Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. Onder Redactie vanDs. L. BOUMA, Ds. H W. LAMAN en Ds. A. LITTOOIJ. Vrijdag 6 Juli 1906. No. 2. 4e Jaargang. OP Drukkeruitgever I g UIT HET WOORD. A. VARIA. Ihuie igers hier- rg. i: 70 cent. 3 cent. D. LITTOOIJ Az. MIDDELBURG. In nken leida ^eerr, ■een. pama nd. -eerr. Iffera AD ONNEMENTSPRIJS per half jaar. franco per post Enkele nummers kstri Cart: Tongi Veen W li. Berg ontr. ulder i des larkt eraar a >n •n PU PÜ s i slacht, aangemerkt als nog niet gevallen*, (d.i. supra-lapsarisch.) Zjj schreven hierover „Of God in het verkiezen de menschen aan gemerkt heeft als gevallenen dan of hjj ook haar aangemerkt heeft als nog niet gevallen, meenen wij, dat niet noodig is daarvan eenige uitspraak te doen, als maar slechts verklaard wordt, dat God in het verkiezen alle menschen aangemerkt heeft in gelijken stand, zulks dat diegene, die verkoren is niet aangemerkt is van God of uit zichzelven en door zijn eigen verdienste of door eene genadige aanschatting waardiger dan een ander, die niet verkoren is. Gelijkerwjjs als de geleerde en godvruchtige mannen hare gevoelens, van het object der praedestinatie, dewelke onder elkander schij nen te verschillen, daarmede vereenigd hebben, en geljjkerwijs als zij ook meenen, dat daar dezelve mede niet onbekwamelijk, kunnen vereenigd worden.” Zouden deze Zuid-Hollandsche afgevaardigden zich niet het voorzichtigst in dit critieke puntje hebben uitgelaten Wat in de besluiten Gods voor Hem zelven in orde voorgaat, zouden wij nietige menschenkin- deren dat wel kunnen uitmaken Erie, naarde openbaring ons door en in de Heilige Schrift gegeven, zoowel voor het eene als voor het andere gevoelen wat te zeggen. Doch onze Kerken verkoren de voorstellingswijze der be- nedenvaldrijversdit deden zij zonder evenwel ooit de Gomarussen uit te sluiten of minder te achten. In de rij der belijdenisschriften van de Ge reformeerden Kerken aller landen waren het alleen de Westminstersche en de Hongaarsche belijdenisschriften die meer supralapsarisch zijn. Genoeg. Met nog een woord over de verkiezing tot zaligheid in het algemeen eindig ik ook weer deze artikelen-reeks. Ik kan het niet van mij verkrijgen van dit gewichtig, aanbiddelijk en heerlijk onderwerp af te stappen met de uiteenzetting van het gevoe len der beneden- en bovenvaldrjjvers. De voorverordineering behoort gewis tot de grondzuilen der Gereformeerde leer. Ze is in de eerste plaats met recht en reden gerekend tot de fundamenteele leerstukken. De Vrede- raad en het verbond der Verlossing tusschen Vader en Zoon, staat er mee in het nauwste verband. ’t Is krachtens de eeuwige verkiezing tot Zaligheid dat het verbond der verlossing on misbaar en het verbond der genade geopenbaard en opgericht, de Middelaar des Verbonds, de Zoon des Vaders, gegeven is en door den Heiligen Geest de wedergeboorte en de volkomene zalig heid deelachtig gemaakt wordt. Dit alles ligt vast in en is vrucht van de vrjje, eeuwige verkiezing tot zaligheid. Meer nog, de geheele wereldgeschiedenis staat er mee in verband. Vóór de voorverordineering in haar geheel verwezenlijkt is, kan de geschiedenis der wereld niet haar einde verkrijgenmaar is dat onveranderlijk voornemen Gods ver wezenlijkt, dan is ook het einde dezer wereld daar, en zal het luiden.Het is geschied* In en door alles wat plaats heeft, doch bjj- name in en door de voorverordineering en hare ten uitvoerlegging zal de Drieeenige Zichzelven in al Zijne volmaaktheden openbaren en ver heerlijken. Ook is onze verkiezing tot eeuwige zalig heid, die gegrond is in en voortspruit uit het eeuwige welbehagen Gods, het