Na den slag:. De Krokodillenvereering. ZENDING. Zending in Japan. J. D. Wielenga. LIËID1. UIT HET IiEVEN. Wat door velen vurig gehoopt en biddend begeerd werd, is geschied de christelijke par tijen hebben in den stembusstrijd een flinke meerderheid mogen behalen. De uitslag van de verkiezing geeft ons rijke stof om den naam des Heeren te danken. Want dit gelooven wij immers, dat ook deze uitkomst door Hem is bestierd. Het heeft Hem behaagd om te geven de wensch van ons hart. Vooral na de bittere teleurstelling van 1905 is deze uitslag dubbel aangenaam. De beide jaren 1905 en 1909 toonen zoo duidelijk, dat de overwinning Godes is. Want in 1905 is hard gewerkt, veel harder dan in 1909, maar het heeft niet mogen baten. In 1909 is ook hard gewerkt, maar toch niet zoo als in 1905, en de strfld is met een schoonen zegepraal bekroond. Wfl hebben te doen met een God, die vrijmach tig regeert. Het is waar, onze vreugde is niet onvermengd. De schoone overwinning had nog schooner kunnen zijn. Met leedwezen en met schaamte moet het worden erkend, dat in dezen verkie zingsstrijd door menigeen ontrouw gepleegd is. Er zfln districten, waar menschen, die in de gelederen van rechtsch behoorden te kam pen, de handen van den tegenstander hebben gesterkt, of zich aan den strijd hebben onttrok ken. Dit zfln zeer droeve feiten. Het verblijdt ons echter, dat de Heere den boozen toeleg van deze trouwelooze en onoprechte menschen heeft beschaamd, al zijn ze dan ook oorzaak, dat onze partij hier en daar den nederlaag leed. De herstemmingen, die nog gehouden moe ten worden, kunnen misschien nog eenige winst opleveren voor de rechterzijde. Doch al mocht dit het geval niet zfln, we zijn niette min dankbaar en voldaan. Vol goeden moed gaan wij de toekomst tegen. Wel weten wij, dat onze mannen geen ijzer met handen kunnen breken, en dat ze niet als met een too verslag al het kromme recht kun nen maken. Doch hiervan zijn we verzekerd, dat we in de komende jaren in onze wetgeving niet verder zullen afglijden op den hellenden weg der menschelijke wijsheid, die zich niet onderwerpt aan het Woord van God. Vooral onder de eenvoudigen in den lande zijn de verwachtingen soms al te hoog gespan nen. Menigeen denkt, dat onder een Christe lijk bewind alles binnen een korten tfld ver anderen kan. Maar wie alzoo denkt, komt teleurgesteld uit. Het rijsje wordt geen boom in één enkelen dag. Wie het kromme recht wil maken met één slag loopt gevaar het kromme te breken. Het kromme moet worden gebogen, zachtjes aan en met beleid. Wat onze mannen noodig zullen hebben, dat is het vertrouwen van het volk, hetwelk hen tot leidslieden en voorgangers verkoos. Wjj moeten niet vergeten, dat het gemakke lijker is te zeggen, hoe wfl het hebben willen, dan de dingen tot stand te brengen tot ieders tevredenheid. Goede wetten te maken is niet iedereens werk, en evenmin is het iedereens werk het goede in een wet te waardeeren. Waar de Heere ons nu het voorrecht heeft geschonken, dat onze mannen in de meerder heid zijn, daar zij er vertrouwen in het hart van ons volk, dat deze mannen ook alles zullen doen, wat voor de geestelijke en stoffelijke wel vaart* van Nederland bevorderlijk is. Zij er veel gebeds voor de ministers en de kamerleden, SOEMBA. (Overgenomen uit „De Macedoniër".) I Bokoe antwoordde en zeidedat zegt gij nu wel, o rnjjn vader en mijn moeder; maar er is niets in mijn hand, goederen breng ik niet, gouden kettingen breng ik niet, gouden oorhangers breng ik niet, want ik ging zoo maar eens visschen in de riviermonding. Toen antwoordde haar vader en zeidemijne goederen