JAN DE SCHOENMAKER, FEUILLETON. Christus' banier overal geplant. Geestdrift, Een kleine gave en een groot resultaat. Onderzoekt Uzelven nauw. Jan's nieuwe woonplaats en een groote verandering. De zaak des konings heeft haast. De gewisse hulp. Officiëele Berichten. en predikt het Evangelie aan alle creaturen dan moeten we toch veronderstellen, dat w\j, indien wij goede soldaten van het kruis zijn, eveneens antwoorden Dan zullen w\j het doen 1" Hoe moeilijk de taak ook moge zijn daar God zelf met ons is, om ons aan te voeren, daar Jezus, de priester des Allerhoogsten, met ons is, om de bazuin te blazen, zoo zullen wij het in Jehovah's naam doen. Mocht toch dit vaste besluit leven in uw onverschrokken hart. Dan zult gij het niet kunnen laten, u als goede krijgsknechten van Jezus Christus te doen kennen. Spurgbon. Toen de Spaansche zeevaarders hun ankers lichtten om ontdekkingsreizen te maken, zetten ze nergens voet aan land, om het even of het een onbeteekenend eiland of een deel van het vasteland betrof, zonder tevens de banier van Ferdinand of Isabella te planten, en in naam van de Katholieke Majesteiten van Spanje van grond en bodem bezit te nemen. Waarheen de Christen ook mag gaan, zijn eerste ge dachte moet steeds daarop gericht zijn, in den Daam van den Heere Jezus Christus van alle harten bezit te nemen, elke gelegenheid daartoe te gebruiken en al zijn invloed aan te werden in den dienst des Zaligmakers. Spurgbon. Het was een machtige kreet, welke eens de kluizenaar, Peter van Amiens, in een predi king uitstiet: .Deus vult! God wil het!" Deze kreet drong tot de gansche Christenheid door en bewoog monarchen hunne kroonen met helmen te verwisselen, en bewoog de werk lieden den hamer weg te werpen en de speer te grijpende ploegscharen werden er door in zwaarden en de sikkelen in spiesen veranderd en bezield door de gedachte, dat het heilige land van de heidensche overheersching moest worden bevrijd, stroomden de menschen als een stortvloed daarheen om in Palestina te sterven O dat weder zulk een opwekking maar tot hooger en edeler doel door de christen heid mocht gaan „God wil hetGod wil het De waarheid verdrijve de dwalingHet bijge loof buige zich voor het EvangelieVormen en ceremoniën als stof vervlogen voor de leer der vrije genade Elke knie buige zich in den naam van Jezus Christus, omdat .God het wilDe eens gekruisigde worde overal aan gebeden, want God wil hetWanneer deze macht niet het gansche Christendom doordringt, laat haar dan tenminste uwe harten bewegen, opdat wij vlijtig acht geven op Gods geboden, die zijn wil te kennen geven. Spurgbon. De zoon van een hoofdman van Burdwan werd door een enkel tractaat bekeerd. Toen hij het bekwam, kon hij niet lezenmaar hij maakte een reis van vijftig duitsche mijlen naar Ran- gun, waar de vrouw van een zendeling hem onderricht gaf in het lezen. Nadat hij acht en veertig uur verder was, was hij in staat het tractaat te lezen. Hij werd er door bekeerd. Van liefde tot zijn medemenschen vervuld, nam hij een aantal tractaten mede en keerde naar 17) OF HOOFDSTUK IV. ,Ik moet 's Zondags ook eten, baasje!" merkte de schipper op, .maar ik mag daarom toch 's Zondags niet varen. Dan ga ik naar de kerk. Gaat gij niet naar de kerk, schoen maker .Natuurlijk niet", antwoordde Jan, .wantik heb daar geen gelegenheid voor. 's Zondags morgens komt hier nog wel eens een enkele, die geschoren moet worden, en na dien tijd heb ik al eens bezoek in de herberg, en zoo ben ik dan den geheelen dag bijna bezetdus heb ik geen gelegenheid om naar de kerk te gaan". .Allemaal dwaasheid", hervatte de schipper. ,Je beneemt jezelven de gelegenheid om naar de kerk te kunnen gaan. Er is niemand, die je verplicht des Zondags te scheren of je herberg open te hebben". .Maar als ik dat 's Zondags niet doe, dan komen ze in de week ook niet", bracht Jan hier tegen in. Intusschen was Jan's vrouw daar ook bij zijn woonplaats terug, waar hij onder vele moeilijkheden het Evangelie prediktemaar hij werd het gezegende werktuig om honderden tot God te