Eindelijk weergevonden. Theol. Schooldag. Kerk- en Schoolnieuws. Ofiieiëele Berichten. B0EKBE00RDEELIN6. De Moderne Paedagogiek en het Gods dienst-onderwijs aan het kind, door J. P. Tazelaar, Pred. te Weesp, uitgave van de Firma Van der Land, (P. van der Kamp) te Amsterdam. lflke zending bespottelijk te maken in de oogen van anderen, thans hier konden komen, om de resultaten der Zending op deze eilanden te zien. Als ze dan bedenken, hoe het voor eenige jaren hier was, zullen ze van verbazing de handen inéénslaan. Men kan thans van het eene naar het andere eiland gaan, en ik ver zeker u, dat ge overal dezelfde hartelijke ont vangst, zoo door mannen als vrouwen, zult ondervinden. Ieder dorp op de tachtig be woonde eilanden heeft voor zich zelf een nette kerk gebouwd en een goed huis voor den on derwijzer of inlandschen leeraar, wien het dorp ook voorziet van voeding en kleeding. Er zijn negenhonderd Wesleyaansche kerken. En zoo dikwerf als men in dezelve samenkomt, is er een vergadering, die naar het Woord Gods hoort. De scholen worden trouw bezocht. Overal wordt huiselijke godsdienstoefening ge houden en zoowel 's morgens als 's avonds kunt ge de lofliederen hooren zingen, die ter eere van den levenden God worden aangehe ven." Hoe treffend wordt het alzoo ook hier niet bewezen, dat de Zending de heerlijkste vruchten openbaart. Doch dit niet alleen. Na het lezen van zulke feiten wordt het ons meer dan ooit duidelijk, dat Gods Woord de waar heid is; dat Woord steeds meer moet worden verspreid, en dat we niet te vergeefs zingen het schoone lied „Al de heidnen door uw handen, Voortgebracht in alle landen, Zullen tot U komen, Heer, Bukken voor Uw aanschijn neer 1 En Uw naam ter eere leven, Gij zflt groot en hoog verheven, Gij doet duizend wonderheen, Gij zijt Godja God alleen ('8 Gravenh. Kerkbode). v. d. L. In de binnenlanden van Guinea op de westkust van Afrika, deden omstreeks het jaar 1820 een troep menschendieven een inval in een neger dorp, met het doel de inwoners te rooven en als slaven te verkoopen. Dit gebeurde toen veel. Gelukkig hebben deze gruwelen thans opgehouden. Het dorp werd aangevallen, wie tegenstand bood vermoord, ouders die hun kinderen wil den beschermen, meedoogenloos doodgeschoten. De grond was met dooden en gewonden be dekt. De overlevenden werden voor zoover zij bereikbaar waren, door de wreede slavenhan delaars meegenomen, om verkocht te worden. Onder de gevangenen bevond zich ook een knaap, Adjaï geheeten. Na velerlei lotgevallen doorleefd te hebben te veel om hier te vertellen kreeg hij eindelijk door Gods bestier de vrijheid weder, en werd naar Lon den gebracht. Het bleek dat hfl groote gaven bezat, en tevens dat het goede zaad des Woords, door zendelingen in zijn hart gestrooid, opwies en vrucht droeg. Zoo werd dan besloten hem op te leiden tot leeraar in de Engelsche kerk. Toen het zoo ver was, vertrok hij weer naar Afrika, om daar aan zijn nog heidensche land- genooten het Evangelie te prediken. Hij kreeg toen de waardigheid van bisschop, zoo als dat in de Engelsche kerk heet, die niet in de leer maar in den vorm op de Roomsche kerk lijkt. Men had hem de namen Samuel en Crowther gegeven, en zijn arbeidsveld was ontzaglijk groot. Hij was de eerste zwartkleurige zende ling der Engelsche (Episcopale) kerk. Tot de streken