Geboorte-Bekendmakingen, Me- en Huwelijkskaarten, en Rouwbrieven De uilverkoren Meren wedergeboren. De uitverkoren kinderen wedergeboren. A. D. LITTOOIJ Az., Het verleenen van het Doctoraat aan de Theologische School. Kerk- en Schoolnieuws. Verantwoording van Liefdegaven. Ofticiëele Berichten. BOEKBEOORDEELING. Christelijke Jongelingsvereeniging „Herman Faukeel". Advertentiën, Een leer NIET overeenkomende met ANDERE Schriftwaarheden, Ds. A. H. DIERMAHSE. JPJR1JS 55 CENT.. EISCH DES VERBONDS? f 1,10. EISCH DES DOOPS? A. VAN ZIJL, worden in den kortst mogelU- ken tyd geleverd door StoomdrukkerijMiddelburg. schen werken en bidden. Wie biddend en wachtend op den zegen des Heeren werkt, doet z\jn arbeid met rust en kalmte. Hy jaagt en draaft niet evenals degene, die den Heere niet kent en falies grijpen', wil, wat hy maar kan grypen. Hij heeft niet die knagende zorgen en kwellingen, gelijk de mensch, die meent: alles moetikomen door myn eigen hand en werk,' door eigen kracht en vlijt. Zulk_een levensbeschouwing'maakt den mensch tot een armen" slaaf. De geloovige daarentegen arbeidt met vlijt en getrouwheid, maar hij is er diep van over tuigd, dat h:jjj[toch slechts uit de hand des Heeren leeft. Lezer, God geve u zóó uw werk te beginnen, dan zal "de Heere uw vlijt zegenen en uit ge- nade^uwen arbeid'kroonen. gTDoch^ niet alleen in het natuurlijke, ook in het geestelijke behooren wy op den Heere te wachten.'-rWachten op". zyn! Heiligen Geest. Wachten op zyn genade. Wachten op zijn bevelen, om diepte doen. Hf Diep treurig is het, als gij alleen het na tuurlijke van den Heere vraagt en verwacht. Als gij in uw gebed [alleen., .denkt aan het lichaam" en niet aan (f de ziel; alleen het oog hebt op tijdelijke welvaart, en uw eeuwig welzijn veronachtzaamtzoo gij, biddende tot God, slechts over u zeiven bekommerd zyt, en niet over de eere van 's Heeren heiligen Naam. In dien weg kunt ge niet waarlijk gezegend zijn. De fgroote [[voorwaarde van alle waar achtig geluk is, het^ houden der inzettingen en geboden Gods. Zoek eerst het Koninkrijk Gods en alle [andere [dingen zullen u toege worpen worden. Wees nóg zoo voorspoedig in uw werk vergader u vele goederen maar als de Heere in den komenden zomer,*[te midden van uw arbeid, u eens opriep,"om voor zyn rechterstoel te verschijnen, wat dan Dan ontvalt gij aan al het goed, dat ge u met zooveel arbeids[[ vergaderd hebt, en gy daalt arm en ledig in het graf. Onder al uw bezit tingen zult ge niets vinden, dat in den dood u kan troosten. Zonder Jezus als Borg voor uw schuld, zinkt gij dan in jammer en ellende voor eeuwig weg. Doch ook al zoudt gy altijd gezond zijn en met voorspoed uw werk mogen doen, zonder de vreeze Gods is er geen waarachtig geluk, geen rust en vrede, ook niet ten aanzien van het tijdelijk goed. De godzaligheid is tot alle dingen nut, ook ten opzichte van ons aardsche leven. Alleen zoo gij tot Gods eere leert leven, leeft ge ook waarlijk tot uw welzijn. God schenke u genade, opdat heel uw leven in alles zy en steeds meer worde, een wachten op den[Heere. «Allen, die U verwachten", zegt de dichter, „zullen niet beschaamd worden". Zij zullen niet beschaamd wordennooit en in niets. J. P. Tazblaar. Na de geweldige beroering die de Synode van Arnhem met hare gevolgen in onze Ker ken had veroorzaakt, hadden de Kerken voor alle dingen rust noodig, voor zoover dat mo gelijk was zonder het besef van waarheid en werkelijkheid te laten ondergaan onder de be- zinking van de troebele wateren. Daarom is het alleszins verklaarbaar, dat vóór de Synode van 1905 zooveel mogelijk gezwegen werd over de opleiding tot den dienst des Woords. Het was dan ook niet verwacht, dat de Sy node zelve een gedeelte daarvan weer aan de orde