AM. „FATRIMONIUM” van Miililelliurq.
OPENBARE Vergadering
ORGELLESSEN.
ifl
Vijf-en-twlntifl-Jarig bestaan
op Woensdag 6 Febr. a. s.
Dr. L H. WAGENAAR en
Ds. W. H. OOSTEN, van Scheveniegen.
P. W. VAN SORGE,
L EVERS DIJK.
Boomkweekeryen, Speciale MIInom en
tanculta.
cTj. hondius,
Kantoor Vlasmarkt K 146
HIT DE PERS.
Ruim 10 Hectaren goed onderhouden
KweekerU hij
Station Kapelle-Biezelinge.
Verantwoording van Liefdegaven.
Ad verten tien.
VAN DE
re
I
Ofiiciëele Berichten.
Kerk- en Schoolnieuws.
Elkeu dag zon.
Het zou ook niet zoo’n vaart geloopen heb
ben, wanneer de bewuste persoon naar een
moderne dominé gegaan zou zjjn, want hier
zjjn heel velen, die de prediking der orthodoxe
predikanten niet willen hooren, en daarom gaan
naar de moderne sprekers, die namens de re
servekas optreden. Aan hen doet men zelfs
niets. Voorzoover wy weten, worden zjj zelfs
niet vermaand. Dit kan men vrjj doen. In die
Kerk is bjjna alles geoorloofd. Geloovigen en
ongeloovigen leven er met elkander. Een ganseh
bonte verscheidenheid. Dit gaat wel. Bjjna
allen vinden het goed. Of men den Christus
beljjdt, of Hem openljjk verloochent, dit doet
er niet toe. Het is alles tot glorie van die ééne
vaderlandsche Kerk, waaraan niemand komen
mag.
INGEZONDEN STUKKEN.
en
mijn verzoek.
I
t
ze
oo
an
,rde-
het
met eene aanmoe-
i de commissie, er
G\j hebt toch mijn schrijven
daarmede moet ge natuurlijk
J van
De Uitobvbb.
van
Redactie.
Gij vergist u. Dat heb ik niet
ben
die
zjjn,
voor
die
alve
Een
loon
leid,
i.
r
l-
B
1
r
8
I.
e
i.
in,
ie
ts-
sef
lat
jr
el
le
d,
at
at
s-
Et,
e-
a-
n-
li-
Ün
lit,
ets
als
en
en
er-
te
>en
er
ebt
en
Mill
ok,
er-
(oif
ep-
ivat
ten
en
een
tie
ten
em
het
we
ven
niet
Ün-
op
s in
in
‘Hij
iren
ler
en:
>na-
1 te
en
irop
om
■tie-
;oeh
niet
aan
ligt
ide-
laar
niet
roed
uw
Hij
■om,
lief
q te
behoorde
Gode meer gehoorzaam zijn dan menschen4
brengt hierin geen verandering. Wel ligt hierin
een voorwaarde. Doch dit is geen voorwaarde,
die het kind stelt. Die voorwaarde heeft God
voor Zijne gehoorzaamheid gesteld. Van zijn
kant kan het kind geen voorwaarde stellen
Het is er niet bevoegd toe. Van zjjn kant moet
het zijnen ouders onvoorwaardelijk gehoorzamen,
gfelijk wij allen God, onzen Schepper.
En nu is het tegen dezen eisch van onvoor
waardelijke liefde tot, gehoorzaamheid aan God,
dat onze zelfzucht zich met alle kracht verzet.
Doch daarover de volgende week, D. V.
K. Oussoren.
van den Kerkeraad
u bij
niet langer als lidmaat van
u af met
nu juicht voor den troon
Namens den Kerkeraad,
L. Bouma, pres.
S. den Hartig, scriba.
Vlissingen B. Ontvangen in de collecte op
27 Januari voor de Zending 52 halve centen.
Opbrengst Stuiversvereeniging in November
f 21,45, in December f 17,25 en in Januari f21,80.
Namens den Kerkeraad,
P. G. Laernoes, Scriba.
op de ZAAL BOGARDSTRAAT. Des avonds
7 uur.
Sprekers:
HET BESTUUR.
Ondergeteekende beveelt zich beleefd aan tot
het geven van
Middelburg, Spanjaardstraat E 89.
in EFFECTEN, COUPONS en INCASSEERIN-
GEN, BRAND-, INBRAAK-, ONGEVALLEN-,
TRANSPORT- en LEVENSVERZEKERINGEN.
Neemt gelden a deposito.