uitgangspunt van het geheele werk der zaliging van zon daren. Als het ons gegeven wordt in de heilgehei- men in en door geleid te worden dan klimmen wij op tot onze eeuwige verkiezing uit louter welbehagen. Hooger kunnen wij niet klimmen, wijl we dan aan bet uitgangspunt gekomen DE AFBEELDING VAN DE HEMELSCHE DINGEN. Gelyk Mozes door goddelijke aan spraak vermaand was, als hij den Tabernakel volmaken zou. Want ziet, zegt hij, dat gij het alles maakt naar de afbeelding, die u op den berg getoond is. Hebr. VIII5b. De dienst der priesters in den aardschen tabernakel was gewichtig, want het was de uitvoering van den geopenbaarden wil des Heeren. Heel de inrichting was niet de uit vinding van eenig mensch, niemand had ooit iets daarvan aangegeven, en daarom kon het volk Israëls veilig gelooven, dat deze dienst den Heere welbehageljjk was. Maar niemand mocht dezen dienst overschatten, en denken, dat er niets boven ging, daar hij alleen be trekking had op het voorbeeld en de schaduw van de hemelsche dingen. Wie zich dus uit sluitend hechtte aan den dienst der priesters, bouwde het huis zijner zaligheid op een wan kelenden grondslag, die eenmaal geheel weg vallen zou, Hoe droef-helder zou dit eenmaal uitkomen, als het volk al zijn heil stelde in dien zichtbaren toestand, zoodat het bij de ver dwijning van dezen dienst, niets meer zou overhouden. Dat de schrijver het juist begrepen had, toont hij nu aan in de woordenGelijk Mozes door goddelijke aanspraak vermaand was, als hij den Tabernakel volmaken zou. Toen de Mid delaar des O.-Testaments zich gereed maakte, toen het oogenblik aangebroken was, toen hij op het punt was den Tabernakel op te richten, heeft God hem daartoe vermaand, hem opge wekt, hem raad en besturing gegeven. Ziet, zoo sprak de Heere tot Mozes, en daar mede bepaalde Hij zijne aandacht bij de zaak, bond Hij hem de ernstige verplichting op het hart, om toch nauwkeurig alles uit te voeren, wat hem opgedragen werd. Mozes moest zeer opmerkzaam zijn, en geen enkele bizonderheid vergetenhij moest zich met ijver toeleggen om dat precies te doen, gelijk het bevel luidde. Wij mogen er ook wel op letten, want wjj ontvangen daarin eene aanwijzing hoe wij ons gedragen moeten tegenover Gods ordinantiën. Hoe onopmerkzaam zijn wij vaak, als het geldt de bevelen des Heeren, hoe achteloos handelen wij dikwijls in ons leven en hoe vaak is het enkel gewoonte, wanneer wij ons kwijten van onze taak. De uiterste nauwge zetheid is noodig, waar wij ons houden moeten aan de goddelijke voorschriften, wjj kunnen niet volstaan, indien wjj slechts in ’t algemeen kennis nemen van wat de Heere geopenbaard heeft. Met ijvert speurt de sterrekundige alles na wat betrekking heeft op de hemellicha men met jjver onderzoekt de geneeskundige de krankheden zjjner patiënten, met ijver be studeert de zeeman de kaarten om de rechte koers te houden en de christen laat zoo menigmaal na om biddend en met aandacht de bevelen Zjjns Heeren na te speuren. Ziet toe, dat gjj verstaat, nauwkeurig verstaat welke de goede en welbehageljjke wil van God is. Mozes moet alles maken naar de afbeelding welke hem op den berg getoond was. Uit de geschiedenis weten wjj, dat Mozes naar ’s Hee ren wil den berg in de woestijn beklommen heeft, en daar eenige dagen heeft vertoefd. Op dien berg is hem eene afbeelding vertoond. Dit is alles zeer duideljjk. Ieder kan daarbjj. Doch kunt ge nu ook een antwoord geven op de vraagop welke wjjze aan Mozes die afbeel ding van den Tabernakel getoond is Aan Ezechiël werd later eene afbeelding van den nieuwen tempel getoond en uit de beschrij ving welke deze profeet daarvan gegeven