11
'Kerk- en Schoolnieuws.
Ofiiciëele Berichten.
wor-
Chr. f
Laansma.
Dinsdag 4 Sept, was het 25 jaar geleden
dat ds. P. Segboer bevestigd werd in den
dienst des Woords te Hoogvliet. Daarna diende
hij de kerken van N. Lekkerland en Zwart
sluis, en sinds 1900 die van Voorthuizen.
Ds. Brinkman van Oldemarkt, die het
beroep aannam naar Duurswoude, hoopt aldaar
Zondag a.s. intrede te doen.
my toch Geachte Redactie
Uw Dankbare Abonué,
H. Riemens, Hz.
be-
niet
jveu
tend
daar
tope.
die
gord
eeën
noer
a eeu
ie in
jsaard
lat er
iÖ op
■egeu,
ngeu.
teren
zijn
ongo,
lange
t één
boord
ristus
Evau-
it een
r, dat
schap
deelte
Hei-
onze
ioeu,
>ie<lt,
ihers
flaim
i een
het
osten
It dit
chiël
over
l ei
hoe
t ge-
ichiël
Wel
atseu
o het
hoe
neer-
1 on-
rden,
lenen
loopt
echts
erige
0,000
ding,
drie.
maar
dat
verre
Ge
in de
>eloos
rich
ent.
i te
reu.
rat-
ahe,
erkt
nst-
veel
oopt
dan
lige
aire
ken
•den
oote
?eeu
t de
leid,
naar
van
Hen
sche
rvau
den
inair
as tot
1 der
i. Eu
i aan-
•e zelf
.omen
kkers
Dhr. Catsman (vroeger te Axel), thans
te Oudkerk aan den Amstel, is benoemd tot
onderwijzer aan de Chr. School te Vlissingen.
Aan de nieuw opgerichte school te Hoek
(bij Terneuzen) is benoemd dhr. Elsma van
Terneuzen.
Dhr. Brouwer, le onderwijzer aan de
Chr. School te Goes is benoemd tot Hoofd
eener op te richten Chr. School te Zaamslag,
en hoopt 1 Dec. in functie te treden.
GEERSDIJK.
Ds. Koolstra 16 Sept.
Ds. de Jager 7 Oct.
Ds. Horjus 28 Oct.
WISSEKERKE.
Ds. F. Staal 9 Sept.
Ds. Baaij 7 Oct.
Ds. de Jonge 11 Nov.
Enfin ik noem
bestaan. Ook de binnenlandsche zending is
noodzakelijk. Zij is eisch tot de gezonde ont
wikkeling van het leven der gemeente. Een
plant moet gesnoeid worden niet alleen aan de
uiterste takken, maar ook bij den grond moeten
de wild uitschietende twijgen worden afge
sneden, anders kan zy nooit haar rechten vorm
en eigenlijke gestalte vertoonen.
Christus heeft niet slechts geboden Predikt
het evangelie allen creaturen”, maar ook be
ginnende van Jeruzalem”. Dit laatste stelde Hy
dus met nadruk voorop
«Drangredenen tot zendingsijver”, zoo schre
ven wy aan het hoofd van dit artikel. En wat
dunkt u, lezer, ligt in het feit, dat het ongeloof
in de Heidenlanden baanbreekt, en dat in de
Christenlanden een nieuw Heidendom opkomt,
niet een machtige prikkel tot betoon van meer
deren yver En zou het ons niet diep be
schamen, als het ongeloof en het bijgeloof meer
ijver aan den dag legden voor de leugen en de
dwaling, dan wy voor de waarheid Gods en
voor Godes eere J. P. Tazelaar.
BEROEPEN
te Bolnes (vae. ds. Lindeboom)
ds. v. d. Kamp te Axel (B).
AANGENOMEN
naar Laards. Visser van Sprang.
BEDANKT
voor Makkumds. Oberman van Voorst
voor Duisburg: ds. Veenstra van
St. Anna-Parochie
voor Burumds. Jonker van Wormerveer.
Ds. Wiersema van Spijkenisse, die het
beroep aannam naar Wetsinge-Sauwerd werd
aldaar Zondag bevestigd door ds. Groeneveld
van Winsum, met de woorden uit Hebr. 13 17.
Intreetekst Openb. 116a.
