K SCHEPS, Arts. li Kerk- en Schoolnieuws. Ofliciëele Berichten. Verantwoording van Liefdegaven. Homoeopatisch Geneesheer. liefhebben, ja al de Zijnen, die met ons voor werp van Zijne liefde zijn. En omdat wij door Christus geliefd worden en Hij ook voor ons is gestorven, zullen wij door hen niet kunnen gehaat worden, maar moeten we deelen in hunne liefde. Door de wereld worden wij gehaat en dat kan niet an ders, want de wereld kent de liefde niet, kent deze liefde niet, die vrucht is des Geestes. De wereld moet ons wel haten. Jezus heeft het voorzegdIndien gij van de wereld waart, zoo zou de wereld het hare liefhebbenmaar omdat gjj van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de we reld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld. EnIndien u de wereld haat, zoo weet, dat zij mij eer dan u gehaat heeft. Zoo heeft de wereld Christus gehaat en haat zij ons ook. Maar door degenen die van de wereld niet zijn, door hen die van Christus zijn, kunnen wij niet ge haat wordenen dezulken kunnen wij niet haten. Als wij haten degenen die van Christus zijn, dan zijn wjj doodslagersdan behooren wij tot Christus niet. Haat is geen vrucht des Geestes. 'tls veeleer een gif des duivels. Haat is een felle tegenkanting tegen den mensch dan zoekt men zijn ondergang dan is men met niets minder tevreden dan met zijn algeheele onder gang. Haat is alzoo in beginsel doodslag. Maar liefde staat daar lijnrecht tegenover. Liefde is een lust aan het welzijn, aan het leven van den naaste. Liefde doet ons zoeken hèt belang en het geluk van den ander. Haat eischt het levensgeluk en het leven zelf van den naaste. Liefde daarentegen geeft geluk en geeft zieh- zelven om gelukkig te maken. Haat komt op uit tegenzin, en liefde vloeit voort uit welge vallen. Maar kunnen wij altijd een welgevallen heb ben in onze broeders? Misschien hebben zij tegen ons misdreven Wat dan O, als wij nu de vrucht des Geestes niet kenden, dan zouden wij elkander niet kunnen liefhebben. Zie het maar aan de wereld. Zij kent de vrucht des Geestes niet, maar zij kent ook de broeder lijke liefde niet. Zij kent wel de liefde van bloedverwantschap en de liefde van boezem vriendschap en de liefde van het gemeenschap pelijk belang. Maar zij kent niet de broeder lijke liefde des Christens, die een vrucht is des Geestes. Zij kent niet dat nieuwe gebod", dat Christus ons gegeven heeft. Zij zoekt den grond der liefde in den mensch. Wij niet. Wij zoeken den grond der liefde in Godin onzen Heere Jezus Christus. Wij kunnen de broederen lief hebben, niettegenstaanne hunne gebreken hen liefhebben, hoewel ze tegen ons soms mochten misdreven hebben hoewel hun karakter geheel afwijkt van het onze. Wij kunnen hen liefheb ben om Christus' wil, omdat zij door Christus geliefd worden, zoowel als wij, en omdat zij Hem liefhebben. Zoo is de liefde de vrucht des Geestes. Zaamslag. R. Hamming. De Steekstoel. Nog altijd vindt men een enkele predikant die den kansel, den .preekstoel", in. niet ge ringe mate ontwijdt doör er een „steekstoel van te maken. De prediking is dienst des Woords. Dit Woord is krachtiger en scherper dan eenig tweesnijdend zwaard. Indien recht gepredikt gaat het door „tot de verdeeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen en des merg8e. Een prediker met dit zwaard ge wapend en het met tact hanteerende oefent grooten invloed uit. Hij heeft genoeg aan het Woord. Naast dit krachtige zwaard is aan eigene wapenen geen behoefte. De ware ge- loovigen laten zich slaan en tuchtigen door het Woord. Zoolang ze maar weten dat het zwaard des Geestes hun treft is er geen beklag maar wel een diep ontzag en beven voor het Woord des Heeren. Maar o wee, als de prediker met zijn eigen woord