Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland Onder Redactie van: Ds. L. BOUMA en Ds. H. W. LIMAN. 7e Jaargang. Vrijdag 20 Augustus 1909. No 9. UIT HET WOORD. Met medewerking van onderscheidene Predikanten. A. D. LITTOOIJ Az. MIDDELBURG. Bouma. .Filippus". Honger. Zeeuwsen Kerkblad. ABOHHEMEBTSFBUS per half jaar franco per post Enkele nummers 70 cent. 3 cent. Drokker-Oitgever DE UITWERKING VAN PAULUS' PREDIKING TE ATHENE. Als zij nu van de opstanding der doo- den hoorden, spotten sommigen daarmede en sommigen zeiden: Wfl zullen uweder om hiervan hooren. En alzoo is Paulus uit het midden van hen weggegaan. Doch sommige mannen hingen hem aan, en ge loofden onder welke was ook Dionysius, de Areopagiet, en eene vrouw, met name D&maris, en anderen met dezelve. Hand. XVH 32—34. Nooit had de Areopagus zulk een rede ge hoord als die van Paulus. Welsprekende lippen hadden het woord er gericht tot de vergaderde menigte, maar nimmer hadden de wijzen van Athene zulk een tijding vernomen. Thans had den z|j gehoord van den Schepper des hemels en der aarde, die niet woont in tempelen met handen gemaakt, en die niet noodig heeft, dat eenig mensch Hem hulde brengt. Hoever stond deze God boven alle hun goden en godinnen en hoe oneindig verheven was Hij boven al wat god genaamd wordt. Met welke verbaasde blikken zullen zij dezen vreemdeling aangezien hebben, als zij Hem den Algenoegzamen hoor den verkondigen. Ook in sommigen hunner was de gedachte opgerezen, dat alle menschen een geslacht vormden en daarom waren zij be gonnen ook hun aandacht te wijden aan de ge schiedenis van andere volkeren, maar een be schouwing als Paulus over de historie bleek te hebben was hun ten eenenmale vreemd. Zij letten alleen op de menschen, die op het too- neel van het leven verschenen, zü gingen hun daden na, zij oordeelden over wat zij zagen, doch de Apostel liet hun zien, dat God de eerste en de laatste is, en dat hij alle draden van het wonderlijk weefsel in handen heeft. Hij deed hen opmerken, dat de geschiedenis is de ont hulling van Gods eeuwigen en on veranderlijken raad, zoodat alle gebeurtenissen dienstbaar wor den aan het doel, door den Heere des hemels en der aarde gesteld. En die historie komt eens aan haar einde, wanneer de dag aangebroken is, waarop God den aardbodem rechtvaardig oordeelen zal door een man, dien Hij daartoe geordineerd heeft, verzekering daarvan doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de dooden opge wekt heeft. Deze rede, die de bewondering der eeuwen opgewekt heeft, heeft de bedoeling om deze wijzen der wereld te brengen tot waarachtige bekeering, opdat zij Hem, van wien zij het leven, den adem en alle dingen ontvangen hadden, zouden zoeken en vinden. Waarlijk, het was dezen Apostel te doen niet om hun beschaving en hun kennis te brandmerken, maar om hen te redden en te behouden. Diep en helder heeft hij blijkbaar verstaan, dat Christus niet gekomen is om te verderven maar om te zoeken wat verloren en te zaligen wat zondig was. Wij ken nen alzoo de verhouding, waarin het Christen dom zich stelde tegenover de Grieksche bescha ving en daaruit mogen wij afleiden, wat ook de roeping van de Christenen is in onze dagen. Al wat door Gods goedheid nog tot stand komt op deze aarde, behooren wij te waardeeren als een gave van den Vader der lichten, en nooit mogen wij zelfs den schijn op ons laden, alsof het Christendom vijandig tegenover de ontwik keling staat en wij moeten ons beijveren om dit duidelijk te laten uitkomen. Tevens mogen wij nooit de waarheid die naar de godzaligheid is, verbergen. Dit heeft Paulus ook