De Diaconie der Geref. Kerk te Oost- en
West-Souburg aangewezen om saam te roepen
de te houden Jaarlyksche Diaconale Conferen
tie noodigt de Diaeoniën in de Classis
Walcheren uit hare punten voor de agenda in
te zenden by den scriba voor 1 October a. s.
Welke D. V. gehouden zal worden in het
laatst van November a. s.
Namens de saamroepende Diaconie
van Souburg,
J. Pouwbr, Praeses.
M. C. van db Putte, Scriba.
Souburg, 6 September 1906.
Ds. Geerds van Sellingen, die het be
roep naar Zevenhuizen aannam, hoopt a.s.
Zondag afscheid te prediken, om Zondag 30
Sept, door zijn vader, ds. Geerds van Apinge-
dam, bevestigd te worden.
Aan het Geref. Gymnasium te Kampen,
waar de nieuwe cursus j.l. Dinsdagmorgen
begonnen is, is tot tijdelijk Leeraar benoemd
dhr. Piper van Apeldoorn.
Woensdag 19 dezer zal de opening der
lessen aan de Vrije Universiteit plaats hebben.
Prof. P. Biesterveld, pro-rector, zal een toe
spraak houden.
Den 14en October a.s. zal het 40 jaar
geleden zijn, dat prof. Lindeboom, van de
Theol. School te Kampen, de bediening des
Woords aanvaardde te 's Hertogenbosch. De
a.s. jubilaris arbeidde aldaar tot Febr. 1873,
en diende tot Nov. 1882 de gemeente van
Zaandam, vanwaar hy als hoogleeraar naar
Kampen vertrok.
De zendingsdag der Gereformeerde Ker
ken welke onlangs in den Haagschen Dieren
tuin vanwege de classis ’s-Gravenhage werd
gehouden, heeft voor de zendingskas een
batig saldo van f360 opgeleverd.
De tweede jaarvergadering van de Vereeni-
ging tot chr. verzorging van krankzinnigen
in Zeeland zal D. V. dit jaar plaats hebben
op Woensdag 3 October in het Schuttershof
te Middelburg.
De 22ste Jaarvergadering van de Vereen,
tot Chr. Verz. van Krankzinnigen in Neder
land zal Woensdag 12 September a.s. in de
Geref. Kerk te Amersfoort gehouden worden.
De agenda bevat niets bijzondersde ge
wone huishoudelijke zaken komen aan de orde.
Met het oog op de Vierde Stichting te Wolf-
hezen zal het Bestuur uitgebreid worden.
Den avond tevoren zal D.V. in bovenge
noemd kerkgebouw een bidstond gehouden
worden, waarbij zal voorgaan ds. J. D. J.
Idenburg, Ned. Herv. Pred. te Amsterdam.
Dhr. Spiering (vroeger te Terneuzen)
thans te Almelo, is benoemd tot Hoofd der
School te Spui (Axel), vacature dhr.
Br. Mulder brengt rapport uit van
Syn. op 13 Juli te Middelburg ge-
Dr. Jansen deed Zondag intrede te
Bedum B sprekende uit 1 Cor. 118, na be
vestigd te zijn door ds. Heeres van De Lier,
die tot tekst had 1 Cor. 311—15.
KORTE NOTULEN der Classis Zierik-
zee, gehouden Woensdag 29 Aug.
1906 in de Geref. kerk van Zierikzee.
Art. 1. By afwezigheid van ds. F. Staal,
opent ds. Baay, als consulent der roepende
kerk van Geersdyk, de vergadering met gebed,
nadat gezongen is Ps. 1184 en leest daarna
Ps. 118.
Art. 2. De eredentiebrieven worden onder
zocht door ds. de Jonge en br. Ketelaar, die
constateeren, dat alle kerken wettig vertegen
woordigd zyn.
Art. 3. In ’t Moderamen nemen zitting ds.
Baay als Praeses, ds. Horjus als Scriba en ds.
C. Staal als Assessor.
Art. 4. By afwezigheid der notulen, leest
de Scriba de korte notulen der vorige verg,
voor.
Art. 5. Ds. Ramau spreekt een hartelyk
woord van afscheid tot de verg., hetwelk door
den praeses wordt beantwoord.
Art. 6. Twee missieven, ééne van de kerk
van Werkendam A en ééne van de classis
Groningen, worden voor kennisgeving aange
nomen.
Art. 7.
de Prov.
houden.
