1DD Kaartjes mei 100 Envelepfen
50 CENT.
ÜÉllliïlJ,
flfffj'fflfl'N'PT'WF
Het-schuim komt boven.
Kerk en Schoolnieuws.
Offïeiëele Berichten.
BOËKBEOOIID EELIN G.
De lelie van ons Vorstenhuis, door C.
A. Mason, vertaling van H.-S- S< Kuijper.
Daamen, den Haag.
Het geloof der Vaderen door N. Y.
van Goor.
Wat elke diakonie van de kinderwetten
moet weten door J Keuning te Groningen.
Uitgave van de Firma Jan Haan te Gro
ningen.
Christelijke Scheurkalender „Barnabas."
An Irishman's difficulties wilh the Dutch
language, by Guey-Na-Gael. Tweede
druk. Rotterdam, J. M. BredKe.
Waar, by een vrij beperkt afzetgebied, im
mers de lezers moeten eenigszins het Engelsch
naast het Hollandsch machtig zyn, binnen een
korten tijd reeds een tweede druk van dit hu
moristische boek verscheen, is dit het beste
bewijs voor het aantrekkelijke talent van den
schrijver en voor den goeden smaak van het
boekenlezend publiek.
Ad vertentiën.
LIEVEN STOFFEL GAST,
Verantwoording van Liefdegaven.
Kerstfeestviering „Vrederust."
II
Buiten Middelburg 6© ct.
ook wanneer men al eens eenige wijziging in
het getal aanbrengt, dan is het toch volstrekt
nog niet uitgesloten, dat dit slechts op de gis
geschiedde.
Deze kerkelijke opgaven zijn dan ook stel
lig nog onnauwkeuriger en onbetrouwbaarder
dan de tellingen van den staat.
En daarom is het zoo wenschelijk, dat we,
althans om de tien jaar, bij de volkstelling,
ernstig trachten naar een juiste bepaling van
het ledental onzer kerken.
Want een goed bijgehouden kerkelijk regis
ter is ook voor een geregelden gang van het
kerkelijk leven van groote beteekenis.
(Friesch Kerkblad.) Rullmann.
Dat de ongerechtigheid en het ongeloof hand
over hand toenemen, is buiten kijf. Bemoedi
gende teekenen voor de toekomst zijn er wei
nige, verontrustende verschijnselen zeer veel. De
drieste taal van het ongeloof uit zich al schaam-
teloozer in boek en blad. De spot met al wat
heilig is durft openlijk op te treden en zelfs
ontziet men zich niet den hemelschen Rechter
als uit te dagen. De Revolutiegeest breekt al
driester uit.
En daarmee gaat. gepaard eene openbaring
van ongerechtigheid, van heb- en wraakzucht,
waarvan het hart gruwt. Moord en doodslag
zijn aan de orde van den dag, ook in ons
vaderland. Ge kunt ternauwernood een nieuws
blad in handen nemen, of ge huivert weldra
bij de mededeeling van een of ander gruwel
stuk, door onverlaten bedreven.
Geen wonder, dat menigeen met bange vreeze
de toekomst ziet. De wereld buiten Christus
mag nog hopen, dat het beter zal worden,
maar ze moet telkens de ongegrondheid van
die hope smartelijk ondervinden. En de Chris
ten, die zich vastklemt aan Gods Woord, heeft
een eenigen troost in alle donkerheid. Maar
ook zijn ziel kan soms in vreeze neerzitten en
de vraag doen Wat moet er van hetmensch-
dom worden, wanneer zoo de goddeloosheid
toeneemt Zullen waarheid en gerechtigheid
ondergaan in den maalstroom der zonde
Maar de schrift geeft op die vragen het ant
woord. De historie staat onder Gods bestuur.
