Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland Onder Redaetie vanDs. L. BOUMA, Os. H. W. LAIIAM en Ds. A. LITTOOIJ. 6e Jaargang. Vrijdag 9 April 1909. No 42. UIT HET WOORD. Met medewerking van onderscheidene Predikanten. 1BOOEMEHTSPRIJS Drukker-Uitgever A. D. LITTOOIJ Az' DE BEGRAFENIS VAN JEZÜS. PRIJS DER ADVERTENTIES Dankuur. Aan den avond zoo mogelijk van den zelfden dagwaarop het bericht van de gebeurteniswelke heel ons volk verbeidt tot ons komtzal er een dankuur gehouden worden in de Noorderkerk. De regeling is als volgt: Komt de tijding vóór vier uur in den namiddagdan is het nog dienzelfden avond om half acht uur. Bereikt zij ons eerst na vier uur, dan is het den volgenden avond op denzelfden tijd. Voorgangers zijnds. Wielengadr. Wagenaar en ds. Bouma Een zangkoor zal bij die gelegenheid een passend lied aanheffen. De collecte zal ten behoeve van de armen der drie gemeenten zijn. Mocht echter het bericht inkomen op Zaterdag of Zondagdan zal de dankzegging geschieden in elke gemeente afzonderlijk. In naam van de Baden der Geref. Kerk te Middelburg A, B en C. VARIA, Die booze speculatie t KERK, BELIJDENIS, ZENDING. Ineensmelting. per half jaar franco per post Enkele nummers 70 cent. 3 cent. MIDDELBURG. Deze ging tot Pilatus en begeerde het lichaam van Jezus. En als hij hetzelve afgenomen had, wond hij dat in fijn lijnwaad en legde het in •en graf, in een rots gehouwen, waar nog nooit iemand gelegd was. Lev. XXIII 62, 58. De lijdensweken zfln bijna ten einde. Wij hadden weer gelegenheid op den Man van ■marte het oog te vestigen en Hem in den geest te vergezellen op den weg langs welken Hij ging door Gethsemané heen naar Golgotha. Wfl aanschouwden Zijn smartelijk lijden en Zijn bitteren dood en een gevoel van verademing was het ons, toen wij zagen, dat de strijd vol voerd was. Nog kunnen wij niet scheiden van de plaats, waar de drie kruisen staan opge richt/want w\j willen weten, hoe het nu ver der gaat. De lieden, die gekomen waren om deze ontzettende gebeurtenis bij te wonen, zijn stadwaarts gegaan, de meesten onder den indruk dat er bange tijden aanstaande zijn. De vree slijke teekenen bij de kruisiging hebben hen aangegrepen met onweerstaanbare kracht en zij vragen zich af, wat dit alles te beduiden heeft. Zoo woelig het eenige uren achter el kander geweest is, zoo stil en rustig is het er thans. Alleen de wacht is teruggebleven. De dienaars van het gerecht zfln met hun droeven arbeid begonnen. Zij verbrijzelen de beenderen van de beide moordenaren en graven een kuil aan den voet van hun kruis, waarin zij aanstonds de beide lichamen zullen neerlaten. Jezus hangt nog aan het schandhout. Wat zal er met Zijn lichaam gebeuren Opmerkelijk is het reeds, dat zjj Zijne beenderen niet verbrij zelen, w\jl Hij gestorven was en onwillekeurig denkt ge aan het Schriftwoord, dat geen been van Hem verbrijzeld mocht worden. Dit is voor u een lichtstraal in de dikke duisternis welke er op Golgotha heerscht. Gij kunt ook gerust de toekomst tegengaan, want de Vader, die in de hemelen is, zal wel verder zorgen. De Apos telen en de overige discipelen zijn verstrooid en durven niet uit hun schuilhoeken te voor schijn te treden. Zij zitten in groote droefenis neer en missen allen moed. De afloop der ge beurtenis bracht hen geheel in verwarring en zij hebben elke veerkracht ingeboet. Op hen behoeft ge niet te hopen. Zij zullen geen hand verroeren. Doch geen nood. Er