komt, wanneer hij zijn eigen dolken slijpt en inplaats van te preeken aan het „steken" gaat. Niet alleen dat de gemeente dit niet voor lief neemt, maar de invloed van het Woord wordt er grootelijks door geknakt. Het schild dat de steken afweert keert ook het zwaard des Geestes. De eenige vrucht die de steekstoel tot nog toe afwierp bestaat in har digheid en bitterheid des harten. Want juist langs dezen weg is in menige gemeente een wortel der bitterheidopgesproten die beroerte maakte en waardoor velen verontreinigd wer den. En dat door den dienaar des Woords Als een prediker den kansel beklimt en zijn mond opent om te spreken geniet hij groote voorrechten. Niemand valt hem in de rede. Hij kan ongehinderd uitspreken. Hij heeft de vrij heid van het woord. Hij alleen. Nochtans is deze vrijheid geen ongebondenheid. Hy staat niet als heerseher, maar als herder. Niet als koning, maar als dienstknecht. „Predik het Woord*„Uw bescheidenheid zij allen men- schen bekend"; „Het hart eens wijzen zal tijd en wijze weten'deze woorden wijzen de grenzen aan waarbinnen een prediker zich te bewegen heeft. Dan er zijn die zich aan deze koninklijke bepalingen nimmer recht onderwerpen. Op den kansel gevoelt men vrij en ongebreideld en vandaar is men op hol eer men 't weet. Op den kansel geeft men zijn karakter lucht, braakt de gal uit, en blaast men allerlei bitter verwijt. De prediker toornt tegen een persoon, of groep van personen en nu komt de sehoone kans om met scherpe pijlen raak te schieten. Het wilde dier in des predikers hart is nu voor goed wak ker en slaat dreigend zijne klauwen uit. Arme prediker 1 Armzalige schermutseling Om als gezant des Konings zich tot dergelijke tactiek te verlagen. Om onder bedekking van het heilige ambt het heilige met eigen hand af te breken, 't Is een bewijs van hoogheid des harten. Men wil zichzelf handhaven Meu wil dapper zijn Men durft het zeggen Het is ook gebrek aan zelftucht. Men houdt noch zijn tong, noch zijn natuur in toom. Er is geen strijd ten bloede toe tegen den ouden mensch. Tel kens weer heerscht hij. Zelfs op den kansel. Maar naast hoogheid en gebrek aan zelftucht is het ook nog bewijs van lafhartigheid. Men beleedigt en kwetst personen zonder hun kans te geven om zich te verdedigen. Men stelt an deren aan de kaak en schiet op hen met grof gesehut, maar stelt zichzelven geheel schotvrij. Men slaat op een terrein waar niemand terug kan slaan. Nu is er voor deze kwaal een goede remedie. De kerkeraad heeft te waken over den dienst des Woords. Heeft te zorgen dat het dienst des Woords blijve. Heeft met liefde en beleid toom en breidel aan te leggen. Vooral wanneer de prediker zoover gaat dat hij van den kansel iemand publiek beleedigt, zou de kerkeraad hem noodzaken zulke beleedigingen openlijk terug te trekken. De kerkeraad had ook maar eenmaal zoo kras op te treden en niet licht zou zulk een zonde zich herhalen. Geen ker keraad mag toelaten dat de preekstoel in een steekstoel ontaarde. Dit stuk is overgenomen uit de Amerikaan- sche „de Waehter" en wij plaatsen het op verzoek. Wij vertrouwen echter, dat onze pre dikanten zich aan dit kwaad niet schuldig maken want waar het vroeger wel eens voor kwam, daar was de afkeuring algemeen. Zeer terecht zeker, want het is een kwaad, dat treu rige gevolgen heeft en dat geheel en al uitge roeid moet worden. Geen kerkeraad mag toe staan, dat dit onkruid tiert. DE REDACTIE. TWEETAL te Iersekeds. F. H. Boersma te Wirdum. ds. J. Brinkman te Beilen. BEROEPEN te HeinkenszandCand. J. C. Brussaard te Dordrecht. te Sellingen Cand. F. L. Kroes te Kuinre. te Doetinchem ds. S. Doornbos te Zoutkamp, te Drogeham Bds. J. H. Beumee te Ureterp. BEDANKT voor Langerak: Cand. J. W. v. d. Bosch