Visitekaartjes
Lange WINTERJASSEN van 18.50
BGNfflS vanaf 14.00,
B. PLUIJMERS,
Een Kerstpreek zonder R
door J. M H ARP.
Pastorale Brieven,
Gerei. Trail. Gen. „FILIPP1IS”.
II! DOOPSFÖRMILIER
Voor den.meestbiedende te koop
een zoo goed als nieuw gedrukt exemplaar
van het hoogst zeldzame werk
J. van Eijzeven,
linage Cleere K 313.
Vulkachels, Haarden en For
nuizen en In vuur gelakte
Kachels. - Tegelplaten.
P. MOBACH
Boekh. FANOY, Burg.
Voor den Kerstdag.
Wat smaakt dat heerlijk
Pakket Boer en Brit.
H. VERHOOG,
Meer dan <oo nummers voorhanden
A
TIMMERMANS, Noordstraat Middelburg
ADRIANA CORNELIA,
in den aanvalligen leeftijd van
U/2 jaar.
TIMMERMANS, Noordstraat Middelburg.
Dr. B WIELENGA.
CORNELIA ANTOINETTA,
in den ouderdom van 17 jaar en 2
maanden.
BOEKBEOORDE KLING.
Ingenaaid f 1,40, gebonden f 1,90.
J.
A d verten tien.
eeu
ruim
(Wordt vervolgd.)
■ref.
igst
ren
de
mer
dit
oes,
lerd
Wie
het
asi
de
de
id
'P,
dd
ies
ie.
u’u
in
de,
ng
ere
oer
jd-
>en
ens
len
in
>at-
die
ïeft
ede
erk
jst-
>ni-
ur-
Ier
ide
as.
dd
me
net
oor
het
een
toe-
aan
■en;
nig,
ge-
hei-
God
iseh
zelf
het
nde.
;ich,
ehe-
iwd,
s de
aten
och,
len-
:un-
iam,
n el
an
iten
1 en
inde
i de
er”,
en
ituk
een
gen
ons
iren
ten»
’t Kostte
f7.25. W\j leveren het thans voor slechts fl.50,
en geven er i
40 prachtige platen
Aanbevelend,
Voor buiten de stad na ontv. postwissel.
100 in etui 40, 50 of 60 cent.
100 Kaartjes en 100 Enveloppen 50, 60 of 70cent.
Luxekaartjes van 60 cent en hooger.
Bjj 100 kaartjes van 50 cent en hooger ont
vangt men gratis een Scheurkalendertje.
Prachtige mooie nieuwe Krenten, per 5 ons
12 cent. Mooie blanke Rozijntjes per 5 ons 15
cent. Sucade per 1 ons 8 cent. Tarwebloem
per kilo 12 cent, per 5 kilo 11 cent. Lampolie
36 cent de kan. Mooie blanke Reuzel per kilo
45 cent en nog een klein partijtje jarige Ro
zijntjes, die voor 10 cent de 5 ons worden
opgeruimd.
Heden behaagde het den Heere, na
eene zeer korte ongesteldheid, van ons
te nemen onze jongste lieveling
De belofte des Verbonds is ons tot
troost in onze diepe droefheid.
Ds. N. P. LITTOOIJ Az.
E. LITTOOIJ—v. d. Wiel.
Pastorie Pekela.
Dinsdagavond 18 December 1906.
Frambozenlikeur of Citroen, Curacao, Eureka,
Ananas, Abrikozen, Kersen, Morellen, Crème
de Oranje, Crème de Vanille, Anisette, Persico,
Punch, Cherrie Cider, en dat alles voor 35
cent de flesch, het is om te smullen.
AainbovöleDcI,
Door de groote voorraad ben ik besloten de
concurrentie het hoofd te bieden.
EN
heele zware f5,50 en verder alle WINTER-
ARTIKELEN.
KLEEDINGM AG AZIJN, SOUBURG
Christelijke Jongelingsvereeniging
„Herman Faukeel”.
