Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
Onder Redactie vanOs. L. BOUHA, Os. H. W. LAMAN en Os. A. LITTOOIJ.
6e Jaargang.
Vrijdag 29 Januari 1909.
No, 82.
UIT HET WOORD,
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABOHNEMEHTSPBUS
Brakker-Uitgever
A. D. LITTOOIJ Az
PRIJS DER ADYERTENTIEN
VARIA,
UIT HET LEVJKN.
Christelijke School.
ZENDING.
Een teeken des tijds.
per half jaar franco per post .70 cent.
Enkele nummers 3 cent.
MIDDELBURG.
van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 5 regels 50 cent, iedere
regel 10 cent meer.
THAMAR.
En haar naam was Thamar.
Gen. XXXVIH 6b.
Waarmede zal de jongeling en wp kun
nen er gerust bijvoegen de jongedochters
het pad, door ijdelheid omsingeld rein bewa
ren? Deze ernstige vraag, voor de voeten van
de jeugd gelegd, doet ons zien, dat er groote
gevaren zijn, welke den jongeling en de jcn-
gedochter bedreigen, en wie eenigermate het
leven kent, weet, dat er menige strik der ver
zoeking gespannen wordt om onze jeugdigen
van jaren te vangen. De bijbel verzwijgt de
gevaren niet, waaraan wij blootstaan, maar
wijst er ons op, opdat wij waken en bidden
zouden. Menig voorbeeld plaatst hij voor ons
oog, dat ter waarschuwing of ter aanmoediging
kan dienen, opdat wij daarop zouden zien en
ons wachten voor de zonde.
Niet minder worden ernstige vermaningen
in 's Heeren woord gericht tot de jeugdige we
duwen, en zij leeren ons, dat er voor haar veel
gevaar bestaat, om den rechten weg te verla
ten. Dit ligt dan ook voor de hand. Zij staan
eenzaam op de aarde. Zij verloren zooveel in
den man, dien zij liefhadden. Hun wereld is
zoo eenzaam geworden. Alle verwachtingen,
welke zij koesterden, verdwenen. Zjj gevoelen
zich verlaten. Wat zal er gebeuren, als zij zich
niet houden aan het woord des Heeren, als zij
hun troost niet zoeken in Hem, die de sterkte
vermenigvuldigt, en die altjjd kracht geeft den
genen, die het bij Hem zoeken. Licht geven
zij gehoor aan een bedriegelpke belofte, die
haar weer een toekomst voorstelt, en zoeken
zij op een verkeerden weg troost in hun droe
fenis en afleiding in hun eenzaamheid.
Hoe is het met Thamar gegaan Zp heeft
in haar vroegere omgeving haar weduwen-kleed
met eere gedragen. Haar leven gaf geen aan
leiding tot opspraak, en haar wandel was on
berispelijk. Nu zou men dit ten deele kunnen
toeschrijven aan het woord, dat Juda haar me
degegeven had en dat haar het uitzicht ontsloot
op een heldere toekomst, want bp het licht
daarvan kon zij zich zien aan de zijde van Sela,
denjongsten enkrachtigen zoon van Juda. Wij
willen het niet tegenspreken, maar evenmin
toestaan, dat gij voorbijziet, hoe haar vertrou
wen op dit woord op een zware proef werd
gesteld. Maanden, zelf jaren gingen voorbij,
zonder dat iets aanduidde: de vervulling van
de belofte nadert. Juda liet haar aan haar lot
over, bekommerde zich blijkbaar niet meer over
zijn eens gegeven woord en deed geen enkelen
stap, die haar bemoedigen kon. Hp verwaar
loosde zijne schoondochter, zag niet meer naar
haar om, zoodat zp daaruit wel afleiden kon,
dat zij aan die zpde weinig te hopen had. Zulk
een bittere teleurstelling had haar gemakkelijk
kunnen vervreemden van haar mans familie en
tot het besluit kunnen brengen om geheel haar
eigen weg te gaan en het genot na te jagen.
