JAN DE SCHOENMAKER,
FEUILLETON.
Christus' banier overal geplant.
Geestdrift,
Een kleine gave en een groot resultaat.
Onderzoekt Uzelven nauw.
Jan's nieuwe woonplaats en een
groote verandering.
De zaak des konings heeft haast.
De gewisse hulp.
Officiëele Berichten.
en predikt het Evangelie aan alle creaturen
dan moeten we toch veronderstellen, dat w\j,
indien wij goede soldaten van het kruis zijn,
eveneens antwoorden Dan zullen w\j het doen 1"
Hoe moeilijk de taak ook moge zijn daar
God zelf met ons is, om ons aan te voeren,
daar Jezus, de priester des Allerhoogsten, met
ons is, om de bazuin te blazen, zoo zullen wij
het in Jehovah's naam doen. Mocht toch dit
vaste besluit leven in uw onverschrokken hart.
Dan zult gij het niet kunnen laten, u als goede
krijgsknechten van Jezus Christus te doen
kennen. Spurgbon.
Toen de Spaansche zeevaarders hun ankers
lichtten om ontdekkingsreizen te maken, zetten
ze nergens voet aan land, om het even of het
een onbeteekenend eiland of een deel van het
vasteland betrof, zonder tevens de banier van
Ferdinand of Isabella te planten, en in naam
van de Katholieke Majesteiten van Spanje van
grond en bodem bezit te nemen. Waarheen
de Christen ook mag gaan, zijn eerste ge
dachte moet steeds daarop gericht zijn, in den
Daam van den Heere Jezus Christus van alle
harten bezit te nemen, elke gelegenheid
daartoe te gebruiken en al zijn invloed aan te
werden in den dienst des Zaligmakers.
Spurgbon.
Het was een machtige kreet, welke eens de
kluizenaar, Peter van Amiens, in een predi
king uitstiet: .Deus vult! God wil het!" Deze
kreet drong tot de gansche Christenheid door
en bewoog monarchen hunne kroonen met
helmen te verwisselen, en bewoog de werk
lieden den hamer weg te werpen en de speer
te grijpende ploegscharen werden er door in
zwaarden en de sikkelen in spiesen veranderd
en bezield door de gedachte, dat het heilige
land van de heidensche overheersching moest
worden bevrijd, stroomden de menschen als
een stortvloed daarheen om in Palestina te
sterven
O dat weder zulk een opwekking maar
tot hooger en edeler doel door de christen
heid mocht gaan „God wil hetGod wil het
De waarheid verdrijve de dwalingHet bijge
loof buige zich voor het EvangelieVormen
en ceremoniën als stof vervlogen voor de leer
der vrije genade Elke knie buige zich in den
naam van Jezus Christus, omdat .God het
wilDe eens gekruisigde worde overal aan
gebeden, want God wil hetWanneer deze
macht niet het gansche Christendom doordringt,
laat haar dan tenminste uwe harten bewegen,
opdat wij vlijtig acht geven op Gods geboden,
die zijn wil te kennen geven. Spurgbon.
De zoon van een hoofdman van Burdwan
werd door een enkel tractaat bekeerd. Toen hij
het bekwam, kon hij niet lezenmaar hij maakte
een reis van vijftig duitsche mijlen naar Ran-
gun, waar de vrouw van een zendeling hem
onderricht gaf in het lezen. Nadat hij acht en
veertig uur verder was, was hij in staat het
tractaat te lezen. Hij werd er door bekeerd.
Van liefde tot zijn medemenschen vervuld, nam
hij een aantal tractaten mede en keerde naar
17) OF
HOOFDSTUK IV.
