'n KOOPJE H. VERHOOG, Halfweg. De Apostelen des Lams. Die ons nit zoo grooten dood verlost heeft. Het Gebed. Ofticiëele Berichten. Verantwoording van Liefdegaven. INGEZONDEN STUKKEN. Een indrukwekkende Boetprediking BOEKBEOORDEELIM& 399" Zij, die zich met Januari a.s. op Zeeuwsch Kerkblad abonneeren, ontvangen de voor dien tijd verschijnende nnmmers GRATIS. Adverteiitiëii, Tan tien voor één galden. te Drachster CompagnieCand. Trenning te Zaamslag Cand. Minnema te Paesens. ds. G. Dijkstra te Gees. TWEETAL te Garrelsweer: ds. H. Haspers te Hardinxveld; ds. J. B. Broek Roelofs te Zegwaart. BEROEPEN te Drachster Compagnie ds. G. Dijkstra te Gees te Bergambachtds. G. van Setten te Bussum. BEDANKT voor Bergentheimds. T. Rispens te Enter voor Hoekds. H. Hangelbroek te Borger. Men schrfift ons uit Krabbendjjke J. 1. Vrijdagavond was het een gezellig, ge notvol feestelijk samenzijn der Vereeniging Dorcas", waar zij haar vierde jaarfeest vierde. Met 31 leden en 12 begunstigsters waren wij samen. Toen het middernachtelijk uur genaderd was en tot scheiden riep en de geachte leider, ds. Sybrandy het laatste woord sprak, was Z.Eerw. de tolk van allen, met te zeggen dat wat dien avond, zoowel de zang met begeleiding van een orgel, als de samenspraken en voordrachten, een goede gedachte tot grondslag had, dat leiden mocht tot veredeling en ernst. Z.Eerw. dankte allen voor de medewerking en steun in dit werk der Barmhartigheid, ook wat verricht was tot bevordering van het ver- eenigingsleven, bijzonder werd dank gebracht aan de Presidente mej. E. de Koning, voor haren on vermoeiden ijver en zelfopofferende liefde in deze betoond. Dat vereeniging en begunstigsters veel heb ben gedaan het doel 't werk der Barm hartigheid, te steunen, bleek uit het verslag van mej. C. Krijger, Penningmeesteres, die in dankbare bewoording mededeelde, dat ruim negentig gulden aan contributie en vrije giften, was ontvangen. 100 kleedingstukken waren door de Vereeniging afgewerkt, die, verdeeld voor 17 gezinnen, met blijdschap werden in ont vangst genomen, door de behoeftigen. Onder het feestelijk samenzijn ging mej. M. Haverhoek, Secretaresse-Penningmeesteres rond, om een feestgave voor de Zending, dat busje bracht ruim 7 gulden opdie collectante is als geknipt, om het geld los te krijgen. Terneuzen, 14 December 1908. De kerkeraad stelde in zijne laatstgehoudene vergadering het navolgende drietal in alphabetische volgorde. Ds. J. Gispen, te Barneveld. Ds. K- J. Kaptein te Giesendam. Ds. A. S. Schaafsma te Ten Boer. Namens den kerkeraad, J. J. db Jager, Scriba. Amemuiden17 Dec. 1908. Hedenavond had de Jongedochtersvereeniging .Maria Martha" alhier het genoegen in overleg met de Diaco nie weer eenige kleedingstukken uit te deelen aan behoeftige gezinnen en weduwen. In het afgeloopen jaar vervaardigde zij 41 stuks, die aan 17 gezinnen werden verdeeld, waardoor eenigen steun aan de Diaconie werd geboden en in veler hart een dankbare stem ming werd opgewekt. De vereeniging dikwijls met den naam .Dorcas" aangeduid, telt nog steeds weinig leden en zag gaarne baar leden tal toenemen. Toch mag ze met dank aan den Qeere op haar arbeid terugzien, en zich ver blijden, dat ze weer iets mocht medehelpen tot het kleeden en dekken der behoeftigen en armen, aan wie in Jezus naam hulpe mocht worden verstrekt. Ook allen, die ons met bij dragen steunden, betuigen we bij dezen onzen harteljjken dank. Namens de Vereeniging, Eliz. Cornblisse, Pres. Cath. Jobsb, Secr. Vlissingen BVoor de Kerk ontvangen van de Knapenvereeniging .Obadja" alhier f10, en van de Vrouwen Vereen. .Diaconaal hulp betoon" alhier f 10,—Opbrengst der Stuivers- vereeniging van Sept.