K SCHEPS, Arts.
li
Kerk- en Schoolnieuws.
Ofliciëele Berichten.
Verantwoording van Liefdegaven.
Homoeopatisch Geneesheer.
liefhebben, ja al de Zijnen, die met ons voor
werp van Zijne liefde zijn.
En omdat wij door Christus geliefd worden
en Hij ook voor ons is gestorven, zullen wij
door hen niet kunnen gehaat worden, maar
moeten we deelen in hunne liefde. Door de
wereld worden wij gehaat en dat kan niet an
ders, want de wereld kent de liefde niet, kent
deze liefde niet, die vrucht is des Geestes. De
wereld moet ons wel haten. Jezus heeft het
voorzegdIndien gij van de wereld waart, zoo
zou de wereld het hare liefhebbenmaar omdat
gjj van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de we
reld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld.
EnIndien u de wereld haat, zoo weet, dat
zij mij eer dan u gehaat heeft. Zoo heeft de
wereld Christus gehaat en haat zij ons ook. Maar
door degenen die van de wereld niet zijn, door
hen die van Christus zijn, kunnen wij niet ge
haat wordenen dezulken kunnen wij niet haten.
Als wij haten degenen die van Christus zijn,
dan zijn wjj doodslagersdan behooren wij tot
Christus niet. Haat is geen vrucht des Geestes.
'tls veeleer een gif des duivels. Haat is een
felle tegenkanting tegen den mensch dan zoekt
men zijn ondergang dan is men met niets
minder tevreden dan met zijn algeheele onder
gang. Haat is alzoo in beginsel doodslag.
Maar liefde staat daar lijnrecht tegenover.
Liefde is een lust aan het welzijn, aan het leven
van den naaste. Liefde doet ons zoeken hèt
belang en het geluk van den ander. Haat eischt
het levensgeluk en het leven zelf van den naaste.
Liefde daarentegen geeft geluk en geeft zieh-
zelven om gelukkig te maken. Haat komt op
uit tegenzin, en liefde vloeit voort uit welge
vallen.
Maar kunnen wij altijd een welgevallen heb
ben in onze broeders? Misschien hebben zij
tegen ons misdreven Wat dan O, als wij
nu de vrucht des Geestes niet kenden, dan
zouden wij elkander niet kunnen liefhebben.
Zie het maar aan de wereld. Zij kent de vrucht
des Geestes niet, maar zij kent ook de broeder
lijke liefde niet. Zij kent wel de liefde van
bloedverwantschap en de liefde van boezem
vriendschap en de liefde van het gemeenschap
pelijk belang. Maar zij kent niet de broeder
lijke liefde des Christens, die een vrucht is des
Geestes. Zij kent niet dat nieuwe gebod", dat
Christus ons gegeven heeft. Zij zoekt den grond
der liefde in den mensch. Wij niet. Wij zoeken
den grond der liefde in Godin onzen Heere
Jezus Christus. Wij kunnen de broederen lief
hebben, niettegenstaanne hunne gebreken hen
liefhebben, hoewel ze tegen ons soms mochten
misdreven hebben hoewel hun karakter geheel
afwijkt van het onze. Wij kunnen hen liefheb
ben om Christus' wil, omdat zij door Christus
geliefd worden, zoowel als wij, en omdat zij
Hem liefhebben. Zoo is de liefde de vrucht
des Geestes.
Zaamslag. R. Hamming.
De Steekstoel.
Nog altijd vindt men een enkele predikant
die den kansel, den .preekstoel", in. niet ge
ringe mate ontwijdt doör er een „steekstoel
van te maken. De prediking is dienst des
Woords. Dit Woord is krachtiger en scherper
dan eenig tweesnijdend zwaard. Indien recht
gepredikt gaat het door „tot de verdeeling der
ziel, en des geestes, en der samenvoegselen en
des merg8e. Een prediker met dit zwaard ge
wapend en het met tact hanteerende oefent
grooten invloed uit. Hij heeft genoeg aan het
Woord. Naast dit krachtige zwaard is aan
eigene wapenen geen behoefte. De ware ge-
loovigen laten zich slaan en tuchtigen door het
Woord. Zoolang ze maar weten dat het zwaard
des Geestes hun treft is er geen beklag maar
wel een diep ontzag en beven voor het Woord
des Heeren. Maar o wee, als de prediker met
zijn eigen woord komt, wanneer hij zijn eigen
dolken slijpt en inplaats van te preeken aan
het „steken" gaat. Niet alleen dat de gemeente
dit niet voor lief neemt, maar de invloed van
het Woord wordt er grootelijks door geknakt.