,Ik moet 's Zondags ook eten, baasje!"
merkte de schipper op, .maar ik mag daarom
toch 's Zondags niet varen. Dan ga ik naar
de kerk. Gaat gij niet naar de kerk, schoen
maker
.Natuurlijk niet", antwoordde Jan, .wantik
heb daar geen gelegenheid voor. 's Zondags
morgens komt hier nog wel eens een enkele,
die geschoren moet worden, en na dien tijd
heb ik al eens bezoek in de herberg, en zoo
ben ik dan den geheelen dag bijna bezetdus
heb ik geen gelegenheid om naar de kerk te
gaan".
.Allemaal dwaasheid", hervatte de schipper.
,Je beneemt jezelven de gelegenheid om naar
de kerk te kunnen gaan. Er is niemand, die
je verplicht des Zondags te scheren of je
herberg open te hebben".
.Maar als ik dat 's Zondags niet doe, dan
komen ze in de week ook niet", bracht Jan
hier tegen in.
Intusschen was Jan's vrouw daar ook bij
zijn woonplaats terug, waar hij onder vele
moeilijkheden het Evangelie prediktemaar hij
werd het gezegende werktuig om honderden
tot God te bekeeren. Hij was een man van
grooten invloedhij vergaderde het volk om
zich henen en binnen een jaar werden over de
duizend inboorlingen gedoopt en in de ge
meente opgenomen. En dat alles door een klein
traktaatDit traktaatje kostte vijf pennings-
kens. Wiens halve stuiver kan dit geweest zijn
God alleen weet het. Misschien was het de
gave van een klein meisje misschien iets van
het weekgeld van een vlijtigen knaapof het
offer eener arme weduwe Maar welk een zegen
rustte er op Spurgbon.
In Bazel was het vroeger een tijdlang ge
woonte, dat alle uurwerken der stad voorgin
gen. Dit had den volgenden grond. Eens wilde
de vyand van verschillende zijden tegen de
stad optrekken, 't Krijgsplan was, dat men de
stad om twaalf uur op meerdere punten tege
lijk zou aangrijpen. Door een verzuim van den
torenwachter sloeg echter de klok één inplaats
van twaalf. Toen dacht de vijand, dat het nu
te laat was om den aanval te wagen, en hij
gaf het plan op. De stad werd gered, en om
deze reden nu werd bevolen vele jaren achter
een, dat alle uurwerken een uur voor moes
ten loopen.
O gij kinderen Gods, treedt in Christus'
arbeid in Zet uwe uurwerken voor, wanneer
gij de stad wilt redden. Beter is het te vroeg
aan 't werk te gaan dan te laat te komen.
Vergeet niet, dat de zaak des konings haast
heeft. Spurgbon.
Ik heb dikwijls de taal van Mohammed be
wonderd, die hij gebruikte, toen hij in den
oorlog zijn volgelingen op den vijand wees en
zeide .Grijpt ze aan Ik hoor de vleugels der
engelen, die naderen om ons te helpen Daar
mede bedroog hij zijn volk; en zij werden ge
slagen. Maar wanneer wij deze woorden ge
bruiken, bedriegen wij ons niet. Wij kunnen
de vleugels der engelen hooren. Gods Voor
zienigheid werkt steeds met u mede, terwijl
gij arbeidt aan den bouw van het Koninkrijk
Gods. Spurgbon.
Vacaturebeurten
WESTKAPELLE
ouderl. Vrouwepolder
ds. Scheele
(Paschen) Ouderl. Middelb. A
ds. v. d. Hoorn
ouderl. Middelburg B
ds. Koopmans
ouderl. Veere
ds. v. d. Hoorn
ouderl. Serooskerke
(Pinksteren) ouderl. St. Laurens
ds. de Jager
ouderl. Oostkapelle
ds. v. d. Hoorn.
GAPINGE.
5 April ds. de Jager
10 Mei ds. Netelenbos
14 Juni dr. Kuyper.
H. Mbulink.
gekomen, en zeide: »Je hebt volkomen gelijk,
schipper!" maar mijn man wil daar niet van
ïooren. Ik wenschte wel, dat dat anders
was. Vroeger ging ik ook niet naar de kerk,
want ik ben daarin niet groot gebracht, maar
sedert wij hier wonen, ben ik door middel van
een zuster van me in de kerk gekomen, en ik
bevind me er wel bij. Als ik tijd had zou ik
u daar veel van kunnen vertellendoch het
is Vrijdag, en dan hebben de vrouwen het
druk".