zou stellen, gelijk geschied is toen zy de deputaten benoemde om een nieuwe (concept) regeling voor te stellen voor verband met de Theol. Fac. der F. U. Maar toch was daarvoor alleszins reden. Het bestaande verband was niet veel zeggend. En het was slechts voorloopig aanvaard. En toch had het sinds 1891 alzoo dienst gedaan. Reden te over voor de Synode om op grond van die motieven te besluiten, gelijk zy deed. Wanneer zij meende dat de pogingen voor het zoeken van eenheid van opleiding vooreerst niet her haald moesten worden, dan was het zaak dat verband naar de eischen van zulk een verband zelve te regelen. En naar den maatstaf van die eischen zal dan ook het concept beoordeeld moeten worden. Maar op gelijksoortige gronden zou dan ook overwogen moeten worden, of voor de Theol. School van de Kerken zelve gedaan wordt wat noodig is. Acht de Synode het in de tegen woordige omstandigheden het meest gewenscht hare eigene school zelfstandig te houden, dan dient voor haren bloei het noodige bezorgd te worden. Dat nu daaromtrent door de Synode geen maatregelen genomen zijn is ook te verklaren, omdat haar oog 't meest gericht was op de zaken die 't meest in 't oog vielen, n.l. een voorloopig verbanddat nu reeds 16 jaren duurt. Zóó alleen kunnen wij ons de geboorte dezer Deputaten Commissie voor stéllenzonder dat er eenige nevenbedoeling verondersteld behoefde te worden. En dit doen wy ook. Maar dat neemt niet weg, dat de gedachten nu ook door den loop der historie weer als van zelf geleid worden naar de Theol. School, die dus in haar zelfstandig voortbestaan is be vestigd, en dat wy de vraag stellenwat er te haren opzichte dient gedaan te wordenopdat zij met haren tijd meeleve en niet in een min waar dige positie kome. Wy mogen niet veronderstel len, dat onze Kerken dit zouden willen. En dan zeiden wy reeds dat de benoeming van een 5den hoogleeraar ons noodzakelijk voorkomt, en wy voegen er thans aan toe dat de Theol. School ook gebruik zal moeten maken van haar recht om den graad van Doctor in de Heilige Godgeleerdheid toe te kennen. Ook in vroegere jaren is daar sprake van geweest. Het laatst op de Synode der Chr. Geref. Kerk gehouden te Rotterdam in 1885. Het punt was daar gebracht door de Pro vinciale Synode van Gelderland omdat één der Geldersehe Predikanten den wensch uit gesproken had, het doctoraalexamen aan de Theol. School af te leggen, en «omdat de titel van Dr. alleen te halen was aan Inrich tingen die geheel in 't verkeerde spoor zyn, en waarheen niemand onzer zyne kinderen zenden moest." Allereerst werd toen by monde van Ds. A. Brummelkamp Jr. over dat voorstel het advies uitgebracht van de curatoren, en bevatte het volgende Het curatorium oordeelt, in overleg met de Docenten, dat de Theol. School het recht heeft titels te verleenen, maar meent noch- thans op de aanstaande Synode te moeten uitspreken, dat de tyd nog niet gekomen is om dat recht uit te oefenen. Dat advies be rust op de overweging dat er tweëerlei Docto raat in de Gereformeerde Kerken bestaat, of althans bestaan kan. Het eerste is het kerkelijk Doctoraat, dat naar Art. 18 der Dordtsche Kerkorde, door de Leeraren aan de Theol. School bekleed wordt, en een ambt is, wèl te onderscheiden van het tweede Doctoraat, dat een zuiver wetenschappelijke graad is, waarvan hier alleen sprake wezen kan, omdat het eerste Docto raat tevens de opdracht in zich sluit, om de a. s. Dienaren des Woords op te leiden, en deze toch ook door de voorstanders van den Doctorstitel onder ons allen voor de Leeraren aan de school begeerd wordt. Van dien Doc torstitel als wetensehappelyken graad in de Theologie, gelooft het Curatorium dat de Kerk bevoegd is hem te verleenende Kerk uitslui tend, en niet de Staat, of