De verzoeking was groot, maar zp bezweek
niet. Zp bleef wachten en uitzien. Haar schoon
vader mocht trouweloos zpn, zp wilde haar recht
niet prijsgeven en haar eere bewaren. Dit nu
doet ons achting jegens haar koesteren en
zeggen, dat zij een vrouw van karakter was,
die wist, wat zp verschuldigd bleef aan Juda's
huis. Wat er later ook moge gebeurd zpn, wjj
doen wel, dat we haar waardeeren en haar niet
onthouden wat haar toekomt. Kunt ge uwe
achting niet onthouden aan elke jeugdige we
duwe, die haar eenzaam pad met eere bewan
delt, dan zpt ge ook verplicht deze vrouw hare
hulde te brengen.
Eerst geloofde Thamar het woord van haar
schoonvader en verliet er zieh op. Zp vertrouwde
volkomen, dat hp haar eenmaal aan zpn zoon
Sela tot vrouw zou geven, zooals hp vroeger haar
aan zpn beide oudste zoons Er en Onan gege
ven had. Doch de jaren gingen voorbij en Juda
gaf geen enkel bewps, dat hp aan haar dacht
Sela groeide op en ontwikkelde zich naar li
chaam en geest, maar kwam niet tot haar. Is
het vreemd, dat de twijfel aan de deur van haar
hart klopte en in gelaten wilde worden Eerst
weigerde zp, met verontwaardiging wees zp
elke wantrouwende gedachte af. Van lieverlede
echter nam haar vertrouwen op Juda af en
begon zij den twpfel te voelen. Zp wilde het
wel niet, maar zp werd wel genoodzaakt. Wel
streed zp nog tegen, maar haar kracht ver
zwakte, want zp kon geen redenen ter verkla
ring meer vinden. Eindelijk drong de droeve
werkelijkheid zieh met kracht aan haar op en
zij was niet bp machte om zieh langer te vleien.
Nu stond het voor haar oog in al zpn ontgoo
cheling. Juda had zijn woord gebroken en zpn
belofte vergeten. Wat is erin haar omgegaan,
toen zp zoo wreed Ontnuchterd werd. Zal haar
liefde tot Juda en zijn geslacht overgaan in
bittere haat en zal zp gaan zingen, hoe zp zich
wreken kan op hem en zpn huis. Als het bij
haar alleen zinnelijke hartstocht geweest was,
dan zou dit hebben moeten gebeuren en waar
toe is dan eene vrouw niet in staat. Doch
daarvan is geen zweem te ontdekken. Daarvoor
stond zp blijkbaar te hoog. Zii bleef voortaan,
wat zp steeds geweest was. Hoe pijnlijk het
haar ook viel, zp wilde en kon Juda niet ha
ten. Zp zou hem geen stroo in den weg leg
gen, zp wilde hem geen schade berokkenen.
Het viel haar smartelijk te moeten gelooven,
dat Juda haar misleid had, dat hp haar met
een bedriegelpke belofte had gevleid, dat zp
haar laatste verwachting zou moeten opgeven,
maar hem deswege haten is haar onmogelijk.
Daaruit zien we, dat deze vrouw ware liefde
koesterde jegens Juda en zpn huis, want echte
vrouwenliefde verandert niet. Zp blijft wat er
ook gebeurt. Zij kan maar beproefd worden,
gelpk ons hier blijkt, maar zp verloochent zich
nooit, zp blijft wat zp is. Waarlijk, er is geen
reden om uit de hoogte met minachting op
zulk een vrouw neer te zien. Zp is integen
deel een sieraad voor haar geslacht en een
toonbeeld van die echte aanhankelijkheid, die
alleen een vrouw kau bezitten. Gp behoeft
niet bevreesd te zpn, dat we door zoo van haar
te spreken vergeten, wat zp heeft gedaan. Wp
denken er niet aan. Het zou bovendien niet
baten. Wp kunnen de vlek op haar levenskleed
niet uitwisschen. Dit kan slechts Eèn, die mede
uit haar vleesch en bloed aangenomen heeft
en wiens bloed reinigt van alle zonde. Maar
we schrijven dit neer om u tot voorzichtigheid
in het oordeel over onze medemenschen aan te
manen en vooral over hen, die zieh in 't open
baar schuldig gemaakt hebben aan deze of gene
zware overtreding. Wp hellen er toe over, om
hen steeds met den rug aan te zien, en altijd
te denken aan die eene daad. Het schijnt wel,
alsof er aan zoo iemand niets goeds meer is,
en alsof het ieder verstaat om een steen op
hem te werpen. Hp is nu eenmaal in ons oog
verloren en geen oordeel is zoo hard, dat het
ons te streng voorkomt. Hoe zou Jezus toor
nen tegen dit eigengerechtig en onbarmhartig
oordeelen, als Hij nog op de aarde was. Gewis
Hij zou ook ons het woord toeroepen, dat hoe
ren en tollenaren ons zullen voorgaan in het
Koninkrijk der hemelen en dat een onbarm
hartig oordeel gaan zal over allen, die geen
barmhartigheid gekend hebben.