die hij bezocht om er te prediken, behoorde ook Ighissia-Panda. Eens predikte hij daar in het groote dorp Imaha. Een arme negervrouw, wier gezicht de sporen toonde van veel verdriet, en die reeds den last des ouderdoms droeg, voegde zich bij de schaar der inboorlingen, welke den zwarten prediker omringde. Zfl stond achteraan en kon hem slechts hooren, niet zien. Doch niet lang had zij geluisterd, of de oude vrouw begon te beven over heel haar lichaam, 't Was haar als ken de zij de stem des sprekers. Zij wilde hem zien, maar vele mannen die voor haar stonden, ont trokken hem aan haar gezicht. Ze moest het opgeven en luisterde, luisterde opnieuw. Maar eensklaps gaf zij een luiden schreeuw, en zonder zich door iets of iemand te laten terughouden, drong zij door de schare heen, haastte zich tot den prediker en drukte hem in de armen, uitroepende„Mijn zoonmijn aoon I* Ge begrijpt welk een verbazing en ontstel tenis dat veroorzaakte. De leeraar trachtte vriendelijk haar tot kalmte te brengen, hoe ontroerd hij ook zelf was, en eindigde kort daarna den dienst. Toen nam hij de oude vrouw mee naar zijn huis, en in het gesprek dat volgde, bleek hoe het scherpe oor der moeder zich niet had vergist. Wat was er veel gebeurd, sinds moeder en zoon elkaar voor het laatst hadden gezien 1 Toen lang geleden de menschenroovers het negerdorp binnendrongen, hadden zij den klei nen Adjaï aan zijn moeder ontrukt, en deze zoo geslagen, dat zfl voor dood bleef liggen. Na den aftocht der booswichten was zij tot zich zelf gekomen, maar vond het dorp uitgemoord, haar kind verdwenen I Radeloos liep zij rond, overal zoekende naar haar zoon, ook in de omliggende dorpen, maar de knaap was en bleef weg. Toch gaf zij het niet op. Acht en twintig jaar deed zij navraag waar het maar mogelijk was, doch alles om niet. En nu, door de wondere leiding des Heeren, mocht zfl haar zoon, onverwacht en ongedacht, wedervinden, als een achtbaar man, als een geliefd prediker van het Evangelie. Hoe diep getroffen, hoe innig verheugd de bisschop was, kunt gij beseffen. Wat viel er veel te vertellenEerst nu werd zijn vroeg ste levensgeschiedenis hem duidelijk. Maar ook hoe des Heeren voorzienigheid alles had geleid. Ware hij in zijn land gebleven, hij zeu denkelijk nooit een dienaar des Evangelies zijn geworden. De leeraar nam zijn oude moeder mee naar Lagos aan de kust waar hfl woonde. Zfl kwam er bij hem inwonen, en werd omgeven door al de zorg, al de teerheid, al de liefde, die zij zoo lang had moeten ontberen. Zoo schonk haar de Heere een gelukkigen ouderdom en mochten moeder en zoon, hereenigd, zich in elkaar verblijden, en zullen zeker den naam des Heeren hebben groot gemaakt. In het jaar 1876 ontsliep de oude moeder in de armen van haar weergevonden zoon. Hoogbnbirk. 's Avonds te voren was er biduur onder leiding van ds. Wisse te Driebergen. Op dien avond was ik echter nog niet tegenwoordig, maar de bladen berichten ons dat Z.Eerw. voor een aan dachtig gehoor sprak over Salomo's bede bij de inwijding van den tempelDat uwe oogen open zfln, nacht en dag over dit huis. 1 Kon. 8 29a. De tempel was de volmaking van den tabernakel, terwijl beide hun grond hadden in Gods beloften, in Gods verbond. De Theol. School was ook een kostelijk ge tuigenis van 's Heeren werk. Gelijk Israël een beweegelijken