J. VAN EIJZEREN, Patrimonium Bij Boekh. Fanoy Verantwoording van Liefdegaven. BOEKBEOORDEELING. Lange Geere K 313. Haarden, Kachels, Fornuizen en in vuurgelakte Kachels. Ook in Ruil. KÜÏPER. Zijn uitgang te Jerusalem. SIKKEL. Zie het Lam Gods f2.40. Kerk- en Schoolnieuws. d Advertentiën. HET GEBED door ds. F. Kramer. r a t i >r n )t Vlissingen (B.) Tot Herder en Leeraar is door den Kerkeraad beroepends. J. J. Berends van Maasland. Namens den Kerkeraad, P. G. Laeenoes, Scriba. Uitnoodigingen voor studenten, die con sent hebben om in de gemeente op te treden, gelieve men te zenden aan den heer N. Postema. Christelijke Jongelingsvereen!ging „Herman Faukeel”. VERGADERING in de consistorie der Gast huiskerk. Bijbelinleiding 2 Kon. 18. Vragenbus op de Jongelingsvereen. Afd. MIDDELBURG. g n o 3 e Vacature-beurten le kwartaal 1906. GAPINGE. 14 Jan. ds. de Jager. 4 Febr. ds. Meulink. 4 Maart ds. Boeyenga. KOUDEKERKE. 14 Jan. ds. Kerkhof. 4 Febr. ds. Wagenaar. 4 Maart ds. Wolf. VLISSINGEN B. 28 Jan. ds. Bouma. 25 Febr. ds. Koopmans. 25 Maart ds. Toebes. Vlissingen B. Voor de Zending door Th. K. verzameld 50 cent in halve centen.^ Aan contributiën is ontvangen4 a f 1.25. 1 a fl— la f0.60. Namens den Kerkeraad. P. G. Labbnobs, Scriba. r o n e n r r re 1- le ;e Smederij en Kachelmaker^. RUIM GESORTEERD IN: Scherp concurreerende Prijzen, .f n ;e e e I- 5 k n !S n n :e 1- n n is 31 n n t. t, w )r g n e d 3t d t, n f» L k a VERGADERING voor de leden op a.s. DINS DAG 21 NOVEMBER des avonds 8 uur, in het Mil. Tehuis, Nieuwstraat. Agenda Verslag afgevaardigde bondsvergadering. Bespreking over het wel of niet houden van een gezellige avond. De inontvangstneming der insignes. Lezing door een der leden HET BESTUUR. Borsele, 9 November 1905. Het adres van den Raad der Geref. Kerk alhier is voortaan P. Fraanje, Scriba. Ds. J. van’der Linden, dienaar des Woords b\j de Geref. Kerk van ’s-Gravenhage, die eenige maanden rust moest nemen, is thans weder zoover hersteld, dat hy Zondag a s. wederom de Gemeente zal voorgaan. TWEETAL te Beilen ds. H. H. Sehoemakers te Workum ds. A. P. Lanting te Andel. AANGENOMEN naarHarlingends B. v. d. Werff te Grootegast. Veere, 15 November 1905. Aan den avond van dezen dag werd het nieuwe kerkgebouw dezer gemeente in gebruik genomen. Vooreene overgroote schare trad op onze herder en leeraar ds. Scheele, dien aan de hand van 1 Sam. 712 ons een blik deed slaan in het verledenons opwekte tot dankons wees op des Heeren hulp en trouwons bepaalde by het verlangen naar de toekomst voor het Sion Gods. Een blik in het verleden der gemeente werd ons gegund en aangetoond, dat de Heere Zyne kerk alhier genadiglijk heeft gezegend. Toespraken werden gericht tot den kerke raad den architect brt Maastot den WelEd. Heer Jansen aannemer met zyne werklieden en eindelijk tot het dagel. Bestuur der gemeente Veere, dat in zyn geheel vertegenwoordigd was. Ds. Meulink sprak namens de classis en ds. Littooij als stichter der gemeente. Voor hun woord onzen dank, doch bovenal komt die toe aan onzen God, die het wel heeft gemaakt tot nu toe. Eben-Haëzer! tot hiertoe heeft de Heere geholpen. Namens den Kerkeraad der Geref. Kerk van Veere, J. Maas, Scriba. BEDANKT voor ’s Gravenmoerds. Aalders van Dussen voor Enkhuizends. Elshoven van Breukelen. Aan de Theol. School te Kampen slaagde voor het semi-candidaatsexamen de heer N. Postema. Ds. K. H. Talen, sinds 1896 emeritus predikant by de Geref. kerk te Staphorst vierde de vorige week zyn 90sten verjaardag. Zondagochtend trad de oude dienaar nog eens voor de gemeente op, die thans gediend wordt door ds. Dwarshuis. Het Bestuur der Provinciale kas tot onder steuning van diaconiën der Geref. Kerken in