—Nov. 1908 f 70,65. Namens den Kerkeraad, P. G. Laernoes, Scriba. {Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Geachte Redactie! In het verslag van de onlangs gehouden classicale vergadering te Middelburg was sprake van een gewijzigde overtuiging der classis Goes inzake Art. 13 van de Concept^regeling voor de Zending. Het voorstel Koudekerke, dus heette het, werd teruggenomen, mede .om de veanderde houding der classis Goes (die het vrijwilligheidsstelsel wel gehandhaafd wenscht te zien, maar bij mogelijk achterwege blijven van effect, tot quotisatie bereid is".) Met bevreemding las ik dit bericht, omdat mij van die veranderde houding onzer classis niets bekend is. En als zendingsdeputaat voor Goes achtte ik mij geroepen, nadere inlichtin gen te vragen en bij misverstand rectificatie te verzoeken. De correspondentie, daarover ge voerd, heeft tot rectificatie niet geleid. Wat ik te hooren kreeg was lo. dat het verslag juist was en 2o. dat de zegsman van de mede- deeling omtrent Goes met ondergeteekende ,van meening verschilt". Dit noopt mij uwe gastvrijheid in te roepen, om te helpen dit misverstand uit den weg te ruimen. Onze classis heeft noch een besluit genomen, waaruit die veranderde houding zou kunnen blijken, noch zelfs een voorstel in dien geest behandeld. De onbegrijpelijke bron waar uit de bewuste mededeeling geput heet te zijn, is mij niet genoemd. Maar de verzekering onzerzijds, dat Goes nog altoos hetzelfde stand punt inzake .quotisatie" inneemt als op de laatstgehouden Provinciale Synode, zal zeker voldoende zijn, om de broeders op Walcheren te overtuigen, dat zij verkeerd zijn ingelicht. Met dankzegging voor de plaatsing, Uw br. in Christus, Nieuwdorp, Dec. 1908. G. Dobkes. Geachte Redactie. Als getrouw en belangstellend lezer van het .Zeeuwsch Kerkblad", ben ik zoo vrij een plaatsje te vragen voor het hierna volgende. Met belaugstelling heb ik het stuk tegen de loterijen gevolgd en ook de argumenten, daar tegen aangevoerd, overdacht. Eer ik nu eebter ga zeggen wat ik eigenlijk wil, zal ik u eerst melden dat ik het met den schrijver volkomen eens ben en volstrekt geen speler, anders zou ik den schijn soms op mfi laden dat ik een voorstander was en dat is hier het geval niet; doch hetgeen ik hier ga bepleiten is de nauwe overeenkomst met de assurantie. Nu meene niemand dat het in mijn bedoeling ligt de gemoederen van andere te schokken of een pennestrijd in beweging te brengen, want indien ik dat wiet dan hield ik dit liever voor mfi. De reden waarom ik hierover schrijf is deze Dikwijls heb ik met verschillende lieden daar over gesproken, die mfi rondweg vertelden öf dat ze verzekerd waren, öf dat ze er geen kwaad in zagen. Sterker nog, anderen noemen het hun plicht Misschien zegt uLaat het een ieder voor zich weten, een ieder zfi in zfin eigen gemoed ten volle verzekerd. Doch dat is de bedoeling hier niet; ik wenschte juist naar aanleiding van het stuk over de loting, aan te toonen, dat, indien de loterfien zonde zfin, dat dan ook assurantie zonde is. En omdat nu de schrfiver aanvangt met .het steeds toenemende kwaad van loterfien", zou ik ook wel eens willen vragen of dat ook niet het geval is met assureeren. Ik