Verantwoording van Liefdegaven.
BOEKBEOORDEELING.
Leiden.
>raad
,f J30
f!75
‘d; 3,
de Zen-
3,175
staat
1 ant-
zijn
Ofiiciëele Berichten.
ser
een
ier-
29
H. M.
Kerk- en Schoolnieuws.
Hoax.
ran
ch:
des
;ing
ofd,
ilei-
:hte
ling
irift
;tens
’rov.
Bra-
rken
i, om
teen,
een
beb-
>m op
omen
>n tot
litge-
3 van
zjjn
>men
it we
op de
ragen
i ran
end?
p tot
ii-
'ii-
en
op
de
st
rict
n.
eref,
sref.
sing
uist
loot
van
alts
der
oik
rde
igf'
ten
in-
aar
og-
tot
m-
ist
en.
ier
m-
en
Christelijke Jongelingsvereeniging
„Herman Faukeel”.
Vergadert Woensdag 23 Mei, des avonds
8 uur in de consistorie der Gasthuiskerk.
Gewijde Geschiedenis.
Oldenbarneveldt.
,f!50
CLASSIS MIDDELBURG.
Vacaturebeurten Westkapelle.
1 Juli
8
15
Ouderl. Arnemuiden.
Ds. Kerkhof.
Ouderl. Middelburg C.
Ds. v. d. Hoorn.
Ouderl. O. en W. Souburg.
Ds. Boeijenga.
Ouderl. Oostkapelle.
Ds. v. d. Hoorn.
Ouderl. Serooskerke.
Ds. Toebes.
Oud. Meliskerke.
Ds. v. d. Hoorn.
Oud. Koudekerke.
Ds. Wolf.
Ds. v. n. Hoon», Consulent.
Wie Jezus Zaligspreekt. Twaalf leerrede
nen door K. J. Kaptbin, v. d. m. te
Giesendam. Uitgave van J. H. Kok,
Kampen.
Met volle vrijmoedigheid bevelen wij deze
preeken aan. Zij zijn in den echten zin van
het woord stichtelijk. Zij verhelderen het
inzicht in de waarheid en zij bieden eene ge
zonde voeding voor het hart. Zeer geschikt
zijn zij om in gemeentelijke samenkomsten
gelezen te worden en onder den zegen des
Heeren kunnen zij de gemeente dieper doen
wortelen in de liefde van Christus. Wie zich
zelf kent in zijne geestelijke armoede, zal hier
eene rijke vertroosting vinden en allen, die
meenen rijk en verrijkt te zijn kunnen hier
ontdekt worden aan hun ij delen waan.
Bouma.
L. Pbnning, uit de
„Voor hoofd en hart*.
D. A. Daamen.
prettig verteller. Ook dit
er weer het bewijs van
de hoofdpersoon
DRIETAL
te Bolnesds. D. Pol van Heerjansdam
ds. H. Mulder van Zaamslag en
ds. E. J. Schouten van Numansdorp.
TWEETAL
te Zwolleds. Gispen van Baarn en
ds. Wielenga van Delft.
BEROEPEN
te Ambt-Vollenhove B, Kruiningen, Marken en
Haastrecht
dhr. van Kupvenhoven, cand. te Naaldwijk
te Giesen-Nieuwkerkds. Jonker van
Wormerveer
te Raarddhr. J, M. de Jong, cand. te Sneek.
Ontvangen door boekh. Fanoy voor de Zen
ding: 5160 postzegels van ds. W. Raman van
Scharendijke en 900 postzegels van Jaantje
Bassie.
De Zending van den Zoon door den Vader
vindt haar grond in de eeuwige verkiezing.
Want Christus zou Zijn volk zalig maken
van de zonde. Christus sterkte zich door het
bewustzijn, ik heb nog andere schapen, die
van dezen stal niet zijn, enz.
Wat geldt van de Zending des Zoons, geldt
van alle andere Zending, want ze gaat van
Hem uit. Want instrumenteel volbrengt Hij
door de Zending Zijn Zending.