te Noord Scharwoude. voor MontfoortCand. E. J. Wientjes te Zeist. De heer C. J. Wielenga slaagde voor het eandidaats-examen in de theologie aan de Vrije Universiteit. De Theologisehe-Schooldag zal D. V. 7 Juli te Kampen gehouden worden. Op den avond van den 6en Juli zal eene bidstond gehouden worden, waarin hoopt voor te gaan ds. W. Bosch van Almkerk. De inrichting van den Schooldag zal dit jaar eenigszins anders zijn dan de vorige jaren. Er zal slechts een referaat gehouden worden, ter wijl voorts verscheidene broeders zullen optre den, die een kort woord zullen spreken. Het Agendum van den Schooldag is voor- loopig vastgesteld als volgt: 10 uur: Opening door den Rector: dr. H. Bouwman. ÏO1/* uurReferaat van dr. T. Hoekstra De waarheid. 11V2 uur: Ds. T. Bos van Dokkum. 12 uur tot 2 uur Pauze. 2 uurProf. LindeboomKrijgen wij niet behoefte aan meerdere predikanten met Debat. 2^233/* uur. Verschillende sprekers alsds. Vogelaar, ds. Los, ds. Kouwen- hoven, ds. van der Werf en Prof. Bouwman. 33/4 uur: Slotwoord: ds. Westerhuis van Groningen. Heinkenszand. Zondag j 1. werd alhier onder leiding van onzen geachten consulent, den Weleerw. Heer ds. G. Doekes van Nieuwdorp, tot Herder en Leeraar beroepen de Eerw. Heer J. C. Brussaard, Cand. Het is de wensch van kerkeraad en gemeente, dat de Heeere het hart van Z.Eerw. moge neigen deze roeping op te volgen. Namens den Kerkeraad, L. va» VaissM, Scriba. Den kerken der classis Zierikzee zij bekend gemaakt, dat op de a. s. September-vergadering, behalve de bijdragen pensioen ds. R., zijn aan mij te storten voor de Prov. Kas, art. 13 K. O., door Zierikzee f 26,60Camperland f24,70; Bruinisse f 22,80 Colfinsplaat f 19,Seha- rendfjke f 17,Brouwershaven f 15,Zon- nemaire f 15,Oosterland f 13,Nieuwer- kerkf9,Geersdijk f9,en Wissenkerke 17,25. Voor art. 13 D. K O. Haamstede, 16-6-'09. R. Koolstra. KORT VERSLAG van de vergadering der Prov. Synode van Zeeland, gehouden te Goes, 9 Juni 1909. Art. 1. De vergadering wordt geopend door den praeses der roepende kerk ds. v. d Veen. Z.Eerw. laat zingen Ps. 121 1; leest Efeze 3 en gaat voor in 't gebed. Daarna spreekt hij een woord ter opening, waarin hij den afge vaardigden een hartelijk welkom in Goes toe roept, herinnert aan de „blijde gebeurtenis" en wijst op den komenden strijd. Art. 2. Er wordt een commissie benoemd tot het nazien van de lastbrieven. Deze zijn in orde. Evenwel is van de ouderlingen uit Tholen slechts één tegenwoordig. Art. 3. In het moderamen gekozen DD. R. J. van der Veen, praeses, L. Bouma, assessor, G. F. Kerkhof, scriba, A. H. van der Kooi, adj.-scriba. Art. 4. Ds. H. W. Laman, scriba der vorige synode, leest de notulen, die onder dankzeg ging worden goedgekeurd. Art. 5. Rapporten en verslagen a. van den curator der Theol. school, ds. R. J. van der Veen b. van den deputaat naar art. 13 D. K., ds. R. Hamming; de ontvangsten bedroegen A. P. f 1708,23, de uitgaven f 1551,935, saldo f 157,195. Hierbij wordt besproken de vraag of aan een emeritus v. d. m. nog zal worden uitgekeerd de 20 pCt. van 1 Febr.1 Jan. 1908. Wordt alzoo besloten. Nog wordt besloten aan dienzelfden em. v. d. m. voor 190910 de 20 pCt. toe te staan, maar dat in 't vervolg ter verkrijging van deze 20 pCt. de betrokken classe deze zaak ter synode moet brengen. e. van den quaestor der Prov., ds. A. H. van der Kooi: ontvangen f 1198,36, uitgegeven f 869,995, saldo f 328,365. d. van den deputaat voor de Zending, ds. H. W. Lamanontvangen f 2104,355, uitgegeven f 250,74s, saldo f 1853,61. c. Ds. L. Bouma leest 't verslag van depu taten voor hulpbehoevende krankzinnigen, doof stommen en idioten, ontvangen f 1058,525, uit gegeven f 395,715, saldo f 662,81. In zake de f 100 die jaarlijks voor