voor I Weekblad I de Gereformeerde Kerken in Zeeland. Onder Redactie vanDs. L. BOUMA, Ds. H. W. LAMAN en Ds. A. LITTOOIJ. Vrijdag 22 Maart 1907. No. 39. UIT HET WOORD. Dru kker-UItgever 4e Jaargang. A. i professor Lindeboom 70 cent. 3 cent. D. LITTOOIJ Az. MIDDELBURG. ABONNEMENTSPRIJS per half jaar franco per post Enkele nummers j Anti-vaccinebond. Onder aanvoering van en ds. Pierson is bp vernieuwing een adres beweging tegen het dwingend optreden inzake de vaccinatie op touw gezet. Aan Kerkeraden en Afdeelingen heelt de algemeene Bond voor schriften gezonden, met verzoek deze op zegel over te schrijven en te laten onderteekenen door allen die boven 'de achttien jaren oud en in ieder geval tegen het direct of indirect dwin gen tot vaccinatie zijn. Zij verzoeken voorts het op zegel geteekende adhaesie-adres aan ds. Pierson op te sturen, opdat deze de adressen opzende aan H. M. onze geëerbiedigde Koningin. Zij gaan daarbij zeker van de gedachte uit, ten eerste, dat het onze roeping is voortdurend tegen dien onrechtma- tigen dwang te getuigen, en ten tweede, dat de Heilige Schrift, in de geschiedenis van den onrechtvaardigen rentmeester, en de ervaring ons leeren dat de aanhouder het wint. Zoo toch was het ook, zelfs hoe langer hoe meer, in betrek- I PRIJS DER AD VERTENTIEN van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. volge waarvan ge erkennen moest, dat gij ten volle waardig waart om het lijden des doods in al zy'n sehrikkelijkheid te ondergaan en toen na u zelf veroordeeld te hebben ging u het licht op, waarbij gij zaagt, dat de Christus niet zijn eigen kruis maar het uwe had ge dragen en nu ontwaakte met kracht de be geerte om aan Zijn lijden deel te hebben. Langzamerhand begreept gij het, dat er voor u maar een weg was om van de straf bevrijd te worden, n.l. wanneer Hp u vergunde de vrucht van Zpn lijden te plukken. Zoo is dat kruis van Jezus u dierbaar geworden. Het er gert u niet meer, neen het is u een teeken der eere. Schuil steeds dichter bij Hem, vereenig u steeds inniger door het geloof met Hem, en geniet zoo den vrede, welke dit verachte schand hout den schuldige biedt. Bouma. SCHRIFTGEZAG. Het gezag der Heilige Schrift is in de laatste weken tot ontzetting van velen, inzonderheid van velen in ’s Gravenhage, van eene zijde aan gerand en neergehaald, waarvan althans een groot deel van die velen het niet verwachtte. Vele Gereformeerden vreesden met schrijver ■dues, ja wisten reeds lang dat de Ethischen aan de Heilige Schrift het gezag niet toekenden en gaven, dat de Heilige Schrift zélve aan haar geeft en waarmee zij dus optreedt, en dat haar diensvolgens door de Christelijke, door de Gereformeerde Kerken, zelfs ook door de Roomsche Kerk gegeven is. ’t Is al jaren geleden, dat dit een en ander door mij in een brochure is uitgesproken en uiteengezet. Eerst nu zijn daarvoor de oogen van duizen den opengegaan, doordat een zeer gevierd, rechtzinnig” predikant, dr. Cramer, te ’s Gra venhage, van den kansel mededeelde dat door hem sinds lang niet was geloofd, inzake het goddelijk gezag der Heilige Schrift, wat dien aangaande velen meenen, gelooven en belijden. Hij meende eerlijker te wezen en de gemeente beter te dienen en op te bouwen wanneer hij daa’rvoor uitkwam en dat uiteenzette. Dat ge schiedde dan ook gelijkertijd in dezelfde preek. De ontzetting was echter groot, verbazing maakte zich van velen meester, de eenvoudig geloovigen verlieten met droefheid en innerlijk geschokt de Kerk. Als het water van een vloed dat de dijken breken doet, werd ’s Gravenhage er eenige uren