heeft in de laatste hoofdstukken van zjjn boek weten Infra- en Supralapsarisme. VIII (Slot.) Teneinde meer volledig te zjjn moet en wil ik ten behoeve der lezers er nog de aandacht op vestigen, dat op de Synode te Dordrecht de afgevaardigden zóó ernstig en zóó secuur werkzaam waren bjj het onderzoeken der leer naar de Heilige Schriften en het toetsen van de leer der Remonstranten, dat èn de afgevaar digden der verschillende provinciën, èn de profes soren èn de buitenlandsehe afgevaardigden de uitkomsten van hun onderzoek, dus hetgeen zjj geloofden als leer der Schrift, afzonderlijk, heb ben ingediend, d. w. z., de afgevaardigden der provinciën saam, de professoren saam en zoo ook de afgevaardigden der verschillende landen. Er was en is nog zeer rjjke stof van dank zegging aan God, dat allen met het oog op de leer der Remonstranten tot dezelfde uitkomsten kwamen. Op Bjjbelsehe gronden door allen aangegeven werd deze leer, als in strjjd met het Woord des Heeren, veroordeeld, en de leer der vjjf artikelen door de Synode aange komen en door de Gereformeerde Kerken beleden, als de leer der Heilige Schriften. In betrekking tot het onderwerp dat wjj nu eenige weken behandelen, het infra- en supra lapsarisme, was er slechts bjj enkelen een klein, niet verontrustend of van elkander verwijde rend verschil. Alleen professor Gomarus, die, met al de broederen, zooals gezegd is, de alge- mèène uiteenzetting, d.i. de infralapsarisehe voorstelling, onderteekende, diende afzonderlijk ook de Supra-lapsarische voorstelling der praedestinatie in, als hetgeen bjj meteen als leer der Heilige Schrift geloofde. Van de afgevaardigden der provinciën waren het alleen de Zuid-Hollandsche, die, hoewel zij insgelijks de algemeene infralapsarisehe voorstelling onderteekenden, in hunne afzon derlijke uiteenzetting zich niet uitlieten op dit punt. Zjj omschreven noch infra- noch supra lapsarisch. D.w.z., dat zij niet zeidenGod heeft uit het gevallen menschelijk geslacht sommigen wèl en en anderen niet uitverkoren tot de zaligheid (d.i. infra-lapsarisch), doch evenmin zeiden zjj God heeft dit gedaan uit het menseheljjk ge- wjj, met welk eene nauwkeurigheid hjj haar heeft gezien, want anders had hjj onmogelijk haar tot in zulke kleinigheden kunnen weer geven, en zelf heeft hjj verhaald, dat dit ge-, schied is in een gezicht. Maar wjj weten niet of dit ook zoo geweest is bjj Mozes. Er wordt ons niets van gezegd, en daarom kan naden ken ons nooit de zekerheid brengen. Eene tweede moeieljjkheid ontstaat er, zoo- dra ge u rekenschap wenscht te geven over de vraag, in welken vorm hem deze afbeel ding voorgelegd werd. Enkelen hebben ge dacht, dat gelijk de Heere de tien geboden der wet met zijn eigen vinger geschreven heeft op de twee steenen tafelen, zoo zal Hij ook een teekening van zjjne gereedschappen op de een of andere stof hebben gesteld, zoodat Mozes haar met zjjne handen heeft kunnen tasten en met zjjne oogen heeft kunnen zien. God zou haar aan hem voorgelegd hebben, zooals een architect zjjne teekening van een werk iemand voorlegt, en de noodige aanwijzingen daarbjj geeft, opdat alles zeer duideljjk zou zjjn. De Tabernakel door Aholiab en Bezaleël gebouwd, zou alzoo zijn de eenvoudige uitvoering van die tastbare en zichtbare afbeelding, welke aan Mozes op den berg getoond is. Wij kunnen ons bezwaar lijk met deze voorstelling vereenigen, want wij kunnen niet best verklaren, waarom eene derge lijke teekening enkel aan Mozes werd getoond, in dit geval zou het veel doelmatiger geweest zijn haar aan Mozes te overhandigen, opdat hjj haar had kunnen meedragen en haar over leggen aan hen, die later