming met de eisehen van den tegenwoordigen toestand op het gebied van den landbouw op later tijd vaststellen mocht, spreekt de classis Tholen als haar wensch uit, dat genoemde Dankdag bepaald worden op den laatsten Woensdag in November." Art. 8. Aanvragen om steun. Classe Middelburg vraagt voor de Kerken van Domburg en Westkapelle de gewone subsidie aan. Classe Tholen vraagt dezelfde subsidie voor Tholen en Poortvliet inzake Art. 13 D. K. O. Art. 9. Aanwijzing roepende Kerk der a. s. Particuliere Synode. Art. 10. Omvraag. Art. 11. Sluiting. Namens de roepende Kerk van Middelburg, Ds. L. ?Bouma. De. L. Wagenaar, Ds. J. D. wlklenga. Middelburg, 19 Mei 1910. OVERZICHT van de ontvangsten en uit gaven voor de verzorging naar Art. 13 D. K. O. in de Gereformeerde Kerken in Zeeland over 1909/10. Ontvangsten: Batig saldo 8 Juni 1909 f 157,195 Van Classis Axel de vier kwartalen van 1909/10 420. Van Classis Goes het 4de kwartaal 1908/9 f 61.25 3 kwartalen van 1909/10 320. Van Classis Middelburg 3 kwartalen van 1909/1910 Van Classis Tholen het 4de kwartaal van 1908/9 f 30. 3 kwartalen van 1909/10 165. 381.25 519.75 Van Classis Zierikzee de vier kwartalen van 1909/10 195- 357.- Samen f 2030.195 Uitgaven: Aan de Gen. Kas: 4de kwartaal van 1908/9 f 18.75 3 kwartalen van 1909/10 75. f 93.75 Aan ds. v. D. 20 v. 1 Febr.1 Juli 1908 f 65. Juni 1909 (laatste maand van 1908/9 45 1 Juli '09—30 April 1910 550.— 660- Aan Wed. S. en Wed. S. 4e kwartaal van 1908/9 f 150. 3 kwartalen van 1900/10 525.— Aan ds. J. M. 1 Mei 1909-30 April 1910 Porto's 675.- 600.- 4.276 Samen f 2033.02 5 Uitgaven f 2033.025 Ontvangsten 2030.195 Nadeelig slot f 2.83 Nog te ontvangeu vóór 1 Juli 1910 Van Classis Goes 4e kwart. f 100. Middelburg 4e kwart. 173.25 Tholen 4e kwart. 55. f 328.25 Nog uit te geven vóór 1 Juli Aan de Gen. Kas 4e kwart. f 0.25 ds. v. D. Mei en Juni 1,10 Wed. S. en Wed. S. 1.75 Zaamslag, 12 Mei 1910. f 3.10 R. Hamming. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Aan mijn Vriend A. te Middelburg. Enkele weken geleden heb ik u beloofd een paar artikelen te zenden, aangaande het werk der Zending. Bijna was ik hiervan afgezien, om dat ik meende, dat mijn kleine krachten in de zee van woorden, die over de Zending worden geschreven weinig af of toe zouden doen. Wan neer men toch gadeslaat hoe week in week uit, in Z. K. blad telkens en telkens weer op het zelfde aambeeld wordt geslagen, teneinde de Zeeuwsche kerken wakker te schudden om toch voort te maken met de eigen Zending, dan staat men verbaasd, over de taaiheid van geduld, die deze schrijvers hebben. Ge zult het mij dan ook toestemmen mijn vriend, dat ik niet anders dan met schuchter heid in 't hart, het durf te wagen, om den wortel van het kwaad, de eigenlijke oorzaak van de traagheid in het werk der Zending even aan te roeren. Terwijl het onvoorwaardelijk erkend wordt, dat er iets verkeerd is, met het grootste gedeelte der Christus-belijders, wordt het weinig begre pen, dat de gebrekkige toestand van het geestelijk levenin de gemeente, daarvan een der voor naamste oorzaken is. Dit zeg ik om de Zen dingsvrienden aan te drijven verandering in dezen toestand teweeg te brengen. Wat de oorzaak van dit gebrekkig geestelijk leven is, hopen wij later aan te wijzen; iedere leeraar die zijn gemeente kent, zal moeten toestemmen dat het zoo weinig begrepen wordt, uit liefde voor Christus, anderen te helpen verlossen. De leeraar is daarom in de eerste plaats ge roepen, het vraagstuk der Zending bij zijne gemeente in te werken, en de verantwoorde lijkheid der oplossing berust bij hem. Zoolang de leeraar