zijn er ook nieteen steen is een gouden oor hanger, een boomwortel is een gouden ketting. Daarop antwoordde I Bokoedat zegt gij nu welgoederen zijn er niet naar uw woord maar er moet toch iets zijn om mee te praten, dan eerst past 't in den mond, dat wij spreken. Toen antwoordde de vader van I Apoe Ladoe en hfj zeidegoederen geef mfl niet, slechts dit paard zult gij mfl geven, opdat wfl wederom aanknoopen H gebroken touwH gebroken hout 3) zeide de vader van I Apoe Ladoe. Toen antwoordde I Bokoewanneer gfl zegt, dat 't zoo is, dan zflt gfl mfln oomoverweeg slechts uw hart, volg slechts uw eigen wil, want wat mfl aangaat't is werkelflk zoo dat ik 3) d. w. z. de afgebroken vriendschap of bloed verwantschap weder herstellen. opdat hun geschonken worde een ruim deel van den geest der wflsheid en des veelvoudi- gen verstands. Het gebed des rechtvaardigen in den lande vermag voor het land zooveel. Maar dat gebed mag dan ook na de overwin ning niet verflauwen. Laten de huisvaders in hunne gebeden toch nooit vergeten de voor bede voor land en volk. Die voorbede behoeft niet in een veelheid van woorden te bestaan, maar ze moet ernstig en welgemeend zfln. Zoo leert ge ook uwe kinderen van jongsaf mee te leven in de dingen van maatschappij en staat. Er zfln onder ons Christenvolk, die als echte Gallio's zich niets aantrekken van de dingen, die rondom hen gebeuren. Alleen als ge aaD hun beurs komt, worden ze warm. De christen behoort tot alle goede werk bekwamelflk te zfln toegerust. Laman. Japan is één van die landen, welke in de laatste 25 jaren onze meeste opmerkzaamheid trekken. Japan is in weinige tientallen van jaren van uit een vergeten hoek plotseling naar voren getreden, om mee te staan in de rfl der eerste mogendheden. En wat Japan vermag is wel gebleken, toen voor enkele jaren het in een geweldigen strfld Rusland overmocht. Dit Japan nu, sterk in krachten, heeft eenmaal zulk een groote verwachting gegeven van sterk te zfln in het ware geloof. Van 1854 hadden, heel merkwaardig, alleen Nederlanders verlof onder de Japanneezen den Christus te verkondigen. Maar toen Engeland, Amerika en andere landen verdrag op verdrag sloten met dit heidensehe land, werd eindelflk toestemming gegeven aan de Protestantsche zendelingen, vooral aan Amerika, om zich in het land te vestigen. Na de Amerikaansche kwamen de Engelsche, na de Engelsche de Duitsche zendelingen in groote getale. De Zendigsarbeid groeide, breidde zich verbazing wekkend uit, en voor ruim 25 jaren, durfde men reeds de stoute hoop uitspreken, dat binnen een kwart eeuw Japan, zoo niet in zfln geheel zou knielen aan den voet van het kruis, dan toch geheel gechristianiseerd zou zfln. Maar ach, hoe is die hoop beschaamd, en aan die heerlflke verwachting ten eenenmale de bodem ingeslagen. Aan het Koninkrflk Gods toch en aan zfln gerechtigheid is voorafgegaan de snelle ontwikkeling der cultuur; door in vloed van Europa nam de beschaving zulk een hoogen vlucht, dat Japan nu tot een modernen staat geworden is, waarmee de machten van Europa terdege rekening moeten houden. Doch deze stoffelflke vooruitgang heeft het goede zaad verstikt. De behoefte aan vervulling hunner geestelflke nooden verdween. En aan Japan werd op treurige wflze bewaarheid, dat het sterke beenen moeten zfl*D, die de wereld kun nen verdragen. Of deze vooruitgang van 't land in andere opzichten ten zegen is, is ook nog een vraag. De zelfmoorden zfln er schrikkelijk toegeno men. En dit ligt voor de hand. De wflzen leeren, dat de dood de gemakkelijkste weg is om aan de moeilijkheden des levens te ont komen. In