AM. „FATRIMONIUM” van Miililelliurq. OPENBARE Vergadering ORGELLESSEN. ifl Vijf-en-twlntifl-Jarig bestaan op Woensdag 6 Febr. a. s. Dr. L H. WAGENAAR en Ds. W. H. OOSTEN, van Scheveniegen. P. W. VAN SORGE, L EVERS DIJK. Boomkweekeryen, Speciale MIInom en tanculta. cTj. hondius, Kantoor Vlasmarkt K 146 HIT DE PERS. Ruim 10 Hectaren goed onderhouden KweekerU hij Station Kapelle-Biezelinge. Verantwoording van Liefdegaven. Ad verten tien. VAN DE re I Ofiiciëele Berichten. Kerk- en Schoolnieuws. Elkeu dag zon. Het zou ook niet zoo’n vaart geloopen heb ben, wanneer de bewuste persoon naar een moderne dominé gegaan zou zjjn, want hier zjjn heel velen, die de prediking der orthodoxe predikanten niet willen hooren, en daarom gaan naar de moderne sprekers, die namens de re servekas optreden. Aan hen doet men zelfs niets. Voorzoover wy weten, worden zjj zelfs niet vermaand. Dit kan men vrjj doen. In die Kerk is bjjna alles geoorloofd. Geloovigen en ongeloovigen leven er met elkander. Een ganseh bonte verscheidenheid. Dit gaat wel. Bjjna allen vinden het goed. Of men den Christus beljjdt, of Hem openljjk verloochent, dit doet er niet toe. Het is alles tot glorie van die ééne vaderlandsche Kerk, waaraan niemand komen mag. INGEZONDEN STUKKEN. en mijn verzoek. I t ze oo an ,rde- het met eene aanmoe- i de commissie, er G\j hebt toch mijn schrijven daarmede moet ge natuurlijk J van De Uitobvbb. van Redactie. Gij vergist u. Dat heb ik niet ben die zjjn, voor die alve Een loon leid, i. r l- B 1 r 8 I. e i. in, ie ts- sef lat jr el le d, at at s- Et, e- a- n- li- Ün lit, ets als en en er- te >en er ebt en Mill ok, er- (oif ep- ivat ten en een tie ten em het we ven niet Ün- op s in in ‘Hij iren ler en: >na- 1 te en irop om ■tie- ;oeh niet aan ligt ide- laar niet roed uw Hij ■om, lief q te behoorde Gode meer gehoorzaam zijn dan menschen4 brengt hierin geen verandering. Wel ligt hierin een voorwaarde. Doch dit is geen voorwaarde, die het kind stelt. Die voorwaarde heeft God voor Zijne gehoorzaamheid gesteld. Van zijn kant kan het kind geen voorwaarde stellen Het is er niet bevoegd toe. Van zjjn kant moet het zijnen ouders onvoorwaardelijk gehoorzamen, gfelijk wij allen God, onzen Schepper. En nu is het tegen dezen eisch van onvoor waardelijke liefde tot, gehoorzaamheid aan God, dat onze zelfzucht zich met alle kracht verzet. Doch daarover de volgende week, D. V. K. Oussoren. van den Kerkeraad u bij niet langer als lidmaat van u af met nu juicht voor den troon Namens den Kerkeraad, L. Bouma, pres. S. den Hartig, scriba. Vlissingen B. Ontvangen in de collecte op 27 Januari voor de Zending 52 halve centen. Opbrengst Stuiversvereeniging in November f 21,45, in December f 17,25 en in Januari f21,80. Namens den Kerkeraad, P. G. Laernoes, Scriba. op de ZAAL BOGARDSTRAAT. Des avonds 7 uur. Sprekers: HET BESTUUR. Ondergeteekende beveelt zich beleefd aan tot het geven van Middelburg, Spanjaardstraat E 89. in EFFECTEN, COUPONS en INCASSEERIN- GEN, BRAND-, INBRAAK-, ONGEVALLEN-, TRANSPORT- en LEVENSVERZEKERINGEN. Neemt gelden a deposito. Vertegenwoordiger van de Noord-Nederland- sche Hypotheekbank voor de uitgifte van PANDBRIEVEN en het sluiten van HYPO- T EKEN Met vriendeljjken dank kan de Raad der Geref. Kerk te Middelburg B mededeelen, dat de familie van wjjlen Mej. de wed.. Buys hem twee aandeelen, elk van honderd gulden, in de geldleening van 1892 ten laste van genoemde Kerk, ter hand gesteld heeft als een schenking aan de gemeente op verlangen van deze over leden zuster, die zoolang een sierlijk lid van de strijdende kerk is geweest en naar wij zeker vertrouwen