Lankmoedigheid. JOHANNES CAL.VIJST. dooden, maar vreest veel meer Hem, die beide ziel en lichaam, kan verderven in de heldat woord uit den zendbriefheiligt God den Heere in uwe harten Waarom is er onder de belijders van Chris tus toch vaak zooveel menschenvrees Is de liefde tot God dan zoo flauw Is het vertrou wen op den Heere dan zoo zwak Is de vreeze des Heeren dan zoo gering? Wordt God niet geheiligd in de harten Troont het schepsel misschien nevens God of boven God in ons hart Wfl kunnen hierop voor elkaar geen ant woord geven. Maar dit is zeker, dat we als Christen moeten leeren minder te rekenen met de menschen en meer met God, zoodat we eer van alle schepselen afgaan en die laten varen, dan dat we het allerminste tegen Zijn wil doen. Ik vraag ten slotte: is het niet beter, dat de menschen tegen ons zijn, maar dat God voor ons is; dan dat de mensehen voor ons zijn, maar dat God zich tegen ons keert. Er ligt ook hier een beloftedie Mij eeren, zal Ik eeren, zegt de Heeredoch Hij voegt er ook de bedreiging aan toemaar die Mij versmaden, die de menschen meer vreezen dan Mij, zullen licht geacht worden. Laman. I. God is lankmoedig. Als Mozes om genade bidt voor het schuldige volk, dan pleit hij ook op deze eigenschap Gods, sraeekende Nu dan, laat toch de kracht des Heeren groot worden gelijk als Gij gesproken hebt, zeggende: De Heere is lankmoedig en groot van weldadig heid, vergevende de ongerechtigheid en de overtreding. Onder de lankmoedigheid Gods verstaan we die deugd of goedheid Gods, waar door Hij de welverdiende straf uitstelt, opdat de zondaar zich bekeere en leve. Lankmoedig heid in God is, dat Hij den toorn uitstelt, dat Hij de wrake zijner gerechtigheid voor een tijdlang inhoudt. Zoo heeft God Zijne lank moedigheid betoond in de dagen van Noach, toen Hfl 120 jaren wachtte, eer Hij met den zondvloed de menschen strafte. Is er alzoo lankmoedigheid in God, ook van ons wordt geëischt, dat wfl lankmoedig zullen zijn tegenover anderen. Lankmoedigheid wordt ons aanbevolen als een deugd waardoor wij God zullen verheerlijken, Hem zullen navol gen en alzoo den naaste weldoen. Jezus leert ons dat zoo treffend in de schoone gelijkenis van een koning, die rekening hield met zijne dienstknechten. Toen één der dienstknechten, die hem schuldig was tienduizend talenten, en die niet had om te betalen, hem badHeere wees lankmoedig over mij, en ik zal u alles betalen, toen werd die koning met barmhar tigheid bewogen en schold de schuld hem kwijt. Maar als deze dienstknecht een anderen dienst knecht ontmoette, die hem schuldig was hon derd penningen, en deze hem ook bad zeg gendeWees lankmoedig over mfl en ik zal u alles betalen, zoo hoorde hij naar hem niet, maar wierp hem in de gevangenis. Maar dan bestraft hem daarover zijn heer, die het van de mede-dienstknechten gehoord had en hij zeide tot hemGfl booze dienstknechtal die schuld heb ik u kwijtgescholden, dewijl gij mij gebeden hebt; behoordet gij ook niet u over uwen mede-diensknecht te ontfermen, gelijk ik mij over u ontfermd heb En zfln heer ver toornd zijnde, leverde hem den pijnigers over, totdat hfj zou betaald hebben, al wat hij hem schuldig was. En dan zegt Jezus alzoo zal ook mjjn hemelsche Vader u doen, indien gij niet van harte vergeeft een iegelijk zijnen broeder zijne misdaden. Dus wordt ons lankmoedigheid aanbevolen en zullen wij daarin navolgers Gods zijn. Ook de apostelen wekken ons herhaaldelijk daartoe op. Jacobus zegt: Zoo zijt dan lankmoedig, broeders, tot de toekomst des Heeren. Ziet, de landman verwacht de kostelijke vrucht des lands, lankmoedig zijnde over dezelve, totdat het den vroegen en spaden regen zal ontvangen hebben. Weest gjj ook lankmoedig, versterkt uwe harten, want de toekomst des Heeren ge naakt. Zoo vermaant Jacobus de broeders, die door de rijken waren verdrukt geworden, op dat zij met lankmoedigheid dat zouden ver dragen zonder zich zeiven te wreken, maar aan den Heere de wrake overlaten. De toekomst des Heeren genaakt en Hij zal dan oordeelen. En Paulus schrijft (1 Thess. 