„Ik zal 't iedereen ontraden.* SPROKKELINGEN. Een kerkelijke fabel. De kerk Gods in 'tafgaan. Het gebed eener moeder. De drie vliegen. Eerbeid by de Godsdienstoefening. Kerk- en Schoolnieuws. BEROEPEN te Drogeham B: ds. H. Schoemakers te Hol* Verbouwing. Officiëele Berichten, Zendingsdag. Komt het zoover, dan zullen onze mannen in pers en kamer op hun qui-vive moeten zfjn, om te traehten een rechtvaardige wet te ver krijgen. Ik geloof met Broeder Post, dat een landswet op de Bewaarschool in 't algemeen geen begeerlijke zaak is, die zeker wel iets goeds, maar mogelijk meer kwaads zou bewerken. Maar wanneer ze komen moet en komt, dan rake ze niet aan de Christelijke vrijheid. Laat ze toezien op ruime, frissche localiteit, op een doelmatige speelplaats met ruime lucht, op een behoorlijk aantal gediplomeerde onderwijzeressenlaat ze rechtvaardig subsidieëren en verbieden, dat ge meenteraden uit de algemeene kas scholen met bepaalde kleur of ook kleurlooze scholen gehee betalen en anderen slechts een tegemoetkoming geven. Ook op Bewaarschoolterrein is de eenige zuivere oplossing der schoolquaestie, dat de Overheid ophoude, schoolmeester te zijn. Ze mag geen onchristelijke scholen stichten. Ook geen staatsexamen, maar vrije examensHoe lang heeft de Christelijke Lagere School de na- deelen der staatsexamens al gevoeldhoe lang hebben onze mannen om vrije examens geroe pen Een staatsexamen moet in kleurloos intel lectualisme vervallen. Het examenPierson heeft steeds den nadruk op de practijk gelegd, en dat beginsel wordt nog gehandhaafd; daar naast wordt ook gevraagd eenige algemeene kennis en theoretische opvoedkunde. Dat een opleiding, die de practijk hoofdzaak laat, ge waardeerd wordt, bleek nog eenige jaren geleden, toen men in Indië op een z. g. neutrale school een onderwijzeres met actePierson verkoos boven eene met diploma-Leidsche kweekschool, omda'i de eerste in de practijk veel beter thuis was. Ik gebruikte zoo even het woord subsidie. Dit leidt mij tot de zeer belangrijke vraagWie betaalt de Bewaarschool Dat gaat uit parti culiere beurzen, en uit de algemeene kas van enkele gemeenten, de laatste, volgens hei; gewone onrecht in Nederland, voor kleurlooze seholen, waarheen een Christen zijn kinderen niet mag noch kan zenden. Amsterdam heeft onlangs besloten tot den bouw van een aanzien lijk aantal bewaarscholen, die zeker wat alge meene inrichting betreft, modelscholen zullen zijn, en waaraan onderwijzeressen met flinke salarissen voor niet te groote klassen verbonden worden. Het onderwijs zal natuurlijk het gods dienstig element missen, zoodat alweder le de Overheid partij kiest, en 2e de partij van hen, die het wel zonder God meenen te kunnen •tellen. Een andere, minder belangrijke maar toch nietonbelangrflke vraag hangt daarmede samen wie betaalt de examens? Ik noemde reeds de stedelijke besturen, die examens afnemen, kleur looze, gelijk weer van zelf spreektik weet niet, in hoeverre de candidaten door een zeker examengeld in de onkosten tegemoet komen. De CommissiePierson vroeg den candidaten geen examengeld, terwijl de kosten, naar ik meen, door de Opleidingshuizen te Zetten of door ds. Pierson zelf bestreden werden. De bovenge noemde vereeniging vraagt wel examengeld, en suppleert het ontbrekende uit eigen kas. Ze arbeidt bovendien aan de stichting