B. E. FERDINANDUS, Onder de vlag van - - - - - - Jan Pz. Coen, door I. PENNING, HILARY DE GETROUWE, van E. E. GREEN. INGEZONDEN. Verantwoording van Liefdegaven. Bibliotheek voor Hoofd en Hart. Catalogus. Vraagt den P r ij s per jaargang (Oct-Oct.) P. Quist Pzn. L. Kerk- en Schoolnieuws. Littooij. Officiëele Berichten. BOEKBEOORDE ELING. zijn leven woonde, Vaderlandsche dan niet by (Wordt vervolgd.) c ien mr len Iet sen Iet ige be- die en mr Vlissingen B. Opbrengst Stuiversvereeniging in October f 19,80. Namens den Kerkeraad, P. G. Labbnobs, Scriba. r s a r a t t I). A. DAAMEN. Itaever. Rotterdam. het en- ijjn uit ing in on- bel en En >ze est an >’n :ht nt ch sn, re er de id jk ze jn re m m f- s- af ir k n Bjj den uitgever J. H. Bos te Kampen zal eene tweede herziene en vermeerderde druk verschijnen van Dr. H. Baviuck, Gereformeerde Dogmatiek. De uitgave zal geschieden in royaal formaat in drie jaar compleet zijn en 15 cent per vel druks van 16 pag. kosten. :an De 'en ide ter tte .art i. de nie en, on- Donderdagavond had in de Koepelkerk, te Amsterdam, een zeer druk bezochte samen komst plaats met het oog op de 19e Zendings- conferentie. Als sprekers traden op ds. Posthumus Meyes, Koudekerk?., 1 Nov. 1905. Alhier is tot Her der en Leeraar beroepen Ds. U. Ubbens Pred. te Silvolde. Geve de Heere hem licht en wijsheid om een besluit te nemen dat Hem welbehagelijk is. Namens den Kerkeraad, P. Boone, Scriba. De School met den Bijbel. Dit weekblad door Christelijke onderwijs mannen geredigeerd, verdient alle aanbeveling vanwege den belangrijken inhoud. Onderwij zers behoeven natuurlijk deze aanbeveling niet. Maar schoolbesturen, die kennis van zaken begeeren te verkrijgen, en ontwikkelde belang stellenden in het onderwijs en de opvoeding der jeugd, zullen geen spijt hebben, als ze zich eens op dit blad hebben geabonneerd. De artikelenreeks o. a. van A. J. over de Paeda- gogiek verdient allen eerbied en groote waar- deering. Bibliotheek voor voor voor Leerrede over Open b. 2: 12—17 door G. Wisse Jk. V. D. M. te Leiden. M. de Red. Sedert mijn laatste opgaaf voor de Hom Apotheek van Ds. Ingwersen mocht ik ont vangen van TWEETAL te Vlissingen (B)ds. J. J. Berends te Maas land en ds. G. F. Kerkhof te Souburg. BEROEPEN te ’s Gravenmoer ds. Aalders te Dussen te Ouderkerk a.d. IJsselds. R. Loman te Gel- dermalsen te Duurswoude (cl. Heerenveen)T. Hoekstra cand. te Urk te Koudekerkeds. U. Ubbens te Silvolde. BEDANKT Axel (A): ds. v. d. Vegte te Dirkshorn; Sauwerd ds. Veldman van Garrelsmeer Grand-Rapidsds. Jongsma van Mid- delstum. (Buiten verantwoordelijkheid van de redactie.) Goes, 24 Oct. 1905. haast mjj om u die terug te „Maar heeft de omroeper er geroepen, dat die brieventasch bij hèm bezorgd moest worden viel de heer Sallis hem in de rede. „Wel zeker, mijnheerdat riep hjj er ook bij,“ antwoordde Herman, „doch ik heb hem gevraagd, wien de taseh toebehoorde, en toen heeft hij mij uw naam genoemd, en ik heb mij nu gehaast u uw eigendom terug te bren gen? „Ja, ja, ik begrjjp het wel*, antwoordde de heer Sallis, het hoofd schuddende. Dat is een voudig te doen om de belooning. Zeker zjjt ge zoo’n schooier, die niet uit het beginsel van eerlijkheid het gevondene terug brengt, maar omdat ge wel kunt begrijpen, dat ge de bank biljetten toch niet kunt uitgeven wijl al de Nommers er van reeds bij de politie bekend zijn? B(j deze woorden sprongen Herman de tra nen in de oogen, en wilde hjj iets zeggen, doch de woorden bleven hem in de keel steken. Intusschen echter had de heer Sallis den inhoud van de brieventasch nagezien en ge heel in orde bevonden. Aan de Geref. Ziekenverpleging te Am- Am sterdam is door Mevrouw V. ,E. aan de