Japan hebben dan ook gedurende de periode 1890'97 ongeveer 7000 zelfmoor den per jaar plaats gevondenin de jaren 18981902 zelfs 8000. In 1903 klom het ge tal der zelfmoorden tot 9000, en in 1904 zelfs tot 10000. zoo maar de riviermonding ben binnenge gaan. Vervolgens zeide I Bokoe wanneer 'tnu alzoo is, laat mfl los opdat ik vooraf even ga naar den onbeweegelyjken steen, naar Hdrooge land. 4) Toen antwoordde de vader van I Apoe Ladoe en hfl zeide: welaan Ladoe, zullen wfl hem loslaten? I Apoe Ladoe antwoordde nunou I wanneer gfl zegt: „wfl zullen hem loslaten,* dan zal hfl komen bfl zfln huis, in de kamers, en hfl zal nimmer wederkeerenik ken de inhoud van zijn buik. 5) Toen antwoordde haar vaderals dat zoo is, dan zullen wfl 't hem niet toestaan moeten, wanneer hfl een zoodanige is Vervolgens zeide haar vader tot hemik zal uw naam veranderen Ratoe 6) zal uw naam zflnuw oorspronkelijke naam zal men op de aarde blflven gebruiken, maar wanneer uw eerstgeborene er zal zfln, I Ratoe zult gfl hem noemen over drie dagen gaat men verzamelen, opdat al mfln familie zegt: hfl is het!*, dan zullen wfl u en I Ladoe by elkaar brengen 7). Toen nu allen, bfl elkaar gekomen waren, ging men gemeenschappelijk aan het beraadslagen. 4) d.w.z.de aarde, in tegenstelling van 'twater. 5) d. w. z. zfln intieme gedachten. 6) ratoe beteekent „priester", die de gebeden leidt. 7) d. w. z. bfl elkaar in één kamer brengen, doen trouwen. En toch is het Christendom er ook nog een macht. Het is zoo, slechts een derde procent van de bevolking is Christen, n.l. 60,000 Room- schen, 50,000 Protestanten en 30,000 Grieksch Orthodoxen. Maar in den Japanschen Rflksdag hebben 14 Christenen zitting, en velen der goede belflders bekleeden hooge betrekkingen. Opmerkelijk is echter, dat bfl deze Japansche Christenen de algemeene volkstrek zoo scherp te voorschfln komt. Zfl willen toch gaarne zelf standig zfln en vrfl van alle vreemde invloeden. Daarom hebben vele der Christelijke kerken den Zendelingen meegedeeld, dat zfl het wel zonder hen kunnen stellen. De ervaring leert het trouwens bflna overal, en zoo ook in Japan, dat inlanders of bewoners van 't land zelf het meest gezegend arbeiden en zal dan Japan voor het Christendom gewonnen worden, dan zal dat door de Japanneezen zelf moeten ge schieden. Terecht is echter de vraag gesteld, of zfl niet wat haastig de zendelingen hebben weggezonden, en of het niet beter geweest ware, dat de zendelingen zeiven hadden gezegd: Gfl kunt zelfstandig werken, wfl gaan heen Doe de Heere ook over 'theidenseh Japan naast, ja boven de stoffelijke ontwikkeling het licht van de zon Zflner genade opgaan. Als Paulus de vrucht des Geestes nader gaat omschrijven of uitwerken, of liever als'hfl enkele dingen opnoemt waarin die vrucht des Geestes bestaat, dan spreekt hfl allereerst van liefde. Dat stelt hfl voorop. Dat is als het ware de grondslag, waarop al de andere deugden of eigenschappen rusten, 't Is het beginsel, waar al het andere uit voortvloeit. Telkens legt hfl dan ook alle nadruk op de liefde. In Rom. 12 zegt hfl De liefde zfl ongeveinsd. Hebt elkander hartelflk lief met broederlflke liefde met eer de een den ander voorgaande. En in 1 Cor. 13 heeft hfl een heel hoofdstuk gewfld aan de liefde. En dan zegt hfl o.a. dit van de liefde: de liefde is langmoedigzfl is goedertierende liefde is niet afgunstig de liefde handelt niet lichtvaar- diglflk, zfl is niet opgeblazen. Zfl handelt niet ongeschiktelflkzfl zoekt zichzelve nietzfl wordt niet verbitterd zfl denkt geen kwaad. Zfl verblfldt zich niet in de ongerechtigheid, maar zfl