Genève tot het midden der XVII eeuw zyn de huizen streng eenvoudig. De Genèvers hadden hunne vrijheid veroverd vóór de komst van Calvyn. Maar konden de Libertijnen, die zoo weinig zichzelven wisten te beheerschen, Europa, Savoye, Frankrijk, Spanje in toom houden Het Calvinisme vormde het geslacht, dat tot handhaving der vrijheid noodig was. Genève werd de kamp plaats voor den strijd op staatkundig en gods dienstig terrein. En daarom heerschten de zeden, die bij den oorlog voegen gestrengheid, een voud, zelfopoffering geen weelde, geen gemak, en het altijd op zijn qui-vive zijn. Het geneef- sche huis werd een oorlogstent. De .Cries" van 1561 zeggen, dat ieder naar zijn staat en vermogen voorzien moest zijn van wapenen, op straffe van drie .traits de corde". Men moest voor zich zeiven en voor zijne medeburgers waken. .Alle burgers immers hebben naarstig, ieder op zijne eigene plaats, zoowel des nachts als overdag, het oog te houden op allen, die gaan en komen ieder heeft het recht de ver dachten te ondervragen, ze te ontdekken en aan de Heeren te openbaren." Wanneer er eene epidemie heerscht, kunnen vrouwen en kinderen naar het platteland gaan, maar de mannen nietde soldaat mag zijne vesting niet verlaten. En als er oorlog dreigt, behooren zij, die zich buiten de stad bevinden, met hunne goederen daarheen terug te keeren. Daarbij moeten de raadsleden elk half jaar de huizen bezoeken, om zich te overtuigen of de mannen deugdelijk gewapend en van de noodige munitie voorzien zijn. De geneefsche burger bracht zijn leven onder de wapenen door. De wet had echter in den burger van Genève verkeerde neigingen te bestrijden, want hij hield van eene kostelijke tafel en van weelderige kleederen. En Calvijn preekte tegen deze nei gingen. Laten wij naar zijne preek in de St. Pieter gaan. De hoorders moesten dikwijls beven van schrik onder zijne vreeselijke bezweringen, maar konden ook vaak lachen of glimlachen, wanneer de Reformator bijtend scherp de zeden geeselde van hun buurman. .God heeft hier (over Deut. 17 5—8) willen verklaren, dat ieder zich op die manier moet kleeden, dat er onderscheid bestaat tusschen mannen en vrouwen Dat de mannen zoo moeten ge kleed zjjn, dat zjj niet verwijfd zjjn Als zjj er zoo uitzien, is het alsof zij spijt hebben dat God ze niet als vrouwen gemaakt heeft, en alsof zij hunne sekse zouden willen verloo chenen. En dit is eene schandelijke zaak. Ook als de vrouwen gekleed zijn als gendarmes ge lijk er zjjn, die liever een vuurroer op den schouder zouden willen dragen dan een spin rokken. Dit is tegen de natuur en moet door ons verfoeid worden God wil, dat wij in onze kleeding op het nut en.de eerbaarheid zullen letten Er is niet aan te twijfelen, dat God den opschik heeft veroordeeld, en zij, die er slechts op uit zijn dagelijks nieuwe modes uit te vinden, om van verre gezien te worden en hooger geschat te worden, zulke menschen verdienden allen, dat zij veroordeeld werden naaisters te zjjn. De groote heeren en die bra ven, die spiegels aan den hals willen dragen, dat wil zeggenpoppen, die men van verre ziet, men moest ze allen kleermakers maken, wijl zij er zulk een behagen in scheppen zoo veel verschillende soorten van kleederen uit te vinden om zich te vermommen. Meer nog. De .Cries" riepen tegen dronkenschap en vaga- bondeeren, gingen te keer vloeken en zweren, bestraften ongehoorzaamheid aan de Overheid, lasteren van de Dienaren des Woords, en be- leediging van den burger. Vóór de Reformatie werd er in alle wijken der stad oneerbaar ge danst. Dit feit staat zoo vast (tegen Galiffe) als dat het eene manie in Genève