1DD Kaartjes mei 100 Envelepfen 50 CENT. ÜÉllliïlJ, flfffj'fflfl'N'PT'WF Het-schuim komt boven. Kerk en Schoolnieuws. Offïeiëele Berichten. BOËKBEOOIID EELIN G. De lelie van ons Vorstenhuis, door C. A. Mason, vertaling van H.-S- S< Kuijper. Daamen, den Haag. Het geloof der Vaderen door N. Y. van Goor. Wat elke diakonie van de kinderwetten moet weten door J Keuning te Groningen. Uitgave van de Firma Jan Haan te Gro ningen. Christelijke Scheurkalender „Barnabas." An Irishman's difficulties wilh the Dutch language, by Guey-Na-Gael. Tweede druk. Rotterdam, J. M. BredKe. Waar, by een vrij beperkt afzetgebied, im mers de lezers moeten eenigszins het Engelsch naast het Hollandsch machtig zyn, binnen een korten tijd reeds een tweede druk van dit hu moristische boek verscheen, is dit het beste bewijs voor het aantrekkelijke talent van den schrijver en voor den goeden smaak van het boekenlezend publiek. Ad vertentiën. LIEVEN STOFFEL GAST, Verantwoording van Liefdegaven. Kerstfeestviering „Vrederust." II Buiten Middelburg 6© ct. ook wanneer men al eens eenige wijziging in het getal aanbrengt, dan is het toch volstrekt nog niet uitgesloten, dat dit slechts op de gis geschiedde. Deze kerkelijke opgaven zijn dan ook stel lig nog onnauwkeuriger en onbetrouwbaarder dan de tellingen van den staat. En daarom is het zoo wenschelijk, dat we, althans om de tien jaar, bij de volkstelling, ernstig trachten naar een juiste bepaling van het ledental onzer kerken. Want een goed bijgehouden kerkelijk regis ter is ook voor een geregelden gang van het kerkelijk leven van groote beteekenis. (Friesch Kerkblad.) Rullmann. Dat de ongerechtigheid en het ongeloof hand over hand toenemen, is buiten kijf. Bemoedi gende teekenen voor de toekomst zijn er wei nige, verontrustende verschijnselen zeer veel. De drieste taal van het ongeloof uit zich al schaam- teloozer in boek en blad. De spot met al wat heilig is durft openlijk op te treden en zelfs ontziet men zich niet den hemelschen Rechter als uit te dagen. De Revolutiegeest breekt al driester uit. En daarmee gaat. gepaard eene openbaring van ongerechtigheid, van heb- en wraakzucht, waarvan het hart gruwt. Moord en doodslag zijn aan de orde van den dag, ook in ons vaderland. Ge kunt ternauwernood een nieuws blad in handen nemen, of ge huivert weldra bij de mededeeling van een of ander gruwel stuk, door onverlaten bedreven. Geen wonder, dat menigeen met bange vreeze de toekomst ziet. De wereld buiten Christus mag nog hopen, dat het beter zal worden, maar ze moet telkens de ongegrondheid van die hope smartelijk ondervinden. En de Chris ten, die zich vastklemt aan Gods Woord, heeft een eenigen troost in alle donkerheid. Maar ook zijn ziel kan soms in vreeze neerzitten en de vraag doen Wat moet er van hetmensch- dom worden, wanneer zoo de goddeloosheid toeneemt Zullen waarheid en gerechtigheid ondergaan in den maalstroom der zonde Maar de schrift geeft op die vragen het ant woord. De historie staat onder Gods bestuur. En ook de toenemende boosheid valt niet bui ten zijne voorzienigheid. De Heere laat de diepgezonken en steeds dieper zinkende wereld niet los. Hij regeert en bestuurt alle dingen zóó, dat zij uitloopen op en medewerken tot het einde, door hem bepaald van vóór de grond legging der wereld. Geen blind noodlot noch onbestemd toeval beheerscht den gang van de geschiedenis, maar de ondoorgrondelijke wijs heid Gods. Ge weet, hoe het in den smeltkroes toegaat, als het beproevingsvuur heet gestookt wordt. Het is daar een woelen en bruisen van schuim en zilver, een worstelen van het edel metaal en de onreine elementen, die in het smeltings proces van een gescheiden worden. En gedu rende dat proces schijnt de overwinning niet aan het zilver, maar aan het onreine schuim te blijven. Immers het echte metaal zinkt naar den bodem en wordt schier onzichtbaar. Maar het kokende schuim bruist en borrelt al hooger en hooger op, zoodat het geheel en al de overhand schijnt te nemen. Zoo voor het oog levert