niet gedaan. Hij heeft geen schikking getroffen met Athene, hij heeft ter wille van de wijzen geen tittel of jota laten vallen van wat eeuwig vast staan zal. Wat is nu de uitwerking van des Apostels rede geweest? Als zij hoorden van de opstan ding, spotten sommigen, en anderen zeiden wij zullen u wederom hiervan hooren. Verwon dert het u, dat sommigen na zulk een ernstige, aangrijpende rede spotten konden Niet erg zeker. Voor deze wijzen was het denkbeeld van de opstanding nieuw, ja ongerijmd. Zij hadden hun eigen zienswijze over leven en dood, zij wisten, dat het leven met den dood een einde nam, en nu hadden hun groote mannen gezocht naar bewijzen om de hoop op onsterfelijkheid te sterken, maar het was hun nooit in de ge dachte gekomen om te zeggen dat ook een lichaam eenmaal in de macht des doods zou kunnen opstaan. Een lichamelijke opstanding was in strfld met alles wat de mensch zag en sommigen konden den lach der spotternij niet onderdrukken, toen zij dezen vreemdeling met zooveel kracht en nadruk hoorden verklaren, dat God een man uit de dooden opgewekt had. Had hij de stelling verdedigd, dat God een doode kon opwekken, nu daarover zouden zij allicht hebben willen disputeeren, ja, dat had den zij graag gedaan. Maar hoe onnoozel moest die man zijn, die geloofde, dat het gebeurd was. Hij was dit bleek hun duidelijk ver ten achter. Er was een tijd geweest, waarin ook hun voorouders allerlei verhalen geloofd had den, doch die tfld was onherroepelijk voorbij. Eerst hadden zij nog al achting voor den spre ker gehad, zij zouden hem wel een plaats heb ben willen inruimen in 't midden van hun eigen wijzen, doch nu ging het al te ver, en zij be klaagden den man in hun hart die nog zoo bfl- geloovig was. De menschen veranderen in de eeuwen niet veel, want zooals het daar was, zoo is het nog altijd. Spreek eens met velen onzer beschaafden over de opstanding van den Christus, en het zal hun moeielflk vallen om hun spot lust te bedwingen. Anderen bleven beter in den vorm. Zfl spotten niet, zij wezen den Apostel enkel af. Op zeer fatsoenlijke wijze. Natuurlijk. Beneden hun waardigheid zouden zfl het achten, wanneer er ook maar een onbeleefd woord over hun lippen kwam. Wat er in hen omging, lieten zfl niet zoo duidelflk blflken. Nochthans deden zfl hem verstaan, dat zfl niets met hem te maken wil den hebben. In hun oog was het dwaasheid, wat deze man predikte. Gaat het niet nog zoo? De mannen, die hoog in beschaving staan, zul len uit wellevendheid iemand aanhooren, die hen wflst op den machtigen Schepper, wiens eigendom zfl zfln, en hen spreekt van het oor deel dat eens gehouden zal worden, en zfl zullen hem fatsoenlijk maar toch duidelflk te verstaan geven, dat zfl er niets van weten willen. Wfl zullen u wederom hierover hooren, is slechts een voorwendsel om thans van hem ontslagen te zfln. Heeft die prediking dan in 't geheel geen vrucht gedragen Sommigen hingen hem aan en geloofden. Niet vele edelen, niet vele wflzen, niet vele rflken, heeft de Apostel ergens anders gezegd, maar er zfln er toch altfld, Gode zfl dank, eenigen, voor wie het woord des Evan gelies een reuk des levens ten leven is. Twee worden met name genoemd. Dionysius, de Are opagiet, een man derhalve, die onder de wflzen van Athene een eervolle plaats innam en ge acht was bfl de bewoners, en Damaris, een vrouw, zeker een zeer aanzienlijke. Zoo was God begonnen ook in Athene Zfln kerk te ver gaderen en Hfl zou haar bevestigen en uitbrei den. Het was een zeer kleine schare, als gfl deze enkelen vergelflkt met de groote menigte, die weigerde zich aan het Evangelie te