is Eén, tot wien de Messias vertrouwend gezegd heeftGij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, Gij zult niet toestaan dat uw Heilige het verderf ziet, en Hfl zal dit vertrouwen niet beschamen. Op dien namiddag gaat een man met snelle schreden door de straten van Jeruzalem. Als Jozef van Arimathea staat hfl bekend, zoo ge noemd naar zijn geboorteplaats die in het ge bergte van den stam van Ephraïm ligt. Hij is een aanzienlijk man, hij geniet het vertrouwen van zijn medeburgers en is lid van den grooten Raad der Joden. In die laatste hoedanigheid heeft hjj den ganschen gerechtshandel tegen Jezus bijgewoond. Hij kende de iüannen, die tegen Jezus den strjjd aangebonden, de drflf- veeren, die hen in beweging gezet hadden, en hij was van lieverlede overtuigd geworden, dat er geen enkele oorzaak bestond, waarom Jezus zulk een straf had verdiend. Bewilligd in hun raad had hfl dan ook niet en dit was voor hem geruststellend, maar hfl verweet zich waarschijn lijk wel, dat hij niet luide genoeg tegen hun drjjven had geprotesteerd. Was het zijn roeping niet geweest om de vijanden van Jezus tegen te spreken, om hen zoo mogelijk tegen te houden op den hellenden weg, om alles aan te wenden teneinde hen tot andere gedachten te brengen? Gewis, en hij van 15 regels 80 cent, iedere regel meer 5 cent. FAMILIEBERICHTEN van I5 regels 50 cent, iedere regel 10 cent meer. durfde niet zeggen, dat hfl zich van die taak op een zoodanige wflze gekweten had. Hoeveel zal er door zijn hoofd en hart ge gaan zijn, sedert het vonnis geveld en ten uit voer was gelegd. Wat gaat hij thans doen Hij is op weg naar den stadhouder en begeert van hem het lichaam van Jezus. Welk een kloeke daad. Die enkele uren zijn voldoende geweest om hem tot een held te doen rijpen. Hij vraagt niet, wat de overpriesters en de oudsten zijns volks zul len zeggen hij berekent niet angstig, welke de gevolgen van deze daad zullen zijn. De liefde tot Jezus heeft zijn hart vervuld, zij spoort hem aan tot handelen en zfl bekommert zich niet om het oordeel van anderen. Wij bewonderen dezen man, en nog meer de genade, die dezen kleingeloovige veranderde in een moedigen be lijder, die de smaad Christi grooteren rijkdom achtte dan al de schatten der wereld. Hij be schaamt de Apostelen zelfs, die driejaren lang met Jezus zfln geweest, die in Zijn Naam ge predikt en wonderen verricht hebben. Het leere u nooit op u zelf te bouwen, maar lust te hebben in zwakheden, want als gij zwak zjjt, dan kunt gij krachtig zfln door Hem, die Zijn volk liefgehad heeft met een eeuwige liefde. Hoe vreemd zal Pilatus opgezien hebben" dat een man van zoo hooge positie vraagt om hetr lichaam van den gekruisigde. Hij blijft voor het oog kalm en roept den Bevelhebber, die de kruisiging bijgewoond heeft om al de bij zonderheden te vernemen. Als hij het verslag géhoord heeft, geeft hjj dadelijk het verlangde verlof. Dit bevreemdt ons niet omdat wij den stadhouder kennen. Hij heeft nog niet ver geten, welken indruk Jezus op hem gemaakt heeft. Er is zooveel in die geschiedenis, dat hem diep getroffen en ontroerd heeft. En wat er verder ook gebeure, hjj zal in levendig aan denken bewaren den Man, door de Joden zoo fel beschuldigd en door hen aan een smadelflken dood overgegeven. Helaas, hfl is er niet van af, ofschoon hfl vflfmaal zfln handen gewasschen heeft en duidelflk verklaard, dat hfl geen schuld in dezen mensch vond. Die rechtskrenking