Visitekaartjes Lange WINTERJASSEN van 18.50 BGNfflS vanaf 14.00, B. PLUIJMERS, Een Kerstpreek zonder R door J. M H ARP. Pastorale Brieven, Gerei. Trail. Gen. „FILIPP1IS”. II! DOOPSFÖRMILIER Voor den.meestbiedende te koop een zoo goed als nieuw gedrukt exemplaar van het hoogst zeldzame werk J. van Eijzeven, linage Cleere K 313. Vulkachels, Haarden en For nuizen en In vuur gelakte Kachels. - Tegelplaten. P. MOBACH Boekh. FANOY, Burg. Voor den Kerstdag. Wat smaakt dat heerlijk Pakket Boer en Brit. H. VERHOOG, Meer dan <oo nummers voorhanden A TIMMERMANS, Noordstraat Middelburg ADRIANA CORNELIA, in den aanvalligen leeftijd van U/2 jaar. TIMMERMANS, Noordstraat Middelburg. Dr. B WIELENGA. CORNELIA ANTOINETTA, in den ouderdom van 17 jaar en 2 maanden. BOEKBEOORDE KLING. Ingenaaid f 1,40, gebonden f 1,90. J. A d verten tien. eeu ruim (Wordt vervolgd.) ■ref. igst ren de mer dit oes, lerd Wie het asi de de id 'P, dd ies ie. u’u in de, ng ere oer jd- >en ens len in >at- die ïeft ede erk jst- >ni- ur- Ier ide as. dd me net oor het een toe- aan ■en; nig, ge- hei- God iseh zelf het nde. ;ich, ehe- iwd, s de aten och, len- :un- iam, n el an iten 1 en inde i de er”, en ituk een gen ons iren ten» ’t Kostte f7.25. W\j leveren het thans voor slechts fl.50, en geven er i 40 prachtige platen Aanbevelend, Voor buiten de stad na ontv. postwissel. 100 in etui 40, 50 of 60 cent. 100 Kaartjes en 100 Enveloppen 50, 60 of 70cent. Luxekaartjes van 60 cent en hooger. Bjj 100 kaartjes van 50 cent en hooger ont vangt men gratis een Scheurkalendertje. Prachtige mooie nieuwe Krenten, per 5 ons 12 cent. Mooie blanke Rozijntjes per 5 ons 15 cent. Sucade per 1 ons 8 cent. Tarwebloem per kilo 12 cent, per 5 kilo 11 cent. Lampolie 36 cent de kan. Mooie blanke Reuzel per kilo 45 cent en nog een klein partijtje jarige Ro zijntjes, die voor 10 cent de 5 ons worden opgeruimd. Heden behaagde het den Heere, na eene zeer korte ongesteldheid, van ons te nemen onze jongste lieveling De belofte des Verbonds is ons tot troost in onze diepe droefheid. Ds. N. P. LITTOOIJ Az. E. LITTOOIJ—v. d. Wiel. Pastorie Pekela. Dinsdagavond 18 December 1906. Frambozenlikeur of Citroen, Curacao, Eureka, Ananas, Abrikozen, Kersen, Morellen, Crème de Oranje, Crème de Vanille, Anisette, Persico, Punch, Cherrie Cider, en dat alles voor 35 cent de flesch, het is om te smullen. AainbovöleDcI, Door de groote voorraad ben ik besloten de concurrentie het hoofd te bieden. EN heele zware f5,50 en verder alle WINTER- ARTIKELEN. KLEEDINGM AG AZIJN, SOUBURG Christelijke Jongelingsvereeniging „Herman Faukeel”. Photografische Opname der leden en vast- bezoekers van bovengenoemde Vereeniging, D. V. Woensdag 26 December 1906, ’s nam. half 2, ten huize van vriend Jacs. Tange, Baanstraat Q 279. Heden verscheen 385 Pag. Prjjs f 2.10, In een fraaien Stempelband f 2.60. Bij alle Boekhande- laars verkrijgbaar, of bü den Uitgever J.H. KOK, te Kampen. Nederlandsche volk, te steunen. Nog altijd heersehen er verkeerde begrippen omtrent leger en vloot, die hoe eer hoe beter dienen weggenomen te worden.} Men werkt bovendien mede om den geest van ongeloof en revolutie, welke in onze strijd macht hoe langer hoe meer doorwerkt, minder krachtig te kunnen weerstaan. Onze Christen- jongelingen zijn het juist die niet alleen door hun voorbeeld, doch ook door hun getuigen een dam moeten zjjn tegen den steeds meer en meer wassenden stroom van anti-militai- risme. De Christelijke geest moet tegenstaan den geest uit den afgrond die juist op leger en vloot in den laatsten tijd zijne aanvallen richt. Hoe zullen onze Christenjongelingen daarte genover kunnen optreden zoo zjj in ’t zelfde koor meezingen Het antwoord hierop neem ik over uit het orgaan van de Nat. Chr. Ond. Off. Ver. van December jl. „Dat het de plicht is van de Chr. pers, van „predikanten en onderwijzers aan het volk in „te scherpen, dat het ook jegens het vaderland „zedeljjke verplichtingen heeft, is ónze besliste „meening. „Ook dat het plicht is, vooral der Pers om „van voorlichting te dienen en mede te deelen „waZ in de huidige omstandigheden kan gedaan „worden in het zedelijk en geestelijk belang „van hen die geroepen worden in militairen „dienst*. Wanneer dergelijke begrippen meer door dringen in het bewustzijn van ons Christelijk volksdeel zal men den militairen dienst niet als een last maar als een Christelijke plicht beschouwen. (5) U dankzeggende M. d. R. voor de verleende plaatsruimte noem ik mij Hoogachtend, Uw dw. dienaar, de Jong, Oud Ond. Off. Voorz. Afd. Helder Nat. Chr. Ond. Off. Ver. Helder, Dec. ’06. Heden overleed onze geliefde Dochter en Zuster In dit smartelijk verlies is het onze troost, dat haar jeugdig leven Christus was en dies haar sterven gewin. B. E. FERDINANDUS. T. FERDINANDUS-v. d. Berge en Kinderen. Middelburg, 19 December 1906. des dienstes, woonde in den tempel van de oude bedeelingja zich zoo naauw met die menschheid heeft zamengevoegd, dat die Zoon van eene maagd, die, zooveel het vleesch aan gaat, zijne afkomst had uit de geloovige ouden en het geslacht van David, evenwel ook, vol gens den geest van heiligmaking, God was, boven alles te loven in eeuwigheidgeen ge slacht, geen begin van dagen, noch einde des levens hebbendeen dat in Hem alle de vol heid van de Godheid Jigchamelijk woonde zoo- dat (als ik het zoo zeggen mag) de goddelijke Olie van den eeuwigen Geest, als opgesloten was, in de albasten flessche van zijne aange nomens menschheid. Ook heeft Hem die God (wiens Zoon Hij was in zijne Godheid) gezalfd en bekwaam gemaakt in zijne menschheid, tot voldoening van het ambt, dat Hij bedienen moestmet den Geest van wijsheid, heiligheid en magt volgens Jesaja 61De Geest van Jehova is op M(j, omdat Hy Mij gezalfd heeft 3jj heeft Mjj gezalfd, om eene blijde bood schap aan te zeggen den zachtmoedigen, om te beschikken een tulband in plaats van assche, blijdschapsolie in plaats van benaauwdheid, een feestgewaad in plaats van eenen gepijnden Geest- uw artikel, en ook door Ds. Postema worden gedeeld. Want wel meent ook Ds. Postema het brengen van een dankoffer voor het trekken van een vrij nummer te moeten atkeuren, doch in den grond der zaak komt Z.Eerw. met Ds. Littoojj toch overeen dat het dienen een last is. Natuurlijk stem ik niet in met socialisten en vrijzinnigen, die het brengen van dat dank offer als „huichelarij* brandmerken, doch wel hebben ze het recht ons te beschuldigen dat in dit geval de theorie met de praktijk in strijd is. (1) We mogen den dienst van onze Vorstin niet als een last beschouwen. Zouden de mannen, welke door Gideon op bevel des Heeren naar huis werden gezonden totdat er een getal van 300 man overbleef den Heere daarvoor een dankoffer hebben gebracht Het staat ons niet beschreven maar het is ook niet te veronder stellen. Stel, dat in onze Geref. Kerk zooveel predikanten waren dat ze allen geen plaats konden vinden en de Synode besloot, door loting uit te maken, wie van hen wèl en wie niet gehandhaafd zouden blijven (de laatsten in dit geval financieel schadeloos gesteld) zou Ds. Littooü dan dankbaar mogen zijn, dat hij van zjjne roeping als geestelijke strijder in het koninkrijk van Zijnen Zender ontslagen zou zjjn (2) Misschien zal Ds. Littooü mÜ toe voegen, dat een dienstknecht en een stryder van Koning Jezus te zün hem een lust en niet een last is, maar dan antwoord ik dat het voor een Christen jongeling ook een lust moet zün de uniform voor onze geliefde Vorstin te dragen, en de wapens te leeren hanteeren om in de ure des gevaars het dierbaar vaderland te kunnen helpen beschermen. Wanneer Ds. Lit tooü h.v. schrüft: „Dit stemmen we evenwel toe, dat de anti-revolutionairen over het alge meen voorstanders zün van de landsverdediging, zjj rekenen ze een plicht te zü’n van alle Ne derlanders. Teneinde dezen plicht, zoo noodig, te