Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
Onder Redaetie vanDs. L. BOUMA, Os. H. W. LAIIAM en Ds. A. LITTOOIJ.
6e Jaargang.
Vrijdag 9 April 1909.
No 42.
UIT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
1BOOEMEHTSPRIJS
Drukker-Uitgever
A. D. LITTOOIJ Az'
DE BEGRAFENIS VAN JEZÜS.
PRIJS DER ADVERTENTIES
Dankuur.
Aan den avond zoo mogelijk van den
zelfden dagwaarop het bericht van de
gebeurteniswelke heel ons volk verbeidt
tot ons komtzal er een dankuur gehouden
worden in de Noorderkerk.
De regeling is als volgt:
Komt de tijding vóór vier uur in den
namiddagdan is het nog dienzelfden avond
om half acht uur. Bereikt zij ons eerst
na vier uur, dan is het den volgenden
avond op denzelfden tijd.
Voorgangers zijnds. Wielengadr.
Wagenaar en ds. Bouma
Een zangkoor zal bij die gelegenheid een
passend lied aanheffen.
De collecte zal ten behoeve van de armen
der drie gemeenten zijn.
Mocht echter het bericht inkomen op
Zaterdag of Zondagdan zal de dankzegging
geschieden in elke gemeente afzonderlijk.
In naam van de Baden der Geref.
Kerk te Middelburg A, B en C.
VARIA,
Die booze speculatie t
KERK, BELIJDENIS, ZENDING.
Ineensmelting.
per half jaar franco per post
Enkele nummers
70 cent.
3 cent.
MIDDELBURG.
Deze ging tot Pilatus en begeerde
het lichaam van Jezus. En als hij
hetzelve afgenomen had, wond hij
dat in fijn lijnwaad en legde het in
•en graf, in een rots gehouwen, waar
nog nooit iemand gelegd was.
Lev. XXIII 62, 58.
De lijdensweken zfln bijna ten einde. Wij
hadden weer gelegenheid op den Man van
■marte het oog te vestigen en Hem in den
geest te vergezellen op den weg langs welken
Hij ging door Gethsemané heen naar Golgotha.
Wfl aanschouwden Zijn smartelijk lijden en Zijn
bitteren dood en een gevoel van verademing
was het ons, toen wij zagen, dat de strijd vol
voerd was. Nog kunnen wij niet scheiden van
de plaats, waar de drie kruisen staan opge
richt/want w\j willen weten, hoe het nu ver
der gaat. De lieden, die gekomen waren om
deze ontzettende gebeurtenis bij te wonen, zijn
stadwaarts gegaan, de meesten onder den indruk
dat er bange tijden aanstaande zijn. De vree
slijke teekenen bij de kruisiging hebben hen
aangegrepen met onweerstaanbare kracht en
zij vragen zich af, wat dit alles te beduiden
heeft. Zoo woelig het eenige uren achter el
kander geweest is, zoo stil en rustig is het er
thans. Alleen de wacht is teruggebleven.
De dienaars van het gerecht zfln met hun
droeven arbeid begonnen. Zij verbrijzelen de
beenderen van de beide moordenaren en graven
een kuil aan den voet van hun kruis, waarin
zij aanstonds de beide lichamen zullen neerlaten.
Jezus hangt nog aan het schandhout. Wat zal
er met Zijn lichaam gebeuren Opmerkelijk is
het reeds, dat zjj Zijne beenderen niet verbrij
zelen, w\jl Hij gestorven was en onwillekeurig
denkt ge aan het Schriftwoord, dat geen been
van Hem verbrijzeld mocht worden. Dit is voor
u een lichtstraal in de dikke duisternis welke
er op Golgotha heerscht. Gij kunt ook gerust
de toekomst tegengaan, want de Vader, die in
de hemelen is, zal wel verder zorgen. De Apos
telen en de overige discipelen zijn verstrooid
en durven niet uit hun schuilhoeken te voor
schijn te treden. Zij zitten in groote droefenis
neer en missen allen moed. De afloop der ge
beurtenis bracht hen geheel in verwarring en
zij hebben elke veerkracht ingeboet. Op hen
behoeft ge niet te hopen. Zij zullen geen hand
verroeren. Doch geen nood. Er is Eén, tot
wien de Messias vertrouwend gezegd heeftGij
zult mijn ziel in de hel niet verlaten, Gij zult
niet toestaan dat uw Heilige het verderf ziet,
en Hfl zal dit vertrouwen niet beschamen.