met de samenstel ling zouden worden belast. Daarbjj de Taber nakel wordt hier genoemd het voorbeeld en de schaduw der hemelsche dingen, en het komt ons voor, dat niet hjj, maar de door God ont worpen teekening het voorbeeld en de schaduw geweest zou zijn. De Tabernakel zelf was een voorbeeld en de schaduw van hemelsche dingen, en daarom moeten wjj onderzoeken, welke de hemelsche dingen zjjn, waarvan hjj eene gelijkenis was. Wjj zullen uitsluitend op de hoofdzaak letten. Tent der samenkomst is zjjn naam. Daaraan hebben wjj voor ons doel genoeg. God en Zjjn volk kwamen er bjjeen. Hjj woonde er in ’t heilige der heiligen, en aldaar openbaarde Hjj zich in Zjjne genade en Zjjne ontferming. Het was aldus eene zichtbare voorstelling van die innige gemeenschap, welke God met zjjn volk oefent en wjj weten, dat deze eerst waarljjk tot stand gekomen is in de vleeschwording van het Woord, dat by God en God zelf was, en dat in de volheid des tjjds onder ons heeft ge woond, zoodat de Apostelen Zjjne heerlijkheid, hebben aanschouwd, een heerlijkheid als des Eeniggeboren Zoon des Vaders, vol van genade en waarheid. In Hem zjjn de hemelsche din gen verschenen, waarvan de Tabernakel het voorbeeld en de schaduw was, en dientenge volge kunnen wjj wel nagaan welke de hemel- sehe dingen zjjn, die aan Mozes getoond zijn Deze hemelsche dingen zjjn bjj God geweest in Zjjn eeuwigen raad, geopenbaard zjjn zjj dadeljjk na den val in de belofte van het vrouwenzaad, al duidelijker en duidelijker zjjn zjj in het licht gesteld tijdens het leven der Patriarchen. Ook de verschijningen aan Abra ham en Jacob gaven meerdere helderheid en gaven daarvan een zichtbare vertooning. Waar wjj dit nu weten, kunnen wjj de slot som wel opmaken. Het heeft den Heere behaagd Mozes in te wjjden in al de verbor genheden van het Middelaarswerk van den Christus en op welke wjjze de heerlijke beloften, aan de vaderen gedaan, eenmaal verwezenlijkt zouden worden. Welk een oogenblik is het ge weest in het leven van Mozes en het verwon dert mjj niet langer dat er van dezen man zulk eene goede reuk Christi uitgaat. Dit oogenblik is niet alleen onvergefelijk, maar ook de afbeelding door hem gezien, verliest hij nooit meer. De H. Geest heeft al de vermo gens, zoowel des liehaams als der ziel gesterkt en hem toegerust ook tot de uitvoering van dit werk. Welk een voorrecht voor Israel om zulk een voorbeeld en schaduw te hebben van de komst des Verlossers, maar hooger voorrecht is het uwe, die gaan kunt naar Bethlehem en Golgotha, want helderder is het licht, dat voor u opstraalt, en zaliger de troost, welke thans vloeit uit het Evangelie der vervulling. Zoo veel de vleeschwording van het ongeschapen den Tabernakel met al Woord hooger staat dan de Tabernakel in de woestijn, zooveel hooger is ook de weldaad aan u bewezen. Israel had slechts eene donkere, eene onduidelijke voorstelling van wat een maal gebeuren zou, en gij weet alles wat er alreede tot verlossing geschied is. Laat er dankbaarheid in uw hart zijn, en een wezen lijke belangstelling om na te speuren de ziel- geheimen der zaligheid. Uit uzelf staat ge er zoo blind voor en daarom hebt ge behoefte aan de leiding van dien Geest, die nog altjjd Je woorden van het Evangelie opent en de parten ontsluit. Dit spore u aan om Hem in de eenzaamheid te zoeken, daarbjj pleitende op de beloften van het verbond, dat van geen wan kelen weet. Bouma. Met medewerking van onderscheidene Predikanten. PRIJS DER ADÏERTENTIEN van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. in de INK, i ge- Zeeuwsch Kerkblad

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1906 | | pagina 1