Zeeland, om behoeftige krankzinnigen enz. te verplegen, geeft by herhaling telkens wor den nog gelden aan broeder H. Kok gezonden kennis aan de diaconiën, dat wegens hoogen ouderdom den heei; H. Kok te Bergen op Zoom als penningmeester zyn ontslag heeft genomen, en in diens plaats is opgetreden de heer C. P. Vogelaar te Krabbendyke, aan wien voortaan de collecten der Kerken en alle aanvragen om subsidie moeten worden ingezonden. Namens voorn, bestuur, W. A. db Rijcke Voorz. D. v. d. Beeg Wz. Sect. VERGADERING van den Ring .Middel burg', op Donderdag 23 November ’s avonds 6 uur in Concordia te Middelburg. Agendum 1. Opening. 2. Lezing der Notulen. 3. Op stel van een lid der Vereen, van Grypskerke, onderwerp „De Vragenbus op de J. V. 4. Op stel van vr. Boon van Koudekerke, onderw. „Ringpropaganda." 5. Opstel van vr. Maas van Koudekerke, onderw.De plaats van den handwerksman in de Maatschappij." 6. Opstel van vr. C. P. Pouwer, onderw. 7. Rond vraag. 8. Sluiting. Namens het bestuur, L. Jansb, Secretaris. „Zeeuwsch Kerkblad" heeft de aandacht zyner lezers reeds op dit kostelyke boek gevestigd. Een der Redacteuren gaf er eene voorloopige aankondiging van, belofte doende dat later meer in den breede op deze uitgave zou terug gekomen worden. Welnu, dit kan thans ge schieden. Wy hebben deze studie van onzen Beverwykschen collega met veel aandacht en tot groot genoegen gelezen, en menige blad zijde zelfs herlezen. Geen oogenblik aarzelen wy dan ook, als onze welgemeende overtuiging neer te schrijvendat aan ds. Kramer niet mag onthouden worden een woord van hartelyken dank voor de breed-opgevatte, diep-ingedachte, schoon uitgewerkte verhandeling, die hy, met betrekking tot zulk een feeder en verheven onderwerp als het gebed, in dit studiewerk gegeven heeft. ’t Is inderdaad een leerzaam boek een boek, dat getuigenis aflegt van veelzijdig onderzoek en nauwkeurige bronnenstudie, geschreven by het helder licht, dat de lamp van Gods Woord ook in dezen verspreidt. Dit boek eenmaal ter hand genomen, gaat men voort met lezende inhoud boeit en bekoorthet heeft letterlijk niets van eene dorre en droge verhandeling, maar spreekt beurtelings tot hoofd en hart, en telkens weer straalt er een gloed en een warmte uit, geheel aan het verheven onder werp eigen. En verheven is het onderwerp Die zich neerzet om over „het gebed" te schrij ven, treedt het heilige der heilige van het zielsleven binnenbehandelt een onderwerp, waarover niet dan met teedere schuchterheid gesproken wordt, en waarover betrekkelyk nog zoo weinig geschreven is. Dat de schrijver den Ds. F. ten Hoor Jr., dienaar des Woords by de Geref. Kerk van Uithuizermeeden, hoopt Dinsdag a. s. den dag te herdenken, dat hy te ’s-Gravendeel in den dienst des Woords werd bevestigd. Tien jaren diende hy de kerk aldaar. Nadat hy nog twee jaar te Rottevalle had gearbeid, werd hy in 1892 by de kerk van Uithuizermeeden als dienaar be vestigd. BEROEPEN te Vlissingen (B)ds. Berends van Maasland te Enschede ds. de Bruyn van Oud-Loosrecht te Oldekerkds. Hummelen van ’t Zand te Wanswerd: ds. de Groot van Emmelicheim; te Sleeuwyk ds. Aalders van Dussen te Ambt-Vollenhove (B): Cand Bouwman van Nykerk. Nederland, in 36 wekelyksche afleveringen. VOORHANDEN Ingenaaid fl.25. Gebonden f 1.75. Levert de Bibliotheken van Callenbach, Daamen, Hoveker en Wormser. moed gehad heeft zulk een feeder onderwerp te behandelen, doet aanspraak maken op dank bare erkentelijkheid, en is naar het getui genis van Prof. Dr. Bavinck „indentegen- woordigen tyd een hartelyk woord van aan beveling waard." In onzen tyd zyn er toch van wie getuigd moet worden Zy bidden niet meer, maar zy vloekenzy danken niet meer, maar zy lasterenzy loven God