Vertegenwoordiger van de Noord-Nederland-
sche Hypotheekbank voor de uitgifte van
PANDBRIEVEN en het sluiten van HYPO-
T EKEN
Met vriendeljjken dank kan de Raad der
Geref. Kerk te Middelburg B mededeelen, dat
de familie van wjjlen Mej. de wed.. Buys hem
twee aandeelen, elk van honderd gulden, in de
geldleening van 1892 ten laste van genoemde
Kerk, ter hand gesteld heeft als een schenking
aan de gemeente op verlangen van deze over
leden zuster, die zoolang een sierlijk lid van
de strijdende kerk is geweest en naar wij zeker
vertrouwen mogen
Gods.
spreekwoord: .Voorbeelden trekken4, reeds in
1907 een aan vang te maken met het inzamelen
van de toegezegde bijdrage voor een dienaar
naar Java, opdat we zoodoende eene reservekas
zouden hebben voor de uitzending. De leuze
onzer commissie is en blijft: .Kerken van Zee
land, ontwaakt en pakt aan, want naar onze
berekening kan het er komen, mits allen naar
vermogen bijdragen.4
Uit het verslag van de Zendingsschool bleek,
dat deze bezocht werd door ruim 30 leerlingen,
terwijl er jaarlijks 100 Zendingsblaadjes worden
verspreid, en met 8 busjes wordt gearbeid,
dewelke in het afgeloopen jaar ruim f 60,
opbrachten. Na afloop van deze verslagen ont
ving ds. Kerkhof het woord, om een referaat
te houden in het belang der Zending Dit
kostelijk en leerzaam onderwerp in zijn geheel
aan te bieden in uw blad, zou zeer zeker te
veel plaats vergen. ZEerw. bepaalde ons bij
de Zending en het geld. Hy stelde ons de
vraag of de Zending, die zooveel schatten kost,
nu werkelijk dat geld waard is. Hij beantwoordde
dit bevestigend om de navolgende redenen
Voor den handel.
Voor het gebied der politiek.
Voor de wetenschap.
Voor de philantrophie (barmhartigheid).
Voor de verlichting en de beschaving.
Wat het grootste nut afwerpt, voor de
om de eere Gods.
O. en W. Souburg. Maandagavond 28 Ja
nuari hield de Zendingscommissie alhier hare
2de jaarvergadering, teneinde verslag te doen
van den arbeid, door haar in het afgeloopen
jaar verricht. De gemeente, hiertoe uitgenoo-
digd, had aan hare oproeping tot ons leedwezen
weinig gehoor gegeven, slechts een 50 personen
vulden het kerkgebouw. De voorzitter J.
Dorleyn opende de vergadering met het zin
gen van Ps. 22 14, het lezen van Jes. 61 en
gebed, waarna hjj een openingswoord sprak in
verband met onze samenkomst. Hierop ontving
de penningmeester br. I. Klujjfhout het woord
om verslag te doen over den toestand der kas
Hieruit bleek, dat in 1906 was ontvangen
f 166,52 en uitgegeven f 102,79 alzoo een batig
saldo van f 63,73. Uit het verslag van den
Secretaris bleek, dat de commissie, ook in het
afgeloopen jaar werkzaam was geweest tot be
reiking van het voorgestelde doel, n.l. om een
dienaar naar Java te zien vertrekken. En hoewel
betreurende, dat er nog veel lauwheid en traag
heid voor dezen arbeid gevonden wordt in vele
kerken, meende zjj toch in haren arbeid niet
te moeten verflauwen, maar gedachtig aan het
een hoorder des
.Daar hebt ge het; ge zet ze één dag in de
Wn en zes dagen in het donker. Maar ze moe
ten zeven dagen van de week het zonnelicht
en de zonnegloed genieten, en dan zullen ze
groeien en bloeien naar hun aard.4
Met dit verhaal was de rede ten einde. Er
nog een toepassing by, maar deze
bovenal verplicht is zjjn kinderen o p t e
|i den in de vreeze en vermaning des Heeren,
I en dat in dit laatste de Christelijke school hem
fl op zulk een uitnemende wijze te hulp komt.
I Het is niet voldoende, dat het lichaam on-
I zer kleinen wordt gekoesterd, dat iet ver
stand wordt ontwikkeld, maar ook hun hart
moet van jongsaf worden bewerkt met onver
droten ijver en met onvermoeide toewijding,
van uur tot uur en van dag tot dag.