tabernakel had en later op een vaste plaats den tempel kreeg, zóó was eerst de opleiding onvast in de woningen der eerste voorgangers der afscheiding en kwam het in 1854 tot een vaste plaats in de Theol. School te Kampen om Gods kerken te dienen door wetenschappelijke opleiding tot dienaren des Woords. Opleiding was doel, wetenschappelijke beoefening der godgeleerdheid was middel. Des Heeren oogen moeten open zijn nacht en dag over de Theol. School. Des nachts in dagen van tegenspoed, kruis en lijden gevoelt ieder, dat er behoefte is aan Gods gunst. Maar die behoefte is eigenlijk nog grooter „bij dag" in dagen van voorspoed, want dan juist dreigt het gevaar van inzinking, geestelijke verslap ping en verbastering. Zfln gunst is blflvend noodig. Bidden wfl om die gunst. In dat bid den moet liefde de drang zfln. Zoo ongeveer sprak Driebergen's predikant. Den volgenden morgen ging de menigte naar de groote Burgwalkerk. Prof. Lindeboom heette ons welkom met een vriendelijk, aangenaam woord. Het eerste gerecht van dien geestelijken maaltfld was goed verteerbaar, maar toen werd het wel wat zware spflze. Ds. Lindeboom van Gorkum sprak over de feitelijkheid der heilsfeiten. Wat is dat nu weer zult gfl vragen In Heemstede staat in de Herv. Kerk een predikant de Hartog, naar ik meen een zoon van den overleden prof. de Hartog, hoogleeraar aan de Y. U. Die jonge predikant zocht nieuwe banen voor de godgeleerdheid. Hfl kleedde de oude leerstukken in een philosophisch kleed, doch wfl vreezen dat het philosophisch kleed een giftige damp uitwasemt, waardoor de leerstuk ken vergaan. Voor ds. de Hartog zfln de geschiedenissen der feiten maar inkleedingen om de begrippen te doen kennen. Misschien is het feit, ons ver teld in de H. S., wel nooit gebeurd, 't Kan wel zfln dat ik de gedachte van ds. de Hartog niet goed weergeef, maar ik geloof dat hfl zelf niet goed weet, wat hfl denkt. Tegen ds. de Hartog trad ds. Lindeboom in het harnas, schoot rake pfllen op hem af. Ge lukkig het is een vfland buiten de Geref. Kerk en ook buiten de Theol. School. Dat gebouw van de Theol. School, wel wat een gebouw is dat 1 Beneden is het Gymnasium, daar leeren de jongens Latfln, Grieksch, Fransch, Duitsch en Engelsch en nog al veel meer. Ook leeren ze daar de Nederlandsche taalik hoop het ten minste. Vreemd toch, eerst leerde moeder ons die taaltoen de meester en later nog leeraren van het Gymnasium, en nog maken de meeste menschent aalfouten. Doch ik ben in de Theol. School. Wfl gaan de trappen opdaar boven in de zalen komen de studenten saam om naar de professoren te luisteren, het op te schrflven om later het te verwerken. Verwerken, zoo behoort het ten minste, maar soms geven de kerkelflke examina wel eens den indruk, dat ze het geheugen meer laten werken dan hun verstand. De classis Amsterdam oordeelde het nuttig een paar candidaten van de V. U. te laten zakken. Dat was even een uitstapje naar Amsterdam, nu gaan we weer naar Kampen. Vier professoren geven daar collegesin Am sterdam zfln er vflf. Sommige kerken oordeel den het noodig dat er een bfl kwam in Kampen. Andere kerken oordeelden weer dat de kerken daar niet over oordeelen kunnen, dat de cura toren dat weten moeten. Die arme kerken kun nen ook niets beoordeelen tegenwoordig. Curator beteekent (volgens een woordenboek