bekeeren. Hij was een man van grooten invloedhij vergaderde het volk om zich henen en binnen een jaar werden over de duizend inboorlingen gedoopt en in de ge meente opgenomen. En dat alles door een klein traktaatDit traktaatje kostte vijf pennings- kens. Wiens halve stuiver kan dit geweest zijn God alleen weet het. Misschien was het de gave van een klein meisje misschien iets van het weekgeld van een vlijtigen knaapof het offer eener arme weduwe Maar welk een zegen rustte er op Spurgbon. In Bazel was het vroeger een tijdlang ge woonte, dat alle uurwerken der stad voorgin gen. Dit had den volgenden grond. Eens wilde de vyand van verschillende zijden tegen de stad optrekken, 't Krijgsplan was, dat men de stad om twaalf uur op meerdere punten tege lijk zou aangrijpen. Door een verzuim van den torenwachter sloeg echter de klok één inplaats van twaalf. Toen dacht de vijand, dat het nu te laat was om den aanval te wagen, en hij gaf het plan op. De stad werd gered, en om deze reden nu werd bevolen vele jaren achter een, dat alle uurwerken een uur voor moes ten loopen. O gij kinderen Gods, treedt in Christus' arbeid in Zet uwe uurwerken voor, wanneer gij de stad wilt redden. Beter is het te vroeg aan 't werk te gaan dan te laat te komen. Vergeet niet, dat de zaak des konings haast heeft. Spurgbon. Ik heb dikwijls de taal van Mohammed be wonderd, die hij gebruikte, toen hij in den oorlog zijn volgelingen op den vijand wees en zeide .Grijpt ze aan Ik hoor de vleugels der engelen, die naderen om ons te helpen Daar mede bedroog hij zijn volk; en zij werden ge slagen. Maar wanneer wij deze woorden ge bruiken, bedriegen wij ons niet. Wij kunnen de vleugels der engelen hooren. Gods Voor zienigheid werkt steeds met u mede, terwijl gij arbeidt aan den bouw van het Koninkrijk Gods. Spurgbon. Vacaturebeurten WESTKAPELLE ouderl. Vrouwepolder ds. Scheele (Paschen) Ouderl. Middelb. A ds. v. d. Hoorn ouderl. Middelburg B ds. Koopmans ouderl. Veere ds. v. d. Hoorn ouderl. Serooskerke (Pinksteren) ouderl. St. Laurens ds. de Jager ouderl. Oostkapelle ds. v. d. Hoorn. GAPINGE. 5 April ds. de Jager 10 Mei ds. Netelenbos 14 Juni dr. Kuyper. H. Mbulink. gekomen, en zeide: »Je hebt volkomen gelijk, schipper!" maar mijn man wil daar niet van ïooren. Ik wenschte wel, dat dat anders was. Vroeger ging ik ook niet naar de kerk, want ik ben daarin niet groot gebracht, maar sedert wij hier wonen, ben ik door middel van een zuster van me in de kerk gekomen, en ik bevind me er wel bij. Als ik tijd had zou ik u daar veel van kunnen vertellendoch het is Vrijdag, en dan hebben de vrouwen het druk". En met deze woorden verwijderde zij zich weer. Doch de schipper zeide nu tot Jan.Nu baasjedoe dan maar zooals je vrouwtje doet want die handelt wijzer dan jij. Als ik ge- egenheid heb, kom ik Zaterdagavond mijn schoenen halen, en anders Maandagmorgen vroeg". En met een.goeiën dag, schoen maker!' vertrok de schipper. Jan dacht na over des schippers woorden, doch kon nog maar volstrekt niet goed vinden, dat zijn vrouw zich ook in dat gesprek ge mengd had. Waarom moest zoo'n vreemde schipper nu ook al weten, dat zijn vrouw godsdienstig was? .Godsdienstig zoo redeneerde Jan bij zichzelven.godsdienstig, ja, hij was het te Steendorp ook een tijd geweest, maar hier Dan zou ik .afgescheiden" moeten worden, naar de meening van mijn vrouw. En dat wil ik in geen geval. En als nu die schipper terug komt, en weer begint te praten over VERGADERING der Classe Middelburg op 12 Februari 1908. Uit naam der roepende Kerk van Oostkapelle opent ds. Netelenbos deze Vergadering. Z.Ew. laat zingen Ps. 897, leest Psalm 145 en gaat voor in gebed. De credentiebrieven worden door de afgevaar digden van Grijpskerke nagezien. Alle Kerken der Classe zijn wettig vertegenwoordigd. Naar toerbeurt is praeses ds. Wolf, die tot assessor benoemt ds. Bouma en tot len en 2en scriba ds. Van den Hoorn en ds. Van Loon. De praeses spreekt zijne blijdschap uit over het bedanken van ds. Kerkhof voor eene roe ping naar de Kerk van Zuidland. De notulen