mogen Gods. spreekwoord: .Voorbeelden trekken4, reeds in 1907 een aan vang te maken met het inzamelen van de toegezegde bijdrage voor een dienaar naar Java, opdat we zoodoende eene reservekas zouden hebben voor de uitzending. De leuze onzer commissie is en blijft: .Kerken van Zee land, ontwaakt en pakt aan, want naar onze berekening kan het er komen, mits allen naar vermogen bijdragen.4 Uit het verslag van de Zendingsschool bleek, dat deze bezocht werd door ruim 30 leerlingen, terwijl er jaarlijks 100 Zendingsblaadjes worden verspreid, en met 8 busjes wordt gearbeid, dewelke in het afgeloopen jaar ruim f 60, opbrachten. Na afloop van deze verslagen ont ving ds. Kerkhof het woord, om een referaat te houden in het belang der Zending Dit kostelijk en leerzaam onderwerp in zijn geheel aan te bieden in uw blad, zou zeer zeker te veel plaats vergen. ZEerw. bepaalde ons bij de Zending en het geld. Hy stelde ons de vraag of de Zending, die zooveel schatten kost, nu werkelijk dat geld waard is. Hij beantwoordde dit bevestigend om de navolgende redenen Voor den handel. Voor het gebied der politiek. Voor de wetenschap. Voor de philantrophie (barmhartigheid). Voor de verlichting en de beschaving. Wat het grootste nut afwerpt, voor de om de eere Gods. O. en W. Souburg. Maandagavond 28 Ja nuari hield de Zendingscommissie alhier hare 2de jaarvergadering, teneinde verslag te doen van den arbeid, door haar in het afgeloopen jaar verricht. De gemeente, hiertoe uitgenoo- digd, had aan hare oproeping tot ons leedwezen weinig gehoor gegeven, slechts een 50 personen vulden het kerkgebouw. De voorzitter J. Dorleyn opende de vergadering met het zin gen van Ps. 22 14, het lezen van Jes. 61 en gebed, waarna hjj een openingswoord sprak in verband met onze samenkomst. Hierop ontving de penningmeester br. I. Klujjfhout het woord om verslag te doen over den toestand der kas Hieruit bleek, dat in 1906 was ontvangen f 166,52 en uitgegeven f 102,79 alzoo een batig saldo van f 63,73. Uit het verslag van den Secretaris bleek, dat de commissie, ook in het afgeloopen jaar werkzaam was geweest tot be reiking van het voorgestelde doel, n.l. om een dienaar naar Java te zien vertrekken. En hoewel betreurende, dat er nog veel lauwheid en traag heid voor dezen arbeid gevonden wordt in vele kerken, meende zjj toch in haren arbeid niet te moeten verflauwen, maar gedachtig aan het een hoorder des .Daar hebt ge het; ge zet ze één dag in de Wn en zes dagen in het donker. Maar ze moe ten zeven dagen van de week het zonnelicht en de zonnegloed genieten, en dan zullen ze groeien en bloeien naar hun aard.4 Met dit verhaal was de rede ten einde. Er nog een toepassing by, maar deze bovenal verplicht is zjjn kinderen o p t e |i den in de vreeze en vermaning des Heeren, I en dat in dit laatste de Christelijke school hem fl op zulk een uitnemende wijze te hulp komt. I Het is niet voldoende, dat het lichaam on- I zer kleinen wordt gekoesterd, dat iet ver stand wordt ontwikkeld, maar ook hun hart moet van jongsaf worden bewerkt met onver droten ijver en met onvermoeide toewijding, van uur tot uur en van dag tot dag. In dien geest sprak hjj, en hij besloot met een kleine, doodeenvoudige geschiedenis. Er was een man, en die man had ’n vriend. Maar die vriend ging tot zijn spijt elders wonen, en zoo namen ze afscheid van elkaar. Doch eer hij vertrok, bracht zijn vriend hem een geschenk tot gedachtenis. Een paar mooie planten, die dankbaar werden aanvaard. „Als ge er een lang genoegen van wilt hebben, zoo waarschuwde de gever, dan moet ge niet vergeten, dat ze veel water en veel zon moeten