Art. 8.
de. En toen de zendeling Johannes 3: 16
aanhaalde, sprong hy op van zyne plaats,
klapte in de handen en riep uit: „Heb dank,
heb dank, dat is het, waarnaar ik sinds jaren
verlangd, waarom ik reeds lang gebeden heb.”
By de nadere kennismaking met dezen grijs
aard bleek den zendeling, dat hy van zyn
25ste jaar af, in twijfel was geweest vanwege
de machteloosheid en het waardelooze van zyn
godsdienst. Tevergeefs had hy overal vrede
gezocht. Maar toen hy, een half jaar nadat
hy het Evangelie voor het eerst gehoord had,
in de gemeente werd opgenomen, sprak hy
diep geroerd: „Nu laat gij Heereuw dienst
knecht gaan in vrede, want ik heb myn Heiland
gevonden, en de last is weggenomen van myn
hart."
Zulk een feit bewijst duidelijk, dat de Heere,
vóór de zendeling met het zaad des Woords
kwam, den bodem des harten by dien man
reeds ontvankelijk had gemaakt.
Niet alleen by enkele personen, ook zelfs
I bjj geheele volksstammen is die voorbereidende
werkzaamheid Gods waargenomen. Ongeveer
80 jaar geleden landde de brik „Thaddeüs*
aan de Sandwich-eilanden. Dat schip bracht
tot dit land van duisternis en dood de eerste
Evangelieboden. 't Was een schier hopelooze
onderneming. Toen het vaartuig het strand
naderde, zette een inboorling, die in Amerika
bekeerd was, zich in een kleine boot en roeide
naar het land. Na zeer korten tjjd echter keerde
hij terug, luid roepende„Oahu’s afgoden zyn
niet meer!“ Toen de oude koning gestorven
was, had het volk al de afgodsbeelden verbrand.
De zendelingen vonden ook hier een toebereiden
akker. Hoe diep zy dit gevoelden, blykt uit
wat zy in hun dagboek schreven„Juicht gy
hemelen, want de Heere heeft het gedaan
Zulke aangrijpende feiten moeten den ijver
bjj de gemeente des Heeren aanwakkeren, om
in gehoorzaamheid aan het uitdrukkelijk bevel
des Heeren het vischnet des Evangelies in de
groote zee der Heidenvolkeren allerwegen uit
te werpen.
Hierbjj echter komen nog andere drangre
denen. Wanneer de kerk des Heeren de geopen
de deuren tot de Heidenwereld niet met allen
ijver ingaat, ter verbreiding van het Evangelie,
dan sluipt Satan met zyn wakkere trawanten
er binnen. Waar de gemeente het zaad des
Woords niet brengt, zal de duivel in de geopende
voren onkruid zaaien, om, waar het bijgeloof
kwynt en vervalt, ongeloof en goddeloosheid
wmv te kweeken.
Wië geeft ons dat reeds met schrikkelyken
ernst te zien. Door Europeesche boeken en
Europeesehe onderwijzers wordt daar op vele
plaatsen stofvergoding en Godloochening open
lijk geleerd. In universiteitssteden als Bombay
lezen de inboorlingen met graagte de werken
van de meest ongeloovige schrijvers als Strausz
en Renan. Ook deze dingen moeten de gemeente
des Heeren aanvuren tot meerderen ijver in
het werk der zending, opdat, waar de eene
booze geest wykt, niet zeven andere nog boozere
geesten wederkeeren en de ellende en verwoe
sting, die er reeds zyn, nog vreeselyker maken.
Terwyl in de Heidenlanden het ongeloof
propaganda maakt, zien wy in onze onmiddel-
Ijjke nabijheid een modern Heidendom opkomen.
Ook in ons land zyn plekken, waar in het
geestelijke niets dan „zwart moeras* is te vinden.
Daar liggen de menschen in de diepste onkunde
verzonken of staan in blakende vijandschap
tegen God en Zyn Woord in het harnas. Een
reuke des doods gaat van die donkere oorden
uit, en dat in een land, ’twelk deu Christen-
uaam draagt en welks bodem met het bloed
der martelaren zoo overvloedig gedrenkt is.