van een examenfonds, welks rente die kosten allengs moeten bestrijden, zoo mogelijk in dien zin, dat geen examengeld meer behoeft gevraagd te worden. Eenige gemeenteraden geven tegenwoordig subsidie aan bijzondere, dus ook aan Christe lijke bewaarscholen, op alleszins billijke voor waarden, die localiteiten, speelplaats, aantal kinderen per onderwijzeres en diploma's betref fen. Ik zeide reeds, dat die gemeentebesturen de acten van onze zijde erkennen* Maar die subsidie is slechts een vermindering van het onrecht. Het ziet er, wat uitwendige omstan digheden aangaat, bij het Christelijk Bewaar school-onderwijs nog verre van rooskleurig uit, al is, bij vroeger vergeleken, ontzaglijk veel verbeterd. De schoolgebouwen en speelplaatsen laten hier en daar heel wat te wenschen over. Het aantal leerlingen per onderwijzeres is soms veel te groot. Zoo verzocht onlangs het hoofd eener gemeentelijke bewaarschool (als loffelijke uitzondering, toch in den echten zin een Chris telijke), die door een niet-gediplomeerde en ook in de practijk niet zeer ervaren helpster wordt bijgestaan, om nog een helpster, nu het getal der leerlingen 80 bereikt had. Dat vond het gemeentebestuur luxe 1 Zoo weinig begrijpt men nog van dat onderwijs zelf. Nog steeds de mee ning, dat men de kinderen „maar wat aan de praat houdt*. Ik heb zelfs te Amsterdam eene Christelijke Bewaarschool gekend, die in plaats van geld te kosten, geld moest opbrengen, maar dan ten bate van anderen Christelijken arbeid Daaraan werden onderwijzeressen en kinderen opgeofferd. Men denkt daarbij onwillekeurig aan zeker iemand, die leer stal en dan schoe nen voor niets maakte 1 En de salarissen over het geheel, gewaardeerde uitzonderingen niet mede gerekend, te laag, vooral voor die onder wijzeressen, die, volledige bevoegdhei dhebbende, toch geen plaats als hoofd kunnen krijgen. In Amsterdam bijv. betaalt de stad aan de open bare bewaarscholen de hoofden met f 1000 a f 1800de hoofden der bijzondere ontvangen f800f650, soms met vrije woning. De onder wijzeressen aan de openbare f500 a f700, de helpsters (zonder diploma) f 100 a f 200. Wat ligt derhalve op den weg der Christe nen in den lande? Er is en wordt reeds zeer veel gedaan, maar er is nog heel wat te doen. Vooreerst verbetering der bestaande scholen, verbetering van localiteiten, leer- en speelmid- delen, meer personeel, waar dit onvoldoende is. Amsterdam rekent voor 40 kinderen of ge deelte daarvan een onderwijzeres en bovendien een helpster voor elke 80 of gedeelte daarvan Den Haag een hoofd voor 40, en voor iedere 48 boven de 40 of gedeelte daarvan een onder wijzeres Rotterdam voor elke 20 een onder wijzeres of helpster, waarvan telkens de kleinste helft boven de 18 jaar en i/s gediplomeerd. Waar het onderricht beneden peil is, trachte men door voorlichting en goeden raad verbe tering te brengen. Vervolgens oprichting van nieuwe, waar die noodig zijn. Of moeten we immer achteraan komen, en het Nut en stede lijke regeeringen laten voorgaan. Onlangs wees nog de Standaard er op, dat die godsdienstlooze bewaarscholen propaganda maken voor de open bare lagere school. Dat alles ligt zeker niet in de eerste plaats op den weg der Christelijke Onderwijzers, maar evenmin geheel buiten hun weg. Of we iets en wat we doen kunnen, hangt voor een groot deel van omstandigheden