hebben”. De vriend vertrok, en de planten werden voor bet venster gezet. Doch het duurde niet lang, of ze begonnen te kwijnen. Het blad hing zoo slap, ze bloeiden zoo traag, en de bloem was zoo flets. Dood gingen ze wel niet, maar ze tierden toch ook niet. De man keek ze eens n« of er soms een worm aan den wortel knaagde. Hjj zette ze in een anderen pot, gaf ze versche aarde, maar het hielp niet. Toen komt zijn oude vriend hem weer eens opzoeken. Hjj ziet ook de planten en vraagt verwonderd: „Wat is hiermede gebeurd?” «Wel niets!” is het antwoord. „Ik heb ze water gegeven en in de z o n gezet, maar ze tieren niet.” De vriend voelt met zijn vinger in de aarde, en zegt: „Vocht hebben ze genoeg, maar komt in deze donkere kamer wel ooit de zon «Neen, nooit!4 is het antwoord. „Maar ik Mt ze ééns in de week een ganschen dag buiten in de zon.4 «Daar hebt ge hetroept nu zjjn vriend uit. dr. J. Hania te Steenwjjk. BEROEPEN te Schoondjjke: eand. J. de Vries te Warfum te De Bildtds. A. van Veelo te Rotterdam (B) te Andeleand. H. L. Both te Besojjen te Duisburg: ds. D. B. Hagebeek te Fynaart. BEDANKT voor Mildameand. J. de Vries te Warfum. Cand. J. Ozinga, die het beroep aannam naar Sellingen, hoopt Zondag 17 Februari aldaar intrede te doen, na bevestiging door ds. A. Geuehies te Onstwedder-Mussel. Men maakt ons uit Nieuwdorp de op merking, dat niet Axel A de oudste kerk van Zeeland is, (zie Z. Kerkbl. van 18 Jan. 11.), maar de kerk van Nieuwdorp als de oudste genoemd moet worden. Deze toch is 2 jaar vroeger in 1836 tot openbaring gekomen. In de Geref. kerk te Grootegast zal een nieuw kerkorgel geplaatst worden. De levering daarvan is opgedragen aan den Kerkorgel- fabrikant A. S- J. Dekker te Goes. ds. H. Mejjer te Kollum. TWEETAL te Schoondjjkeds. J. J. Koopmans te Grjjpskerke DRIETAL te Harderwijk ds. H. A. van Andel te Zuidland ds. J. G. Kunst te Niikerk o/d Vel uw In een zeker dorp had men op een avond een spreker uitgenoodigd om de belangen te bepleiten van het Christelijk onderwijs. Men was in die gemeente reeds tal van jaren een School met den Bybel rijk, en vele ouders maakten er voor hunne kinderen een dankbaar gebruik van doch het ging ook daar, gelijk men het al overal elders ziet, er waren nog heel wat vaders en moeders, die het voor recht niet waardgerden en het met de opvoe ding van hun kroost niet te nauw namen. Dat waren menschen, die schenen uit te gaan van de leer, dat het lichaam meer is dan de ziel, en als de maag van hun kinderen maar gevuld werd met degeljjke spijze, dat het er dan minder op aan kwam, waarmede het hart werd gevoed. Ze redeneerden wel niet op deze wjjze, maar ze leefden toch alzoo. Zulke menschen woonden er ook op het dorp, waar de bedoelde spreker de belangen van het Christelijk onderwijs kwam bepleiten. Het was juist met het oog op hen, dat de uitnoodiging geschied was. Want het waren menschen, die trouw ter kerk gingen, hun kinderen lieten doopen, in den Bjjbel lazenen het was dus wel te denken, dat althans enkelen hunner ook nu zouden komen hooren, en zoo kon het hoo- ren hun wel eens tot zegen zjjn. De spreker kwam. En hij kweet zich uitne mend van zjjn taak. Hjj was trouwens vergrijsd in den dienst, en diende met heel zjjn hart en met volle overtuiging. Het zal wel niet noodig zjjn hier te herhalen, wat hjj dien avond ten gehoore bracht. Hjj wees er op, hoe een Chris tenouder niet genoeg doet, wanneer hjj werkt in het zweet zjjns aanschjjns, om zjjn kinderen eten, drinken en kleederen te kunnen geven hoe hii ook niet genoeg doet wanneer hij zjjn kinderen door de beste meesters laat onder wijzen in