voor
1.
de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
Onder Redactie vanDs. L. BOUMA, Ds. H. W. LAMAN en Ds. A. LITTOOIJ.
Weekblad
4e Jaargang.
Vrijdag 19 October 1906.
No. 17.
UIT HET WOORD.
Drukkeruitgever
D. LITTOOIJ Az.
MIDDELBURG.
f
A.
schreden gericht had naar Sodom. Hjj, de Engel
aan
alle
i ook
n.
UIT HET LEVEN.
Ie
stigd,
arr-
ken
iida
err,
err.
hda
een
1.
aers
r.
Iers
ABONNEMENTSPRIJS
per half jaar franco per post
Enkele nummers
stra
imp
>nge
leen
ders
d.
ilder
aerr,
mtv.
eerr,
ilder
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
4-
alen,
jdeu.
Hand
f 150
Door
o. 8.
*ders.
want
lende
plaat.
>u 20
soms
was
Zending.
Er zpn onderscheidene menschen, die van
oordeel zijn, dat de Gereformeerden in Zeeland
het in de zaak der Zending nooit veel verder
zullen brengen dan tot den dienst van hout
hakkers en waterputters.
Wanneer allen gestraft werden om de zon
den van enkelen, dan kon deze meening wel
eens bevestigd worden. Want, helaas, onder
ons Gereformeerde volk is een deel, dat ten
volle verdient het ten eeuwigen dage niet ver
der te brengen dan tot waterputterswerk. Daar
zijn inderdaad menschen onder ons, die geen
hart voor de Zending hebben, en als ze hun
eigen schande eens wilden openbaren, zouden
wijken van Hem en u te onttrekken aan Zijn
van Gods aangezicht deed dit ontzachljjk oordeel zaligen dienst, ziet toe, dat gij deze verdraag
zaamheid niet misbruikt door uw hart te ver
vullen met allerlei boosheid. Zoo waar als Hij
eenmaal over Sodom zijne bedreiging volvoerd
heeft, zoo zeker zal Hij eenmaal met vlammend
vuur wrake doen over allen, die het Evangelie
van den Christus ongehoorzaam zjjn. Laat het
aan de spotters over om te zeggen, dat er geen
oordeelen komen zullen, omdat alle dingen
eeuw uit eeuw in blijven, zooals zij altijd ge
weest zy'n, zorg gij, dat gij de veilige schuil
plaats zoekt, welke ons in den eenigen Zalig
maker Jezus geopend is, en rust niet, vóór gij
behouden in dit Zoar aangeland zjjt. Eens zuL
len zij roepenBergen valt op ons en heu
velen bedekt ons, maar de bergen noch de heuve
len zullen zich over deze ellendigen ontfermen.
Verwerp dan de roepstem des Heeren niet,
luister naar het woord Zijner knechten en haast
u om uws levens wil. Gij kent niet het oogen-
blik, waarop de Heere komen zal en juist daar
om moet ge te meer benaarstigen om uwe
roeping en verkiezing vast te maken.
Welzalig hjj die in der boozen raad
Niet wandelt, noch op ’t pad der zondaars
[staat,
Noch nederzit, waar zulken samenrotten,
Die roekeloos met God en Godsdienst spotten
Maar ’s Heeren wet blijmoedig dag en nacht
Herdenkt, bepeinst en ijverig betracht.
Bouma.
PRIJS DER ADVERTENTIEN
van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
moeten bekennen, dat ze voor de Zending jaar
lijks niet meer ten offer brengen dan het be
drag van één cent in de Pinkster-collecte. Eu
als ze het zakje met goed fatsoen voorbij had
den kunnen laten gaan, dan zouden ze niets
gegeven hebben. Reken dit nu eens na, als
ge kunt. Eén cent per jaar. En dit 50 jaar
volgehouden, maakt de som van 50 cent voor
het geheele leven, ’t Is haast niet te geloo-
ven, dat er menschen zijn, die den treurigen
moed hebben om, het zij met eerbied gezegd,
zoo iets den Heere in de handen te durven
stoppen. Men zou er verlegen mee wezen om
er een mensch mede af te schepen.