was zich te verkleeden. Het een zoowel als het ander werd ook reeds vóór de Reformatie verboden. Men kan zeggen, dat de prostitutie in de stad op het einde der XV eeuw bloeide en in het begin der XVI eeuw zelfs gevestigd was in de kloosters. De Reformatie kwam en reeds 1586 sloeg zij krachtig de hand aan den ploeg. Dit moet Galiffe wel erkennen, die zelfs dezen bybelschen afkeer van het kwaad verklaart te bewonderen, maar om de Reformatie te verwij ten, dat zij de huichelarij heeft in de hand ge werkt. Wat het spel betreft dit. In de XIII of XIV eeuw was het schaakspel in de hotels gekomen. In de XIV eeuw was het dobbelspel in eere. Op het einde dier eeuw kwamen de kaarten in gebruik. Maar de regeeringen verboden het kaartspel, wanneer er een komeet aan den ho rizon wasin het kanton Lucern mocht men niet spelen terwijl het onweerde. In de XVI eeuw kwam het kegelspel op. Na de Reforma tie werd alleen verboden kaarten en dobbel- steenen te koopen of te verkoopendit zou iemand even schuldig maken, als wanneer men iets, dat van het papisme was, aanschafte. Men mocht vooral niet om geld spelen. Iemand, die kaart had gespeeld, werd voor het Consistorium geroepen en beleed daar schuld. Soms speelde hij voor het Collation om een kwartier wijn en niet om contant geld. Anderen speelden om geld, maar beleden, dat zij het aanstonds verteerdenhet was geen droog geld, maar alleen om te drinken. Calvijn oordeelde aldus over het spelen .waar is, dat wij in het ge heel niet de spelen zouden durven verbieden, als men er een wettig gebruik van wist te maken De geest des spelers is als door een soort tooverij bevangen. En ook laten de spelers zich verleiden tot Godslastering, bedrog, toorn. En hoeveel geld raakt men er door kwijtNiemand houdt maat Hoeveel huis houdens ziet men er door verwoestBovenal is het onmogelijk om geld te spelen zonder dat God daardoor op eenigerlei manier wordt beleedigd. Het misbruik En daarom, want de speler gelijkt op den drinker, die zich ge makkelijker kan onthouden dan matigen, besluit Calvijn.het is best, dat men er zich geheel buiten houde." Hy veroordeelde het spel niet ganschelijkhij speelde zelf. Het Woord Gods moest gelden. De Over heid wilde in 1561.moet des Zondags ten minste eene preek gehouden worden bij het aanbreken van den dag in St. Pieter, en te St. Gervais en op het gewone uur in St. Pieter, in de Madeleine en te St. Gervais. Om twaalf uur behoort er catechismus te zijn. Te drie uur evenzeer in alle parochiën." Op werkdag heeft de prediking plaats eiken dag in drie parochiën ,op een zelfde uur, te weten van Paschen tot 1 October van zes tot zeven, en in den winter van zeven tot acht uur." De .gebeden" werden speciaal gehouden des Woens dags, of op een anderen tijd als het meer ge legen kwam. Behalve die godsdienstoefeningen .moet men driemaal 's weeks des morgens in St. Pieter en éénmaal 's weeks in St. Gervais prediken, vóór de gewone preeken." Toch werd er niet op gestrenge Zondagsvie ring aangedrongen. Het was verboden te spelen en rond te loopen door de straten gedurende de kerk des Zondags en de winkels te openen op den dag van het gebed, terwijl er gepreekt werd. Bij groote feesten mocht men werken, behalve onder kerktijd. Het was Calvijns doel alle feesten gedurende de week te doen ophou den. In 1555 werd verklaard aan den Raad, dat enkelen, zelfs onder de armen van het hos pitaal, het Kerstfeest gevierd hadden. Hij be sloot dat de schuldigen vier en twintig uur in de gevangenis zouden gesloten worden en dat de armen eene maand hunne bedeeling zouden missen. En de burger moest weten .ieder, die zoo