dus de smeltkroes een droeven aanblik op. Van het zilver is ternauwernood iets te bespeuren. Alles dreigt in schuim op- en onder te gaan. En wie niet beter wist, wie niet op het einde van het werk zag, zou allicht tot de meening komen, dat de smelter teleurgesteld zal uitkomen. Maar de kenner weet, dat hoog opborrelend schuim getuigt zoo weinig van de vernietiging en ondergang van het zilver, dat het integendeel op het naderend oogenblik wijst, waarop het gelouterd zilver in ongekenden glans zal uit komen. Zoo aanstonds komt de smelter, om dat schuim weg te nemen en uit te werpen. En alsdan mag hij zich verlustigen in een heer lijken aanblik van zijn gezuiverden schat. De wereldgeschiedenis is ten onrechte het wereldgericht genoemd. Hier woelt en schuimt de ongerechtigheid menigmaal ongehinderd voort. Der goddeloozen huizen hebben vrede zonder vrees en de roede Gods is op hen niet (Job 21 vs. 9). En daarentegen moet menige Asaf klagenMijne straffing is er alle morgen (Psalm 73 vs. 14). De geschiedenis is niet het wereldgericht, maar loopt er op uit en bereidt er toe voor. Bij de hemelvaart is de Rechter als het ware de Rechtszaal binnengetreden ter voorbereiding van het laatste oordeel. En nu is Hij niet al leen werkzaam met de boeken des hemels, die straks by het gericht geopend zullen worden, maar ook ter toebereiding van de wereld, die straks voor Hem zal verschijnen. Die toebereiding bestaat met name in de al scherpere onderscheiding en tegenstelling van rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Maleachi teekende aldus het Nieuw^ Testament in zijne profetie: „Dan zult gij wederom zien het on derscheid tusschen den rechtvaardige en den goddelooze, tusschen dien, die God dient, en dien, die Hem niet dient" (Mal. 3 vs. 18). En daarmee geheel in overeenstemming is het Woord des Heeren aan Johannes op Patmos met het oog op den naderenden dagDie onrecht doet, dat hij nog onrecht doe, en die vuil is dat hij nog vuil wordeen die rechtvaardig is, dat hij nog gerechtvaardigd worde, en die heilig is, dat hij nog geheiligd worde" (Openb. 22 vs. 11). De Heere - stookt het vuur der beproeving, en alzoo worden het zilver des geloofs en het schuim der zonde almeer vaneen geseheiden. De vuilheid en boosheid van het menschelijk geslacht komt steeds duidelijker aan het licht. Het woelt en kookt in 's werelds smeltkroes. En wie alleen aanziet, wat voor oogen is, moet vreezen, dat in het opborrelende schuim van ongeloof en goddeloosheid alles zal ondergaan. Maar de geloovige, de Gemeente Gods, ziet hooger en kent het einddoel van dit proces. De groote Smelter staat gereed, om alle schuim der wereld uit te werpen voor eeuwig. In hemelsche reinheid zal de nieuwe straks uit komen. Een aarde, waarop gerechtigheid woont en geen gruweltaal of gruweldaad meer zal vinden. En die blijde hope wordt door de toenemende boosheid niet weggenomen, maar veeleer verle vendigd. Hoe hooger het schuim opbruist, hoe meer de ongerechtigheid de aarde bedekt, des te nader komt de ure van verlossing. Zal het wel zijn, dan moet de voortgaande ontwikke ling van de macht der zonde onze gedachten op den grooten dag des heils richten. Voor het geloof is er geen oorzaak van moedeloos heid. De Gemeente Gods is als het zilver in den smeltkroes. Ze schuilt nu nog in de diepte weg en soms is ze zelf nauwelijks zichtbaar onder het schuim. Maar ze zal schitterend uitkomen. Wanneer nu Christus geopenbaard zal worden, dan zult ook gij met Hem geopen baard worden in heerlijkheid. Gelukkig hij, die tot dat zilver behooren mag. (De Wachter.) G. Dobkes. BEROEPEN te Emmercompascum Cand. J. 8. Sehaafsma te Grootegast te Delft: ds. C. W. E. Ploos van Amstel te Zwolle te Nieuw-Loosdrechtds. W. Mulder te Ede. BEDANKT: voor Franeker; ds. J. Gispen te Barneveld voor Baarland ds. A. Dekkers te Anna-Ja- coba Polder; voor Achlum en Marken Cand. F. C. Meyster te Katwijk aan Zee. Een commissie, bestaande uit de heeren prof. F. L. Rutgers, prof. M. Noordtzij en M. van