Toch geloof ik niet, dat om de onaandoen
lijkheid van sommigen nu ook al de anderen
tot tweede- of derde handswerk moeten blijven
gedoemd in de zendingsaetie. Zoo ze zich door
de traagheid van hunne broederen maar niet
laten ontmoedigen. Het ontbreekt de Zeeuwsehe
kerken niet aan de macht, maar aan den ernst
van het willen. Vooral wanneer ook Brabant
hulpe mocht willen bieden, dan is er niet het
minste bezwaar om de zorg voor een missio-
nairen dienaar op ons te nemen.
De kerken in Zeeland en Brabant zjjn on
geveer 33000 zielen sterk. De grooten met de
kleinen. Zouden die 33000 schouders niet één
man kunnen dragen Zeg, dat er jaarlijks
f 5000 gulden moest wezen. Dut zou op ieder
hoofd een last leggen van i/3 cent per week,
één cent op drie hoofden. Voor een kerk van
100 zielen geeft dit een jaarljjksche bjjdrage
van 50 X 100 X 1/s cent is f 16.66. Vooreen
kerk van 200 zielen ongeveer f33; voor een
■van 300 zielen ongeveer f50; van 400 f66;
van 600 f 100van 1000 f 166 van 1800 f 300
enz. Zou dit door collecten, busjes, enz. niet
kunnen bijeengebracht worden
Als men er maar aan gaat staan. Er hangt
hier zoo veel van de ambtsdragers der kerk
af. Het maakt zoo’n verschil, of deze het volk
aansporen, inlichten, met beleid en goed ver
stand tot een gewillig en billijk geven opwek
ken of dat ze het volk ontmoedigen en het
gevoel van roeping dooden door het voort
durend geklaag over onvermogen en kleinheid
van kracht. Men moet de menschen leeren
gelooven, dat ze door den Heere veel vermo
gen voor den Heere, en waar dat geloof wordt
gewekt, daar staat ge verbaasd, over hetgeen
kleine krachten tot stand kunnen brengen.
sympathie voor een zaak is, dan weet
waar het geld vandaan komt.
nu alle kerkeraden eens aanpakkên.
nu allen eens spoedig aan de Zen-
Ter inlichting.
Tot onze blijdschap kunnen we melden, dat
ds. Littoojj uit Amsterdam naar zijne woon
plaats teruggekeerd is. Hjj is in zoover her
steld, dat hjj zich thans weer kan stellen onder
behandeling van zjjn eigen docter alhier, doch
belangstellende vrienden dienen er mede te
rekenen, dat hjj ter volkomen genezing rust
noodig heeft.
De Heere richte hem nog geheel weder op.
Bouma.
SODOMS VERWOESTING.
Toen deed de Heere zwavel en vuur over
Sodom en Gomorrha regenen van den
Heere, uit'den hemel.
Gen. XIX 24.
De tijdsbepaling is gewichtig. Zjj staat in
verband met het vorige. Loth had den weg naar
het kleine Zoar afgelegd. Zooeven was hjj daar
aangekomen. Eerst moest hij in veiligheid zjjn.
Vóór dien tijd kon de Heere niets doen. Welk
een zegen. Er is een bizondere voorzienigheid,
welke waakt over allen, die den Heere vreezen.
Op een wereld als wij bewonen is het onweer
uiet een oogenblik van de lucht. Nu eens
breekt het hier, dan weer elders los en brengt
het verwoesting en vernieling. De mensch, be
ducht, dat het bjj hem zal inslaan, bedenkt
allerlei middelen om de schade te weren. Wat
heeft hjj al niet gedaan om zich te beveiligen.
Hjj zoekt beschutting tegen de watervloeden
en tegen het hemelvuur, tegen de pestelentiën,
die in de donkerheid wandelen en tegen de
berooving zjjner goederen, maar geen enkele
maatregel verleent hem afdoende zekerheid.
Doch wie in de schuilplaats des Allerhoogsten
is gezeten, die zal vernachten in de schaduw
des Almachtigen.
Wanneer deed de Heere zwavel en vuur
regenen over Sodom en Gomorrha Als de zon
opging. Welk een oogenblik. Het was nog
vroeg in den morgen. Als eiken anderen dag
verrees nu de zon in stille majesteit. Zjj verhief
haar blinkend gelaat ter oosterkimme, en
straalde haar gouden licht uit over Kanaan.