zal hem bflblflvven en hem een oorzaak van bange onrust zfln. Zorg gfl er voor, dat ge met dezen Jezus in 't reine komt. Nauwelflks heeft Jozef de toestemming ver kregen, of hfl fllt naar de Hoofdscheêlplaats, nadat hfl het fijnste lflnwaad gekocht heeft, wat hfl bekomen kon. Daar wachtte hem een groote verrassing, want ook Nicodemus, die eens des nachts to,t Jezus gekomen was, had thans alle vrees voor de Joden afgelegd en zich opgemaakt om eiken dienst te bewflzen, waar voor er gelegenheid was. Welk een ontmoeting moet dat geweest zfln voor die beide mannen me dunkt, zfl hebben elkander zwflgend de hand gedrukt. Weldra wflden zfl zich aan hun liefdearbeid. Zfl zetten ladders tegen den kruispaal. Menige schilder heeft dit tafereel op doek gebracht, zoodat het u is, alsof ge het voor oogen ziet. Zeer voorzichtig halen zfl de nagels uit de handen en de voetenhet lichaam rust thans op hun schouders langzaam dalen zfl de ladders af en leggen den last behendig op den grond. Daarna nemen zfl hem behoedzaam op, na even met elkander beraadslaagd te hebben, en dragen hem naar den hof van Jozef. De laatste zonnestralen vallen door het dichte lover en de avondschaduwen verspreiden zich over het ge boomte. Hier is een nieuw graf, waarin nog nooit een doode begraven is. Eerst reinigen zfl het lichaam van het geronnen bloed, wik kelen het vervolgens in het fijne lflnwaad, dat zfl gevuld hebben met specerflen en plaatsen het dan in de spelonk. Eervoller begrafenis kon niemand ten deel vallen en wfl verheugen ons, dat Hfl, die zoo vele uren geweest is in de handen van zfln bittere vflanden, thans rust op een leger, dat de hand der liefde en der vriendschap Hem gespreid heeft. De smaad, welke Hem zoolang aangekleefd heeft, begint te wflken en de morgen zal haast rflzen, waarop voor Hem geen nacht meer volgen zal. Eer we heengaan, lezen wfl nog het woord, eeuwen geleden gesproken en nu bfl dit graf eerst ten volle verstaan Men heeft zfln graf bfl de goddeloozen gesteld en Hfl is bfl de rflken in zfln dood geweest, omdat Hfl geen onrecht gedaan heeft, noch bedrog in zfln mond geweest is en wfl gelooven, dat nu ook het graf voor allen die Hem liefhebben, geheiligd is tot een veilig verblflf der rust. Ween over uwe dooden, dit moogt gfl maar niet als zfl die geen hoop hebben, want zfl rusten op hun slaapsteden en wachten op het uur, waarin zfl verrflzen zullen op de stem van Hem, die door Zfln sterven en begrafenis onze zonden betaald en wegge daan heeft. Botjma. Aangrflpend was het bericht van voor korte weken, dat een Hervormd predikant en zfln vrouw, woonachtig nabfl Leeuwarden, zich- zelven van het leven hadden beroofd en ge armd in de vaart waren gevonden. Is het niet ontzettend om in te denken, dat een man, geroepen om den weg der zaligheid aan zondaren bekend te maken, zelf ten slotte geen andere toevlucht kent dan de zelfmoord en dat hfl en zfln eehtgenoote blflkbaar in volle eensgezindheid (vreeselflke samenstem- mingl) zich in de kolken des doods werpen, gearmd de eeuwigheid ingaande om voor den Rechter van hemel en aarde te verschflnen Arme mensch, als zfln oog voor Gods Woord gesloten is én zfln hart er zich tegen verhardt en hfl geen toevlucht voor zfln hart heeft tot Gods genadetroon 1 Maar wat nu eigenlflk aanleiding of oorzaak was, dat zfl in dien toestand van radeloosheid waren gekomen, scheen onzeker. Allerlei ge ruchten liepen er, maar het eene sprak het andere