En ook de toenemende boosheid valt niet bui
ten zijne voorzienigheid. De Heere laat de
diepgezonken en steeds dieper zinkende wereld
niet los. Hij regeert en bestuurt alle dingen
zóó, dat zij uitloopen op en medewerken tot
het einde, door hem bepaald van vóór de grond
legging der wereld. Geen blind noodlot noch
onbestemd toeval beheerscht den gang van de
geschiedenis, maar de ondoorgrondelijke wijs
heid Gods.
Ge weet, hoe het in den smeltkroes toegaat,
als het beproevingsvuur heet gestookt wordt.
Het is daar een woelen en bruisen van schuim
en zilver, een worstelen van het edel metaal
en de onreine elementen, die in het smeltings
proces van een gescheiden worden. En gedu
rende dat proces schijnt de overwinning niet
aan het zilver, maar aan het onreine schuim
te blijven. Immers het echte metaal zinkt
naar den bodem en wordt schier onzichtbaar.
Maar het kokende schuim bruist en borrelt
al hooger en hooger op, zoodat het geheel en
al de overhand schijnt te nemen.
Zoo voor het oog levert dus de smeltkroes
een droeven aanblik op. Van het zilver is
ternauwernood iets te bespeuren. Alles dreigt
in schuim op- en onder te gaan. En wie niet
beter wist, wie niet op het einde van het
werk zag, zou allicht tot de meening komen,
dat de smelter teleurgesteld zal uitkomen. Maar
de kenner weet, dat hoog opborrelend schuim
getuigt zoo weinig van de vernietiging en
ondergang van het zilver, dat het integendeel
op het naderend oogenblik wijst, waarop het
gelouterd zilver in ongekenden glans zal uit
komen. Zoo aanstonds komt de smelter, om dat
schuim weg te nemen en uit te werpen. En
alsdan mag hij zich verlustigen in een heer
lijken aanblik van zijn gezuiverden schat.
De wereldgeschiedenis is ten onrechte het
wereldgericht genoemd. Hier woelt en schuimt
de ongerechtigheid menigmaal ongehinderd
voort. Der goddeloozen huizen hebben vrede
zonder vrees en de roede Gods is op hen niet
(Job 21 vs. 9). En daarentegen moet menige
Asaf klagenMijne straffing is er alle morgen
(Psalm 73 vs. 14).
De geschiedenis is niet het wereldgericht,
maar loopt er op uit en bereidt er toe voor.
Bij de hemelvaart is de Rechter als het ware
de Rechtszaal binnengetreden ter voorbereiding
van het laatste oordeel. En nu is Hij niet al
leen werkzaam met de boeken des hemels, die
straks by het gericht geopend zullen worden,
maar ook ter toebereiding van de wereld, die
straks voor Hem zal verschijnen.
Die toebereiding bestaat met name in de al
scherpere onderscheiding en tegenstelling van
rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Maleachi
teekende aldus het Nieuw^ Testament in zijne
profetie: „Dan zult gij wederom zien het on
derscheid tusschen den rechtvaardige en den
goddelooze, tusschen dien, die God dient, en
dien, die Hem niet dient" (Mal. 3 vs. 18). En
daarmee geheel in overeenstemming is het
Woord des Heeren aan Johannes op Patmos
met het oog op den naderenden dagDie onrecht
doet, dat hij nog onrecht doe, en die vuil is
dat hij nog vuil wordeen die rechtvaardig
is, dat hij nog gerechtvaardigd worde, en die
heilig is, dat hij nog geheiligd worde" (Openb.
22 vs. 11).
De Heere - stookt het vuur der beproeving,
en alzoo worden het zilver des geloofs en het
schuim der zonde almeer vaneen geseheiden.
De vuilheid en boosheid van het menschelijk
geslacht komt steeds duidelijker aan het licht.
Het woelt en kookt in 's werelds smeltkroes.
En wie alleen aanziet, wat voor oogen is, moet
vreezen, dat in het opborrelende schuim van
ongeloof en goddeloosheid alles zal ondergaan.
Maar de geloovige, de Gemeente Gods, ziet
hooger en kent het einddoel van dit proces.