der vorige vergadering worden gelezen en goedgekeurd. Omreden de Deputaten der Prov. Synode ter Vergadering zijn met het oog op eene aanvrage der Kerk van Middelburg (A) om het emeritaat van haren Dienaar des Woords, den WelEerw. heer ds. A. Littooij, stelt de praeses deze zaak het eerst aan de orde. De stukken, voor de emeritaatsverklaring vereischt, worden gelezen en in orde bevonden. De vergadering oordee- lende, dat deze aanvrage alleszins gewettigd is, gehoord de Deputaten voornoemd, besluit: a. het aangevraagde emeritaat voor den Dienaar des Woords, ds. A. Littooij, op de meest eervolle wijze te verleenen, in te gaan op den len Mei 1908 b. van dit besluit eene acte op te stellen, en daarvan een gewaarmerkt afschrift te geven aan de betrokkene kerk en den betrokken Dienaar. Door ds. Kerkhof wordt rapport uitgebracht van den arbeid der elassicale Deputaten tot de Zending, waaruit o.a. blijkt le. dat de drie Classes in Noord-Brabant met Zeeland niet zullen saamwerken tot uit zending van een Missionairen D. d. W., wijl al hare krachten worden vereischt voor de Evangelisatie in eigen provincie 2e. dat de Classe Goes bezwaar heeft op grond van kerkrechtelijke overwegingen ten op zichte van de aangeboden Conceptregeling van saamwerking 3e. dat Deputaten besloten hebben, de kerk van Middelburg ernstig op te wekken, dat één der drie formaties, gesteund door de beide an dere, zich als Zendende Kerk aanbiede; 4e. dat de Zendingsconferentie dit jaar zal worden gehouden te Terneuzen. Op voorstel van Koudekerke wordt door de Classe aangenomen onder voorbehoud ech ter, dat de uit Indië gevraagde nadere inlich tingen geen overwegend bezwaar opleveren het volgende te plaatsen op het Agendum der eerstvolgende Prov. Synode De Gereformeerde Kerken van Zeeland in Synode vergaderd, overwegende, le. dat naar het bevel van Christus het de roeping Zijner Kerk is het Evangelie te predi ken aan alle creaturen en mitsdien ook de Gereformeerde Kerken van Zeeland tot het op volgen dezer roeping van Christuswege zijn verplicht 2e. dat door de Prov. Synode dezer Kerken, gehouden in het jaar 1904, aan de Generale Synode van Utrecht verzocht is, .ontheffing van de verplichting om al het vergaderde voor de Zending te storten in de Generale Kas en zulks met het oog op de pogingen van Zeeland's godsdienstMisschien is hij ook wel .afge scheiden". Ik hoop maar dat hij komt als ik niet bij de hand ben. Wat heb ik aan die praatjesEn wat kan het ook een ander schelen wat ik doe Ieder moet dit maar voor zich zei ven weten". Ieder moet dat maar voor zich zeiven weten", dat zeide Jan's zwager ookmaar deze be- moeielijkte zijn vroaw toch niet, en dat deed lij wel. En toch hielp het niets. Zij was toch op den ingeslagen weg blijven voortgaan, ën ïad zich, niettegenstaande zijne vijandschap, zelfs bij de .afgescheidenen" aangesloten. Dat was een vreemde en lastige geschiedenis. Nu zou zeker die .afgescheiden" dominé ook wel eens bij hem aan huis komen. En dan kreeg lij weer een gesprek over de herberg en over den Zondag! Neen, zijn vrouw had alle ge not weggenomen doordien zij vroom was ge worden. Deze en dergelijke gedachten doorkruisten dien dag en den volgenden dag Jan's hoofd. Intusschen was het Zaterdagavond geworden en kwam de schipper zijn schoenen halen. .Gelukkig" dacht Jan ,dat er ook volk in de herberg isik heb nu gelukkig geen gelegenheid om zijn praatjes aan te hooren. En ook gelukkig, dat mijn vrouw niet thuis is, want anders werd het er wellicht voor mij ook al niet beter op. De schipper bemerkte dit ook al spoedig, jetaalde en vertrok met de woorden: ,Nou baasjeals ik eens weer te Laaghuizen kom, Kerken om tot eigen Zending te komen", welk verzoek door de Generale Synode is toegestaan op voorwaarde, .dat bijaldien het binnen 3 jaren niet tot eigen Zending komt, al hetgeen bijeen vergaderd is, aan de Generale Kas ten goede kome". (Zie Acta Gen. Synode van Utrecht Art. 23 en Bijlage XIV) 3e. dat deze termijn van drie jaren met de dit jaar te houden Generale Synode zal ver streken