Daar lag nog de bloeiende vlakte van Siddim
In eiken dauwdruppel weerspiegelde zich het
licht des daags. Hoe schoon waren deze velden
nog in dezen morgen. Maar opeens veranderde
het. De hemel werd zwart van de donkere
wolken, die elkander verdrongen. Uit die don
kere lucht schoten bliksemstralen. Zwavel en
vuur daalden neder. Hier brandde reeds een
dak, daar sloegen de vlammen uit eene woning.
Akelig was de gloed bjj de duisternis, welke er
heerschte. De bewoners van Sodom en Gomorrha
ontwaken. Eerst denken zjj, dat het een onwe-
der is, dat spoedig voorbijdrijven zal. Maar de
zwavellucht maakt het tot stikkens toe benauwd.
Zjj jjlen naar buiten. Doch ook uit den bodem
stjjgt de rook en flitst het vuur. Het harsach
tige Ijjm in de putten brandt. Welke schrikke
lijke tooneelen hebben toen deze goddelooze
steden aanschouwd. Hier een moeder met haar
kind op den arm haar woning ontvluchtend
om veiligheid te zoeken, maar onderweg be
zwijkend en neervallend te midden van den
dikken zwaveldamp zonder kracht om weer op
te staanginds een oude van dagen op zjjn
stok leunend en voortgetrokken door een paar
krachtige zonen, maar zonder gelegenheid om
aan den dood te ontkomen, want het vuur en de
rook versperren overal den weg. Wat jammer
klachten hebben toen die steden gehoord, die
anders het tooneel waren van brooddonkenheid
en woest getier. Wat oogenblikken van angst
heeft toen die bevolking doorleefd, welke anders
lichtzinnig daarheen dartelde en eiken kommer
wegspoelde bjj den schuimenden beker. Onder
allen, die in deze steden woonden was er niet
één, die zich redde uit het wis verderf. Jongen
zoowel als ouden kwamen in de vlammen om
en vonden een allerjammerljjksten dood, want
het vuur, dat van boven neerdaalde en dat een
bondgenoot vond in de asphalt van den bodem,
heerschte weldra ongestoord, en deed alle leven
in den ban.
Dit was geen toeval. Het staat er zoo dui
delijk. Toen deed de Heere zwavel en vuur
regenen van deïi Heere uit den hemel. Hjj, die
tot Abraham gekomen was, en die daarna zjjne
Prof. Lindeboom.
Deze hoogleeraar herdacht deze week zjjn
veertigjarige ambtsbediening in de Gerei. Ker
ken. Ondanks zijn arbeid als professor, zjjn
taak als philanthroop, bleef Prof. Lindeboom
een prediker in zjjn hart. En hjj is een pre
diker, die gaarne gehoord wordt en dien we
menigmaal met groote stichting hebben ge
hoord.
Het doet ons genoegen, dat hem dit voor
recht beschoren is. De Heere spare hem nog
lang voor onze kerk en stelle hem nog tot een
rjjken zegen. Ook waar men in enkele dingen
een ander standpunt inneemt dan hjj, vergete
men toch nimmer, dat hjj een man is en bljjft,
die hoog mag worden gewaardeerd en aller
sympathie verdient en behoeft. Laman.
Als er
ge niet,
Laten
Laten ze
dingscommissie schrijven: „Broeders, ^3 cent
per hoofd daar staan wjj voor in iedere week
hoe dan ook, we zullen zorgen, dat minstens
dit er komt.“ En indien alle kerkeraden dit
nu doen, dan zijn we een heel eind tot het
doel genaderd. Vooral indien Brabant mocht
willen bijspringen.
Zóó als het nu is, kan het niet bljjven. Dat
hinken op twee gedachten is niet langer te
dulden. We moeten tot een resultaat zien te
komen. Of het resultaat gunstig zal zjjn, hangt
slechts af van den goeden wil en den jjver van
degenen, wier roeping het allereerst is de ge
meente haar rechten plicht te leeren.
Misschien vraagt deze en gene, of het dan
juist eiseh en gebod is, dat Zeeland een eigen
dienaar zendt? En op die vraag luidt het
antwoordneen, natuurlijk nietMaar dit is
de zaak dit niet kunnen komen tot een eigen
zending doet de vrees oprjjzen, of er wel jjver
en liefde is voor de zendingszaak. Het gaat
hier over deze kwestiezjjn we onmachtig, of
hebben wjj het er niet voor over? Niette
genstaande er nog zoo velen zijn, die zich van
de zendingszaak bitter weinig aantrekken, is
er nu reeds toegezegd, ik meen, een som van
over deze bevolking komen, en gaf deze weel
derige steden over aan eene geheele verwoesting.