de diaconie van Zaamslag uitgegeven wordt, zal een onder zoek worden ingesteld. Daar het herziene re glement der kas ter tafel is, wordt dit gelezen en behoudens enkele veranderingen, goedge keurd. f. van den penningmeester naar art. 19 D.K. A. H. van der Kooiontvangsten f 3058,736, uitgegeven f 423,20, saldo f 2635,535- Art. 6. De praeses dankt de verschillende rapporteurs en benoemt eene commissie om de verschillende boeken na te zien. Art. 7. Pauze. Art. 8. De vergadering wordt geopend met het zingen van den Morgenzang4, waarna 't rapport van deputaten naar art. 49 wordt ge lezen door ds. A. H. v. d. Kooi. Ook aan dezen deputaat wordt de dank der synode bij monde van den praeses. Art. 9. De commissie tot het nazien van de boeken der verschillende quaestores rapporteert, dat alle boeken in orde zijn en stelt voor de beheerders te dechargeeren. Art. 10. Thans wordt voorgelezen de me morie van toelichting van de classe Tholen. In verband hiermede doen de broeders Bouma, Laman en v. d. Veen, verslag van hunnen arbeid. Wordt na langdurige bespreking besloten, dat de classe Tholen als zelfstandige classe zal blijven bestaan en krachtigen steun zal ont vangen van de provincie. Deze steun zal hierin bestaan a. dat vier kerken worden aangewezen, die op hare beurt de classicale vergaderingen zul len bijwonen en desgevraagd de classe met advies zullen dienen b. dat ingeval de classe hulp in den predik dienst voor Poortvliet noodig acht, de Prov. Synode de aanvraag ten zeerste ondersteunt en adviseert, deze aanzoeken bij de Kerken van Zeeland in te willigen c. dat een commissie van drie broeders (Bouma, Laman en van der Veen) de financi- eele draagkrachtder classe zullen onderzoe ken en na bevind van zaken zullen handelen in betrekking tot den finantieelen steun, door de classe Tholen aangevraagd. Art. 11. In zake de aanvraag van de kerk van Rilland om in eens f 200 te ontvangen voor pastorie-bouw, wordt besloten de gevraagde gelden niet toe te staan, maar aan de kerken die nog niet voor Rilland collecteerden te verzoeken alsnog eene collecte te houden. Art. 12.. Ds. Doekes brengt namens zijn mede-deputaten rapport uit over den toestand van de prov. Zeeland inzake de Zending- Hierover wordt zeer breed gediscussieerd. Ten slotte wordt met eenparige stemmen 't volgende aangenomen „De Part. Synode gehoord hebbende het rap port in zake de Zending, overtuigd, dat de Zeeuwsehe kerken moeten komen tot een eigenZending, geeft bij vernieuwing aan deputaten opdracht krachtig voort te ar beiden, gelijk zij tot heden hebben gedaan, en tevens, om als zij den tijd daartoe gekomen achten, zich te wenden tot de roepende kerk, om eene bijzondere Prov. Synode voor deze zaak samen te doen komen. Tevens spreekt de Synode uit, dat om den stand der financiën te kennen, elke classe zorge, dat de minimum-bijdrage van elke kerk bekend worde". Art. 13. Het voorstel van de classe Middel burg om bfj de classe Klundert hulp te vragen voor de Zending, wordt aangenomen. Art. 14. De afgevaardigden van de classe Middelburg brengen nog ter tafel art. 13 van het Zendingsrapport (nieuwe formuleering). Na langdurige bespreking wordt dit art. met staking der stemmen verworpen. Art. 15. Aan de kerken van Domburg en Westkapelle wordt dezelfde subsidie toegezegd. Art. 16. Gelezen wordt een dankbetuiging van J. B. voor de ondersteuning uit de Kas voor hulpbehoevende studenten, en tevens ver schillende aanvragen om ondersteuning. Deze aanvragen worden gesteld in handen van de deputaten naar art. 19 D. K., die in dezen naar bevind van zaken zullen handelen. Art. 17. De quaestor stelt de begrooting f700 voor goedgekeurd. Art. 18. Alle deputaten worden opnieuw benoemd als volgtCorrespondentds. R. J. van