onder werpen, maar de Heere was met haar en wie zouden tegen haar kunnen zfln? Athene heeft de hand ter redding haar toe gestoken, geweigerd en zfl heeft de oude Griek- PRIJS DER iDYERTEHTIER van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere regel 10 cent meer. sche beschaving liever gehad dan de onvergan kelijke schatten van het Koninkrijk der hemelen. Zfl zou echter ondervinden, dat zfl, wat zfl had, ook nog verliezen zou. Laat het u ter waar schuwing strekken, opdat gfl gelooven moogt ter zaligheid uwer ziel. Of gfl rflk of arm, be schaafd of onbeschaafd, geleerd of ongeleerd zflt, gfl hebt te bedenken, dat God Uw Schep per is, en dat Hfl bfl gevolg recht op U en al uw vermogen heeft. Eens zal Hfl rekenschap van U vragen, en U oordeelen, opdat gfl ont vangt al wat in 't lichaam geschied is, hetzfl goed hetzfl kwaad. Wie heeft, dien zal gegeven worden, maar die niet heeft, hem zal ontnomen worden ook wat hfl nog heeft. UIT HET LEYJKN. Den elfden Augustus j.l. vergaderde te Alk maar het Gereformeerd Traktaatgenootschap .Filippus" onder ons welbekend, al ware het alleen maar om zfln wfld en zfld verspreiden scheurkalender. Aan den avond van den tienden was ds. Kropveld voorgegaan in een matigjes bezochten bidstond. Onze menschen zfln over het algemeen niet bidstondachtig, wat misschien niet zoozeer tegen de bidstonden pleit als wel tegen onze menschen. Als ge zoo bfl gelegen heid van een weekdienst, hetzfl in den zomer, hetzfl in den winter, eens om het hoekje kflkt in onze bedehuizen en ge ziet daar al die leege plaatsen, dan komt er wel eenigen twflfel op aan de oprechtheid van velen, die zoo stichte lijk zingenéén dag is in uw huis mfl meer, dan duizend, waar ik u ontbeer 1 Er zfln heel wat dingen die anders moesten wezen en anders konden wezen, en dan be hoefden we nog niet bevreesd te zfln, dat we al te volmaakt zouden worden. Onlangs was er sprake van een wetje met het oog op den achterstand, die bfl sommige rechtbanken is. Tal van zaken wachtten reeds weken en maanden op behandeling en afdoening. Of dat wetje ge komen is, weet ik niet. Maar ook in ons chris telijk leven is er een groote achterstand. Wat zfln er een menigte dingen, waarin we vuriger en flveriger konden zfln, waarin we meer be langstelling en toewijding konden betoonen. Het zfln over het algemeen altfld enkele per sonen, die den wagen trekken en helpen duwen. Dat moest zoo niet wezen. In den dienst des Heeren geldt ook het spreekwoord: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. De bidstond was dus maar matigjes bezocht. Des anderen daags kwam de vergadering samen in de Gereformeerde Kerk, en ook toen had men geen vflf minuten werk om de neuzen te tellen. En niettemin was de dag goed. Het openings woord van den voorzitter, prof. Lindeboom, pakte. Op zeer waardeerende wflze werd herdacht de arbeid van ds. Littoofl, die zoovele jaren lang zfln gaven ten dienste gesteld heeft van .Filip pus" en wel het allerbijzonderst aan den scheur kalender. De verslagen van secretaris en pen ningmeester, de heeren Ter Borg en Hooft, lokten uit tot vragen en besprekingen. Na de pauze refereerde ondergeteekende over ,den arbeid onder de onwetenden en dwalenden", waaruit zich een geanimeerde discussie ontspon. Met de verkiezing van een drietal bestuurs leden was het einde der vergadering gekomen. Het resultaat van den arbeid, door .Filip pus" verricht, is moeilflk in cflfers uit te druk ken. De duizenden en tienduizenden kalenders en blaadjes zfln zoovele zaadkorrels. En wat er met dat uitgestrooide zaad geschiedt, dit is te lezen in Mattheus 13. Elk zaadje