Verantwoording van Liefdegaven. BOEKBEOORDEELING. Leiden. >raad ,f J30 f!75 ‘d; 3, de Zen- 3,175 staat 1 ant- zijn Ofiiciëele Berichten. ser een ier- 29 H. M. Kerk- en Schoolnieuws. Hoax. ran ch: des ;ing ofd, ilei- :hte ling irift ;tens ’rov. Bra- rken i, om teen, een beb- >m op omen >n tot litge- 3 van zjjn >men it we op de ragen i ran end? p tot ii- 'ii- en op de st rict n. eref, sref. sing uist loot van alts der oik rde igf' ten in- aar og- tot m- ist en. ier m- en Christelijke Jongelingsvereeniging „Herman Faukeel”. Vergadert Woensdag 23 Mei, des avonds 8 uur in de consistorie der Gasthuiskerk. Gewijde Geschiedenis. Oldenbarneveldt. ,f!50 CLASSIS MIDDELBURG. Vacaturebeurten Westkapelle. 1 Juli 8 15 Ouderl. Arnemuiden. Ds. Kerkhof. Ouderl. Middelburg C. Ds. v. d. Hoorn. Ouderl. O. en W. Souburg. Ds. Boeijenga. Ouderl. Oostkapelle. Ds. v. d. Hoorn. Ouderl. Serooskerke. Ds. Toebes. Oud. Meliskerke. Ds. v. d. Hoorn. Oud. Koudekerke. Ds. Wolf. Ds. v. n. Hoon», Consulent. Wie Jezus Zaligspreekt. Twaalf leerrede nen door K. J. Kaptbin, v. d. m. te Giesendam. Uitgave van J. H. Kok, Kampen. Met volle vrijmoedigheid bevelen wij deze preeken aan. Zij zijn in den echten zin van het woord stichtelijk. Zij verhelderen het inzicht in de waarheid en zij bieden eene ge zonde voeding voor het hart. Zeer geschikt zijn zij om in gemeentelijke samenkomsten gelezen te worden en onder den zegen des Heeren kunnen zij de gemeente dieper doen wortelen in de liefde van Christus. Wie zich zelf kent in zijne geestelijke armoede, zal hier eene rijke vertroosting vinden en allen, die meenen rijk en verrijkt te zijn kunnen hier ontdekt worden aan hun ij delen waan. Bouma. L. Pbnning, uit de „Voor hoofd en hart*. D. A. Daamen. prettig verteller. Ook dit er weer het bewijs van de hoofdpersoon DRIETAL te Bolnesds. D. Pol van Heerjansdam ds. H. Mulder van Zaamslag en ds. E. J. Schouten van Numansdorp. TWEETAL te Zwolleds. Gispen van Baarn en ds. Wielenga van Delft. BEROEPEN te Ambt-Vollenhove B, Kruiningen, Marken en Haastrecht dhr. van Kupvenhoven, cand. te Naaldwijk te Giesen-Nieuwkerkds. Jonker van Wormerveer te Raarddhr. J, M. de Jong, cand. te Sneek. Ontvangen door boekh. Fanoy voor de Zen ding: 5160 postzegels van ds. W. Raman van Scharendijke en 900 postzegels van Jaantje Bassie. De Zending van den Zoon door den Vader vindt haar grond in de eeuwige verkiezing. Want Christus zou Zijn volk zalig maken van de zonde. Christus sterkte zich door het bewustzijn, ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn, enz. Wat geldt van de Zending des Zoons, geldt van alle andere Zending, want ze gaat van Hem uit. Want instrumenteel volbrengt Hij door de Zending Zijn Zending. De Heilige Schrift n.l. de Geest van Christus wijst Paulus en Barnabas aan om uit te gaan tot de Heidenen. Er is geen machtiger drijfveer voor ding dan de uitverkiezing. Die uitverkiezing wijst het middel aan om de voorwerpen der bekeering toe te brengen, nl. de prediking des Evangelies. De uitverkiezing is de laatste en eenige grond van eigen behoudenis, wie dat heeft leeren zien, voelt ook de dankbaarheid voor die vrije genade, en zal het Evangelie der vrije genade uitdragen in de wereld. De voorwerpen van den Zendenden arbeid komen in een bijzonder licht. Zoo ziet ge in den Javaan, Chinees, Hottentot iets anders dan beklagenswaardige schepselen, neen, ook Gods verkorenen ziet gij in hen, voorwerpen van Gods bizondere liefde. Christus noemt hen schapen al waren ze nog niet toegebracht, omdat ze voor werpen waren van Gods eeuwige liefde. De eeuwige liefde Gods roept en dwingt ons tot arbeiden. God zoekt ze door ons, n.l. door onze woorden en door onze handen. De uitverkiezing is de eenige zekere grond van hope op zegen. Als de menschen Christus hebben gekrui sigd, wat hope zou er zijn menschen voor Hem te winnen, als er geen uitverkiezing is? Almachtige genade uitgaande van Gods eeuwige