commissie voor de meubileering, de som van f 1000 geschonken, voor verandering der lift. De heer C. Haspels, onderwijzer aan de school voor L. en M. U. L. O. te Vlaardingen, is als zoodanig benoemd aan de Geref. School te Goes, hoofd de heer De Hoogh. Tweetal te Vlissingen (B) Ds. J. J. Berends te Maasland en Ds. G. F. Kerkhof te Souburg (alphabetisch gesteld). Namens den Kerkeraad, P. G. Labbnobs, Scriba. De Zendingscommissie te Oost-Souburg f 2,50, Geref. Jonged. Ver. Goes f 2,50, uit Krabbendjjke van A. A. A.fl,J. v. L. fl, Ds. J. de K. f 1,-, Ds. J. S. f 1,-, G. K. f 1,-, C. P. V. f 1,-, J. V. f 1,-, P. v. H. f 0,25 Gez. N. f 1,—. Dat sedert mijn laatste opgaaf, niets meer volgde had verschillende redenen. Ik hoop dat thans de broederen uit de Geref. Kerken hunne gaven niet zullen inhouden, doch mij zullen verblijden door een ruime toezen ding van giften. IJVUCHTIJiraEJIf voor passagiers en goederen naar Canada, Amerika, Oost- en West-Indië, verstrekt VLASMARKT, MIDDELBURG. Sub.-Agent der firma Hooijman en Schuur man, Amsterdam. Christelijke Jongelingsvereeniging „Herman Faukeel” vergadert Woensdag 8 November des avonds 8 uur in de Consistorie der Gasthuiskerk. Bijbelinleiding Jacobus I. Geschiedenis. Het laatste deel uit den vorigen jaar gang: is voor nieuwe inteekenaars, evenals alle vroegere uitgaven in deze „Bibliotheek”, ook onder de voor hen geldende, buiten gewoon voordeelige voorwaarden te be komen. Het eerste deel van den nieuwen (vijf den) jaargang is verschenen onder den titel van Een bijzonder boeiend, historisch ver haal uit den tijd der „Onoverwinnelijke Vloot”, van meer dan 350 bladzijden. Na des voormiddags te zijn bevestigd door den vroegeren leeraar, ds. F. Rispens, thans te Oenkerk, met een leerrede over 2 Tim. 4 2, aanvaardde Zondag jl. ds. F. Bruinsma, van Beetgum gekomen, zijn dienstwerk bij de Ger. Kerk te Suawoude, met een predikatie over 2 Cor. 44. Donderdag overleed te De Bildt, waar hij den laatsten tijd van ds. G. de Braai. Ds. de Braai studeerde aan de Theologische School te Kampen. In 1870 werd hjj eandidaat. Den 8en. Januari 1871 daaraanvolgende werd hy in den dienst des Woords bij de Geref. Kerk te Dinteloord bevestigd. Achtereenvolgens diende hij nu de Kerken te Apeldoorn (1873-’8O), Sliedrecht (1880-’82), Dinteloord (tweede maal1882-84), Kralingen (1884-’91) en Oosterbeek (1891-2 Febr. ’96). Op 1 September 1904 ging zjjn emeritaat in. Ds. G. van Wageningen, predikant der Geref. Kerk te Ureterp publiceert het vol gende „Het z(j bekend, dat ik de besluiten van de Synode der „Geref. Kerkenniet aannemen kan, dewijl zij de protesten tegen een vreemde leer niet aanneemt en de Gereformeerde Con fessie heeft veranderd. Derhalve houd ik haar voor afgescheiden van de Gereformeerde Kerk? Bjj de Hooge Regeering is aangifte ge daan van het {ontstaan van twee nieuwe ge meenten, nl. de Gereformeerde Kerk te Maasdijk (gem. Naaldwijk), classis ’s Gravenhage, en de Geref. Kerk te Oude en Nieuwe Bildtzjjl (gem. Bildt), classis Hallum. geopend zijn, en de wagens rollen zoo zwaar en luid door de straten en het werkvolk gaat met klinkenden tred in zijn daagsche plunje voorbij, dan hebt ge veel noodig om in de rechte stemming te komen, gelijk dat ’s Zon dags zoo gemakkelijk gaat. Waarom houden de menschen toch geen dankdag meer, ’t Best wordt die dag nog onderhouden in onze Gereformeerde kerken, ofschoon ook daar de deelneming niet algemeen en volkomen is. Als de Heere toch eens één dag van het jaar geen tijd en lust had om ons te zegenen, gelijk sommigen geen gelegenheid en genegen heid hebben om Hem één dag te danken, waar moest het op dien éénen dag met ons heen Het is gemakkelijk genoeg om