5)Wfl bidden u broeders, vermaant de ongeregelden, vertroost de kleinmoedigen, ondersteunt de zwakken, zyjt lankmoedig jegens allen. Ziet, dat niemand kwaad voor kwaad iemand vergelde maar jaagt allen tijd het goede na, zoo jegens elkander als jegens allen. Dus vermaant ook Paulus ons rechtstreeks tot het beoefenen van de lank moedigheid, terwijl hij ook de Efeziërs bidt, dat zij met alle ootmoedigheid en zachtmoe digheid, met lankmoedigheid elkander verdragen zullen in liefde. Zoo eischf God van ons lankmoedigheid. Maar wat God eischt, dat geeft Hij ook zelf. Ook de lankmoedigheid is een gave Gods, een vrucht des Geestes. Als Paulus van de vrucht des Geestes spreekt in Gal. 5, dan noemt hfl ook lankmoedigheid. Maar de vrucht des Gees tes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid. In de vierde plaats noemt hij dus deze deugd als een vrucht des Geestes. Niet buiten het geloof om en niet zonder de werking des Heiligen Geesten bezitten wij de lankmoedigheid, die de H. Schrift ons leert, want zjj is meer dan een uitwendige natuureigenschap, meer dan een uiterlijke deugdsbetrachtingzfl is een werk Gods, een vrucht des Geestes. En welk aen heerlijke vrucht! De liefde is een kostelijke vrucht des Gees tes. Zoo hebben we vroeger in vorige artike len gezien. De liefde, die het eerst door Paulus genoemd wordt als vrucht des Geestes. Ook de blijdschap is een weldadige vrucht, verkwikkend voor het hart. We zagen het onlangs. Eveneens de vrede. Wat liefelijke vrucht des Geestes is ook de vrede. Yrede met God, vrede met elkander, vrede voor ons hart. Vrede on derling in tegenstelling met twist en beroering. Maar niet minder is de lankmoedigheid een kostelijk© vrucht des Geestes. Ook deze vrucht mag gesteld worden naast en mag vergeleken worden met de andere reeds genoemde vruch ten. O, de vruchten des Geestes zijn alle zoo heerlijk en blinken zoo schitterend uit boven de werken des vleesehes. Van de werken spreekt de apostel ook in ditzelfde hoofdstuk. Maar wat droeve tegenstelling vormen zij met de vrucht des eestes. Lankmoedigheid een vrucht des Geestes. Waarin hare heerlijkheid uitkomt? Reeds daarin, dat zjj een eigenschap Gods is, wei eens genoemd een mededeelbare eigenschap, hoewel er bfl den mensch slechts een zeer flauwe afbeelding van bestaan kan. Wfl mogen hierin zelf navolgers Gods" genoemd worden. Voorts hierin, dat ook bfl Christus van lank moedigheid gesproken wordt, zooals Paulus zegt, dat Jezus Christus Zjjne lankmoedigheid aan hem betoond had, als de grootste der zon daren. Maar dan verder ook hierin, dat deze vrucht des Geestes ook in menschen haar glans doet afstralen en de geloovigen bijzonder ver siert. R. Hamming. (Uittreksel uit het werk van Prof. Doumerque) door Ds. R. K. te H. XI. Wie is die reiziger, die te paard met zjjn vriend de steile hellingen der hooge, Zwitser- sche Alpen overtrekt? Het is de Calvjjn der Chr. Institutie, de man, die snel de leider der reformatorische beweging in Frankrijk gewor den is. Op het tjjdstip, dat hjj tusschen de rotsen en de sneeuw die haar bedekt, zich be weegt, leest men in Frankrijk en Duitschland met verbazing, gemengd met bewondering of met toorn, het beroemde boek en den brief, die het tot voorrede strekt. Welke moeten niet de aandoeningen geweest zjjn van den jongen Reformator, als hfl van