Hjj, dien de inwoners van Sodom schandelijk
vergeten hadden en wiens levensverordeningen
zij moedwillig omgekeerd hadden, gaf deze
schoone en vruchtbare vlakte aan het vernie
lend vuur ten prooi. Wel is Hjj groot van
lankmoedigheid, wel doet Hjj Zijne zon opgaan
over boozen en goeden en regenen over recht
vaardigen en onrechtvaardigen, wel roemen Zjjne
barmhartigheden altjjd weer tegen de oordeelen,
maar hij is toch ook vreeseljjk in Zijn toorn,
en een wreker van al het kwade. Straffeloos
laat Hjj zich niet beleedigen, en geducht is Hjj,
als Hjj opstaat tot den krijg tegen Zjjne tegen
standers. Alles is in Zijne hand en het vuur
des hemels maakt Hjj tot Zjjn wapen om Zijne
vijanden te verbrijzelen. Eén in wil en één in
macht is de Zoon met den Vader, hier blijkt
het ontegenzeggeljjk, overmits de Eerste zwavel
en vuur deed regenen van den Heere uit den
hemel.
o Zeker, de aarde is meermalen getuige ge
weest van groote omkeeringen en schrikkelijke
verwoestingen, maar zulk eene heeft zjj later
nooit meer aanschouwd, want niet alleen heeft
het vuur deze vier steden met al wat er in
vernield, de plaats zelve, waar zjj gestaan heb
ben, is verdwenen en veranderd in een meer,
dat door zjjne kale oevers en door zjjn onge
woon water altijd de aandacht der reizigers
opwekt, en dat na zooveel eeuwen nog altjjd
spreken bljjft van de ontzettende oordeelen,
welke eenmaal deze streken geteisterd hebben.
Het woeste uiterlijk is wel geschokt om eiken
aanschouwer met eerbied te vervullen en het
woord in herinnering te brengen, vreeseljjk is
het te vallen in de handen van den levenden
God, want onze God is een verterend vuur.
Is het wonder, dat de Kerk in deze open
baring van ’s Heeren strenge en wrekende
rechtvaardigheid eene voorbode heeft gezien van
het oordeel, dat eens naar Zijn Woord de wereld
treffen zal, en dat zij in de dagen, die aan de
verwoesting voorafgaan, eene aanwijzing ziet
van de tijden, die aanbreken vóór de komst van
den Zoon des menschen op de wolken des
hemels. Ook wjj mogen dit wel ter harte nemen,
wanneer wjj niet in de handen van den leven
den God willen vallen. In uw hart is ook een
neiging om deze of gene zonde vast te houden,
om haar te koesteren, om haar toe te geven,
om met de wereld mede te doen en alsdan de
waarschuwing tot u komt en zjj vindt weer
klank in uwe consciëntie, hoe licht kan het
dan gebeuren, dat gjj haar tot zwjjgen tracht
te brengen en haar van kracht te berooven.
Het ongeloof is in deze dagen zoo machtig en
predikt u, dat gjj wel dwaas zijt, wanneer gjj
nog beeft voor de uitspraken van den ouden
en verouderden bijbel, en u laat weerhouden het
leven niet te genieten. Ach, wat oordeelen roept
het u luide toe, wat gjj voor oordeelen aanziet,
zjjn slechts werkingen van de natuur, die ge
heel blind is. Meent gjj, dat er een levende
God is, die acht geeft op het gedrag der ster
velingen en zich bemoeit met wat de menschen-
kinderen doen en laten. En naar zulke eene
prediking wil ieder wel luisteren, want ook in
zijn eigen hart woont diezelfde macht, welke
’s Heeren bedreigingen in twjjfel trekt. Daar
om moet gjj op uwe hoede zjjn en tegen elke
lichtzinnigheid waken.
De schoonzonen van Loth hebben gelachen
en de spot gedreven met het woord van den
Engel, maar zullen zij ook nog gelachen en
gespot hebben, toen het vuur neerdaalde en
ook hen aantastte. De Heere draagt u en waar
schuwt u ernstig en dringend, ziet toe, dat er
in u niet zjj een ongeloovig hart om af te
i.
en, o}
rkblad
70 cent.
3 cent.
Zeeuwsch Ke