verkiezing, brengt zondaren aan den voet van het kruis. Er zullen er zoovelen ge- looven, als er verordineerd waren ten eeuwigen leven. Op eene vraag van den Voorz. hoe het komt, dat de niet-Geref. meent, dat de uitverkiezing een belemmering is voor den Zendingsijver, antwoordt spreker, dat men het besluit van de verkiezing niet in zijn diepte peilt. Dat besluit toch, omvat ook de middelen, om de voor werpen der uitverkiezing toe te brengen. Na het zingen van eenige psalmverzen treedt ds. Renkema van Rijnsburg op, met zijn refe raat over de Zendingsmethode. Eenige jaren geleden was er in Chicago een parlement van de godsdiensten der wereld. Alle grenzen werden verflauwd en vrucht daar van is, dat Buddhist en Mahommedaan thans Zending drijven onder de christenen Een Buddhist op het parlement der gods diensten zeideWilt ge met uw Zending slagen, kom dan in het nederig kleed van ootmoed, kom dan met mededoogen en liefde. Wat is ware Zendingsmethode? Ie. met het oog op uitzending van pred. 2e. op bearbeiding v.h. Zendings raad der stad. Maar zij zijn er. En nu ver beiden zij met reikhalzend verlangen de preek, die hun een pak van ’t hart moet lichten. Wat zal hij ’t volk scherp bestraffen Reeds vermaken zich de Magistraatsleden. Smijtegelt begint en in plaats ’t volk te kapittelen is zijn preek er van ’t begin tot het einde toe ingericht om de Overheidspersonen te doen gloeien van schaamte. In hun hart zjjn zij soms niet zeer vriendelijk gestemd jegens den dienaar. Maar zjj moeten zich bedwingen. De predicatie is ten einde. Geen woord aan ’t volk. Reeds is het nagebed uitgesproken, de laatste lofzang gezongen. Eerbiedig staat de gemeente op om den plechtigen zegen te ontvangen. De leeraar maakt zich gereed om zonder den zegen op ’t volk gelegd te hebben, den kansel te verlaten. Op de trappen keert hij zich tot de gemeentegij wacht op mijnen zegen, zegt hü, maar hoe zou ik een volk dat tegen zijn wettige overheid wederspannig is, den zegen kunnen geven Langzaam daalt hij nu af. De getroffen menigte blijft eerbiedig wachtende. Reeds is hjj aan de laatste trede. Daar schijnt hü eensklaps zich te bedenken. Nogmaals zich tot de gemeente wendende, zegt hüik zie het, ongezegend kunt gü niet weggaan. Welaan, ik zal mün zegen U geven. Hü is voor de berouwhebbenden, die van hunne wederspannigheid tot gehoorzaamheid terug- keeren. Zulk een man, al was hü ook een kind van zün tijd, verdient dat wü graveeren in zün grafsteengedenkt uwen voorgangeren, die u het woord Gods gesproken hebben en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling. De gedachtenis ook van dezen rechtvaardige zal tot zegening zün. Zw. Kruiningen, 14 Mei 1906. Tot herder en leeraar bü de Ger. Kerk alhier werd gisteren beroepen de Eerw. Heer V. H. Kuüveuhoven, Theol. cand. te Naaldwük. Namens den Kerkeraad, A. Boot, Scriba. 22 5 Aug. 12 19 26 2 Sept. 9 16 23 30 OLMHOEVE door bibliotheek Rotterdam. Penning is een boek is er weer het bewüs van Herman Hoogenhuizen, de hoofdpersoon van deze „dorpsgeschiedenis* en zü’n vrouw Daatje zün de boer en boerin van de „Olmhoeve*, eene kostelüke boerderü, die schatten vertegenwpor- digt. Beiden zün trotsch van karakter en daardoor komen ze tot diepe armoede. Van alles verstoken, krügen ze oog voor hunne geestelüke nooden en leeren ze zich kennen als zondaren voor God. Door den edelen „Polderschout* geholpen, komen ze op Olm hoeve terug en leven gelukkig met elkander, tevreden met het weinige, dat ze bezitten, deemoedig van hart, zonder nüd tegen anderen, wier rükdom grooter is. Dit is zeer kort de inhoud van het boek, dat u in aanraking brengt met echte Neder- landsche karakters en toestanden, zooals die overal worden gevonden. Het doet een blik werpen in het leven. Ge hoort Bet Duikels schelden en achterklappen. Dien in ’t veld fleemen, den paardenkooper opspelen, ze leven voor u, die menschen van Zorghoven, met al hun ongodsdienstige godsdienst. En dit alles is geschreven in vlotten, vloeienden stijl, met nu en dan dichterlüke beschrüvingen als van de komst der lente (begin hoofdst. 