11 'Kerk- en Schoolnieuws. Ofiiciëele Berichten. wor- Chr. f Laansma. Dinsdag 4 Sept, was het 25 jaar geleden dat ds. P. Segboer bevestigd werd in den dienst des Woords te Hoogvliet. Daarna diende hij de kerken van N. Lekkerland en Zwart sluis, en sinds 1900 die van Voorthuizen. Ds. Brinkman van Oldemarkt, die het beroep aannam naar Duurswoude, hoopt aldaar Zondag a.s. intrede te doen. my toch Geachte Redactie Uw Dankbare Abonué, H. Riemens, Hz. be- niet jveu tend daar tope. die gord eeën noer a eeu ie in jsaard lat er iÖ op ■egeu, ngeu. teren zijn ongo, lange t één boord ristus Evau- it een r, dat schap deelte Hei- onze ioeu, >ie<lt, ihers flaim i een het osten It dit chiël over l ei hoe t ge- ichiël Wel atseu o het hoe neer- 1 on- rden, lenen loopt echts erige 0,000 ding, drie. maar dat verre Ge in de >eloos rich ent. i te reu. rat- ahe, erkt nst- veel oopt dan lige aire ken •den oote ?eeu t de leid, naar van Hen sche rvau den inair as tot 1 der i. Eu i aan- •e zelf .omen kkers Dhr. Catsman (vroeger te Axel), thans te Oudkerk aan den Amstel, is benoemd tot onderwijzer aan de Chr. School te Vlissingen. Aan de nieuw opgerichte school te Hoek (bij Terneuzen) is benoemd dhr. Elsma van Terneuzen. Dhr. Brouwer, le onderwijzer aan de Chr. School te Goes is benoemd tot Hoofd eener op te richten Chr. School te Zaamslag, en hoopt 1 Dec. in functie te treden. GEERSDIJK. Ds. Koolstra 16 Sept. Ds. de Jager 7 Oct. Ds. Horjus 28 Oct. WISSEKERKE. Ds. F. Staal 9 Sept. Ds. Baaij 7 Oct. Ds. de Jonge 11 Nov. Enfin ik noem bestaan. Ook de binnenlandsche zending is noodzakelijk. Zij is eisch tot de gezonde ont wikkeling van het leven der gemeente. Een plant moet gesnoeid worden niet alleen aan de uiterste takken, maar ook bij den grond moeten de wild uitschietende twijgen worden afge sneden, anders kan zy nooit haar rechten vorm en eigenlijke gestalte vertoonen. Christus heeft niet slechts geboden Predikt het evangelie allen creaturen”, maar ook be ginnende van Jeruzalem”. Dit laatste stelde Hy dus met nadruk voorop «Drangredenen tot zendingsijver”, zoo schre ven wy aan het hoofd van dit artikel. En wat dunkt u, lezer, ligt in het feit, dat het ongeloof in de Heidenlanden baanbreekt, en dat in de Christenlanden een nieuw Heidendom opkomt, niet een machtige prikkel tot betoon van meer deren yver En zou het ons niet diep be schamen, als het ongeloof en het bijgeloof meer ijver aan den dag legden voor de leugen en de dwaling, dan wy voor de waarheid Gods en voor Godes eere J. P. Tazelaar. BEROEPEN te Bolnes (vae. ds. Lindeboom) ds. v. d. Kamp te Axel (B). AANGENOMEN naar Laards. Visser van Sprang. BEDANKT voor Makkumds. Oberman van Voorst voor Duisburg: ds. Veenstra van St. Anna-Parochie voor Burumds. Jonker van Wormerveer. Ds. Wiersema van Spijkenisse, die het beroep aannam naar Wetsinge-Sauwerd werd aldaar Zondag bevestigd door ds. Groeneveld van Winsum, met de woorden uit Hebr. 13 17. Intreetekst Openb. 