af. Een ieder doe wat zijn hand vindt om te doen, met al zijn macht. Zeker kunnen wjj menigmaal aansporen tot gebruik maken der Christelijke Bewaarschool, en mede helpen tot een goede regeling van den tijd van overgang naar de Lagere School, misschien wel aan de oprichting eener nieuwe. Warme belangstelling der Christelijke onderwijzers in de Christelijke Bewaarschool zal beiden ten goede komen, der jeugd ten zegen zijn en me dewerken tot de komst van Gods Koninkrijk. Op zekeren keer aldus de fabelontmoette een Cent een Gulden, en greep tusschen beide 't volgende gesprek plaats De Cent: Zeg, vriend Gulden, weetje wel, dat ik veel vromer ben dan jjj De Gulden: Jij vromer? 't Mocht wat. Nee man, dat heb je mis. I k ben véél vromer dan jij, want ik draag op den rand de bedeGod zij met ons. De Cent: 'tKan wél wezen, maar ik ben toch vromer dan jij. Want ik ga eiken Zon dag tweemaal ter kerk, maar jou zie ik er zelden of nooit. Of de Cent waarheid sprak P {Kerkb, v. Apeldoorn).] L. Hilarius zegtDe kerk van Christus kan gevoegelijk bij een schip vergeleken worden, want gelijk een schip vooraan smal, in 't mid den breed en achteraan weer smaller is, zoo ook de kerk, die in haar begin zeer klein, en in haar midden bloeiend was, maar wier aan hang in 't einde zóó klein en wier geloof zóó zwak zal zijn, dat de Zoon des mensehen, als Hfl komen zal om de kinderen der menschen te oordeelen, ternauwernood geloof op aarde vinden zal. {Geref. Kerk.) Een populair schrijver verteltEens deed ik de deur van de kamer mijner moeder zonder kloppen open, en zag haar nevens haar stoel neergeknield, terwijl ze mijn naam in 't gebed uitsprak. Ik ging terstond heen met een ge voel van achting en eerbied in mijn hart. Van huis ging ik weldra naar de school, van de school naar het collegetoen kwam ik midden in de bezigheden van mijn ambt, maar nimmer vergat ik dien blik op mijn moeder in 't gebed, noch dat ééne woord, mijn naam, dien ze uit sprak. Wel wist ik, dat ze voor mij eiken dag bad, maar die ééne blik heeft mij steeds gesterkt in eiken strijd des levens en bij elk verdriet. Toen de doodsure voor haar aanbrak en hare lippen sloot, gevoelde ik, dat het ergste verlies voor mij hierin bestond, dat ik geen moeder meer had, die voor mij bad. Christiaan Herald. Wat? Een ongelijk huwelijk. Een huwelijk, waarin man en vrouw niet zijn van hetzelfde geloof of van dezelfde kerk. In der tjjd was het haar ontraden. Maar toen dacht ze: „och, dat valt wel wat mee. )aar zullen mijn man en ik elkander nooit lastig overvallen.* En ze volgde den raad, die haar uit liefde gegeven werd, niet op. Er kwamen elk jaar twee en vijftig Zonda gen. De man ging naar zijn kerk, de vrouw naar haar kerk. Zij kregen kinderen, en daarmee kwam de kwestiewaar zullen die gedoopt worden Dat geharrewar vergalde soms de blijdste dagen. De kinderen werden grooter, en moesten naar school. De vrouw voelde haar roeping bij den H. Doop aanvaard, en begeerde Christelijk on derwijs voor haar kinderen. De man voelde daar niet voor, en zei: „Dat kunnen wij niet beta len. 't Is ook genoeg als ze goed lezen en schrij ven en rekenen leeren.