Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland Onder Redactie vanDs. L. BOUMA en Ds. H. V. LAMAN. 7 e Jaargang. Vrijdag 6 Mei 1910. No 46. UIT HET WOORD, Met medewerking van onderscheidene Predikanten. 1B0INEMENTSPRUS Drakker-Dilgever A. D. LITTOOIJ Az PRIJS DER 1DYERTENTIEM 'KERK, BELIJDENIS, ZENDING. Middelburgss classis. De eerste Ckristeltjke Kweekschool. per half jaar franco per post .70 cent. Enkele nummers 3 cent. MIDDELBURG. van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere regel 10 cent meer. L. S. Op de vergadering van de Pers-vereeniging 8Zeeuwsch Kerkblad" werd geklaagd, dat de Kerkberichten niet altfld juist waren en ge vraagd of er geen middel was om daarin ver betering te brengen. Over de oorzaken van de klacht kunnen we gevoegelijk het zwijgen be waren, want waartoe zou spreken dienen, maar wel doen wij een beroep op al de Kerkeraden om ons bij het streven naar een meer juiste opgave te steunen. Wij wenschen het aan de Kerkeraden gemakkelijk te maken om ons daarin ter wille te zijn. Onze drukker-uitgever heeft aan alle Kerkeraden kennis gegeven en tevens briefkaarten verzouden, waarop zfl met enkele woorden melden kunnen, hoe de diensten bij hen ziju geregeld. Het is een kleine moeite, wanneer er afwijking van den regel voorkomt, dit even te berichten. Wij koesteren de ver wachting, dat alle Kerkeraden ons ter wille zullen zijn. Voorts werd er besloten, dat als de Kerke raden geen bericht zenden, er achter den naam zou ingevuld worden geen opgave ontvangen, omdat sommige leden van zulke Kerken dit liefst wilden. Over 't algemeen hebben de meeste Kerke raden tot dusver ons trouw op de hoogte ge houden, waarvoor wij hun vriendelijk dank betuigen. Db Redactie. DE VERSCHIJNING VAN JEZUS AAN PAULUS. En ten laatste van allen is hij ook van my, als van een ontijdig geborene, gezien. 1 Cor. XV 8. II. Wij duiden de gebeurtenis op den weg naar Damascus meestal aan als de bekeering van Saulus en wij willen geenszins zeggen, dat dit ten eenenmale onjuist is. Het is waar, dat hij op dien weg bekeerd is, dat hij daar tot in zicht van zijn zonde en schuld is gekomen, dat hij zich met een verslagen hart gewend heeft tot zijn Heer en Koning en dat Hij van dit oogenblik af in vernieuwing des harten voor het aangezicht des Heeren heeft gewandeld. Daar begint die merkwaardige omkeering in zijn leven, welke de heerlijkste vruchten ge dragen en de zaligste gevolgen gehad heeft. Dwaas zou ieder zijn, die dit wilde tegenspre ken en gij behoeft dan ook niet te vreezen, dat wij daaraan tornen zullen. Al wat wij nu verder zeggen, zal dan ook niet dienen om deze heuglijke gebeurtenis te verkleinen. Daar voor hopen we ons te wachten. Maar wij ge- looven, dat wij het gewicht van Christus' ver schijning op den weg naar Damascus misken nen, wanneer wij meenen, dat haar uitsluitend doel geweest is dezen vijand in een vriend te veranderen. Reeds het denkbeeld, dat het de eenige keer geweest is in de geheele geschie denis, heeft ons in dit opzicht iets te zeggen. Door Gods wonderbare genade zijn er velen in vroegere en latere eeuwen tot bekeering ge komen, zoodat zij juichen kondenwij zijn uit den dood tot het leven, uit de duisternis tot het licht gokomen, want het zal eens zijn een groote schare, welke niemand tellen kan en nu is het opmerkelijk, dat Christus slechts aan één uit deze groote menigte verschenen is om hem van zijn gewaande hoogheid neer te werpen in het dal der ware verootmoediging. Het feit staat