En met deze woorden verwijderde zij zich
weer.
Doch de schipper zeide nu tot Jan.Nu
baasjedoe dan maar zooals je vrouwtje doet
want die handelt wijzer dan jij. Als ik ge-
egenheid heb, kom ik Zaterdagavond mijn
schoenen halen, en anders Maandagmorgen
vroeg". En met een.goeiën dag, schoen
maker!' vertrok de schipper.
Jan dacht na over des schippers woorden,
doch kon nog maar volstrekt niet goed vinden,
dat zijn vrouw zich ook in dat gesprek ge
mengd had. Waarom moest zoo'n vreemde
schipper nu ook al weten, dat zijn vrouw
godsdienstig was?
.Godsdienstig zoo redeneerde Jan bij
zichzelven.godsdienstig, ja, hij was het te
Steendorp ook een tijd geweest, maar hier
Dan zou ik .afgescheiden" moeten worden,
naar de meening van mijn vrouw. En dat
wil ik in geen geval. En als nu die schipper
terug komt, en weer begint te praten over
VERGADERING der Classe Middelburg
op 12 Februari 1908.
Uit naam der roepende Kerk van Oostkapelle
opent ds. Netelenbos deze Vergadering. Z.Ew.
laat zingen Ps. 897, leest Psalm 145 en gaat
voor in gebed.
De credentiebrieven worden door de afgevaar
digden van Grijpskerke nagezien. Alle Kerken
der Classe zijn wettig vertegenwoordigd.
Naar toerbeurt is praeses ds. Wolf, die tot
assessor benoemt ds. Bouma en tot len en 2en
scriba ds. Van den Hoorn en ds. Van Loon.
De praeses spreekt zijne blijdschap uit over
het bedanken van ds. Kerkhof voor eene roe
ping naar de Kerk van Zuidland.
De notulen der vorige vergadering worden
gelezen en goedgekeurd.
Omreden de Deputaten der Prov. Synode ter
Vergadering zijn met het oog op eene aanvrage
der Kerk van Middelburg (A) om het emeritaat
van haren Dienaar des Woords, den WelEerw.
heer ds. A. Littooij, stelt de praeses deze zaak
het eerst aan de orde. De stukken, voor de
emeritaatsverklaring vereischt, worden gelezen
en in orde bevonden. De vergadering oordee-
lende, dat deze aanvrage alleszins gewettigd
is, gehoord de Deputaten voornoemd, besluit:
a. het aangevraagde emeritaat voor den
Dienaar des Woords, ds. A. Littooij, op de
meest eervolle wijze te verleenen, in te gaan
op den len Mei 1908
b. van dit besluit eene acte op te stellen,
en daarvan een gewaarmerkt afschrift te geven
aan de betrokkene kerk en den betrokken
Dienaar.
Door ds. Kerkhof wordt rapport uitgebracht
van den arbeid der elassicale Deputaten tot de
Zending, waaruit o.a. blijkt
le. dat de drie Classes in Noord-Brabant
met Zeeland niet zullen saamwerken tot uit
zending van een Missionairen D. d. W., wijl
al hare krachten worden vereischt voor de
Evangelisatie in eigen provincie
2e. dat de Classe Goes bezwaar heeft op
grond van kerkrechtelijke overwegingen ten op
zichte van de aangeboden Conceptregeling van
saamwerking
3e. dat Deputaten besloten hebben, de kerk
van Middelburg ernstig op te wekken, dat één
der drie formaties, gesteund door de beide an
dere, zich als Zendende Kerk aanbiede;
4e. dat de Zendingsconferentie dit jaar zal
worden gehouden te Terneuzen.