Het schild dat de steken afweert keert ook het
zwaard des Geestes. De eenige vrucht die de
steekstoel tot nog toe afwierp bestaat in har
digheid en bitterheid des harten. Want juist
langs dezen weg is in menige gemeente een
wortel der bitterheidopgesproten die beroerte
maakte en waardoor velen verontreinigd wer
den. En dat door den dienaar des Woords
Als een prediker den kansel beklimt en zijn
mond opent om te spreken geniet hij groote
voorrechten. Niemand valt hem in de rede. Hij
kan ongehinderd uitspreken. Hij heeft de vrij
heid van het woord. Hij alleen. Nochtans is
deze vrijheid geen ongebondenheid. Hy staat
niet als heerseher, maar als herder. Niet als
koning, maar als dienstknecht. „Predik het
Woord*„Uw bescheidenheid zij allen men-
schen bekend"; „Het hart eens wijzen zal tijd
en wijze weten'deze woorden wijzen de
grenzen aan waarbinnen een prediker zich te
bewegen heeft.
Dan er zijn die zich aan deze koninklijke
bepalingen nimmer recht onderwerpen. Op den
kansel gevoelt men vrij en ongebreideld en
vandaar is men op hol eer men 't weet. Op den
kansel geeft men zijn karakter lucht, braakt
de gal uit, en blaast men allerlei bitter verwijt.
De prediker toornt tegen een persoon, of groep
van personen en nu komt de sehoone kans om
met scherpe pijlen raak te schieten. Het wilde
dier in des predikers hart is nu voor goed wak
ker en slaat dreigend zijne klauwen uit.
Arme prediker 1 Armzalige schermutseling
Om als gezant des Konings zich tot dergelijke
tactiek te verlagen. Om onder bedekking van
het heilige ambt het heilige met eigen hand
af te breken, 't Is een bewijs van hoogheid des
harten. Men wil zichzelf handhaven Meu wil
dapper zijn Men durft het zeggen Het is ook
gebrek aan zelftucht. Men houdt noch zijn tong,
noch zijn natuur in toom. Er is geen strijd
ten bloede toe tegen den ouden mensch. Tel
kens weer heerscht hij. Zelfs op den kansel.
Maar naast hoogheid en gebrek aan zelftucht
is het ook nog bewijs van lafhartigheid. Men
beleedigt en kwetst personen zonder hun kans
te geven om zich te verdedigen. Men stelt an
deren aan de kaak en schiet op hen met grof
gesehut, maar stelt zichzelven geheel schotvrij.
Men slaat op een terrein waar niemand terug
kan slaan.
Nu is er voor deze kwaal een goede remedie.
De kerkeraad heeft te waken over den dienst
des Woords. Heeft te zorgen dat het dienst des
Woords blijve. Heeft met liefde en beleid toom
en breidel aan te leggen. Vooral wanneer de
prediker zoover gaat dat hij van den kansel
iemand publiek beleedigt, zou de kerkeraad
hem noodzaken zulke beleedigingen openlijk
terug te trekken. De kerkeraad had ook maar
eenmaal zoo kras op te treden en niet licht
zou zulk een zonde zich herhalen. Geen ker
keraad mag toelaten dat de preekstoel in een
steekstoel ontaarde.
Dit stuk is overgenomen uit de Amerikaan-
sche „de Waehter" en wij plaatsen het op
verzoek. Wij vertrouwen echter, dat onze pre
dikanten zich aan dit kwaad niet schuldig
maken want waar het vroeger wel eens voor
kwam, daar was de afkeuring algemeen. Zeer
terecht zeker, want het is een kwaad, dat treu
rige gevolgen heeft en dat geheel en al uitge
roeid moet worden. Geen kerkeraad mag toe
staan, dat dit onkruid tiert.
DE REDACTIE.
TWEETAL
te Iersekeds. F. H. Boersma te Wirdum.
ds. J. Brinkman te Beilen.
BEROEPEN
te HeinkenszandCand. J. C. Brussaard te
Dordrecht.
te Sellingen Cand. F. L. Kroes te Kuinre.
te Doetinchem ds. S. Doornbos te Zoutkamp,
te Drogeham Bds. J. H. Beumee te Ureterp.
BEDANKT
voor Langerak: Cand. J. W. v. d. Bosch te
Noord Scharwoude.
voor MontfoortCand. E. J. Wientjes te Zeist.
De heer C. J. Wielenga slaagde voor
het eandidaats-examen in de theologie aan de
Vrije Universiteit.
De Theologisehe-Schooldag zal D. V. 7 Juli
te Kampen gehouden worden.