Wanneer ge dan in den dag des oordeels
barmhartigheid hoopt te vinden omdat als God
U naar Zpn recht wil behandelen, er voor U
zeker geen plaats kan zpn in het huis des Va
ders, waarin vele woningen zpn, wees dan toch
voorzichtig, en laat Uw oordeel over anderen
blpk geven van echt medelijden, van ware
deernis. Wees over u zelf streng en bid den
Heer©, dat Hij een wacht zette voor de deuren
uws monds. Bouma.
Dewpl ons Zeeuwsche volk, tot hetwelk ver
reweg de meesten onzer lezers behooren, ge
toond heeft belang te stellen in de. stichting
Vrede Rust en in de vordering van dit werk
der barmhartigheid ten behoeve van zoovele
diep-ongelukkige krankzinnigen, zoo meenen
we hun een dienst te doen door bp vernieuwing
eens iets over de Stichting te schrijven.
We doen dit bij dezen. Inzonderheid over
de vordering en opening, waarnaar velen reeds
verlangend hebben uitgezien. Zeer veel is er
gereed »e maken, te bouwen en verder t© vol
tooien, voor deze opening kan plaats hebben
doch heel veel, daartoe behoorend, nadert ge
lukkig hare voltooiing. Aan het huis van den
Geneesheer-directeur wordt de laatste hand ge
legd.
Het keukengebouw met toebehooren is voor
de diensten, die er verricht moeten worden,
insgelijks weldra geheel gereed.
Het observatie-paviljoen voor mannen, is
evenals het observatie-gebouw voor vrouwen
tot het in gebruik nemen spoedig gereed.
Aan het paviljoen voor onrustige mannen en
aan dat voor onrustige vrouwen wordt eveneens
de laatste hand gelegd.
Aan het waschhuis en toebehooren worden
ook de laatste werkzaamheden verricht.
De watertoren is, op het invoegen en verven
na, geheel voltooid.
Het machinegebouwtje is geheel klaar; alle
benoodigde machines voor het oppompen van
water in het reservoir in den watertoren zpn
gesteld en Woensdag zpn deze machines in
werking gesteld en beproefd.
Aan de woning vaü den Administrateur-
Huismeester is men bezig met het stellen van
de kappen en de woning van den machinist is
in zooverre gereed, dat met het verven kan
worden begonnen.
Met de ziekenbarak vordert men insgelijks
naar wensch.
De centrale verwarming voor de twee pavil
joenen voor onrustigen wordt in gereedheid
gebracht.
De buitenwaterleiding is gereed. Het spit-
werk van de hoofd- of entréelaan, kan, bp
gunstig weer, over 14 dagen ongeveer gereed
zpn.
De hoofdriolen zpn gelegd en alle hoofd ver
gaar- en koppelputten zpn geplaatst en aan
gesloten.
Er waren tusschen 19 en 25 December 290
personen werkzaam, thans zpn er nog 258.
Wanneer de gebouwen zoover gereed zullen
zpn, dat de in gebruikneming kan plaats heb
ben, is nog niet met zekerheid te zeggen. Al
les wordt aangewend om het te bespoedigen,
en wanneer de vorst niet meer tegenhoudt,
zullen vermoedelijk de eerste gebouwen in Maart
gereed zijn.
Dat 's Heeren zegen op heel dezen arbeid
rusten magLittooij.