als door onder gezet, zóó zelfs, dat de toren wachter van de Middelburgscbe Courant, het nog erger makende dan het was, er voor deze courant over schreef. (Wie weet of het aan het verdeel en heersch niet kon meewerken Gansch Nederland werd er laat het dan niet zijn, door overstroomd mee gemoeid en tot op zekere hoogte door verontrust. Dit was mogelijk en te meer begrijpelijk, omreden dr. Cramer zijne zooveel onrustmakende leerrede met nog drie andere, over dat onder werp uitgesprokene, waarin de nadere uiteen zetting en de zoogenaamde verdediging gege ven werd, uitgaf. Weldra bleek, dat tot leedwezen van ver scheidene predikanten aldaar en van vele leden der gemeente, die ten dezen de aloude Gereformeerde leer omhelsden en liefhadden, en daarom tegen dr. Cramer in het strijd perk traden, óók dr. Gerritsen, insge lijks predikant te ’s Hage, dat ondermijnend geloof inzake de Heilige Schrift was toe gedaan. Hij trad in eene brochure voor en aan de zijde van dr. Cramer op. De ethische predikanten gaan, helaas, te dezen opzichte, bijna zonder uitzondering, op de Ijjn der moderne eritiek. De Emeritus-predikant der Geref. Kerk te SIMON MET HET KRUIS VAN JEZUS. En zij dwongen een Simon van Cyrene, die daar voorbij ging, komende van den akker, den vader van Alexander en Rufus, dat hij zijn kruis droeg. Marc. XV 21. Het is Vrijdagmorgen. In de heilige stad is een ongewone drukte. Vreemdelingen zijn in groote menigte gekomen om het Pascha te houden. Met de feestelijke stemming evenwel is het in schrille tegenstelling, wat het oog aanschouwde, wat op den weg van Jerusalem naar Golgotha gebeurde. Daar waren ook velen, die zich langzaam voortbewogen. Die in de voorste gelederen waren zagen drie mannen, op wier schouders een zware kruisbalk lag, waaruit dus bleek, dat zij ter strafplaats geleid werden. Dit werd eveneens duidelijk, door dien soldaten hen van alle zijden omringden. Wie nauwkeurig oplette, bemerkte, dat de krijgsknechten vooral het oog hadden op Hem, die in ’t midden liep. Hij was blijkbaar uit geput. Zijn gelaat was bleek, zjjïi knieën knikten bij eiken stap, en telkens, aarde zware balk tegen den grond stootte, voelTfem een rilling over de leden. Geen wonder. Reeds ’s avonds van te voren was Hij gevangen ge nomen, en sedert dien tijd hadden zij Hem geen oogenblik rust gegund. Van de eene rechtbank was Hij naar de andere gesleurd, terwijl zp Hem bovendien gehoond, gesard, gelasterd en gegeeseld hadden, en nu moest Hij nog dragen de zware lasten op den ge zwollen schouder. De soldaten zagen dit wel, en dit vervulde hen met zorg. Zou Hij wel bij machte zijn om de plaats der terechtstel ling te bereiken? Zelf wilden zij Hem niet den last helpen dragen, want voor niets ter wereld zouden zij hun handen willen slaan aan het smadelijke hout. Ieder zou hen later met den vinger aanwijzen, en aan die schande wilden zij zich niet blootstellen. Intusschen nadert daar een man. Hij komt van den akker. Zijn naam is Simon. Het zal dus wel een Israëliet geweest zijn. Afkomstig was hij uit Afrika. Meer weten wp niet van hem. Alleen wordt er nog bijgevoegd, dat hij de vader van Alexander en Rufus was, en derhalve ligt het vermoeden voor de hand, dat deze beide zonen later zeer bekend zijn geweest bij de christenen. Nu wordt er in de boeken des N.