Op dien namiddag gaat een man met snelle
schreden door de straten van Jeruzalem. Als
Jozef van Arimathea staat hfl bekend, zoo ge
noemd naar zijn geboorteplaats die in het ge
bergte van den stam van Ephraïm ligt. Hij is
een aanzienlijk man, hij geniet het vertrouwen
van zijn medeburgers en is lid van den grooten
Raad der Joden. In die laatste hoedanigheid
heeft hjj den ganschen gerechtshandel tegen
Jezus bijgewoond. Hij kende de iüannen, die
tegen Jezus den strjjd aangebonden, de drflf-
veeren, die hen in beweging gezet hadden, en
hij was van lieverlede overtuigd geworden, dat
er geen enkele oorzaak bestond, waarom Jezus
zulk een straf had verdiend. Bewilligd in hun
raad had hfl dan ook niet en dit was voor hem
geruststellend, maar hfl verweet zich waarschijn
lijk wel, dat hij niet luide genoeg tegen hun
drjjven had geprotesteerd.
Was het zijn roeping niet geweest om de
vijanden van Jezus tegen te spreken, om hen
zoo mogelijk tegen te houden op den hellenden
weg, om alles aan te wenden teneinde hen tot
andere gedachten te brengen? Gewis, en hij
van 15 regels 80 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van I5 regels 50 cent, iedere
regel 10 cent meer.
durfde niet zeggen, dat hfl zich van die taak
op een zoodanige wflze gekweten had.
Hoeveel zal er door zijn hoofd en hart ge
gaan zijn, sedert het vonnis geveld en ten uit
voer was gelegd.
Wat gaat hij thans doen Hij is op weg
naar den stadhouder en begeert van hem het
lichaam van Jezus. Welk een kloeke daad. Die
enkele uren zijn voldoende geweest om hem tot
een held te doen rijpen. Hij vraagt niet, wat
de overpriesters en de oudsten zijns volks zul
len zeggen hij berekent niet angstig, welke
de gevolgen van deze daad zullen zijn. De liefde
tot Jezus heeft zijn hart vervuld, zij spoort hem
aan tot handelen en zfl bekommert zich niet
om het oordeel van anderen. Wij bewonderen
dezen man, en nog meer de genade, die dezen
kleingeloovige veranderde in een moedigen be
lijder, die de smaad Christi grooteren rijkdom
achtte dan al de schatten der wereld. Hij be
schaamt de Apostelen zelfs, die driejaren lang
met Jezus zfln geweest, die in Zijn Naam ge
predikt en wonderen verricht hebben. Het
leere u nooit op u zelf te bouwen, maar lust
te hebben in zwakheden, want als gij zwak
zjjt, dan kunt gij krachtig zfln door Hem, die
Zijn volk liefgehad heeft met een eeuwige liefde.
Hoe vreemd zal Pilatus opgezien hebben"
dat een man van zoo hooge positie vraagt om
hetr lichaam van den gekruisigde. Hij blijft voor
het oog kalm en roept den Bevelhebber, die
de kruisiging bijgewoond heeft om al de bij
zonderheden te vernemen. Als hij het verslag
géhoord heeft, geeft hjj dadelijk het verlangde
verlof. Dit bevreemdt ons niet omdat wij den
stadhouder kennen. Hij heeft nog niet ver
geten, welken indruk Jezus op hem gemaakt
heeft. Er is zooveel in die geschiedenis, dat
hem diep getroffen en ontroerd heeft. En wat
er verder ook gebeure, hjj zal in levendig aan
denken bewaren den Man, door de Joden zoo
fel beschuldigd en door hen aan een smadelflken
dood overgegeven. Helaas, hfl is er niet van
af, ofschoon hfl vflfmaal zfln handen gewasschen
heeft en duidelflk verklaard, dat hfl geen schuld
in dezen mensch vond. Die rechtskrenking zal
hem bflblflvven en hem een oorzaak van bange
onrust zfln. Zorg gfl er voor, dat ge met dezen
Jezus in 't reine komt.