Photografische Opname der leden en vast-
bezoekers van bovengenoemde Vereeniging,
D. V. Woensdag 26 December 1906, ’s nam.
half 2, ten huize van vriend Jacs. Tange,
Baanstraat Q 279.
Heden verscheen
385 Pag. Prjjs f 2.10, In
een fraaien Stempelband
f 2.60.
Bij alle Boekhande-
laars verkrijgbaar,
of bü den Uitgever
J.H. KOK, te Kampen.
Nederlandsche volk, te steunen.
Nog altijd heersehen er verkeerde begrippen
omtrent leger en vloot, die hoe eer hoe beter
dienen weggenomen te worden.}
Men werkt bovendien mede om den geest
van ongeloof en revolutie, welke in onze strijd
macht hoe langer hoe meer doorwerkt, minder
krachtig te kunnen weerstaan. Onze Christen-
jongelingen zijn het juist die niet alleen door
hun voorbeeld, doch ook door hun getuigen
een dam moeten zjjn tegen den steeds meer
en meer wassenden stroom van anti-militai-
risme.
De Christelijke geest moet tegenstaan den
geest uit den afgrond die juist op leger en
vloot in den laatsten tijd zijne aanvallen richt.
Hoe zullen onze Christenjongelingen daarte
genover kunnen optreden zoo zjj in ’t zelfde
koor meezingen Het antwoord hierop neem
ik over uit het orgaan van de Nat. Chr. Ond.
Off. Ver. van December jl.
„Dat het de plicht is van de Chr. pers, van
„predikanten en onderwijzers aan het volk in
„te scherpen, dat het ook jegens het vaderland
„zedeljjke verplichtingen heeft, is ónze besliste
„meening.
„Ook dat het plicht is, vooral der Pers om
„van voorlichting te dienen en mede te deelen
„waZ in de huidige omstandigheden kan gedaan
„worden in het zedelijk en geestelijk belang
„van hen die geroepen worden in militairen
„dienst*.
Wanneer dergelijke begrippen meer door
dringen in het bewustzijn van ons Christelijk
volksdeel zal men den militairen dienst niet
als een last maar als een Christelijke plicht
beschouwen. (5)
U dankzeggende M. d. R. voor de verleende
plaatsruimte noem ik mij
Hoogachtend,
Uw dw. dienaar,
de Jong, Oud Ond. Off.
Voorz. Afd. Helder
Nat. Chr. Ond. Off. Ver.
Helder, Dec. ’06.
Heden overleed onze geliefde Dochter
en Zuster
In dit smartelijk verlies is het onze
troost, dat haar jeugdig leven Christus
was en dies haar sterven gewin.
B. E. FERDINANDUS.
T. FERDINANDUS-v. d. Berge
en Kinderen.
Middelburg, 19 December 1906.
des dienstes, woonde in den tempel van de
oude bedeelingja zich zoo naauw met die
menschheid heeft zamengevoegd, dat die Zoon
van eene maagd, die, zooveel het vleesch aan
gaat, zijne afkomst had uit de geloovige ouden
en het geslacht van David, evenwel ook, vol
gens den geest van heiligmaking, God was,
boven alles te loven in eeuwigheidgeen ge
slacht, geen begin van dagen, noch einde des
levens hebbendeen dat in Hem alle de vol
heid van de Godheid Jigchamelijk woonde zoo-
dat (als ik het zoo zeggen mag) de goddelijke
Olie van den eeuwigen Geest, als opgesloten
was, in de albasten flessche van zijne aange
nomens menschheid. Ook heeft Hem die God
(wiens Zoon Hij was in zijne Godheid) gezalfd
en bekwaam gemaakt in zijne menschheid, tot
voldoening van het ambt, dat Hij bedienen
moestmet den Geest van wijsheid, heiligheid
en magt volgens Jesaja 61De Geest van
Jehova is op M(j, omdat Hy Mij gezalfd heeft
3jj heeft Mjj gezalfd, om eene blijde bood
schap aan te zeggen den zachtmoedigen, om
te beschikken een tulband in plaats van assche,
blijdschapsolie in plaats van benaauwdheid, een
feestgewaad in plaats van eenen gepijnden Geest-
uw artikel, en ook door Ds. Postema worden
gedeeld. Want wel meent ook Ds. Postema het
brengen van een dankoffer voor het trekken
van een vrij nummer te moeten atkeuren, doch
in den grond der zaak komt Z.Eerw. met Ds.