wensch natuurlfik niet alle punten aan te roeren, die de schrfiver meldt. Slechts enkele laat ik hier volgen. Beschouw mfi nu eens voor een oogenblik als een voorstander, le dan vraag ik u of het nu toch zoo'n groote zonde is om, als ik geen kapitaal bezit, ja, mfi zelfs moeilfik moet helpen, mfi door maar één gulden uit te geven in de gelegenheid stel, daardoor een grooter bedrag machtig te wordenik stel mfi toch maar in den middelfiken weg 2e Of het nu zoo kwaad is als agenten dikwfils voor een „broodje" met St. Nicolaas door middel van een loterfi iets trachten te verdienen Is het hier ook niet, draagt elkanders lasten 3e Of ik antwoord u, u moet niet meenen dat ik het om winstbejag doe, maar slechts uit aardigheidik reken er dikwfils in 't geheel niet op dat ik wat hebben zal. 4e. Ook moet u niet meenen dat ik er mfizelf voor nederbuig of er een afgod van maak, en alzoo er mijn vertrouwen op zet (zooals de schrfiver over het eerste gebod aanhaalt) neen, ik vind het zelfs zeer nuttig, want de markten vooral van paarden zfin er zeer door vooruitgegaan, enz. Doch genoeg. Neen, neen, zult ge zeggen, zoo gaat het niet. Maar M. de R. zoo redeneert ook diegene die geassureerd is. Terecht haalt de schrfiver het le gebod aan (Heid. Cat. vr. 95) neen, 'tis nevens, of in de plaats van den waren God die zich in Zfin woord heeft ge openbaard, iets anders te verzinnen of te hebbèn waarop de mensch zijn vertrouwen zet. Dat doe ik niet, hoor ik de assurantieman zeggen, ik stel er mfin vertrouwen volstrekt niet opik volg hier alleen den middellfiken weg. Maar, mfin waarde, dat doe ik ook niet, zie mfin le en 4e bewering. Dan, wat gebeurt er bfi assureeren Verlaat men zich op God en stelt de mensch op Hem alleen zfin vertrouwen? Ook deze alinea„Wie als christen de zaak zfius levens uit eigen handen geeft, kan haar niemand andersv toe vertrouwen dan aan zfinen Vader die in de hemelen is. 't Is zonde tegen de Goddelfike voorzienigheid enz." Zoo heb ik een en ander opgesomd, hetwelk m. i. sterk met elkander overeenkomt, en toch, het eene mag niet, het andere mag wel. Neen, begon de schrfiver van „een steeds meer en meer toenemend kwaad" te spreken op het gebied van Loterfien, gaarne zag ik eens een dam opwerpen tegen het steeds meer en meer rechtvaardigen van assureeren. In het slot wensch ik aan te toonen dat assurantie m. i. in strfid is met de H. Schrift. (Wordt vervolgd.) zou ik de ernstige zendingsrede willen noe men, die ds. Netelenbos van Oostkappelle jl. Donderdagavond te Grfipskerke hield. Zfin woord slaat in. Dat komt, omdat hfi de waarheid spreekt, zooals ze gezegd wil zfin kort, klaar en krachtig. Hfi hoeft geen moeite te doen om met zfin hoorders in contact te komen. Met zfin machtige stentorstem over weldigt hfi ze opeens, en boeit de aandacht teneinde toe. Niet in de bediening des Woords opgetre den, liet hfi, gelfik het behoort, ook elke schfin- vertooning hiervan achterwege en na opening van de samenkomst met een kort gebed, be gon hfi de vraag te beantwoorden.Vanwaar toch de geringe belangstelling in Zeeland voor de Zending? Men gevoelt het gewicht er van niet levendig genoeg. Ik wensch u het hoog belang aan te toonen. Daartoe wfis ik u al lereerst op het beginsel, dat ons tot Zendings actie moet uitdrfiven, en dan op de eischen die de zending ons stelt. Het beginsel ligt in de gehoorzaamheid aan Christus bevel.Gaat dan henen, onderwfist al de volken, hen