niet, maar spotten met zijn bestaan." Mocht dit boek eens in de handen van dezulken komen, en met aandacht door hen gelezen wordenHoe zou den zy, onder des Heeren zegen, daardoor tot de overtuiging kunnen komen, dat zy die niet bidden eene onverantwoordelijke ongehoorzaam heid en ondankbaarheid aan den dag leggen, en den alleenmachtigen God van Zyne souve- reine eere en zichzelven van eenen kostelyken zegen berooven. Maar ook zy, die het bidden nog niet verleerd hebben, dienen er zooals Prof. Bavinck in de voorrede opmerkt met nadruk op gewezen te worden „wat het gebed is, waarom het noodig is, en hoe het in be oefening moet gebracht worden." Niet al wat bidden heet, is waarlyk bidden. Ook hier is zooveel namaak, dat den toets der echtheid niet kan doorstaan. De schyn neemt zoo menig maal de plaats van het wezen in. Waarlyk bidden is gansch iets anders dan werktuigelyk of schijnheilig bidden, dan bidden uit besef van plicht of uit kracht van gewoonte. Waar lijk bidden is een opheffen van de ziel tot God, een kinderlijk vrijmoedig naderen tot het verheven heiligdom om te spreken tot het aanbiddelijk Opperwezen. Vandaar dan ook dat het ware bidden eene heilige kunst is, die alleen door Gods Geest kan geleerd worden het gaat niet toe naar willekeur en eigen goeddunken, maar is onderworpen aan eischen, door God zelf in Zyn Woord gesteld. Neen, ook voor het gebed bestaan regelen. En daarin ligt toch waarlyk niets vreemds, of iets dat stuitend is voor het gevoel. Wat al eisehen worden er gesteld, en aan hoevele voorschriften moet voldaan worden om te kunnen naderen tot een aardsch Koning Zou het dan anders zyn als niet de mensch tot den mensch, maar het schepsel tot den Schepper nadert, en het nietig kind des stofs spreekt tot den Koning der Koningen, den Souvereinen Gebieder van hemel en aarde „Voor eigenwilligheid is er hier evenmin en nog minder dan in eenig ander deel van onzen Christelyken godsdienst plaats," schrjjft dr. Bavinck in de voorrede, en dat dit woord van zyn leermeester de volle waarheid is, wordt door ds. Kramer duidelijk en uitvoerig in dit zyn studiewerk betoogd. De schrijver ontveinst het niet, dat het ware bidden een heilige kunst is. Hy wil wel hooren van een zich oefenen in het gebed, ja, dringt er zelfs op aan. Hy weerlegt de dwaling van het bijgeloof, als hy schrijft over het ge bed tot de engelen, tot de heiligen, tot Maria, alsmede over de rozenkrans en de vereering der reliquiën. Hij geeft een schoon en uitvoe rig hoofdstuk over „het gebed ter genezing van kranken," een onderwerp dat in den laat- sten tyd vaak in bespreking kwam. Hy heeft een woord voor ieder, die geroepen wordt in het gebed voor te gaan, hetzij in het huisgezin of op eene vereeniging, hetzij in den Kerke raad of in de consistorie vóór den dienst. Hy legt den vinger op menige wondeplekhet bidden achter de pet; het hinderlijke „jij" en „je" in het gebed; het niet overluid bidden van den vader of, by ontstentenis van dezen, van de moeder in het midden van het huis gezin het schietgebedhet niet-vragen om de voorbedehet niet opstaan onder het gebed in de kerk, „zelfs leden van den kerkeraad ziet men soms met het hoofd op den Bybel liggen." Volkomen waar is ook de opmer king „In het Noorden van ons land blyven allen onder het gebed zitten, behalve de ambts dragers." Zoo is het. Ook als zy hun plaats in de kerk ingenomen hebben, bidden de aan wezige manspersonen in zittende houding. Op kerkeraadsvergaderingen staan onder bidden of danken noch de ouderlingen, noch de dia kenen op. Desgelyks geschiedt op alle bestuurs- en ledenvergaderingen, niemand der aanwezi gen komt het in de gedachte om onder het gebed te gaan staan. Dat vindt men nu in het