den laatsten heuvel af de eerste valleien van Italië zag, waarin het Babyion zich verheft, de schaamtelooze en bloeddorstige hoer, die zich in het bloed der martelaren baadt Beza in zfln „Leven van Calvfln" heeft ge schreven ,na dit boek (nl. de Institutie) uit gegeven te hebben, kreeg Calvfln begeerte de „hertogin van Ferrara te bezoeken en Italië „van uit de verte te begroeten." Op den eersten December 1528 maakte her tog Hercules zfln intocht binnen Ferrara met zflne jeugdige gemalin Reneé van Frankrflk, met wie hfl te Parfls gehuwd was. Droef was het aanzien der stadde winkels waren geslo ten, aan de Universiteit werden geen lessen gegeven, elk huis was in rouw gedompeld; de pest had weggeraapt niet minder dan 20.000 offers. Het bevel des hertogs had be volen, dat de bewoners hun souverein in feest kleederen aan de oevers van de Po moesten komen begroeten Ferrara werd het salon van Italië. Vermake lijkheden zonder einde, banketten, steekspelen, komedievoorstellingengeletterde prinsen, princessen, kardinalen, geleerden, kunstenaars, dichters met narren, dwergen en papegaaien in de weelderige zalen van D'Este in de stad der paleizen, in het paleis del Magistrato. Er is geen reden om te betwijfelen, dat Calvfln in dit paleis eenige weken heeft vertoefd. De brie ven zfln er nog, die hfl vandaar heeft geschre ven aan Duchemin en aan Roussel. Duchemin had om raad gevraagd. Het antwoord leerde hem te mflden de roomsche Ceremoniën en pauselflke Superstitie. Hoe? „Er is maar één „middel om er zich niet mede te bevlekken, nl. „door er van stonde aan weerstand aan te bie- „den en daarover zelfs niet te redetwisten." Tegen „de afschuwelijke afgoderfl" der mis schreef hfl deze woorden aan zfln vriend„het ,is duidelflk, dat de god, dien de priester al „schertsende toont, draait en hier en daar ron- „dom het altaar keert, niet uit den hemel ge- „daald is, gelflk zfl ons willen doen gelooven, „maar dat hfl is gelflk hfl van den molen kwam. „Ik raad u in het algemeen, u te onthouden „van alle deelneming aan heiligschennis." Roussel, zfln geleerde vriend, die de opko mende reformatie zeer bevorderd had, had zich tot bisschop van Oleron laten benoemen. De pen van Calvfln schreef in verontwaardiging aan den „gewezen" vriend: „ik behandel u „nog wel zacht, wanneer ik u moordenaar en „verrader noem. Want het is eene boven alles „jammerlijke en verfoeielflke misdaad, als gfl „eiken dag, voor zooveel in u is, den Zoon „Gods verkoopt en kruisigt." Renée van Frankrflk was een van de merk waardigste vrouwen van hare eeuw, door de schitterende eigenschappen van haren geest en door den adel van haar karakter. De natuur had haar, wat het uiterlflk betrof, niet begun stigd, maar zfl had haar een grootmoedig en energiek hart, een gezond en verlicht oordeel en een fijn rechtsgevoel geschonken. Sedert hare jeugd toonde zfl voor de letterkunde en de wetenschap sterke voorliefde, welke zfl van Lodewflk XII en Anna van Bretagne, hare ouders, had overgeërfd, en die nog versterkt werd door haren vertrouwelflken omgang met Margaretha van Navarre. Zfl leerde Grieksch, Latfln, wiskunde, zelfs astrologie, om mede te doen met haren tfld, en maakte in alle weten schappen bflzondere vorderingen. (Gebr. Haag.) Hercules II was volgens het ideaal van de Renaissance een volmaakt vorst, schoon van gestalte en innemend van uiterlflk, zoon van Lucretia Borgia, zeer geletterd, schrflvende sierlflke Latflnsche verzen, en uitmuntende in muziekeen man van lichte zeden en dweep ziek bflgeloovig. Hfl had Renée op achttienja rigen leeftfld getrouwd om een staatkundig doel, het verbond met Frankrflk. Men beweert, dat Renée zich eerst als eene goed roomsche gedroegzfl