De Heilige Schrift n.l. de Geest van Christus
wijst Paulus en Barnabas aan om uit te gaan
tot de Heidenen.
Er is geen machtiger drijfveer voor
ding dan de uitverkiezing.
Die uitverkiezing wijst het middel aan om
de voorwerpen der bekeering toe te brengen,
nl. de prediking des Evangelies.
De uitverkiezing is de laatste en eenige grond
van eigen behoudenis, wie dat heeft leeren
zien, voelt ook de dankbaarheid voor die vrije
genade, en zal het Evangelie der vrije genade
uitdragen in de wereld.
De voorwerpen van den Zendenden arbeid
komen in een bijzonder licht.
Zoo ziet ge in den Javaan, Chinees, Hottentot
iets anders dan beklagenswaardige schepselen,
neen, ook Gods verkorenen ziet gij in hen,
voorwerpen van Gods bizondere liefde.
Christus noemt hen schapen al waren
ze nog niet toegebracht, omdat ze voor
werpen waren van Gods eeuwige liefde.
De eeuwige liefde Gods roept en dwingt ons
tot arbeiden. God zoekt ze door ons, n.l. door
onze woorden en door onze handen.
De uitverkiezing is de eenige zekere grond
van hope op zegen.
Als de menschen Christus hebben gekrui
sigd, wat hope zou er zijn menschen voor Hem
te winnen, als er geen uitverkiezing is?
Almachtige genade uitgaande van Gods
eeuwige verkiezing, brengt zondaren aan den
voet van het kruis. Er zullen er zoovelen ge-
looven, als er verordineerd waren ten eeuwigen
leven.
Op eene vraag van den Voorz. hoe het komt,
dat de niet-Geref. meent, dat de uitverkiezing
een belemmering is voor den Zendingsijver,
antwoordt spreker, dat men het besluit van de
verkiezing niet in zijn diepte peilt. Dat besluit
toch, omvat ook de middelen, om de voor
werpen der uitverkiezing toe te brengen.
Na het zingen van eenige psalmverzen treedt
ds. Renkema van Rijnsburg op, met zijn refe
raat over de Zendingsmethode.
Eenige jaren geleden was er in Chicago een
parlement van de godsdiensten der wereld.
Alle grenzen werden verflauwd en vrucht daar
van is, dat Buddhist en Mahommedaan thans
Zending drijven onder de christenen
Een Buddhist op het parlement der gods
diensten zeideWilt ge met uw Zending slagen,
kom dan in het nederig kleed van ootmoed,
kom dan met mededoogen en liefde. Wat is
ware Zendingsmethode?
Ie. met het oog op uitzending van pred.
2e. op bearbeiding v.h. Zendings
raad der stad. Maar zij zijn er. En nu ver
beiden zij met reikhalzend verlangen de preek,
die hun een pak van ’t hart moet lichten.
Wat zal hij ’t volk scherp bestraffen Reeds
vermaken zich de Magistraatsleden. Smijtegelt
begint en in plaats ’t volk te kapittelen is
zijn preek er van ’t begin tot het einde toe
ingericht om de Overheidspersonen te doen
gloeien van schaamte. In hun hart zjjn zij soms
niet zeer vriendelijk gestemd jegens den dienaar.
Maar zjj moeten zich bedwingen.
De predicatie is ten einde. Geen woord aan
’t volk. Reeds is het nagebed uitgesproken,
de laatste lofzang gezongen. Eerbiedig staat
de gemeente op om den plechtigen zegen te
ontvangen. De leeraar maakt zich gereed om
zonder den zegen op ’t volk gelegd te hebben,
den kansel te verlaten. Op de trappen keert
hij zich tot de gemeentegij wacht op mijnen
zegen, zegt hü, maar hoe zou ik een volk dat
tegen zijn wettige overheid wederspannig is,
den zegen kunnen geven Langzaam daalt
hij nu af. De getroffen menigte blijft eerbiedig
wachtende. Reeds is hjj aan de laatste trede.