tot den he mel te roepen GeefGeefmaar die hemel wil ook van ons wel eens iets ontvangen. En nu zijn er menschen, die zeggenik kan God toch wel danken, al zwaai ik den hamer, of al sta ik achter den toonbankmaar dat is het gewone liedje van hen, die God willen dienen op hun eigen manier. Het is waar, we moeten met de toestanden rekening houden, zooals ze zijn. Een feit is, dat de groote massa geen dankdag meer houdt, en daardoor komt men als Christen wel eens voor lastige gevallen te staan. Maar het is toch goed, dat als we rekenen, we dan minder met de toestanden, dan wel met Gods wil en wenschen rekenen. Hjj stelt prijs op onzen dank. En al kunnen we Hem achter den toonbank danken, er zijn nu een maal aan den godsdienst ook vormen verbon den, en de kerkedienst is naar zijn ordinantie het middelpunt van ons godsdienstig leven. Vormendienst zonder godsdienst is waarde loos, maar godsdienst zonder vormen loopt ook uit op niéts en ijdelheid. Menschen, die hun kerkgang doen in den tempel der natuur, zijn ons nu juist niet de idealen van vroomheid. Ware Godsvrucht verlangt naar de gemeen schap der heiligen en komt gaarne ter plaatse, waar het volk vergadert. God wordt meer verheerlijkt, wanneer zjjn lof wordt gezongen door een groote schare, dan door iedere stem apart. Het loflied des hemels is ook niet het zingen van één voor één, maar het wordt aan geheven door als een stemme veler wateren. Sommigen vreezen, dat onze dank- en bid dagen langzamerhand wel zullen inkrimpen tot dank- en bidavonden. Maar dat behoeft toch niet. Indien de groote kern, die tot he den trouw bleef, pal bljjft staan, en de lauwen en tragen warm en wakker worden, dan krij gen we in dezen nieuwerwetschen tjjd onze ouderwetsche dankdagen terug. In de nieuw modische huizen vindt ge tegenwoordig wel oudmodische, antieke meubelen, en ze staan er goed. Daarom past een antieke bid- en dankdag ook nog zeer goed in onze moderne levenswijs. We moeten het verleden niet loslaten. In dat stoere, soliede, van vroeger ligt ook heden onze kracht. Beroemen we ons niet alleen op der vaderen naam, maar volgen we ook der vaderen daad. Laman. Toen Herman dit gehoord had, liep hjj den omroeper na, en zeide: „Ga maar niet ver der, en roep maar niet langer, vriendIk heb die brieventasch gevonden. Zeg mjj maar, waar ik ze terugbezorgen moet? De omroeper had hier eerst weinig lust in, en zeide dat de brieventasch bjj hem bezorgd moest worden. Herman daarentegen gevoelde weinig lust om de brieventasch van huis te halen, en die den omroeper ter hand te stellen. Intusschen was echter (ook Herman’s vader daar bjj gekomen, en nu liet de omroeper van zjjne bedreigingen niets meer hooren en zeide „Als ge dan toch de brieventasch zelf terug wilt brengen, dan moet ge zjjn bjj den heer Sallis in de Oosterstraat? Haastig spoedde zich Herman nu naar huis om de brieventasch, en toen met deze even haastig naar de Oosterstraat, waar in een groot deftig huis, de heer Sallis woonde, en waar hjj na aangescheld te hebben, aan de oude dienst bode vroeg om „mijnheer* te mogen spreken, terwjjl bjj er nog bjjvoegde dat hij een drin gende boodschap had. Terwjjl de oude keukenmeid de lange mar meren gang door slofte, stond Herman in de ruime vestibule te wachten. Spoedig verscheen echter de heer Sallis en Herman sprak op be leefden toon: „Mjjnheer door u is een brieven tasch verloren. Deze heb ik gevonden, en ik Onder den titel„De Brief aan Pergamus” gaf Ds. W. eene leerrede in het licht, geheel geput uit het boven aangegevene Schriftwoord. Hjj gaat niet over de tekstwoorden heenhjj handelt niet naar aanleiding van dien brief; maar hjj spreekt er uit, omdat hjj eerst tot de volle diepte