In dien geest sprak hjj, en hij besloot met
een kleine, doodeenvoudige geschiedenis. Er
was een man, en die man had ’n vriend. Maar
die vriend ging tot zijn spijt elders wonen, en
zoo namen ze afscheid van elkaar. Doch eer hij
vertrok, bracht zijn vriend hem een geschenk
tot gedachtenis. Een paar mooie planten, die
dankbaar werden aanvaard. „Als ge er een lang
genoegen van wilt hebben, zoo waarschuwde
de gever, dan moet ge niet vergeten, dat ze
veel water en veel zon moeten hebben”.
De vriend vertrok, en de planten werden voor
bet venster gezet. Doch het duurde niet lang,
of ze begonnen te kwijnen. Het blad hing zoo
slap, ze bloeiden zoo traag, en de bloem was
zoo flets. Dood gingen ze wel niet, maar ze
tierden toch ook niet. De man keek ze eens
n« of er soms een worm aan den wortel knaagde.
Hjj zette ze in een anderen pot, gaf ze versche
aarde, maar het hielp niet.
Toen komt zijn oude vriend hem weer eens
opzoeken. Hjj ziet ook de planten en vraagt
verwonderd: „Wat is hiermede gebeurd?”
«Wel niets!” is het antwoord. „Ik heb ze
water gegeven en in de z o n gezet, maar
ze tieren niet.”
De vriend voelt met zijn vinger in de aarde,
en zegt: „Vocht hebben ze genoeg, maar komt
in deze donkere kamer wel ooit de zon
«Neen, nooit!4 is het antwoord. „Maar ik
Mt ze ééns in de week een ganschen dag
buiten in de zon.4
«Daar hebt ge hetroept nu zjjn vriend uit.
dr. J. Hania te Steenwjjk.
BEROEPEN
te Schoondjjke: eand. J. de Vries te Warfum
te De Bildtds. A. van Veelo te Rotterdam (B)
te Andeleand. H. L. Both te Besojjen
te Duisburg: ds. D. B. Hagebeek te Fynaart.
BEDANKT
voor Mildameand. J. de Vries te Warfum.
Cand. J. Ozinga, die het beroep aannam
naar Sellingen, hoopt Zondag 17 Februari
aldaar intrede te doen, na bevestiging door
ds. A. Geuehies te Onstwedder-Mussel.
Men maakt ons uit Nieuwdorp de op
merking, dat niet Axel A de oudste kerk van
Zeeland is, (zie Z. Kerkbl. van 18 Jan. 11.),
maar de kerk van Nieuwdorp als de oudste
genoemd moet worden. Deze toch is 2 jaar
vroeger in 1836 tot openbaring gekomen.
In de Geref. kerk te Grootegast zal een
nieuw kerkorgel geplaatst worden. De levering
daarvan is opgedragen aan den Kerkorgel-
fabrikant A. S- J. Dekker te Goes.
ds. H. Mejjer te Kollum.
TWEETAL
te Schoondjjkeds. J. J. Koopmans te
Grjjpskerke
DRIETAL
te Harderwijk ds. H. A. van Andel te Zuidland
ds. J. G. Kunst te Niikerk
o/d Vel uw
In een zeker dorp had men op een avond
een spreker uitgenoodigd om de belangen te
bepleiten van het Christelijk onderwijs. Men
was in die gemeente reeds tal van jaren een
School met den Bybel rijk, en vele ouders
maakten er voor hunne kinderen een dankbaar
gebruik van doch het ging ook daar,
gelijk men het al overal elders ziet, er waren
nog heel wat vaders en moeders, die het voor
recht niet waardgerden en het met de opvoe
ding van hun kroost niet te nauw namen. Dat
waren menschen, die schenen uit te gaan van
de leer, dat het lichaam meer is dan de
ziel, en als de maag van hun kinderen
maar gevuld werd met degeljjke spijze, dat het
er dan minder op aan kwam, waarmede het
hart werd gevoed. Ze redeneerden wel niet
op deze wjjze, maar ze leefden toch alzoo.
Zulke menschen woonden er ook op het dorp,
waar de bedoelde spreker de belangen van het
Christelijk onderwijs kwam bepleiten. Het was
juist met het oog op hen, dat de uitnoodiging
geschied was. Want het waren menschen, die
trouw ter kerk gingen, hun kinderen lieten
doopen, in den Bjjbel lazenen het was dus
wel te denken, dat althans enkelen hunner ook
nu zouden komen hooren, en zoo kon het hoo-
ren hun wel eens tot zegen zjjn.