eener gemeente niet beseft de waarheid dezer stelling en het werk der Zen ding niet als een vuur in zijn hart brandt zoolang mogen de Zendingscommissiën doen wat -zij kunnen, in het uitdenken van voor- waartsche bewegingen, in het organiseeren van nieuwe methoden voor het verzamelen van geld in de gemeenten, toch zullen de wielen van den wagen der Zending zich met moeite voortbe wegen. Wij behoeven niet de mate van ver antwoordelijkheid tusschen den leeraar en de leden der kerk nauwkeurig te verdeelen dat er een heilige en zware verantwoordelijkheid in deze zaak op den leeraar rust, zullen allen toe stemmen. Hij bekleed zijn ambt eerst dan waardig, als hij de geheele wereld beschouwt als zijn arbeidsveld, en dit in overeenstemming brengt met de heerlijke uitgestrektheid van z\jn opdrachtom alsdan de Zending geen on dergeschikte plaats in zijne gedachten te geven. De man die geroepen wordt om in een Chris tenland het Evangelie te prediken, heeft het vuur van de Zending noodig om hem een ruime beschouwing te geven over Christus en Chris tendom, dat zal hem in staat stellen om weer stand, onkunde en wat dies meer zij te over winnen en de aandacht van ongevoelige leden der kerk te trekken, die blind zijn voor het wezenlijk belang, dat de gemeente zelf bij het werk der Zending heeft. Ik klaag niet over den dienst van Zendingsafgezanten die zoo nu en dan onze predikstoelen bezetten, maar ik meen hier de vinger op de wondeplek te moeten leggen door te zeggen, dat het de plaatselijke leeraar is, die in het bijzonder geroepen wordt, het zendings werk in zijne gemeente wakker te houden. Het is een zeer gewone zaak voor een leeraar om wel eens een voorafspraak en ondersteuning voor de Zending te zijn maar het is een gansch andere zaak voor hem, om te verstaan, dat de Zending het hoofddoel der kerk is en dientenge volge hoofddoel voor zijne gemeente moet zijn. Wanneer deze waarheid hem in haar geestelijke kracht overmeestert, dan zal hij in staat zijn om het onderwerp der Zending een rechte plaats in zijne bediening te geven, dan zal hij zien hoe elk geloovige geroepen is om van zijn Christus te getuigen en het gezonde geestelijk leven afhankelijk te maken van het aandeel dat ieder geloovige in het werk der Zending te doen heeft. Zie mijn vriend, op deze wijze kunnen wij zien dat de verantwoordelijkheid van den leeraar omtrent de Zending groot is, maar hoe meer wij dit bestudeeren, hoe meer wij zullen inzien dat het Zendingswerk een persoonlijk iets is. Ja mijn vriend, het is zoohet Zendingswerk is een persoonlijk iets want hoewel het onom- stootelijk vaststaat, dat de leeraar van elke ge meente een groote verantwoordelijkheid heeft, nochtans staat het even vast, dat ieder lid onzer Zeeuwsche kerken de verantwoordelijkheid heeft, te helpen zorgen, dat zoo spoedig mogelijk een D. d. W. naar ons Insulinde gezonden wordt. Het doel toch van ieder geloovige moet zijn, dat Jezus Christus aan de geheele wereld be kend gemaakt wordt, als verlosser van zondaren. De Zeeuwsche kerken kunnen dat doen indien ze het slechts willen, indien dit doel haar geest bebeerschte. De leden onzer Gereformeerde kerken heb ben niet genoeg gehoorzaamheid en be slistheid, de taak te ondernemen om het evan gelie aan elk schepsel te verkondigen zy be- geeren niet ernstig om het bevel van onzen Heiland in onze Indische bezittingen te bren gen; ze zijn niet eendrachtelijk besloten, het werk der Zending door te zetten. Zoo de kerk van onze dagen het werk deed, wat haren grooten Zender van haar verwacht, of het bewijs leverde dat zij gereed was het te doen, men zou zooveel