Op den avond van den 6en Juli zal eene
bidstond gehouden worden, waarin hoopt voor
te gaan ds. W. Bosch van Almkerk.
De inrichting van den Schooldag zal dit jaar
eenigszins anders zijn dan de vorige jaren. Er
zal slechts een referaat gehouden worden, ter
wijl voorts verscheidene broeders zullen optre
den, die een kort woord zullen spreken.
Het Agendum van den Schooldag is voor-
loopig vastgesteld als volgt:
10 uur: Opening door den Rector: dr. H.
Bouwman.
ÏO1/* uurReferaat van dr. T. Hoekstra
De waarheid.
11V2 uur: Ds. T. Bos van Dokkum.
12 uur tot 2 uur Pauze.
2 uurProf. LindeboomKrijgen wij niet
behoefte aan meerdere predikanten
met Debat.
2^233/* uur. Verschillende sprekers alsds.
Vogelaar, ds. Los, ds. Kouwen-
hoven, ds. van der Werf en
Prof. Bouwman.
33/4 uur: Slotwoord: ds. Westerhuis van
Groningen.
Heinkenszand. Zondag j 1. werd alhier onder
leiding van onzen geachten consulent, den
Weleerw. Heer ds. G. Doekes van Nieuwdorp,
tot Herder en Leeraar beroepen de Eerw.
Heer J. C. Brussaard, Cand. Het is de wensch
van kerkeraad en gemeente, dat de Heeere het
hart van Z.Eerw. moge neigen deze roeping
op te volgen.
Namens den Kerkeraad,
L. va» VaissM, Scriba.
Den kerken der classis Zierikzee zij bekend
gemaakt, dat op de a. s. September-vergadering,
behalve de bijdragen pensioen ds. R., zijn aan
mij te storten voor de Prov. Kas, art. 13 K. O.,
door Zierikzee f 26,60Camperland f24,70;
Bruinisse f 22,80 Colfinsplaat f 19,Seha-
rendfjke f 17,Brouwershaven f 15,Zon-
nemaire f 15,Oosterland f 13,Nieuwer-
kerkf9,Geersdijk f9,en Wissenkerke 17,25.
Voor art. 13 D. K O.
Haamstede, 16-6-'09. R. Koolstra.
KORT VERSLAG van de vergadering der
Prov. Synode van Zeeland, gehouden te
Goes, 9 Juni 1909.
Art. 1. De vergadering wordt geopend door
den praeses der roepende kerk ds. v. d Veen.
Z.Eerw. laat zingen Ps. 121 1; leest Efeze 3
en gaat voor in 't gebed. Daarna spreekt hij
een woord ter opening, waarin hij den afge
vaardigden een hartelijk welkom in Goes toe
roept, herinnert aan de „blijde gebeurtenis"
en wijst op den komenden strijd.
Art. 2. Er wordt een commissie benoemd tot
het nazien van de lastbrieven. Deze zijn in
orde. Evenwel is van de ouderlingen uit Tholen
slechts één tegenwoordig.
Art. 3. In het moderamen gekozen DD. R. J.
van der Veen, praeses, L. Bouma, assessor,
G. F. Kerkhof, scriba, A. H. van der Kooi,
adj.-scriba.
Art. 4. Ds. H. W. Laman, scriba der vorige
synode, leest de notulen, die onder dankzeg
ging worden goedgekeurd.
Art. 5. Rapporten en verslagen
a. van den curator der Theol. school, ds. R.
J. van der Veen
b. van den deputaat naar art. 13 D. K., ds.
R. Hamming;
de ontvangsten bedroegen A. P. f 1708,23,
de uitgaven f 1551,935, saldo f 157,195.
Hierbij wordt besproken de vraag of aan
een emeritus v. d. m. nog zal worden uitgekeerd
de 20 pCt. van 1 Febr.1 Jan. 1908. Wordt
alzoo besloten.
Nog wordt besloten aan dienzelfden em.
v. d. m. voor 190910 de 20 pCt. toe te staan,
maar dat in 't vervolg ter verkrijging van deze
20 pCt. de betrokken classe deze zaak ter
synode moet brengen.
e. van den quaestor der Prov., ds. A. H. van
der Kooi: ontvangen f 1198,36, uitgegeven
f 869,995, saldo f 328,365.
d. van den deputaat voor de Zending, ds. H.
W. Lamanontvangen f 2104,355, uitgegeven
f 250,74s, saldo f 1853,61.
c. Ds. L. Bouma leest 't verslag van depu
taten voor hulpbehoevende krankzinnigen, doof
stommen en idioten, ontvangen f 1058,525, uit
gegeven f 395,715, saldo f 662,81.