dus geheel op zich zelf, het is in alles buitengewoon, het is een middel, dat de Chris tus bij niemand anders heeft gebruikt en daar uit kunnen we weer afleiden, dat het gewicht daaraan ook beantwoorden zal. Om den woe denden Tarser de wapenen tegen de gemeente uit de handen te nemen waren er wel andere wegen en andere middelen. Het zou ons niet passen op deze wijze te spreken wfl erkennen dit gaarne wan neer wfl niets meer zeggen konden. Doch er is meer. Aan vermoedens behoeven wij ons niet over te geveD, aan bloot menschelijke opvat tingen hebben wij geen houvast. Daarom ver wijzen we dan ook naar de verklaring, welke de Christus zelf heeft gegeven en het is deze verklaring, welke de Apostel zelf aan deze ge beurtenis een buitengewoon gewicht deed toe kennen. Herinneren zult gij u wel, dat Paulus toen hy een gevangene te Cesarea was, eens de gelegenheid kreeg om zich voor den koning Agrippa te verantwoorden. In de zeer merk waardige rede, door hem gehouden, beroept hfl zich ook op de verschijning, welke hem op den weg naar Damascus te beurt gevallen is. En nu is het ons te doen om deze woorden, welke de Heiland toen tot Hem gesproken heeft, welke luiden Ik ben Jezus, dien gij vervolgt. Maar richt u op en sta op uwe voeten, want hiertoe ben Ik u verschenen om u te stellen tot een dienaar en getuige der dingen beide, die gij gezien hebt en in welke Ik u nog zal verschij nen, verlossende u van dit volk en van de hei denen, tot wie Ik u nu zend, om hun oogen te openen en hen te bekeeren van de duister nis tot het licht en van de macht des Satans tot God, opdat zfl vergeving der zonden zouden ontvangen en een erfdeel onder de geheiligden door het geloof in Mfl. Met duidelijke woorden wordt hier het doel der verschijning aangewezen. Is daarin nu sprake van de bekeering van Saulus Er wordt niet van gerept. Ganschelijk wordt er het zwijgen over gedaan. Geen syllabe wordt er aan gewijd. Maar waarover maken die woorden gewag, waar op vestigen [zfl het oog? Gfl behoeft er niet naar te zoeken. Voor ieder kan het duidelijk zijn. Om u te stellen tot een dienaar en getuige der dingen beide die gfl gezien hebt en in welke Ik u nog zal verschijnen. De verhoogde Christus verscheen hem derhalve met de be doeling om hem tot een dienaar en getuige te stellen van die dingen, welke hfl gezien had, of om het nog korter te zeggen, opdat hfl een Apostel te zfln. Gelflk Christus zelf gedurende Zfln omwandeling op de aarde, een Johannes, Petrus en anderen tot Apostel geroepen en hen tot Zfln getuigen gesteld had, zoo riep Hfl thans uit den hemel Saulus tot Zfln Apostel en stelde hem tot een getuige. Daarop valt hier alle nadruk. Daarvan wordt uitsluitend mel ding gemaakt. Dit is het dus, waarop wfl vooral lekten moeten. Christus heeft het zelf tot Saul gezegd, zoodat er geen twflfel ontstaan kan. Bflgevolg handelen wfl verkeerd wanneer we de bekeering van den Tarzer zoo op den voor grond plaatsen, dat zfln roeping tot Apostel bflna uit ons oog verdwflnt. En dit nu is vaak gebeurd. En daartegen moeten we op komen, want het is roeping om deze gebeurtenis te beschouwen in 't licht, dat Christus er zelf op laat vallen. Wfl verliezen er bovendien niet bfl, maar wfl winnen. Op deze wflze toch ver staan we gebeurtenis beter en krflgt zfl ook voor ons eigen besef meer gewicht. Gerust kunnen wfl dus zeggen, dat het doel der verschijning niet is geweest om Saul te bekeeren, maar om hem te stellen tot een ge tuige van de dingen, welke hfl gezien heeft. Opdat