eenige maatschappe lijke of geleerde corporatie. Immers de Theo logie als wetenschap is de dochter der Kerk niet omgekeerd. De Theologie immers is de stelselmatige wetenschappelijke uiteenzetting van de geopenbaarde waarheid, welke door God aan de gemeente ter prediking en hand having is toevertrouwdderhalve een weten schap uit het geloof geboren en alleen op geloovig gebied bestaanbaar, maar overigens een wetenschap gelyk iedere andere met een eigen terrein, eigen wetten, rechten, en be voegdheden. Tot die bevoegdheden behoort het recht om te beoordeelen, wie al of niet blyk heeft ge geven thuis te zyn op haar gebied, aan wien dus de eigenlijk gezegde wetenschappelijke graad kan worden uitgereikt, die hem tot des kundige verheft. Deze graad is alzoo de ijk, de stempel, de ridderslag op wetenschappelijk godgeleerd ge bied en het Forum, de rechtbank, die namens de Kerk dezen graad moet toewijzen, is de Theol. School. Niet rechtstreeks wijst de Kerk hem toe, omdat zy geen wetenschappelijke inrichting als zoodanig is, maar predikster der waarheidmaar door hare Theol. School, die uit haar zelve geboren, en daarom het wettig orgaan is, waardoor zy in dezen handelt. Door overwegingen die uitgedrukt werden, als voortkomende uit bescheidenheid, lieten zij zich echter leiden, om te adviseeren nog niet van dat recht gebruik te maken. De hoogleeraren, als praeadviseurs, stemden met het uitgebrachte rapport in. Een van hen echter niet met de conclusie om van het recht nog geen gebruik te maken. En de Synode nam het volgende voorstel aan: «De Synode, erkennende het recht der Kerk om door hare Theol. School den Doc torstitel te verleenen, is nog niet ryp om over de wenschelykheid der toepassing zich uit te spreken". Nu onthouden wij ons wijl het ons om her innering der historie hier te doen is ofschoon slechts noode, om eenige opmerkingen te ma ken over de bewering dat in het beding een spik splinter nieuw beginsel werd uitgesproken. Duidelijk blijkt echter dat reeds lang de bedoeling geweest is, dat ook de Theol. School den bedoelden graad zal toekennen. En waarom zou het ook niet? Zelfs wie meenen, dat het alleen een recht der School is, kunnen niet anders dan daar voor zyn, tenzy zy voor die school het goede niet zouden willen. By de aanvaarding der school is o.m. uit gesproken, dat zy, met het doel van opleiding, tot taak zal hebben, de wetenschappelijke beoefening der Theologie. Maar dan toch zeker zoo grondig en volledig mogelijk, zoodat er onder hare leerlingen zullen zyn, die den graad van Doctor waardig zyn. En ook waar de School het recht heeft can- didaatsexamen af te nemen, en de bewijzen er zyn, dat daarby geen critiek over hare exa mens geschuwd behoeft te worden, waarom zou haar werk bij het candidaats-examen ge stuit worden. En verder, waar het gedurig blykt voor te komen, dat er van hare leerlingen zyn, die gaarne zoover mogelijk door haar geleid wor den, om toegerust te zijn voor de roeping, die zij straks verwachten mogen, daar is het voor School en studenten alleszins noodig, dat de Theol. School eindelijk van haar recht gebruik make. Het is nu 23 jaar geleden, sinds men oor deelde nog wat te moeten wachten om zich uit te spreken over de vraag of gebruik maken van dat recht gewenscht is. En dat is te verklaren. Sinds de volgende Synode 1888 is de zaak der Opleiding gedurig in haar geheel aan de orde geweest. En daarby gedurig op eene wijze, dat niet getoond werd de lust om den bloei der Theol. School sterk te bevorderen. Maar nu is het wachten toch zeker lang ge noeg geweest. En waar nu blijkens het ingediende concept de bedoeling is om eenerzyds het verband met de Theol. Fac. der V. U. te regelen, daar is zeker ook wel de tyd gekomen om aan