Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland Onder Redactie vanOs. L. BOUHA, Os. H. W. LAMAN en Os. A. LITTOOIJ. 6e Jaargang. Vrijdag 29 Januari 1909. No, 82. UIT HET WOORD, Met medewerking van onderscheidene Predikanten. ABOHNEMEHTSPBUS Brakker-Uitgever A. D. LITTOOIJ Az PRIJS DER ADYERTENTIEN VARIA, UIT HET LEVJKN. Christelijke School. ZENDING. Een teeken des tijds. per half jaar franco per post .70 cent. Enkele nummers 3 cent. MIDDELBURG. van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. FAMILIEBERICHTEN van 5 regels 50 cent, iedere regel 10 cent meer. THAMAR. En haar naam was Thamar. Gen. XXXVIH 6b. Waarmede zal de jongeling en wp kun nen er gerust bijvoegen de jongedochters het pad, door ijdelheid omsingeld rein bewa ren? Deze ernstige vraag, voor de voeten van de jeugd gelegd, doet ons zien, dat er groote gevaren zijn, welke den jongeling en de jcn- gedochter bedreigen, en wie eenigermate het leven kent, weet, dat er menige strik der ver zoeking gespannen wordt om onze jeugdigen van jaren te vangen. De bijbel verzwijgt de gevaren niet, waaraan wij blootstaan, maar wijst er ons op, opdat wij waken en bidden zouden. Menig voorbeeld plaatst hij voor ons oog, dat ter waarschuwing of ter aanmoediging kan dienen, opdat wij daarop zouden zien en ons wachten voor de zonde. Niet minder worden ernstige vermaningen in 's Heeren woord gericht tot de jeugdige we duwen, en zij leeren ons, dat er voor haar veel gevaar bestaat, om den rechten weg te verla ten. Dit ligt dan ook voor de hand. Zij staan eenzaam op de aarde. Zij verloren zooveel in den man, dien zij liefhadden. Hun wereld is zoo eenzaam geworden. Alle verwachtingen, welke zij koesterden, verdwenen. Zjj gevoelen zich verlaten. Wat zal er gebeuren, als zij zich niet houden aan het woord des Heeren, als zij hun troost niet zoeken in Hem, die de sterkte vermenigvuldigt, en die altjjd kracht geeft den genen, die het bij Hem zoeken. Licht geven zij gehoor aan een bedriegelpke belofte, die haar weer een toekomst voorstelt, en zoeken zij op een verkeerden weg troost in hun droe fenis en afleiding in hun eenzaamheid. Hoe is het met Thamar gegaan Zp heeft in haar vroegere omgeving haar weduwen-kleed met eere gedragen. Haar leven gaf geen aan leiding tot opspraak, en haar wandel was on berispelijk. Nu zou men dit ten deele kunnen toeschrijven aan het woord, dat Juda haar me degegeven had en dat haar het uitzicht ontsloot op een heldere toekomst, want bp het licht daarvan kon zij zich zien aan de zijde van Sela, denjongsten enkrachtigen zoon van Juda. Wij willen het niet tegenspreken, maar evenmin toestaan, dat gij voorbijziet, hoe haar vertrou wen op dit woord op een zware proef werd gesteld. Maanden, zelf jaren gingen voorbij, zonder dat iets aanduidde: de vervulling van de belofte nadert. Juda liet haar aan haar lot over, bekommerde zich blijkbaar niet meer over zijn eens gegeven woord en deed geen enkelen stap, die haar bemoedigen kon. Hp verwaar loosde zijne schoondochter, zag niet meer naar haar om, zoodat zp daaruit wel afleiden kon, dat zij aan die zpde weinig te hopen had. Zulk een bittere teleurstelling had haar gemakkelijk kunnen vervreemden van haar mans familie en tot het besluit kunnen brengen om geheel haar eigen weg te gaan en het genot na te jagen. De verzoeking was groot, maar zp bezweek niet. Zp bleef wachten en uitzien. Haar schoon vader mocht trouweloos zpn, zp wilde haar recht niet prijsgeven en