doopende." Christus droeg die taak aan zfine discipelen op, omdat Hfi wel van uit den hemel zfine Kerk op aarde door zfin Geest onmiddelfik regeert maar Zfin Woord toch middelfik (door de prediking van menschen) moet worden bekend gemaakt. Hfi verbindt aan die prediking de werking van zfin Geest. Denkt maar aan Ly- dia en de Stokbewaarder te Philippi. Dat zendingsbevel geldt niet alleen zfin elftal dis cipelen, maar ook allen die door hun woord in Hem gelooven. De dure roeping der Kerk op aarde vloeit dus hieruit voort, dat alleen waar het Evangelie wordt gebracht, Christus met zfin Geest wil werken tot geloof en be keering. In den verborgen wil van God heb ben we niet te gluren, ons geldt enkel zfin bevel: .Predikt het Evangelie". Zoo hebben Petrus en Paulus hun roeping verstaan (Joppe en Troas) zoo dienen ook wfi het te doen. De eerste eisch, die de Zending ons stelt, is is de heilige liefde. Zfi was de drfifveer bfi God tot de groote Zending zfins Zoons. Zfi zfi onze drfifveer tot onzen Zendingsarbeid. Jezus legt ons die liefde als een nieuwgebod opd. i. eensdeels moet ze een liefde zfin, die tot alle volken zonder onderscheid zich uit strekt, in onderscheiding van de liefde van het oude Israël die nationaal was, en de liefde welke de Heidenen predikten, en een bloote natuurdrang was, en anderdeels een liefde in Christus door Zfin Geest gewekt, om Zfinent- wil betrachteen heilige liefde, die uit we dergeboorte en geloof opkomt, en zich als Jezus liefde richt op het verlorene. Bezitten we die liefde, dan zfin we ook in staat om aan de andere eischen welke de Zen ding ons stelt, te voldoenoffers van zedelfiken en finantieelen aard. Doch boven de liefde tot het verlorene (de Heidenen en Mahomedanen) moet de liefde tot Christus ons bezielen, 't Gaat om Zfin zaak, Zfin Naam, Zfin Koninkrfik bfi de Zending. En vooral met het oog op Zfin toekomst moe ten we Zending drfiven. Hfi wil dat heel zfin geestelfik Israël zalig wordt. Voor Zfin rechter stoel zullen ook wfi eens rekenschap hebben af te leggen van wat we in dienst der zending deden. Maranatha 1 Jezus komt. Bidt en werkt. Werkt en bidt. Heerlfike toekomst, als mede door ons zen dingswerk, de Heidenen zullen binnengaan door de poorten van bet nieuwe Jeruzalem. Hebben zfi, die door het minder gunstige weer verhinderd waren te komen, veel gemist, de nog talrfike aanwezigen hebben wel zoo kunnen luisteren, dat ze voor de achtergeble venen wat mee hebben kunnen nemen, en ook deze korte samenvatting van het gesprokene, zal hopen wfi onder den zegen des Heeren er mede aan bevorderlfik zfin, dat het in dezen bfi onze Zeeuwsche Kerken nu spoedig van woorden tot daden kome. J. J. Koopmams, Jr. Als no. 1 van de Bibliotheek voor Hoofd en Hart verscheen bfi den uitgever A. Daamen, te 's GravenhageONTWAKING en twee andere novellen, door Mart en KI e fin. De eerste novelle gaat meer rechtstreeksch over den titel waaronder ze worden uitgegeven, doch de tweede en derde getuigen zoowel als de eerste van menschenkennis en psychologisch denken. Het geheel zegt ons dat de schrfiver wel wat onderhoudends leveren kan. Gaat deze nieuweling alzoo voort, dan is met recht en reden wel wat van hem te verwachten. Met het oog vooral op het derde nummer van dit boek hebben wfi ons evenwel afgevraagdzul len de nieuwe taal en stfil algemeen ook de lezers van rfiperen leeftfid bevallen Of is het lezen met het oog hierop althans voor velen niet