In zake de f 100 die jaarlijks voor de diaconie
van Zaamslag uitgegeven wordt, zal een onder
zoek worden ingesteld. Daar het herziene re
glement der kas ter tafel is, wordt dit gelezen
en behoudens enkele veranderingen, goedge
keurd.
f. van den penningmeester naar art. 19 D.K.
A. H. van der Kooiontvangsten f 3058,736,
uitgegeven f 423,20, saldo f 2635,535-
Art. 6. De praeses dankt de verschillende
rapporteurs en benoemt eene commissie om de
verschillende boeken na te zien.
Art. 7. Pauze.
Art. 8. De vergadering wordt geopend met
het zingen van den Morgenzang4, waarna 't
rapport van deputaten naar art. 49 wordt ge
lezen door ds. A. H. v. d. Kooi. Ook aan dezen
deputaat wordt de dank der synode bij monde
van den praeses.
Art. 9. De commissie tot het nazien van de
boeken der verschillende quaestores rapporteert,
dat alle boeken in orde zijn en stelt voor de
beheerders te dechargeeren.
Art. 10. Thans wordt voorgelezen de me
morie van toelichting van de classe Tholen.
In verband hiermede doen de broeders Bouma,
Laman en v. d. Veen, verslag van hunnen
arbeid.
Wordt na langdurige bespreking besloten,
dat de classe Tholen als zelfstandige classe zal
blijven bestaan en krachtigen steun zal ont
vangen van de provincie. Deze steun zal hierin
bestaan
a. dat vier kerken worden aangewezen, die
op hare beurt de classicale vergaderingen zul
len bijwonen en desgevraagd de classe met
advies zullen dienen
b. dat ingeval de classe hulp in den predik
dienst voor Poortvliet noodig acht, de Prov.
Synode de aanvraag ten zeerste ondersteunt
en adviseert, deze aanzoeken bij de Kerken
van Zeeland in te willigen
c. dat een commissie van drie broeders
(Bouma, Laman en van der Veen) de financi-
eele draagkrachtder classe zullen onderzoe
ken en na bevind van zaken zullen handelen
in betrekking tot den finantieelen steun, door
de classe Tholen aangevraagd.
Art. 11. In zake de aanvraag van de kerk
van Rilland om in eens f 200 te ontvangen voor
pastorie-bouw, wordt besloten de gevraagde
gelden niet toe te staan, maar aan de
kerken die nog niet voor Rilland collecteerden
te verzoeken alsnog eene collecte
te houden.
Art. 12.. Ds. Doekes brengt namens zijn
mede-deputaten rapport uit over den toestand
van de prov. Zeeland inzake de Zending- Hierover
wordt zeer breed gediscussieerd. Ten slotte wordt
met eenparige stemmen 't volgende aangenomen
„De Part. Synode gehoord hebbende het rap
port in zake de Zending, overtuigd, dat de
Zeeuwsehe kerken moeten komen tot
een eigenZending, geeft bij vernieuwing
aan deputaten opdracht krachtig voort te ar
beiden, gelijk zij tot heden hebben gedaan, en
tevens, om als zij den tijd daartoe gekomen
achten, zich te wenden tot de roepende kerk,
om eene bijzondere Prov. Synode voor deze
zaak samen te doen komen.
Tevens spreekt de Synode uit, dat om den
stand der financiën te kennen, elke classe zorge,
dat de minimum-bijdrage van elke kerk bekend
worde".
Art. 13. Het voorstel van de classe Middel
burg om bfj de classe Klundert hulp te vragen
voor de Zending, wordt aangenomen.
Art. 14. De afgevaardigden van de classe
Middelburg brengen nog ter tafel art. 13 van
het Zendingsrapport (nieuwe formuleering). Na
langdurige bespreking wordt dit art. met staking
der stemmen verworpen.
Art. 15. Aan de kerken van Domburg en
Westkapelle wordt dezelfde subsidie toegezegd.
Art. 16. Gelezen wordt een dankbetuiging
van J. B. voor de ondersteuning uit de Kas
voor hulpbehoevende studenten, en tevens ver
schillende aanvragen om ondersteuning.
Deze aanvragen worden gesteld in handen
van de deputaten naar art. 19 D. K., die in
dezen naar bevind van zaken zullen handelen.
Art. 17. De quaestor stelt de begrooting
f700 voor goedgekeurd.
Art. 18. Alle deputaten worden opnieuw
benoemd als volgtCorrespondentds. R. J.
van der Veen; Quaestor: ds. A. H. van der
Kooi, see. R. J. v. d. Veen; Art. 49 D. K.