liet zich uit Char- tres hemden zenden gelflk aan die van de Maagdzfl droeg den gordel, waarmede Fran- ciscus van Paulo zflne lendenen omgord had zfl zeide en meende ook de „zeer nederige en zeer godvruchtige dochter van Zflne Heiligheid" te zfln. Dan, in de 16e Eeuw gaf men zoo maar niet opeens Rome den Scheidbrief; de overgangen gingen langzaam toe. Men be hoeft met Cornelius niet aan te nemen, dat er eene „verwarring" plaats greep in den geest der hertogin, en nog minder, dat zfl „dubbel hartig" was. Hare aarzelingen kwamen eerst later voor en wel, toen niemand er aan twij felde, dat zfl der Reformatie was toegedaan. Toen Calvfln te Ferrara kwam, stond hare keuze vast. Als aan eene moeder had hare moeder haar toevertrouwd aan Mevr. de Sou- bise met een hart zoo verheven als haar ge slacht, die reeds in het geheim de leer der Reformatie genegen was. Laat ons nog noe men Fran9oise Boussiron, op wie Calvfln zulk een invloed uitoefende. En van de mannen den kleinen, levendigen, Clément Marot, Secretaris der hertogin, dichter en No. 7 op de lflsten voor den brandstapel in Frankrflk. Haar Hof was Fransch gelflk Renée eene Fransche was. Daar komen twee edellieden aan, die zich wenden naar de groep, tot welke de dichter spreekt. Een van hen wordt met eene gemengde gewaarwording van eerbied en nieuwsgierigheid opgenomen. Hfl is geheel in zwartfluweel ge kleed, op het hoofd een doctoren baret van dezelfde stof, eene witte kraag omsluit den hals nauw, maar niet zonder sierlijkheid, een zfln er handschoenen houdt hfl in de hand, en aan een der vingers flonkert een gouden ring. Zflne houding is tegelflk streng en edel, ofschoon men hem kan aanzien, dat hfl door nachtwaken of door beslommering vermoeid is. Maar zflne oogen zfln groot en fijn besneden, en zfln geheele wezen ademt eene bflzondere beschaafdheid, een eenvoudigen goeden toon, die hem evenzeer op zfln gemak doet zfln bfl dames als bfl geleer den. Het is een pas aangekomen edelman on der den aangenomen naam van Charles d'Es- peville; het is Calvfln. Calvfln was getuige van eene smart der her togin, welke haar zich deed terugtrekken in de eenzaamheid. Zfl was de beschermvrouwe van het vluchtende en belfldende Frankrflk. En dit was de oorzaak der tweespalt tusschen Renée en Hercules. De hertog beschouwde Mevr. de Soubise als een „verderfelijk werktuig". Zfl moest vertrekken 20 Maart 1536. Van Beza zfln deze woorden„voor zoover de toestand het „hem veroorloofde versterkte Calvfln de herto gin in de ware liefde tot de vroomheid. Van „dien tfld af heeft zfl hem met eenige liefde „bemind." Jammer, dat het ontbreekt aan be paalde historische gegevens aangaande de ver houding van den Reformator en de hertogin. Hfl heeft haar niet meer ontmoet na Ferrara. Maar in een brief schreef hfl later„ik heb in „u zulk eene vreeze Gods en zoo standvastige „genegenheid om Hem te gehoorzamen gevon- „den, dat Renée viel in de hand van een boozen pseu- do-nicodemiet. Een Richardot, die zflne mon nikspij aan den kapstok gehangen had, en die den naam had voor de Reformatie te zfln, was of moest worden aalmoezenier der hertogin. De hofdame de Boussiron wendde zich tot haren geestelijken vader en Renée wenschte van hem onderwezen te worden. De hertogin schflnt zich niet aan Calvflns raad (1537) gehouden te heb ben. Richardot bleef, en nam deel aan de kuiperflen van den hertog tegen de hofdame mevr. de Pons, die ook weggezonden werd. Richardot werd nog bisschop. Nieuwe smart voor Renée. De edele dame de Boussiron werd gedwongen Ferrara te verlaten tengevolge van de lasteringen van den verachtelflken Bolsec. Deze werd door Renée vertrouwd, omdat zfl meende, dat hfl protestant was en