Nauwelflks heeft Jozef de toestemming ver
kregen, of hfl fllt naar de Hoofdscheêlplaats,
nadat hfl het fijnste lflnwaad gekocht heeft,
wat hfl bekomen kon. Daar wachtte hem een
groote verrassing, want ook Nicodemus, die
eens des nachts to,t Jezus gekomen was, had
thans alle vrees voor de Joden afgelegd en zich
opgemaakt om eiken dienst te bewflzen, waar
voor er gelegenheid was. Welk een ontmoeting
moet dat geweest zfln voor die beide mannen
me dunkt, zfl hebben elkander zwflgend de hand
gedrukt.
Weldra wflden zfl zich aan hun liefdearbeid.
Zfl zetten ladders tegen den kruispaal. Menige
schilder heeft dit tafereel op doek gebracht,
zoodat het u is, alsof ge het voor oogen ziet.
Zeer voorzichtig halen zfl de nagels uit de
handen en de voetenhet lichaam rust thans
op hun schouders langzaam dalen zfl de ladders
af en leggen den last behendig op den grond.
Daarna nemen zfl hem behoedzaam op, na
even met elkander beraadslaagd te hebben, en
dragen hem naar den hof van Jozef. De laatste
zonnestralen vallen door het dichte lover en de
avondschaduwen verspreiden zich over het ge
boomte. Hier is een nieuw graf, waarin nog
nooit een doode begraven is. Eerst reinigen
zfl het lichaam van het geronnen bloed, wik
kelen het vervolgens in het fijne lflnwaad, dat
zfl gevuld hebben met specerflen en plaatsen
het dan in de spelonk.
Eervoller begrafenis kon niemand ten deel
vallen en wfl verheugen ons, dat Hfl, die zoo
vele uren geweest is in de handen van zfln
bittere vflanden, thans rust op een leger, dat
de hand der liefde en der vriendschap Hem
gespreid heeft. De smaad, welke Hem zoolang
aangekleefd heeft, begint te wflken en de
morgen zal haast rflzen, waarop voor Hem geen
nacht meer volgen zal.
Eer we heengaan, lezen wfl nog het woord,
eeuwen geleden gesproken en nu bfl dit graf
eerst ten volle verstaan Men heeft zfln graf
bfl de goddeloozen gesteld en Hfl is bfl de
rflken in zfln dood geweest, omdat Hfl geen
onrecht gedaan heeft, noch bedrog in zfln mond
geweest is en wfl gelooven, dat nu ook het graf
voor allen die Hem liefhebben, geheiligd is tot een
veilig verblflf der rust. Ween over uwe dooden,
dit moogt gfl maar niet als zfl die geen hoop
hebben, want zfl rusten op hun slaapsteden en
wachten op het uur, waarin zfl verrflzen zullen
op de stem van Hem, die door Zfln sterven
en begrafenis onze zonden betaald en wegge
daan heeft. Botjma.
Aangrflpend was het bericht van voor korte
weken, dat een Hervormd predikant en zfln
vrouw, woonachtig nabfl Leeuwarden, zich-
zelven van het leven hadden beroofd en ge
armd in de vaart waren gevonden.
Is het niet ontzettend om in te denken, dat
een man, geroepen om den weg der zaligheid
aan zondaren bekend te maken, zelf ten slotte
geen andere toevlucht kent dan de zelfmoord
en dat hfl en zfln eehtgenoote blflkbaar in
volle eensgezindheid (vreeselflke samenstem-
mingl) zich in de kolken des doods werpen,
gearmd de eeuwigheid ingaande om voor den
Rechter van hemel en aarde te verschflnen
Arme mensch, als zfln oog voor Gods Woord
gesloten is én zfln hart er zich tegen verhardt
en hfl geen toevlucht voor zfln hart heeft tot
Gods genadetroon 1
Maar wat nu eigenlflk aanleiding of oorzaak
was, dat zfl in dien toestand van radeloosheid
waren gekomen, scheen onzeker. Allerlei ge
ruchten liepen er, maar het eene sprak het
andere tegen.