De groote Smelter staat gereed, om alle schuim
der wereld uit te werpen voor eeuwig. In
hemelsche reinheid zal de nieuwe straks uit
komen. Een aarde, waarop gerechtigheid woont
en geen gruweltaal of gruweldaad meer zal
vinden.
En die blijde hope wordt door de toenemende
boosheid niet weggenomen, maar veeleer verle
vendigd. Hoe hooger het schuim opbruist, hoe
meer de ongerechtigheid de aarde bedekt, des
te nader komt de ure van verlossing. Zal het
wel zijn, dan moet de voortgaande ontwikke
ling van de macht der zonde onze gedachten
op den grooten dag des heils richten. Voor
het geloof is er geen oorzaak van moedeloos
heid. De Gemeente Gods is als het zilver in
den smeltkroes. Ze schuilt nu nog in de diepte
weg en soms is ze zelf nauwelijks zichtbaar
onder het schuim. Maar ze zal schitterend
uitkomen. Wanneer nu Christus geopenbaard
zal worden, dan zult ook gij met Hem geopen
baard worden in heerlijkheid.
Gelukkig hij, die tot dat zilver behooren mag.
(De Wachter.) G. Dobkes.
BEROEPEN
te Emmercompascum Cand. J. 8. Sehaafsma
te Grootegast
te Delft: ds. C. W. E. Ploos van Amstel te
Zwolle
te Nieuw-Loosdrechtds. W. Mulder te Ede.
BEDANKT:
voor Franeker; ds. J. Gispen te Barneveld
voor Baarland ds. A. Dekkers te Anna-Ja-
coba Polder;
voor Achlum en Marken Cand. F. C. Meyster
te Katwijk aan Zee.
Een commissie, bestaande uit de heeren
prof. F. L. Rutgers, prof. M. Noordtzij en M.
van Muiswinkel, benoemd op de laatstgehouden
Synode van de Gereformeerde Kerken in Neder
land te Amsterdam, heeft in een brief die
kerken ernstig opgewekt om in de tractemen-
ten der predikanten verbetering te brengen.
Aangetoond wordt, hoe, krachtens O. en N.
Testament, de gemeenten geroepen zijn niet
alleen te zorgen voor den kerkedienst in het
algemeen, maar bepaald ook voor het onder
houd van den dienaar des Woords. Gewezen
wordt er verder op, dat dit in den ordelijken
en gerüsten toestand, waarin thans de Gere
formeerde Kerken leven, zonder vervolging en
verdrukking, een vast tractement moet zyn.
Ieder predikant moet zooveel ontvangen, als
hij op zijne standplaats noodig heeft voor een
eenvoudig burgerlijk leven, vermeerderd met
hetgeen hij behoeft om zijn kinderen te onder
houden. Op verre de meeste plaatsen nu, zoo
oordeelt de commissie, beantwoordt de toestand
daaraan volstrekt niet.
Overal, vermeent de commissie, moet men
komen tot een voldoende minimum-tractement.
Voorts wil zij rekening hebben gehouden met
de talrijkheid van het gezin van den predikant.
Voor ieder kind beneden de zes jaar wil de
commissie het tractement vermeerderd zien
met f25 per jaar, voor kinderen van 6 tot 12
jaar f 50 en van 13 tot 18 jaar met f 100 per
jaar en per kind.
Daar het tractement behoort tot de gewone
kerkelijke uitgaven, moet, naar het oordeel
der commissie, de verhooging gevonden worden
door verhoogde bijdragen en contributiën van
de leden der kerk, en niet door staatshulp.
Een toelage uit 's lands schatkist voor het
predikantstractement zou wellicht verkregen
kunnen worden, maar dat zou in zich sluiten
een publiek prijsgeven van het recht van de
Geref. Kerken om beschouwd te worden als de
voortzetting der oude Gereformeerde Kerken.