Als een Christen-ouder zijn kinderen volgens
roeping naar de Christelijke School wil zenden,
doch hij is niet bp machte het volle schoolgeld
te betalen, wat staat hem dan te doen Zoo
luidt een toegezonden vraag.
Ons antwoord kan kort zpn. Zoo'n ouder moet
zpn kinderen naar de school zenden, waar ze
behooren, en het volle schoolgeld betalen. Voor
een onvermogende ouder is onderstand te ver
krijgen, hetzp bp de diaconie, hetzij bij het
suppletiefonds.
Geen enkel ouder behoeft om geldelijke re
denen zpn kinderen terug te houden van de
Christelijke School. Als er werkelijk onvermo
gen is, dan is er ook hulp.
Evenwel mag een ouder nimmer vergeten,
dat hp voor de christelijke opvoeding zijner
kinderen wat over moet hebben. Een kind heeft
niet enkel noodig lichamelijk voedsel, maar ook
voedsel voor den geest. Beide kosten geld. Ik
heb ouders gekend, die hun kinderen niet zon
den naar de Christelijke School, omdat deze
zoo duur was. Ik heb die ouders gevraagd dan
geeft ge zeker uw kinderen ook niet dagelijks
te eten, want dat eten kost ook geld? Het is
toch een verkeerde gedachte, dat het onderhoud
des lichaams geld, veel geld mag kosten, maar
in de verzorging van den geest moot gratis
worden voorzien.
Ik geloof niet, dat de broeder, die mp schreef,
er zoo over denkt, maar hij zal het ook wel
weten, dat er toch door velen op deze wpze
over gedacht wordt. Het goedkoope Staatson
derwijs heeft de menschen bedorven. Op staats
kosten worden de kinderen opgevoed voor een
spotprijs. Tegenwoordig krijgen ze ook al li
chamelijk voedsel voor niets. Op het laatst
weten de menschen niet beter, of een kind moet
aan zpn ouders niets kosten. Maar met die
nieuwerwetsche ideeën gaan wp, Christenen,
niet mee. Wp ontvangen onze kinderen uit
Gods hand met al de zorgen, die aan dien zegen
zpn verbonden, en wij doen voor onze kinderen,
wat wp maar eenigszins kunnen, opdat het
hun naar ziel en lichaam wel moge gaan. Het
blpft de onvergankelijke eere van vele ouder-
wetsche vaders en moeders, en soms ook van
moeders alleen, dat ze zich voor hun kinderen
afgesloofd hebben en zichzelven vaak te kort
hebben gedaan om het den kinderen te geven.
Dit was wel niet zoo gemakkelijk, maar 't was
toch schoon en heerlijk.
Dit vergeten wp dus niet. Evenwel kan nie
mand verder springen, dan zpn stok lang is.
Daarom is er voor een onvermogende ouder
bijstand te bekomen in de geestelijke verzor
ging van zpn kind. Zoolang in de huisgezin
nen de inkomsten kleiner zpn dan de noodza
kelijke uitgaven, bluft er ruimte voor de on
derlinge hulp. Niemand behoeft verlegen te
zpn deze hulp te vragen, indien wp hebben
gedaan, wat wij instaat waren te doen.
Laman.
De ramp te Messina heeft de geesten opnieuw
wakker geschud, en is oorzaak geworden, dat
men weer gaat denken en spreken over Bde
teekenen der tijden". Het is echter wel op
merkelijk, hoe één teeken vooral stiefmoederlijk
behandeld wordt. Men vestigt de aandacht op
de aardbevingen in verschillende plaatsener
wordt gefluisterd over misschien op handen
zpnde oorlogen bezorgd vragen velen het zich
af, wat de „Oostersche kwestie" zal leerenen
de cholera en pest houden de volkeren in angstige
spanning. Neen, waarlpk 'tis niet zonder oor
zaak, dat Jezus' woord ons wordt voorgehouden
waakt dan en zpt bereid".
Maar waarom wordt nu het belangrijkst teeken
vergeten? Oorlogen zpn er altijd geweest;
aardbevingen hebben ook onze voorgeslachten
verschrikt; wat pestilentiën zpn weet de ge
schiedenis ons mee te deelen. Doch een bijzonder