Doch niet alleen in de achterhoeken, ook in
de middenpunten der hedendaagsche beschaving
breidt een modern Heidendom schrikkelijk zich
uit. Men verklaart daar in naam der weten
schap, in naam der beschaving en in naam van
kst gezond verstand den oorlog aan God en
Zjju Woord. Men werpt het Christendom als
oud en uitgediend ter zyde, om in het Boedh-
isme heil te zoeken. In Frankrijk en Duitsch-
land wordt krachtig voor deze heidensche
levens- en wereldbeschouwing gewerkt. Te
Leipzig is een Boedhistische zendingsvereeni-
ging opgericht. Zy wil Boedhistische gemeenten
stichten, Boedhistische vereenigingen oprichten,
Boedhistische boekerijen aanleggen, Boedhis
tische seminaries openen. De Boedhistische
catechismus (een gansch andere dan onze Hei-
delbergschewordt in vele talen overgezet en
Ly duizenden verkocht en ook gelezen. In
velerlei opzicht vertoont het leven onzer eeuw
Heidensche sympathieën.
Welk een schrikkelijk denkbeeldheiden-
sehe zending in Christenlanden. Dat dit toch
ons krachtig opwekke, om niet alleen ijverig te
in zake den arbeid des evangelies in verre
landen, maar ook om onze eigen omgeving
«rustig te bearbeiden. Niet alleen de Zendings
school ook de Zondagsschool heeft recht van
By monde van ds. Baay wordt uit
gebracht het verslag der kerkvisitatie.
Art. 9. Onderzoek naar art. 41 D. K. O.
Art. 10. De regeling der vacaturebeurten
wordt als volgt vastgesteld
NIEUWERKERK.
Ds. de Jager 9 Sept.
Ds. de Jonge 7 Oct.
Ds. C. Staal 4 Nov.
SCHARENDIJKE.
De. Laman 16 Sept.
Ds. F. Staal 14 Oct.
Ds. C. Staal 11 Nov.
Art. 11. De verschillende deputaten
den gecontinueerd.
Art. 12. De collecten voor heidenzending
Emeritifonds worden geind.
Art. 13. Ds. Baay verzoekt de vergadering
te mogen verlaten. Als praeses fungeert voorts
de assessor ds. C. Staal.
Art. 14. Waar Nieuwerkerk een consulent
vraagt, wordt ds. de Jager als zóódanig door
de classis benoemd.
Art. 15. De korte notulen worden gelezen
en goedgekeurd.
Art. 16. Nadat nog bepaald is, dat de vol
gende classis D.V. den 28 Nov. zal gehouden
worden, na saamgeroepen te zyn door de kerk
van Haamstede, wordt deze vergadering na ’t
INGEZONDEN STUKKEN.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
Zaamslag, 20 Aug. 1906.
Geachte Redactie.
Gun my s.v.pl. het voorrecht om myn harte-
lyken dank te betuigen aan ds. Littooy voor
de‘humane en welwillende wyze waarop hy
te gemoet gekomen is aan myn vrees, om voor
een fait accompli geplaatst te worden door
myn Kerkeraadnu Ds. L. my mededeelt dat
hy wist dat dat de bedoeling niet was van den
Kerkeraad, is myn vrees geheel geweken en
wil ik myn ammunitie bewaren tot de beslis
sende slag geleverd wordt, n.l. op de Gem.
Vergadering. Maar het spijt my zeer ds. L.
in zyn vacantierust gestoord te hebben, want
hy heeft de rust werkelijk dubbel verdiend,
gelukkig ken ik ds. L.’s welwillendheid en weet
ik zeker dat hy het my niet kwalyk neemt.
Nu WelEerw. Broeder hartelyk welterusten.
Maar nu ik toch uit myn slof geschoten ben
en het nog in den komkommertijd is, vraag
ik ook voor het volgende plaatsing van de
Redactie. Ik wil de lezers van dit blad eens
iets meedeelen en wel over ds. L. (hy slaapt
nu toch) dat hy eens op Zaamslag preekte (de
reformatie was toen op Z. nog niet ter hand
genomen) en in die rede noemde hy de Ned.