haar eere bewaren. Dit nu doet ons achting jegens haar koesteren en zeggen, dat zij een vrouw van karakter was, die wist, wat zp verschuldigd bleef aan Juda's huis. Wat er later ook moge gebeurd zpn, wjj doen wel, dat we haar waardeeren en haar niet onthouden wat haar toekomt. Kunt ge uwe achting niet onthouden aan elke jeugdige we duwe, die haar eenzaam pad met eere bewan delt, dan zpt ge ook verplicht deze vrouw hare hulde te brengen. Eerst geloofde Thamar het woord van haar schoonvader en verliet er zieh op. Zp vertrouwde volkomen, dat hp haar eenmaal aan zpn zoon Sela tot vrouw zou geven, zooals hp vroeger haar aan zpn beide oudste zoons Er en Onan gege ven had. Doch de jaren gingen voorbij en Juda gaf geen enkel bewps, dat hp aan haar dacht Sela groeide op en ontwikkelde zich naar li chaam en geest, maar kwam niet tot haar. Is het vreemd, dat de twijfel aan de deur van haar hart klopte en in gelaten wilde worden Eerst weigerde zp, met verontwaardiging wees zp elke wantrouwende gedachte af. Van lieverlede echter nam haar vertrouwen op Juda af en begon zij den twpfel te voelen. Zp wilde het wel niet, maar zp werd wel genoodzaakt. Wel streed zp nog tegen, maar haar kracht ver zwakte, want zp kon geen redenen ter verkla ring meer vinden. Eindelijk drong de droeve werkelijkheid zieh met kracht aan haar op en zij was niet bp machte om zieh langer te vleien. Nu stond het voor haar oog in al zpn ontgoo cheling. Juda had zijn woord gebroken en zpn belofte vergeten. Wat is erin haar omgegaan, toen zp zoo wreed Ontnuchterd werd. Zal haar liefde tot Juda en zijn geslacht overgaan in bittere haat en zal zp gaan zingen, hoe zp zich wreken kan op hem en zpn huis. Als het bij haar alleen zinnelijke hartstocht geweest was, dan zou dit hebben moeten gebeuren en waar toe is dan eene vrouw niet in staat. Doch daarvan is geen zweem te ontdekken. Daarvoor stond zp blijkbaar te hoog. Zii bleef voortaan, wat zp steeds geweest was. Hoe pijnlijk het haar ook viel, zp wilde en kon Juda niet ha ten. Zp zou hem geen stroo in den weg leg gen, zp wilde hem geen schade berokkenen. Het viel haar smartelijk te moeten gelooven, dat Juda haar misleid had, dat hp haar met een bedriegelpke belofte had gevleid, dat zp haar laatste verwachting zou moeten opgeven, maar hem deswege haten is haar onmogelijk. Daaruit zien we, dat deze vrouw ware liefde koesterde jegens Juda en zpn huis, want echte vrouwenliefde verandert niet. Zp blijft wat er ook gebeurt. Zij kan maar beproefd worden, gelpk ons hier blijkt, maar zp verloochent zich nooit, zp blijft wat zp is. Waarlijk, er is geen reden om uit de hoogte met minachting op zulk een vrouw neer te zien. Zp is integen deel een sieraad voor haar geslacht en een toonbeeld van die echte aanhankelijkheid, die alleen een vrouw kau bezitten. Gp behoeft niet bevreesd te zpn, dat we door zoo van haar te spreken vergeten, wat zp heeft gedaan. Wp denken er niet aan. Het zou bovendien niet baten. Wp kunnen de vlek op haar levenskleed niet uitwisschen. Dit kan slechts Eèn, die mede uit haar vleesch en bloed aangenomen heeft en wiens bloed reinigt van alle zonde. Maar we schrijven dit neer om u tot voorzichtigheid in het oordeel over onze medemenschen aan te manen en vooral over hen, die zieh in 't open baar schuldig gemaakt hebben aan deze of gene zware overtreding. Wp hellen er toe over, om hen steeds met den rug aan te zien, en altijd te denken aan die eene daad. Het schijnt