wat moeielfik en minder aangenaam Ver liest het geschrevene voor hen niet veel van zfine aantrekkelijkheid? Kosten woorden, als: „'t natte graan klaterlachte terug. De avond zon plekte heldere stukken muur in den sche mer oplaaiïngen van alcoholprikkeling. Z'n zwaaiende figuur zwartte onheilspellend tegen de rozige hemelstreepde zee in den klaren nacht met zachte sluimergeluidjes suizelend over de schulpen", niet verbazend veel inspan ning Is het maar niet een zeker getal van de lezers, die in dat moeilfik verstaanbare be hagen hebben Overigens hebben wfi lof ook voorde wfize van uitgave. Littooij. De uitgever J. M. Bbedée te Rotterdam zond ons ter recensie een present-exemplaar van zfine catalogus der nieuwe uitgaven voor 1909. Voor besturen van Zondagsscholen, kortom voor ieder die boeken of teksten uitdeelen wil, is hier ruime keuze. Ook de tekstkaarten, waar van de heer Bredée er ons wat zond ter ken nismaking, verdienen een woord van lof. Smaak verschilt en daarom vinden we ook niet alle even mooi, maar over 't geheel zien ze er aan- trekkelfik uit. We zouden de voorkeur geven aan die, waar niet alleen de woorden van den tekst op staan, maar ook waar ze te vinden is. Een vonden we er bfi waar de p een q was, zoodat er nu staat: „Dient den Heere met blfidschaq". Littooij. Bfi den algemeen bekenden, accuraten uit gever J. H. Kok te Kampen is verschenen: „Van Golgotha naar Jeruzalem. Paschen, Hemelvaart, Pinksteren", door Prof. P. Biestbrvbld. Afl. I. Een vervolg van het vroeger uitgegeven werk Van Bethanië naar GolgothaDe uit voering is prachtig en de inhoud rfik en heer- lfik. We bevelen het met vrfimoedigheid aan. Men krfigt waar voor zfin geld. Het geheele werk zal compleet zfin in 24 afleveringen a 22^2 cent per aflevering. Littooij. Bfi denzelfden uitgever is ook verschenen „Nabij God te zijn". Meditatiën van Dr. A. Kuyper. Twee stevige boeken, een eerste en een tweede deel met gemakkelfik leesbare letter en op goed papier gedrukt. De meditatiën van dr. A. Kuyper Sr. zfin, gelfik bekend is, rfik van inhoud, practisch, naar het leven dat uit God is. Men kan door het lezen ervan leeren en voor het hart veel genieten. Ze hebben blfivende waarde. Gaarne en met niet minder vrfimoedigheid bevelen wfi de lezing er van aan. Littooij. CORRESPONDENTIE. Het antwoord aan een lid der Geref. Kerk te K. is reeds ter drukkerfi gezet, maar moet wegens plaatsgebrek tot de volgende week blfiven liggen. Rbdaotib. No. 1. Dat mooie boek van Huet, met 365 keurige spreuken en 365 verzen. No. 2. Dat keurige werk van ds. v. d. Langet. De on verderfelijke erfenis. No. 3. Ds. T. Bos, over het Genadeverbond. No. 4. Die mooie reisbe schrijving door van Oosterzee, ook een dik ex. en No. 5 en 6 dat mooie werk van Buttner, door ds. Westhof, getiteld Zoekt in de Schrift, twee dikke deelen, waarvan de prfis alleen f4 50 is. Dus 6 dikke boeken welke vroeger veel meer dan f 10 kosten nu voor f 1.25 franco thuis. Zend postwissel s. v. p. aan N. B. Gratis voor de kinderen 25 ansicht kaarten. Wie f2.zend ontvangt No. 5 en 6 in stempelband. Onderstaande werken van Ds. G. DOEKES te Nieuwdorp zfin te bekomen bfi eiken Christel. Boekhandel en bfi de Uitgevers J. OLTHOFF te Hardenberg en J. OLTHOFF te Middelburg Een karakterstudie. Gebonden f 1,40. Ingenaaid f 1, Gebonden f 0,80 Ingenaaid f 0,50. Gebonden f 0,90. Ingenaaid f 0,60.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1908 | | pagina 3