De spreker kwam. En hij kweet zich uitne
mend van zjjn taak. Hjj was trouwens vergrijsd
in den dienst, en diende met heel zjjn hart en
met volle overtuiging. Het zal wel niet noodig
zjjn hier te herhalen, wat hjj dien avond ten
gehoore bracht. Hjj wees er op, hoe een Chris
tenouder niet genoeg doet, wanneer hjj werkt
in het zweet zjjns aanschjjns, om zjjn kinderen
eten, drinken en kleederen te kunnen geven
hoe hii ook niet genoeg doet wanneer hij zjjn
kinderen door de beste meesters laat onder
wijzen in lezen, sehrjjven, rekenen, en alle
mogelijke kundighedenmaar hoe hjj ook en
v o e-
Hervormde Kerk behooren, zoolang zjj niet
door woord of daad ten duidelijkste toonen,
zich van haar af te scheiden of door haar van
hunne betrekking tot de Kerk vervallen zjjn*
verklaard4.
Nu is het duidelijk. Bedoeld lidmaat ver
zuimde in zjjn eigen Kerk de openbare Gods
dienstoefening. Doch dit was het ergste niet,
naar wjj denken, want als de Herv. Kerk hier
in Middelburg eens allen, die niet ter Kerk
komen, van hun lidmaatschap vervallen ver
klaarde, zou het. een talrjjke schare zijn. En
zoo zal het ook wel elders zjjn. Doch al deze
lieden laat men ongemoeid.
Maar een misdaad en wel een zware mis
daad begaat elke man en elke vrouw, die de
Geref. Kerk bezoekt. Dan raken die besturen,
welke zich anders nooit roeren, en allen en
alles laten begaan, in beweging en nemen
krasse maatregelen. Foei, wat een schandelijke
daad, het niet eens te zjjn met zjjn dominé,
en de prediking van de Geref. Kerk te zoeken,
dat is zoo erg, zulk een lid moet er onherroe
pelijk uit, Laat zulk een uitgeworpene gerust
naar de hoogere besturen gaan, de Kerkeraad
wordt in ’t gelyk gesteld. Er is niets aan te
doen. Hjj heeft door daden duidelijk getoond,
dat hjj niet langer lidmaat kan zyn van die
Kerk. Wees socialist, breek met allen gods
dienst, dit is niets, maar voor het gaan naar
de Geref. Kerk is er geen vergeving. Dit is de
aanranding van de majesteit der reglementen,
welke de Hervormers in het vuur geworpen
zouden hebben.
Ons besluit is derhalve, dat een beroep op
de hoogere besturen niets baat. Zjj zullen die
vier onderteekenaars van dien brief in ’t gelijk
stellen en misschien een bewys van erkente
lijkheid voor hunne trouwe zorg aanbieden.
Wanneer zullen de oogen voor deze den
Koning der Kerk onteerende toestanden eens
opengaan, en wanneer zullen de liefhebbers
van Sion, die nog altjjd in die Kerk zjjn, eens
breken met die reglementen, die nu zoolang
reeds de uitbreiding van het Koninkrijk der
hemelen tegenhouden. Haast onbegrjjpeljjk is
het, hoe belijders van de Geref. leer het zoo
lang kunnen dulden. De Redactie.
toepassing te maken, liet de spreker aan zjjn
hoorders over. Of ze allen die toepassing heb
ben gemaakt, weet ik nietmaar één van de
hoorders deed het en deed het goed.
Deze dacht terstond bjj zichzelven „Ik ben
die man, die dat geschenk ontving. Ik kreeg
ook planten ten geschenke, myn vier lieve
kinderen. Ik moet ze ook kweeken. Maar ik
ben al even dwaas als de man uit de gelijkenis.
Want ik geef ook eiken dag water, doch
slechts één van de zeven dagen geef ik ze
zon. Van Maandag tot Zaterdag zend ik ze
naar school en laat ze leeren lezen, sehrjjven,
rekenen en zoo al meeren dan neem ik ze
’s Zondags mee naar de kerk, stuur ze een uur
naar Zondagsschool en catechisatie, en dan
denk ik, dat ik mjj nog al aardig gekweten
heb van mjjn plicht.
Doch nu versta ik mjjn dwaasheid. Mjjn kin
deren meeten eiken dag en ieder uur door de
zon worden beschenenen ik zet ze in een
donkere kamerik breng ze naar een school,
waarin het heldere, warme zonnelicht van Gods
Woord niet doordringen mag; waar alles ge
leerd wordt, behalve hoe men God moet vree-
zen en Zijne geboden onderhouden. En dat
is toch het allervoornaam ste, wat een
mensen behoort te weten en te leeren wat hy
nooit vroeg genoeg en nooit goed ge
noeg kan leeren en weten. En ik dwaas,
zet ze zes dagen in het donker en één dag in
de zon”.
Zoo dacht die man bjj zichzelven.