5), van den hoogmoed (bl. 650) en vooral de overdenking van den ouden, vromen doodgraver Aartoom op het kerkhof. Werkelük, het is een boek, dat spreekt tot hoofd en hart, dat een plaats verdient in ieder huisgezin, dat door oud en jong kan gelezen worden, dat voor ieder eene leering bevat. Na het lezen van zulk een boek weet men weer beter, in welke verhouding men behoort te staan tot God en de menschen. Zonder twüfel zal dit boek, dat voor enkele stuivers verkrügbaar is gesteld, grage koopers vinden. Bouma. Vlissingen B. In de collecte van 13 Mei ont vangen een gift ad f5.met bü’schrift „Uit dankbaarheid* en met bestemming voor de Kerk f 2,50 en voor de armen f 2,50. Namens den Kerkeraad, P. G. Laebnoes, Scriba. De overstrooming in Zeeland door A. Boot, uitgegeven ten bate van den watersnood. Oostbbbaan en lb Cointei, Goes. Luctor et emergoZeelands strüdleus van alle eeuwen. Altüd was het in ons gewest een kamp tegen het alles-begeerende water. En hoe schrikkelüke wonden deze vüand kan slaan, is opnieuw gebleken bü den storm van 12 Maart jl. Een overzicht van de ellende, -daardoor aan gericht, geeft Boot in dit werkje. Ook de andere plaatsen buiten Zeeland worden ge noemd. Velen zün beroofd van huis en have en goed, zün van bemiddeld arm geworden. Niet weinigen, vooral uit den middenstand, zün geruïneerd. Hulp is dus noodigiedere stuiver is welkom. Dit te doen uitkomen is hoofddoel van de uitgave, opdat velen, uit deernisse met zoo grooten nood, huu beurs nog eens nazien en in een verborgen hoekje iets vinden, dat gestort kan worden. Die dan nog niet overtuigd zün, dat hier geene honderden, maar duizenden guldens noodig zün, koop dit werkje. Hierdoor toch krügt ge een boek in bezit, dat u zal doen zien, dat God slaat met groote alagen, dat u telkens en telkens weer zal doen danken voor het feit, dat uw stad, uw dorp werd gespaard, dat u zal aansporen, alles in het werk te stellen, om den vü'and die in uwe nabüheid werkt en woelt te keeren. Bouma. veld. op de vruchten, die door de Zending worden gewonnen. 1. Ze moet uitgaan van de kerk. Zjj heeft den Dienst desWoords en der Sacramenten. Ja, meer nog. Het is de plaatselüke kerk vanwaar onze Zending moet uitgaan. Zie daartoe Hand. 13. De missionnaire dienaar des Woords kan dan alleen met de noodige autoriteit optreden, als hü door de plaatselüke kerk is uitgezonden. Die kerk kan gesteund worden door andere kerken, desnoods door kerken van meer dan ééne provincie. 2. Welk arbeidsveld moet worden gekozen voor het arbeidsveld? Wat moet er als voor bereidenden arbeid geschieden, b.v. door school en medischen dienst Dat zün vele büvragen, maar hoofdzaak is, moet men zich bepalen tot de individueele bearbeiding of de massale bearbeiding van het Zendingsveld De individueele methode is het meest toege past. Spangenberg, een hernhutter, meende, dat dit de eenig juiste methode is. De andere methode, de massale, is gevolgd door de Roomsche kerk. Zoek de opperhoofden te winnen, de vorsten en de rest volgt van zelf. De Geref. moeten daar niets van hebben. Wat baten ons die scharen van gedoopten, die nog in de banden van het heidendom neerliggen. Maar de individueele bearbeiding duurt zoo lang en kost zooveel en komt nooit tot haar doel. Het best is, beide methoden te vereenigen. De bekeering der individuen en de christia- niseering der heidenvolken. En daarom moet in de centra van het volks- verkeer het Evangelie allereerst worden ge bracht. Het optreden der missionarissen moet aan vallend zün. Hü moet er slag van hebben, om de lieden met het Woord dood te slaan. Hü moet de leugen van het heidendom blootleggen, daartoe moet hü den dienst der afgoden grondig kennen. Maar hü heeft zich ook aangenaam te maken bü de consciëntie der volkeren. In het hart van den heiden moet hü zün uitgangspunt zoeken voor züne prediking. In de gemeene gratie ligt de bodem voor den Zendingsarbeid. Op het stramien der natuurlüke Godskennis moet de bizondere Godsopenbaring worden geborduurd De missionaris heeft ook te rekenen met de spranken van bovennatuurlük licht. (Paradüs- traditie, Zondvloed.) 