-Testaments vervolgens nog wel over een Alexander en een Rufus gesproken als over mannen, die vurige voorstanders van het Evangelie zijn geweest, en sommigen hebben gemeend, dat dit dezelfde waren, doch het is niet gelukt om deze meening tot volstrekte zekerheid te verheffen. Wij weten alzoo weinig van dezen man, maar genoeg om hem nooit meer te vergeten. Immers zoodra de soldaten hem zagen, dachten zp, die man komt ter goeder ure, en nauwelijks was hp in de nabij heid, of zp pakken hem aan en gelasten hem het kruis achter Jezus te dragen. Hp echter heeft er in ’t geheel geen lust toe en weigert. Doch het helpt hem niet, hp moet. De sol daten weten hem wel te beduiden, dat er geen ontkomen aan is. Of Simon er tegen is, baat niet, zp hebben hem in hun macht en zp laten hem niet los. De eenvoudige landman begrijpt dit en door geweld gedwongen schikt hp zich in het onvermijdelijke. Allerlei vragen rpzen in ons op, doch ant woord ontvangen wp niet. Heeft hp den zwa- ren balk van Jezus’ schouder genomen en op zpn eigen gelegd, zoodat hp hem alleen heeft gedragen, gelijk onderscheiden oude uitleggers beweren, of heeft hp enkel het achterste ge deelte voor zpn rekening gehad, wie zal het ons stellig kunnen verzekeren. Eerst wilde hp niet, maar is het hem later een oorzaak van dankzegging en vreugde geweest, niemand is er, die het ons zeggen kan. Heeft deze Simon voor zpn eigen hart en leven de beteekenis van het kruis leeren kennen. Er is wel eenige hoop voor. Maar onwankelbaar staat het niet vast. Doch beter is het, dat wp in plaats van te onderzoeken, wat wij in deze bedeeling toch nooit te weten zullen komen, ons toeleggen op wat waarde voor ons zelf kan hebben. Bp het aanschouwen van dezen Simon, die achter Jezus het kruis draagt, heeft menigeen gedacht aan het bekende woord van den HeilandWie achter Mp wil komen, verloochene zich zelf, neme zpn kruis op en volge Mp, en stelde zich voor, dat met dit voorbeeld voor oogen nu ook opeens die waarheid duidelijk was. Hierbp echter vergeet men, dat Simon niet zpn eigen, maar Jezus’ kruis gedragen heeft, en het is zeker niet zonder belang op dit onderscheid te letten, wpl het eenig verschil in de beteeke- ning geeft. Simon droeg het slechts een klein gedeelte van den weg, en toen hp op Golgotha gekomen was, wierp hp het weer neder, terwijl een Christen zpn eigen kruis den ganschen weg zijns levens dragen moet, en er eerst van beyjjjd rwordt, als hp geheel aan de zonde ge storven is. Dan heeft het afgedaan. Christus neemt het niet over. Het heeft al zpne dien sten bewezen, en het deugt nergens meer toe. Hoewel het niet geheel verkeerd is een derge- Ipke leering aan deze gebeurtenis te ontlee- nen, toch dienen wp te verstaan, dat zp niet in de eerste plaats bedoeld kan zpn. Een andere ligt dan ook voor de hand. Het kruis, dat Christus droeg, lag op een schou der, die het niet had behoeven te torschen. De Christus en het kruis behooren niet bp elkander. Hp had niets gedaan of gesproken, waarom hp waardig was aan het schandhout gehangen te worden. Er was nooit eenig on recht door Hem geschied, nooit eenig bedrog op zpn lippen gevonden. Hp was vlekkeloos rein, geen enkele smet ontsierde Zpn levens- kleed. Maar zoo was het bp Simon niet, zoo is het bp niemand onzer. Hp was een zondaar, zooals wp allen het zpn. Zonde nu en krujs behooren bp elkander. Onafscheidelijk zpn zjj aan elkander verbonden. Geheel rechtvaardig zou het geweest zpn, wanneer op elke men- schenschouder de last des kruisljjdens gelegd was. Niemand zou met reden zich daarover kunnen beklagen. Ieder zou moeten zeggen, dat het geheel billpk was. Allen moeten tot het inzicht komen, dat zjj het waardig zpn en eerst dan verstaan wp, wat daar op den weg naar de Hoofdschedelplaats voorgevallen is, en wp zullen in heilige verwondering staren op den Man van