Littoojj toch overeen dat het dienen een last
is. Natuurlijk stem ik niet in met socialisten
en vrijzinnigen, die het brengen van dat dank
offer als „huichelarij* brandmerken, doch wel
hebben ze het recht ons te beschuldigen dat
in dit geval de theorie met de praktijk in
strijd is. (1)
We mogen den dienst van onze Vorstin niet
als een last beschouwen. Zouden de mannen,
welke door Gideon op bevel des Heeren naar
huis werden gezonden totdat er een getal van
300 man overbleef den Heere daarvoor een
dankoffer hebben gebracht Het staat ons niet
beschreven maar het is ook niet te veronder
stellen. Stel, dat in onze Geref. Kerk zooveel
predikanten waren dat ze allen geen plaats
konden vinden en de Synode besloot, door
loting uit te maken, wie van hen wèl en wie
niet gehandhaafd zouden blijven (de laatsten
in dit geval financieel schadeloos gesteld) zou
Ds. Littooü dan dankbaar mogen zijn, dat hij
van zjjne roeping als geestelijke strijder in het
koninkrijk van Zijnen Zender ontslagen zou
zjjn (2) Misschien zal Ds. Littooü mÜ toe
voegen, dat een dienstknecht en een stryder
van Koning Jezus te zün hem een lust en niet
een last is, maar dan antwoord ik dat het voor
een Christen jongeling ook een lust moet zün
de uniform voor onze geliefde Vorstin te dragen,
en de wapens te leeren hanteeren om in de
ure des gevaars het dierbaar vaderland te
kunnen helpen beschermen. Wanneer Ds. Lit
tooü h.v. schrüft: „Dit stemmen we evenwel
toe, dat de anti-revolutionairen over het alge
meen voorstanders zün van de landsverdediging,
zjj rekenen ze een plicht te zü’n van alle Ne
derlanders. Teneinde dezen plicht, zoo noodig,
te kunnen vervullen, achten zü de oefening
voor den dienst en hetgeen daarvoor verder
noodig is, gewenscht. Velen van hen zouden
daarom een volksleger, een leger dus waartoe
desnoods alle strüdbaren behooren niet afkeu
ren”, dan schrüft hü iets wat ook de socialisten
wel willen onderschreven, inzonderheid de
laatste zinsnede. Hebben de woordvoerders der
socialisten bü monde van Troelstra en Schaper,
dit in 1902 niet in de Tweede Kamer verklaard
Deze verklaring zegt dus niets. (3) Ook
niet, waar Ds. Littooü verder beweert, dat men
zich daarom moet onderwerpen omdat de wet
dit eischt.
Maar geachte redactie, mag men het als
Christen een last beschouwen wanneer men
zich aan de wet onderwerpt, zoolang deze niet
in ontegenzeggelüken strüd is met Gods
Woord (4)
Neen dan stem ik veeleer in met het artikel
geschreven door Dr. de Visser in „Onze Gids*
getiteld „De soldaat in dienst der wet*, waar
deze schrüver, na er op gewezen te hebben
hoe de soldaat geroepen is de wet te hand
haven, aldus eindigt„Moge dit hieruit blüken,
„dat, wanneer ooit in de toekomst de oproeping
„tot ons leger komt, om den vüand, van binnen
,of van buiten, die zich richt tegen de wetten
„van het land, te weerstaan, het voor hen geen
«offer, maar een eere zü, om in de bres te
„springen voor het behoud van ons nationaal
„volksbestaan*. Door het voor te stellen alsof
de militaire dienst een last is, begint men den
anti-militairen geest, die helaas ons Christen
volk ook gemeen heeft met het geheele
In den Kerkstrijd door Johanna
Breevoort. Rotterdam D. A.