verblfldt zich in de waarheid. Zfl be dekt alle dingen, zfl gelooft alle dingen, zfl hoopt alle dingen, zfl verdraagt alle dingen. Uit deze beschrijving blflkt wel hoe hoog de apostel de liefde achtdat zfl het beginsel is van de overige deugden en daarmee ten nauwste verbonden is. Geen wonder dus, dat hfl bfl de vrucht des Geestes de liefde allereerst noemt en zegtMaar de vrucht des Geestes is liefde, blfldschap, vrede, langmoedigheid, goedertieren heid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matig heid. Gal. 5 22. Trouwens door heel de Heilige Schrift heen wordt de liefde ons voorgesteld als door God geëischt en voor den mensch zalig. Is niet de eisch der wet Gods weer te geven in dit ééne woordliefde Liefde tot God boven alles en liefde tot den naaste als onszelven. En niet alleen de wet maar ook het evangelie dringt altfld aan op liefde. Jezus en de apostelen wflzen ons daarop gedurig. Jezus zeide zelfs tot zflne discipelenEen nieuw gebod geef ik u, dat gfl elkander liefhebt. Joh. 13 34. De liefde, welke Jezus aan zflne discipelen voorschrflft en ook van ons vraagt is iets nieuws, n.l. in dezen zin, dat wfl elkander zullen liefhebben om Na afloop van het beraadslagen, zeide men wat zou 't zflnwanneer vader het zegt, ons aller vader, zoo moet 't zflnMen ging nu aan 't slachten en feestvierengedurende langen tfld was I Bokoe in 't hol der krokodillen, meer dan een maand. De menschen nu op aarde, de broeders van I Bokoe zfln neven, zfln kleinkinderen, draaiden het viertouwig orakelsnoer, bezagen kippen- kuikens, slachtten karbauwen, slachtten var kens zfl gingen zoeken in de riviermonding, in het bosch, maar zfl vonden hem nietzfl bezagen kippen-darmen, zfl bezagen varkens levers, 't was voortdurend ongunstig. Toen nu een maand verloopen was, zeiden de menschen op aardezoo is 't nu eenmaal, laten wfl niet meer zoeken bfl 't viertouwig orakelsnoer, bfl de kippenlaten wfl ook niet meer gaan zoe ken in de riviermonding, in 't bosch laat hem maar over, dan zal hfl wel vanzelf komen. Toen men nu geslacht had, zeide de vader van I Apoe Ladoehoort allengfl allen te samen, mfln kleinkinderen, mfln kinderen, mfln zusters, mfln nevenwanneer I Ladoe gaat naar den onbewegelflken steen, naar 't drooge land, vergeet haar niet, verliest haar niet, gaat haar dikwflls een bezoek brengen. Daarop antwoordden zfl allen zonder uitzon dering en zeidenwat voor moeite zou 't zfln, wanneer wfl onze tante zouden willen bezoeken l Zijnentwil. In Hem zullen wfl elkander lief hebben, omdat wfl met Hem verbonden zfln omdat wfl in Zijne liefde deelen, uit Hem leven en door Hem geliefd worden. Jezus heeft al de Zflnen lief, ja zóó zelfs dat Hfl voor hen in den dood is ingegaan. Welnu, daarom moeten wfl elkander liefhebben, moeten wfl al de Zflnen liefhebben, omdat zfl allen deelen in Zflne liefde. Hij heeft hen lief, en om de liefde des Heilands zullen ook wfl hen, d. i. elkander liefhebben. Herhaaldelijk heeft Jezus dit aan zflne jon geren voorgehouden. Lees maar eens Joh. 13 17. Daar vinden we in 't bflzonder dat beschre ven. Ook de apostelen zfln voortgegaan op het zelfde voetspoor. Ook zfl schrflven gedurig van de liefde, die wfl aan elkander verschuldigd zfln. Wordt niet Johannes genoemd de apostel der liefde En staat van hem niet geschreven „dien Jezus liefhad" en was hfl niet aan het Avondmaal „aanzittende in den schoot van Je zus Deze Johannes dan spreekt ook zelf in zflne brieven telkens van de liefde, en dat niet alleen van de liefde Gods tot ons, maar ook van onze liefde tot God en tot elkander. „Ge liefden, laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God, en een iegelflk die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Die niet lief heeft, die heeft God niet gekend, want God is liefde. Geliefden, indien God ons alzoo lief heeft gehad, zoo zfln ook wfl schuldig elkander lief te hebben." 