Daar schijnt hü eensklaps zich te bedenken.
Nogmaals zich tot de gemeente wendende,
zegt hüik zie het, ongezegend kunt gü niet
weggaan. Welaan, ik zal mün zegen U geven.
Hü is voor de berouwhebbenden, die van hunne
wederspannigheid tot gehoorzaamheid terug-
keeren.
Zulk een man, al was hü ook een kind van
zün tijd, verdient dat wü graveeren in zün
grafsteengedenkt uwen voorgangeren, die u
het woord Gods gesproken hebben en volgt
hun geloof na, aanschouwende de uitkomst
hunner wandeling.
De gedachtenis ook van dezen rechtvaardige
zal tot zegening zün.
Zw.
Kruiningen, 14 Mei 1906. Tot herder en
leeraar bü de Ger. Kerk alhier werd gisteren
beroepen de Eerw. Heer V. H. Kuüveuhoven,
Theol. cand. te Naaldwük.
Namens den Kerkeraad,
A. Boot, Scriba.
22
5 Aug.
12
19
26
2 Sept.
9
16
23
30
OLMHOEVE door
bibliotheek
Rotterdam.
Penning is een
boek is er weer het bewüs van Herman
Hoogenhuizen, de hoofdpersoon van deze
„dorpsgeschiedenis* en zü’n vrouw Daatje zün
de boer en boerin van de „Olmhoeve*, eene
kostelüke boerderü, die schatten vertegenwpor-
digt. Beiden zün trotsch van karakter en
daardoor komen ze tot diepe armoede. Van
alles verstoken, krügen ze oog voor hunne
geestelüke nooden en leeren ze zich kennen
als zondaren voor God. Door den edelen
„Polderschout* geholpen, komen ze op Olm
hoeve terug en leven gelukkig met elkander,
tevreden met het weinige, dat ze bezitten,
deemoedig van hart, zonder nüd tegen anderen,
wier rükdom grooter is.
Dit is zeer kort de inhoud van het boek,
dat u in aanraking brengt met echte Neder-
landsche karakters en toestanden, zooals die
overal worden gevonden. Het doet een blik
werpen in het leven. Ge hoort Bet Duikels
schelden en achterklappen. Dien in ’t veld
fleemen, den paardenkooper opspelen, ze leven
voor u, die menschen van Zorghoven, met al
hun ongodsdienstige godsdienst.
En dit alles is geschreven in vlotten,
vloeienden stijl, met nu en dan dichterlüke
beschrüvingen als van de komst der lente
(begin hoofdst. 5), van den hoogmoed (bl. 650)
en vooral de overdenking van den ouden,
vromen doodgraver Aartoom op het kerkhof.
Werkelük, het is een boek, dat spreekt tot
hoofd en hart, dat een plaats verdient in ieder
huisgezin, dat door oud en jong kan gelezen
worden, dat voor ieder eene leering bevat.
Na het lezen van zulk een boek weet men
weer beter, in welke verhouding men behoort
te staan tot God en de menschen.
Zonder twüfel zal dit boek, dat voor enkele
stuivers verkrügbaar is gesteld, grage koopers
vinden. Bouma.
Vlissingen B. In de collecte van 13 Mei ont
vangen een gift ad f5.met bü’schrift „Uit
dankbaarheid* en met bestemming voor de
Kerk f 2,50 en voor de armen f 2,50.
Namens den Kerkeraad,
P. G. Laebnoes, Scriba.
De overstrooming in Zeeland door A.
Boot, uitgegeven ten bate van den
watersnood. Oostbbbaan en lb Cointei,
Goes.
Luctor et emergoZeelands strüdleus van
alle eeuwen. Altüd was het in ons gewest
een kamp tegen het alles-begeerende water.
En hoe schrikkelüke wonden deze vüand kan
slaan, is opnieuw gebleken bü den storm van
12 Maart jl.
Een overzicht van de ellende, -daardoor aan
gericht, geeft Boot in dit werkje. Ook de
andere plaatsen buiten Zeeland worden ge
noemd. Velen zün beroofd van huis en have
en goed, zün van bemiddeld arm geworden.