altfld) verzorger. Die professoren dan leeren aan de studenten den Bflbel uitleggen, de geschiedenis der kerk en kerkrecht, leerstellige godgeleerdheid en nog vele vakken meerbrengen ze op de hoogte met de dwalingen van ouden en nieuwen tfld. Mfl dunkt, dat de studenten nog meer op de hoogte gebracht moesten worden met allerlei inzichten binnen de Geref. Kerken, dan met de mystiek van het godsdienstig leven. De beste stuurlui staan aan wal. Tot ziens. DRIETAL te Middelburg A: ds. H. J. Kouwenhoven te Leiden ds. H. W. Laman te Zierikzee ds. J.D. Wielenga te De Leek. TWEETAL te Iersekeds. P. J. Hagen te Ridderkerk ds. S. O. Los te Nieuweroord. te Hoekds. Kievit te Sleen ds. K. Oussoren te Baarland, te Nieuw-Leuzen ds. K. Oussoren te Baarland ds. S. de Vries te Purmerend. BEROEPEN te Wolphaartsdflkds. G. J. D. Aalders te Dussen te Ter Apelds. A. Rolloos te Beetgum te Zaamslag B: cand. W. Uytenhoudt te Go- rinchem te Rhflnsburg: ds. E. H. Broekstra te Axel; te Dirkshorn ds. C. W. de Vries te Oldeboorn. AANGENOMEN naar Pflnackerds. C. Diemer te Bergentheim. BEDANKT voor Aalsmeer: ds. J. Osinga te Werkendam; voor Heerjansdamcand. M. Uytenhoudt te Gorinchem. Na des morgens bevestigd te zfln door ds. S. O. Los, van Nieuweroord met eene leerrede over Openb. 1 20b deed Zondag ds. M. Bu- walda, van Bellingwolde overgekomen, zflne intrede te Exmorra-Allingawier, met eene pre dikatie over 2 Cor. 4:5. De heer B. P. Dflkema, hoofd der Chr. School te Meliskerke, heeft de benoeming, zon der gesolliciteerd te hebben, aan de school te Aalten aangenomen tegen 1 Nov. a. s. Wolfhaarsdijk, 20 Juli 1908. Dato 19 Juli 1908 is tot herder en leeraar dezer kerk be roepen de WelEerw. heer ds. G. J. D. Aalders te Dussen. Eerst Zondag 1.1. is dit beroep uit gebracht, zoodat de berichten, van dit beroep reeds Vrfldagavond in bladen opgenomen, zéér voorbarig mogen heeten. Namens den Kerkeraad, A. Nagelxerke, Scriba. KORTE NOTULEN van de vergadering der Classe Goes, 17 Juli 1908. De vergadering wordt op de gebruikelijke wflze geopend door ds. van der Veen. Uit de credentialen blflkt dat de Kerken regel matig hebben afgevaardigd. Voor Driewegen wordt aan een diaken zitting verleend, eveneens voor Wemeldinge. Van de kerk van 's Graven polder kwam bericht in, dat hare afgevaardigden verhinderd waren ter vergadering te komen. In het moderamen namen zittingds. van Anken, praeses; ds. Doekes, scriba; ds. van der Veen, assessor. De notulen worden gelezen en vastgesteld. Depp, brengen verslag uit van de Part. Synode. Voor Wemeldinge's kerkbouw kwam in: uit de classe f 250.uit de andere Zeeuwsche kerken f50.—. Met het oog op deze cflfers zal het toegezegde woord van aanbeveling der Part. Synode worden aangevraagd. Kap.-Biezelinge vraagt of het niet wensche- lflk is dat er uniformiteit kome in de vragen bfl de openbare belfldenis. Besloten wordt, dat de dienaren der classe zullen confereeren om de volgende classe te dienen van advies. Ierseke ontvangt advies in een doopzaak, Heinkenszand in tuchtzaken. De vacaturediensten worden aldus geregeld Borsseleds. Doekes en ds, Koelewfln. Driewegen ds. van der Veen en ds. van Anken, 's Gravenpolderds. Postema en ds. van der Veen. Wemeldingeds. Postema en ds. van der Veen. Iersekeds. van Anken. De Depp, worden gecontinueerd. Ze zfln Classic. Corresp.ds. van