wel, alsof er aan zoo iemand niets goeds meer is, en alsof het ieder verstaat om een steen op hem te werpen. Hp is nu eenmaal in ons oog verloren en geen oordeel is zoo hard, dat het ons te streng voorkomt. Hoe zou Jezus toor nen tegen dit eigengerechtig en onbarmhartig oordeelen, als Hij nog op de aarde was. Gewis Hij zou ook ons het woord toeroepen, dat hoe ren en tollenaren ons zullen voorgaan in het Koninkrijk der hemelen en dat een onbarm hartig oordeel gaan zal over allen, die geen barmhartigheid gekend hebben. Wanneer ge dan in den dag des oordeels barmhartigheid hoopt te vinden omdat als God U naar Zpn recht wil behandelen, er voor U zeker geen plaats kan zpn in het huis des Va ders, waarin vele woningen zpn, wees dan toch voorzichtig, en laat Uw oordeel over anderen blpk geven van echt medelijden, van ware deernis. Wees over u zelf streng en bid den Heer©, dat Hij een wacht zette voor de deuren uws monds. Bouma. Dewpl ons Zeeuwsche volk, tot hetwelk ver reweg de meesten onzer lezers behooren, ge toond heeft belang te stellen in de. stichting Vrede Rust en in de vordering van dit werk der barmhartigheid ten behoeve van zoovele diep-ongelukkige krankzinnigen, zoo meenen we hun een dienst te doen door bp vernieuwing eens iets over de Stichting te schrijven. We doen dit bij dezen. Inzonderheid over de vordering en opening, waarnaar velen reeds verlangend hebben uitgezien. Zeer veel is er gereed »e maken, te bouwen en verder t© vol tooien, voor deze opening kan plaats hebben doch heel veel, daartoe behoorend, nadert ge lukkig hare voltooiing. Aan het huis van den Geneesheer-directeur wordt de laatste hand ge legd. Het keukengebouw met toebehooren is voor de diensten, die er verricht moeten worden, insgelijks weldra geheel gereed. Het observatie-paviljoen voor mannen, is evenals het observatie-gebouw voor vrouwen tot het in gebruik nemen spoedig gereed. Aan het paviljoen voor onrustige mannen en aan dat voor onrustige vrouwen wordt eveneens de laatste hand gelegd. Aan het waschhuis en toebehooren worden ook de laatste werkzaamheden verricht. De watertoren is, op het invoegen en verven na, geheel voltooid. Het machinegebouwtje is geheel klaar; alle benoodigde machines voor het oppompen van water in het reservoir in den watertoren zpn gesteld en Woensdag zpn deze machines in werking gesteld en beproefd. Aan de woning vaü den Administrateur- Huismeester is men bezig met het stellen van de kappen en de woning van den machinist is in zooverre gereed, dat met het verven kan worden begonnen. Met de ziekenbarak vordert men insgelijks naar wensch. De centrale verwarming voor de twee pavil joenen voor onrustigen wordt in gereedheid gebracht. De buitenwaterleiding is gereed. Het spit- werk van de hoofd- of entréelaan, kan, bp gunstig weer, over 14 dagen ongeveer gereed zpn. De hoofdriolen zpn gelegd en alle hoofd ver gaar- en koppelputten zpn geplaatst en aan gesloten. Er waren tusschen 19 en 25 December 290 personen werkzaam, thans zpn er nog 258. Wanneer de gebouwen zoover gereed zullen zpn, dat de in gebruikneming kan plaats heb ben, is nog niet met zekerheid te zeggen. Al les wordt aangewend om het te bespoedigen, en wanneer de vorst niet meer tegenhoudt, zullen vermoedelijk de eerste gebouwen in Maart gereed zijn. Dat 's Heeren zegen op heel dezen arbeid rusten magLittooij. Als een Christen-ouder zijn kinderen volgens roeping naar de Christelijke School wil zenden, doch hij is niet bp