En hjj deed meer.
Hjj was niet alleen
woords geweest.
Hjj werd ook een dader.
Hy zette zjjn kinderen voortaan eiken dag
in de zon. Hjj bracht ze daar, waar ze ook
lezen, sehrjjven en rekenen leeren, maar waar
ze bovenal leeren, wat het zegt God te vreezen
overeenkomstig Zjjn Woordwaar hun van
jongsaf wordt ingeprent, wat goed en wat kwaad
is, niet naar het oordeel der me n-
sch en, maar naar den maatstaf,
den onfeilbaren maatstaf der
Schrift.
Lezer, wat zyt gjj Enkel een hoorder,
of ook een dader des Woords? Zet gy de
kinderen, die God u gaf, ook dagelijks in het
zonnelicht Gods, of maakt ge er
enkele uren
Hoelang hinkt ge nog op twee gedachten
Bruinisser Courant.
Urypskerke en
cand. de Vries te Warfum
te Renkum ds. J. E. Goudappel te Dieren en
CORRESPONDENTIE.
Het vervolgstuk over Wedergeboorte
ds. Littooy moet blijven liggen.
H. V. te H.
ontvangen.
J. L. te B.
ontvangen, en
instemmen, dus verwacht ik voldoening
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
Aan het Zeeuwseh Kerkblad te Middelburg.
Hooggeachte Redactie 1
In het laatst van ’t vorige jaar werd door
een zeker Hervormd predidant in Zeeland aan
een zjjner leden het volgende schrijven ge
zonden
Ondergeteekenden, leden
der Nederl. Herv. gem. te K., berichten
dezen, dat zjj u
de Nederl. Herv. Kerk kunnen erkennen, op
grond van art. 3 Algemeen Reglement, daar
u reeds sinds gertfimen tjjd ten duidelijkste
door daden hebt getoond u van de Kerk af te
scheidenwas geteekend door den Predikant
en 3 Kerkeraadsleden.
Zonder vorm van proces kreeg het ongehoor
zame lid bovenvermeld sehrjjven thuis. Zjjne
groote misdaad was dat hjj dikwijls kerkte by
den Gereformeerden predikant wegens afwij
king der zuivere leer door den Herv. predikant.
Moet dit nu beschouwd worden als een
rechtsgrond voor die afsnijding en kan die
predikant daar reglementair mede doorgaan
Zou in hooger beroep by de class, of synode
dat lid in het ongeljjk gesteld worden Het
is niet te doen om de man by de Herv. Kerk
te laten, in geen geval, ook niet de vraag of
hjj niet beter deed of gedaan had zjjn lidmaat
schap zelve op te zeggen, neen, het is mjj al
leen maar te doen of er kerkeljjke rechtsgrond
voor bestaat in de Synodale genootschapskerk.
Aangenaam zou het mjj zjjn om dat in het
Kerkblad eens toegelicht te zien, waarvoor ik
u bjj voorbaat mjjn oprechten dank betuig.
Een Gereformeerd Abonné.
Het antwoord op deze vraag kan kort zyn.
Art. 3 van het Algemeen Reglement voor de
Herv. Kerk luidt
„Deze allen bljjven tot de Nederlandsche
het geld. Hjj stelde ons de
werkelijk dat geld waard is. Hjj beantwoordde
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Kerk of m. a. w.
Voorts zette ZEerw. uiteen van waar het geld
voor de Zending komt, niet van den Staat,
hoewel deze reeds door subsidie, flinken steun
biedt, wat we waardeeren moeten, en dankbaar
willen aanvaarden, zoolang het niet in stry’d
is met den eisch van Gods Woord. Ook niet
van de kapitalisten. Neen, zegt spreker, een
Engelsche Zendingsvereeniging heeft eens eene
berekening gemaakt, waaruit bleek, dat het
geld voor de Zending in ’t algemeen wordt
bijeengebracht door de kleine luiden. Spreker
noemt dit een dubbelen zegen, le omdat alle
menschen, arm en rjjk, er aan mogen mede-
arbeiden en 2e omdat het eene schoone zaak
is, waarvoor men arbeidt.
Spreker besluit zjjne rede i
diging voor de gemeente en
op wjjzende, dat wjj niet moeten vertragen, maar
in het geloof onzen arbeid moeten voortzetten.
Na eenige vragen, die door den spreker wer
den beantwoord, nam de voorzitter het woord,
om allen dank te zeggen, die medegewerkt
hadden tot het slagen dezer vergadering,
waarna ds. Kerkhof met dankzegging eindigde.
Namens de commissie,
P. Alewijnse, Secretaris.