kunnen vervullen, achten zü de oefening voor den dienst en hetgeen daarvoor verder noodig is, gewenscht. Velen van hen zouden daarom een volksleger, een leger dus waartoe desnoods alle strüdbaren behooren niet afkeu ren”, dan schrüft hü iets wat ook de socialisten wel willen onderschreven, inzonderheid de laatste zinsnede. Hebben de woordvoerders der socialisten bü monde van Troelstra en Schaper, dit in 1902 niet in de Tweede Kamer verklaard Deze verklaring zegt dus niets. (3) Ook niet, waar Ds. Littooü verder beweert, dat men zich daarom moet onderwerpen omdat de wet dit eischt. Maar geachte redactie, mag men het als Christen een last beschouwen wanneer men zich aan de wet onderwerpt, zoolang deze niet in ontegenzeggelüken strüd is met Gods Woord (4) Neen dan stem ik veeleer in met het artikel geschreven door Dr. de Visser in „Onze Gids* getiteld „De soldaat in dienst der wet*, waar deze schrüver, na er op gewezen te hebben hoe de soldaat geroepen is de wet te hand haven, aldus eindigt„Moge dit hieruit blüken, „dat, wanneer ooit in de toekomst de oproeping „tot ons leger komt, om den vüand, van binnen ,of van buiten, die zich richt tegen de wetten „van het land, te weerstaan, het voor hen geen «offer, maar een eere zü, om in de bres te „springen voor het behoud van ons nationaal „volksbestaan*. Door het voor te stellen alsof de militaire dienst een last is, begint men den anti-militairen geest, die helaas ons Christen volk ook gemeen heeft met het geheele In den Kerkstrijd door Johanna Breevoort. Rotterdam D. A. Daamen. Johanna Breevoort heeft weer onze Christe lüke litteratuur verrükt. Inderdaad, naar het ons voorkomt, verrijkt. Haar nieuwe boek be hoort voortaan tot de „mooie boeken*. In hoeverre haar werk beantwoordt aan de eischen, die de kunstkritiek stelt, wagen we niet te beoordeelenmaar dat het in den smaak zal vallen in den breeden kring van lezers, voor wie het bestemd is, betwüfelen we geen oogenblik. „In den Kerkstrü’d* is de uitbeelding van een episode uit de worsteling tusschen de contra-remonstranten en de remonstranten, toen het ging om de zuiverheid der leer en de vrüheid der kerk. Hoofdpersoon uit het verhaal is de trouwe, zachtzinnige Ds. Geselius maar om dien hoofdpersoon zün tal van andere figuren gegroepeerd, die ieder een type ver tegenwoordigen, en die dit dan ook met meer dere of mindere bekwaamheid doen. Haar boek is hoofdzakelük geschreven in het mooie Hollandseh, waarin onze beste letter kundigen schreven voor ’t jaar ’80, maar toch heeft de sehrüfster zoomin de taalmuziek en woordkunst der nieuweren versmaad, als zü een overvloedig gebruik heeft gemaakt van het oud-Hollandsch der gouden eeuw. Zoo vindt elk hier zün gading. En misschien doet deze variatie des te gretiger lezen. Het boek is anders op zichzelf reeds boeiend genoeg. Ge vindt het jammer, als het uit is. Maar het mooist in dit verhaal is de ernst, die er uit spreekt. Er is in dat leven diepte. En over dat leven heeft het Woord des Heeren macht. Er wordt in gestreden den goeden strüd des geloofs, en die strjjd wordt gestre den ik zou zeggen Sehriftuurlük, zooals hü gestreden wordt door menschen van ka rakter, die tevens beven voor Gods Woord. Voorts heeft dit mooie boek, waarin prach tige bladzüden voorkomen, ook zün vlekken en vlekjes. Gelukkig, want indien dit werk van Johanna Breevoort haar meesterstuk ware, dan konden we nooit meer iets beters en vol- maakters van haar verwachten. En dit doen we nu. De uitgever zorgde voor een zeer goed ge waad. Laman. (1) Bü de vraag, geachte vriend, of ,de theorie met de praktü'k in strijd is”, komt het er op aan welke theorie men er op nahoudt. Moeten wü dienen, is dat roeping, ja, dan is het bidden van en het danken voor een vrjj nummer zonde en deze praktik dus in strü’d met de theorie. Doch ik geloof niet dat het roeping is, zoo lang de Overheid maar een deel onzer jonge lingschap wil en