Niet weinigen, vooral uit den middenstand, zün
geruïneerd. Hulp is dus noodigiedere stuiver
is welkom. Dit te doen uitkomen is hoofddoel
van de uitgave, opdat velen, uit deernisse met
zoo grooten nood, huu beurs nog eens nazien
en in een verborgen hoekje iets vinden, dat
gestort kan worden.
Die dan nog niet overtuigd zün, dat hier
geene honderden, maar duizenden guldens
noodig zün, koop dit werkje. Hierdoor toch
krügt ge een boek in bezit, dat u zal doen
zien, dat God slaat met groote alagen, dat u
telkens en telkens weer zal doen danken voor
het feit, dat uw stad, uw dorp werd gespaard,
dat u zal aansporen, alles in het werk te
stellen, om den vü'and die in uwe nabüheid
werkt en woelt te keeren. Bouma.
veld.
op de vruchten, die door de
Zending worden gewonnen.
1. Ze moet uitgaan van de kerk. Zjj heeft den
Dienst desWoords en der Sacramenten. Ja, meer
nog. Het is de plaatselüke kerk vanwaar onze
Zending moet uitgaan. Zie daartoe Hand. 13.
De missionnaire dienaar des Woords kan dan
alleen met de noodige autoriteit optreden, als
hü door de plaatselüke kerk is uitgezonden.
Die kerk kan gesteund worden door andere
kerken, desnoods door kerken van meer dan ééne
provincie.
2. Welk arbeidsveld moet worden gekozen
voor het arbeidsveld? Wat moet er als voor
bereidenden arbeid geschieden, b.v. door school
en medischen dienst
Dat zün vele büvragen, maar hoofdzaak is,
moet men zich bepalen tot de individueele
bearbeiding of de massale bearbeiding van het
Zendingsveld
De individueele methode is het meest toege
past. Spangenberg, een hernhutter, meende, dat
dit de eenig juiste methode is.
De andere methode, de massale, is gevolgd
door de Roomsche kerk. Zoek de opperhoofden
te winnen, de vorsten en de rest volgt van
zelf.
De Geref. moeten daar niets van hebben.
Wat baten ons die scharen van gedoopten,
die nog in de banden van het heidendom
neerliggen.
Maar de individueele bearbeiding duurt zoo
lang en kost zooveel en komt nooit tot haar
doel.
Het best is, beide methoden te vereenigen.
De bekeering der individuen en de christia-
niseering der heidenvolken.
En daarom moet in de centra van het volks-
verkeer het Evangelie allereerst worden ge
bracht.
Het optreden der missionarissen moet aan
vallend zün. Hü moet er slag van hebben, om
de lieden met het Woord dood te slaan. Hü
moet de leugen van het heidendom blootleggen,
daartoe moet hü den dienst der afgoden grondig
kennen.
Maar hü heeft zich ook aangenaam te maken
bü de consciëntie der volkeren. In het hart van
den heiden moet hü zün uitgangspunt zoeken
voor züne prediking. In de gemeene gratie ligt
de bodem voor den Zendingsarbeid. Op het
stramien der natuurlüke Godskennis moet de
bizondere Godsopenbaring worden geborduurd
De missionaris heeft ook te rekenen met de
spranken van bovennatuurlük licht. (Paradüs-
traditie, Zondvloed.)
3. Wie uit visschen gaat, moet zün vangst
ook weten te bergen.
De Hervormde Kerk in Indië is geen oord,
waar de vangst der heidenen kan worden ge
borgen.
Zoodra er minstens 12 broederen uit de Hei
denen tot Christus zün gekomen, moet men tot
zuivere kerkformatie komen naar den wil Gods
te dezen opzichte.
Hoe heerlük, als mede door onzen arbeid vele
levende bloeiende kerken konden openbaar
worden en werken in Indië
Met een opwekking tot meerderen arbeid der
Zending, besluit de spreker.