Muiswinkel, benoemd op de laatstgehouden Synode van de Gereformeerde Kerken in Neder land te Amsterdam, heeft in een brief die kerken ernstig opgewekt om in de tractemen- ten der predikanten verbetering te brengen. Aangetoond wordt, hoe, krachtens O. en N. Testament, de gemeenten geroepen zijn niet alleen te zorgen voor den kerkedienst in het algemeen, maar bepaald ook voor het onder houd van den dienaar des Woords. Gewezen wordt er verder op, dat dit in den ordelijken en gerüsten toestand, waarin thans de Gere formeerde Kerken leven, zonder vervolging en verdrukking, een vast tractement moet zyn. Ieder predikant moet zooveel ontvangen, als hij op zijne standplaats noodig heeft voor een eenvoudig burgerlijk leven, vermeerderd met hetgeen hij behoeft om zijn kinderen te onder houden. Op verre de meeste plaatsen nu, zoo oordeelt de commissie, beantwoordt de toestand daaraan volstrekt niet. Overal, vermeent de commissie, moet men komen tot een voldoende minimum-tractement. Voorts wil zij rekening hebben gehouden met de talrijkheid van het gezin van den predikant. Voor ieder kind beneden de zes jaar wil de commissie het tractement vermeerderd zien met f25 per jaar, voor kinderen van 6 tot 12 jaar f 50 en van 13 tot 18 jaar met f 100 per jaar en per kind. Daar het tractement behoort tot de gewone kerkelijke uitgaven, moet, naar het oordeel der commissie, de verhooging gevonden worden door verhoogde bijdragen en contributiën van de leden der kerk, en niet door staatshulp. Een toelage uit 's lands schatkist voor het predikantstractement zou wellicht verkregen kunnen worden, maar dat zou in zich sluiten een publiek prijsgeven van het recht van de Geref. Kerken om beschouwd te worden als de voortzetting der oude Gereformeerde Kerken. De commissie ontraadt verder de vorming van een algemeene kas, gevonden uit een hoof- delijken omslag van de leden der kerken, welke het meerdere traktement zou moeten uitkeeren evenmin vermeent zij, dat de Generale Synode een minimum salaris mag bepalen en dan mag voorschrijven, dat de classicale goedkeuring moet geweigerd worden, als eenige kerk bij een beroep beneden het minimum traktement ging. Middelburg A. De Diaconie bericht met harte- ljjken dank, dat de winter-collecte dit jaar heeft opgebracht f 183.441/2. Namens de Diaconie, P. J. de Kruijter. Middelburg A. Voor de Theol. School te Kampen werd in de kerkcollecte gevonden f 0,20, en van den heer J. O. f 2.50 ontvangen, welke giften opgezonden zyn aan den penning meester, ds. A. M. Donner. Namens den Kerkeraad, L. Schdman, Scriba. Middelburg B. De in onze gemeente welbe kende en hooggewaardeerde Vrouwenvereni ging Phöbe heeft bij vernieuwing, ook dit jaar weer bewezeD, wat met goeden wil, zij het dan met weinige krachten, tot stand gebracht kan worden. Deze vereeniging schijnt het zich ten taak te stellen telken jare een grooter aantal goederen aan de diaconie te kunnen overdragen, om daarmee arme broeders en zusters te verkwik ken het is als hield zij een wedstrijd met zichzelf. Een hoeveelheid, grooter dan ooit, mocht zij ook verleden week der diaconie aanbieden, waarvoor haar bij deze onzen innigen dank zjj gebracht. Zijn er niet meer zusters, die met eenige opoffering deze vereeniging met hunnen arbeid wenschen te steunen, in dit werk der barm hartigheid De Koning der Kerk schenke Zijnen Zegen op dezen arbeid. Namens de Diaconie, P. B. Tazelaar. 