116a. De Diaconie der Geref. Kerk te Oost- en West-Souburg aangewezen om saam te roepen de te houden Jaarlyksche Diaconale Conferen tie noodigt de Diaeoniën in de Classis Walcheren uit hare punten voor de agenda in te zenden by den scriba voor 1 October a. s. Welke D. V. gehouden zal worden in het laatst van November a. s. Namens de saamroepende Diaconie van Souburg, J. Pouwbr, Praeses. M. C. van db Putte, Scriba. Souburg, 6 September 1906. Ds. Geerds van Sellingen, die het be roep naar Zevenhuizen aannam, hoopt a.s. Zondag afscheid te prediken, om Zondag 30 Sept, door zijn vader, ds. Geerds van Apinge- dam, bevestigd te worden. Aan het Geref. Gymnasium te Kampen, waar de nieuwe cursus j.l. Dinsdagmorgen begonnen is, is tot tijdelijk Leeraar benoemd dhr. Piper van Apeldoorn. Woensdag 19 dezer zal de opening der lessen aan de Vrije Universiteit plaats hebben. Prof. P. Biesterveld, pro-rector, zal een toe spraak houden. Den 14en October a.s. zal het 40 jaar geleden zijn, dat prof. Lindeboom, van de Theol. School te Kampen, de bediening des Woords aanvaardde te 's Hertogenbosch. De a.s. jubilaris arbeidde aldaar tot Febr. 1873, en diende tot Nov. 1882 de gemeente van Zaandam, vanwaar hy als hoogleeraar naar Kampen vertrok. De zendingsdag der Gereformeerde Ker ken welke onlangs in den Haagschen Dieren tuin vanwege de classis ’s-Gravenhage werd gehouden, heeft voor de zendingskas een batig saldo van f360 opgeleverd. De tweede jaarvergadering van de Vereeni- ging tot chr. verzorging van krankzinnigen in Zeeland zal D. V. dit jaar plaats hebben op Woensdag 3 October in het Schuttershof te Middelburg. De 22ste Jaarvergadering van de Vereen, tot Chr. Verz. van Krankzinnigen in Neder land zal Woensdag 12 September a.s. in de Geref. Kerk te Amersfoort gehouden worden. De agenda bevat niets bijzondersde ge wone huishoudelijke zaken komen aan de orde. Met het oog op de Vierde Stichting te Wolf- hezen zal het Bestuur uitgebreid worden. Den avond tevoren zal D.V. in bovenge noemd kerkgebouw een bidstond gehouden worden, waarbij zal voorgaan ds. J. D. J. Idenburg, Ned. Herv. Pred. te Amsterdam. Dhr. Spiering (vroeger te Terneuzen) thans te Almelo, is benoemd tot Hoofd der School te Spui (Axel), vacature dhr. Br. Mulder brengt rapport uit van Syn. op 13 Juli te Middelburg ge- Dr. Jansen deed Zondag intrede te Bedum B sprekende uit 1 Cor. 118, na be vestigd te zijn door ds. Heeres van De Lier, die tot tekst had 1 Cor. 311—15. KORTE NOTULEN der Classis Zierik- zee, gehouden Woensdag 29 Aug. 1906 in de Geref. kerk van Zierikzee. Art. 1. By afwezigheid van ds. F. Staal, opent ds. Baay, als consulent der roepende kerk van Geersdyk, de vergadering met gebed, nadat gezongen is Ps. 1184 en leest daarna Ps. 118. Art. 2. De eredentiebrieven worden onder zocht door ds. de Jonge en br. Ketelaar, die constateeren, dat alle kerken wettig vertegen woordigd zyn. Art. 3. In ’t Moderamen nemen zitting ds. Baay als Praeses, ds. Horjus als Scriba en ds. C. Staal als Assessor. Art. 4. By afwezigheid der notulen, leest de Scriba de korte notulen der vorige verg, voor. Art. 5. Ds. Ramau spreekt een hartelyk woord van afscheid tot de verg., hetwelk door den praeses wordt beantwoord. Art. 6. Twee missieven, ééne van de kerk van Werkendam A en ééne van de classis Groningen, worden voor kennisgeving aange nomen. Art. 7. de Prov. houden. Art. 8. de. En toen de zendeling Johannes 3: 16 aanhaalde, sprong hy op van zyne plaats, klapte in de handen en riep uit: „Heb dank, heb dank, dat is het, waarnaar ik sinds jaren verlangd, waarom ik reeds lang gebeden heb.” By de nadere kennismaking met dezen grijs aard bleek den zendeling, dat hy van zyn 25ste jaar af, in twijfel was geweest vanwege de machteloosheid en het waardelooze van zyn godsdienst. Tevergeefs had hy overal vrede gezocht. Maar toen hy, een half jaar nadat hy het