tegen. Thans blflkt echter, naar wfl uit betrouw bare bron vernemen dat financieele bezwaren oorzaak zfln geweest en dat zfl in dien toe stand der wanhoop zichzelven gebracht hebben doorspeculatie Alweer dus een baken in zee. Och, dat ook ons Christenvolk het oog toch meer voor deze zonde der speculatie mocht opengaan 1 Want het is een kwaad, dat niet alleen on der de kinderen dér wereld, maar ook onder Christenen wordt gevonden, veel meer dan men oppervlakkig wel denken zou. Men ziet er veelal zelfs geen zonde meer in. Dat handelen in effecten, in olie, in graan, enz., dat geen handelen meer is, maar wind handel, een koopen in schfln, waarbfl men soms veel meer dan men bezit in de waag schaal stelt, enkel om den kans van door het rflzen van den koers te winnen het is een aanbidden van de fortuin, een roekelooze waag- halzerfl, die als zonde tegen het eerste gebod van de wet des Heeren voor God geoordeeld ligt, een schuldig kansspel om zich te verrfl- ken met andermans goed. In ons land schflnt dat kwaad vooral ont zettende afmetingen te hebben aangenomen. In het vorige jaar zfln daardoor voor ons volk vele millioenen guldens verloren gegaan. Tal van bankiers zfln door dat dobbelen reeds bankroet geslagen, heel wat mannen van aanzien daardoor eerloos en duizenden gezin nen ongelukkig geworden. Wie bfl zfln eerste speculation verliest, wordt van verdere stappen op dien zondigen weg misschien teruggehouden. Zfln verlies is dan winst, omdat het 'n middel is in Gods hand om hem voor een voortgaan op dat heillooze pad te bewaren. Maar als de eerste speculatieve onderneming eens gunstig uitvalt, wordt dit meestal een gevaarlflk lokmiddel. Gelflk de bloedzuiger, die twee dochters heeft: „geef," „geef!" altfld weer bloed begeert en tot berstens toe zuigt, zoo wordt ook de geldgierigheid niet verza digd. Hoe meer zfl ontvangt, hoe meer zfl begeert. En zfl staat ten slotte voor geen enkel gebod Gods meer. Die rflk willen wor den vallen in verzoeking en in den strik, en in vele dwaze en schadelflke begeerlijkheden, welke de menschen doen verzinken in verderf en ondergang. Want de geldgierigheid is een wortel van alle kwaad. Sta dan een iegelflk onzer af ook van déze ongerechtigheid der speculatie 1 Wie in Kans-aanbidding heil zoekt, derft de gunste Gods en loopt gevaar van naar lichaam en ziel in het verderf te storten en eigen huis en velen met zich in zfln val mede te slepen. „Alleen de zegen des Heeren die maakt rflk en Hfl voegt er geene smart bfl*. Bouwman. Een waarschuwing, die wfl allen ter harte moeten nemen. Want die zoo rflk willen wor den, vallen in verzoeking en in den strik. Alleen als wfl rflk in God willen worden, worden wfl rflk voor dit en het eeuwige leven. Littooij. I. Waaraan ligt het, dat er nog vier plaatsen in Zeeland zfln, waar de ineensmelting van de gedeelde Kerk uitgebleven is? Wfl zullen ons niet verbeelden, dat wfl alle oorzaken zouden kunnen aangeven, want wie kent alle verbor gen drflfveeren van de kinderen der menschen. Ook zfln we niet voornemens om alles neer te schrflven, wat we er van weten, wfl zouden dan uit het oog moeten verliezen, wat de Apostel Paulus eenmaal uitsprakalle dingen zfln mfl wel oorbaar, doch alle dingen stichten niet en het is ieder geraden zich daarnaar te gedra gen. Slechts een enkel punt willen we ter sprake brengen, omdat dit op alle vier de 0

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1909 | | pagina 1