machte het volle schoolgeld te betalen, wat staat hem dan te doen Zoo luidt een toegezonden vraag. Ons antwoord kan kort zpn. Zoo'n ouder moet zpn kinderen naar de school zenden, waar ze behooren, en het volle schoolgeld betalen. Voor een onvermogende ouder is onderstand te ver krijgen, hetzp bp de diaconie, hetzij bij het suppletiefonds. Geen enkel ouder behoeft om geldelijke re denen zpn kinderen terug te houden van de Christelijke School. Als er werkelijk onvermo gen is, dan is er ook hulp. Evenwel mag een ouder nimmer vergeten, dat hp voor de christelijke opvoeding zijner kinderen wat over moet hebben. Een kind heeft niet enkel noodig lichamelijk voedsel, maar ook voedsel voor den geest. Beide kosten geld. Ik heb ouders gekend, die hun kinderen niet zon den naar de Christelijke School, omdat deze zoo duur was. Ik heb die ouders gevraagd dan geeft ge zeker uw kinderen ook niet dagelijks te eten, want dat eten kost ook geld? Het is toch een verkeerde gedachte, dat het onderhoud des lichaams geld, veel geld mag kosten, maar in de verzorging van den geest moot gratis worden voorzien. Ik geloof niet, dat de broeder, die mp schreef, er zoo over denkt, maar hij zal het ook wel weten, dat er toch door velen op deze wpze over gedacht wordt. Het goedkoope Staatson derwijs heeft de menschen bedorven. Op staats kosten worden de kinderen opgevoed voor een spotprijs. Tegenwoordig krijgen ze ook al li chamelijk voedsel voor niets. Op het laatst weten de menschen niet beter, of een kind moet aan zpn ouders niets kosten. Maar met die nieuwerwetsche ideeën gaan wp, Christenen, niet mee. Wp ontvangen onze kinderen uit Gods hand met al de zorgen, die aan dien zegen zpn verbonden, en wij doen voor onze kinderen, wat wp maar eenigszins kunnen, opdat het hun naar ziel en lichaam wel moge gaan. Het blpft de onvergankelijke eere van vele ouder- wetsche vaders en moeders, en soms ook van moeders alleen, dat ze zich voor hun kinderen afgesloofd hebben en zichzelven vaak te kort hebben gedaan om het den kinderen te geven. Dit was wel niet zoo gemakkelijk, maar 't was toch schoon en heerlijk. Dit vergeten wp dus niet. Evenwel kan nie mand verder springen, dan zpn stok lang is. Daarom is er voor een onvermogende ouder bijstand te bekomen in de geestelijke verzor ging van zpn kind. Zoolang in de huisgezin nen de inkomsten kleiner zpn dan de noodza kelijke uitgaven, bluft er ruimte voor de on derlinge hulp. Niemand behoeft verlegen te zpn deze hulp te vragen, indien wp hebben gedaan, wat wij instaat waren te doen. Laman. De ramp te Messina heeft de geesten opnieuw wakker geschud, en is oorzaak geworden, dat men weer gaat denken en spreken over Bde teekenen der tijden". Het is echter wel op merkelijk, hoe één teeken vooral stiefmoederlijk behandeld wordt. Men vestigt de aandacht op de aardbevingen in verschillende plaatsener wordt gefluisterd over misschien op handen zpnde oorlogen bezorgd vragen velen het zich af, wat de „Oostersche kwestie" zal leerenen de cholera en pest houden de volkeren in angstige spanning. Neen, waarlpk 'tis niet zonder oor zaak, dat Jezus' woord ons wordt voorgehouden waakt dan en zpt bereid". Maar waarom wordt nu het belangrijkst teeken vergeten? Oorlogen zpn er altijd geweest; aardbevingen hebben ook onze voorgeslachten verschrikt; wat pestilentiën zpn weet de ge schiedenis ons mee te deelen. Doch een bijzonder

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1909 | | pagina 1