brengt geen vrucht voort, maar zonder vrucht is ook dit zaaien niet. God weet alleen, waartoe de arbeid van .Filippus" dienstbaar is geweest. Enkele malen komt het ook voor ons openbaar. Het aantal leden en corporaties bfl .Filip pus" aangesloten, is vrfl aanzienlflk, maar het kon nog grooter zfln. Wat kan ook de een voudigste geen kostelflk werk doen voor het Koninkrflk Gods alleen reeds door het over handigen van een traktaatje. Er zfln in iedere plaats menschen, die nooit iets lezen. Onwille keurig brengt het traktaatje, dat ge hen uit gereikt hebt, hen tot lezen en nadenken. Zeker, het kost eenige moeite. Maar zonder moeite komt er niets tot stand. Wie niet zaait, die zal ook niet maaien. Het is vrfl wat gemakkelflker uw medemenschen aan hun lot over te laten en met Kaïn te zeggenben ik mfln broeders hoeder! Het is vrfl wat gemakkelflker uw buurman, die modern of Roomsch of niets is, links te laten liggen. Maar als ge vraagt, wat beter is, wat roeping is. wat God wil, dat ge doen zult, dan is het antwoord niet twflfel- achtigdan hebt ge hem te waarschuwen en te vermanen tot bekeering. Het is zoo uitne mend te flveren voor de eere Gods, te flveren voor de eere Gods, gelflk het genoemd wordt, op alle terrein des levensmaar dan moeten wfl nooit vergeten, dat de eere Gods niet kan worden afgescheiden van de zaligheid en de behoudenis der zielen. Ook .Filippus" heeft tot einddoel de ver heerlijking van Gods naam, maar om dat doel te bereiken tracht dit genootschap de men schen, de onwetende en dwalende menschen te roepen en te vermanen tot bekeering. Wie helpt daar aan mede Wie wil zich geven voor dezen arbeid der traktaatverspreiding, zfl het ook in kleinen kring? Voor weinig geldkrflgt men een schat van traktaten, die men dan in huisgezinnen kan brengen, waar ze onder Gods zegen winst kunnen doen De heer Hooft te Ermelo neemt met blfldschap alle aanbiedingen aan. Voor één gulden is men lid van .Filip pus". Voor één gulden worden u de middelen verschaft om althans iets te doen tot behou denis van het verlorene. Liman. Onlangs woonde ik in een onzer groote ste den een godsdienstoefening bfl. Het was Maan dagavond van de kermisweek. Een jong pre dikant, over wiens talenten een groote roep ging, zou den kansel beklimmen. Het kerkgebouw was een uur voor den tfld tot berstens toe ge vuld. Alle zitplaatsen waren meer dan bezet, en alle paden stonden opgepropt met menschen. Van heinde en verre uit den omtrek was men toegestroomd. Iemand, die naast mfl zat, of liever stond, zeide tot mfl.Gfl kunt wel zien, dat er nog honger naar de waarheid is onder het volk" Nu, als ge de menschen massa zaagt, dan had het er ook al den schfln van. Ge zaagt er aller lei menschen. Jongen en ouden, rflken en armen, grooten en kleinen. Ik knikte dan ook toestemmend, maar bfl mfl zeiven dacht ik .of er honger onder ons volk naar de waarheid is, dat zullen we morgenavond beter kunnen zien". Den volgenden avond zou er n.l. weer een ander prediker het Woord Gods verkon digen, maar een man met veel minder talenten. De gevierde prediker van Maandagavond trad op voor de stampvolle kerk. En de preek viel inderdaad niet tegen. Het was een ernstige preek, op welsprekende wflze voorgedragen. De inhoud was eenvoudig en schriftuurlflk, de voordracht natuurlflk en somwfllen indruk wekkend. Maar het werd Dinsdagavond. Weer gingen de kerkdeuren open. Doch met den Maandag- avondpreek scheen opeens de honger van velen gestild. Wel was er nog een behoorlflke op komst, maar in de paden stond niemand en

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1909 | | pagina 1