hardnekkig was het Woord en den dienst Gods en des H. Evangelies af te schaffen of te doen ophouden, of het er op toe legde om terug te keeren tot de papistische wet, zou met den dood gestraft worden." Het Consistoriumeen gemengd lichaam, waarin predikanten en gemeenteleden waren vertegenwoordigd, en waarin Kerk en Staat samenkwamen, bemoeide zich met alles, met het gelooven en met het doen der burgers; het privé-leven was door geen muur omringd. Het bemoeide zich met een boekdrukker, die voor zyne middelen te duren wijn dronkhij werd een gulzigaard, doeniet en vagebond ge noemd, en zou gekastijd en uit de stad verban nen moeten worden. Het Consistorium zond slechte boeken, die het vond bij een burger, aan de Heeren ter verbranding. Het Consisto rium, met Calvijn tot voorzitter, trad op als rechter in huiselijke zaken en een kwajongen, die niets wilde doen, ook niet naar school gaan, maar liever in de Rhone of uit de ramen wilde springen, moest aan zijn voogd en zijne moeder vergiffenis vragen, hetgeen hij knielend gedaan heeft. De Libertijnen in Calvinisten omzetten was schier onmogelijk. De fiere vrijheidszucht van den vrijen mensch moest behouden blijven, maar de losbandigheid behoorde door tucht, de licht heid van zeden door strenge kuischheid ver vangen te worden. Dit heeft Calvijn onderno men. Hjj wilde een christelyken Staat, eene christelijke stad, een christelijk huis, en chris telijke menschen. .Daar het Gode behaagde ons uit de verschrikkelijke duisternis te ver lossen, waarin wy waren, en Hy ons wilde ver lichten om ons den weg des heils te doen ken nen, zoo zyn wij des te schuldiger, wanneer wy onzen plicht verzuimen, gelijk geschreven isde dienstknecht die den wil zijns meesters geweten heeft en niet zal gedaan hebben, zal met dubbele slagen geslagen worden." Genève zou dubbel te veroordeelen zyn dan Rome, om het volle licht des Evangelies. Cal vijn gaf aan Genève de wet des Evangelies. En Genève gaf aan Engeland, aan Schotland, aan Nederland, gelijk Sparta deed, in plaats van een leger één soldaatMartyr, Knox en Marnix. SPBOfiKFXOGËM. Vijf minuten. By gelegenheid van het jaarfeest eener Jon- gelingsvereeniging te New-York werd aan ieder spreker slechts vijf minuten toegestaan om een kort woord te spreken. De doctor in de Godgeleerdheid Irenëis Prime opende het feest met de volgende toespraak „Myne jonge vrienden Ik ben uitgenoodigd u gedurende vijf minuten en niet langer toe te spreken. In vyf minuten kan weinig gezegd veel gedaan worden. In vyf minuten kan een geheele stad in brand gestoken, een schip in den grond geboord, een ziel verloren worden. De fout van een oogenblik veroorzaakt de ellende van een geheel leven. Neemt deze gedachten in uwe harten op, en myn taak is in een minuut volbracht, in plaats van in vyf. Menige jonge man heeft in een onbewaakt oogenblik, of in een groote verzoeking ellende over zich gebracht, welke het langste leven nooit weder herstellen kon. Eene misdaad, eene zonde, eene fout of slechts een verzuimde plicht, en de gevolgen blyven niet uit. In een oogenblik van honger verkocht Ezau zyn geboorterecht; duizenden knapen ver werpen het hunne voor nog minder. Eene on eerlijke daad, een onheilig woord bevlekt de ziel zoo, dat een oceaan haar niet rein kan wasschen. Bedenkt, wanneer ge tot zonde ver zocht wordt, dat gy in vyf minuten uwen goeden naam verliezen, uw geweten levenslang met wroeging vervullen en uw ouders door hartzeer een vroegtijdig graf bezorgen kunt. Kan er nu in vyf minuten zooveel onheil ge sticht worden, er kan in dienzelfden tyd ook veel goeds verricht worden. Gy kunt het