smarte, die beladen met het kruis van anderen naar de plaats der terecht stelling gegaan is. Hiertoe kunt ge alleen komen in den weg van smartelijke zelfontdekking. Zpn u de oogen reeds opengegaan voor uwe eigen zonden. Eerst misschien over een die het duidelijkst in ’t oog viel. Zoo toch gaat het meestal. Bp de Samaritaansche vrouw was het het woord van den Heiland Gp hebt wel gezegd, ik heb geen man, want gp hebt vpf mannen gehad en dien gp nu hebt, is uw man niet, dat hebt gij naar waarheid gezegd, dat als een schitte rend licht haar donkere ziel verhelderde, en waarbij zp zichzelf zag, als een geheel onreine, zoodat zp daarna uitriep Komt, ziet een mensch, die mp gezegd heeft, alles wat ik gedaan heb. o Als er dit ook gebeurd is, dan hebt ge eerst wel getracht, aan het verpletterend vonnis te ontkomen, maar het hielp niet. Steeds ging de ontdekking door en eindelijk wist ge niets meer ter verschooning in te brengen, tenge- Met medewerking van onderscheidene Predikanten. ’s Gravenhage, ds. C. Oranje, trad mede in het strijdperk voor het „Schriftgezag”. Deze in Zeeland welbekende en geliefde broeder, schreef naar aanleiding van den aanval op de Heilige Schrift, als Woord onzes Gods, onder den titel van .Schriftgezag''1 eene brochure van 74 pagi na’s. Het verheugt ons dat deze,in zpn gezonden tpd zoo gevierde prediker, althans dit werk weer heeft kunnen en willen verrichten, ja, dat de Heere onze God hem daartoe weer den moed en de krachten heeft believen te verleenen. Het doet, dunkt me, het gebed en de hope weer herleven, dat Hp, wiens gangen in het heiligdom zpn, en ook dan en stèèds de God Israëls, d. i. de God van trouw en liefde is, hem nog weer de begeerte zpns harten, de stem, de kracht en de gelegenheid ter verkondiging van Zpn aan biddelijk Evangeliewoord zal wedergeven, en alzoo dezen Zpuen dienstknecht nog meer gees telijk geoefend en geleerd zonder geestelijke oefening en keringen toch komt een kind Gods niet in en uit de wegen, die onze broeder in de jeugd van zpn predikantsleven doorleven moest in de rij der dienende leeraren zal doen plaats nemen. Uit hetgeen hp uit de studeerkamer thans kon en mocht leveren blijkt het dat zpne her senen nog niet verzwakt^zpn en dat zpne pen nog vaardig is. De volgorde der hoofdstukken, die de geachte schrijver behandeld, is als volgt: 1. Een woord vooraf. 2. De aard van het Schriftgezag. 3. Van God ingegeven. 4. Wat Jezus beleed van de Schrift. 5. Het gevoelen der Apostelen. 6. De belijdenis der Kerk. 7. Het getuigenis des Heiligen Geestes. 8. Bestreden. 9. Wetenschappelijk. 10. Verweer. 11. Tekstcritiek. 12. Historische eritiek. 13. Besluit. Met vrijmoedigheid en blijmoedigheid raden wp allen aan zich dit geschrift aan te schaffen en met de aandacht het onderwerp en het schrij ven waardig, te lezen. Het mocht wel zoo samenvallen dat, toen de geachte auteur aan het schrijven was over het Schriftgezag, ook door mp het plan was opge vat, om, wanneer de artikelenreeks over de leer- geschillen haar einde nam wat nu het ge val was naar aanleiding van hetgeen te ’s Gravenhage voorviel, eenige artikelen over de «Ingeving der Heilige Schriften” onzen le zers in dit ons blad ten beste te geven. Eens weer te zeggen, wat vóór vele jaren hierover door mp gezegd is, kon, dacht mp, vooral nu weer, noodig en goed worden bevonden. Maar lees nu eerst de aangekondigde bro chure van broeder Oranje. Zp is het waard. Alleen konden en moesten papier en letter loyaler zpn. Littooij. j Zeenwsch K ■2-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1907 | | pagina 1