De commissie ontraadt verder de vorming
van een algemeene kas, gevonden uit een hoof-
delijken omslag van de leden der kerken, welke
het meerdere traktement zou moeten uitkeeren
evenmin vermeent zij, dat de Generale Synode
een minimum salaris mag bepalen en dan mag
voorschrijven, dat de classicale goedkeuring
moet geweigerd worden, als eenige kerk bij
een beroep beneden het minimum traktement
ging.
Middelburg A. De Diaconie bericht met harte-
ljjken dank, dat de winter-collecte dit jaar
heeft opgebracht f 183.441/2.
Namens de Diaconie,
P. J. de Kruijter.
Middelburg A. Voor de Theol. School te
Kampen werd in de kerkcollecte gevonden
f 0,20, en van den heer J. O. f 2.50 ontvangen,
welke giften opgezonden zyn aan den penning
meester, ds. A. M. Donner.
Namens den Kerkeraad,
L. Schdman, Scriba.
Middelburg B. De in onze gemeente welbe
kende en hooggewaardeerde Vrouwenvereni
ging Phöbe heeft bij vernieuwing, ook dit jaar
weer bewezeD, wat met goeden wil, zij het dan
met weinige krachten, tot stand gebracht kan
worden.
Deze vereeniging schijnt het zich ten taak te
stellen telken jare een grooter aantal goederen
aan de diaconie te kunnen overdragen, om
daarmee arme broeders en zusters te verkwik
ken het is als hield zij een wedstrijd met
zichzelf.
Een hoeveelheid, grooter dan ooit, mocht zij
ook verleden week der diaconie aanbieden,
waarvoor haar bij deze onzen innigen dank
zjj gebracht.
Zijn er niet meer zusters, die met eenige
opoffering deze vereeniging met hunnen arbeid
wenschen te steunen, in dit werk der barm
hartigheid
De Koning der Kerk schenke Zijnen Zegen
op dezen arbeid.
Namens de Diaconie,
P. B. Tazelaar.
21 December 1909.
Anna Jacobapolder, 20 Dec '09. Zondag was
het voor onzen geachten leeraar ds. A. Dekkers
en voor de gemeente een blijde dag. ZEerw.
herdacht zjjne 25-jarige ambtsvervulling naar
aanleiding van Ps. 73 24a. Ziende daarbij op
de goedertierenheden des Heeren en tevens ook
op hetwelk weemoedig aandoet, inzonderheid
op het overlijden van ZEerws. echtgenoote.
By 't eindigen der godsdienstoefening deelde
ZEerw. tot blijdschap der gemeente mede, met
vrijmoedigheid voor de roeping naar de Kerk
van Baarland te hebben bedankt.
Op verzoek van ouderling C. van Dijke zong
de gemeente den leeraar staande toe Ps. 1343.
Namens den Kerkeraad,
J. van Strien, Scriba.
Baarland20 December 1909. De Wel Eer w.
heer ds. A. Dekkers, te Anna Jacoba Polder,
heeft voor de roeping van deze Kerk bedankt.
Namens den Kerkeraad,
D. de Leeuw, Scriba.
Zaamslag. Woensdag 15 Dec. trad des avonds
op in een der kerkgebouwen van de Geref.
Kerk ds. M. Uijtenhoudt om een zendingsrede
te houden, 't Was een schoone rede, die met
gloed en bezieling werd uitgesproken en met
onverdeelde aandacht werd beluisterd. Spreker
wist de vele hoorders te boeien van het begin
tot het einde en vooral die gedeelten, die
persoonlijkemededeelingen bevatten uit sprekers
eigen ervaring, vroeger in andere werelddeelen
opgedaan, werden onder ademlooze stilte aan
gehoord, en maakten diepen indruk. Gaarne
zou ik nader verslag van den inhoud geven,
indien zulks niet een belemmering zou kun
nen zfjd, dat deze rede ook elders gehoord
werd. Wenschelijk is het zeker, dat, waar de
Synode den moed gehad heeft eigen zending
te aanvaarden, ook op andere plaatsen derge
lijke zendingsredenen worden uitgesproken,
tot opwekking van meer ijver en bezieling.