Een aangename, leerzame discussie volgde.
Een talrük publiek woonde de middagver
gadering bü.
Enkele punten worden nu nog besproken.
Ds. Koopmans van Grüpskerke stelt de
motie voor
„de vergadering, gehoord de mededeelingen
der afgevaardigden der conferentie omtrent den
arbeid der Zending, van oordeel dat ze zoo spoe
dig mogeljjk ter hand moet genomen
besluit op de a.s. Prov. Synode machtiging
te vragen om op het volgend jaar een vast
plan aan te bieden om te komen tot de uit
zending van een eigen Dienaar des Woords in
Zeeland met behulp van eenige Classes in
Brabant*.
Deze motie ontlokt ernstige discussie.
De algemeene strekking der motie vindt in
stemming bü de vergadering.
Z.
AANGENOMEN
naar Driebergends. Wisse van
BEDANKT
voor De Wilpdhr. J. M. de Jong, cand.
te Sneek
Met de woorden uit Zaeh. 3:6 en 7
bevestigde j.l. Zondagmorgen Prof. Lindeboom
van Kampen zün schoonzoon dr. T. Hoekstra
van Urk in de Geref. Kerk te Hazerswoude.
De bevestigde verbond zich aan de gemeente
sprekende uit 1 Cor. 22.
Met de woorden uit Hebr. 1320 en 21
nam ds. Donner afscheid van de gemeente te
Nieuwdorp, die hü sinds 9 Dec. 1894 gediend
had. Het adres van dezen broeder is nu
Baronielaan, Breda.
Na bevestigd te zün door ds. van Andel
van Gorinchem, hoopt Cand. Heü 27 Mei a.s.
intrede te doen te Molenaarsgraaf.
De heer A. Smit van Oudelande is be
noemd tot onderwü’zer aan de Chr. school te
Hoek. Hü heeft de benoeming aangenomen
•en hoopt D. V. Maandag 21 Mei in functie
te treden. De heer Smit is opgeleid aan de
Chr Kweekschool te Nümegen.
Op het Zomerfeest der Christelüke Jonge-
lingsvereenigingen op Zuid-Beveland, Ring
Nederlandsch Jongelingsverbond en Ring van
Jongelingsvereenigingen op Gereformeerden
Grondslag, D.V. 28 Juni te Biezelinge te hou
den, zullen als sprekers optreden
Ds. W. D. Lindhout van Amsterdam, ds. H.
P. Stegenga van Wolfaartsdük, ds. L. H.
Wagenaar van Middelburg en ds. J. van den
Berg van Terneuzen.
Ds. R. K van Hummelen te Biezelinge zal
de openingsrede en ds. J. W. Drost te Wemel-
dinge de slotrede uitspreken.
Waarschünlük zal ook nog ds. A. Talma,
Lid der Tweede Kamer, op dit Zomerfeest op
treden.
De Gereformeerde kerk te Nunspeet en
de Ned. Herv. Gemeente te St. Laurens be
stelden bü den kerkorgelfabrikant, den heer
A. S. J. Dekker te Goes, een püporgel ten
behoeve van hun kerkgebouw.
In den omtrek van Bombay heeft on
langs een inlandsch dweper, die beweerde god-
delüke eigenschappen te bezitten, een diepen
kuil gevuld met hout, hetwelk hü in brand stak.
Daarop noodigde hü de omstanders uit, met
.hem in den vuurgloed te springen. Hü be
loofde hun, dat zp’ ongedeerd zouden blüven,
en dat degenen, die gehoor gaven aan züne
oproeping, een blik in den Hemel zouden slaan
Vier mannen en vüf vrouwen lieten zich
overreden. Maar zoodra zü den sprong hadden
gewaagd, hoorde men hen jammerlük om hulp
roepen.
Men beproefde hen met touwen uit den kuil
te halen, maar de touwen verbranddenzp
vielen weder in de vlammen en allen kwamen
jammerlük met den „profeet* om het leven.
3e.
fen-
He
im