actie niet moeten ten toon spreiden, om Zee- lands kerken te bewegen een eigen Zendeling af te zonderen. Zeker de gevolgen van de Zen ding onder de heidenen, waarover wy ons ver heugen en waarvoor wy dankbaar zyn, zijn groot, maar ze zouden honderdmaal grooter zyn geweest, indien de geloovigen in twee groote zaken d. i. gebed en mildadigheid geweest wa ren, wat zij hadden moeten doen. In „Zeeuwsch Kerkblad" van 28 Mei 1909, las' ik dat ds. Doekes van Nieuwdorp schreef dat in een bijna volle kerk te Vlissingen, waar* 30 kerken hun afgevaardigden ter conferentie hadden gezonden, in de morgen- en namiddag- vergadering was gecollecteerd de kolossale som van f 28,15. Is dit niet een schitterend bewijs dat de offervaardigheid bitter klein is Hoe dat komt Het komt omdat het geestelijk leven in de kerk ontbreekt, op het gebied der Zen ding, want indien de politiek van onze dagen geld eischt, inderdaad men heeft nog niet spoedig te klagen, dat komt er wel en dat is goed, maar waarom zoo vraag ik, moet dan de offervaardigheid voor het rechtstreeksch be vel van onzen Heiland zoo traag gaan Zeker in deze zaak doet een klein gedeelte der kerk haar uiterste bestin de overgroóte meerderheid harer leden is zy niet wat zy wezen moet. Deze beschuldiging is niet alleen inge bracht door den schryver dezes maar ook door de getrouwste dienaren der kerk. Of bent u het vergeten wat een bekend schryver schreef dat Zeeland haar welvaart en kapitaal aan ons Insulinde te danken had Het zal niet gaan Zeeuwsche kerken, er naar te luisteren en het dan weer weg te leggen of het te vergeten. Iedereen die de kerk van Christus liefheeft die het aantal zielen zich indenkt die wegens onze weinige offervaardigheid wachten moeten op de verkondiging van de blyde bood schap, moeten stilstaan en overwegen wat zoo iets beteekent. Hy moet zich indenken, dat Christus zyn leven gegeven heeft^om ons te dienen, niet het minst met wat wy eerst uit Zyne hand ontvangen hebbendat hy Zyn liefde in onze harten gestort heeft, om die anderen mede te deelen en er op gerekend heeft, dat onze liefde Hem zyn loon zou brengen, omdat wy alles aan Hem verschuldigd zyn. Hy moet zich eens indenken wat het zeggen wil, on verschillig te zyn, met betrekking tot zyn mede- mensch en er niet aan te denken dat de blinde heiden in een stikdonkere nacht, onwetend de eeuwigheid ingaat. Waarlijk het kan niet zyn dat zyn liefde ooit een werkelijke geworden is, anders is het niet mogelyk dat niet zou worden ingezien, dat het groote doel van onze verlossing is, te leven om anderen te helpen verlossen. Nogmaals myn vriend, hoe is het mogelijk, dat die zelf leeft in een kerk, die door het bloed van Gods Zoon gekocht is en boodschapper moet zyn aan een stervende wereld, voor het grootste gedeelte weigert om hare schoone roeping op het gebied der Zending te vervullen. Geen woorden kan ik vinden en myn geest kan niet vatten de vreeselyke beteekenis van deze traagheid van geest, om niettegenstaande het hoog bevel des Heeren, nml. de wereld te brengen de bood schap dat Jezus Christus in de wereld gekomen is tot behouding van zondige menschen, vele Zeeuwsche geloovigen traag zyn om het hei dendom uit zyn onkunde te helpen verlossen. Is het niet de hoofdsom en het middenpunt onzer belijdenis, dat wij doen wat Jezus ons gebiedt En hoe komt het dan dat vele leden onzer Zeeuwsche kerken zoo geheel te kort komen, in het beseffen van of voldoen aan hare hooge bestemming Het komt mijn vriend „Door de lage toestand van het geestelijk leven." W. B. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1910 | | pagina 3