Namens de Zendigscommissie,
R. Hamming.
f5.N. N. f0.50Domburg: L. J. van V.
f 10.Goes Uit spaarpot kinderen N. N.
f250; Familie O. f 1.75Familie M. f2.
Geref. Meisjesvereeniging f 1.50 J. D. f 5.
M. Q. f 1.'s Heer Arendskerke P. D. f 3.50
Koudekerke: H. J. E. G. f3.J. B. fl.
MiddelburgMevr. v. D. v. K. f 5.J. H. B.
f 10.-; J. M. T. f250; J. P. T. f2.50; H. R.
S. f5.-; J. R. fl.-; D. C. v. H. f 1-L.
N. f 1.-N. N. f 1.- C. v. H. ('t Zand) f 1
J. C. f 1.Terneuzen C. v. d. H. f 2.50Nieuw-
dorp door M. M. verzameld bij onderscheidene
vrienden en vriendinnen f 12.75 Geref. Jonge-
dochters-Vereeniging f 2.50NisseA. N. E. S.
fl.L. d. B. f 0.50SirjanslandJ. C. E.
fl.Zaamslag: door ds. van D. en A. d. K.
f 29.verzameld. Nog ontvangen uit Goes van
4 lezeressen van het Zeeuwseh Kerkblad een
kistje met versnaperingen.
Maandag, 27 December zal D. V. de feeste
lijke samenkomst in de Stichtingskerk plaats
hebben. Wy hopen hiervan een kort verslag
in dit blad te doen, hetgeen den milden gevers
en geefsters ongetwijfeld zal aangenaam zyn.
J. H. Donner.
De afleveringen 7 tot 11 hebben wy ontvan
gen, en geven ons aanleiding om nogmaals de
aandacht te vestigen op dit aanbevelenswaar
dige, mooi uitgevoerde werk.
Matthew Henry. Verklaring van het
N. Testament. Kampen Kok.
Afl. 2 en 3 zijn verschenen. Aanbevolen is
dit werk van alle zijden. Wie er eenigszins
over denkt om het zich aan te schaffen, doe
het nu. Het gaat zoo geleidelijk. Elke drie
weken één aflevering van 30 cent. Dit is 10
cent per week. En waarlijk het is de moeite
waard. Leerrijk en stichtelijk. Mooie druk.
Afl. 4 en 5, ons toegezonden, toonen, dat dit
boek aanvankelijk niet ten onrechte aange
prezen is. Als het compleet zal zyn, en op
deze wijze voortgezet wordt, dan zal het voor
menigeen wezen een zeer gewaardeerde toe
lichting op onze Ned. geloofsbelijdenis. Er
komen 20 afleveringen a 10 centom de veer
tien dagen één. Ook hier is de uitvoering
deugdelijk. Laman.
Een gemakkelijk boekske. Onze diakoniën
vinden hier in een kort bestek duidelijk, wat
zy van de kinderwetten moeten weten. Wy
bevelen het warm aan.
Uitgave van Oosterbaan en Le Cointrb,
Goes.
Het schild ziet er goed uit en de voorstukjes
geven eiken dag eenige stichtelijke lectuur.
Wy kunnen ons wel begrijpen, dat velen de
zen kalender koopen, want hy is zeer bruikbaar.
We bevelen dit boek dan ook nogmaals
gaarne aan. Ook voor bibliotheken van H. B.
S. en Gymnasia is het uitstekend geschikt.
Boüma.
Heden overleed onze geliefde Echtge
noot, Vader, Behuwd- en Grootvader
in den ouderdom van 70 jaar.
Zyn heengaan was vrede.
Uit aller naao,
Wed. L. S. GAST— Verhoest.
Middelburg, 18 Dec. 1909.
IRimUIIÜ
Met hartelyken dank ontvangen Bergen op
Zoom: J. V. f2.50; Breda: J. T. f2.50; kin
deren R. H. L. f 0.50diaconie Geref. Kerk