Op voorstel van Koudekerke wordt door de
Classe aangenomen onder voorbehoud ech
ter, dat de uit Indië gevraagde nadere inlich
tingen geen overwegend bezwaar opleveren
het volgende te plaatsen op het Agendum der
eerstvolgende Prov. Synode
De Gereformeerde Kerken van Zeeland in
Synode vergaderd,
overwegende,
le. dat naar het bevel van Christus het de
roeping Zijner Kerk is het Evangelie te predi
ken aan alle creaturen en mitsdien ook de
Gereformeerde Kerken van Zeeland tot het op
volgen dezer roeping van Christuswege zijn
verplicht
2e. dat door de Prov. Synode dezer Kerken,
gehouden in het jaar 1904, aan de Generale
Synode van Utrecht verzocht is, .ontheffing
van de verplichting om al het vergaderde voor
de Zending te storten in de Generale Kas en
zulks met het oog op de pogingen van Zeeland's
godsdienstMisschien is hij ook wel .afge
scheiden". Ik hoop maar dat hij komt als ik
niet bij de hand ben. Wat heb ik aan die
praatjesEn wat kan het ook een ander
schelen wat ik doe Ieder moet dit maar
voor zich zei ven weten".
Ieder moet dat maar voor zich zeiven weten",
dat zeide Jan's zwager ookmaar deze be-
moeielijkte zijn vroaw toch niet, en dat deed
lij wel. En toch hielp het niets. Zij was toch
op den ingeslagen weg blijven voortgaan, ën
ïad zich, niettegenstaande zijne vijandschap,
zelfs bij de .afgescheidenen" aangesloten. Dat
was een vreemde en lastige geschiedenis. Nu
zou zeker die .afgescheiden" dominé ook wel
eens bij hem aan huis komen. En dan kreeg
lij weer een gesprek over de herberg en over
den Zondag! Neen, zijn vrouw had alle ge
not weggenomen doordien zij vroom was ge
worden.
Deze en dergelijke gedachten doorkruisten
dien dag en den volgenden dag Jan's hoofd.
Intusschen was het Zaterdagavond geworden
en kwam de schipper zijn schoenen halen.
.Gelukkig" dacht Jan ,dat er ook volk
in de herberg isik heb nu gelukkig geen
gelegenheid om zijn praatjes aan te hooren.
En ook gelukkig, dat mijn vrouw niet thuis
is, want anders werd het er wellicht voor mij
ook al niet beter op.
De schipper bemerkte dit ook al spoedig,
jetaalde en vertrok met de woorden: ,Nou
baasjeals ik eens weer te Laaghuizen kom,
Kerken om tot eigen Zending te komen", welk
verzoek door de Generale Synode is toegestaan
op voorwaarde, .dat bijaldien het binnen 3
jaren niet tot eigen Zending komt, al hetgeen
bijeen vergaderd is, aan de Generale Kas ten
goede kome". (Zie Acta Gen. Synode van
Utrecht Art. 23 en Bijlage XIV)
3e. dat deze termijn van drie jaren met de
dit jaar te houden Generale Synode zal ver
streken zijn
4e. dat de belangstelling in de eigen Zen
ding in Zeeland toenemende is, wat niet het
minst blijkt uit de som van f5000, die thans
reeds door de Kerken voor dezen arbeid kan
worden bijeengebracht
besluit
le. over te gaan tot eigen Zending en van
dit besluit kennis te geven aan de Generale
Synode
2e. één der Kerken van Middelburg uit te
noodigen als Zendende Kerk op te treden
3e. aan de Generale Synode als Zendings
terrein aan te vragen Temanggoeng
4e. alle voor de eigen Zending benoodigde
gelden saam te brengen onder gezamenlijke ver
antwoordelijkheid der gezamenlijke Kerken;
5e. aan hare Deputaten tot de Zending op
te dragen in samenwerking met de op te treden
Zendende Kerk en volgens de vastgestelde rege
ling, alle stappen te doen, die noodig zijn, op
dat de eigen Zending haar beslag krijge.