Evangelie voor het eerst gehoord had, in de gemeente werd opgenomen, sprak hy diep geroerd: „Nu laat gij Heereuw dienst knecht gaan in vrede, want ik heb myn Heiland gevonden, en de last is weggenomen van myn hart." Zulk een feit bewijst duidelijk, dat de Heere, vóór de zendeling met het zaad des Woords kwam, den bodem des harten by dien man reeds ontvankelijk had gemaakt. Niet alleen by enkele personen, ook zelfs I bjj geheele volksstammen is die voorbereidende werkzaamheid Gods waargenomen. Ongeveer 80 jaar geleden landde de brik „Thaddeüs* aan de Sandwich-eilanden. Dat schip bracht tot dit land van duisternis en dood de eerste Evangelieboden. 't Was een schier hopelooze onderneming. Toen het vaartuig het strand naderde, zette een inboorling, die in Amerika bekeerd was, zich in een kleine boot en roeide naar het land. Na zeer korten tjjd echter keerde hij terug, luid roepende„Oahu’s afgoden zyn niet meer!“ Toen de oude koning gestorven was, had het volk al de afgodsbeelden verbrand. De zendelingen vonden ook hier een toebereiden akker. Hoe diep zy dit gevoelden, blykt uit wat zy in hun dagboek schreven„Juicht gy hemelen, want de Heere heeft het gedaan Zulke aangrijpende feiten moeten den ijver bjj de gemeente des Heeren aanwakkeren, om in gehoorzaamheid aan het uitdrukkelijk bevel des Heeren het vischnet des Evangelies in de groote zee der Heidenvolkeren allerwegen uit te werpen. Hierbjj echter komen nog andere drangre denen. Wanneer de kerk des Heeren de geopen de deuren tot de Heidenwereld niet met allen ijver ingaat, ter verbreiding van het Evangelie, dan sluipt Satan met zyn wakkere trawanten er binnen. Waar de gemeente het zaad des Woords niet brengt, zal de duivel in de geopende voren onkruid zaaien, om, waar het bijgeloof kwynt en vervalt, ongeloof en goddeloosheid wmv te kweeken. Wië geeft ons dat reeds met schrikkelyken ernst te zien. Door Europeesche boeken en Europeesehe onderwijzers wordt daar op vele plaatsen stofvergoding en Godloochening open lijk geleerd. In universiteitssteden als Bombay lezen de inboorlingen met graagte de werken van de meest ongeloovige schrijvers als Strausz en Renan. Ook deze dingen moeten de gemeente des Heeren aanvuren tot meerderen ijver in het werk der zending, opdat, waar de eene booze geest wykt, niet zeven andere nog boozere geesten wederkeeren en de ellende en verwoe sting, die er reeds zyn, nog vreeselyker maken. Terwyl in de Heidenlanden het ongeloof propaganda maakt, zien wy in onze onmiddel- Ijjke nabijheid een modern Heidendom opkomen. Ook in ons land zyn plekken, waar in het geestelijke niets dan „zwart moeras* is te vinden. Daar liggen de menschen in de diepste onkunde verzonken of staan in blakende vijandschap tegen God en Zyn Woord in het harnas. Een reuke des doods gaat van die donkere oorden uit, en dat in een land, ’twelk deu Christen- uaam draagt en welks bodem met het bloed der martelaren zoo overvloedig gedrenkt is. Doch niet alleen in de achterhoeken, ook in de middenpunten der hedendaagsche beschaving breidt een modern Heidendom schrikkelijk zich uit. Men verklaart daar in naam der weten schap, in naam der beschaving en in naam van kst gezond verstand den oorlog aan God en Zjju Woord. Men werpt het Christendom als oud en uitgediend ter zyde, om in het Boedh- isme heil te zoeken. In Frankrijk en Duitsch- land wordt krachtig voor deze heidensche levens- en wereldbeschouwing