Saulus van nu aan onder de Joden maar inzonderheid onder de heidenen zou kunnen getuigen, dat Jezus, de gekruisigde, de ware Messias der vaderen en de Hope Israëls was, welken de Vader verhoogd heeft boven alle macht in den hemel en op de aarde, vertoonde de Christus zich aan Paulus in al Zfln heerlijk heid. De eerste, de onmiddelflke uitwerking daarvan was, dat Paulus ter aarde viel, dat hfl zfln eigen wil verzaakte, dat hfl verslagen van hart werd en vroegwat wilt Gfl, dat ik doen zal, maar de bedoeling was om hem te zenden tot de volkeren om hun te boodschappen het heil, dat God in Christus der wereld bereid had. Op dat oogenblik werd hfl afgezonderd^tot het hoogste en heerlflkste ambt, dat ooit eenig mensch heeft mogen bekleeden, en werd hem volmacht en opdracht gegeven om allen op te roepen, dat zfl zich /bekeeren zouden van de duisternis tot het licht en van de macht des Satans tot God. Wie bflgevolg het gewicht van de verschij ning van den Christus aan Saulus wil kennen, richte niet uitsluitend het oog op de bekeering van den Tarser, maar hfl .zie op de roeping tot Apostel, welke toen tot hem kwam, want dan handelen we in overeenstemming met het eigen woord van den Heiland. Dit wil natuurlflk niet zeggen, dat we de bekeering als een kleinig heid hebben te achten wie zou er aan den ken niemand kan deze weldaad hoog genoeg waardeeren. Door Paulus zelf was dit de eerste schrede op den weg, welke hem leiden zou naar de stad, welke fundamenten heeft, waar van God zelf Kunstenaar en Bouwheer is voor de kerk in haar geheel echter is niet de be keering maar de roeping tot Apostel verre weg het voornaamste, het gewichtigste en als u goed duidelflk is, alles wat wfl daaraan te danken hebben, dan zult ge uit den diepsten grond van uw hart den Gever alles goeds loven en prflzen voor de zegeningen ook u daarin geschonken. Die gebeurtenis begint dan voor u te leven, zfl krflgt verband met uw eigen hart, zfl wordt u een bron, waaruit ook u het verkwikkend water toekomt. Elke be keering heeft voor de kerk, en als gfl een levend lidmaat zflt ook voor u, waarde wfl willen het gaarne erkennen maar hoevele bekeeringen zfln er geweest, waarvan wfl nooit iets vernomen hebben en welke dus ook niet tot ons bewustzfln doorgedrongen zfln. Zfl blfl- ven buiten ons staan en wfl hebben er voor ons besef niets aan. Eerst als al wat ten deele is weggedaan zal zfln, zullen wfl ons daarover verheugen kunnen en onze blfldschap zal vol komen zfln. En nu is het wel waar, dat wfl van Saulus' bekeering hebben gehoord en dat wfl haar waarde voor ons zelf kunnen nagaan, maar waar blflft toch, dat wfl inzonderheid door zfln roeping tot Apostel waardeeren kun nen ook zflne bekeering, Hebt gfl ooit uit volle borst Gode eere ge bracht voor deze roeping van den Pharizeeër tot een Apostel van Christus Is uw oog open voor den rflken zegen, welke de Heere door haar aan Zflne kerk heeft geschonken Stelt gfl op prfls de weldaden u in deze gebeurtenis geschonken, en is uw wil reeds vereenigd met den wil van den Koning, welke God gezalfd en verhoogd heeft aan Zfln rechterhand Weet ge wel, hoe betamelflk het is, dat gfl in diepen ootmoed en in oprechtheid wandelt voor het aangezicht des Heeren, die u eiken dag om ringt met Zflne weldaden en die u Zfln woord steeds voorhoudt Geef uw hand, geef uw hart aan den Heere, op Wien gfl u alleen verlaten kunt. Bouma. Te negen uur in den voormiddag begon deze Classis j.l. Dinsdag hare vergadering en de klok had reeds