* En de kinderen gin gen naar de school zonder den Bijbel. De Catechisatie-tijd brak aan. Toen was het weer: naar mijn kerk of naar uw kerk?l De vrouw kreeg haar zin, doch niet zonder veel smeeking en tranen. De man kreeg zijn vrienden in huis, die soms smalend van haar kerk en geloof spraken, en haar vrienden bleven uit die oorzaak ge woonlijk weg. Gelukkig dat haar man er niet tegen was om dagelijks uit Gods Woord te lezen. Een vriendin van haar was met een man getrouwd, die dat volstrekt niet hebben wilde. En die deed 'tdan maar voor zich alleen. Gelukkig ook dat haar man haar altijd goed behandelde. Doch anders 'tviel niet mee. Ze zou het iedereen ontraden. E. Onder dezen titel schreef Mark Twain, de bekende geestige Amerikaansche schrijver die geen vriend is der trusts, in een der bladen de volgende geschiedenis. „Een moedervlieg had twee dochters, die zij innig liefhad. Op zekeren dag maakte ze te samen een uitstapje en kwamen in een winkel van een suikerbakker. „Mama, zei de eene, mag ik een beetje van die mooie roode bonbon snoe pen?* De moedervlieg stond dit toe en haar dochter ging van vreugde stralend op de mooie rooden bonbon zitten. Op eens sloeg ze met de vleugels en viel om. De roode bonbon was vergiftigd; want zy was van de Amerikaansche bonbontrust. De moedervlieg had nu nog alleen de eene dochter en had haar zooveel te meer lief. Eens had zij grooten trek in worst. De moeder bracht haar naar een winkel in fijne vleeschwaren, doch nauwelijks had de kleine er van gesnoept, of de jonge vlieg stierf onder stuiptrekkingen. De worst was vergiftig, want ze was van de Amerikaansche worsttrust. Toen leed de arme vlieg een nameloos wee. Aan haar leven was haar niets meer gelegen; ze wilde een spoedig einde en at in zelfmoord woede van een vliegenpapier. Maar de ge- wenschte dood kwam niet. Het vliegenpapier was onschadelijkwant het was van de Amerikaansche vliegenpapier- trust.* Niet onaardig gevonden. (N. H. K.) In de bladen werd onlangs medegedeeld, dat de gewoonte, om onder het gemeenschap pelijk bidden ter plaatse des gebeds de oogen te sluiten, door velen in Amerika niet meer wordt gevolgd. Men bidt er met de oogen geopend, en ook laat men het vouwen der han den na. Dat zulks aan den goeden gang van de godsdienstoefening bevorderlijk is, zal zeker niet met grond kunnen worden gezegd. Wij geven gaarne toe, dat het iets vorme lijks is, als er met gevouwen handen en met gesloten oogen tot God wordt gebeden. En als dit enkel vorm is, heeft het geen waarde voor God. Hjj eischt een dienst in geest en in waarheid. Men vergete echter niet, dat er naast den ledigen, dooden vorm ook een levende vorm is, die op het allerin nigst met het wezen der zaak is verbonden. In zeker opzicht kan zelfs gezegd worden, dat de vorm het wezen der dingen is. En daarom is het uiterst gevaarlijk den vorm ge heel en al te verwaarloozen. Men neme b v. het bidden op geregelde tij den, in den dagelijkschen huisgodsdienst. Dat is ook maar een vorm. Zou het echter goed kunnen zijn de goede gewoonte, om bij het gebruiken der spijze te ridden en te danken, af te schaffen? Leert de ervaring ons niet, dat God door dat ge regeld bidden zijn volk wil brengen tot ware gemeenschapsoefening met Hem? Anders gezegddat God zich ook hier van den tijdstroom wil bedienen, om zijn volk te voeren tot den stroom der genade Daarbij, om bij het vouwen der banden en bjj het slui ten der oogen onder het bidden te blijven, eerbied past en betaamt ons, als wij spreken iot den Allerhoogste. Hoe