DD. A. H. v. d. Kooi, F. Staal, R. J. v. d.
Veen, K. Veen en dr. L. Wagenaar; Art. 19
D. K.DD. R. Hamming, A. H. v. d. Kooi,
H. W. Laman, R. J. v. d. Veen en dr. L. Wa
genaar Art. 13ds. R. HammingCurator
der Theol. SchoolDD. R. J. v. d. Veen, sec.
H. W. Laman.
Art. 19. De kerken in art. Xa bedoeld,
worden nu aangewezen en zijnGoes, Middel
burg (B), Nieuwdorp en Zierikzee.
Art. 20. De samen te roepen bijzondere
synode zal op een Donderdag en te Goes ge
houden worden.
Art. 21. De gewone Prov. Synode in 1910
zal gehouden worden op den eersten Woens
dag in Juni te Middelburg. De predikanten
conferentie zal gehouden worden des Dinsdags
daaraan voorafgaande.
Art. 22. De adj.-scriba leest de korte notulen.
Art. 23. De scriba dankt den praeses uit
naam van de synode voor zijn uitnemende lei
ding der vergadering.
Art. 24. De praeses sluit de vergadering
met een woord van dank aan alle leden der
synode, die hem zijn werk gemakkelijk hebben
gemaakt.
Art. 25. Ds. L. Bouma gaat voor in dank
gebed. Op last der- Synode,
A. H. v. d. Kooi, Adj.-Scriba.
Kort verslag der Diakonale Conferentie.
Woensdag, 16 Juni had te Oostkapelle inde
nette nieuw gebouwde Ger. Kerk de aange
kondigde Diakonale Conferentie plaats, die ge
opend werd door br. J. de Visser Gz. als voor
zitter der roepende Diakonie en vooraf liet
zingen het 3e en 5e vers van Psalm 146, las
Rom. 12 voor en vroeg 's Heeren zegen in den
gebede, heette alle aanwezigen welkom, en las
vervolgens de geteekende presentielijst voor,
waaruit bleek dat 16 diakoniën tegenwoordig
waren. Westkapelle en Middelburg B waren
zonder kennisgeving afwezig, hierop werd 't
moderamen saamgesteld door stemming en be
stond uit de brs. van der Hoeve, van Vlissingen,
tot voorzitterAbr. Franckescriba en J. de
Visser Gzassessor, 't verhandelde der te
Grijpskerke gehoudene vorige Conferentie wordt
der vergadering door de lezing dier Notulen
weergegeven, accoord bevonden en geteekend,
met dank aan br. C. Polderman van Melis-
kerke die toenmaals als scriba fungeerde.
Als referent trad op de WelEerw. heer
ds. Meulinkvan Meliskerke, met 't onderwerp
„De Diaconiën en de Kerkelijke vergaderingen".
Zaak- en leerrijk was deze rede van inhoud
waaruit eene geamineerde bespreking en nadere
toelichting op de gedane vragen volgde, door
den geachten referent, bereidwillig, helder en
duidelijk verstrekt.
't Agendum werd zeer nauwkeurig onder
veel bedachtzaamheid en broederlijke bespre
king, onder menig verschil van inzicht afge
werkt. Moge 's Heeren zegen op dit alles
rusten, en de vrucht gezien worden, tot heil
der armen en nooddruftigen, door 't werk der
barmhartigheid, der dienende liefde Zijner ge
meente, ter verheerlijking Zijns Naams.
De volgende Conferentie, Juni 1910 D. V.
zal getracht worden in Domburgsch Geret.
Kerk te kunnen plaats hebben, en de Diake
nen als roepende Diakonie aangewezen.
Hierna wordt door broeder v. d. Hoeve als
voorzitter deze Conferentie gesloten, waarna
door ds. Boeijenga, van Arnemuiden met dank
gebed geëindigd wordt, na 't zingen van Psalm
25 1 en 5. Abe. Frances, Scriba.
Middelburg A. De Pinkstercollecte voor de
Zending heeft opgebracht f 53,041/2*
C. J. Hondiu».
CORRESPONDENTIE.
Ds. R. K. te H. Gaarne nemen we Uwe
stukken op, doch deze week kan er nog geen
aanvang mee gemaakt worden. Redactie.
Advertentiën.
Hartelijk dank aan allen, die met mijn
zeventigsten verjaardag hun gewaardeerde be
langstelling hebben betoond.
Mede namens mijn vrouw en kinderen.
Ds. J. MEULINK.
Meliskerke, 16 Juni 1909.
1
DAGELIJKS, BEHALVE DINSDAGS, TE
SPREKEN VAN 1 TOT 3 UUR.