des avonds negen uur ge slagen, vóór zfl uiteenging. Doch ter harer verschooning zfl gezegd, dat de voormiddag zitting geheel in beslag genomen werd door het praeparatoir examen van den heer C. J. de Kruflter, dat goed van stapel liep, zoodat geen enkele der broederen bezwaar had hem toe te laten. Er waren in de tweede zitting oogen- blikken, waarin de discussie zeer levendig en belangrflk was. Graag zou ik er een ander van vertellen, maar de volgende week misschien in dit nummer nog komt het persverslag van de classis zelf, dat de lezer voldoende zal inlichten. Gewichtige besluiten werden boven dien niet genomen, want onderscheidene zaken waren nog niet voldoende voorbereid en daarom bleef de volledige beslissing uit. Eén ding kan ik tot mfln blfldschap wel melden: de classis in haar geheel is er voor, dat met het werk der Zending krachtig voortgegaan wordt. Eu het bleek ook, dat de Deputaten van de provincie met flver arbeiden. Op het eind van de vergadering dankte de Praeees de Broederen Kuflper en van Loon er voor, dat zfl hun arbeid in 't midden dezer Classis willen blflven voortzetten. Hfl sprak de erkentelflkheid der Kerken uit voor het werk, dat ds. Netelenbos enkele jaren in Oost- kapelle en ook in onze Classis heeft mogen verrichten en wenschte hem 's Heeren zegen toe bfl zfln vertrek naar Heerenveen. Nu kreeg de assessor ds. van Loon gelegenheid om een hartelflk woord van waardeering te richten tot ds. Meulink, die de vergadering kranig had gepraesideerd, voor de toewflding waarmede hfl de belangen van de Kerk te Meliskerke en van de Classis had behartigd. Duidelflk deed hfl uitkomen, dat ds. Meulink bfl lange na niet een onbeteekend figuur op onze vergade ringen was geweest. Op zfln verzoek zongen wfl de beide broeders, welke van ons gingen, De Heere zal u steeds gadeslaan toe, en ieder onzer gevoelde, dat wfl aan deze beide mannen gehecht waren. Bouha. Het ging voorspoedig. Er is niet lang over onderhandeld. Eerst werd natuurlflk het denk beeld geopperd. Dadelflk een menigte bezwaren. Doch er kwam een voorloopig bestuur. Mfln- heer Dieleman was voorzitter en hfl houdt van voortvaren. En nu reeds kwam het plan tot uitvoering. De reeds jaren lang bestaande en met eere bekende Christelijke Normaalschool van Middelburg groeide uit tot de eerste Chris telijke Kweekschool in onze provincie. Yrfldag den 29sten April had de opening plaats in de Bogaardzaal. Het was een schoon gezicht al die jeugdige leerlingen met opgewekte gezich ten en glinsterende oogen. De voorzitter hield eerst een sierlflke en bloemrflke rede. Daarna ging hfl tot de installatie van den Directeur, den heer Weeda en de overige leeraren over en deed het op een passende wflze. Vervolgens zongen wfl den 134sten psalm. De waardige Directeur van de vroegere Christelijke Normaalschool de heer Breebaard, die grfls geworden is in den dienst van het Christelijk Onderwfls sprak nu een hartelflk woord. De wflsheid in den weg der ervaring verkregen klonk ons tegen uit zfln sympathieke toespraak. Bfl hem is het hart warm gebleven. De heer Weeda gaf daarop uiting aan het geen in hem en de overige opgetreden leeraren leefde voor het aanvankelijk bereikte ideaal en zette uiteen, wat zfl met deze Kweekschool be oogden. Wfl kregen den indruk, dat de leiding in goede handen is. Nadat Ds. Koopmans, mfln- heer Tichelman, Ds. De Ligt en andere hun blfldschap over het verkregen resultaat te ken-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1910 | | pagina 1