voornemen opvatten een nuttig en deugdzaam leven te leiden. Het staat alles in uwe keuze en dit voornemen laat zich evengoed in vyf minuten als in vyf jaren opvatten. Past op de centen, en de dollars zullen voor zich zelf zorgenstelt de minuten op pry's en de uren zyn de uwe. Ik schreef eens een klein geschrift aldus In de ontbijtkamer bevonden zich pen, inkt en papier en als nu op den bepaalden tijd het ontbijt niet gereed was, dan schreef ik eenige woorden of regels, al naar ik wachten moest. Langzamerhand kwam het boekje gereed, en nadat het pas eene week het licht gezien had, vernam ik van den zegen, dien het reeds gesticht had, en die zich weldra verder verbreidde. Het had mij geen minuut gekost die ik op andere wyze nuttig had kunnen gebruiken. John Brandford zegt: .Ik reken die uren verloren, waarin ik door mijn pen of door myn tong niet iets goeds gesticht heb," en Seneca leert, dat de tijd de eenige schat is, waarbij gierigheid een deugd mag genoemd worden. Wanneer ik elke vyf minuten tot nuttig studeeren had kunnen gebruiken, waarvan ik door langdradige menschen ben beroofd, of die ik verloren heb door anderen die op vergade ringen niet tijdig verschenen, ik zou heden meer zyn dan ik ben, meer weten dan ik weet." Verspilt nooit vyf minuten van uw eigen fyd en ontrooft ze niet aan anderen door op u te laten wachten. Vyf minuten 's morgens en vyf minuten 's avonds kunnen u in twee, drie jaren een vreemde taal doen leeren. Verloren geld kan teruggevonden, verkwist vermogen herwonnen, gezondheid door genees middelen en voorzichtigheid herkregen worden maar verspilde tyd keert nimmer weder. Minuten zyn kostbaarder dan juweelen het geheele leven bestaat uit oogenblikken. Zy vormen den diamanten drempel tot wysheid en welvaren niet alleen voor dit leven, maar zy zyn ook de ladder naar boven. Doch ik moet eindigen, voordat de hamer des voorzitters mij beschuldigt den gestelden tyd overschreden te hebben. Myne jonge vrienden, acht vyf minuten nooit gering; er zyn dikwijls geen vyf minuten noodig, om een goede daad te verrichtenen eiken dag een goede daad verricht, verzekert u een eervol en nuttig leven hier op aarde en is van groote beteekenis voor de eeuwigheid. Kamper Kerkbode.) De voeten geschoeid We zyn dit jaar bizonder herinnerd aan den eisch, dat we op ons schoeisel hebben te let ten. Is het levenspad droog en zonnig, dan gaat het allicht. Maar wie modderige wegen moet betreden en niet .vast in de schoenen" staat, loopt licht gevaar, dat hy uitglijden en vallen zal. Zou hiermee niet een der voornaamste kwa len van het hedeudaagsche christendom zyn aangewezen? Zoo heel talrijk zyn ze niet, de pelgrims naar Jeruzalem, die .met vaste schre den het pad der zaligheid betreden". Sommige belijders glijden gedurig af ter zijde van den weg en doen onwillekeurig denken aan de klacht in Jerem. 14 vs. 10: Zy hebben zoo liefgehad te zwerven, zy hebben hunne voeten niet bedwongen. Hoevelen kreupelen en hin ken met gewonden voet, zoodat zy niet mee kunnen komen en dus dreigen te verachteren in de genade Gods. Er is waarlijk wel behoefte aan de verma ning der Schrift, dat we de voeten geschoeid zullen hebben (Efeze 6 vs. 15). We hebben zulk een lange reis te maken door de woestijn dezer wereld, langs de glibberige wegen in dit lage land. Maar dit niet alleen. De christen heeft ook een zwaren strijd door te maken. En daarom de voeten geschoeid I Dit mag bij uwe wapenrusting niet ontbreken. De gordel der waarheid is onmisbaar. Het borstwapen der gerechtigheid is onwaardeerbaar. Maar de geharnaste krijger met slecht schoeisel zal toch zwak