gewerkt. Te Leipzig is een Boedhistische zendingsvereeni- ging opgericht. Zy wil Boedhistische gemeenten stichten, Boedhistische vereenigingen oprichten, Boedhistische boekerijen aanleggen, Boedhis tische seminaries openen. De Boedhistische catechismus (een gansch andere dan onze Hei- delbergschewordt in vele talen overgezet en Ly duizenden verkocht en ook gelezen. In velerlei opzicht vertoont het leven onzer eeuw Heidensche sympathieën. Welk een schrikkelijk denkbeeldheiden- sehe zending in Christenlanden. Dat dit toch ons krachtig opwekke, om niet alleen ijverig te in zake den arbeid des evangelies in verre landen, maar ook om onze eigen omgeving «rustig te bearbeiden. Niet alleen de Zendings school ook de Zondagsschool heeft recht van By monde van ds. Baay wordt uit gebracht het verslag der kerkvisitatie. Art. 9. Onderzoek naar art. 41 D. K. O. Art. 10. De regeling der vacaturebeurten wordt als volgt vastgesteld NIEUWERKERK. Ds. de Jager 9 Sept. Ds. de Jonge 7 Oct. Ds. C. Staal 4 Nov. SCHARENDIJKE. De. Laman 16 Sept. Ds. F. Staal 14 Oct. Ds. C. Staal 11 Nov. Art. 11. De verschillende deputaten den gecontinueerd. Art. 12. De collecten voor heidenzending Emeritifonds worden geind. Art. 13. Ds. Baay verzoekt de vergadering te mogen verlaten. Als praeses fungeert voorts de assessor ds. C. Staal. Art. 14. Waar Nieuwerkerk een consulent vraagt, wordt ds. de Jager als zóódanig door de classis benoemd. Art. 15. De korte notulen worden gelezen en goedgekeurd. Art. 16. Nadat nog bepaald is, dat de vol gende classis D.V. den 28 Nov. zal gehouden worden, na saamgeroepen te zyn door de kerk van Haamstede, wordt deze vergadering na ’t INGEZONDEN STUKKEN. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Zaamslag, 20 Aug. 1906. Geachte Redactie. Gun my s.v.pl. het voorrecht om myn harte- lyken dank te betuigen aan ds. Littooy voor de‘humane en welwillende wyze waarop hy te gemoet gekomen is aan myn vrees, om voor een fait accompli geplaatst te worden door myn Kerkeraadnu Ds. L. my mededeelt dat hy wist dat dat de bedoeling niet was van den Kerkeraad, is myn vrees geheel geweken en wil ik myn ammunitie bewaren tot de beslis sende slag geleverd wordt, n.l. op de Gem. Vergadering. Maar het spijt my zeer ds. L. in zyn vacantierust gestoord te hebben, want hy heeft de rust werkelijk dubbel verdiend, gelukkig ken ik ds. L.’s welwillendheid en weet ik zeker dat hy het my niet kwalyk neemt. Nu WelEerw. Broeder hartelyk welterusten. Maar nu ik toch uit myn slof geschoten ben en het nog in den komkommertijd is, vraag ik ook voor het volgende plaatsing van de Redactie. Ik wil de lezers van dit blad eens iets meedeelen en wel over ds. L. (hy slaapt nu toch) dat hy eens op Zaamslag preekte (de reformatie was toen op Z. nog niet ter hand genomen) en in die rede noemde hy de Ned. Herv. Kerk een klok zonder uurwerk en een lichaam zonder ziel, hetwelk hy met redenen omkleedde. Na de preek vroeg ik hemals er eens navraag op dat gezegde komt, mag ik ze dan naar uw adres verwijzen maar toen moest ge hem gezien hebben, zyn oogen scho ten vuur en het water liep hem byna uit den mond van verlangen om dat eens publiek aan te toonen en zyn antwoord was dan ook be slist zeer zekerIk had die vraag gesteld, omdat ik wist dat er iemand in de Kerk ge weest was, die, ik geloof als protest tegen dat wo'srd, zich aan het hoofd der Reformatie te Zaamslag stelde, en daar