vraagt. Ten tüde van Gideon riep de Heere door hem alle mannen op. Zoodra dat geschiedt, moeten allen bereidwillig zü’n. Deze gevallen staan mitsdien gansch niet gelükwant onze Over heid roept niet allen op. (2) Een recht en echt-warm soldatenhart be luisteren en proeven wü hier. Gewis, wü stellen dat op prüs. Maar, zoolang de Overheid niet alle zonen wil en voorbereid voor de lands verdediging laat ik ieder liefst zü’ne keuze. Voor het eene toch mogen en moeten er zoowel zjjn, als voor het andere. Daarom mag men zjjne begeerte met het oog op züne keuze, met bidden en smeeken, in onderwerping aan ’s Heeren wil, bü Hem doen bekend worden. Zoo staat het, gelük het hier is, dus in ons geval. Maar ik wil nu nog wel iets meer en iets anders zeggen omdat het schünt dat onze ge achte protestant voor het bezwaar van vele ouders weinig gevoelt. Er zün belüders, (doch ik erken, dat ook deze gevallen niet gelük zün) die beweren, dat onzen kinderen op de zoogenaamde neutrale scholen plaats móet worden gegeven en door onze christelüke onderwü’zers plaats moet genomen worden op deze scholen. Zoo ook op de Hoogescholen. Anderen hebben met Mr. Groen gezegd, maak ze èerst goed. Bü hetgeen boven en vroeger geschreven is, geloof ook ik nog te mogen zeggen, dat het in de èerste plaats de roeping der Overheid is, het kazerneleven zoo te maken, dat Christen ouders er hunne zonen, zonder onrust, aan kunnen overgeven. Het inderdaad prüzelüke goed maken er van, van onderen op, heeft voor hen zyne bezwaren. Hiermee ontken ik niet dat de verbeteringen reeds vele en verblüdend zün, maar wèl eiken ik, dat er van Regeeringswege nog veel ter verbetering kan en moet worden gedaan. Doch afgedacht hiervan, wül de Overheid vrü'e keuze liet, was het müne begeerte in den dienst van den Koning der Koningen gehèel werkzaam te zü’n en voor Hem en Zün hemelsch Konink- rü’k er velen te winnen. Op non-aetiviteit zou ik daarom niet gaarne gesteld zü'n want ik wil liever menschen voor den hemel winnen, dan er op het oorlogsveld te leeren overwinnen, door hagel en lood. (3) Al wat de socialisten soms zelfs napraten, ,zegt dus niets“. Is dat waar? Vóór wel twintig jaren schreef ik, dat allen als het moet, ge roepen zün het Vaderland te verdedigen. En wat Dr. Kuyper ter verbetering van de sociale toestanden aanprees, „zegt dus niet»*, als de socialisten nu hetzelfde zeggen en willen. Is dat waar? (4) Er zün dingen die men gewillig draagt, als het moet, maar die velen niet begeeren, wanneer het niet moet, zoo is het hier. (5) Als wü er toe geroepen worden, dan is het een plicht, dien wü, met de 300 van Gideon, gaarne betrachten. Littooü. Zie Zeeuwsch Kerkblad van 23 Nov. jl. Te bevragen onder letter R bü G. Verheule’s Papierhandel, Goes. Bü ZALSMAN te Kampen verscheen door J. VAN ANDEL. MET PORTRET. GROOTSTE SORTEERING LAGE PRIJZEN. ALLES IN RUIL. No. 1. De strüd tusschen Boer en Brit is het mooiste boek over den Transvaalschen oorlog, ’t Is in prachtband, met 130 platen versierd, en door De Wet beschreven. nog gratis bjjEen album met l i en büschriften over de Boeren op St. Helena, eveneens in prachtband a f 0,90. Dus 2 boeken in prachtband van f8.15 voor slechts fl.50. Wie 2 Ex. gelük be stelt ontvangt er nog 2 groote boeken bü. Schrüf er vooral bü Boer en Brit uit Zeeuwsch Kerkblad. Bazar van Goedkoope Christelüke Boeken, B 63 en 64, Halfweg (N.-H.). TDil/TITril ter verspreiding K M K I fl I F* N opKermissen,on- I ei n i\ i n i l ii l r Zeevolk en Militairen, in Ziekenhuizen en Hospitalen, op Dag- en Zondagscholen, aan Modernen en Socialisten, aan Dronkaards en aan Zieken, in ZEER RUIME SORTEERING voorhanden bü den Uitgever te Breukelen. Mevr. LITTOOIJ vraagt tegen Mei eene bekwame Dienstbode van goede getuigen voorzien, Ger. Godsd. Adres Ds. LITTOOIJ, Middelburg. I e, N. ken ird- [Ul- I 10 pl DOOR

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1906 | | pagina 3