1 Joh. 4 7, 8, 11. Van Paulus zagen we 'tzoo even reeds, dat hfl ook veelvuldig er van spreekt en zelfs er breedvoerig over handelt. Ook Petrus dringt er ten zeerste op aan. Hfl, die beleden had voor Jezus: „Heere, Gfl weet alle dingen, gfl weet dat ik u liefheb", hfl ver maant ook den lezers van zflne brieven tot on derlinge liefde zeggende: „Hebbende dan uwe zielen gereinigd tot ongeveinsde broederlflke liefde, zoo hebt elkander vuriglijk lief uit een rein hart." 1 Petr. 1 22. Deze liefde nu, deze onderlinge, broederlflke liefde, is een vrucht des Heiligen Geestes. Hoe krachtiger de Geest des Heeren werkt, des te meer zal ook de liefde opbloeien. Wfl zien het aan de eerste gemeente op het Pinksterfeest en daarna. De H. Geest was uitgestortwoonde in het midden der gemeentewerkte op een krachtige wflze. Maar toen ook werd in bflzon- dere mate de liefde openbaar, die een vrucht is van den Heiligen Geest. Zfl waren één hart en ééne ziel en hadden alle dingen gemeen. O, nog woont de Heilige Geest in de gemeente des Heeren. Nog worden de werkingen des Geestes openbaar, en daarom en daardoor wordt ook nog de liefde, de broederlflke liefde in de kerk van Christus gezien. Nog mogen wfl ons verheugen ook in deze vrucht des Geestes. Even wel, we zouden het heerlflk vinden, indien deze liefde wat meer zich openbaarde. Heil de ge meente, waar deze vrucht des Geestes rflkelflk wordt aanschouwd. Waar de broeders en zusters elkander liefhebben om des Heeren wü. Niet omdat zfl in zichzelve zoo beminnelflk zouden zfln want dat zfln zfl niet. Wfl, menschen, zfln door de zonde hatelflk geworden en elkander hatende. Wfl christenen, (ook als wfl waarlflk Christen mogen zfln, niet slechts in naam maar inderdaad) wfl zfln in ons zelf niet liefelflker is in ons zelf niets, waardoor wfl de liefde van onze naasten en van onze mede-christenen kunnen trekken. Niet om onzentwil worden wfl geliefd door anderen en niet om hunnen twil kennen wfl liefde tot hen, maar .'t is om Christus wil. Omdat Christus hen liefheeft, kun nen wij hen niet haten, maar zullen wfl, als deelende in dezelfde liefde van Christus, hen wanneer wfl gaan, dan hebben wfl slechts te loopen, loopen. Toen nu 't eten gaar was, aten al de verza melden. Toen men klaar was met eten, was 't nacht en men bracht hen bfl elkaar in-de kamer. Na verloop van langen tfld zeide I Bo koe daar ik nu reeds zoo lang hier ben, sta mfl toe te vertrekken. Zfln schoonvader ant woordde als dat zoo moest zfln, wacht dan twee dagen voordat gfl heengaat. Des morgens vroeg ving men een varkenvervolgens nam hfl een groote mand vol massief goud en zfln schoonvader zeideneem dit medewanneer straks mfln kleinkinderen zullen zfln, zult gfl 't onder hen verdoelen. Toen antwoordde I Bokoe neen, zeide hfl, wanneer ik dit alles meeneem, is dat niet goed naderhand zullen mfln kleinkinderen en uw kleinkinderen er over twisten„want dit is 't massieve goud", zullen zfl zeggen en zfl zullen met de lans elkaar steken en met 't kapmes elkaar houwendit alleen vraag ikdoe mfl een weinig in een kist, in een klein kistje. Zfln schoonvader antwoordde: welaan, daar gfl dit verkiest, ik zal u wat in een kistje doen „neem alles maar mee, zeide ik u, maar gfl wilt niet." (Slot volgt.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1909 | | pagina 2