Thans blflkt echter, naar wfl uit betrouw
bare bron vernemen dat financieele bezwaren
oorzaak zfln geweest en dat zfl in dien toe
stand der wanhoop zichzelven gebracht hebben
doorspeculatie
Alweer dus een baken in zee.
Och, dat ook ons Christenvolk het oog toch
meer voor deze zonde der speculatie mocht
opengaan 1
Want het is een kwaad, dat niet alleen on
der de kinderen dér wereld, maar ook onder
Christenen wordt gevonden, veel meer dan
men oppervlakkig wel denken zou.
Men ziet er veelal zelfs geen zonde meer in.
Dat handelen in effecten, in olie, in graan,
enz., dat geen handelen meer is, maar wind
handel, een koopen in schfln, waarbfl men
soms veel meer dan men bezit in de waag
schaal stelt, enkel om den kans van door het
rflzen van den koers te winnen het is een
aanbidden van de fortuin, een roekelooze waag-
halzerfl, die als zonde tegen het eerste gebod
van de wet des Heeren voor God geoordeeld
ligt, een schuldig kansspel om zich te verrfl-
ken met andermans goed.
In ons land schflnt dat kwaad vooral ont
zettende afmetingen te hebben aangenomen.
In het vorige jaar zfln daardoor voor ons
volk vele millioenen guldens verloren gegaan.
Tal van bankiers zfln door dat dobbelen
reeds bankroet geslagen, heel wat mannen van
aanzien daardoor eerloos en duizenden gezin
nen ongelukkig geworden.
Wie bfl zfln eerste speculation verliest, wordt
van verdere stappen op dien zondigen weg
misschien teruggehouden. Zfln verlies is dan
winst, omdat het 'n middel is in Gods hand
om hem voor een voortgaan op dat heillooze
pad te bewaren.
Maar als de eerste speculatieve onderneming
eens gunstig uitvalt, wordt dit meestal een
gevaarlflk lokmiddel. Gelflk de bloedzuiger,
die twee dochters heeft: „geef," „geef!" altfld
weer bloed begeert en tot berstens toe zuigt,
zoo wordt ook de geldgierigheid niet verza
digd. Hoe meer zfl ontvangt, hoe meer zfl
begeert. En zfl staat ten slotte voor geen
enkel gebod Gods meer. Die rflk willen wor
den vallen in verzoeking en in den strik, en
in vele dwaze en schadelflke begeerlijkheden,
welke de menschen doen verzinken in verderf
en ondergang.
Want de geldgierigheid is een wortel van
alle kwaad.
Sta dan een iegelflk onzer af ook van déze
ongerechtigheid der speculatie 1
Wie in Kans-aanbidding heil zoekt, derft de
gunste Gods en loopt gevaar van naar lichaam
en ziel in het verderf te storten en eigen huis
en velen met zich in zfln val mede te slepen.
„Alleen de zegen des Heeren die maakt rflk
en Hfl voegt er geene smart bfl*.
Bouwman.
Een waarschuwing, die wfl allen ter harte
moeten nemen. Want die zoo rflk willen wor
den, vallen in verzoeking en in den strik.
Alleen als wfl rflk in God willen worden,
worden wfl rflk voor dit en het eeuwige leven.
Littooij.
I.
Waaraan ligt het, dat er nog vier plaatsen
in Zeeland zfln, waar de ineensmelting van de
gedeelde Kerk uitgebleven is? Wfl zullen ons
niet verbeelden, dat wfl alle oorzaken zouden
kunnen aangeven, want wie kent alle verbor
gen drflfveeren van de kinderen der menschen.
Ook zfln we niet voornemens om alles neer
te schrflven, wat we er van weten, wfl zouden
dan uit het oog moeten verliezen, wat de Apostel
Paulus eenmaal uitsprakalle dingen zfln mfl
wel oorbaar, doch alle dingen stichten niet en
het is ieder geraden zich daarnaar te gedra
gen. Slechts een enkel punt willen we ter
sprake brengen, omdat dit op alle vier de
0