Daamen.
Johanna Breevoort heeft weer onze Christe
lüke litteratuur verrükt. Inderdaad, naar het
ons voorkomt, verrijkt. Haar nieuwe boek be
hoort voortaan tot de „mooie boeken*. In
hoeverre haar werk beantwoordt aan de eischen,
die de kunstkritiek stelt, wagen we niet te
beoordeelenmaar dat het in den smaak zal
vallen in den breeden kring van lezers, voor
wie het bestemd is, betwüfelen we geen
oogenblik.
„In den Kerkstrü’d* is de uitbeelding van
een episode uit de worsteling tusschen de
contra-remonstranten en de remonstranten,
toen het ging om de zuiverheid der leer en
de vrüheid der kerk. Hoofdpersoon uit het
verhaal is de trouwe, zachtzinnige Ds. Geselius
maar om dien hoofdpersoon zün tal van andere
figuren gegroepeerd, die ieder een type ver
tegenwoordigen, en die dit dan ook met meer
dere of mindere bekwaamheid doen.
Haar boek is hoofdzakelük geschreven in het
mooie Hollandseh, waarin onze beste letter
kundigen schreven voor ’t jaar ’80, maar toch
heeft de sehrüfster zoomin de taalmuziek en
woordkunst der nieuweren versmaad, als zü
een overvloedig gebruik heeft gemaakt van
het oud-Hollandsch der gouden eeuw. Zoo
vindt elk hier zün gading. En misschien doet
deze variatie des te gretiger lezen. Het boek
is anders op zichzelf reeds boeiend genoeg.
Ge vindt het jammer, als het uit is.
Maar het mooist in dit verhaal is de ernst,
die er uit spreekt. Er is in dat leven diepte.
En over dat leven heeft het Woord des Heeren
macht. Er wordt in gestreden den goeden
strüd des geloofs, en die strjjd wordt gestre
den ik zou zeggen Sehriftuurlük, zooals
hü gestreden wordt door menschen van ka
rakter, die tevens beven voor Gods Woord.
Voorts heeft dit mooie boek, waarin prach
tige bladzüden voorkomen, ook zün vlekken
en vlekjes. Gelukkig, want indien dit werk
van Johanna Breevoort haar meesterstuk ware,
dan konden we nooit meer iets beters en vol-
maakters van haar verwachten. En dit doen
we nu.
De uitgever zorgde voor een zeer goed ge
waad. Laman.
(1) Bü de vraag, geachte vriend, of ,de theorie
met de praktü'k in strijd is”, komt het er op
aan welke theorie men er op nahoudt. Moeten
wü dienen, is dat roeping, ja, dan is het bidden
van en het danken voor een vrjj nummer
zonde en deze praktik dus in strü’d met de
theorie.
Doch ik geloof niet dat het roeping is, zoo
lang de Overheid maar een deel onzer jonge
lingschap wil en vraagt.
Ten tüde van Gideon riep de Heere door hem
alle mannen op. Zoodra dat geschiedt, moeten
allen bereidwillig zü’n. Deze gevallen staan
mitsdien gansch niet gelükwant onze Over
heid roept niet allen op.
(2) Een recht en echt-warm soldatenhart be
luisteren en proeven wü hier. Gewis, wü stellen
dat op prüs. Maar, zoolang de Overheid niet
alle zonen wil en voorbereid voor de lands
verdediging laat ik ieder liefst zü’ne keuze.
Voor het eene toch mogen en moeten er zoowel
zjjn, als voor het andere. Daarom mag men
zjjne begeerte met het oog op züne keuze, met
bidden en smeeken, in onderwerping aan ’s
Heeren wil, bü Hem doen bekend worden.
Zoo staat het, gelük het hier is, dus in ons
geval.
Maar ik wil nu nog wel iets meer en iets
anders zeggen omdat het schünt dat onze ge
achte protestant voor het bezwaar van vele
ouders weinig gevoelt.