nu die broeder ons nog altyd als bastaard broeders bljjft beschou wen en het ds. L. denk ik nog niet vergeven heeft, en zich wel inbeeld dat hy de Contini- teit der Kerk te Zaamslag gered heeft, is het zeker geen wonder dat ik niet erg voor I neen smelting ben. En als er dan Dominé’s by ons komen pree- ken die in gebed of prediking de tegenstan ders van Ineensmelting met brandende klief- houten (figuurlijk) naar het hoofd gooien en men mag daar niets tegen zeggen (omdat zy alleen het woord hebben) dan kan men in stilte wel bidden: O Heere maakt Achitofels raad tot zotheid. En nu weet ik wel dat er vuur noodig is om ineen te smelten, maar of brandende klief houten het ware vuur zyn, blyf ik nog betwijfelen en ik beschouw het als vreemd vuur voor het aangezicht des Heeren. Nu vrees ik voor zulk vuur wel niet, maar er zyn altyd leden der Gem. die voor zulke projectielen bang zyn, en zich zouden laten opsmelten en al beweer ik dan al ik laat my niet opsmelten, dat zou misschien niet baten. Ook daarom dank ik de Redactie dat ze my de gelegenheid gaf om my te verantwoorden. Nu zou ik de Redactie nog wel een vraag willen doen, n.l. om somtijds eens critiek uit te oefenen, op Kerkeraden, Dominé’s, Dokto ren in de Theologie, ja ook wel eens op heeren Professoren, b.v. onder het opschrift „Brieven uit het Overjordaansche* want dat vind ik werkelijk een mooie naam voor onze streek, dan kon het Dorpbewoner weg bly’ven, even als de naam Vlamingen zooals wy grensbe woners door de andere Zeelanders wel eens genoemd worden. Daarom by dezen myn inni- gen dank aan dr. Wagenaar die onze smaad heid van ons geweerd heeft. U ziet geachte Redactie myn critiek bestaat niet enkel uit stekels, maar ik zou met wylen Prof. Brummel- kamp ook wel eens Eerediploma's uitreiken en het Zeeuwsch Kerkblad behoefde daarom nog geen soort Kerkelyke Uilenspiegel te worden. Misschien zouden er ook wel van myn Over jordaansche broeders zyn, die onder dat op schrift het een en ander wilden schrijven en als Zeeuwsch Kerkblad dan een beetje in demo cratische richtingen stuurde ook op kerkelyk gebied (want wy leven nu niet meer in de 16de eeuw) dan zou dit blad er niet minjler op worden, denk ik. Maar ik vrees wel een beetje dat de Redactie van een ander gevoe len is. Ds. Bouma liet dit schrijven tot deze week liggen, teneinde er my inzage van te geven. Thans is dit alleen myn antwoord: Wat vóór meer dan 20 jaren door my by improvisatie gezegd is, weet ik niet tot den laatsten letter van het woord. Maar neem aan, dat het tot de laatste letter toe zoo is ge zegd, dan verheugt my de uitwerking die, volgens broeder R., verkregen is, door hetgeen in dezen is gezegd. Protesten toch die, gelyk in easu, brengen tot het breken der ongodde lijke strikken, tot het leven naar de belij denis en de kerkenorde der Gereformeerden mag ik wel. Wy zouden er niets op tegen hebben, dat ze, met zulk een uitslag, aller- wege werden vernomen. In het door my destijds geschreven werkje, getiteld: „„De gescheidene Broeders hadden ook moeten blijven.”” „Is dat waar?* heb ik breeder uiteengezet, wat door br. R., gezegd wordt door my beweerd te zyn. De quaestie der continuïteit is vóór ’92 opgelost. Ds. Beu ker en ik mochten er toe meewerken. De historische lyn loopt over de beide in ’92 ver- eenigde Kerkengroepen. Littooij. BK. en

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1906 | | pagina 3