door Her cules, wfll hfl dacht, dat hfl roomsch was. Hfl deed bfl haar dienst als tusschenpersoon om met Calvfln briefwisseling te houden en bfl hem om als spion op te treden bfl zflne vrouw. De toestand der hertogin werd steeds hache lijker. Door Paul Gaddi, toen predikaut van Valteline, die twee dagen te Ferrara doorbracht, liet zfl Calvfln verzoeken haar een trouw die naar des Woords te zenden. Ook vroeg deze haar dikwflls te schrflven, want „uwe brieven zfln haar niet alleen verwonderlijk aangenaam, maar zfl zfln haar ook tot groot nut." (1553.) Uit Parfls zond de koning 1554 op verzoek des hertogs een biechtvader; Orfl, die 20 jaren het hoofd der Fransche inquisitie was geweest en die desnoods gestreng mocht optreden en Re née mocht dreigen, dat haar goed en hare kinderen haar zouden ontnomen worden. En men nam hare twee dochters haar af, om ze in een klooster op te sluiten. Toen ze bleef weerstaan, bracht men haar voor de rechtbank der Inquisitie, die haar 1554 September ver oordeelde. Maar plotseling had er een omme keer plaats. De hertogin was gaan toegeven. En waarlflk zfl gaf haar verlangen te kennen om te biechten, en ontving daarna de hostie. Calvfln wendde zich echter niet van haar af. En na tot haar geweten gesproken te hebben, keerde hfl zich aldus tot haar hart: „ik ver- „zoek u moed te scheppen, en indien de vfl- „and, door een slag, tengevolge van uwe zwak- „heid eenig voordeel op u behaald heeft, laat „hem dan niet den roem hebben, dat hfl alles „gewonnen heeft." Plotseling stierf de hertog in 1559. Moest Renée als weduwe in Ferrara blflven, of kon zfl beter naar Frankrflk terugkeeren? Haar zoon deed haar vermoeden, dat hfl de politiek en de kwellingen van zfln vader zou voortzetten. Calvfln gaf haar goeden raad. De vraag was niet, of zfl tusschen Ferrara en Frankrflk zou kiezen, maar of zfl in plaats van de weifelende houding nu komen zou tot eene besliste belfl- denis der waarheid. „Ik zoek uw heil, mevrouw, „zooveel ik kan. Maar indien de hoogheid en „de grootheid der wereld u verhinderen nader „tot God te komen, zou ik voor u een verrader „zfln door u te doen gelooven, dat wit zwart ,is. Indien gfl besloten waart u beslist te open baren en u kloekmoediger te toonen dan tot „hiertoe het geval was, zou ik Hem bidden u „spoedig een grooter deel in het bestuur te „bieden". Deze edele taal verstond Renée, en zfl vertrok naar Frankrflk, waar zfl openlflk uit kwam voor de Gereformeerde Kerk. 1561. Jaren lang werd haar kasteel te Montargis eene plaats van samenkomst voorde beroemdste predikanten als Morel, Beza, P. Martyr, Merliri, voor de ge reformeerde vorsten en vorstinnen en den held Coligny. Zflne poorten stonden wfld open voor de vervolgdenzeshonderd hoopten zich daar op. Haar predikant Morel schreef aan Calvfln „het is hare gewoonte zich uit te putten in „beminnelijkheid jegens hen, die zfl meent dat „u dierbaar zfln. Er deed zich eene zaak op tusschen Morel en Renéede hertogin wilde tegenwoordig zfln bfl de vergaderingen van den kerkeraad. Morel schreef aan Calvfln: „hoe belachelflk zullen onze kerkeraden voor roomschen en weder- doopers worden, als zfl door vrouwen geregeerd worden." Toen schreef Calvfln der hertogin dat niemand, in welken graad of staat „hfl zfl, of hoe hfl bfl u aangeschreven sta, zich „schame zich te onderwerpen aan het bevel, „dat de Zoon Gods zelf gegeven heeft en den „hals te buigen om Zfln juk te dragen." Renée gaf ten antwoord: „God doe mfl de genade mfl „te gebruiken, opdat Hfl zuiver en oprecht ge- „diend worde, gelflk gfl het verlangt" en dat terwfll de koningin van Navarre e. a. tegen-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1909 | | pagina 2