de Sy node voor te stellen, dat zy maatregelen neme om te zorgen dat door de Theol. School de graad, van Doctor in de heilige Godgeleerdheid kan toegekend worden. V. {De Wachter.) TWEETAL te Dinteloord: ds. H. Meulink te Meliskerke; ds. A. L. Ruys te Montfoort. te Exmorra ds. U. Buwalda te Bellingwolde ds. H. van Dijk te Gaast. te Garrelsweerds. S. Groeneveld te Winsum dr. J. Ridderbos te Oosterend. BEROEPEN te Alblasserdam dr. J. Ridderbos te Oosterend te Pernis: ds. J. van Haeringen te Hoek van Holland te Zevenhovencand. E. C. van de Laan te Wildervank te Silvolde-Gendringen ds. F. Buurma te Wil- sum. AANGENOMEN naar Noordwyk aan Zeeds. N. H. Koers te Den Helder. BEDANKT voor Lioessensds. J. Sybrandy te Krabben- dijke voor Rhynsburgds. S. Oudkerk te Kralingen. Ds. J. M. Mulder van 's Hertogenbosch is benoemd tot geestelijk verzorger aan de stich ting tot Christelijke verzorging van krankzin nigen «Dennenoord" te Zuidlaren. Ds. J. Langhout, van Drogeham, is in den ouderdom van ruim 59 jaren den 22 dezer overleden. Hy was reeds sedert lang lijdende aan een maagkwaal. Do heer H. W. Nieuwhuis slaagde voor het cand. examen in de Theol. Faculteit aan de Yrye Universiteit. CONTRIBUTIE ten behoeve der Theol. School, verzameld door den Collectant van Kerk A, dhr. F. J. van Ditmars. W. Hubregtse f3.S. de Jongh fl.Mej. M. Adriaanse f2,50. G. H. Vertregt f2,50. A. de Fouw f 1.E. Helder f 1.F. P. Dhuy f 2.— A. D. Littooy Az. f 1,50. C. J. Hon- dius f 2,50. Ds. A. Littooy f 3.— J. 't Hart f 1.— I. A. Po uwer f 1.W. A. de Ryeke f2,50 P. C van Dijk Sr. fl.B. Schoonaard fl. Wede. Hanse f 1.C. Cornelisse Mz. f2,50. C. Willemse f 1.P. Sanderse f 1.K. Hou terman f 1.P. Remyn f 1.A. de Nood f 1. J. Kabboord f 1.Wede. Huissoon fl. C. v. d. Kleyn f 1.J. M. v. d. Woestyne f 1. W. de Rycke f0,50. L. Sehuman f 1.H. van Driel f 0,50. C. Coumou f 1.Mej. J. M. Min derhout f2,50. M. de Regt f 1.— Wede. J. P. Meijer f2,50. Paul Sanderse fl.C. Corne lisse Cz. fl.G. Wisse fl.C. Hubregtse f3.J. Langebeeke fl.J. v. d. Kleyn fl. Mej. A. Gideonse f 1.Mr. L. van Andel f 5. W. B. Kroeze fl.J. A. Vertregt f2,50. CLASSIS AXEL. De Classis zal D.V. vergaderen Donderdag 30 April ten KH/j ure, in de Geref. Kerk te Terneuzen. Stukken s.v.p. vóór 15 April aan onderge- teekenden. Namens den Raad der roepende Kerk van Axel B, Ds. R. v. d. Kamp, Praeses. H. Smies, Scriba. Axel, 24 Maart 1908. By den Uitgever G. J. A. Ruts te Utrecht zal verschijnen: „Christendom en Maatschappij", een serie brochures over maatschappelijke vraag stukken, onder redactie van dr. H. Visscher, Hoogleeraar te Utrecht en Mr. P. A. Diepen horst, Hoogleeraar te Amsterdam. Reeds is medewerking toegezegd door prof. Mr. A. Anema, prof. dr. H. Bavinck, prof. dr. P. D. Chantepie de la Saussaye, prof. mr. D. P. D. Fabius, prof. dr. W. Geesink, mr. J. W. H. M. van Idsinga, prof. dr. A. Kuyper Sr., prof. dr. H. H. Kuyper, dr. J. R. Slotemaker de Bruine, dr. D. Schermers, mr. dr. J. Schokking, prof. dr. S. D. van Veen, dr. J. Th. de Visser, enz. Het eerste nummer zal 1 Mei verschijnen. Men kan nu reeds het uitvoerig prospectus vragen, dat verdere mededeelingen en opgaven der te behandelen onderwerpen bevat. Gewone Vergadering D. V. Woensdag 1 April 1908, des avonds 8 uur, in de Consis torie der Gasthuiskerk. Onderwerp Kerkelijk Toezicht. V erschenen: door Van denzelfden schrijver verscheen mede In De Bazuin no. 28 zegt Prof. Noordtzij: Ds. D. redeneert scherplet op de puntjes en zoekt in alles de H. Schrift te laten heerschen. Worde ook dit deeltje {2é) door velen met die aandacht gelezen die het inderdaad verdient Alom verkrijgbaar Boekhandel Papestraat 8, Den Haag.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1908 | | pagina 3