der Veen; Quaestor: ds. A. H. van der Kooi, see. R. J. v. d. Veen; Art. 49 D. K. DD. A. H. v. d. Kooi, F. Staal, R. J. v. d. Veen, K. Veen en dr. L. Wagenaar; Art. 19 D. K.DD. R. Hamming, A. H. v. d. Kooi, H. W. Laman, R. J. v. d. Veen en dr. L. Wa genaar Art. 13ds. R. HammingCurator der Theol. SchoolDD. R. J. v. d. Veen, sec. H. W. Laman. Art. 19. De kerken in art. Xa bedoeld, worden nu aangewezen en zijnGoes, Middel burg (B), Nieuwdorp en Zierikzee. Art. 20. De samen te roepen bijzondere synode zal op een Donderdag en te Goes ge houden worden. Art. 21. De gewone Prov. Synode in 1910 zal gehouden worden op den eersten Woens dag in Juni te Middelburg. De predikanten conferentie zal gehouden worden des Dinsdags daaraan voorafgaande. Art. 22. De adj.-scriba leest de korte notulen. Art. 23. De scriba dankt den praeses uit naam van de synode voor zijn uitnemende lei ding der vergadering. Art. 24. De praeses sluit de vergadering met een woord van dank aan alle leden der synode, die hem zijn werk gemakkelijk hebben gemaakt. Art. 25. Ds. L. Bouma gaat voor in dank gebed. Op last der- Synode, A. H. v. d. Kooi, Adj.-Scriba. Kort verslag der Diakonale Conferentie. Woensdag, 16 Juni had te Oostkapelle inde nette nieuw gebouwde Ger. Kerk de aange kondigde Diakonale Conferentie plaats, die ge opend werd door br. J. de Visser Gz. als voor zitter der roepende Diakonie en vooraf liet zingen het 3e en 5e vers van Psalm 146, las Rom. 12 voor en vroeg 's Heeren zegen in den gebede, heette alle aanwezigen welkom, en las vervolgens de geteekende presentielijst voor, waaruit bleek dat 16 diakoniën tegenwoordig waren. Westkapelle en Middelburg B waren zonder kennisgeving afwezig, hierop werd 't moderamen saamgesteld door stemming en be stond uit de brs. van der Hoeve, van Vlissingen, tot voorzitterAbr. Franckescriba en J. de Visser Gzassessor, 't verhandelde der te Grijpskerke gehoudene vorige Conferentie wordt der vergadering door de lezing dier Notulen weergegeven, accoord bevonden en geteekend, met dank aan br. C. Polderman van Melis- kerke die toenmaals als scriba fungeerde. Als referent trad op de WelEerw. heer ds. Meulinkvan Meliskerke, met 't onderwerp „De Diaconiën en de Kerkelijke vergaderingen". Zaak- en leerrijk was deze rede van inhoud waaruit eene geamineerde bespreking en nadere toelichting op de gedane vragen volgde, door den geachten referent, bereidwillig, helder en duidelijk verstrekt. 't Agendum werd zeer nauwkeurig onder veel bedachtzaamheid en broederlijke bespre king, onder menig verschil van inzicht afge werkt. Moge 's Heeren zegen op dit alles rusten, en de vrucht gezien worden, tot heil der armen en nooddruftigen, door 't werk der barmhartigheid, der dienende liefde Zijner ge meente, ter verheerlijking Zijns Naams. De volgende Conferentie, Juni 1910 D. V. zal getracht worden in Domburgsch Geret. Kerk te kunnen plaats hebben, en de Diake nen als roepende Diakonie aangewezen. Hierna wordt door broeder v. d. Hoeve als voorzitter deze Conferentie gesloten, waarna door ds. Boeijenga, van Arnemuiden met dank gebed geëindigd wordt, na 't zingen van Psalm 25 1 en 5. Abe. Frances, Scriba. Middelburg A. De Pinkstercollecte voor de Zending heeft opgebracht f 53,041/2* C. J. Hondiu». CORRESPONDENTIE. Ds. R. K. te H. Gaarne nemen we Uwe stukken op, doch deze week kan er nog geen aanvang mee gemaakt worden. Redactie. Advertentiën. Hartelijk dank aan allen, die met mijn zeventigsten verjaardag hun gewaardeerde be langstelling hebben betoond. Mede namens mijn vrouw en kinderen. Ds. J. MEULINK. Meliskerke, 16 Juni 1909. 1 DAGELIJKS, BEHALVE DINSDAGS, TE SPREKEN VAN 1 TOT 3 UUR.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1909 | | pagina 3