onstichtelijk moet het niet worden gé- noemd, als men onder het bidden zijn blik nu her- en dan derwaarts laat vallen ter plaatse des gebeds. Hoeveel afleiding geeft dat ookl Terwijl juist het sluiten der oogen daartoe zoo bevorderlijk is, dat wij door niets en door niemand worden afgetrokken, dat wij komen tot het alleen-zijn met God. Wij kunnen het dan ook niet goedkeuren, dat de Amerikanen in ons land reeds hunne navolgers hebben en dat er ook in onze Ker ken worden gevonden, die boven de genoemde goede gewoonte naar het schijnt verheven zijn. Van het een komt men dikwijls tot het ander, 't Gebeurt in Amerika ook al, dat men na het bidden applaudiseert. Waar gaan wij heen (N. HoU. Kerkb.) TWEETAL te Terneuzends. J. Koppe te Bunschoten ds. S. J. Vogelaar te Groningen, te Vijfhuizen (Haarlemmermeer) ds. P. H. Boersma te Wirdum, ds. J. Brinkman te Beilen. landscheveld te Iersekeds. K. Bakker te Nieuw Dordrecht te Roodeschoolds. G. Ch. Aalders te Tzum- marum. BEDANKT voor De Biltds. J. E. Vonkenberg te Baren» drecht voor Westergeest: ds. A. de Boer te Grijpskerk; voor Terneuzen: ds. H. Metering te Katwijk a. d. Rijn voor Dussends. A. Dekkers te Anna Jaooba Polder. Toen in de Geref. Kerk te Oost- en West- Souburg sinds eenigen tijd gebrek aan zitplaat sen werd gevoeld, besloot de Kerkeraad met toestemming der gemeente over te gaan tot het bouwen eener galerij voor ruim 70 zitplaat sen. Sinds 1 April is deze galerij gebruik genomen, en kan geconstateerd worden dat het werk tot genoegen van kerkeraad en gemeente beide geleverd is door den heer L. Willeboordse, timmerman aldaar, onder opzicht van den heer P. S. Dijkstra, architect te Vlissingen, wien de lof niet mag worden onthouden van met nauw gezetheid en ijver zich van zijn taak te hebben gekweten. De Geref. Kerk te Fflnaart en die te Sliedrecht zagen Zondag de beroepen dienaren, de cand. H. A. Munnik Jr., van Amsterdam en ds. R. v. d. Kamp van Axel in haar midden bevestigen. Te Fflnaart was ds. J. C. Sikkel van Amster dam bevestigerte Sliedrecht ds. H. G. de Jonge van Dordrecht. Ds. Sikkel had tot tekst voor zfln bevestigingsrede Jac. 1 21b. In de middaguren deden de nieuwe leeraren hun intrede. Ds. Munnik met een predikatie over 1 Cor. 212 en 13ds. v. d. Kamp naar aanleiding van Efeze 1 10. Door de classis Walcheren werden Dins dag als primi afgevaardigden; gekozends. L. Bouma, ds. G. F. Kerkhof en de ouderlingen K. Houterman en J. Louwerseen als secundi dr. A. Kuyper Jr., ds. D. Pol en de ouderlingen A. Geschiere en A. Punt. Op Woensdag 12 Mei zal D. V. de Zeeuw- sche Zendingsdag gehouden worden in de Ge ref. Kerk (A) te Vlissingen. Agendum: Morgenvergadering. Aanvang 9uur. 1. Bidstond. Voorganger ds. G. Doekes te Nieuwdorp. 2. Referaat van ds. J. D. Wielen ga te Mid delburg. Onderwerp De Heilige Geest en de Zending. Namiddagvergadering. Aanvang H/a uur. 1. Referaat van ds. H. Dflkstra te Smilde. OnderwerpHet Onderwas voor Pritya's op Java. 2. Referaat van ds. C. W. E. Ploos van Amstel te Zwolle. OnderwerpIs Zendingswerk een onvrueht- >aar werk? Na elk referaat zal er gelegenheid zjjn voor gedachtenwisseling. Deputaten tot de Zending: J. A. di Bbuin, Voorzitter. G. F. Kbbkhof. H. W. Laman, Penningm. A. Mbbkelij». G. Posos, Scriba.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1909 | | pagina 3