van den rjjken inhoud is doorge drongen. Deze preek laat zich aangenaam en met stichting lezen. Zjj is eene gezonde geestelijke spijze, waardoor verstand en hart gevoed worden, en die in stille genieting, naar meer doet verlangen. Dat verlangen „naar meer” zal dan ook wel de oorzaak zjjn, dat moeiljjk de gedachte kan worden onderdrukt Waarom is de schrijver niet begonnen met den eersten brief om zoo achtereenvolgens alle zeven te behandelen Dan toch zou een aardig bundeltje vervolgstoffen geleverd zjjn, die, vooral in vacante kerken, van uitnemenden dienst konden zjjn. Die zeven brieven behooren bij elkander en vormen tezamen één schoon ge heel. De schrijver getuigt dan ook zelf„lie- feljjk als het zevengesternte in den duisteren nacht, is voor de gemeente aller eeuwen de bundel der zeven zendbrieven uit de openba ring van Johannes in den nacht des Ijjdens en des strjjdens hier op aarde*. Juist omdat het leven van Gods kerk zoo rijk geschakeerd is, ware het eigenaardig en doeltreffend, schoon en leerzaam geweest, als, aan de hand dier zeven brieven, het beeld en wezen der kerke Gods op zevenvoudige wjjze door hem geteekend was. Wat reden mag er toch zjjn om de schittering van slechts één ster uit dat zeven gesternte te doen zien Geldt dan alleen van dezen derden uit de rjj der zeven„Lees en herlees dezen brief, bewaar hem als een gou den kleinood onder uwe schatten, draag hem, o bruid des Heeren, als een liefelijk aanden ken aan uwen Bruidegom op het hart” Im mers neenOok de andere zes brieven zjjn zoo schoon en rjjk van inhoud. De kostelijke behandeling van dezen derden brief doet met verlangen naar die der anderen uitzien. Jam mer, dat waar de vlucht meestal zoo hoog is, schrijver soms zoo plotseling naar de laagte afdaalt. Van het hoog-gestemde, zoo hier en daar in eens tot het plat-vloersche. Dat is wel wat stuitendDe schildering is anders zoo levendig en frisch, vaak zelfs bepaald schoon, ’t Is of men in het oude Pergamus omdoolt en aanschouwer is van den toenmali- gen bloei en luister dier stad. Men ziet als ’t ware Satan zitten op zijn troon, zóó zjjn scepter zwaaiend dat er plaats is voor de vraagIs dan mogeljjk de regeermacht ver deeld tusschen Christus en Satan Men ge voelt onder het lezen wat het zegt een „Anti pas* te zjjn, wien de wereld het niet vergeven kan, dat hjj alles voor Christus opeischt. De beschrijving van Balaam’s verfoeilijke leer, door de Nicolaïeten met vrucht te Pergamus voor gedragen, is indrukwekkend en heeft veel te zeggen tot „al Gods vromen*, die vaak aan aanvechtingen bloot staan. „Zielvertroostend* is dan ook het slot van dezen brief. Door strjjd tot overwinningTe eten van het manna dat verborgen is! Te ontvangen een witten keur- of lotsteenEn op dien witten keur steen te hebben een nieuwen naam Die nieuwe naamwat zegt hjj onuitsprekelijk veelwat maakt hjj rjjk en bljjDoor allen veroordeeld, maar vrijgesproken door God O, zalige triomf Zjj de lezing van deze Leerrede nog in uit- gebreiden kring tot rjjken zegen N. P. Littooij. van Zandvoort, dr. L. H. Wagenaar, van Mid delburg en dr. W. J. M. Engelberts, van Am sterdam. Ds. Posthumus Meyes sprak over de lauw heid en de onverschilligheid, die in het werk der zending valt waar te nemen en spoorde aan tot ijver en volharding: Dr. Wagenaar betoogde, dat het werk der zending geen liefhebberij moet zjjn, maar moet voortspruiten uit het waarachtige leven des geloofs. Dr. Engelberts had tot onderwerp voor zijn rede gekozen, „de staf en zegen* en voerde daarin aan, dat zendelingen en zendingsvrien den in verband met elkander moeten werken. O L 3 1 Hoofd j VHakt/

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1905 | | pagina 3