lezen, sehrjjven, rekenen, en alle mogelijke kundighedenmaar hoe hjj ook en v o e- Hervormde Kerk behooren, zoolang zjj niet door woord of daad ten duidelijkste toonen, zich van haar af te scheiden of door haar van hunne betrekking tot de Kerk vervallen zjjn* verklaard4. Nu is het duidelijk. Bedoeld lidmaat ver zuimde in zjjn eigen Kerk de openbare Gods dienstoefening. Doch dit was het ergste niet, naar wjj denken, want als de Herv. Kerk hier in Middelburg eens allen, die niet ter Kerk komen, van hun lidmaatschap vervallen ver klaarde, zou het. een talrjjke schare zijn. En zoo zal het ook wel elders zjjn. Doch al deze lieden laat men ongemoeid. Maar een misdaad en wel een zware mis daad begaat elke man en elke vrouw, die de Geref. Kerk bezoekt. Dan raken die besturen, welke zich anders nooit roeren, en allen en alles laten begaan, in beweging en nemen krasse maatregelen. Foei, wat een schandelijke daad, het niet eens te zjjn met zjjn dominé, en de prediking van de Geref. Kerk te zoeken, dat is zoo erg, zulk een lid moet er onherroe pelijk uit, Laat zulk een uitgeworpene gerust naar de hoogere besturen gaan, de Kerkeraad wordt in ’t gelyk gesteld. Er is niets aan te doen. Hjj heeft door daden duidelijk getoond, dat hjj niet langer lidmaat kan zyn van die Kerk. Wees socialist, breek met allen gods dienst, dit is niets, maar voor het gaan naar de Geref. Kerk is er geen vergeving. Dit is de aanranding van de majesteit der reglementen, welke de Hervormers in het vuur geworpen zouden hebben. Ons besluit is derhalve, dat een beroep op de hoogere besturen niets baat. Zjj zullen die vier onderteekenaars van dien brief in ’t gelijk stellen en misschien een bewys van erkente lijkheid voor hunne trouwe zorg aanbieden. Wanneer zullen de oogen voor deze den Koning der Kerk onteerende toestanden eens opengaan, en wanneer zullen de liefhebbers van Sion, die nog altjjd in die Kerk zjjn, eens breken met die reglementen, die nu zoolang reeds de uitbreiding van het Koninkrijk der hemelen tegenhouden. Haast onbegrjjpeljjk is het, hoe belijders van de Geref. leer het zoo lang kunnen dulden. De Redactie. toepassing te maken, liet de spreker aan zjjn hoorders over. Of ze allen die toepassing heb ben gemaakt, weet ik nietmaar één van de hoorders deed het en deed het goed. Deze dacht terstond bjj zichzelven „Ik ben die man, die dat geschenk ontving. Ik kreeg ook planten ten geschenke, myn vier lieve kinderen. Ik moet ze ook kweeken. Maar ik ben al even dwaas als de man uit de gelijkenis. Want ik geef ook eiken dag water, doch slechts één van de zeven dagen geef ik ze zon. Van Maandag tot Zaterdag zend ik ze naar school en laat ze leeren lezen, sehrjjven, rekenen en zoo al meeren dan neem ik ze ’s Zondags mee naar de kerk, stuur ze een uur naar Zondagsschool en catechisatie, en dan denk ik, dat ik mjj nog al aardig gekweten heb van mjjn plicht. Doch nu versta ik mjjn dwaasheid. Mjjn kin deren meeten eiken dag en ieder uur door de zon worden beschenenen ik zet ze in een donkere kamerik breng ze naar een school, waarin het heldere, warme zonnelicht van Gods Woord niet doordringen mag; waar alles ge leerd wordt, behalve hoe men God moet vree- zen en Zijne geboden onderhouden. En dat is toch het allervoornaam ste, wat een mensen behoort te weten en te leeren wat hy nooit vroeg genoeg en nooit goed ge noeg kan leeren en weten. En ik dwaas, zet ze zes dagen in het donker en één dag in de zon”. Zoo dacht die man bjj zichzelven. En hjj deed meer. Hjj was niet alleen woords geweest. Hjj werd ook een dader. Hy zette zjjn kinderen voortaan eiken dag in de zon. Hjj bracht