21 December 1909. Anna Jacobapolder, 20 Dec '09. Zondag was het voor onzen geachten leeraar ds. A. Dekkers en voor de gemeente een blijde dag. ZEerw. herdacht zjjne 25-jarige ambtsvervulling naar aanleiding van Ps. 73 24a. Ziende daarbij op de goedertierenheden des Heeren en tevens ook op hetwelk weemoedig aandoet, inzonderheid op het overlijden van ZEerws. echtgenoote. By 't eindigen der godsdienstoefening deelde ZEerw. tot blijdschap der gemeente mede, met vrijmoedigheid voor de roeping naar de Kerk van Baarland te hebben bedankt. Op verzoek van ouderling C. van Dijke zong de gemeente den leeraar staande toe Ps. 1343. Namens den Kerkeraad, J. van Strien, Scriba. Baarland20 December 1909. De Wel Eer w. heer ds. A. Dekkers, te Anna Jacoba Polder, heeft voor de roeping van deze Kerk bedankt. Namens den Kerkeraad, D. de Leeuw, Scriba. Zaamslag. Woensdag 15 Dec. trad des avonds op in een der kerkgebouwen van de Geref. Kerk ds. M. Uijtenhoudt om een zendingsrede te houden, 't Was een schoone rede, die met gloed en bezieling werd uitgesproken en met onverdeelde aandacht werd beluisterd. Spreker wist de vele hoorders te boeien van het begin tot het einde en vooral die gedeelten, die persoonlijkemededeelingen bevatten uit sprekers eigen ervaring, vroeger in andere werelddeelen opgedaan, werden onder ademlooze stilte aan gehoord, en maakten diepen indruk. Gaarne zou ik nader verslag van den inhoud geven, indien zulks niet een belemmering zou kun nen zfjd, dat deze rede ook elders gehoord werd. Wenschelijk is het zeker, dat, waar de Synode den moed gehad heeft eigen zending te aanvaarden, ook op andere plaatsen derge lijke zendingsredenen worden uitgesproken, tot opwekking van meer ijver en bezieling. Namens de Zendigscommissie, R. Hamming. f5.N. N. f0.50Domburg: L. J. van V. f 10.Goes Uit spaarpot kinderen N. N. f250; Familie O. f 1.75Familie M. f2. Geref. Meisjesvereeniging f 1.50 J. D. f 5. M. Q. f 1.'s Heer Arendskerke P. D. f 3.50 Koudekerke: H. J. E. G. f3.J. B. fl. MiddelburgMevr. v. D. v. K. f 5.J. H. B. f 10.-; J. M. T. f250; J. P. T. f2.50; H. R. S. f5.-; J. R. fl.-; D. C. v. H. f 1-L. N. f 1.-N. N. f 1.- C. v. H. ('t Zand) f 1 J. C. f 1.Terneuzen C. v. d. H. f 2.50Nieuw- dorp door M. M. verzameld bij onderscheidene vrienden en vriendinnen f 12.75 Geref. Jonge- dochters-Vereeniging f 2.50NisseA. N. E. S. fl.L. d. B. f 0.50SirjanslandJ. C. E. fl.Zaamslag: door ds. van D. en A. d. K. f 29.verzameld. Nog ontvangen uit Goes van 4 lezeressen van het Zeeuwseh Kerkblad een kistje met versnaperingen. Maandag, 27 December zal D. V. de feeste lijke samenkomst in de Stichtingskerk plaats hebben. Wy hopen hiervan een kort verslag in dit blad te doen, hetgeen den milden gevers en geefsters ongetwijfeld zal aangenaam zyn. J. H. Donner. De afleveringen 7 tot 11 hebben wy ontvan gen, en geven ons aanleiding om nogmaals de aandacht te vestigen op dit aanbevelenswaar dige, mooi uitgevoerde werk. Matthew Henry. Verklaring van het N. Testament. Kampen Kok. Afl. 2 en 3 zijn verschenen. Aanbevolen is dit werk van alle zijden. Wie er eenigszins over denkt om het zich aan te schaffen, doe het nu. Het gaat zoo geleidelijk. Elke drie weken één aflevering van 30 cent. Dit is 10 cent per week. En waarlijk het is de moeite waard. Leerrijk en stichtelijk. Mooie druk. Afl. 4 en 5, ons toegezonden, toonen, dat dit boek aanvankelijk niet ten onrechte aange prezen is. Als het compleet zal zyn, en op deze wijze voortgezet wordt, dan zal het voor menigeen wezen een zeer gewaardeerde toe lichting op onze Ned. geloofsbelijdenis. Er komen 20 afleveringen a 10 centom de veer tien dagen één. Ook hier is de uitvoering deugdelijk. Laman. Een gemakkelijk boekske. Onze diakoniën vinden hier in een kort bestek duidelijk, wat zy van de kinderwetten moeten weten. Wy bevelen het warm aan. Uitgave van Oosterbaan en Le Cointrb, Goes. Het schild ziet er goed uit en de voorstukjes geven eiken dag eenige stichtelijke lectuur. Wy kunnen ons wel begrijpen, dat velen de zen kalender koopen, want hy is zeer bruikbaar. We bevelen dit boek dan ook nogmaals gaarne aan. Ook voor bibliotheken van H. B. S. en Gymnasia is het uitstekend geschikt. Boüma. Heden overleed onze geliefde Echtge noot, Vader, Behuwd- en Grootvader in den ouderdom van 70 jaar. Zyn heengaan was vrede. Uit aller naao, Wed. L. S. GAST— Verhoest. Middelburg, 18 Dec. 1909. IRimUIIÜ Met hartelyken dank ontvangen Bergen op Zoom: J. V. f2.50; Breda: J. T. f2.50; kin deren R. H. L. f 0.50diaconie Geref. Kerk

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1909 | | pagina 3