der Veen. Penningm.ds. Koelewfln. Voor approbatie van attestends. Oussoren, ds. van Anken, ouderl. C. de Schipper. Voor Examinads. Oussoren en ds. Koelewfln. Voor Emeritids. Oussoren. Voor Theol. Sch.ds. Doekes. Voor Vrfle Un.ds. Oussoren. Voor Zendingds. Doekes. Voor regeling Vacaturebeurtends. Oussoren. Voor Kerkvisitatieds. van der Veen en ds. Oussoren, primids. Doekes, secundus. Besloten wordt dit jaar de kerkvisitatie te houden. Bfl de rondvraag naar art. 41 ontvangt Baar land advies over doopleden. De praes. sluit de vergadering. Namens de Classe R. J. van der Veen. Op de Jaarvergadering der Af deeling Am sterdam van de Vereeniging van Christelflke Bewaarschool-Onderwflzeressen in Nederland werd door mfl een lezing gehouden over de moderne paedagogiek en het godsdienst-onder- wfls aan het kind. Herhaaldelflk daartoe aan gezocht heb ik haar voor de pers in gereedheid gebracht. Daarbfl is de vorm gewflzigd en de inhoud op vele punten breeder uitgewerkt. Nieuwe dingen bevat dit boekske niet, veel eer biedt het, in een bepaald kader geordend, wat door verschillende mannen, in verscheiden tflden en van uiteenloopende richting op dit terrein is gesproken. Dit woord ter inleiding hebben wfl overge nomen, omdat het kort maar zeer duidelflk aangeeft, wat dit boekje behelst. Opdat echter nog duidelflker uitkome, wat wfl hier ontvangen, volge nog de opgave van den inhoud. Er zfln zeven hoofdstukken, waarvan het eerste handelt overEen voorvechtster der moderne paeda gogiek het tweede over: de moderne paedagogiek verheft eenzfldig 's menschen verstand het derde overde moderne paedagogiek onderdrukt het religieus besef; het vierde de moderne paedagogiek miskent het goddelflk karakter der Heilige Schrift het vflfde over de moderne paedagogiek is in tegenspraak met het eigenaardige van het kinderlflke karakter zelf het zesde overde moderne paedagogiek handeld in strfld met de eerste regelen van alle opvoedkunde en het zevende: de moderne paedagogiek versterkt ons op het krachtigst in onze over tuiging ten aanzien der onschatbare waarde van het godsdienstonderwijs voor het kind. Wie eenige aandacht wfldtaan deze inhoudsop gave en wie rekening houdt met de eigenaardige gave aan den schrflver verleend wordt overtuigd, dat ons hier iets aangeboden wordt, dat vooral in onzen tfld de moeite van het lezen rflk be loont. Hoewel het een doorloopende en degelflke bestrijding is van de moderne opvoedkunde, toch leert het meteen aan alle opvoeders van kinderen de wflze kennen, waarop zfl zich van deze moeielflke, teedere en heerlijke taak hebben te kwflten. Het verkeerde van de moderne opvoeding wordt glashelder aangetoond met een beroep op mannen van naam en gezag, maar tevens wordt de heerlijkheid eener waar Christelflke opvoeding geteekend. Het maakt op wetenschappelijkheid geen aanspraak, maar op elke bladzflde komt uit, dat de schrflver zfln onderwerp kent en meester is. Zulk een boek kan zegen aanbrengen, wan neer het gelezen wordt door allen, die in huis of school kinderen hebben op te voeden in de vreezen des Heeren. Het kan met nieuwen lust en nieuwen moed bezielen. Met de bede van den schrflver stemmen wfl geheel in. „Moge de Heere over deze uitgave genadig zfln zegen gebieden." Bouma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1908 | | pagina 3