ze daar, waar ze ook lezen, sehrjjven en rekenen leeren, maar waar ze bovenal leeren, wat het zegt God te vreezen overeenkomstig Zjjn Woordwaar hun van jongsaf wordt ingeprent, wat goed en wat kwaad is, niet naar het oordeel der me n- sch en, maar naar den maatstaf, den onfeilbaren maatstaf der Schrift. Lezer, wat zyt gjj Enkel een hoorder, of ook een dader des Woords? Zet gy de kinderen, die God u gaf, ook dagelijks in het zonnelicht Gods, of maakt ge er enkele uren Hoelang hinkt ge nog op twee gedachten Bruinisser Courant. Urypskerke en cand. de Vries te Warfum te Renkum ds. J. E. Goudappel te Dieren en CORRESPONDENTIE. Het vervolgstuk over Wedergeboorte ds. Littooy moet blijven liggen. H. V. te H. ontvangen. J. L. te B. ontvangen, en instemmen, dus verwacht ik voldoening Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Aan het Zeeuwseh Kerkblad te Middelburg. Hooggeachte Redactie 1 In het laatst van ’t vorige jaar werd door een zeker Hervormd predidant in Zeeland aan een zjjner leden het volgende schrijven ge zonden Ondergeteekenden, leden der Nederl. Herv. gem. te K., berichten dezen, dat zjj u de Nederl. Herv. Kerk kunnen erkennen, op grond van art. 3 Algemeen Reglement, daar u reeds sinds gertfimen tjjd ten duidelijkste door daden hebt getoond u van de Kerk af te scheidenwas geteekend door den Predikant en 3 Kerkeraadsleden. Zonder vorm van proces kreeg het ongehoor zame lid bovenvermeld sehrjjven thuis. Zjjne groote misdaad was dat hjj dikwijls kerkte by den Gereformeerden predikant wegens afwij king der zuivere leer door den Herv. predikant. Moet dit nu beschouwd worden als een rechtsgrond voor die afsnijding en kan die predikant daar reglementair mede doorgaan Zou in hooger beroep by de class, of synode dat lid in het ongeljjk gesteld worden Het is niet te doen om de man by de Herv. Kerk te laten, in geen geval, ook niet de vraag of hjj niet beter deed of gedaan had zjjn lidmaat schap zelve op te zeggen, neen, het is mjj al leen maar te doen of er kerkeljjke rechtsgrond voor bestaat in de Synodale genootschapskerk. Aangenaam zou het mjj zjjn om dat in het Kerkblad eens toegelicht te zien, waarvoor ik u bjj voorbaat mjjn oprechten dank betuig. Een Gereformeerd Abonné. Het antwoord op deze vraag kan kort zyn. Art. 3 van het Algemeen Reglement voor de Herv. Kerk luidt „Deze allen bljjven tot de Nederlandsche het geld. Hjj stelde ons de werkelijk dat geld waard is. Hjj beantwoordde 1. 2. 3. 4. 5. 6. Kerk of m. a. w. Voorts zette ZEerw. uiteen van waar het geld voor de Zending komt, niet van den Staat, hoewel deze reeds door subsidie, flinken steun biedt, wat we waardeeren moeten, en dankbaar willen aanvaarden, zoolang het niet in stry’d is met den eisch van Gods Woord. Ook niet van de kapitalisten. Neen, zegt spreker, een Engelsche Zendingsvereeniging heeft eens eene berekening gemaakt, waaruit bleek, dat het geld voor de Zending in ’t algemeen wordt bijeengebracht door de kleine luiden. Spreker noemt dit een dubbelen zegen, le omdat alle menschen, arm en rjjk, er aan mogen mede- arbeiden en 2e omdat het eene schoone zaak is, waarvoor men arbeidt. Spreker besluit zjjne rede i diging voor de gemeente en op wjjzende, dat wjj niet moeten vertragen, maar in het geloof onzen arbeid moeten voortzetten. Na eenige vragen, die door den spreker wer den beantwoord, nam de voorzitter het woord, om allen dank te zeggen, die medegewerkt hadden tot het slagen dezer vergadering, waarna ds. Kerkhof met dankzegging eindigde. Namens de commissie, P. Alewijnse, Secretaris.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1907 | | pagina 3