Zuiden van ons land zoo niet. Maar wel weer vele andere dingen, die in dit boek ge noemd worden, en waarvan we er niet meer kunnen aanhalen, omdat de veelheid van stof zoo groot is. Daarom moet dit boek gelezen worden van Noord tot Zuid. Laten dan „de uiterlijke vormen des gebeds* (hfdst. IV) hier en daar wat verschillen, voor allen is niet minder nuttig en leerzaam„de algemeens beschouwing over het gebed* (I); de beantwoording der vraag: „tot wien gebeden moet worden* (II); de verhandeling over „de gesteldheid des harten bij het gebed* (HI)over„de stof van het gebed* (V); over: „het gemeenschappelijk bidden* (VI); Ds. D. Ringnalda van Schiedam, die het beroep aannam naar de Geref. kerk te ’s Gra- venhage (vac. ds. Oranje) nam Woensdag avond 8 Nov. jl. na een ruim 7 jarigen arbeid, afscheid van zyne gemeente met de woorden uit 2 Thess. 3 3. Zondagavond werd ZEw. in de Geref. kerk te ’s Gravenhage bevestigd door ds. W. Rignalda van Haarlem, die tot tekstwoorden had Ezech. 34 23, terwyl de bevestigde Woensdagavond zyn intreêrede hield. Tot tydelyk onderwijzeres aan de Chr. School te Koudekerke is benoemd mej. H. M. Baart te Vlissingen. de vraag van Middelburg C over kinderen, gedoopt in Oostkapelle, vertrokken naar Mid delburg. Eene commissie wordt benoemd om die zaak kerkrechterljjk en practisch ten einde te brengen. De praeses benoemt ds. de Jager, ds. Wolf en oud. de Rjjke uit Koudekerke. Ds. Scheele deelt mede, dat 15 Nov. het nieuwe kerkgebouw in gebruik zal genomen worden, en de kerken uitgenoodigd worden om afgevaardigden te zenden. De classis besluit zich te doen vertegenwoordigen by officieele plechtigheden door één van het moderamen der laatste vergadering. Behandeld wordt een schrijven van een broe der uit S. over een sabbatskwestie. Eene com missie wordt benoemd, om deze zaak te onder zoeken, bestaande uitds. Boeyenga, ds. Littooij, ds. Wagenaar, oud. v. d. Putte en oud. J. Louwerse. Een schrijven uit Vlissingen komt ter tafel. Eene commissieds. Bouma, ds. Koopmans en oud. Melis zal deze zaak onderzoeken en zoo mogelijk beëindigen. Het rapport van hulpbeh. kerken deelt mede, dat de gewone subsidie is gevraagd. Ds. Meulink rapporteert, dat een com binatie van D. en W. inzake één Dienaar des Woords niet kon verkregen worden. Alle depu- taten werden gecontinueerd. Ds. v. d. Hoorn wordt seeundus voor de regeling van vacature- beurten. De Quaestor herinnert er aan, dat de kerken vóór 1 Januari 1906, het aantal be lijdende leden zullen opgeven. Middelburg B deelt mede dat f75 aan contributies zijn toe gezegd, die geind kunnen worden, zoodra Zee land een eigen missionair heeft. De vergadering wordt met dankzegging gesloten. Op last der classis, H. Meulink. over „de uitwerking van het gebed* (VIL) Waarlyk, dit leerzame en stichtelijke boek bevat in zyn zeven aangegeven hoofdstukken, in zyn 378 bladzijden, een ongemeene schat voor naarstigen in het zoeken, wat hun door een uitvoerig „register* |zeer gemakkelyk ge maakt wordt. Aandachtige lezing kan niet an ders dan het verstand verrijken, en het hart verwarmen. Vinde dit kostelyke werk door dr. Bavinck hartelijk aanbevolen eene wel kome ontvangst en worde des professors hope verwezenlijkt, als hy aan het slot der voor rede schrijft„Ik hoop, dat het boek van ds. Kramer, dat over deze heilige dingen feeder en ernstig schrijft, vele lezers vinden moge en allen moge stemmen tot ootmoedigen dank voor de ryke gave, welke God in het gebed aan Zyne menschen, inzonderheid aan Zyne kinderen schonk." N. P. L. Wegens plaatsgebrek moest deze recensie verledene week blyven liggen. Red. I tr i. 1 4 it o ;e k- e i. r- 9

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1905 | | pagina 3