staan tegen den vijand. Met on geschoeide voet zullen we de kroon der over winning niet verwerven. De gevaren voor den christen met ongeschoei- den voet zyn van drievoudigen aard. In de eerste plaats zyn onze enkelen te wan kel, om zonder steun een stoot van den vijand te doorstaan. De kracht van den stam Aser wordt aldus geteekendIJzer en koper zal onder uwen schoenen zyn (Deut. 28 vs. 25). En David roemt in Psalm 18 de hulp des Heeren, die hem in den strijd had bijgestaan, zoodat zijne voeten niet hadden gewankeld. Maar menigeen viel op den glibberigen weg der verzoeking, omdat zyn schoeisel niet in orde was. Asaf bekende het in Psalm 73: Maar my aangaande, myne voeten waren bij na uitgeweken mijne treden waren bijkans uitgeschoten. Het kleingeloof brengt verslap ping aan. Gy kleiDgeloovige, waarom hebt gy gewankeld? Een christen zonder geloofs moed is een krijger barrevoets. Voorts liggen er op ons pad steenen g scherven en groeien er doornen, die den on geschoeide het gaan moeielyk maken. Denk aan de doornen van 's werelds zorgvuldighe den, waardoor menige voet gewond werd. De bekommering en beslommering voor het aard- sche bestaan brengt licht verachtering in onzen geestelijken loop. En evenzoo de stee nen van tegenspoed, de scherven van gebro ken verwachtingen. Wie de voeten niet ge schoeid heeft, kan nauwelijks gaan vanwege de pijnlyke wonden, daardoor veroorzaakt. En eindelijk zy er ook nog aan herinnerd, dat de oude 6lang des christens weg onveilig maakt. Wee onzer als de verzenen niet door degelijk schoeisel bedekt zyn. Wie moet niet voor den slangenbeet vreezen Duizende Is raëlieten, mede-wandelaars op den weg naar Kanaan, zyn er door bezweken. De een wordt gebeten door de slang van hoogmoed en eer zucht. Anderen zyn krank vanwege het gif der zorgeloosheid. Een derde weer is hinkende vanwege een open wonde van vleeschelyke lust. Zy trekken wel op met het leger van Christus, maar in de achterhoede. Zy sukkelen achteraan, er gaat geen kracht van hen uit. Van sommigen geldt zelfs het woord van den SpreukendichterZy wankelen ter dooding. Welaan dan, de voeten geschoeid! Ge weet, wat we onder dat hemelsch schoei sel hebben te verstaan. Paulus noemt het de bereidheid van het Evangelie des vredes. Bereidheid moet er zyn, om Christus te volgen en te dienen. Volvaardigheid des ge- moeds tot betrachting van Gods geboden. Be zieling en geestdrift voor de eere Zijns naams. )at hebben we allereerst noodig, om goede krijgsknechten van Christus te zyn. Als het vuur van ijver en toewijding voor Vorst en Vaderland niet brandt in 's harten haard, dan zal de kracht eener legerschare niet groot zyn. Maar al is de Gemeente Gods klein, ze zal dappere daden doen, wanneer maar de lust in 's Heeren dienst den voet schraagt en het harte straalt. Waar de liefde van Christus dringt, daar wordt met den psalmist gezongen Ik heb mij gehaast en niet vertraagd, uwe ge boden te onderhouden. Dan is er bereidheid, om te strijden tegen de zonde, om zichzelven te verloochenen en de wereld te verlaten. Dan is er bereidheid» om het kruis te dra gen, dat de Heere ons oplegt, al is het ook pijnlijk voor vleesch en bloed. Kortom, het geestelijke schoeisel maakt dappere en lijdzame christenen. Die bereidheid woont alleen in de ziel, die het Evangelie des vredes mag omhelzen. De blijde boodschap van vrede door het bloed des kruises is de bron van waarachtige bezieling en heilige geestdrift. De verloste zondaar loopt zyn pad als met gevleugelden voet. Het gaat hem als iemand, die een heuglijk nieuws

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1909 | | pagina 2