zijn 4e. dat de belangstelling in de eigen Zen ding in Zeeland toenemende is, wat niet het minst blijkt uit de som van f5000, die thans reeds door de Kerken voor dezen arbeid kan worden bijeengebracht besluit le. over te gaan tot eigen Zending en van dit besluit kennis te geven aan de Generale Synode 2e. één der Kerken van Middelburg uit te noodigen als Zendende Kerk op te treden 3e. aan de Generale Synode als Zendings terrein aan te vragen Temanggoeng 4e. alle voor de eigen Zending benoodigde gelden saam te brengen onder gezamenlijke ver antwoordelijkheid der gezamenlijke Kerken; 5e. aan hare Deputaten tot de Zending op te dragen in samenwerking met de op te treden Zendende Kerk en volgens de vastgestelde rege ling, alle stappen te doen, die noodig zijn, op dat de eigen Zending haar beslag krijge. Van dit besluit zal kennis gegeven worden aan de Gener. Deputaten der Zending en aan de Classes in Zeeland. Aan de Kerk van Vlissingen (B) zal voor haar predikantsweduwe hetzelfde bedrag worden uit gekeerd als in vorige jaren. Naar aanleiding van de op de Agenda ge plaatste .Instructie voor den Scribaingediend door de daartoe op de vorige vergadering be noemde Deputaten stelt Dr. Wagenaar voor: ,De Classis noodigt vriendelijk Deputaten uit, winst doende met de gevoerde discussie, de volgende vergadering te dienen met een nader voorstel". De Classis neemt dit aan en draagt aan de 3 Deput. op, volgens het beginsel van toerbeurt, eene nadere regeling te ontwerpen. De quaestor, br. J. 't Hart, doet rekening en verantwoording der ontvangsten en uitgaven over 1907, welke door een daartoe benoemde commissie worden nagezien en in orde bevon den. Ontvangen Quotum f 560.66, uitgaven f 572.72%. Nog dient de quaestor de begrooting in voor 1908, die door de Classis wordt goed gekeurd. Br. J. Louwerse doet, naar aanleiding van een aan de Kerken gezonden Concept-regeling het volgend voorstel De Classis benoeme een Commissie, die baar tegen eene volgende vergadering diene met een rapport inzake het concept voor het verband der Kerken met de Theol. Faculteit der Vrije Universiteit". Alius besloten. Tot deze commissie worden benoemd de Die naren Bouma, Kujjper, Meulink, Netelenbos en Wagenaar en oud. J. Louwerse. Door Westkapelle worden de Kerkeraden nog maals dringend verzocht haar zekerheid te ge ven inzake de toegezegde bjjdrage voor een eventueelen Dienaar des Woords. Na toelich ting en aanbeveling van den consulent en de finantieele commissie voor deze kerk, besluit de Classis dit verzoek door de afgevaardigden aan de Kerkeraden over te brengen ter beant- wil ik ons gesprek van gisteren eens voort zetten. Goeden avond Dit was een uitkomst voor Jan. Doch aldoor bleef hij toch nadenken over zijn godsdienstloosheid. Maar wacht, daar was behalve de .afge scheiden" kerk ook nog een gezelschap van godsdienstige menschen. Daar had hij ook al eens andere schippers over hooren spreken. Als hij zich daar ook eens trachtte bij te voe gen Dan werd hij ook godsdienstig en toch niet .afgescheiden". Ja, dat zou hij doen. Maar wanneer? Die gezelschappen werden 's Zondagsavonds gehouden, en dan kon bij uit zijn herberg niet weg. En zijn vrouw wilde in de week al niet graag meer met de herberg te doen hebben, maar des Zondags wilde zij er in 't geheel niet van weten. 't Was een moeiëlijk geval voor Jan. Terwijl hij over een en ander nadacht hoe dit aan te leggen, kwam juist iemand bij hem, die gewoonlijk ook de gezelschappen bij Diötrefes bezocht. Van deze gelegenheid maakte Jan gebruik om eens te vernemen of h\j daar ook welkom zou zijn. Dit viel mee. Hij mocht daar gerust komen, zoo goed als ieder ander; .maar" zoo ver volgde zijn bezoeker, die Braamsma heette, „er zal nu aanstaanden Zondag geen gelegen heid voor zijn want wat in lang niet gebeurd is, zal nu eens weer plaats hebben, er zal Zondag een Evangelist komen preeken, en dan houden we geen gezelschap. 5 April 12 19 - 26 - 3 Mei 10 17 - 24 - 31 7 Juni 14 - 21 28 -

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1908 | | pagina 2