3. Wie uit visschen gaat, moet zün vangst ook weten te bergen. De Hervormde Kerk in Indië is geen oord, waar de vangst der heidenen kan worden ge borgen. Zoodra er minstens 12 broederen uit de Hei denen tot Christus zün gekomen, moet men tot zuivere kerkformatie komen naar den wil Gods te dezen opzichte. Hoe heerlük, als mede door onzen arbeid vele levende bloeiende kerken konden openbaar worden en werken in Indië Met een opwekking tot meerderen arbeid der Zending, besluit de spreker. Een aangename, leerzame discussie volgde. Een talrük publiek woonde de middagver gadering bü. Enkele punten worden nu nog besproken. Ds. Koopmans van Grüpskerke stelt de motie voor „de vergadering, gehoord de mededeelingen der afgevaardigden der conferentie omtrent den arbeid der Zending, van oordeel dat ze zoo spoe dig mogeljjk ter hand moet genomen besluit op de a.s. Prov. Synode machtiging te vragen om op het volgend jaar een vast plan aan te bieden om te komen tot de uit zending van een eigen Dienaar des Woords in Zeeland met behulp van eenige Classes in Brabant*. Deze motie ontlokt ernstige discussie. De algemeene strekking der motie vindt in stemming bü de vergadering. Z. AANGENOMEN naar Driebergends. Wisse van BEDANKT voor De Wilpdhr. J. M. de Jong, cand. te Sneek Met de woorden uit Zaeh. 3:6 en 7 bevestigde j.l. Zondagmorgen Prof. Lindeboom van Kampen zün schoonzoon dr. T. Hoekstra van Urk in de Geref. Kerk te Hazerswoude. De bevestigde verbond zich aan de gemeente sprekende uit 1 Cor. 22. Met de woorden uit Hebr. 1320 en 21 nam ds. Donner afscheid van de gemeente te Nieuwdorp, die hü sinds 9 Dec. 1894 gediend had. Het adres van dezen broeder is nu Baronielaan, Breda. Na bevestigd te zün door ds. van Andel van Gorinchem, hoopt Cand. Heü 27 Mei a.s. intrede te doen te Molenaarsgraaf. De heer A. Smit van Oudelande is be noemd tot onderwü’zer aan de Chr. school te Hoek. Hü heeft de benoeming aangenomen •en hoopt D. V. Maandag 21 Mei in functie te treden. De heer Smit is opgeleid aan de Chr Kweekschool te Nümegen. Op het Zomerfeest der Christelüke Jonge- lingsvereenigingen op Zuid-Beveland, Ring Nederlandsch Jongelingsverbond en Ring van Jongelingsvereenigingen op Gereformeerden Grondslag, D.V. 28 Juni te Biezelinge te hou den, zullen als sprekers optreden Ds. W. D. Lindhout van Amsterdam, ds. H. P. Stegenga van Wolfaartsdük, ds. L. H. Wagenaar van Middelburg en ds. J. van den Berg van Terneuzen. Ds. R. K van Hummelen te Biezelinge zal de openingsrede en ds. J. W. Drost te Wemel- dinge de slotrede uitspreken. Waarschünlük zal ook nog ds. A. Talma, Lid der Tweede Kamer, op dit Zomerfeest op treden. De Gereformeerde kerk te Nunspeet en de Ned. Herv. Gemeente te St. Laurens be stelden bü den kerkorgelfabrikant, den heer A. S. J. Dekker te Goes, een püporgel ten behoeve van hun kerkgebouw. In den omtrek van Bombay heeft on langs een inlandsch dweper, die beweerde god- delüke eigenschappen te bezitten, een diepen kuil gevuld met hout, hetwelk hü in brand stak. Daarop noodigde hü de omstanders uit, met .hem in den vuurgloed te springen. Hü be loofde hun, dat zp’ ongedeerd zouden blüven, en dat degenen, die gehoor gaven aan züne oproeping, een blik in den Hemel zouden slaan Vier mannen en vüf vrouwen lieten zich overreden. Maar zoodra zü den sprong hadden gewaagd, hoorde men hen jammerlük om hulp roepen. Men beproefde hen met touwen uit den kuil te halen, maar de touwen verbranddenzp vielen weder in de vlammen en allen kwamen jammerlük met den „profeet* om het leven. 3e. fen- He im

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1906 | | pagina 3