Herv. Kerk een klok zonder uurwerk en een
lichaam zonder ziel, hetwelk hy met redenen
omkleedde. Na de preek vroeg ik hemals
er eens navraag op dat gezegde komt, mag ik
ze dan naar uw adres verwijzen maar toen
moest ge hem gezien hebben, zyn oogen scho
ten vuur en het water liep hem byna uit den
mond van verlangen om dat eens publiek aan
te toonen en zyn antwoord was dan ook be
slist zeer zekerIk had die vraag gesteld,
omdat ik wist dat er iemand in de Kerk ge
weest was, die, ik geloof als protest tegen dat
wo'srd, zich aan het hoofd der Reformatie te
Zaamslag stelde, en daar nu die broeder ons
nog altyd als bastaard broeders bljjft beschou
wen en het ds. L. denk ik nog niet vergeven
heeft, en zich wel inbeeld dat hy de Contini-
teit der Kerk te Zaamslag gered heeft, is het
zeker geen wonder dat ik niet erg voor I neen
smelting ben.
En als er dan Dominé’s by ons komen pree-
ken die in gebed of prediking de tegenstan
ders van Ineensmelting met brandende klief-
houten (figuurlijk) naar het hoofd gooien en
men mag daar niets tegen zeggen (omdat zy
alleen het woord hebben) dan kan men in
stilte wel bidden: O Heere maakt Achitofels
raad tot zotheid. En nu weet ik wel dat er
vuur noodig is om ineen te smelten, maar of
brandende klief houten het ware vuur zyn, blyf
ik nog betwijfelen en ik beschouw het als
vreemd vuur voor het aangezicht des Heeren.
Nu vrees ik voor zulk vuur wel niet, maar
er zyn altyd leden der Gem. die voor zulke
projectielen bang zyn, en zich zouden laten
opsmelten en al beweer ik dan al ik laat my
niet opsmelten, dat zou misschien niet baten.
Ook daarom dank ik de Redactie dat ze my
de gelegenheid gaf om my te verantwoorden.
Nu zou ik de Redactie nog wel een vraag
willen doen, n.l. om somtijds eens critiek uit
te oefenen, op Kerkeraden, Dominé’s, Dokto
ren in de Theologie, ja ook wel eens op heeren
Professoren, b.v. onder het opschrift „Brieven
uit het Overjordaansche* want dat vind ik
werkelijk een mooie naam voor onze streek,
dan kon het Dorpbewoner weg bly’ven, even
als de naam Vlamingen zooals wy grensbe
woners door de andere Zeelanders wel eens
genoemd worden. Daarom by dezen myn inni-
gen dank aan dr. Wagenaar die onze smaad
heid van ons geweerd heeft. U ziet geachte
Redactie myn critiek bestaat niet enkel uit
stekels, maar ik zou met wylen Prof. Brummel-
kamp ook wel eens Eerediploma's uitreiken en
het Zeeuwsch Kerkblad behoefde daarom nog
geen soort Kerkelyke Uilenspiegel te worden.
Misschien zouden er ook wel van myn Over
jordaansche broeders zyn, die onder dat op
schrift het een en ander wilden schrijven en
als Zeeuwsch Kerkblad dan een beetje in demo
cratische richtingen stuurde ook op kerkelyk
gebied (want wy leven nu niet meer in de
16de eeuw) dan zou dit blad er niet minjler
op worden, denk ik. Maar ik vrees wel een
beetje dat de Redactie van een ander gevoe
len is.
Ds. Bouma liet dit schrijven tot deze
week liggen, teneinde er my inzage van te
geven.
Thans is dit alleen myn antwoord:
Wat vóór meer dan 20 jaren door my by
improvisatie gezegd is, weet ik niet tot den
laatsten letter van het woord. Maar neem aan,
dat het tot de laatste letter toe zoo is ge
zegd, dan verheugt my de uitwerking die,
volgens broeder R., verkregen is, door hetgeen
in dezen is gezegd. Protesten toch die, gelyk
in easu, brengen tot het breken der ongodde
lijke strikken, tot het leven naar de belij
denis en de kerkenorde der Gereformeerden
mag ik wel. Wy zouden er niets op tegen
hebben, dat ze, met zulk een uitslag, aller-
wege werden vernomen.
In het door my destijds geschreven werkje,
getiteld: „„De gescheidene Broeders hadden
ook moeten blijven.”” „Is dat waar?* heb ik
breeder uiteengezet, wat door br. R., gezegd
wordt door my beweerd te zyn. De quaestie
der continuïteit is vóór ’92 opgelost. Ds. Beu
ker en ik mochten er toe meewerken. De
historische lyn loopt over de beide in ’92 ver-
eenigde Kerkengroepen. Littooij.
BK.
en