Er zün belüders, (doch ik erken, dat ook deze
gevallen niet gelük zün) die beweren, dat onzen
kinderen op de zoogenaamde neutrale scholen
plaats móet worden gegeven en door onze
christelüke onderwü’zers plaats moet genomen
worden op deze scholen. Zoo ook op de
Hoogescholen. Anderen hebben met Mr. Groen
gezegd, maak ze èerst goed.
Bü hetgeen boven en vroeger geschreven is,
geloof ook ik nog te mogen zeggen, dat het in
de èerste plaats de roeping der Overheid is,
het kazerneleven zoo te maken, dat Christen
ouders er hunne zonen, zonder onrust, aan
kunnen overgeven. Het inderdaad prüzelüke
goed maken er van, van onderen op, heeft voor
hen zyne bezwaren.
Hiermee ontken ik niet dat de verbeteringen
reeds vele en verblüdend zün, maar wèl eiken
ik, dat er van Regeeringswege nog veel ter
verbetering kan en moet worden gedaan. Doch
afgedacht hiervan, wül de Overheid vrü'e keuze
liet, was het müne begeerte in den dienst van
den Koning der Koningen gehèel werkzaam
te zü’n en voor Hem en Zün hemelsch Konink-
rü’k er velen te winnen.
Op non-aetiviteit zou ik daarom niet gaarne
gesteld zü'n want ik wil liever menschen voor
den hemel winnen, dan er op het oorlogsveld
te leeren overwinnen, door hagel en lood.
(3) Al wat de socialisten soms zelfs napraten,
,zegt dus niets“. Is dat waar? Vóór wel twintig
jaren schreef ik, dat allen als het moet, ge
roepen zün het Vaderland te verdedigen. En
wat Dr. Kuyper ter verbetering van de sociale
toestanden aanprees, „zegt dus niet»*, als de
socialisten nu hetzelfde zeggen en willen. Is
dat waar?
(4) Er zün dingen die men gewillig draagt,
als het moet, maar die velen niet begeeren,
wanneer het niet moet, zoo is het hier.
(5) Als wü er toe geroepen worden, dan is
het een plicht, dien wü, met de 300 van Gideon,
gaarne betrachten. Littooü.
Zie Zeeuwsch Kerkblad van 23 Nov. jl.
Te bevragen onder letter R bü G. Verheule’s
Papierhandel, Goes.
Bü ZALSMAN te Kampen verscheen
door J. VAN ANDEL.
MET PORTRET.
GROOTSTE SORTEERING
LAGE PRIJZEN. ALLES IN RUIL.
No. 1. De strüd tusschen Boer en Brit is
het mooiste boek over den Transvaalschen
oorlog, ’t Is in prachtband, met 130 platen
versierd, en door De Wet beschreven.
nog gratis bjjEen album met
l i en büschriften over de
Boeren op St. Helena, eveneens in prachtband
a f 0,90. Dus 2 boeken in prachtband van
f8.15 voor slechts fl.50. Wie 2 Ex. gelük be
stelt ontvangt er nog 2 groote boeken bü.
Schrüf er vooral bü Boer en Brit uit Zeeuwsch
Kerkblad.
Bazar van Goedkoope Christelüke Boeken,
B 63 en 64, Halfweg (N.-H.).
TDil/TITril ter verspreiding
K M K I fl I F* N opKermissen,on-
I ei n i\ i n i l ii l r Zeevolk en
Militairen, in Ziekenhuizen en Hospitalen, op
Dag- en Zondagscholen, aan Modernen en
Socialisten, aan Dronkaards en aan Zieken,
in ZEER RUIME SORTEERING
voorhanden bü den Uitgever
te Breukelen.
Mevr. LITTOOIJ vraagt tegen Mei eene
bekwame Dienstbode
van goede getuigen voorzien, Ger. Godsd.
Adres Ds. LITTOOIJ, Middelburg.
I
e,
N.
ken
ird-
[Ul-
I
10 pl
DOOR