Van dit besluit zal kennis gegeven worden
aan de Gener. Deputaten der Zending en aan
de Classes in Zeeland.
Aan de Kerk van Vlissingen (B) zal voor haar
predikantsweduwe hetzelfde bedrag worden uit
gekeerd als in vorige jaren.
Naar aanleiding van de op de Agenda ge
plaatste .Instructie voor den Scribaingediend
door de daartoe op de vorige vergadering be
noemde Deputaten stelt Dr. Wagenaar voor:
,De Classis noodigt vriendelijk Deputaten uit,
winst doende met de gevoerde discussie, de
volgende vergadering te dienen met een nader
voorstel". De Classis neemt dit aan en draagt
aan de 3 Deput. op, volgens het beginsel van
toerbeurt, eene nadere regeling te ontwerpen.
De quaestor, br. J. 't Hart, doet rekening en
verantwoording der ontvangsten en uitgaven
over 1907, welke door een daartoe benoemde
commissie worden nagezien en in orde bevon
den. Ontvangen Quotum f 560.66, uitgaven
f 572.72%. Nog dient de quaestor de begrooting
in voor 1908, die door de Classis wordt goed
gekeurd.
Br. J. Louwerse doet, naar aanleiding van
een aan de Kerken gezonden Concept-regeling
het volgend voorstel
De Classis benoeme een Commissie, die baar
tegen eene volgende vergadering diene met een
rapport inzake het concept voor het verband
der Kerken met de Theol. Faculteit der Vrije
Universiteit". Alius besloten.
Tot deze commissie worden benoemd de Die
naren Bouma, Kujjper, Meulink, Netelenbos en
Wagenaar en oud. J. Louwerse.
Door Westkapelle worden de Kerkeraden nog
maals dringend verzocht haar zekerheid te ge
ven inzake de toegezegde bjjdrage voor een
eventueelen Dienaar des Woords. Na toelich
ting en aanbeveling van den consulent en de
finantieele commissie voor deze kerk, besluit
de Classis dit verzoek door de afgevaardigden
aan de Kerkeraden over te brengen ter beant-
wil ik ons gesprek van gisteren eens voort
zetten. Goeden avond
Dit was een uitkomst voor Jan.
Doch aldoor bleef hij toch nadenken over
zijn godsdienstloosheid.
Maar wacht, daar was behalve de .afge
scheiden" kerk ook nog een gezelschap van
godsdienstige menschen. Daar had hij ook al
eens andere schippers over hooren spreken.
Als hij zich daar ook eens trachtte bij te voe
gen Dan werd hij ook godsdienstig en toch
niet .afgescheiden". Ja, dat zou hij doen.
Maar wanneer? Die gezelschappen werden
's Zondagsavonds gehouden, en dan kon bij
uit zijn herberg niet weg. En zijn vrouw
wilde in de week al niet graag meer met de
herberg te doen hebben, maar des Zondags
wilde zij er in 't geheel niet van weten.
't Was een moeiëlijk geval voor Jan.
Terwijl hij over een en ander nadacht hoe
dit aan te leggen, kwam juist iemand bij hem,
die gewoonlijk ook de gezelschappen bij
Diötrefes bezocht. Van deze gelegenheid
maakte Jan gebruik om eens te vernemen of
h\j daar ook welkom zou zijn.
Dit viel mee. Hij mocht daar gerust komen,
zoo goed als ieder ander; .maar" zoo ver
volgde zijn bezoeker, die Braamsma heette,
„er zal nu aanstaanden Zondag geen gelegen
heid voor zijn want wat in lang niet gebeurd
is, zal nu eens weer plaats hebben, er zal
Zondag een Evangelist komen preeken, en dan
houden we geen gezelschap.
5 April
12
19 -
26 -
3 Mei
10
17 -
24 -
31
7 Juni
14 -
21
28 -